Käymisen arvoisia paikkoja Helsingin seudulla

Argipelagoman

Ollaan kotoisin saaristomeren rannoilta. Siellä on seilattu n. 25 vuotta käyden kymmenkunta kertaa myös Ruotsin puolella. Nyt olisi ajatus käydä Viron rannoilla ja samalla reissulla myös Helsingin seudulla. Mitä paikkoja suosittelisit käymisen arvoisina Helsingin seudulla?

29

2303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Klkkkk

      Kaunissaari. Ei tartte muualle suunnistaa!

      • Kkaunoinen

        Joo, Kaunissaari sopii hyvin, kun reitti sinne kulkee Viron kautta. Voi huolehtia, ettei heti eväät lopu.


    • TurunTautiako

      Hesan nurkilla nyt on vaikka mitä jopa veneilijän näkökulmasta. Josko kysyjä avaisi hieman mitä on hakemassa. Kivoja satamia, luonnonsatamia, pitääkö olla palveluita. Onko veneessä syväyksen tai korkeuden suhteen rajoittavia elementtejä, hakeeko tapahtumia vai mitä.-.. jos edes hieman avaisi mitä etsii...

      • Argipelagoman

        Näin olen kuullut että paikkoja on, siksi lähinnä kysyn. Hyvät luonnonsatamat ja palvelusatamat kiinnostavat. Veneen mitoista alituskorkeus 17,50m ja syväys 1,95.


      • Jurristikko
        Argipelagoman kirjoitti:

        Näin olen kuullut että paikkoja on, siksi lähinnä kysyn. Hyvät luonnonsatamat ja palvelusatamat kiinnostavat. Veneen mitoista alituskorkeus 17,50m ja syväys 1,95.

        Tallinna-Naissaari-Prangli-Viinistu Viron puolella, ja Pranglista tai Viinistusta lyhyt ylitys Pirttisaareen. Sen lähellä mainittu Helsingin kaupungin ylläpitämä Kaunissaari.
        Suomenlinna muuten OK, mutta etenkin viikonloppuisin täynnä hesalaisia pikkuveneitä. Espoon puolella mukava pysähtymispaikka on Iso Vasikkasaari, ravintola Gula Villan hallitsee laitureita mutta jos venekunta ruokailee, yöpymislupa luultavasti heltiää. Onhan siinä mantereen puolella sitten vähemmän viihtyisiä vaihtoehtoja. Porkkalan suuntaan Lähteelä ja Stora Svartö, Inkooseen ei tuolla syväyksellä, Jacobs Ramsö OK, Elisaari ylihintainen ja kansoitettu prutakko (esim. mollattu Kaunissaari parempi) mutta jos ei ole ennen käynyt niin pitänee suositella nähtävyytenä ja tuolta sitten Tammisaaren kansallispuiston hienoihin maisemiin, Rödjan mutta myös valtavasti muita saaria ja luotoja tuolla alueella.
        Helsingin kaupungin ulkoilualueet (Kaunissaari, Lähteelä, Stora Svartö, Elisaari) - kaikki maksullisia, kansoitettuja, kulahtaneita, ja parempia vaihtoehtoja on esim. Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen luonnonsatamat, katsele tuolta: uudenmaanvirkistysalueyhdistys.fi


      • Arkipelagoman

        Kiitos hyvästä vastauksesta. Täytyypä tutustua noihin vaihtoehtoihin.


      • TurunTautiako
        Jurristikko kirjoitti:

        Tallinna-Naissaari-Prangli-Viinistu Viron puolella, ja Pranglista tai Viinistusta lyhyt ylitys Pirttisaareen. Sen lähellä mainittu Helsingin kaupungin ylläpitämä Kaunissaari.
        Suomenlinna muuten OK, mutta etenkin viikonloppuisin täynnä hesalaisia pikkuveneitä. Espoon puolella mukava pysähtymispaikka on Iso Vasikkasaari, ravintola Gula Villan hallitsee laitureita mutta jos venekunta ruokailee, yöpymislupa luultavasti heltiää. Onhan siinä mantereen puolella sitten vähemmän viihtyisiä vaihtoehtoja. Porkkalan suuntaan Lähteelä ja Stora Svartö, Inkooseen ei tuolla syväyksellä, Jacobs Ramsö OK, Elisaari ylihintainen ja kansoitettu prutakko (esim. mollattu Kaunissaari parempi) mutta jos ei ole ennen käynyt niin pitänee suositella nähtävyytenä ja tuolta sitten Tammisaaren kansallispuiston hienoihin maisemiin, Rödjan mutta myös valtavasti muita saaria ja luotoja tuolla alueella.
        Helsingin kaupungin ulkoilualueet (Kaunissaari, Lähteelä, Stora Svartö, Elisaari) - kaikki maksullisia, kansoitettuja, kulahtaneita, ja parempia vaihtoehtoja on esim. Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen luonnonsatamat, katsele tuolta: uudenmaanvirkistysalueyhdistys.fi

        Jurristikko listaa mielestäni koko joukon oikein kivoja paikkoja. Runsaasti enemmän kuin yhdelle reissulle mahtuukaan., joten mitäpä noita toistamaan.

        Jos Hesassa aikoo viihtyä useampia päiviä, itse suosisin Suomenlinnan vierassatamaa yöpymispaikkana siellä kun on kaikilta tuulilta suojaisa satama hyvät peruspalvelut ja useita kohtuuhintaisia kahvi- ja ruokapaikkoja ja kaikkinensa ja varsin kohtuullinen hinnoittelu valtaosaan ydinkeskustan satamiin verrattuna.

        Suokkihan on maailmanperintökohde joka itsellään tarjoaa paljon nähtävää ja koettavaa etenkin kesällä. Lisäksi saarelta pääsee joukkoliikennelipulla lautalla suoraan Hesan ydinkeskustaan.

        Noiden kaupungin ulkoilusaarien osalta, mitä Jurristikko mainitsee, on hintataso mielestäni varsin edullinen suhteessa kaupallisen periaatteen satamiin. Kaikki kohteista kivoja omalla tavallaan. Jos muutaman noista helmistä poimisi erikseen, painottaen Itä-suuntaan kun länsipuolen kohteita on jo reilusti listattukkin, niin Sipoon Kaunissaari on näkemisen arvoinen joskin sinne on pesiytynyt tietty vakisakki omine personallisine kommervenkkeineen kuten usein on tilanne tällaisten kivojen lähialuesaarien osalta ja esimerkiksi viime kesänä Helsingin Kaupungilla ja Sipoon kunnalla oli ikävää vääntöä yleisösaunan rakennusluvista, minkä seurauksena sauna pysyi käyttökiellossa koko kauden. Sipoota harmitti kun Helsingin Kaupunki oli omine lupineen tehnyt saunan peruskorjauksen. Ehkäpä riita on nyt sovittu ja asia on kunnossa nyt tulevana kesänä. Onhan saarella nyt toki pieni mutta todella riistohintainen pikkusauna.

        Kaunissaaresta koiliseen pari kolme mailia on niinikään Helsingin ulkoilusaari - Kaivokari upeine pohjoislaguuneineen peräankkuri - keularengas kalliossa kiinnityksineen. Kaivokari on luonnontilassa - ei palveluita ainoastaan muutama huussi ja nuotiopaikka. Pirttisaaren paikka - uudenmaan virkistysalueen omistamana on myös kiva kun kävelyetäisyydellä on semmoinen kesäaikaan aktiivisen oloinen kyläyhteisö ym. tai Söderskärin majakka riippusiltoineen. Söderskärissä käyntiä tosin rajoittaa ikävästi maihinnousukielto lintujen pesimäaikaan tuonne elokuun puoleen väliin. Tosin Söderskääriin pääsee rajoitusaikanakin mikäi tulee ns. rajatulle opastuskierrokselle vesibussilla. -Jos kiinnostaa niin netistä löytynee aikataulut..

        Samalla alueella on myös joukko kivoja kerhosatamia upeilla paikoin ja käytettävissä jos kysyjä on välilöissä esimerkiksi NJK:hon , Svenska Kryssarklubbeniin tai Karhukoplaan.

        Kaunissaaressa kaikki peruspalvelut ja laiturit aisa- tai poijupaikoin. Uutuuskohteena kiva voisi olla ainakin pistäytyä Isosaaren linnakesaari, mikä avautui yleisölle kesällä 2017. Yöpyminen siellä on rajattua ( rajattu viime kesänä koillispuolen laguuniin, missä vain uloimmassa laiturissa riittää syvyys kysyjän veneelle ) Päälaiturilla ja läheisyydessä syvyys kyllä riittää vaan ainakaan kesällä 2017 yöpyminen oli kielletty ja toisekseen paikalla laiturit on jokseenkin vaaralliset etenkin jos merenkäyntiä riittää ja useinhan sitä kyllä riittääkin.

        Isosaaresta itään avomerelle löytyy pienehkö kalliosaari nykyisissä merikartoissa nimellä Länsitoukki vanhemmissa Länsitonttu, missä olisi moottoriveneille todella upea sisälaguuni. Purkkarilla joutuu ankkuroimaan ulos - tänne siis vain sopivalla tuulella. Kalliota- kalliota - muutama varpu siellä täällä. Siinä lähellä on "sokea tonttu" matalikko keskellä aavaa, missä veden korkeus yltää hyvä jos napaan kun seisoo matalikolla. Siitä saa otettua tosi huikeita selfietä..

        Siis runsaudenpula kaikkinensa... valinnanvaraa on ihan huikan paljon mieltymyksistä riippuen


      • Arkipelagoman

        Kiitos myös sinulle kuvaavasta vastauksesta. Näillä pärjätään se vajaa viikko mitä pk seudulla aiotaan olla. Hienoa että näin hienoja neuvoja saa.


      • Hanimalainen
        TurunTautiako kirjoitti:

        Jurristikko listaa mielestäni koko joukon oikein kivoja paikkoja. Runsaasti enemmän kuin yhdelle reissulle mahtuukaan., joten mitäpä noita toistamaan.

        Jos Hesassa aikoo viihtyä useampia päiviä, itse suosisin Suomenlinnan vierassatamaa yöpymispaikkana siellä kun on kaikilta tuulilta suojaisa satama hyvät peruspalvelut ja useita kohtuuhintaisia kahvi- ja ruokapaikkoja ja kaikkinensa ja varsin kohtuullinen hinnoittelu valtaosaan ydinkeskustan satamiin verrattuna.

        Suokkihan on maailmanperintökohde joka itsellään tarjoaa paljon nähtävää ja koettavaa etenkin kesällä. Lisäksi saarelta pääsee joukkoliikennelipulla lautalla suoraan Hesan ydinkeskustaan.

        Noiden kaupungin ulkoilusaarien osalta, mitä Jurristikko mainitsee, on hintataso mielestäni varsin edullinen suhteessa kaupallisen periaatteen satamiin. Kaikki kohteista kivoja omalla tavallaan. Jos muutaman noista helmistä poimisi erikseen, painottaen Itä-suuntaan kun länsipuolen kohteita on jo reilusti listattukkin, niin Sipoon Kaunissaari on näkemisen arvoinen joskin sinne on pesiytynyt tietty vakisakki omine personallisine kommervenkkeineen kuten usein on tilanne tällaisten kivojen lähialuesaarien osalta ja esimerkiksi viime kesänä Helsingin Kaupungilla ja Sipoon kunnalla oli ikävää vääntöä yleisösaunan rakennusluvista, minkä seurauksena sauna pysyi käyttökiellossa koko kauden. Sipoota harmitti kun Helsingin Kaupunki oli omine lupineen tehnyt saunan peruskorjauksen. Ehkäpä riita on nyt sovittu ja asia on kunnossa nyt tulevana kesänä. Onhan saarella nyt toki pieni mutta todella riistohintainen pikkusauna.

        Kaunissaaresta koiliseen pari kolme mailia on niinikään Helsingin ulkoilusaari - Kaivokari upeine pohjoislaguuneineen peräankkuri - keularengas kalliossa kiinnityksineen. Kaivokari on luonnontilassa - ei palveluita ainoastaan muutama huussi ja nuotiopaikka. Pirttisaaren paikka - uudenmaan virkistysalueen omistamana on myös kiva kun kävelyetäisyydellä on semmoinen kesäaikaan aktiivisen oloinen kyläyhteisö ym. tai Söderskärin majakka riippusiltoineen. Söderskärissä käyntiä tosin rajoittaa ikävästi maihinnousukielto lintujen pesimäaikaan tuonne elokuun puoleen väliin. Tosin Söderskääriin pääsee rajoitusaikanakin mikäi tulee ns. rajatulle opastuskierrokselle vesibussilla. -Jos kiinnostaa niin netistä löytynee aikataulut..

        Samalla alueella on myös joukko kivoja kerhosatamia upeilla paikoin ja käytettävissä jos kysyjä on välilöissä esimerkiksi NJK:hon , Svenska Kryssarklubbeniin tai Karhukoplaan.

        Kaunissaaressa kaikki peruspalvelut ja laiturit aisa- tai poijupaikoin. Uutuuskohteena kiva voisi olla ainakin pistäytyä Isosaaren linnakesaari, mikä avautui yleisölle kesällä 2017. Yöpyminen siellä on rajattua ( rajattu viime kesänä koillispuolen laguuniin, missä vain uloimmassa laiturissa riittää syvyys kysyjän veneelle ) Päälaiturilla ja läheisyydessä syvyys kyllä riittää vaan ainakaan kesällä 2017 yöpyminen oli kielletty ja toisekseen paikalla laiturit on jokseenkin vaaralliset etenkin jos merenkäyntiä riittää ja useinhan sitä kyllä riittääkin.

        Isosaaresta itään avomerelle löytyy pienehkö kalliosaari nykyisissä merikartoissa nimellä Länsitoukki vanhemmissa Länsitonttu, missä olisi moottoriveneille todella upea sisälaguuni. Purkkarilla joutuu ankkuroimaan ulos - tänne siis vain sopivalla tuulella. Kalliota- kalliota - muutama varpu siellä täällä. Siinä lähellä on "sokea tonttu" matalikko keskellä aavaa, missä veden korkeus yltää hyvä jos napaan kun seisoo matalikolla. Siitä saa otettua tosi huikeita selfietä..

        Siis runsaudenpula kaikkinensa... valinnanvaraa on ihan huikan paljon mieltymyksistä riippuen

        "Noiden kaupungin ulkoilusaarien osalta, mitä Jurristikko mainitsee, on hintataso mielestäni varsin edullinen suhteessa kaupallisen periaatteen satamiin."
        Elisaaressa alle 4 m leveä vene laituripaikka sähköllä 21 €, yli 4 m leveä 26 € suihku 3 €/hlö. Jo neljän hengen porukalla hinta nousee yli useimpien kaupallisten satamien.
        Stora Svartössä maksetaan kymppi haisevista vessoista ja laituripaikasta. Onko halvempaa kuin kaupallisessa vastaavilla palveluilla? Esim. Tunnhamissa laituri siistimpi vessa maksaa vitosen, tai ainakin viime kerralla, oliko sitten männä- vai toissakesänä.
        Uudenmaan virkistysalueyhdistyksellä samat "palvelut" ilmaisia, paremmin hoidetut vessat ja puuhuolto esim. Byön tai Lillfjärden. Samoin metsähallituksella esim. Ulko-Tammiossa.
        Senpä vuoksi, ja kuten toinen kirjoitti: "Helsingin seutu on todella köyhää verrattuna Saaristomeren alueeseen. Avoimia satamia on hyvin vähän ja paikat sekä erityisesti porukka on ihan mitä sattuu." mekin seilataan täältä idästä yrittäen Pellinki-Porkkala välin taivaltaa mahdollisimman nopeasti ja ilman pysähdyksiä. Saaristomerelle ja/tai Ahvenanmaalle on päästävä huolimatta siitä että välissä on tylsähkö pääkaupunkiseudun merialue, jossa parhaat rannat on yksityisiä tai armeijan eikä niihin ole asiaa.


      • Jurristikko
        Hanimalainen kirjoitti:

        "Noiden kaupungin ulkoilusaarien osalta, mitä Jurristikko mainitsee, on hintataso mielestäni varsin edullinen suhteessa kaupallisen periaatteen satamiin."
        Elisaaressa alle 4 m leveä vene laituripaikka sähköllä 21 €, yli 4 m leveä 26 € suihku 3 €/hlö. Jo neljän hengen porukalla hinta nousee yli useimpien kaupallisten satamien.
        Stora Svartössä maksetaan kymppi haisevista vessoista ja laituripaikasta. Onko halvempaa kuin kaupallisessa vastaavilla palveluilla? Esim. Tunnhamissa laituri siistimpi vessa maksaa vitosen, tai ainakin viime kerralla, oliko sitten männä- vai toissakesänä.
        Uudenmaan virkistysalueyhdistyksellä samat "palvelut" ilmaisia, paremmin hoidetut vessat ja puuhuolto esim. Byön tai Lillfjärden. Samoin metsähallituksella esim. Ulko-Tammiossa.
        Senpä vuoksi, ja kuten toinen kirjoitti: "Helsingin seutu on todella köyhää verrattuna Saaristomeren alueeseen. Avoimia satamia on hyvin vähän ja paikat sekä erityisesti porukka on ihan mitä sattuu." mekin seilataan täältä idästä yrittäen Pellinki-Porkkala välin taivaltaa mahdollisimman nopeasti ja ilman pysähdyksiä. Saaristomerelle ja/tai Ahvenanmaalle on päästävä huolimatta siitä että välissä on tylsähkö pääkaupunkiseudun merialue, jossa parhaat rannat on yksityisiä tai armeijan eikä niihin ole asiaa.

        Älä ny, runsaudenpula kirjoitti TurunTautiako:
        "Isosaaresta itään avomerelle löytyy pienehkö kalliosaari nykyisissä merikartoissa nimellä Länsitoukki vanhemmissa Länsitonttu, missä olisi moottoriveneille todella upea sisälaguuni. Purkkarilla joutuu ankkuroimaan ulos - tänne siis vain sopivalla tuulella. Kalliota- kalliota - muutama varpu siellä täällä. Siinä lähellä on "sokea tonttu" matalikko keskellä aavaa, missä veden korkeus yltää hyvä jos napaan kun seisoo matalikolla. Siitä saa otettua tosi huikeita selfietä..

        Siis runsaudenpula kaikkinensa..."

        Hekoheko - Saaristomeren seilaajalle tarjotaan kallioluotoja ja tai jopa matalikkoja joilla voi seisoskella :D
        Tarjonta siis hiukka erilaista kuin Turun suunnalla - runsaudenpula, ankkuroidako ulkoluodolle vai matalikon viereen :D


      • TurunTautiako
        Jurristikko kirjoitti:

        Älä ny, runsaudenpula kirjoitti TurunTautiako:
        "Isosaaresta itään avomerelle löytyy pienehkö kalliosaari nykyisissä merikartoissa nimellä Länsitoukki vanhemmissa Länsitonttu, missä olisi moottoriveneille todella upea sisälaguuni. Purkkarilla joutuu ankkuroimaan ulos - tänne siis vain sopivalla tuulella. Kalliota- kalliota - muutama varpu siellä täällä. Siinä lähellä on "sokea tonttu" matalikko keskellä aavaa, missä veden korkeus yltää hyvä jos napaan kun seisoo matalikolla. Siitä saa otettua tosi huikeita selfietä..

        Siis runsaudenpula kaikkinensa..."

        Hekoheko - Saaristomeren seilaajalle tarjotaan kallioluotoja ja tai jopa matalikkoja joilla voi seisoskella :D
        Tarjonta siis hiukka erilaista kuin Turun suunnalla - runsaudenpula, ankkuroidako ulkoluodolle vai matalikon viereen :D

        Noinhan se meneekin, yksi pitää äidistä - toinen tyttärestä. Mikä on yhden mielestä näkemisen arvoinen - ei toisen mielestä ole mitään.
        Meillä Turun nurkilla on kyllä maailman upein saaristo. Käytännössä kuitenkin kokonaispinta-alaltaan pienehkö minkä saariston halki purjehtiminen joka suunnassa kohtalaisella tuulella onnistuu yhden päivän aikana jos niin haluaa. Hyviä ja suosittuja vierassatamia on tiuhaan ja jos loma ajoittuu koulujen kesäloman ajankohdaksi niin palvelujakin on kivasti saatavilla - juttuseuraa alan muista harrastajista jne.. Kun koulut alkavat, ei satamissa ole montakaan venettä, eikä juuri palveluita saatavilla - kuollut kuin kivi!
        Turun saariston varjopuolena on kuitenkin osin sen suosio myös mökkiläisten keskuudessa, mistä syystä suuri joukko kivoja paikkoja on varattu. Saaristo kokonaisuudessaan on suht vehreää - karkeasti ilmaisten puuduttavan ja kyllästyttävän vehreää, mistä syystä meidän näkökulmasta katsoen esimerkiksi sellaiset kalliosaaret mitä Turun seutuvilla saa hakemalla hakea saattavat olla muualla kiinnostavia. Eihän nyt suurta joukkoa Hesalaisiakaan veneilijöitä kiinnosta luuhata kotinurkilla katselemassa itselle tuttuja maisemia vaan haluaa lomailla vaikka pyörähtää meillä Turun nurkilla tai Affenanmaalla jotkut jopa Ruotsissa tai pidemmälläkin. Makuja on monia.
        Jos nyt oikein omia suosikkikohteitani lähtisin listaamaan tästä lähialueilta, niin Kylmä-pihlaja tai Isokari tai jos Ruotsin puolella pistäydytään niin esimerkiksi Utklippan - jonkun mielestä tyhmiä kallionkoloja...


      • TurunTautiako
        Hanimalainen kirjoitti:

        "Noiden kaupungin ulkoilusaarien osalta, mitä Jurristikko mainitsee, on hintataso mielestäni varsin edullinen suhteessa kaupallisen periaatteen satamiin."
        Elisaaressa alle 4 m leveä vene laituripaikka sähköllä 21 €, yli 4 m leveä 26 € suihku 3 €/hlö. Jo neljän hengen porukalla hinta nousee yli useimpien kaupallisten satamien.
        Stora Svartössä maksetaan kymppi haisevista vessoista ja laituripaikasta. Onko halvempaa kuin kaupallisessa vastaavilla palveluilla? Esim. Tunnhamissa laituri siistimpi vessa maksaa vitosen, tai ainakin viime kerralla, oliko sitten männä- vai toissakesänä.
        Uudenmaan virkistysalueyhdistyksellä samat "palvelut" ilmaisia, paremmin hoidetut vessat ja puuhuolto esim. Byön tai Lillfjärden. Samoin metsähallituksella esim. Ulko-Tammiossa.
        Senpä vuoksi, ja kuten toinen kirjoitti: "Helsingin seutu on todella köyhää verrattuna Saaristomeren alueeseen. Avoimia satamia on hyvin vähän ja paikat sekä erityisesti porukka on ihan mitä sattuu." mekin seilataan täältä idästä yrittäen Pellinki-Porkkala välin taivaltaa mahdollisimman nopeasti ja ilman pysähdyksiä. Saaristomerelle ja/tai Ahvenanmaalle on päästävä huolimatta siitä että välissä on tylsähkö pääkaupunkiseudun merialue, jossa parhaat rannat on yksityisiä tai armeijan eikä niihin ole asiaa.

        Ja voidaan jatkaa listaa Hanko 30 - 35€, paitsi tapahtumien yhteydessä 60 - 70 € jne. Mikä sitten on kallista on toki suhteellista. Myönnän, jottei meidänkään family mielellään maksele noita sesonkihintoja mitä esimerkiksi Hangossa kaupitellaan, mutta jos vuorokausihinnat veneeltä keskimäärin pyörii siinä parin kympin ikkunassa niin sillä nyt ei paikan valinnan suhteen ole taloudessamme minkäänlaista ohjaavaa vaikutusta.

        Jos puhutaan kivasta matkaveneestä missä on omistajan näkökulmasta katsoen itselle mieleiset fasiliteetit ja miellyttävät punkat koko porukalle niin yöpymisten hinta suhteutettuna veneen arvoon, käyttökustannuksiin jopa venelainan korkoihin tai esimerkiksi hotellimajoitukseen on edullinen. Lasketaan vaikka periaatteella 6-viikon lomapurjehdus ja joka yö vierassatamassa a´20 € per yö. Yhteensä siis n. 840 €. Nopeakulkuisella matkamoottoriveneellä tuo summa hujahtaa pelkästään esimerkiksi yhden päivän polttoainekustannuksena. 3-4 metriä leveän matkaveneen oli sitten kyseessä purkkari tai motskari pelkät vuotuiset juoksevat kulut on 4 k€ vaikkei liikuttaisi metriäkään, joten en pidä satamien hintoja keskimäärin mitenkään kalliina suhteessa harrastuksen kokonaiskustannukseen.

        Pienten veneiden osalta taasen vierassatamien hinta suhteessa suurempiin veneisiin on mielestäni jossain määrin epäsuhtainen ja pienillä veneillä liikkuvat ovat nettokärsijiä useimmissa paikoissa tarkoittaen nyt kokoluokkaa runkopituudeltaan max. n. 6,5 metrisiä. Kas kun pienemmille veneille laitureiden korkeudet, peräpaalujen korkeudet jne.. ovat helposti liian korkeita ihan muutamaa poikkeussatamaa lukuunottamatta.


      • Hanimalainen
        TurunTautiako kirjoitti:

        Ja voidaan jatkaa listaa Hanko 30 - 35€, paitsi tapahtumien yhteydessä 60 - 70 € jne. Mikä sitten on kallista on toki suhteellista. Myönnän, jottei meidänkään family mielellään maksele noita sesonkihintoja mitä esimerkiksi Hangossa kaupitellaan, mutta jos vuorokausihinnat veneeltä keskimäärin pyörii siinä parin kympin ikkunassa niin sillä nyt ei paikan valinnan suhteen ole taloudessamme minkäänlaista ohjaavaa vaikutusta.

        Jos puhutaan kivasta matkaveneestä missä on omistajan näkökulmasta katsoen itselle mieleiset fasiliteetit ja miellyttävät punkat koko porukalle niin yöpymisten hinta suhteutettuna veneen arvoon, käyttökustannuksiin jopa venelainan korkoihin tai esimerkiksi hotellimajoitukseen on edullinen. Lasketaan vaikka periaatteella 6-viikon lomapurjehdus ja joka yö vierassatamassa a´20 € per yö. Yhteensä siis n. 840 €. Nopeakulkuisella matkamoottoriveneellä tuo summa hujahtaa pelkästään esimerkiksi yhden päivän polttoainekustannuksena. 3-4 metriä leveän matkaveneen oli sitten kyseessä purkkari tai motskari pelkät vuotuiset juoksevat kulut on 4 k€ vaikkei liikuttaisi metriäkään, joten en pidä satamien hintoja keskimäärin mitenkään kalliina suhteessa harrastuksen kokonaiskustannukseen.

        Pienten veneiden osalta taasen vierassatamien hinta suhteessa suurempiin veneisiin on mielestäni jossain määrin epäsuhtainen ja pienillä veneillä liikkuvat ovat nettokärsijiä useimmissa paikoissa tarkoittaen nyt kokoluokkaa runkopituudeltaan max. n. 6,5 metrisiä. Kas kun pienemmille veneille laitureiden korkeudet, peräpaalujen korkeudet jne.. ovat helposti liian korkeita ihan muutamaa poikkeussatamaa lukuunottamatta.

        "yli 4 m leveä 26 € suihku 3 €/hlö. Jo neljän hengen porukalla hinta nousee yli useimpien kaupallisten satamien."
        26 4*3=38 eli Elisaari on kalliimpi kuin Hanko. m.o.t.
        Totta turiset siinä että satamahintojen ohjaava vaikutus on vielä heikohko - pysähdytään mekin Stora Svartössä, haisevat vessat pistävät enemmin hyljeksimään paikkaa kuin kympin laiturimaksu. Paikka on kuitenkin muuten nätti, suojainen ja sijainti pääkaupunkiseudun ohituksen jälkeen sopiva päivämatka eli 40-50 mailia Pellingistä.
        Elisaaren olen jo nähnyt, ja sinne ei tulisi mieleenkään mennä vaikka ei maksaisi mitään. Pari-kolmekymmentä vuotta sitten se oli ihan kiva ja rauhallinen paikka. Ei siis ohjaus toimi tässäkään.
        Jos kirjoituksellasi usutat vierassatamia nostamaan maksujaan "eihän ne ole kuin murto-osa ökyjahdin kustannuksista" -periaatteella, niin en kirjoita nimeäni hinnankorotuksia vaativaan adressiin. Kaiken lisäksi täällä maalaiskaupungeissa 3-4 m leveä matkaveneen juoksevia kuluja ei tule millään yli tonnia, jos ei liikuta metriäkään.
        Pääkaupunkiseudun välttämiseksi on hyvä konsti tehdä tikki etelärannan kautta. Pyhtään Kaunissaaresta tai Pellingistä KS 230-200 :) Rovianttilastin kanssa sit Kärdlasta Örön länsipuolen väylälle.


      • TurunTautiako
        Hanimalainen kirjoitti:

        "yli 4 m leveä 26 € suihku 3 €/hlö. Jo neljän hengen porukalla hinta nousee yli useimpien kaupallisten satamien."
        26 4*3=38 eli Elisaari on kalliimpi kuin Hanko. m.o.t.
        Totta turiset siinä että satamahintojen ohjaava vaikutus on vielä heikohko - pysähdytään mekin Stora Svartössä, haisevat vessat pistävät enemmin hyljeksimään paikkaa kuin kympin laiturimaksu. Paikka on kuitenkin muuten nätti, suojainen ja sijainti pääkaupunkiseudun ohituksen jälkeen sopiva päivämatka eli 40-50 mailia Pellingistä.
        Elisaaren olen jo nähnyt, ja sinne ei tulisi mieleenkään mennä vaikka ei maksaisi mitään. Pari-kolmekymmentä vuotta sitten se oli ihan kiva ja rauhallinen paikka. Ei siis ohjaus toimi tässäkään.
        Jos kirjoituksellasi usutat vierassatamia nostamaan maksujaan "eihän ne ole kuin murto-osa ökyjahdin kustannuksista" -periaatteella, niin en kirjoita nimeäni hinnankorotuksia vaativaan adressiin. Kaiken lisäksi täällä maalaiskaupungeissa 3-4 m leveä matkaveneen juoksevia kuluja ei tule millään yli tonnia, jos ei liikuta metriäkään.
        Pääkaupunkiseudun välttämiseksi on hyvä konsti tehdä tikki etelärannan kautta. Pyhtään Kaunissaaresta tai Pellingistä KS 230-200 :) Rovianttilastin kanssa sit Kärdlasta Örön länsipuolen väylälle.

        Tuskinpa satamien hinnoitteluun nyt vaikuttaa ukkojen kirjoittelu veneilypalstoilla. Sesonki on lyhyt ja kilpailu kovaa sesonkiajan matkaveneilijöiden rahoista nyt kun elämäntapaveneilijöiden määrä on ollut laskussa jo useamman vuoden. Kyllä yleinen markkinatilanne pitää huolen hintatasosta.

        Veneilyn kustannuksiahan nyt voi laskea monella tapaa. Itse lasken noihin juokseviin kustannuksiin kuuluviksi veneen kunnostustöiden ja tarvikkeiden lisäksi mm. laituripaikan, nostot ja laskut, telakoinnin, vakuutuksen, venelainojen korot ja arvon alenemisen noin esimerkiksi periaatteella jotta huoltotyöt teen itse. Jos taasen kokonaisuuden ostaisi palveluna alan yritykseltä, niin rahaa kuluisi helposti toinen mokoma.

        Joo eihän tuo Stora Svartö nyt kyllä vessojen siisteydellä pääse parhaaseen A-ryhmään, ei muuten pääse Hankokaan. Vähän sama juttu Lähteelän osalta kuten aika monen muunkin kesäkauden sesonkiajan kohteen osalta on tilanne. Elisaari on toki hinnoittelun suhteen hieman yläkanttiin kun asian noin kuvaat, en tosin ole sitä nyt erikseen noteerannut. Elisaaren eduksi kyllä kuitenkin kuten myös Lähteelän noteeraan, jotta molempiin pääsee hyvin rantautumaan matkaveneellä jos siis vetelee siirtopurjehdusta yhden hengen miehityksellä - kippari itekseen.

        Toisaalta eihän Barösundetin nurkilla nyt välttämättä tarvitse Elisaarta valita onhan siellä esimerkiksi Barön kaupan laituri tai useita paikkoja Strömsön nurkilla ja Barön ulkoväylän varressa, eikä Jussarööhönkään nyt pitkä matka ole...


      • Hanimalaine
        TurunTautiako kirjoitti:

        Tuskinpa satamien hinnoitteluun nyt vaikuttaa ukkojen kirjoittelu veneilypalstoilla. Sesonki on lyhyt ja kilpailu kovaa sesonkiajan matkaveneilijöiden rahoista nyt kun elämäntapaveneilijöiden määrä on ollut laskussa jo useamman vuoden. Kyllä yleinen markkinatilanne pitää huolen hintatasosta.

        Veneilyn kustannuksiahan nyt voi laskea monella tapaa. Itse lasken noihin juokseviin kustannuksiin kuuluviksi veneen kunnostustöiden ja tarvikkeiden lisäksi mm. laituripaikan, nostot ja laskut, telakoinnin, vakuutuksen, venelainojen korot ja arvon alenemisen noin esimerkiksi periaatteella jotta huoltotyöt teen itse. Jos taasen kokonaisuuden ostaisi palveluna alan yritykseltä, niin rahaa kuluisi helposti toinen mokoma.

        Joo eihän tuo Stora Svartö nyt kyllä vessojen siisteydellä pääse parhaaseen A-ryhmään, ei muuten pääse Hankokaan. Vähän sama juttu Lähteelän osalta kuten aika monen muunkin kesäkauden sesonkiajan kohteen osalta on tilanne. Elisaari on toki hinnoittelun suhteen hieman yläkanttiin kun asian noin kuvaat, en tosin ole sitä nyt erikseen noteerannut. Elisaaren eduksi kyllä kuitenkin kuten myös Lähteelän noteeraan, jotta molempiin pääsee hyvin rantautumaan matkaveneellä jos siis vetelee siirtopurjehdusta yhden hengen miehityksellä - kippari itekseen.

        Toisaalta eihän Barösundetin nurkilla nyt välttämättä tarvitse Elisaarta valita onhan siellä esimerkiksi Barön kaupan laituri tai useita paikkoja Strömsön nurkilla ja Barön ulkoväylän varressa, eikä Jussarööhönkään nyt pitkä matka ole...

        Ei ollut kaupallista sivistystä tarpeeksi että olisin ymmärtänyt oikein "juoksevat kustannukset". Laskin vaan kausihuollon, laskut, nostot, talvisäilytyksen, laituripaikan, vakuutuksen. Näistä kertyy täällä viidensadan huitteilla tuolle 3-4 m leveälle eli 31-38 ft purkkarille (jos säilytys ulkokentällä ja huollot itse) vakuutus joka on suoraan verrannollinen veneen arvoon, muut kulut veneen koosta riippuvaisia.
        Pääomakuluja eli kuoletus tai arvonalennus ja jopa mahdollinen rahoituskulu, niitä en laskenut. Niiden määrä nimittäin asuttavan 3-4 m leveän veneen kohdalla vaihtelee nollasta pariin kymppitonniin.
        Tässä vähän yläkanttiin esimerkki (4,3 m leveä), mutta Dufourin pyynti on 199 000 € ja myyjä kertoo "Hinta uutena kuusi vuotta sitten ollut yli 350.000€."
        Siitä voi laskeskella purjehduskauden tai purjehdusmailin hintaa - vaikka ei ottaisi huomioon korkokuluja, niin aivan mitättömiä ovat satamamaksut ja keskiolut käytännössä ilmaista terassilla :D


      • vanhaelisaarenkävijä
        Hanimalainen kirjoitti:

        "yli 4 m leveä 26 € suihku 3 €/hlö. Jo neljän hengen porukalla hinta nousee yli useimpien kaupallisten satamien."
        26 4*3=38 eli Elisaari on kalliimpi kuin Hanko. m.o.t.
        Totta turiset siinä että satamahintojen ohjaava vaikutus on vielä heikohko - pysähdytään mekin Stora Svartössä, haisevat vessat pistävät enemmin hyljeksimään paikkaa kuin kympin laiturimaksu. Paikka on kuitenkin muuten nätti, suojainen ja sijainti pääkaupunkiseudun ohituksen jälkeen sopiva päivämatka eli 40-50 mailia Pellingistä.
        Elisaaren olen jo nähnyt, ja sinne ei tulisi mieleenkään mennä vaikka ei maksaisi mitään. Pari-kolmekymmentä vuotta sitten se oli ihan kiva ja rauhallinen paikka. Ei siis ohjaus toimi tässäkään.
        Jos kirjoituksellasi usutat vierassatamia nostamaan maksujaan "eihän ne ole kuin murto-osa ökyjahdin kustannuksista" -periaatteella, niin en kirjoita nimeäni hinnankorotuksia vaativaan adressiin. Kaiken lisäksi täällä maalaiskaupungeissa 3-4 m leveä matkaveneen juoksevia kuluja ei tule millään yli tonnia, jos ei liikuta metriäkään.
        Pääkaupunkiseudun välttämiseksi on hyvä konsti tehdä tikki etelärannan kautta. Pyhtään Kaunissaaresta tai Pellingistä KS 230-200 :) Rovianttilastin kanssa sit Kärdlasta Örön länsipuolen väylälle.

        Tallinnasta ja siitä länteen olevista satamista kannattaa ehdottomasti suunnata Barösundiin ja Inkooseen, koska matka on lyhin (Tallinnasta noin 40 mailia). Inkoon saaristo on yhtä upea kuin Saaristomeri (jossa olen purjehtinut yli 20 vuotta), tosin hieman pienempi. Elisaaressa kannattaa ehdottomasti käydä. Se on suojaisa kaikilta tuulilta ja siellä on yli sata venepaikkaa, joten sinne mahtuu aina. Luonto on uskomattoman kaunis upeine tammimetsineen. Sieltä löytyy viehättävä vanha kartano, joka toimii ravintolana. Kesällä siellä on lapsien iloksi lehmiä ja lampaita. Laiturimaksu on suhteellisen edullinen (16 euroa) ja viehättävään rantasaunaan pääsee edullisimmillaan 15 eurolla.

        Barösundin kylästä löytyy toinen vierassatama, jonka läheisyydessä sijaitsee kyläkauppa ja viihtyisä ravintola Scola kauniine merinäkymineen. Läheisyydessä on myös Jakobshamnin vierassatama, jonka yhteydessä toimii myös ravintola. Lisäksi Barösundissta löytyy Uudenmaan virkistysalueen satama Gölsinäsistä sekä useita kauniita luonnonsatamia.

        Inkoon kirkonkylään on kaksi väylää, joiden syvyys virallisesti on 1,9 m, mutta lännenpuoleinen väylää pääsee todellisuudessa noin 3 m syväyksellä ja idänpuoleinenkin on yli 2 m. Itselläni on ollut 5 vuotta vene Inkoossa 1,95 syväyksellä eikä ole koskaan ollut vaikeuksia päästä satamaan. Inkoosta löytyy kaikki palvelut, hyvät ruokakaupat, kauppakeskus, Alko, veneliike ja korjaustelakka ym.

        Jos Inkoosta jatkaa Helsingin suuntaan pohjoista reittiä, niin Kopparnäsin läheltä löytyy Stora Hälsö, joka on viehättävä pieni saari. Satama on ilmainen, mutta siellä on laituri ja poijut sekä gillipaikka, wc ja itselämmitettävä sauna. Jos syväys on lähellä 2 m, mahtuu laituriin vain sen keskikohtaan tai lahdella olevaan poijuun. Myös Lähteelässä kannattaa käydä; paikka on kaunis ja suhteellisen suojaisa. Laiturimaksu oli viime kesänä 10 euroa, joka lienee Suomen halvimpia.


    • juu-juuu

      oisko koordinaatteja ja karttalinkkejä niihin luonnonsatamiin?

    • ei.mitään.kiinnostavaa

      Helsingin seutu on todella köyhää verrattuna Saaristomeren alueeseen. Avoimia satamia on hyvin vähän ja paikat sekä erityisesti porukka on ihan mitä sattuu. Muutamalla isolla seuralla ja MK:lla toki ensiluokkaisia tukikohtia.

    • PihlisPena

      Pihlajasaari.

    • Kuultua

      Kerran reissulla saaristomerellä oltiin Korppoossa Verkanilla. Saksalainen kaveri kertoi käyvänsä usein Saaristomerellä ja Tukholman saaristossa, koska ”it’s nice to sail in the forest”. Hiukka hymyilytti

      • veneilykäynti

        Vallisaaari joka on Suomelinnan vieressä


    • Kaunissaariok

      Sipoon Kaunissaari on aivan ok. Täällä palstalla joku on saanut päähänsä mollata tuota hienoa saarta Reino ja Anneli ym. kakkahöpinöineen. (Mitähän hänelle muuten on siellä tapahtunut, että on alkanut vihata yksittäistä saarta?!)
      Olen liikkunut Helsingin vesillä 80 -luvun alusta lähtien ja voin sanoa että Kaunissaari on aivan siisti ja asiallinen paikka. Sinne voi aivan hyvin mennä myös lasten kanssa.
      Tottakai siellä, kuten muualakin voi joskus harvoin törmätä ryyppääviin moukkiin, mutta ei sen useammin kuin esim. Saaristomeren vierasvenesatamissa.

    • wjpefpwoej

      Till Fagerö.... Meet&Greed Reino och Anneli.

    • Punttahali
    • lisäyksiä_edellisiin

      Porkkalanselän länsipuolella lännestä tuleva Bärösundin läpi johtava väylä on kaunis reitti. Kaupungin ulkoilusaari Pihlajasaari on aivan H:gin keskustan edustalla. Siellä on hiekkarantoja ja vanha ravintolarakennus, ja nudistirantakin saaren erillisessä osassa. H.gin keskustasta on lyhyt ylitys eteläänpäin Prangliin. Kaunissaaresta itään Pellingissä on useita kauniita Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen retkisatamia. Siitä itäänpäin Loviisassa hyvä kaupallinen satama, ja vähän ennen sitä sijaitsee Svartholman saarilinnoitus jossa on satama. Siitä itään vaikkapa Pyhtään Kaunissaari kalastajakylineen, ja edelleen itään mm. suurta laguunia ympäröivä Haapasaari.

    • Inkoolainen

      Kyllä Inkooseenkin pääsee tolla syväyksellä, jos ei vesi nyt hirveästi miinuksella

      • Mutakyntö

        Kun tuli puheeksi tuo Inkoon sisään tulo, niin kerron oman kokemukseni toissakesältä.
        Tulimme eräänä loppukesän sunnuntaina puolenpäivän aikoihin Inkoossa pistäytymään.
        Kartta ei näytä syvyyslukemia aivan siinä laivalaiturin vieressä, mutta siinä väylän vieressä oli pari lukemaa 1,4 ja 1,6 m,
        Koska meillä on 1,3 m syväys ja vedenkorkeus oli selvästi plussalla, niin päätin mennä niiden kahden viimeisimmän vihreän välistä suoraan siihen isoon laituriin.
        Muutaman kymmenen metrin päässä jäimme mutaan kiinni. Suunnittelin jo veteen menemistä keulan kääntämistä varten, kun paikallinen moottoriveneilijä tuli poikansa kanssa paikalle ja tarjosi hinausapua.
        Hänen avullaan pääsimme irti ja takaisin syvään veteen. Kiittelin kovasti ja pyysin kuppilaan kahville, mutta mitään palkkiota ei otettu vastaan.
        Samalla hän kertoi ettei tämä ollut ensimmäinen kerta kun tässä kohtaa on mutaan juututtu.
        Oppi on nyt mennyt ainakin minulle perille. Inkoossa on syytä pysyä väylällä loppuun asti. Vasta sen viimeisen vihreän jälkeen voi kääntyä sinne oikealle niihin laitureihin.


    • Maaherra60

      Klaukkala, Veikkola, Kerava. Kaikkiin näihin loistavat yhteydet satamista.

    • olfvolyfplyv

      Kysymys ei ollut Helsingin seudun paikoista, missä käymättä jättämällä ei jää mistään paitsi.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2168
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2098
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1256
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1188
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1183
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      854
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      71
      853
    Aihe