Nyt alkoi sitten muoviton Maaliskuu....

mimmimum-..mi

Mietin tuossa että muovitonta elämää on tosi vaikea elää....vaikka vähän tosissaan yrittäisikin.. Kaikki ruuat on pakattuna muoviin ...tai suurin osa kuitenkin... Itse olen muovikasseista jo luopunut... mutta miten ostat esim. hedelmiä.. vihanneksia.. juureksia... ei niitä kauppahalleja ja paperipusseja ole joka kulman takana...
Eräs joka koetti elää kuukauden ilman muovia totesi sen miltei mahdottomaksi ja sanoi mitä luomumpi tuote ....sitä enemmän muovia kääreessä..
Hyvää alkanutta muovitonta maaliskuuta...

94

1388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihan muoviton elämä on aika mahdotonta, mutta ainahan voi muovin käyttöä yrittää vähentää ja käyttämänsä muovin viedä muovikeräykseen eikä sekajätteeseen.

• MietiJaToim

Tai jättää kauppaan! Ottaa kassiin pakattaessa pussin pois ja jättää tiskille tai kaupan roskikseen. Oppivat luultavasti vähitellen.
        Itse pidän hedelmille kiristusnauhalla varustettua verkkopussia aina mukana.

• MietiJaToim kirjoitti:

Tai jättää kauppaan! Ottaa kassiin pakattaessa pussin pois ja jättää tiskille tai kaupan roskikseen. Oppivat luultavasti vähitellen.
        Itse pidän hedelmille kiristusnauhalla varustettua verkkopussia aina mukana.

usein ei ole mahdollista jättää muovia kauppaan, esim. jugurtti- ym. purkit, joten tuo keino kovin rajoitettu. pelkillä hedelmäpusseilla ei vielä kovin paljoa muovia säästetä, mutta vähäkin on tietenkin parempi kuin ei yhtään.

• Minulla on kaksi kestopussia, joihin voi kaupassa hedelmät ja vihannekset laittaa ja punnita. Vähän samanlaisia kuin pikkupyykin pesupussit, mutta tiiviimpää laatua.
      Kangaskasseja pidän aina mukana, kaiken varalta, jos tulee kaupassa poikettua ja jotain ostettua.
      Muovikasseja pyrin välttämään, astioita, pesuvateja ja ämpäreitä kyllä joudun käyttämään.

• 1eero

Eipä taida onnistua muovi on ihan hyvä materiaali, roskaaminen ei ole pelkästään muovista johtuva.

• ö-Öö

Tympii teemakuukaudet.

Kai net hetkeksi herättää ihmisiä jonkin verran ajattelemaan, käytännön vaikukset olemattomat. Muovin kierrätys ois tärkeämpää, kuin muovin boikotointi loppukäyttäjän toimesta. Tosiasia, kuin aloituksessa mainittiin, aika hankala vältellä muovia.

Nojaa, mulla oli jokin idea pitää makkaraton maaliskuu. Siis vähentää makkaran syömistä. Ideana painon pudottaminen. Kun kylmäilma, energiaa kuluu enenpi, talvi parasta aikaa siihen hommaan. Kun vielä vähän kattoo tarkemmin ruuan päälle, kyllä paino tippuu. Noh, makkara käytännössä aina muovissa, siinäpä se samalla. Vaan, hyvin alkoi, taisin syödä melkein koko lenkin päivällä :D

=DW=

• paha.muovi

Kierrätyskään ei aina onnistu, muovia on hammastahnassa, ihovoiteissa ym.
        Fleecevaatteissa ja -huovissa myös, johonkin ne lopulta päätyvät.

• mimmimum-..mi

Muovin kierrätyspisteitä taitaa olla vielä aika vähän...minun lähellä en tiedä olevan...Viimeksi meillä on lisätty lasin ja pienmetallin astiat roskiskatokseen...

• taloyhtiöiden pitäisi asiassa aktivoitua, siitä olisi hyvä alkaa. omakotiasujien tilanne toinen, mutta joutuuhan omakotiasuja muutenkin jätteitänsä pidemmälle kuljettamaan, miksi ei myös muovijätteitä.

• Ajattelin kanssa ensimmäiseksi, kun tuon aamulla luin, että ei hevin onnistu.
      Pakkausmuovithan on poltettavia, mutta ei täälläkään ole keräystä, kuin nuo lasi ja metalli lähellä.
      Tupakantumpitkin kuulemma hajoaa mikromuoviksi maassa.
      Ostan ruokaa aika paljon irtotiskistä. Kai siinä paperissakin joku muovitus on, mutta luulisin vähemmän, kuin valmispakkauksissa.

• mimmimum-..mi

Yhden hengen taloudessakin jo tulee paljon muovia ...roskis tulee nopeasti täyteen....olen ostanut riisipuuroa...se on muovirasiassa...saarioisten ruukkua silloin tällöin...rahka..jogurtti...oimariini...raejuusto niistä jo tulee uskomattoman paljon muovia...maidossa ...mehuissa....korkit muovia...liha-...leikkele... siivutettu juustopakkaus muovia.

• TeeParhaasiSiekii

Tupakantumpit maatuvat nopeammin, jos ne repäisee pituussuunnassa kahtia ennen maahan piilottamista (tai heittämistä).

• ö-Öö
        TeeParhaasiSiekii kirjoitti:

Tupakantumpit maatuvat nopeammin, jos ne repäisee pituussuunnassa kahtia ennen maahan piilottamista (tai heittämistä).

Filtterit

Filtterit ongelma, niissä mikromuoveja. Ja net ei maadu yhtään sen nopeammin, kuin muovit yleensäkään. Lisäksi just mikromuovit kulkeutuvat vesistöihin, mereen, kaloihin jne. Paperi, tupakka, ne lähinnä luonnontuotteita, millasta liimaa paperissa, ei tietoa.

Ongelman ydin ie siinä, maapallo suljettu systeemi ja materiaalit ei lisäänny, tai häviä minnekkään. Matskut muuttavat olomuotoaan. Öljy on luonnontuote, mutta kaloja, ihmisiä ei oe suunniteltu käyttämään sitä ravintoketjussaan muoviksi muuntuneena.

Öljyn muodostuminen vei kai miljoonia vuosia. Ihminen on muuttanut sen kalanruuaksi sadassa vuodessa. Saapi näkee, kauanko kestää, ennenkuin ihminen muuttuu muovia syöväksi elukaksi :D

=DW=

• Silkkaa utopiaa muoviton elämä nykymaailmassa. Muovia on joka paikassa, sellaisissakin asioissa, joissa asiaan vihkiytymätön ei osaisi kuvitellakkaan olevan muovia. Itse olen alkanut uusiokäyttää kaupan muovipusseja hedelmiä ym. ostaessa, tyhjä pussi valmiiksi kauppakassiin seuraavaa kertaa varten.

• eitoimieiei

Kai sitten jätät tietokoneet, kännykät, hammasharjat jne pois myös jos ilman muovia aiot elää?

• turhaa.pohtia

Puhelimessakin taitaa olla muovia.

• Muovit-hiiteen

• Muovit-hiiteen kirjoitti:

Omat medialaitteeni ovat terästä, rautaa, jne. Uusinkin puhelin.

Tämä pöytäkoneen näppäimistökin painaa kilon verran.
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/69521/jkqbj/Logitech-Craft-langaton-nappaimisto

Muoviläppäriä en ottaisi edes ilmatteeksi.
        Tokihan ne ovat maksaneet. Mutta oma ajatusmaailmani on, että ne ovat parempia ja kestävämpiä.

Puhelimessa panssarilasinen näytönsuoja ja nahkakannet?

• Meillä on muovit lajiteltu omaan astiaan jo pitkään, mutta minä kyllä dumppaan ne jos ne on kauheen tahmaisia poltettaviin. Kaupoissa on alkanut näkymään pieniä paperipussia hedelmiä ja vihanneksia varten. Käytämme kangaskasseja paitsi jos loppuu tila niin joutuu ottamaan muovikassin, joita luonnollisestikin sitten uusiokäytetään roska-astian sisällä. Aika perinteistä, mutta täysin mahdollista vähentää vielä muovin käyttöä ainakin 50 prossaa.

• mimmimum-..mi

Miten ne paperipussit toimivat ...kun kassa ei näe pussin sisältöä...paistopisteissä on paperipusseja joista toinen puoli on läpinäkyvää....eli muovitettu....kai..

• YV.tietää
        mimmimum-..mi kirjoitti:

Miten ne paperipussit toimivat ...kun kassa ei näe pussin sisältöä...paistopisteissä on paperipusseja joista toinen puoli on läpinäkyvää....eli muovitettu....kai..

S-kauppojen ikkunalliset pussit voi laittaa kompostiin.

• mimmimum-..mi kirjoitti:

En ole käyttänyt vielä, mutta oletan että ne jätetään auki ja suljetaan vasta sitten kun on maksettu.

• mimmimum-..mi
        YV.tietää kirjoitti:

Ahaa...ei ne sitten olekaan muovia ilmeisesti...

• YV.tietää

En muista mitä ainet se ikkuna on, kmpostuoituvaa kuitenkin. Varmaan jostin löytyy tarkempaa tietoa.

• YV.tietää kirjoitti:

S-kaupassa on myös saatavilla talousjätteeseen laitettavia hedelmäpusseja.
        Samanlaisia, kun biojätekeräyspussit rullalla.

• kompostiin.menevää

Titietoa netistä:

"Mutta sitä ei kovin moni tiedä, miten paistopisteiden paperipussit tulisi kierrättää.

S-ryhmän kauppojen paistopisteistä saatavat paperipussit ovat nimittäin kompostoitavia, eli kotitalouksissa ne kuuluisi hävittää biojätteeseen – läpinäkyvä muovi-ikkuna mukaan lukien."

• En osta ikinä muovikassia kaupasta, on kangaskasseja siihen tarkoitukseen. Meidän S-marketissa on biohajoavia hedelmäpusseja, ostan aina hedelmät ym.. niihin, käytän ne vielä kotona biojätepussina. Kyllä lihat ja leikkeleet on mahdotonta saada ilman muovia.

• Nykyään muovia korvataan jo puulla ja koko ajan enenemässä määrin.

• mimmimum-..mi

Toivottavasti...ne on aika lohduttomia kuvia mitä nyt maalataan maailman meristä...että kohta siellä on enemmän muovia kuin kaloja ja muita vesieläimiä....tänään luin meitä lähellä olevasta Itämerestä että se projekti on mennyt hienosti eteenpäin...vaikka se on pieni meri jonka vesi vaihtuu vasta noin 30vuoden kuluessa...

• maissiiii

Samoin sinulle...
      vaikeaa on muoviton elämä,
      sitä kun on joka paikassa.

Kuulin tuon toimitajan haastattelun radiosta,
      tuntui omituiselta, että vessapaperia ei voi löytää ilman muovikäärettä.

Logistiikka vaatii nykyään niin hyvää pakkausta,
      liian monet tuotteet on pakattu monikertaiseen muoviin,
      juuri nuo salaattirasiat on huippupakattuja kaikki eri osiot erillisessä muoviss, kaikenlisäksi muovihaarukka ja sekin muovissa.
      aamiaisjuustot , yksittäispakattuaj muoviin ja ne sitten kimpassa muoviin.

Olen tehnyt kauppakasseja, jaellut niitä tutuillekin, ettei tarvitsisi ostella muovipusseja.
      mutta ei se nyt niin tuhoisaa ole jos muovipussiin pakattu muovi ja jukurttipurkit,
      nehän menee polttolaitoksille ja niistä tuotetaan sähköä ja lämpöä.
      Ruotsalaiset ovat hoitaneet senkin paremmin, meillä siinä yhdessä vaiheessa viherpipertäjät Hassi etunenässä estivät polttolaitosten rakentamisen, piti vain kierrättää. Nyt sitten kierrätetään.

• Tässä taannoin nauroin ruokakaupassa. Kotimaista kurkkua myytiin muoviin pakattuna ja ulkomailta tuotua ilman muovia. No sitähän en tiedä millaisessa paketissa tuo ulkolainen tulee kauppaan.

Itse kierrätän jätteet ja muovia tulee eniten. Tuolla ylempänä oli, että sitä voisi vähentää 50%, vaan miten tavallinen tallaaja sen tekee?

• maissiiii
        markeena kirjoitti:

Tässä taannoin nauroin ruokakaupassa. Kotimaista kurkkua myytiin muoviin pakattuna ja ulkomailta tuotua ilman muovia. No sitähän en tiedä millaisessa paketissa tuo ulkolainen tulee kauppaan.

Itse kierrätän jätteet ja muovia tulee eniten. Tuolla ylempänä oli, että sitä voisi vähentää 50%, vaan miten tavallinen tallaaja sen tekee?

Kierrättäminen vähentää juuri sekajätteen määrää. Siinä mielessä hyvä asia.

Jätemaksu on pienempi jos kompostoit,
        se voisi yhtä hyvin olla pienempi jos kierrättää, lienee vaikeaa todentaa, mutta näkyyhän se, että muovijätteen kuskaa kunnan muovikeräykseen, heti siinä sekajätteen määrässä, voisi harventaa jäteauton käyntikertoja. ja se tuntuisikukkarossakin.

• kauheakohtalo

onko luvallista edes lateksia lopsasta huisun päälle? vaiko ihan naturel...

• staka

Ympäristön kannalta tärkeä mutta melko vähälle huomiolle jäänyt seikka on kankaiden materiaali. Nykyisin kaikissa vaatteissa on tuotetiedot, ja olisi melkoisen helppoa jo kaupassa lukea se lappu tarkkaan - ja jättää ostamatta sellainen hame, pusero tai pöksyt, minkä materiaalissa lukee POLY... Siinä nimittäin on maailman meriin asti kulkeutuvaa, terveydelle ja meidän Telluksellemme vaarallista tekokuitua prosenttiluvun määrä. Usein jopa täydet 100%.

Viskoosi on luonnonkuitu, samoin tietysti puuvilla, villa, silkki ja vaikka bambukin. Juuri esim. tuon viskoosi vastaan poly -tekstien tsekkaaminen on tärkeää, koska niistä valmistetut tuotteet tuskin käyttö-, ulkonäkö- tai muulta osaltaan paljon poikkeavat toisistaan. Mutta nimenomaan POLY- on se mikä olisi syytä jättää ostamatta!

Kannattaa ostaa luonnonmateriaaleja. Näin voimme osaltamme vaikuttaa siihen, että luonnonmukaisesti hajoavien materiaalien käyttö vaatetehtaissa lisääntyy. Ja maailma pelastuu? No, ainakin siihen suuntaan... Yritetään edes!

• kylmätotuus

Ainoa mahdollisuus elää muovitonta maaliskuuta olisi ollut ostaa kaikki tarvitsemani helmikuussa.

Muoviin törmäämme lähes kaikissa ostotilanteissamme.

Muovikassia en ole ostanut vuosiin, vaan käytän kankaasta valmistettua ostoslaukkuani ja sen lisäksi kankaista lisäkassia. Hitsi vieköön, onhan siinä vakikäyttämässäni laukussa myös muovia. Kelpaako puolustukseksi, että laukku kestää käytössä vähintään 10 vuotta.

Irtomyynnissä olevat vihannekset, juurekset ja hedelmät laitan biopussiin.
      Tässä yhteydessä mainitsen, että minua kyrsii, kun esim. jokaisessa banaanissa on tuotemerkki liimattuna kuoreen. Noiden tarrojen maatuminen kestää iäisyyden.

Kaikki täällä myytävät lihatuotteet ja juustot on pakattu muoviin. Lihatiskit ovat kaukaista menneisyyttä.

Muovejakin on sataa eri sorttimenttiä.
      Joitakin niistä on järkevää laittaa kierrätykseen ja uuteen energiantuotantoon, mutta maallikolla on vaikeuksia tietää, mikä hyötysuhde todellisuudessa on.
      Esim. onko järkevää pestä lämpimällä vedellä jugurttipurkki. Viekö pesu enemmän energiaa kuin puhdas jugurttipurkki tuottaa.

Öljyähän muovintuotanto vaatii, eikä öljyä loputtomiin riitä.
      Hän, joka keksisi muoville todellisen vaihtoehdon ansaitsisi jättipalkinnon.

Kiitos aloituksesta!

• Laihiangeenit

Kondomit käännän nurinpäin ja käytän uudelleen. Sitten ripustan ne pyykkinarulle.

• Se on jo keksitty. Se on puu.

• En.osta.muovibiisejä

Anna Puu, joku artisti, on muovimaisen oloinen.

• markeenapuskasta

Muovia on on ja taas on :)

Kuinka moni maallikko muistaa/tajuaa, et esim kahvipaketti, karkkipussit on muovia ja muovia on löytyy myös joustofarkuista.urh

• kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

Se on jo keksitty. Se on puu.

Tervehdys eppu2!

Kerrotko minulle, miten puusta jalostetut tuotteet korvaavat muovin esim. elintarvike- ja lääkepakkauksissa?

• karmeaajatuskin
        Laihiangeenit kirjoitti:

Kondomit käännän nurinpäin ja käytän uudelleen. Sitten ripustan ne pyykkinarulle.

duoda duoda,,noita huisuntuppeja jos ulkona kuivattelee,,niin täytyy ottaa huomioon talitintit,,ne on oikein hanakoita kaikenlaisen talin perään...
        eppu sanoo..Nykyään muovia korvataan jo puulla ja koko ajan enenemässä määrin.///koetappas loytää noita tuppiloita puusta valamistettuna...maistuis varmana ihan puulta,,,ja sitten se tikkuvaara..outs

• kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

Tästä löytyy joitakin uusia asioita alalta.
        https://blogit.savonsanomat.fi/mietteita-oppositiosta/puusta-tehda-melkein-mita-tahansa/

Hienoja keksintöjä ja innovaatioita laittamasi linkki sisälsi.
        Jotkin niistä ovat jopa toteutuneetkin pienimuotoisesti.

Sellusta voidaan tehdä kuitua, joka sopii myös tekstiiliteollisuudelle ja kertakäyttöastioitakin siitä voidaan valmistaa.
        Suurinta osaa muovituotteista ei voida puulla korvata.

Blogin kirjoittajalla ei ole koulutusta, joka saisi minut uskomaan hänen kirjoitteluunsa. Valitettavasti.

• kylmätotuus kirjoitti:

Hienoja keksintöjä ja innovaatioita laittamasi linkki sisälsi.
        Jotkin niistä ovat jopa toteutuneetkin pienimuotoisesti.

Sellusta voidaan tehdä kuitua, joka sopii myös tekstiiliteollisuudelle ja kertakäyttöastioitakin siitä voidaan valmistaa.
        Suurinta osaa muovituotteista ei voida puulla korvata.

Blogin kirjoittajalla ei ole koulutusta, joka saisi minut uskomaan hänen kirjoitteluunsa. Valitettavasti.

Havaitsin kyllä, että ensimmäinen linkkini on blogi, pidän sitä kuitenkin uskottavana, koska olen ollut kiinnostunut tästä asiasta ja muuallakin on samansuuntaista asiaa silmiini tullut.
        (MT:n metsälehti, tulee itselle)
        Ala on mennyt huimasti eteenpäin ja tämä on vasta alkua.

• Bengalitikku
        Laihiangeenit kirjoitti:

Pesu? Hienopesu ~ 30 °C pyykkipussissa. En tiedä miltä piippalakit näyttää pesun jälkeen. Kutistumis % ?

• Kyllä muoviset hammastikut ainakin ovat paljon parempia kuin puiset.
      Puutikuista lohkeilee aina hampaitten väliin lastuja ja ne sitten vasta on hankala saada kaivettua pois.

• olen eri mieltä, muovisista hammastikuista ei ole mihinkään.

• tammikuu-51 kirjoitti:

olen eri mieltä, muovisista hammastikuista ei ole mihinkään.

Perustelisit vähän, miksi niistä ei ole mielestäsi mihinkään.
        Ne on niin hyvän mallisiakin, että niillä saa puhdistettua hampaitten välit helposti myös takaa tarvitsematta kaivella suu ammollaan.

• Passi-ja-hammasharja
        Tellukka kirjoitti:

Perustelisit vähän, miksi niistä ei ole mielestäsi mihinkään.
        Ne on niin hyvän mallisiakin, että niillä saa puhdistettua hampaitten välit helposti myös takaa tarvitsematta kaivella suu ammollaan.

Oikeesti? Onko sinulla omat hampaat enää?

• Passi-ja-hammasharja kirjoitti:

Oikeesti? Onko sinulla omat hampaat enää?

On.
        Halusitko tietää minusta muuta, ettei jää vain omien arvailujesi varaan?

• Bengalitikku
        tammikuu-51 kirjoitti:

olen eri mieltä, muovisista hammastikuista ei ole mihinkään.

Olen samaa mieltä. Ne mikrokuusennäköiset taittuu helposti. Jyystä sitten hampaanvälejä. Roskiin. Uusi. Roskiin. Olen ostanut apteekista. Mutta kait on erilaatuisia.
        Vähän niinkuin sukkikset. Keinoa. Reikä. Krymppy. Reikä. Krymppy. Roskiin.

• Bengalitikku kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Ne mikrokuusennäköiset taittuu helposti. Jyystä sitten hampaanvälejä. Roskiin. Uusi. Roskiin. Olen ostanut apteekista. Mutta kait on erilaatuisia.
        Vähän niinkuin sukkikset. Keinoa. Reikä. Krymppy. Reikä. Krymppy. Roskiin.

Mikrokuusennäköiset?
        Minä tarkoitan näitä tavallisia muovisia hammastikkuja, jotka on muotoiltu niin, että niillä on helppo rapsuttaa hampaitten takaakin esittelemättä koko hammmaskalustoaan vastapäätä istuvalle. Eivätkä katkeile hampaitten väliin niinkuin puutikut.

http://www.jordan.fi/Suunhoito/Jordan-Clinic/Clinic-hammastikku-muovinen

• Saga.Kabinetti

Kolmisen kuukautta olen muovia lajitellut, koska taloyhtiössämme on keräyslaatikko sille. On se tautinen määrä joka muovia tulee vaikkapa ihan silmin nähtävää muovia.
      Onneksi nyt on noita liikkeitä missä saa esim. shampoota, pesuaine yms. omiin pulloihinsa ostettua.
      Hurahdin ihan alkuunsa ja leikkasin sellaisia pahvi tai paperisuikaleita mihin sain punnitustarrat kiinnitettyä kassaa varten. Vähän kassahenkilö ensin kummasteli, mutta ovat jo nyt tottuneet.
      Juureksille ja hedelmille olen tehnyt omat pussinsa ostosreissua varten.
      Aika vähän tulee "tuotettua" sekajätettä, koska pahvit, lasit, paperit ja metallitkin ovat saaneet omat keräysastiansa.

• ö-Öö

Jep

Sekajätettä ei paljoa tule. Jätettä kyllä tulee valtavasti. Tämä kierrätys tietenkin hyvä ja järkevä asia. Tässä nyt edelleen yks iso valuvika. Nimittäin, jäte rahanarvoista materiaalia. Ihminen ostaa kaupasta jätettä, itse lajittelee sen uudelleenkäytettäväksi ja vieläpä maksaa jätefirmalle siitä, että se hakee arvokkaan materiaalin uudelleen myytäväksi. Sellanen oravanpyörä, missä artisti on kuluttaja, joku käärii fyrkat.

Aikoinani tarvitsin vähän rautaa. Etsiskelin romiksia, että käytettyä romurautaa sopuhintaan. Niinno, ei oikein ole sellaisia enää, romikset erikoistuneet kierrätykseen. Eli ostavat rautaromua ja myyvät sen uudelleenjalostaville tehtaille. Kuluttajan hankala ostaa käytettyä rautaa, pitää ostaa uutta. Kierrätys pyörii juu, ainakin romuttamo ja sulatto tekee fyrkkaa. Kuluttaja maksaa viulut.

=DW=

• Bengalitikku

Kaipa sitä voisi ostaa muovittomia tuotteita, jos olisi infoa: tämä hammastahna, tämä naamarasva jne. Ei-sisällä-muovia -teksi. Tarttuisin tuollaisiin tuotteisiin.
        Eilen ostin virgin oliiviöljyä luomua. Mitää siinä ei lumussa on? Härskiintymisen estoa? Kuitenkin öljy pidetään huoneenlämmössä.
        Kaikenlaisia kierrätysmuovisäkkejä ei saa käyttää, koska kun energialaitoksen uuniin menevät, niistä tulee jokin ongelma. Edelleen käytän kaupan muovikasseja jätepusseina. Kangaskasseja käytän noin 50 %, joten mitään kertymää ei ole.
        Mikä tv-ohjelma se aikoinaan oli, kun näytettiin eri keräilykohteita. No, jollain oli erilaisia muovikasseja. Arvoko nousee, kun tämä keksintö poistetaan käytöstä.
        Muoviton maaliskuu alkoi huonosti: käytin muovista pastasiivilää, laitoin puolet kastikkeesta kannelliseen muoviastiaan. Naamaa olen rasvannut ja hampaita jynssännyt. Hammashajan irtopää on selvästi muovia samoin koneen vartalo. Kylppärin käsienpesualtaan puhdistusharja on muovia kuten kynsiharjakin. Astianpesuharja on muovia, kuten leikkuulautakin puisen lisäksi. Ähky. Ähky. Ähky. Muovihelvetti?
        Ja se Karellin turhaketuoli.

Kaipa sitä voisi ostaa muovittomia tuotteita, jos olisi infoa: tämä hammastahna, tämä naamarasva jne. Ei-sisällä-muovia -teksi. Tarttuisin tuollaisiin tuotteisiin.
        Eilen ostin virgin oliiviöljyä luomua. Mitää siinä ei lumussa on? Härskiintymisen estoa? Kuitenkin öljy pidetään huoneenlämmössä.
        Kaikenlaisia kierrätysmuovisäkkejä ei saa käyttää, koska kun energialaitoksen uuniin menevät, niistä tulee jokin ongelma. Edelleen käytän kaupan muovikasseja jätepusseina. Kangaskasseja käytän noin 50 %, joten mitään kertymää ei ole.
        Mikä tv-ohjelma se aikoinaan oli, kun näytettiin eri keräilykohteita. No, jollain oli erilaisia muovikasseja. Arvoko nousee, kun tämä keksintö poistetaan käytöstä.
        Muoviton maaliskuu alkoi huonosti: käytin muovista pastasiivilää, laitoin puolet kastikkeesta kannelliseen muoviastiaan. Naamaa olen rasvannut ja hampaita jynssännyt. Hammashajan irtopää on selvästi muovia samoin koneen vartalo. Kylppärin käsienpesualtaan puhdistusharja on muovia kuten kynsiharjakin. Astianpesuharja on muovia, kuten leikkuulautakin puisen lisäksi. Ähky. Ähky. Ähky. Muovihelvetti?

Luulisin, että normaalikaupan koko valikoiman painosta on pakkausmuovin osuus kymmenen prosenttia.
        Aika vaikeaa elämä on nyt, ilman muovia.
        Muovikassia pidetään pahimpana saastuttajana, mutta aika monelle siitä uusiokäyttöä on.
        Aika monella on tässä ikäluokassa muistissa aika, jolloin muovia ei ollut.
        Minäkin muistan 60-luvun alussa, kun tuli ensimmäiset shampoopullot muovista.
        Ja muovikelmun nimi oli plastiikki.
        Sitä en muista, oliko tenttupullot pellistä aiemmin.
        Sotateollisuus vie kehitystä eteenpäin, jospa ne keksii muovinkorvaavan tuotteen.
        Puusta voidaan osa muovista korvata, mutta se on kalliimpaa, ja kun pakkauskoot on pieniä, niin hinta nousee.

• Bengalitikku

Mitä oli "guttaperkka", mitä käytettiin nukeissa? Jos vahingossa painoi nukkea, tuli rujo jälki.
        Oliko Dovo -munashampoo niitä ensimmäisiä muovipullollisia?
        Saippuahan oli paloina eikä nestemäisenä pumppupullossa. Hygienia?
        Tämänkin lisäksi kädet pitää näinä tautisina aikoina valella hygienisoivalla nesteellä. Kehä.

Mitä oli "guttaperkka", mitä käytettiin nukeissa? Jos vahingossa painoi nukkea, tuli rujo jälki.
        Tämänkin lisäksi kädet pitää näinä tautisina aikoina valella hygienisoivalla nesteellä. Kehä.

tämä nyt ei liity aiheeseen, mutta kun mainitsit nuo hygienisoivat nesteet. minä en ole koskaan moisia käyttänyt, kyllä kroppa tottuu erilaisiin pöpöihin ja osaa niitä vastustaa jos totuttelee niihin, eikä itseään liikaa desinfioi.

Minulla ei nukkeja ole ollut, mutta guttaperkka oli joskus säköeristeenä. Sokeripalat sähköliittiminä oli ennen posliinia.
        Shampoopullo jäi mieleen, kun naapurissa oli isompi perhe, ja shampoopullot tyhjeni nopeasti. Naapurinpojat oli vesisotasilla, kun sitä pulloa puristi, niin ruiskusihan se. Minä odotin kun hepo kesää, että milloin meidän pullo tyhjenee.
        Ne oli silloin elämän suuria asioita , Tais olla viis-kuuskymmenluvun vaihetta.

• Saga.Kabinetti
        ö-Öö kirjoitti:

Jep

Sekajätettä ei paljoa tule. Jätettä kyllä tulee valtavasti. Tämä kierrätys tietenkin hyvä ja järkevä asia. Tässä nyt edelleen yks iso valuvika. Nimittäin, jäte rahanarvoista materiaalia. Ihminen ostaa kaupasta jätettä, itse lajittelee sen uudelleenkäytettäväksi ja vieläpä maksaa jätefirmalle siitä, että se hakee arvokkaan materiaalin uudelleen myytäväksi. Sellanen oravanpyörä, missä artisti on kuluttaja, joku käärii fyrkat.

Aikoinani tarvitsin vähän rautaa. Etsiskelin romiksia, että käytettyä romurautaa sopuhintaan. Niinno, ei oikein ole sellaisia enää, romikset erikoistuneet kierrätykseen. Eli ostavat rautaromua ja myyvät sen uudelleenjalostaville tehtaille. Kuluttajan hankala ostaa käytettyä rautaa, pitää ostaa uutta. Kierrätys pyörii juu, ainakin romuttamo ja sulatto tekee fyrkkaa. Kuluttaja maksaa viulut.

=DW=

Ei mua haittaa jos joku käärii fyrkat kierrätysjätteistäni. En itse kuitenkaan autottomana lähtisi niitä roudaamaan mihinkään. Eikä noin pienestä määrästä mitä minultakin tulee saisi sentin senttiä. Edes kattaisi kuluja.
        Se tietenkin pistää miettimään, että maksan ensin shampoopullon kuorista kauppiaalle ja toisen kerran "roskakuskille". Vaan nyt en enää maksa uusia shampoopullon kuoria :)

Vinkkiä vaille olisin nyt. Minulla on keittiössä muovilattia, vaalea tietenkin. Tiskaan käsin, koska yksinäni en sitä tiskiä paljon tuota. Niin, tuossa tiskatessani roiskin sinne lattialle aina vettä. Sukathan siinä kastuu ja sukkian pohjasta sitten tarttuu siihen kosteaan lattian väriä niinkuin lian näköistä. Sukathan ovat tieten puhtaat valkoiset tennissukat :)
        Niin, että onko vinkkejä mitä laittaisin siihen tiskialtaiden kohtalle lattialle. Räsymatonko? Oisko niin kaposia ja helposti kuivavia sitten.

• Saga.Kabinetti kirjoitti:

Ei mua haittaa jos joku käärii fyrkat kierrätysjätteistäni. En itse kuitenkaan autottomana lähtisi niitä roudaamaan mihinkään. Eikä noin pienestä määrästä mitä minultakin tulee saisi sentin senttiä. Edes kattaisi kuluja.
        Se tietenkin pistää miettimään, että maksan ensin shampoopullon kuorista kauppiaalle ja toisen kerran "roskakuskille". Vaan nyt en enää maksa uusia shampoopullon kuoria :)

Vinkkiä vaille olisin nyt. Minulla on keittiössä muovilattia, vaalea tietenkin. Tiskaan käsin, koska yksinäni en sitä tiskiä paljon tuota. Niin, tuossa tiskatessani roiskin sinne lattialle aina vettä. Sukathan siinä kastuu ja sukkian pohjasta sitten tarttuu siihen kosteaan lattian väriä niinkuin lian näköistä. Sukathan ovat tieten puhtaat valkoiset tennissukat :)
        Niin, että onko vinkkejä mitä laittaisin siihen tiskialtaiden kohtalle lattialle. Räsymatonko? Oisko niin kaposia ja helposti kuivavia sitten.

"Saga.Kabinetti"

Yksi muukin puoli kierrätyksestä löytyy.
        Maksat kauppiaalle täyden hinnan.
        Tuki-toimien avulla kauppias ruokkii rahoillasi maksetuilla jätteillä työ-haluttomien elämisen ja olemisen.
        Näin voidaan antaa maksajien veroille kauniinpi nimi.

Ainut joka ei hommasta kunniaa saa, olet sinä.

H.

• ö-Öö
        Saga.Kabinetti kirjoitti:

Niin

Autoista sananen. Autothan on kierrätettäviä. Puhutaan romutuspalkkioista, se fuulaa. Jos vara ostaa muutaman kympin auto, ei sen auto ole tonnin romuauto. Joillain ehkä joku kakkosauto, jonka vaihtaa, kiertää ne sillenkin. JA tonnin autolla voi olla ostajakin.

Jos on oikea romuauto, joka ei toimi, tai ei kilvissä, se sitten onkin jo onkelma. Jos et ajamalla sitä saa romikselle, kuljetus maksaa enenpi, kuin autosta saa. Siis jos et saa sitä jonkun kaverin avulla kahvikupposella viedyksi.

Sen takia autonromuja ja muutakin isompaa konetta tms on pöndellä navettojen takaset ja lähimetiköt täynnä. Hah, mulla mökillä joen vastarannalla kymmenkunta romuautoa, kaivinkone, iso kasa akkuja, jotain suuria terässäiliöitä jne. Kas, sieltähän ne ei näy, paitsi mulle. Sitä tosin ihmetellyt, liekö kuivia, ympäristökatastrofin paikka.

=DW=

Ennen kun oli edes kommenttisi lukenut, tuli mieleen, että mitähän se mun nuken guttaperkka oikein oli.
        Kävin lunttaamassa wikissä, se on kumipuusta saatava aine, nimeltään polymeeri.

HUH huh, tässä, kun katselee ympärilleen, niin muovia siellä, muovia täällä.
        Noi hellan napitkin on muovia, kissankupitkin on muovia, tiskikoneen kansikin on muovia, patterin nuppikin on muovia jne.
        Ihanaa, tämä keittiön pöytä ja tuolit ovat puuta.

• Bengalitikku
        ö-Öö kirjoitti:

Niin

Autoista sananen. Autothan on kierrätettäviä. Puhutaan romutuspalkkioista, se fuulaa. Jos vara ostaa muutaman kympin auto, ei sen auto ole tonnin romuauto. Joillain ehkä joku kakkosauto, jonka vaihtaa, kiertää ne sillenkin. JA tonnin autolla voi olla ostajakin.

Jos on oikea romuauto, joka ei toimi, tai ei kilvissä, se sitten onkin jo onkelma. Jos et ajamalla sitä saa romikselle, kuljetus maksaa enenpi, kuin autosta saa. Siis jos et saa sitä jonkun kaverin avulla kahvikupposella viedyksi.

Sen takia autonromuja ja muutakin isompaa konetta tms on pöndellä navettojen takaset ja lähimetiköt täynnä. Hah, mulla mökillä joen vastarannalla kymmenkunta romuautoa, kaivinkone, iso kasa akkuja, jotain suuria terässäiliöitä jne. Kas, sieltähän ne ei näy, paitsi mulle. Sitä tosin ihmetellyt, liekö kuivia, ympäristökatastrofin paikka.

=DW=

Kandeis ottaa valokuvia ja laittaa jollekin kunnan ympäristöihmisille ja vaatia viemään ne vege. Kunnasta vois olla senverran ryhtiä, että hakisivat ja romukeisarille lasku. Kait jotku pykälä tähän löytyy. Akuista jotain liukenee.
        Joku pönttöiivari kuuleman mukaan pulautteli Heinolanko? sillalta vanhoja akkuja veteen ym. ja kertojasta se oli hauska juttu. Kierretään niitä pikku jätemaksuja...

• mimmimum-..mi

Heti aamusta tuli muoviasia mieleen....riisipuuroa puoli muovikupillista otin lautaselle..ja kiersi muovinupista auki mustikkakeiton....seuraavaksi muovipussista leipää...muovisesta rasiasta levitettä ja vielä toisesta rasiasta sulatejuustoa...kahvi muovipussista...muovisella "kauhalla"..

• Saga.Kabinetti
        ö-Öö kirjoitti:

Niin

=DW=

Noihin raatoihin aina silloin tällöin törmää, kun metsäteillä ja -poluilla kävelee. On hetekaa, on kodinkoneita jne.
        Katselin kerran telkusta ohjelmaa mikä kertoi laivojen purkamisesta kehitysmaassa, oiskohan ollut Intia. Aika puhtaaksi ne laivatkin kalutaan. Niissä oli vain jotain myrkkyjä, olisko ollut asbestia, en muista. Joka tapauksessa yksi iso lotja työllisti aika monta purkajaa.
        Sinnehän niitä hyvässä tarkoituksessa viedään muutakin, kehittyviin maihin. Rojua.

Kandeis ottaa valokuvia ja laittaa jollekin kunnan ympäristöihmisille ja vaatia viemään ne vege. Kunnasta vois olla senverran ryhtiä, että hakisivat ja romukeisarille lasku. Kait jotku pykälä tähän löytyy. Akuista jotain liukenee.
        Joku pönttöiivari kuuleman mukaan pulautteli Heinolanko? sillalta vanhoja akkuja veteen ym. ja kertojasta se oli hauska juttu. Kierretään niitä pikku jätemaksuja...

Ongelmajätteistä ei peritä maksua.

• Saga.Kabinetti
        hunksz kirjoitti:

"Saga.Kabinetti"

Yksi muukin puoli kierrätyksestä löytyy.
        Maksat kauppiaalle täyden hinnan.
        Tuki-toimien avulla kauppias ruokkii rahoillasi maksetuilla jätteillä työ-haluttomien elämisen ja olemisen.
        Näin voidaan antaa maksajien veroille kauniinpi nimi.

Ainut joka ei hommasta kunniaa saa, olet sinä.

H.

Mainetta minulla sitäkin enempi.

Mainetta minulla sitäkin enempi.

"Saga.Kabinetti"

Hienosti oivallettu!
        Juuri tuolla tavalla useat nuoret pyrkivät "hyvän-tekeväisyys-järjestöjen" vero-palkka-listoille.
        Melkein sait minulta seiso-peukun.

H.

• ö-Öö
        eppu2 kirjoitti:

Logisiiikka maksaa-

Se just romun kanssa ongelma, jos itse ei pysty roudaamaan. Kaikkea ongelmajätettä otetaan kyllä ilmaiseksi vastaan, Varmaan paikkakuntakohtaista, miten hoituu jos pitääs hakea.

Noin käytännön esimerkki. Mulla oli pari romuakkua, roudasin net ite. Naapuri osti vanhan maatilan. Navetan takana röykkiö romuakkuja. Se tilas romu-ukon, joka haki. Lyijy arvokasta, sai lähemmäs tonnin tilin. Siis, kuka veti välistä, net mun khden akun lyijyt? Niinpä, kuten kaikessa jätteeessä, mä ite roudasin asemalle, annoin ilmaiseksi, joku myi ne ja teki tilin.

Aika hyvin on vastaanottopisteitä mille tahansa, kunhan kamat saa roudatuksi sinne ite. Noin mainiten, vanhat kodinkoneet voi olla ongelmi, ihmiset tilaa netistä uusia, joutuvat ite hävittään vanhat. Viepä nyt sitten kaupungissa vanha jääkaappi kierrätykseen. Pöndellähän kaiken voi heittää navetan taakse :D

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Logisiiikka maksaa-

Se just romun kanssa ongelma, jos itse ei pysty roudaamaan. Kaikkea ongelmajätettä otetaan kyllä ilmaiseksi vastaan, Varmaan paikkakuntakohtaista, miten hoituu jos pitääs hakea.

Noin käytännön esimerkki. Mulla oli pari romuakkua, roudasin net ite. Naapuri osti vanhan maatilan. Navetan takana röykkiö romuakkuja. Se tilas romu-ukon, joka haki. Lyijy arvokasta, sai lähemmäs tonnin tilin. Siis, kuka veti välistä, net mun khden akun lyijyt? Niinpä, kuten kaikessa jätteeessä, mä ite roudasin asemalle, annoin ilmaiseksi, joku myi ne ja teki tilin.

Aika hyvin on vastaanottopisteitä mille tahansa, kunhan kamat saa roudatuksi sinne ite. Noin mainiten, vanhat kodinkoneet voi olla ongelmi, ihmiset tilaa netistä uusia, joutuvat ite hävittään vanhat. Viepä nyt sitten kaupungissa vanha jääkaappi kierrätykseen. Pöndellähän kaiken voi heittää navetan taakse :D

=DW=

Kyllä se tuollaistakin on.
        Aikanaan oli pari isältä jäänyttä romuautoa mökkitontille, ilmaiseksi haettiin.
        Pari vuotta sitten velipojan vanha auto hajosi kesken matkan, ei kannattanut korjauttaa enää, yksi alan ukko haki sen ilmaiseksi noin 70km.
        Kyllä kai niistä sitten jotain hyötyy. Paikallislehdessä on joskus ilmoitusta, että haetaan metalliromua maksutta.
        Kodinkoneethan voi myös viedä ilmaiseksi jäteasemalle, se kuljetuksen hankaluus siinä tietysti on.
        Joskus olen vienyt sille Repe-romuautolle, kun käy kerran vuodessa tuolla torilla.
        Kerää ongelmajätettä ja elektroniikkaa, kodinkoneita.
        Tuli mieleen, kun kesällä olin mökillä menin polkua pitkin tielle ja siihen putkahti paku, ukko pysähtyi ja kysyi, että olisiko romuakkuja, hän kerää, no just oli yhteen autoon vaihdettu, mutta akku viety jo pois.

• ö-Öö kirjoitti:

Logisiiikka maksaa-

=DW=

kun netistä ostaa laitteen voi samalla ostaa vanhan laitteen poisviennin, niin minä olen tehnyt. kaikkea ei mielestäni tarvitse saada mahdollisimman halvalla, vaan järkevästi.

• Suojaustoimenpide

"Niin, että onko vinkkejä mitä laittaisin siihen tiskialtaiden kohtalle lattialle. Räsymatonko? Oisko niin kaposia ja helposti kuivavia sitten."

Annoit vastauksenkin itsellesi. Juuri mattoja keittiössä käyttävät hyvin monet huushollit. Jos vähän roiskuu matto kyllä kuivuu itsestään.

• mimmimum-..mi
        eppu2 kirjoitti:

Kyllä se tuollaistakin on.
        Aikanaan oli pari isältä jäänyttä romuautoa mökkitontille, ilmaiseksi haettiin.
        Pari vuotta sitten velipojan vanha auto hajosi kesken matkan, ei kannattanut korjauttaa enää, yksi alan ukko haki sen ilmaiseksi noin 70km.
        Kyllä kai niistä sitten jotain hyötyy. Paikallislehdessä on joskus ilmoitusta, että haetaan metalliromua maksutta.
        Kodinkoneethan voi myös viedä ilmaiseksi jäteasemalle, se kuljetuksen hankaluus siinä tietysti on.
        Joskus olen vienyt sille Repe-romuautolle, kun käy kerran vuodessa tuolla torilla.
        Kerää ongelmajätettä ja elektroniikkaa, kodinkoneita.
        Tuli mieleen, kun kesällä olin mökillä menin polkua pitkin tielle ja siihen putkahti paku, ukko pysähtyi ja kysyi, että olisiko romuakkuja, hän kerää, no just oli yhteen autoon vaihdettu, mutta akku viety jo pois.

Joskus kaupan pihassa olevasta metallinkeräys paikasta huomasin ....että on liikennettä molempiin suuntiin....tuodaan ja viedään pois....kaksi itänaapurin "murretta" puhuvaa penkoi ja nosti omaan autoon.

• Saga.Kabinetti
        Suojaustoimenpide kirjoitti:

"Niin, että onko vinkkejä mitä laittaisin siihen tiskialtaiden kohtalle lattialle. Räsymatonko? Oisko niin kaposia ja helposti kuivavia sitten."

Annoit vastauksenkin itsellesi. Juuri mattoja keittiössä käyttävät hyvin monet huushollit. Jos vähän roiskuu matto kyllä kuivuu itsestään.

Kiitos varmistuksesta. Hetken mietin jo kurakaukaloa, jonka päällä seisoisin tiskatessani.

• Bengalitikku
        eppu2 kirjoitti:

HUH huh, tässä, kun katselee ympärilleen, niin muovia siellä, muovia täällä.
        Noi hellan napitkin on muovia, kissankupitkin on muovia, tiskikoneen kansikin on muovia, patterin nuppikin on muovia jne.
        Ihanaa, tämä keittiön pöytä ja tuolit ovat puuta.

Niin. Olisi jännä laputtaa kaikki muovi tarralapuilla. Voisi olla hätkähdyttävä tulos. Milläköhän sähköpiuhat on päällystetty. Pistokkeet.
        Taitaa olla niin, että muovikassit on hyttysen pieru Itämeressä. Luonnossa ne näyttävät ikäviltä. Oikeastaan pelottavinta ovat nuo kaikki hippuset.
        Eikö jonkun nuori mies yritä ratkaista muovijätteistä syntyvien, meressä lilluvien lauttojen ongelmaa. Missäköhän vaiheessa on?

• Bengalitikku

...joku nuori...

• Bengalitikku

Kiitos varmistuksesta. Hetken mietin jo kurakaukaloa, jonka päällä seisoisin tiskatessani.

Mulla on nahasta kudottu matto. Pieni sellainen.

• Bengalitikku
        eppu2 kirjoitti:

Sähkölaitteistakaan? Annoin tutulle 10 € kun vei kassillisen ja lisäsi omansa. Kertoi maksavan sen verran? Alueellisia eroja?

Sähkölaitteistakaan? Annoin tutulle 10 € kun vei kassillisen ja lisäsi omansa. Kertoi maksavan sen verran? Alueellisia eroja?

Jäteyhtiö jakaa kalenterin joka vuosi.
        Siinä lukee: Maksuton vastaanotto kodin jätteille: -vaaralliset jätteet, -lajitellut hyötyjätteet (paperi-, metalli-, lasi- ja kartonkipakkaukset.) -sähkölaitteet, -kyllästetty puu alle kuutio.
        Olisi se vähän kumma, jos koko maassa ei olisi samoin. Eikö jäteasioita säätele jätelaki.

• Saga.Kabinetti
        Bengalitikku kirjoitti:

Mulla on nahasta kudottu matto. Pieni sellainen.

Kuulostaa aika kalliilta roiskesuojalta tuo nahkamatto. Imeehän se nahka vettä jollei ole kyllästetty.

Inhottaa, kun joskus jostain spagettikauhan varresta lorahtaa lattialle vana vettä. Lätistän sukkani siihen, ennen kuin ehdin sen kuivaamaan.

On niin kompakti keittiö mulla että täytynee itse kutoa matto siihen. En usko, että noi kapeaa löytyy. Ei saa mennä pöydän jalan alle ettei pöytä ala klenkkaamaan.

Muuten, ostin tänään tulitikkupuntin kaupassa käydessäni. Muoviin oli kääritty 10 askia, jotka olivat pahvia. Muistelen, että ennen askit olivat puuta, niin kuin tikutkin ja se puntin päällinen oli paperia.

Kuulostaa aika kalliilta roiskesuojalta tuo nahkamatto. Imeehän se nahka vettä jollei ole kyllästetty.

Inhottaa, kun joskus jostain spagettikauhan varresta lorahtaa lattialle vana vettä. Lätistän sukkani siihen, ennen kuin ehdin sen kuivaamaan.

On niin kompakti keittiö mulla että täytynee itse kutoa matto siihen. En usko, että noi kapeaa löytyy. Ei saa mennä pöydän jalan alle ettei pöytä ala klenkkaamaan.

Muuten, ostin tänään tulitikkupuntin kaupassa käydessäni. Muoviin oli kääritty 10 askia, jotka olivat pahvia. Muistelen, että ennen askit olivat puuta, niin kuin tikutkin ja se puntin päällinen oli paperia.

Kirjoitit sinulla kuitenkin olevan muovilattian, joka ei niin arka ole märälle kuin parketti.

Likoillani on kummallakin tiskipenkin ja hellan, jääkaapin, pakastimen ... edessä parkettia ja saan angstia aina, kun menen röhveltämään heidän keittiöihinsä.

• vanhan-ajan
        k-kotton kirjoitti:

Luulisin, että normaalikaupan koko valikoiman painosta on pakkausmuovin osuus kymmenen prosenttia.
        Aika vaikeaa elämä on nyt, ilman muovia.
        Muovikassia pidetään pahimpana saastuttajana, mutta aika monelle siitä uusiokäyttöä on.
        Aika monella on tässä ikäluokassa muistissa aika, jolloin muovia ei ollut.
        Minäkin muistan 60-luvun alussa, kun tuli ensimmäiset shampoopullot muovista.
        Ja muovikelmun nimi oli plastiikki.
        Sitä en muista, oliko tenttupullot pellistä aiemmin.
        Sotateollisuus vie kehitystä eteenpäin, jospa ne keksii muovinkorvaavan tuotteen.
        Puusta voidaan osa muovista korvata, mutta se on kalliimpaa, ja kun pakkauskoot on pieniä, niin hinta nousee.

Niimpä, mitä oli ilman muovia..Koulussa ei saanut,leipää eikä maitoa,täytyi olla eväät..30asteen pakkasessa maito jäätyi, luokassa sulaessa pullo meni rikki, kirjat pilalle..Leuhkat eväät, vain harvalla..Miksi muovi päätyy mereen, on eri juttu..

• Saga.Kabinetti
        Tellukka kirjoitti:

Kirjoitit sinulla kuitenkin olevan muovilattian, joka ei niin arka ole märälle kuin parketti.

Likoillani on kummallakin tiskipenkin ja hellan, jääkaapin, pakastimen ... edessä parkettia ja saan angstia aina, kun menen röhveltämään heidän keittiöihinsä.

Juu, ei sitä lattiaa tarvii varoa. Sukkia ja niistä jääviä jälkiä sitten.
        Ymmärrän tuon parketti-angstin. Ei kävisi kyllä mullekaan parketti eikä lautalattiakaan. Irtoaisi parketti ja vettyisi vuorivillat lautojen alta jos siellä semmoisia on.

• Bengalitikku

Muiskaakseni 5€ Hong-Kongista. Pesen taloyhtiön isossa koneessa hienolla. Prismassa on 70 cm leveää puuvillamattoa.
        Sähän voisit pätkäistä tällaisesta ja kääntää leikatun pään ommellen alle. Loput jää odottamaan, kun vanha on kelvoton.

• Saga.Kabinetti
        Bengalitikku kirjoitti:

Muiskaakseni 5€ Hong-Kongista. Pesen taloyhtiön isossa koneessa hienolla. Prismassa on 70 cm leveää puuvillamattoa.
        Sähän voisit pätkäistä tällaisesta ja kääntää leikatun pään ommellen alle. Loput jää odottamaan, kun vanha on kelvoton.

Ai himskatti. Siis kiitos! Tämän sunnuntailapsen ajatusmaailma etsi vain kapeaa mattoa. Senhän voi tosiaankin pätkäistä sopivan levyisestä suikaleeksi.

Kuivat jalat parempi mieli.

• henrij, tuu korjaan tuo linkki pliis.

• mimmimum-..mi

Onkohan kehitys törmännyt johonkin asiaan ...kun siitä on kuitenkin jo kolmevuotta kun tämä auto esiteltiin....en minä ainakaan ole kuullut tällaisesta autosta....no...enhän minä nyt kaikkia autojuttuja luekaan...

• Hyvä-linkki

• nollol.ol

Suomi on maa joka nuolee Kiinaa näissä apina tuotteissa ja luulee olevansa jotain suurta, Suomi on aina nolla.

• sveduko.taas

Sinä oot aina nolla molla, anna jo olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4340
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      82
      2191
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      555
      1711
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      100
      1436
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1157
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1088
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      903
    9. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      878
    10. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      874
    Aihe