Unettomuus

Tunnistaako kukaan tällaista vanhemmalla iällä pahentunutta vaivaa?

Ensimmäiset aamuvuorot tai yleensäkin, kun joutuu heräämään aikaisin ja joutuu laittamaan herätyskellon soimaan aamuksi, niin ei saa nukuttua kun pelkää, että ei mukamas herää kellon soittoon.

Sitä sitten laskee stressaantuneena montako tuntia vielä saisi nukkua ja kun on 3-4 tuntia yötä jäljellä on ja on niin hermona, ettei varmaan saa nukuttua.

142

2351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seattlessa

      Tilannehan on täysin erilainen ihmisillä, jotka valvovat vielä klo. 3 ja joutuvat menemään vaikka seitsemään töihin, kuin jos ei ole mihinkään lähtöä ja voi nukkua aamusta, mikäli pystyy.
      Itse nukuin tosi huonosti muutaman vuoden ajan työelämässä ollessani. Viikkotolkulla oli parin tunnin nukuttuja öitä ja nekin tunnit pinnallista unta. Aika loppu aloin jo olla ja muistan, kuinka kateellinen olin silloiselle ystävälleni, joka nukahti välittömästi niin halutessaan.
      Pyysin sitten nukahtamislääkkeitä työterveydestä, Tenoxia 20mg:sta kirjoittivat. Aloin kokeilla uutta menettelyä: menin klo 21 sänkyyn, sitä ennen olin tuulettanut makuuhuoneen hyvin, hommasin hyvän tyynyn, otin puolikkaan tenoxin ja yritin pitää työhuolet poissa ajatuksista. Ja kuinka ollakaan, opin nukkumaan ja aamuisin nousin klo.5.30 suht virkeänä.
      Nyt eläkkeellä toinen juttu, kun ei ole työhuolia, mutta vieläkin pidän varalla pientä määrää nukahtamistabletteja erikoistilanteita varten.
      On tosi epämiellyttävä olotila, kun on ihan poikki nukkumattomuudesta, muttei uni tule. Kirja nykyään riittää unilääkkeeksi.

      • Heh, meinasin laittaa otsikkoksi uneton porvoossa tuon elokuvan mukaisesti.

        Ei minullakaan ongelmaa ole, jos ei ole mihinkään menoa. Vapaapäivinä herään hyvin levänneenä 7-8 aikoihin. Koskaan en ole nukkunut pommiin ja on aika epätodennäköistä, että en heräisi kellonsoittoon. Luulen tässä olevan kyse jostakin psykologisesta jutusta?

        Kävin myös hakemassa nukahtamislääkkeen, mutta sen teho jotenkin ei vaan riitä ja herään joka tapauksessa liian aikaisin aamulla.


    • 1eero

      Uni tai unettomuus on yksilöllistä, eläkkeellä olllessa voi nukkua silloin kun nukuttaa.
      Lukeminen auttaa uneen pääsyssä myös radion kuuntelu, nukahtamis lääke jos ei muu auta, itse nukun noin 5-6 tuntia keskimäärin joskus enemmänkin.

      • Sen ajatuksen voimalla tässä mennään, että joskus nämä työpäivät loppuvat ja pääsee eläkkeelle. Silti ihan sama tilanne meikäläisellä, jos on matkoille lähtö tai aamulla lääkärissä käynti tjn minkä takia joutuu aamulla heräämään kellon soittoon, niin takuuvarmasti ei saa nukuttua kunnolla.


      • 1eero
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Sen ajatuksen voimalla tässä mennään, että joskus nämä työpäivät loppuvat ja pääsee eläkkeelle. Silti ihan sama tilanne meikäläisellä, jos on matkoille lähtö tai aamulla lääkärissä käynti tjn minkä takia joutuu aamulla heräämään kellon soittoon, niin takuuvarmasti ei saa nukuttua kunnolla.

        Joo vaikka eläkkeellä, kun aamulla joku tärkeä lähtö ni aivan luonnollista se vaikuttaa nukahtamiseen eli ei kannata huolestua. Tutuissa hyviä nukahtajia, kun käyvät nukkumaan ovat melkein heti unessa hyvä ettei jää lause kesken, siinä mielessä voi olla kateellinen.


      • 1eero kirjoitti:

        Joo vaikka eläkkeellä, kun aamulla joku tärkeä lähtö ni aivan luonnollista se vaikuttaa nukahtamiseen eli ei kannata huolestua. Tutuissa hyviä nukahtajia, kun käyvät nukkumaan ovat melkein heti unessa hyvä ettei jää lause kesken, siinä mielessä voi olla kateellinen.

        Olen kateellinen omalle vaimolleni, joka nukahtaa kahdessa minuutissa, eikä mikään muu kuin maanjäristys pysty keskeyttämään hänen untaan. Hän on aivan onneton, jos syystä tai toisesta ei pääse illalla sänkyyn tai joutuu heräämään varhain. Ei olisi vuoromieheksi hänestä.

        Lohduttavaa tietää etten ole ainoa aamulähtöjä kammoksuva.


    • Niin.on.kuin.on

      Mainitsemasi pelko on tuttua. Olen ratkaissut asian. Makaan sängyssä ja mietin: en ole mistään kipeä, tässä ei ole mitään hätää, joten kaikki hyvin. Herättämässä on sekä kello että känny. Saatan nousta katsomaan jotain rauhallista tallennetta (olen siis varautunut näihin öihin, koska näin on usein ollut). Parin tunnin unella sitten nousen.
      Ihmeesti jaksaa sen menon ajan pysyä ihan hyvässä toimintavireessä ja vaikka koko päivän. Seuraavan yön sitten nukkuu hyvin.

      • Se menee juuri näin,seuraavana yönä nukkuu hyvin, vaikka olisi aamulla taas menoakin. Ihmetyttää miten voi jaksaa muutaman tunnin unella ja pystyy tekemään ihan järkeviä päätöksiä ja toimimaan, kun siihen on tarvetta.

        Onneksi televisiosta tulee ohjelmaa nykyään ympäri vuorokauden. Olen viime aikoina ruvennut katselemaan näitä murhatapauksia ja mielenkiintoani pitää yllä, kuinka suuren tuomion rikolliset saavat. Ennätys on yli 100 vuotta vankeutta.

        Kyllä se parin tunnin unen jälkeinen päivä on raskas, sekä henkisesti että fyysiisesti. Ihan poikki on, kun lopulta pääsee kotiin ja syö iltapalaa niin on valmista sänkyyn. Ei siinä paljoa perheen kanssa seurustella.


    • flegmaatti

      Hamassa muinaisuudessa, ollessani työelämässä. nukuin rennosti täydet yöunet. Vaimoni hoiti herätyksen valmiiseen puuro- / kahvipöytään.

      Nyt eläkeläisenä unen pituus riippuu päivän aktiviteeteista. Normaalissa tilanteessa koisin yhtäjaksoisesti 7,5h > 8,5h paitsi viime yönä jolloin uni jäi 7h:iin. Lauantai on laiskottelupäivä.

      Kahden tunnin kuluttua lähden rentoutumaan harrastukseni pariin ja rupeaman kuormitus takaa ensi yöksi vähintään 8h:n keskeytymättömän yöunen. Ainoastaan liiallinen kevytsiiderin juominen illalla saattaa välillä herättää hiekkalaatikolle.

      • Ei ole meidän rouvasta aamuvarhaisella puuronkeittäjäksi. On niin aamu-uninen, että alkaa itseäkin väsyttämään, jos nukkuneen rukouksen näköisen herättää.

        Mielestäni 8 tuntia on ihan riitävä yöunen määrä, mutta itse nukun joskus väsymystäni pois jopa 12 tuntia.

        Riittävästi mielekästä tekemistä takaa kunnon yöunen.


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei ole meidän rouvasta aamuvarhaisella puuronkeittäjäksi. On niin aamu-uninen, että alkaa itseäkin väsyttämään, jos nukkuneen rukouksen näköisen herättää.

        Mielestäni 8 tuntia on ihan riitävä yöunen määrä, mutta itse nukun joskus väsymystäni pois jopa 12 tuntia.

        Riittävästi mielekästä tekemistä takaa kunnon yöunen.

        Yksinhuoltajan etuoikeus. Hellä herätys.
        Parhaimmillaan vaimoni herätteli minua klo3:n tienoissa. Luentoni alkoivat klo8 noin 450km:n päässä ja hieman pelivaraa oli jätettävä mahdollisille liikennehäiriöille sekä perillä keskittymiseen puutteen torjuntaan.
        Aamuyöstä uskalsi ajaa rumaakin ylinopeutta mutta ennen klo6:tta alkoi olemaan muutakin liikennetä kuin rekkoja.

        Yksinhuoltaja? Elimme niitä vuosia jolloin vaimoni oli kotona lasten kanssa ilman muita tukiaisia kuin sen aikaiset, pienet lapsilisät 3kk:n välein.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Yksinhuoltajan etuoikeus. Hellä herätys.
        Parhaimmillaan vaimoni herätteli minua klo3:n tienoissa. Luentoni alkoivat klo8 noin 450km:n päässä ja hieman pelivaraa oli jätettävä mahdollisille liikennehäiriöille sekä perillä keskittymiseen puutteen torjuntaan.
        Aamuyöstä uskalsi ajaa rumaakin ylinopeutta mutta ennen klo6:tta alkoi olemaan muutakin liikennetä kuin rekkoja.

        Yksinhuoltaja? Elimme niitä vuosia jolloin vaimoni oli kotona lasten kanssa ilman muita tukiaisia kuin sen aikaiset, pienet lapsilisät 3kk:n välein.

        Vaikka nykyaikana tasa-arvo ja naiset työelämässä herättävät paljon keskustelua, oli ainakin meillä sanomaton sopimus, että äiti jää lapsen kanssa kotiin ja isä tienaa rahaa huusholliin.

        Minulla on ollut monennäköistä työaikaa, mutta en sentään klo 03 ole joutunut nousemaan. Hetkinen, otetaanpa takaisin. Kyllä sitä tuli opiskeluaikoina lehdenjakajana herättyä kolmen aikaan.

        Olen lähtenyt joskus kesäaikaan reissun päälle länsi-suomea kohden aamuyön pikku tunteina. Liikenne on melko verkkaista, mutta nykyään taitaa sekin lisääntyä, kun yhä useammat tekevät vuorotyötä ja liikenne lisääntyy ympäri vuorokauden.


      • flegmaatti
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Vaikka nykyaikana tasa-arvo ja naiset työelämässä herättävät paljon keskustelua, oli ainakin meillä sanomaton sopimus, että äiti jää lapsen kanssa kotiin ja isä tienaa rahaa huusholliin.

        Minulla on ollut monennäköistä työaikaa, mutta en sentään klo 03 ole joutunut nousemaan. Hetkinen, otetaanpa takaisin. Kyllä sitä tuli opiskeluaikoina lehdenjakajana herättyä kolmen aikaan.

        Olen lähtenyt joskus kesäaikaan reissun päälle länsi-suomea kohden aamuyön pikku tunteina. Liikenne on melko verkkaista, mutta nykyään taitaa sekin lisääntyä, kun yhä useammat tekevät vuorotyötä ja liikenne lisääntyy ympäri vuorokauden.

        Tuo klo3:n lähtö oli ääritapaus ja niitä oli se yksi ja ainoa.
        Vuosikaudet elin rytmissä maanantaisin tien päälle klo 4 - 5:n tienoissa. Viikko puutteen torjunnassa ja kotiin perjnsiotason kärsimättä.antaisin klo18 tietämissä.
        Matkat vaihtelivat 125km > 250km.
        Vaihtoehtona olisi ollut meneminen puutteen torjuntaan sunnuntai iltapäivisin. En viitsinyt.

        Varsinainen TES:n mukainen työaika minulla on ollut viimeeksi 1967. Sen jälkeen olen ollut "lainsuojaton". Työnantajan askareissa meni viikoilla päivittäin noin 10 - 12 tuntia. Vastaavasti, tilanteen salliessa, saatoin pitää ylimääräisen vapaapäivän tai pisimmillään viikon loman ansiotason kaärsimättä.

        Tietenkin olen ollut turhan tunnollinen ja pitänyt kunnia-asiana hoitaa oma vastuualueeni niin hyvin kuin pystyn. Se tuntui riittävän useankin työnantajan mielestä.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Tuo klo3:n lähtö oli ääritapaus ja niitä oli se yksi ja ainoa.
        Vuosikaudet elin rytmissä maanantaisin tien päälle klo 4 - 5:n tienoissa. Viikko puutteen torjunnassa ja kotiin perjnsiotason kärsimättä.antaisin klo18 tietämissä.
        Matkat vaihtelivat 125km > 250km.
        Vaihtoehtona olisi ollut meneminen puutteen torjuntaan sunnuntai iltapäivisin. En viitsinyt.

        Varsinainen TES:n mukainen työaika minulla on ollut viimeeksi 1967. Sen jälkeen olen ollut "lainsuojaton". Työnantajan askareissa meni viikoilla päivittäin noin 10 - 12 tuntia. Vastaavasti, tilanteen salliessa, saatoin pitää ylimääräisen vapaapäivän tai pisimmillään viikon loman ansiotason kaärsimättä.

        Tietenkin olen ollut turhan tunnollinen ja pitänyt kunnia-asiana hoitaa oma vastuualueeni niin hyvin kuin pystyn. Se tuntui riittävän useankin työnantajan mielestä.

        Tuollainen viikko reissussa vaatii määrätyntyyppisen ihmisen, usean työnantajan mielestä se onkin varmasti etu, jos löytävät.


    • kohta60

      Melatoniinin puolikas auttoi, joskus otan vain neljänneksen. Kun on vaikea saada unen päästä kiinni.
      Selvästi unen tarve on vähentynyt iän myötä.
      Paljon raikasta ulkoilmaa, nukkuu paremmin.

      • Ei minullakaan nuorempana ollut mitään ongelmaa nukkumisen kanssa, nukuin silloin kuin ei ollut muuta tekemistä, enkä koskaan miettinyt iltaisin ja öisin yhtään mitään, vaan nukuin.

        Olen kuullut tuosta melatoonin parantavasta vaikutuksesta yöuneen, samoin kuulemma mangnesiumin lisääminen auttaa joillekin.


    • Pätkänukkuja

      Nukun tarpeeksi, tosin useammassa erässä, sillä säryt eivät anna pitkille yöunille mahdollisuutta. Uniajat ovat n. klo 22.30-3.00 ja 9-12.00, sekä myöhemmin iltapäivällä noin tunnin nokoset.

      • Olen monasti miettinyt näitä sairaita ja kipeitä ihmisiä, kuinka aivan varmasti haittaa nukkumista kovat säryt. Itsellä ei ole minkäänlaisia kipuja, jotka estäisivät nukkumisen. Uni ei vaan tule, siinä mielessä sama asia.


      • Pätkänukkuja
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen monasti miettinyt näitä sairaita ja kipeitä ihmisiä, kuinka aivan varmasti haittaa nukkumista kovat säryt. Itsellä ei ole minkäänlaisia kipuja, jotka estäisivät nukkumisen. Uni ei vaan tule, siinä mielessä sama asia.

        Olen sovittanut elämiseni vaivojeni mukaan. Säryt ovat peräisin tapaturmasta, ja tulevat seuraamaan loppu elämän, ellei ihmeparannusta keksitä. Nyt olen osa-aikaisesti töissä sekä eläkkeellä. Varhaisaamun tunteina käyn jakamassa lehtiä, sillä kuten tiedämme, liike on lääke, istumatyöhön en enää kykene.


      • Pätkänukkuja kirjoitti:

        Olen sovittanut elämiseni vaivojeni mukaan. Säryt ovat peräisin tapaturmasta, ja tulevat seuraamaan loppu elämän, ellei ihmeparannusta keksitä. Nyt olen osa-aikaisesti töissä sekä eläkkeellä. Varhaisaamun tunteina käyn jakamassa lehtiä, sillä kuten tiedämme, liike on lääke, istumatyöhön en enää kykene.

        Liike on hyvä lääke lähes kaikkiin sairauksiin. Eräällä hyvällä ystävälläni on myös tapaturman jälkeisiä kovia kipuja ja käyn aika usein juttelemassa hänen kanssaan, koska tiedän että edes ajatusten saaminen toisaalle auttaa ainakin hetkeksi.


    • en.unta.saa

      Olen valvonut muutamia kertoja kolmekinvuorokautta, joten yhden yön valvon ei se hätkäytä. Ennen hermostuin kun ei tullu uni, silloin se ei ainaskaan tullu, Viisi tuntia keskimäärin siinä se on

      • Melko pirullista pitkän päälle, jos ei saa nukuttua. Varmaan ikääntyminen vaikuttaa osaltaan, toisaalta muut elämäntavat.


    • Jos ilta on ollut kovin toiminnantäyteinen tuonne puoli kymmeneen saakka, ei nukkumatti tahdo tulla vierailulle, ei sitö osaa rauhoittua. Ja sitten jos on aamulla johonkin lähtö, sitä katsoo kelloa jatkuvasti että ei vieläkään tule uni jo kohta herätys. Muutoinkin herän joka yö pari kertaa yössä.

      • Lisän vielä että useimmiten menennukkumaan kyppiuutisten jälkeen. Tiedän että jos aikaistaisin nukkumaan menoa tunnilla, yöunien laatu ja pituus paranisi mutta aina se ei ole mahdollista.


      • Olen yrittänyt rauhoittaa iltaa, kun tiedän seuraavana aamuna olevan aikaisen herätyksen. Olen jopa mennyt tavallista aikaisemmin nukkumaan, mutta ei mikään tunnu auttavan. Nukahdan joksikin aikaa ja herään aivan liian aikaisin, enkä saa enää uudelleen unen päästä kiinni. Raivostuttavaa!

        Vapaapäivinä nukun hyvin, käyn kerran yössä hiekkalaatikolla ja jatkan taas nukkumista. No problem.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen yrittänyt rauhoittaa iltaa, kun tiedän seuraavana aamuna olevan aikaisen herätyksen. Olen jopa mennyt tavallista aikaisemmin nukkumaan, mutta ei mikään tunnu auttavan. Nukahdan joksikin aikaa ja herään aivan liian aikaisin, enkä saa enää uudelleen unen päästä kiinni. Raivostuttavaa!

        Vapaapäivinä nukun hyvin, käyn kerran yössä hiekkalaatikolla ja jatkan taas nukkumista. No problem.

        Kyllä nämä taitaa olla niitä ikääntyvän työntekijän ihan omia ongelmia nämä nukkumattomuusongelmat. Aika tavallisia kuuluvat olevan muillakin. Itse en ole koskaan vielä unilääkettä maistanut ja aika korkea kynnys niiden hakemiseen on. Lisäksi verenohennuslääkitys sulkee pois niin monta vaihtoehtoa että mieluummin sitä yrittää näillä luomumenetelmillä niin pitkään kuin mahdollista.


      • siilenämää kirjoitti:

        Kyllä nämä taitaa olla niitä ikääntyvän työntekijän ihan omia ongelmia nämä nukkumattomuusongelmat. Aika tavallisia kuuluvat olevan muillakin. Itse en ole koskaan vielä unilääkettä maistanut ja aika korkea kynnys niiden hakemiseen on. Lisäksi verenohennuslääkitys sulkee pois niin monta vaihtoehtoa että mieluummin sitä yrittää näillä luomumenetelmillä niin pitkään kuin mahdollista.

        Ei ole koskaan tullut edes mieleen unilääkkeet, mutta nyt oli pakko lampssia lääkärin luokse, kun alkoi ihan oikeasti tuntua pahalta. Määräsi jotain nukahtamislääkettä, sitä otetaan vain puoli tablettia kerrallaan, eikä kuulemma voi tulla riippuvuutta. Kyllä se vähän auttaa, ei voi kieltää.

        Tuo ikääntyvä työntekijä kuulostaa julmetun pahalta, vaikka sitähän tässä ollaan.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei ole koskaan tullut edes mieleen unilääkkeet, mutta nyt oli pakko lampssia lääkärin luokse, kun alkoi ihan oikeasti tuntua pahalta. Määräsi jotain nukahtamislääkettä, sitä otetaan vain puoli tablettia kerrallaan, eikä kuulemma voi tulla riippuvuutta. Kyllä se vähän auttaa, ei voi kieltää.

        Tuo ikääntyvä työntekijä kuulostaa julmetun pahalta, vaikka sitähän tässä ollaan.

        No kyllä tuo "ikääntyvä työntekijä" on konkretisoitunut tässä parin viime vuoden aikana :). Vanhuus ei tule yksin vaan se tulee vaivojen kanssa. Hektinen vuorotyö ei ole enää tämänikäisen hommaa, vaihtoehtoja kuitenkin on vähän tarjolla. Uudelleen ei kannata kouluttaa enää ja uudelleensijoituskaan ei toimi. Joka paikkaan pitää olla oma koulutus tai kokemus ja kun kokemus on yhdeltä alalta ei juuri ole vaihtoehtoja mihinkään. Kuitenkin työssä pitäisi olla. Tai minun tapauksessani lähinnä työmäärän vähentäminen. Eläkelaitos lupaa vain määrä-aikaisia kevennyksiä kun aiemmin ei sairauspoissaoloja ole juuri ollut. Meinaavat kuntouttaa ikäni tuomat vaivat :). Saa nähä.


      • siilenämää kirjoitti:

        No kyllä tuo "ikääntyvä työntekijä" on konkretisoitunut tässä parin viime vuoden aikana :). Vanhuus ei tule yksin vaan se tulee vaivojen kanssa. Hektinen vuorotyö ei ole enää tämänikäisen hommaa, vaihtoehtoja kuitenkin on vähän tarjolla. Uudelleen ei kannata kouluttaa enää ja uudelleensijoituskaan ei toimi. Joka paikkaan pitää olla oma koulutus tai kokemus ja kun kokemus on yhdeltä alalta ei juuri ole vaihtoehtoja mihinkään. Kuitenkin työssä pitäisi olla. Tai minun tapauksessani lähinnä työmäärän vähentäminen. Eläkelaitos lupaa vain määrä-aikaisia kevennyksiä kun aiemmin ei sairauspoissaoloja ole juuri ollut. Meinaavat kuntouttaa ikäni tuomat vaivat :). Saa nähä.

        Luulen että meidän pitää kestää kohtalomme, vaikka sitten hammasta purren ja olla sitten niitä "ikääntyviä työntekijöitä", hehee.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Luulen että meidän pitää kestää kohtalomme, vaikka sitten hammasta purren ja olla sitten niitä "ikääntyviä työntekijöitä", hehee.

        Juup. Jos otettaisiin siitä kaikki hyöty irti. Myöhästytään töistä muutamina päivinä ja otetaan työt vähän kevyemmin sillä varjolla että ollaan "ikääntyviä :). Sillä eihän meiltä voi vaatia. enää :). Otetaan lupa olla vähän rennommin.


      • siilenämää kirjoitti:

        Juup. Jos otettaisiin siitä kaikki hyöty irti. Myöhästytään töistä muutamina päivinä ja otetaan työt vähän kevyemmin sillä varjolla että ollaan "ikääntyviä :). Sillä eihän meiltä voi vaatia. enää :). Otetaan lupa olla vähän rennommin.

        Mutta olet kyllä varmaan huomannut senkin, kuinka hirveän vaikea on muuttaa totuttuja tapoja. Tällainen tunnollinen on aina kunnollinen, hehee.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Mutta olet kyllä varmaan huomannut senkin, kuinka hirveän vaikea on muuttaa totuttuja tapoja. Tällainen tunnollinen on aina kunnollinen, hehee.

        Näinpä. Vanha koira ei opi uusia temppuja siinäkään suhteessa vaikka kuinka yrittää.


    • lannennukkumatti

      jo vain nukuttaa paivaunet 2t ja 8-9 t.younta ,,taitaa olla hibernating mood paalla..vai onko tuo harjoitusta sita pitkaa unta varten?
      nuorellahan tuo olisi ,kuin rahaa pankkiin panisi,,mutta entas vahan vanhemmalla,,mitas se sitten on?

      • Vähän vanhemmalla se on niitä kirottua vaivoja, joita ikääntyminen tuo tullessaan. Näin minä ajattelen tästä taudista. Pitkien yöunien aika on sitten eläkkeellä, toivottavasti.


    • Siten-ja-toten-ja-näin

      Minulla ei ole ollut ikuna mitään tiettyä unirytmiä. Mutta en ole päästänyt sitä pään sisäiseksi ongelmaksi, en edes mieti sen kummemmin. Jos nukuin tunnin kaksi ja lähdin töihin, se oli ookoo.
      Vakituisen työelämän viimeiset 15-18 vuotta pystyin säätämään työpanokseni omien aikojeni mukaan koska mikään aamunousija en ole ollut koskaan. Ilmoitin kohteisiin 2 tunnin haarukan, milloin ilmestyn. Esim 10 - 12. Tai sitten en ilmestynyt vaan menin illalla. Viikonloppujakin tein paljon.
      Esimerkiksi edellisenä yönä nukuin noin 00.30 - 02.00. Sitten valvoin tuonne 05.45 jolloin torkuin uudestaan ja heräsin noin 07.15 keittelemään kahvia. Ei johtunut työstressistä vaikka kävin hoitamassa pikku jobin eilen aamupäivällä.
      Eilen illalla laitoin tabletin kiinni 22 kieppeissä ja nukahdin heti. Heräilin tuossa 5.00 jälkeen valvoskelemaan ja surfaamaan maailman uutisia. Kahvin laitoin vasta 7 kieppeissä. Kahvi sopii myös nukahtamislääkkeeksi toisin kuin ihmiset luulevat.

      • Ei minullakaan ole unirytmiä, vaan nukkumaanmenoajat vaihtelevat todella paljon. Vuorotyö on tehnyt tehtävänsä.

        Samaa mieltä tuosta kahvista, ei se mitään yöunia vie mennessään, yövuoroissa juon vielä aamulla 5-6 välillä kahvia ja klo 07 jälkeen menen nukkumaan ja nukun lähes koko päivän.


    • En jaksanut illalla katsoa Johan Falkia loppuun, piti mennä nukkumaan, unta riitti 8 tunniksi.
      Se oli hyvä yö, joskus valvoskelen niin, että uni jää alle kuuden tunnin.
      Mutta ellei ole aamulähtöä mihinkään, ei tarvitse huolta kantaa, seuraavana yönä nukuttaa taas paremmin.

      • Nykyään on hyvä systeemi, kun ohjelmia voi katsoa myöhemmin uudestaan areenasta ja Katsomosta. Ei haittaa vaikka joku jäisi vähän keskenkin.

        Yleensä en stressaa nukkumisen kanssa, nukutaan sitten vaikka niin kuin sanoit seuraavana yönä. Mutta kun on vielä työelämää jäljellä mietin, että muuttuuko tämä vaan koko ajan pahemmaksi?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Nykyään on hyvä systeemi, kun ohjelmia voi katsoa myöhemmin uudestaan areenasta ja Katsomosta. Ei haittaa vaikka joku jäisi vähän keskenkin.

        Yleensä en stressaa nukkumisen kanssa, nukutaan sitten vaikka niin kuin sanoit seuraavana yönä. Mutta kun on vielä työelämää jäljellä mietin, että muuttuuko tämä vaan koko ajan pahemmaksi?

        Loppu jaksosta on tallenteella, katson tänään.
        Töissä käydessäni oli säännöllinen rytmi; 6-7 välillä herätys, autolla töihin, matkan pituus vaihteli 3-50km, lähtö sen mukaan, illalla kympiltä nukkumaan, viikonloput vapaat.
        Nyt on aina vapaata.
        Tsemppiä sinulle, jaksamista ennen loppukiriä ja eläkkeelle jäämistä.


      • KS109 kirjoitti:

        Loppu jaksosta on tallenteella, katson tänään.
        Töissä käydessäni oli säännöllinen rytmi; 6-7 välillä herätys, autolla töihin, matkan pituus vaihteli 3-50km, lähtö sen mukaan, illalla kympiltä nukkumaan, viikonloput vapaat.
        Nyt on aina vapaata.
        Tsemppiä sinulle, jaksamista ennen loppukiriä ja eläkkeelle jäämistä.

        Minulle kertyy aina työvuorojen aikana katsomattomia televisio-ohjelmia useampiakin, koska seuraan montaa sarjaa samaan aikaan. Mukava katsella kaikessa rauhassa silloin, kun itselle sopii.

        Yritän kyllä tedä elämästäni niin säännöllistä kuin pystyn. Vuorohommissa se on vaikeata, onneksi sentään työmatkaan menee aina sama aika.

        Kiitos sinulle toivotuksesta, nautitaan sitten yhdessä eläkepäivistä.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Minulle kertyy aina työvuorojen aikana katsomattomia televisio-ohjelmia useampiakin, koska seuraan montaa sarjaa samaan aikaan. Mukava katsella kaikessa rauhassa silloin, kun itselle sopii.

        Yritän kyllä tedä elämästäni niin säännöllistä kuin pystyn. Vuorohommissa se on vaikeata, onneksi sentään työmatkaan menee aina sama aika.

        Kiitos sinulle toivotuksesta, nautitaan sitten yhdessä eläkepäivistä.

        Jos kuitenkin nautitaan eläkepäivistä omillamme, puolisot eivät varmaan tykkäisi jos me yhdessä.

        Luin eilen iltalehden nettisivuilta Poliisit-tv-sarjan Seinäjoen poliisissa työskennelleen ylikonstaapelin menehtyneen sairauskohtaukseen 48-vuotiaana.
        Urheilullinen, hyväkuntoinen mies, kaikille ei eläkepäiviä tule.


      • KS109 kirjoitti:

        Jos kuitenkin nautitaan eläkepäivistä omillamme, puolisot eivät varmaan tykkäisi jos me yhdessä.

        Luin eilen iltalehden nettisivuilta Poliisit-tv-sarjan Seinäjoen poliisissa työskennelleen ylikonstaapelin menehtyneen sairauskohtaukseen 48-vuotiaana.
        Urheilullinen, hyväkuntoinen mies, kaikille ei eläkepäiviä tule.

        Ei tietenkään yhdessä ja samassa sängyssä, lähinnä meinasin tätä palstaa, hehee.

        Luin ihan samaa tarinaa ja ihmettelin myöskin, Thaimaassa oli kuollut voisiko liittyä siihen riehakkaaseen elämäntyylin? Meillä on työpaikalla paljon työntekijöitä, jotka viettävät kuukausia kerrallaan Thaimaassa ja tekevät sitten hullun lailla ylitöitä, joilla korvaavat menetetyt tunnit. Melko rasittavaa sekin?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei tietenkään yhdessä ja samassa sängyssä, lähinnä meinasin tätä palstaa, hehee.

        Luin ihan samaa tarinaa ja ihmettelin myöskin, Thaimaassa oli kuollut voisiko liittyä siihen riehakkaaseen elämäntyylin? Meillä on työpaikalla paljon työntekijöitä, jotka viettävät kuukausia kerrallaan Thaimaassa ja tekevät sitten hullun lailla ylitöitä, joilla korvaavat menetetyt tunnit. Melko rasittavaa sekin?

        En tiedä mikä siellä ja sinne Thaimaahan vetää, tietysti jos pitää kuumasta ja kosteasta ilmastosta, niin sitten.
        En oikein usko tämän poliisin riehakasta elämää viettäneen, perheen kanssa reissussa, rauhanturvaajana työskennellyt kunnon mies, näin olen ymmärtänyt.


      • Bengalitikku

        Työelämän aikoihin nukuin varmasti tunnin liian vähän. Unihäiriöjaksoja oli välillä. Eikä se auttanut, että päätin mennä ajoissa, jos jotain oli mielen päällä.
        Sanotaan, että se lepo kuitenkin on tarpeen, vaikkei uinu. Sanotaan myös, että ihminen voi nukkua enemmän kuin luulee nukkuneensa. Sen huomaa myös, että vain muutama tunti tekee zombin eikä ajatukset kulje.
        Täysikuu ja kellonsiirrot sotkivat pahasti omaa rytmiä.
        Yliväsymyksen huomasi arkena siitä, että klo 18.00 jälkeen pilkki ja satoin nukahtaa istualteni sohvaan ja kuulla oman kuorsaukseni, toisin kuin perjantain lääkäri väitti. Oman kuorsauksen voi kuulla ja siihen herätä.
        Kuorsaus tai uniapnea heikentää unen laatua ja tunnit eivät silloin merkkaa mitään. Töistä tulin joskus siivet maata raahaten. 20 min pikapäikkärit auttoi joskus alkuillasta. Työpäiväni matkoineen oli 10 -11 tuntia.
        Eläkkeellä nukun riittävästi. Mieli rentoutuu, koska vain harvoin täytyy nousta ja lähteä tiettyyn aikaan. Silti jonkinlaisesta rytmistä pidän kiinni.
        Psykologiset jännärit voivat vähän vaikuttaa.
        Sitten: kunnon pimennysverhot. Aivot käsittää lopulta, että on todella yö, pimeetä eikö.
        Kun on työelämässä vielä, voi nukahtamislääke olla ok. ratkaisu.
        Aloittajalle: muutama vuosi, etkä tarvinne niitä enää. Viimeiset työvuodet, sinniä ja sisua.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Työelämän aikoihin nukuin varmasti tunnin liian vähän. Unihäiriöjaksoja oli välillä. Eikä se auttanut, että päätin mennä ajoissa, jos jotain oli mielen päällä.
        Sanotaan, että se lepo kuitenkin on tarpeen, vaikkei uinu. Sanotaan myös, että ihminen voi nukkua enemmän kuin luulee nukkuneensa. Sen huomaa myös, että vain muutama tunti tekee zombin eikä ajatukset kulje.
        Täysikuu ja kellonsiirrot sotkivat pahasti omaa rytmiä.
        Yliväsymyksen huomasi arkena siitä, että klo 18.00 jälkeen pilkki ja satoin nukahtaa istualteni sohvaan ja kuulla oman kuorsaukseni, toisin kuin perjantain lääkäri väitti. Oman kuorsauksen voi kuulla ja siihen herätä.
        Kuorsaus tai uniapnea heikentää unen laatua ja tunnit eivät silloin merkkaa mitään. Töistä tulin joskus siivet maata raahaten. 20 min pikapäikkärit auttoi joskus alkuillasta. Työpäiväni matkoineen oli 10 -11 tuntia.
        Eläkkeellä nukun riittävästi. Mieli rentoutuu, koska vain harvoin täytyy nousta ja lähteä tiettyyn aikaan. Silti jonkinlaisesta rytmistä pidän kiinni.
        Psykologiset jännärit voivat vähän vaikuttaa.
        Sitten: kunnon pimennysverhot. Aivot käsittää lopulta, että on todella yö, pimeetä eikö.
        Kun on työelämässä vielä, voi nukahtamislääke olla ok. ratkaisu.
        Aloittajalle: muutama vuosi, etkä tarvinne niitä enää. Viimeiset työvuodet, sinniä ja sisua.

        Kiitos Bengalitikku lohdun sanoistasi.
        On kyllä kunnon pimennysverhot ja hiljainen ympäristö. Ei häiriötekijöitä, kissakin jaloissa tuomassa turvallisuuden ja levollisuuden tunnetta kehräyksineen. Välillä sekin tosin hermostuu pyörimiseeni.

        Lepo on tavattoman tärkeä asia ihmiselle. Työtä voi tehdä myös väsyneenä ja saada kakki tehtävät asiat hoidettua, mutta silloin vasta kun on nukkunut kunnolla itse työ antaa myös jotain ja sitä tekee iloisella mielein nauttien. Väsyneenä ainoa ajatus on, että koska täältä pääse pois ja kotiin nukkumaan?


      • Bengalitikku

        Kokeilepa tätä. Lasket kymmenestä alaspäin kuiskaten. Jostain syystä hengitys tasaantuu, rentoutuu. Toimii aika useinkin. Sitten työstä irroittautumista voi opetella. Kun laittaa oven kiinni kotiin lähtiessään ja päättää avata vasta seuraavana aamuna. Alitajunta tekee tiedostamattaan tarpeeksi. Jos muistamista, lapulle asiat seuraavaa päiväö varten ja muistin voi niiden osalta nollata. Lomille lähtiessä tein ranskalaisin viivoin "eväät", mistä aloittaa ja taas muisti nollille. Olen sitä mieltä, ettei työasioita kannata mukanaan raahata, mikäli työ sen sallii. Melkein sama pätee kotiasioihin.
        Luulenpa etten näillä konstein iäkkäänä olisi jaksanut. No, jotkut asiat toimii joillakin, toiset toisilla.


      • Bengalitikku

        ...etten ilman näitä konsteja...


      • Bengalitikku kirjoitti:

        ...etten ilman näitä konsteja...

        Tuota työstä irtautumista voisi harkita opeteltavan, tulee myös siihen tarpeeseen, kun sitten joskus lähtee sille ihan oikealle eläkkeelle. Sen jälkeen pitäisi työasioita miettiä entistä vähemmän.


    • Tietoviisaus

      Vanhan legendan mukaan, jos et pysty nukkumaan, niin se johtuu siitä, että olet valveilla jonkun toisen unessa.

      • En usko tuohon, koska nämä unettomat yöt ajoittautuvat aina herätyskello heräämiseen. Yhteen aikaan minulla oli jopa kaksi kelloakin herättämässä. Mutta ei siitä ollut apua, joten ajattelin että jos myöhästyn, niin en varmasti edes joudu puhutteluun. Ja pysty kyllä kestämään pommiin nukkumisen häpeän.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En usko tuohon, koska nämä unettomat yöt ajoittautuvat aina herätyskello heräämiseen. Yhteen aikaan minulla oli jopa kaksi kelloakin herättämässä. Mutta ei siitä ollut apua, joten ajattelin että jos myöhästyn, niin en varmasti edes joudu puhutteluun. Ja pysty kyllä kestämään pommiin nukkumisen häpeän.

        Liian tunnollinen ?:). Kaatuisiko maailma jos myöhästyisit töistä?


      • Niin.on.kuin.on

        Voi Tietoviisaus, Kukahan jaksaa uneksia minusta yökaupalla? Sinänsä mukava, jopa hauska ajatus.


      • siilenämää kirjoitti:

        Liian tunnollinen ?:). Kaatuisiko maailma jos myöhästyisit töistä?

        Ei kaatuisi ja tiedän, että työtkin tulisivat tehtyä vallan mainiosti. Varmaan jonkinasteinen luonnevikaisuus?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei kaatuisi ja tiedän, että työtkin tulisivat tehtyä vallan mainiosti. Varmaan jonkinasteinen luonnevikaisuus?

        No ei se vika ole vaan ominaisuus. Toiset on tunnollisempia kuin toiset. Toisaalta tiedän että jos on liian tunnollinen, siitä kärsii vaan itse . Silä kukaan ei vaadi että et koskaan esim saisi nukkua ponniin :). Muta ei kai luonteelleenkaan ka voi mitään.


      • Bengalitikku

        Tietoviisaudelle. Jos häipyy toisen uniin, eikö se toinen ole silloin unisieppari.
        Mokomakin.


    • Heikunkeikku

      Onpas tämä ketju jo pitkäksi pötköksi venähtänyt. Paroni-poika se vääntää aina semmosia aiheita, että ne suorastaan kahmasee kommentteja. Mistäs keksitkin aiheita? Minä en ole aloitusta koskaan tehnyt tänne, johtuu siitä, että heti jos vähänkin tulee mieleen, että mitäs jos minäkin väsäisin aloituksen, niin si-so samassa pääni tyhjenee ontoksi palloksi. Siellä ei ole ainuttakaan kipenöä ideaa, josta voisi kutoa aloituksen. Hyvä akustiikka päässä silloin:) Kaikuu kivasti :)

      Suokaa anteeksi, että en nyt ala kommentteja lukemaan, vaan alan kirjoittamaan oman kommenttini.

      Mulla ei ole univaikeuksia. Sammun koomauneen minuutissa, kun sammutan lukulampun.
      Onneksi mulla on semmonen työ, että ei tartte herätä aikaisin ja lähteä kiiruhtamaan töihin.
      Herään kyllä aikaisin. En ole koskaan tarvinnut paljoa unta. Jo vauvana olin äiteeni harmiksi sellainen, että en nukkunut edes päiväunta. Iltaisin en meinannut millään mennä nukkumaan.

      Unettomuus on ikävää. Ihan sääliksi on käynyt joitakin tuttavia, jotka ovat kamppailleet unettomuuden kanssa. En tiedä, mikä auttaisi.

      • Kiitos kehuista Heikunkeikku!

        Yritän ihan tosissani miettiä hyviä keskustelunaiheita ja joskus päivän mittaan saattaa ilmetä jokin aihe, josta rupean miettimään ja kehittelemään avausta. Vuosikymmeniä kirjoitelleena siihen tulee varmaan tuntuma ja varmaan voi myös oppia.

        Olet onnentyttö, koska unesi on syvää ja levollista. Sekä nukahdat hetkessä, selvästi hermosi ovat kunnossa, etkä mieti seuraavan päivän asioita, kuten esim. minä teen. Olen sanonut tuhannet kerrat itselleni, että ne huolet ja murheet odottavat siellä työpaikalla tai lomakohteessa, ei sinun tarvitse surra niitä etukäteen. Mutta minkäs teet, kun on tällainen murehtija.


      • olet.hyvä
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Kiitos kehuista Heikunkeikku!

        Yritän ihan tosissani miettiä hyviä keskustelunaiheita ja joskus päivän mittaan saattaa ilmetä jokin aihe, josta rupean miettimään ja kehittelemään avausta. Vuosikymmeniä kirjoitelleena siihen tulee varmaan tuntuma ja varmaan voi myös oppia.

        Olet onnentyttö, koska unesi on syvää ja levollista. Sekä nukahdat hetkessä, selvästi hermosi ovat kunnossa, etkä mieti seuraavan päivän asioita, kuten esim. minä teen. Olen sanonut tuhannet kerrat itselleni, että ne huolet ja murheet odottavat siellä työpaikalla tai lomakohteessa, ei sinun tarvitse surra niitä etukäteen. Mutta minkäs teet, kun on tällainen murehtija.

        Ihan oikeasti monen muunkin kannattaisi miettiä aloituksiaan, kun useimmiten niiden avausviestiä ei edes ymmärrä. Aloittajalle ei ole eduksi mikäli lähes kakki viestit arvailevat mitä hän kysyi.


    • soiew

      Kahvi kyllä aiheuttaa tietyssä vaiheessa ikääntymistä nukahtamisvaikeuksia, pitäisi olla jopa kuusi tuntia väliä ennen nukkumaanmenoa, samoin liiallinen kofeiinin määrä päivän mittaan takuuvarmasti tietää levotonta yöunta, mutta sitten myöhemmällä iällä välttämättä ei ole enää samanlaista vaikutusta kun suonet kalkkeutuneet riittävästi.

      Itse hoidan aamuyön heräämiset sillä, että istuskelen hetken ylhäällä ja juon lasillisen paksuhkoa hedelmänektaria, jostakin syystä toimii parhaiten. Jos on tavallista aikaisempi ylösnousu tiedossa, kaksi herätyskelloa ja känny vielä kolmantena, jotta alitajunta ei turhaan kellottaisi, mutta siltikin saatan herätä juuri ennen soittoa.

      • Minä en voi juoda kahvia tai edes teetä illalla klo 18 jälkeen tai muuten tulee unensaantivaikeuksia


      • Yksilöllistä kahvinjuonti unensaantivaikeuksiin. Itsellä ei huononna, vaan nukahdan varmasti, kun olen riittävän väsynyt. Toisaalta voi tosiaan olla kyse siitä, että tankkaan liikaa kofeiinia päivän mittaan, sillä juon ainakin 10 kuppia kahvia.

        Olen toistanut itselleni lukemattomia kertoja sitä, että herään kyllä kellonsoittoon. Eikä se haittaisi, jos heräisi juuri ennen soittoa, mutta kun herään tunti tolkulla liian aikaisin. Kiusallista.


      • soiew
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Yksilöllistä kahvinjuonti unensaantivaikeuksiin. Itsellä ei huononna, vaan nukahdan varmasti, kun olen riittävän väsynyt. Toisaalta voi tosiaan olla kyse siitä, että tankkaan liikaa kofeiinia päivän mittaan, sillä juon ainakin 10 kuppia kahvia.

        Olen toistanut itselleni lukemattomia kertoja sitä, että herään kyllä kellonsoittoon. Eikä se haittaisi, jos heräisi juuri ennen soittoa, mutta kun herään tunti tolkulla liian aikaisin. Kiusallista.

        Kofeiinin lisäksi jotkut vitamiinit, esim. D ja B12 suurempina pitoisuuksina voivat nostaa vireystilaa niin paljon, että tulee nukahtamisvaikeuksia. Alkoholi puolestaan auttaa kyllä nukahtamaan, mutta herättää aamuyöstä ja aiheuttaa helposti masentuneisuutta.


    • maissiiii

      Unettomuuttakin lie monenlaista.
      Itselläni ei ole minkäänlaista unirytmiä, ainoa rytmi on herätyskello aamulla,
      joka aamu samaan aikaan.
      heräänkö silloin riippuu siitä pitääkö heräta vai voinko viruttaa untani puoleen päivään.
      usein juon aikaiset aamukahvit ja sitten uni viruu.

      Valvon myöhään, olen yökyöpeli täällä kyöpelin vuorella,
      yön tunnit ovat ihania, rauhallisia ja inspiroivia.
      Riippuu vähän tekemisistä mihin yö venyy, milloin yhteen, kahteen.
      Kun sitten menen nukkumaan, niin sukurasitteenani on uniapnea,
      joten kun laitan sen CPAP-hurinan päälle uni tulee heti, menen nukkumaan sitten päivällä tai yöllä.

      Ennen kuin sain laitteen, pari kymmentä vuotta sitten,
      saatoin nukkua kymmentuntisia unia,
      nyt se on vakiintunut riittävään.
      Se ei kuitenkaan ole hyvää unta, koska sanovat, että se paras rem-uni on juuri 24-3,
      ja se jää usein pois. En tiedä jääkö näin eläen aivojen unihuuhtelut olemattomiksi.

      • Olen myös huolissani uneni laadusta, jos tulee vaan nukuttua muutama tunti, se ei voi olla hyväksi terveydelle. Säännöllisyys varmaan auttaisi, mutta ei pysty itse määrittämään.

        Onhan se toisinaan valvoa myöhään, ikään kuin herkutella ajatuksella, että nyt ei tarvitse mennä nukkumaan ja myös nukkua silloin pidempään.

        Rouva on valitellut kuorsaamisestani, joten voi olla meikäläiselläkin kyse jostain uniapneasta, kun kuulemma välillä tulee liian pitkiä hiljaisena oloaikoja välillä. Ei ole tutkittu sen paremmin. Painoakin on tullut vähän lisää ja tiedän ettei sekään ole hyvä asia hyvälle yöunelle.


      • maissiiii
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen myös huolissani uneni laadusta, jos tulee vaan nukuttua muutama tunti, se ei voi olla hyväksi terveydelle. Säännöllisyys varmaan auttaisi, mutta ei pysty itse määrittämään.

        Onhan se toisinaan valvoa myöhään, ikään kuin herkutella ajatuksella, että nyt ei tarvitse mennä nukkumaan ja myös nukkua silloin pidempään.

        Rouva on valitellut kuorsaamisestani, joten voi olla meikäläiselläkin kyse jostain uniapneasta, kun kuulemma välillä tulee liian pitkiä hiljaisena oloaikoja välillä. Ei ole tutkittu sen paremmin. Painoakin on tullut vähän lisää ja tiedän ettei sekään ole hyvä asia hyvälle yöunelle.

        Hiljaisena olot voivat olla vaarallisia,
        paljon ketjureaktioita
        kun on hetken hengittämättä ja jos se on liian pitkä hetki,
        sydän joutuu tekemään sen jälkeen rajusti työtä, ja se rasittaa
        ja saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä.
        cpap-laiteon helppoa saada, jos vähänkin on riskiryhmässä
        esim aivoverenvuotoon tms
        jos yksikin aivoverenvuoto voidaan ehkäistä, niin...on hintansa väärti.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen myös huolissani uneni laadusta, jos tulee vaan nukuttua muutama tunti, se ei voi olla hyväksi terveydelle. Säännöllisyys varmaan auttaisi, mutta ei pysty itse määrittämään.

        Onhan se toisinaan valvoa myöhään, ikään kuin herkutella ajatuksella, että nyt ei tarvitse mennä nukkumaan ja myös nukkua silloin pidempään.

        Rouva on valitellut kuorsaamisestani, joten voi olla meikäläiselläkin kyse jostain uniapneasta, kun kuulemma välillä tulee liian pitkiä hiljaisena oloaikoja välillä. Ei ole tutkittu sen paremmin. Painoakin on tullut vähän lisää ja tiedän ettei sekään ole hyvä asia hyvälle yöunelle.

        Unihäiriöt voi olla uniapnen oire sekin. Öist hengityskatkot ja kuorsaaminen ei ole hyvää unen laatua. Kannattaisko mennä omalle terveysasemalle ja kertoa noista univaivoista. Kysyä että oisko aihetta uniapneatutkimuksiin. i se ota jos ei annakkaa.


      • maissiiii kirjoitti:

        Hiljaisena olot voivat olla vaarallisia,
        paljon ketjureaktioita
        kun on hetken hengittämättä ja jos se on liian pitkä hetki,
        sydän joutuu tekemään sen jälkeen rajusti työtä, ja se rasittaa
        ja saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä.
        cpap-laiteon helppoa saada, jos vähänkin on riskiryhmässä
        esim aivoverenvuotoon tms
        jos yksikin aivoverenvuoto voidaan ehkäistä, niin...on hintansa väärti.

        Meillä pääsee töistä helposti unitutkimuksiin ja olen samaa mieltä sairauden vaarallisuudesta, jos on pidempiä aikoja hengittämättä. Itsellä on vaan tuntuma, että katkokset ovat hetkellisiä, eikä kuorsaaminenkaan säännöllistä. Olisi hyvä saada painoa vähän alaspäin, ainakin itselleni selitän sen tulevan sillä kuntoon.


      • siilenämää kirjoitti:

        Unihäiriöt voi olla uniapnen oire sekin. Öist hengityskatkot ja kuorsaaminen ei ole hyvää unen laatua. Kannattaisko mennä omalle terveysasemalle ja kertoa noista univaivoista. Kysyä että oisko aihetta uniapneatutkimuksiin. i se ota jos ei annakkaa.

        Sellaisissa tutkimuksissa olisi taas yksi murhe enemmän, miten siellä voi nukkua kaikkien katseltavana ja kuunneltavana, eikä varmaan edes uni tulisi kun muutenkin vieraassa paikassa on hankala nukkua.


      • maissiiii
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Sellaisissa tutkimuksissa olisi taas yksi murhe enemmän, miten siellä voi nukkua kaikkien katseltavana ja kuunneltavana, eikä varmaan edes uni tulisi kun muutenkin vieraassa paikassa on hankala nukkua.

        Sain aikoinani ne testauslaitteet ja anturit kotiin.
        Sitten se yhtenä yönä testattiin,
        aamulla sitten täytin kaavakkeet, joss kyseltii kuinka ja miten ja millaista uni oli mielestäni ollut.
        Omasta mielestäni nukuin huonosti ja heräilin jatkuvasti, varmaankaan käyrälle ei jäänyt mitään.
        mutta kun sain testitulokset olin nukkunut kuitenkin seitsemän tuntia mutta koska heräilin jatkuvasti, aamulla olin unesta huolimatta tosi väsynyt.

        eli ehkä niitä vieläkin saa kotiin testattavaksi.


      • maissiiii kirjoitti:

        Sain aikoinani ne testauslaitteet ja anturit kotiin.
        Sitten se yhtenä yönä testattiin,
        aamulla sitten täytin kaavakkeet, joss kyseltii kuinka ja miten ja millaista uni oli mielestäni ollut.
        Omasta mielestäni nukuin huonosti ja heräilin jatkuvasti, varmaankaan käyrälle ei jäänyt mitään.
        mutta kun sain testitulokset olin nukkunut kuitenkin seitsemän tuntia mutta koska heräilin jatkuvasti, aamulla olin unesta huolimatta tosi väsynyt.

        eli ehkä niitä vieläkin saa kotiin testattavaksi.

        Okei, olipa hyvä että tuli puheeksi. En tosiaankaan ole yhtään edes selvittänyt mahdollisuutta tutkia asiaa. Olen hieman varovainen kaikkea tutkimustyötä ja varsinkin sairaaloita kohtaan. Paha paikka mielestäni.

        Varmasti asia olisi mukavampi selvittää kotona, jos kerran aiemminkin on kerran saanut testauslaitteet kotiin, en epäile. Minulla on melko hyvät puhelahjat, joten suostuttelukin onnistuu tarvittaessa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Sellaisissa tutkimuksissa olisi taas yksi murhe enemmän, miten siellä voi nukkua kaikkien katseltavana ja kuunneltavana, eikä varmaan edes uni tulisi kun muutenkin vieraassa paikassa on hankala nukkua.

        Meillä päin sen unitutkimuslaitteen saa kotiin. Menee vaan sovittuna aikana hakemaan. Siellä opastetaan käyttö. Illalla nukkumaan mennessä lataat sen käyntiin ja eiku nukut omassa sängyssä. Aamulla kun heräät, poistat laitteen ja palautat takaisin. Sitten siellä puretaan tulos ja saat ajan kuulemaan tuloksia. Et oliko uniapnea vai ei.

        Painon pudottaminen kannattaa aina jos kuorsaa. Rasva vähenee myös nenänielusta, mikä kuorsaajalla usein on ahdas.


      • maissiiii kirjoitti:

        Sain aikoinani ne testauslaitteet ja anturit kotiin.
        Sitten se yhtenä yönä testattiin,
        aamulla sitten täytin kaavakkeet, joss kyseltii kuinka ja miten ja millaista uni oli mielestäni ollut.
        Omasta mielestäni nukuin huonosti ja heräilin jatkuvasti, varmaankaan käyrälle ei jäänyt mitään.
        mutta kun sain testitulokset olin nukkunut kuitenkin seitsemän tuntia mutta koska heräilin jatkuvasti, aamulla olin unesta huolimatta tosi väsynyt.

        eli ehkä niitä vieläkin saa kotiin testattavaksi.

        Joo saa :).


      • siilenämää kirjoitti:

        Meillä päin sen unitutkimuslaitteen saa kotiin. Menee vaan sovittuna aikana hakemaan. Siellä opastetaan käyttö. Illalla nukkumaan mennessä lataat sen käyntiin ja eiku nukut omassa sängyssä. Aamulla kun heräät, poistat laitteen ja palautat takaisin. Sitten siellä puretaan tulos ja saat ajan kuulemaan tuloksia. Et oliko uniapnea vai ei.

        Painon pudottaminen kannattaa aina jos kuorsaa. Rasva vähenee myös nenänielusta, mikä kuorsaajalla usein on ahdas.

        Painon pudottaminen auttaa kaikkiin asioihin, mutta on tavattoman vaikea toteuttaa.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Painon pudottaminen auttaa kaikkiin asioihin, mutta on tavattoman vaikea toteuttaa.

        Painon pudotis ei ole kovinkaan vaikeaa kun siihen paneutuu. Mutta se vasta on vaikeaa on se miten saat painon pysymään siinä mihin sen sait laihdutettua.


      • siilenämää kirjoitti:

        Painon pudotis ei ole kovinkaan vaikeaa kun siihen paneutuu. Mutta se vasta on vaikeaa on se miten saat painon pysymään siinä mihin sen sait laihdutettua.

        Nimenomaan, se laihduttaminen itsessään onnistuu jokaiselta, mutta painon pysyminen alhaisemalla tasolla ei. Kokemusta on meikäläiselläkin.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Nimenomaan, se laihduttaminen itsessään onnistuu jokaiselta, mutta painon pysyminen alhaisemalla tasolla ei. Kokemusta on meikäläiselläkin.

        Kohta ei tarvitse enää ajatella laihduttamista meillä "ikääntyvillä". Saa tasapainoilla sen kanssa että paino pysyy siinä missä on, ei laske. Ikäihmisellä pitää olla lihaa ja rasvaa luiden päällä, ei kuitenkaan liikaa. Olettkos muuten huomanneet että ylipainoisten vahusten määrä on lisääntynyt, etenkin naisten.


    • kaksitointa.kello

      Aamulla heräsin jo neljältä enkä koe olevani väsynyt unen puutteessa.

      • Neljältä olisi ihan hyvä aika herätä, mutta kun heräsin puoli kahdelta, se on mielestäni liian aikaisin


      • pärjään7.tunnilla

        On ihmisiä, jotka tulevat toimeen viiden tunnin unilla koko ikänsä. Toinen ääripää tarvitsee 12 tunnin unet, mutta silti eivät saa mitään merkittävää aikaan.

        Arkkiatri Arvo Ylppö näitä lyhyiden yöunien henkilöitä.


      • Uneton.uneksija
        pärjään7.tunnilla kirjoitti:

        On ihmisiä, jotka tulevat toimeen viiden tunnin unilla koko ikänsä. Toinen ääripää tarvitsee 12 tunnin unet, mutta silti eivät saa mitään merkittävää aikaan.

        Arkkiatri Arvo Ylppö näitä lyhyiden yöunien henkilöitä.

        Itselleni yöpaniikki on muisto vuorotyöajoilta. Vuosien varrella on tullut kokeiltua konstia, jos toistakin. Yösyönti on suosikkejani.


      • pärjään7.tunnilla
        Uneton.uneksija kirjoitti:

        Itselleni yöpaniikki on muisto vuorotyöajoilta. Vuosien varrella on tullut kokeiltua konstia, jos toistakin. Yösyönti on suosikkejani.

        on vuorotyö, silloin kun vielä olin työssä. Työvuorojen väliin jäi aikaa n 8 tuntia ja alkoi seuraava vuoro.
        Unihäiriöt ovat hyvinkin muistissa noilta ajoilta. Nykyisin häiriöitä on huomattavasti vähemmän, mutta
        harmittaa ne vähätkin, mää en halua syödä öisin ja tiedät varmaan miksi!


    • toivo1234toivo

      6 vuotta sitten 55 ikäisenä koin pahan välilevynpullistuman joka sitten leikattiin myöhässä.Minulle jäi puutumisoireet jotka hehkuivat senverran paljon että täytyi pyytää nukahtamislääkkeet joita olen käyttänyt siitä asti.Zolpidem 10mg on pieni tabletti jonka vielä puolitan.Hyvä uni tulee liikunnasta ,kahvin jättämisestä (Ei enää 6 jälkeen illalla) ja 9 maissa pieni suolainen leivänpala.Hehkuminen on vähentynyt muttei loppunut.Sain vaivasta puolieläkkeen kun neurofysiologi teki sähkönjohtumistestit.Olen aina ollut huono nukahtamaan ja tämä vaiva oli lisäpaha entiseen.Otan tabletin (puolikkaan) kun menen sänkyyn, kirjan käteen ja puolessa tunnissa yleensä alkaa silmä rapsymään.Jos herään silti yöllä, en odota nukahtamista sängyssä vaan menen katsomaan textitv uutisia ilman ääntä.Menee noin 15 minuuttia alkaa uudestaan väsyttämään ja uni riittää yleensä aamu 7 asti.Toki herään jo kelloon kun pitää mennä vielä vuoden ajan töihinkin.Kaikki tämä on yksilöllistä, mutta pitää etsiä oma tapa.Nuorena seksi oli varmin nukuttaja.Nyt senkin tarve on vähän heikompi.Jotkut ovat siinäkin aktiivisia vaikka vuosia on paljon.Parisuhteetkin ovat niin erilaisia.Nukahtamisongelma on iso asia sillä sen vuoksi voi olla kroonisesti väsynyt.Se pitää varmasti hoitaa pois.

      • Puolikkaalla tabletilla Mirtazabin Orion nukahtamislääkettä olen pärjäillyt ja saan kyllä unen päästä kiinni, mutta vieläkin turhan lyhyiksi yöunet jäävät. Samalla tavalla television katselu vaikuttaa minuun ja saan kyllä uudestaan nukuttua. Työaamut vaan ovat rasittavia, kun koko ajan väsyttää vaan enemmän mitä lähemmäs töihin lähtöaika koittaa.


    • Veteraani.uneton

      Olen yli 20 vuotta ollut huonouninen ja välillä lähes uneton, joten kokemusta on.

      Ensinnäkin kannattaa selvittää johtuuko unettomuus masennuksesta, masennus vaikuttaa usein unettomuutta ja joillakin myös liiallista nukkumista/ väsymystä.

      Jos unettomuus johtuu masennuksesta ei nukahtamis/ unilääkkeet yleensä auta, silloin tarvitset masennuslääkettä.

      Tietysti valvominen pidemmän päälle aiheuttaa masennusta ja toivottomia tunteita vaikkei unettomuuden varsinainen syy olisikaan masennuksessa, on siis helvetillisen vaikeaa joskus saada selville aiheuttaako masennus unettomuutta vai päinvastoin.

      • Meikäläisella tauti on pahentunut viiden viimeisen vuoden aikana. En usko olevan kyse masennuksesta, kun ei mitään suurempia elämänmuutoksia, pettymyksiä tai surujakaan ollut. Toisaalta joskus silloin tällöin kaipaisi jotain uutta tai järisyttävää.


    • Kaikkiakokeillut

      Masennuslääkkeet on kaiken tuho niihin jää loukkuun ,unilääkkeet ovat myös viimeinen keino.

      Teeppä illalla kevyt ulkoilu lenkki , ei mitään ylimääräisiä juomia ja myös kirkas TV valo juuri ennen nukkumista on myös virkistyksen lähde .

      Jos olet vähemmän ylipainoinen niin sänkyyn mennessä vedä polvi käsillä rintaan vaste kyljellään maaten laske 120. Sitten toinen kylki ja jalka. Siten että pakara kiristyy.

      • En itsekään ole mikään lääkkeiden ylin ystävä yleensäkään ja erittäin kriittinen niiden käytön suhteen.

        Viime viikkoina ollut niin pirun kylmäkin, että ovat jääneet lenkkeilyt. En tykkää palella, enkä siitä että nenä vuotaa solkenaan.

        Kiitos hyvästä jumppaohjeesta.


      • the.beard
        PorvoonParoni kirjoitti:

        En itsekään ole mikään lääkkeiden ylin ystävä yleensäkään ja erittäin kriittinen niiden käytön suhteen.

        Viime viikkoina ollut niin pirun kylmäkin, että ovat jääneet lenkkeilyt. En tykkää palella, enkä siitä että nenä vuotaa solkenaan.

        Kiitos hyvästä jumppaohjeesta.

        Kyllä se potuttaa,kun haukotuttaa kauheesti,mutta ei uni ei tartu.Olen käyttänyt pillereitä avuksi jo useita vuosia,mutta siinä on se ongelma,että niiden teho säänöllisen käytön vuoksi alenee.Eihän mitkään lääkkeet ole käyttäjälle hyväksi,mutta ei unettomuuskaan.


      • the.beard kirjoitti:

        Kyllä se potuttaa,kun haukotuttaa kauheesti,mutta ei uni ei tartu.Olen käyttänyt pillereitä avuksi jo useita vuosia,mutta siinä on se ongelma,että niiden teho säänöllisen käytön vuoksi alenee.Eihän mitkään lääkkeet ole käyttäjälle hyväksi,mutta ei unettomuuskaan.

        Joo, olen kyllä huomannut tuon, että teho vähenee käytön myötä. Kahdesta pahasti, jos joutuu valitsemaan, pillerit tai unettomuus, niin valitsen ne pillerit.


    • vihmsf

      18vuotiaasta asti vuorotöissä -kolmivuorotyötä - kivut jkv haittasivat ja piinaa pitempiaikaistakin välillä -takaisin päivärytmiin palautettiin lääkkeen avulla -valvon tai herään kyllä yöllä - jskus luen tai teen keskeneräisiä hommia yöradiota kuunnellen.
      Kello 7 aamulla herätys.

      • Kyllä työmaalla uljaimmat ja rehvakkaammat väittävät, että ei vuorotyö haittaa heidän elämäänsä yhtään. Useimmiten he ovat niitä vähemmän olleita. Kymmeniä vuosia tehneet tietävät kyllä, että jäljet jää yövuoroista ja iltavuoroista. Valvotut yöt sotkevat rytmiä, kun koskaan ei ikäänkuin ole normaali työvuoro.


    • mengele

      Unettomuus on osittain perinnöllistä samoin kun hyväunisuus. On kiusallista ,että ihmistä aletaan luulemaan psyykkiseltä pohjalta sairaaksi kun uni ei tule. Itse olen ongelman kanssa paininut kymmeniä vuosia ,välillä öitä ettei ole nukkunut kun tunnin pari joskus ei jopa ollenkaan. Ja silti väsyttää kuolemansairaasti. Itse luulisin unettomuuden yhtenä syynä olevan ihmisen hormoonitoiminnnan. Olipa sitten kyseessä mies tai nainen. Jos ihminen ei pysty nukkumaan aletaan yleensä tutkimaan sen psyykettä. Mielestäni asia on kuitenkin päinvastoin ,että unettomuus vie ihmisen henkisiä voimia. Kumpikin ruokkii ikävästi toisiaan.

      • Ihan samalla tavalla isäukkoni kukkui hereillä keskellä yötä ja rentoutui oikeastaan vasta eläkkeellä ollessaan. Joten voi hyvinkin olla perinnöllisyydestä kyse. Samaa mieltä, että voimat hupenevat kun ei saa nukuttua kunnolla ja varmasti on psyyke korkealla. Tuo kuolemanväsynyt kuvaa hyvin olotilaani.


    • Olen aina ollut aamun torkku, illan virkku.
      Enimmäkseen tein yö- ja iltavuoroja. Aamuvuorot oli ikäviä, kun ei ehtinyt tarpeeksi nukkua, oli kuin puolijauhoinen 9 asti.
      Tutkijat ovat sanoneet, ne jotka sen nobelinkin sai, ettei sitä biologista kelloa paljon pysty rukkaamaan.
      Yleensä nukun hyvin, ylös nousen verkalleen. Jos tulee joskus huonompi yö, ei väliä, kun ei ole kiirettä mihinkään.
      Muistelen, että sanoit pulitoistavuotta itselläsi olevan eläkkeeseen.
      No, aika menee nopeaan, sitten saat nauttia ilman herätyskelloa olosta.
      Voin vakuuttaa, että tämä on mukavaa.

      • Se on juuri näin noiden ikävien aamuvuorojen suhteen. Ihminen nukkuu sitten kun on riittävän väsynyt, mutta joskus on pakko valvoa, vaikka ei tahtoisikaan.

        On minulla vielä kolme vuotta jäljellä työelämää.

        Mutta saat ne eläkepäivät kuulostamaan todella houkuttavilta. Tulin siitä hyvälle tuulelle, kiitos.


    • fiikusta

      Et todellakaan oleainoa jolla on unettomuutta. Itselläni (olen 65v nainen) tuo alkoi kahdeksan vuotta sitten. Unta ei vaan tullut, ja jos tuli niin katkesi parin tunnin jälkeen, loppuyö menikin pyöriessä. Alkoi tulla kaikenlaisia vaivoja. Nuori tk lääkäri ei ottanut tosissaan, vaan tinkasi stressit ja muuta psyykkiset asiat esille. Suositteli psykiatriakin. No onneksi löytyi lääkäri joka otti jo rytmihäiriöni tosissaan ja antoi nukahtamispillerireseptin, ja otin ensin kolmesti viikossa että sain pahimman väsymiseni tasattua. Nyt olen kuusi vuotta käyttänyt samaa nukahtamispilleriä, joskus puolikkaan ja joskus kokonainsen. Uni tulee hyvin ja aamulla herään hyvin pirteänä, rytmihäiriöt loppuivat ja elämänlaatu parani. Kardiologini oli sitä mieltä että on parempi ottaa pilleri ja nukkua, kuin valvoa ja saada väsymyksestä johtuvia oireita. Se, että tulee riippuvaiseksi pillereistä, on pienempi paha kuin saada vaarallisia rytmihäiriöitä. Tähän varmasti taas tulee monia hyviä neuvoja, tyyliin laita villasukat jalkaan ja juo lämmintä maitoa, mutta sellaisten neuvojen antajat eivät tiedä todellisesta unettomuudesta mitään.

      • Olen yrittänyt pärjätä puolikkaalla nukahtamispillerillä. se voisi olla, jos lisäisi annostusta ainakin ensimmäiseen aamuvuoroon? Unettomuus on jotain puuduttavaa, joka saa ihmisen apaattiseksi. Se lannistaa ja vie kaikki voimavarat.


    • staka

      En ole eläissäni vielä ottanut uni- tai nukahtamispilleriä. Ja nyt ei enää tarvitse sillä ihan sama nukkuuko vai valvooko kun on eläkkeelle päässyt.

      Yleensä nukun iltayöstä (viimein nukahdettuani) 2-3h, sitten valvon about 3h, ja sen jälkeen aamusella nukahdan ehkä taas ja nukun jotain 2-3h. Silloin on tosi hienosti mennyt jos nukun "putkeen" jopa 6-7h! Harvoin tosin.

      • Onneksi olkoon, että olet välttynyt pilleriunelta, mutta kuten kirjoitat eivät unesi ole kovin pitkiä. Minulla on siinä mielessä eri tavalla, että normaalioloissa nukun 8-12 tuntia kerrallaan. Voihan se johtua univelasta, jota otan kiinni työputken jälkeen.


    • uneton.oulussa

      Taidat jo etukäteen stressata sitä nukkumaan menoa ja sen takia uni ei tule.... onko niska-hartia särkyjä?? naiset yleensä stressaa siihen malliin että huolet kasautuu niska-hartia linjalle. mulla auttaa kunnon hieronta kun alkaa uneton vaihe, ikäni minäkin olen ollut huono ja herkkä uninen, kuten myös äitini... olen opetellut ajattelemaan että mitä sitten jos uni ei tulekaan, luen tai katson tv.tä, kyllä se uni tulee kun on tarpeeksi väsynyt... äitini tekee samoin mun kehotuksesta ja hälläkin se toimii... ei kannata jäädä pyörimään sänkyyn... ei se uni lääkkeiden syönti häpeä ole... laita makkari pimeäksi ja viilennä huone, ja rauhoitu, kirjoita vaikka häiritsevät ajatukset paperille joka on sängyn vieressä niin mieleen ei jää pyörimään mitään.... ihania rentoutus cd:tä on saatavilla vaikka millaisia... ja hypnoosikin auttaa.... älä stressaa mistään!!!!

      • Melatoniininpopsija

        Meitä unettomia on paljon. Viime viikolla haastateltiin jotain "viisasta miestä" tv:ssä. Hän oli alan tutkija. Tulossa on kuulemma markkinoille jokin lääke, joka ei koukuta. Se tuo apua uudelleen nukahtamiseen yöllä. Eli meidän muutaman tunnin nukkujien pitäisi saada apua tulevaisuudessa. Hän ennusti sen olevan markkinoilla vuoden vaihteen tienoilla. Sitäpä sitten vaan kokeilemaan.


      • Ei ole lihas, eikä hartiasärkyjä. Fyysisesti kaikki on ihan kunnossa, uni ei vaan tule. Tuo on hyvä katsoa televisiota, jos herää keskellä yötä ja menee uudelleen nukkumaan vasta, kun väsymys on tullut uudelleen.

        Sitten taas jos on töihin lähdössä, on parempi puuhastella ja antaa asian olla toteamalla, että tämä yö nyt vaan meni näin.


    • kohtalotoverisi

      Et ole ongelmasi kanssa yksi - unettomuudesta on tulossa yksi suomalaisten kansantaudeista.. kovasti lisääntymään päin. Syyt ovat moninaisia, mutta pääosin stressi - huolet -työpaineet ja varsinkin naisilla ulkoiset paineet ja täydellisyyden tavoittelu - nykyinen työelämä on hektistä, ja kiireinen elämänrytmi on vaikea katkaista riittävällä yöunella. Unettomuuteen on erinäisiä oireita helpottavia keinoja - ne vain vievät oireet vähäksi aikaa, mutta itse ongelma on ja pysyy... itse olen kärisinyt unettomuudesta aina - välillä on kausia jolloin saatan nukkua läpi yön, mutta useimmiten herään ainakin kerran tai pari - nukahdan nopeasti, mutta herään jo muutaman tunnin kuluttua.. kunnes taas aamuyöstä nukahdan, ja unta kestäisi ainakin kymmeneen.. valitettavasti kello soi työaamuina kuuden jälkeen.. päiväväsymys on vaihtelevaa. Apua olen saanut liikunnasta - lenkkeily, sauvakävely - pilates - sauna.. pillereihin en ole koskaan turvautunut, enkä turvaudu, vaikka hoitoalalla olenkin... niiden koukkuun en halua jäädä. Ne eivät hoida ongelmaani. Sukuni naiset ovat aina olleet vähäunisia, joten näin vaihdevuosien kynnyksellä ajattelen, että se on kohtaloni ;) olisi ihana omata hyvät unenlahjat, mutta se on niin perinnöllistä. Arvo Ylppökin pärjäsi yli 90 vuotiaaksi 4 tunnin yöunilla.

      • Olen keskustellut tästä myös työpaikallani ja meitä huonojia nukkujia on kyllä enemmänkin. Minä vaan jotenkin tarvitsen enemmän unta, eikä esim 4 tunnin yöuni riitä mihinkään, olen väsynyt.

        Katsoin jotain ohjelmaa, jossa mies kertoi kuinka hän oli kellottanut koko elämänsä ja määrättyinä päivinä teki määrättyjä treenejä vuodesta toiseen, koska halusi olla hyvässä kunnossa. Alle 25 -vuotiaana hän lopetti sen ja alkoi elää ihan omaa elämää.


    • Lampaiden.laskija

      Ymmärrän sinua aloittaja, voimia sinulle ja hyviä unia! Nukuin viime yön hirveän hyvin, pitkän unettoman kauden jälkeen. Luomu-uni on oikeaa unta! Eilen ulkoilin ja rasitin itseni sietorajoille asti muutenkin. Olin oikeastikin illalla väsynyt sillain terveellisesti. Minulle siis auttaa lenkkeily ja muukin fyysinen rasitus unen saannissa, mutta minullakin on nukahtamislääke varalla, jos unet vain karkaavat. Ei kukaan jaksa ilman hyvää unta, joten joskus minäkin turvaudun "unipilleriin". Unettomuutta eivät ymmärrä muut, kuin unettomuuden kokeneet. Yöllä ajatukset kiertävät suurta, surullista ympyrää. Hyvä yöuni on hirmuisen tärkeä. Tsemppiä sinulle aloittaja

      • Tuo hyvä yöuni on elämän perus elinehtoja. Ihminen ei jaksa loputtomiin, jos jatkaa liian lyhyillä yöunilla.

        Kiitos voimista ja ymmärryksestä. Minulle ne pitkät kunnon yöunet, vaan tulevat joskus ilman mitään merkillesempää tekemistä. Osaan kyllä nukkua ja saan nukuttua, kun mieli on levollinen eikä tarvitse huolehtia huomisesta. Ehkä tässä on kyse stressistä?


    • tuntuu.niin.tutulta

      Olen yrittänyt saada unenpäästä kiinni rentouttamalla itseäni. Aloitan jaloista ja vähitellen siirryn vartaloa ylöspäin. Joskus tehoaa joskus ei. Viimeaikoina muutamina öinä ole käynyt syömässä voileivän. Ajan oloon tehoaa, mutta menee muutamia tunteja unen saamiseksi.

      Mikä lieneekin tuo aamu kolmen aikaan herääminen ja valvominen kello viiden välillä, sitten saatan nukahtaa, useimmiten en.

      Illalla sänkyyni mennessäni nukahdan melkein heti, muutamia poikkeuksi lukuun ottamatta, sitten herään tunnin parin jälkeen valvomaan tai viimeistään klo 3.

      • Bengalitikku

        Milloin posti jaetaan? Voiko jokin ulkoinen tekijä, etäinenkin häiritä?


      • tuntuu.niin.tutulta
        Bengalitikku kirjoitti:

        Milloin posti jaetaan? Voiko jokin ulkoinen tekijä, etäinenkin häiritä?

        Kyllä aamulehti tulee noihin aikoihin, mutta en mitenkään usko sen johtuvan siitä.

        Epäilen itse jotain hormonitoimintaan liittyvää?


      • Olen myös kokeillut yöpalan syömistä ja kaikki juomiset lämpimästä maidosta lähtien. Ei auta pätkääkään.

        Onko tuo klo 03-05 välinen hetki se ns. suden hetki ja viekö susihukka yöunemme?


    • kyllä minulla vielä eläkkeelläkin noin käy, jos pitää herätä aamulla jonnekin normaalia aikaisemmin, etten osaa nukkua rauhallista yötä vaan heräilen yhtäpäätä kelloa katsomaan. syynä saattaa tietenkin olla se, että tiedän yöunen jäävän lyhyeksi, kun menen nukkumaan aina vasta puolenyön jälkeen ja pelkään etten herää kellon soittoon. normaalisti nukun yöni hyvin, usein jopa ilman yhtään kertaa heräämättä yhtäsoittoa 8 tuntia. yritänkin ajastaa menemiseni niin, ettei tarvitse herätä aikaisin, mutta aina se ei onnistu eläkkeelläkään ollessa.

      • Olen itse mennyt kikkailussa vielä sen verran pidemmälle, että edellisenä päivänä pyrin heräämään mahdollisiman aikaisin, joskus klo 06-07 aikoihin ja menen illalla sitten taas vastaavasti reilusti aikaisemmin nukkumaan mitä normaalisti vapaapäivinä.

        Ei vaan tunnu onnistuvan, vaan nukun muutaman tunnin, jonka jälkeen se ei vaan onnistu. Turhauttavaa sängyssä pyörimistä.


      • Bengalitikku

        Montako vuotta sulla on eläkevuosiin. Olet voinut kertoakin.
        Minusta tuntuu, että mitä enemmän miettii, että pitää nukkua sen ja sen verran, huomaa tuijottavansa kelloa ja rupeaa tinkimään tuntimäärissä ja huomaa, että pariin tuntia jäi.
        Ehkä pitäisi varhentaa ensin vain vartti ja jos se sujuu, lisää varhennusta vain viisi minuuttia kerrallaan.
        Sitten, kyllä sitä pääsee unitutkimuksiinkin, jos oikein kinkkiseksi menee.
        Ehkä sun pitäisi maate mennessä sanoa itsellesi ja omille aivoille, pillerin puolikkaan jälkeen, että mähän olen ihan hyvä jäbä, nyt nukun ja nukun sen, minkä nukun.
        Aivothan oppii, joten niillepä pitää antaa uutta infoa.
        Sitten on rentouttavaa sellaista soljuvaa musiikkia, mikä on sellaista meditaatiomusaa.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Montako vuotta sulla on eläkevuosiin. Olet voinut kertoakin.
        Minusta tuntuu, että mitä enemmän miettii, että pitää nukkua sen ja sen verran, huomaa tuijottavansa kelloa ja rupeaa tinkimään tuntimäärissä ja huomaa, että pariin tuntia jäi.
        Ehkä pitäisi varhentaa ensin vain vartti ja jos se sujuu, lisää varhennusta vain viisi minuuttia kerrallaan.
        Sitten, kyllä sitä pääsee unitutkimuksiinkin, jos oikein kinkkiseksi menee.
        Ehkä sun pitäisi maate mennessä sanoa itsellesi ja omille aivoille, pillerin puolikkaan jälkeen, että mähän olen ihan hyvä jäbä, nyt nukun ja nukun sen, minkä nukun.
        Aivothan oppii, joten niillepä pitää antaa uutta infoa.
        Sitten on rentouttavaa sellaista soljuvaa musiikkia, mikä on sellaista meditaatiomusaa.

        Kolme vuotta melko tarkkaan minulla on vielä eläkkeeseen aikaa.

        Voit olla oikeassa tuon nukkumaan menon varhentamisen kanssa, olen nimittäin aikaistanut sitä 3 tuntia, jopa neljä parhaimmillaan. Muutta siinä vaiheessa olen ollut ihan väsynyt ja valmis menemään petiin. Pelkään sitä, että jos viivyttelen niin sitten en ainakaan saa nukuttua.


    • flegmaatti

      60v alkaen normaali rytmi kotona.
      Pehkuihin noin klo 22.45. Lueskelua > klo23:een. Nukahtamista en itse huomaa. Joskus harvoin hiekkalaatikolla aamuyöstä. Esiintyy silloin kun olen satunnaisesti ylimitoittanut iltaisen kevytsiiderin nautinnan ja joskus on saattanut turhan reipas protskutankkaus aiheuttaa typpiylimäärää joka purkautuu virtsana, luulen.

      Herääminen jossakin klo 6:n ja 8;n välillä. Painopiste lienee hieman ennen klo 7:ää.

      Satunnainen velttoilu häiritsee unirytmiä.

      • Sinut rytmisi menee todella hyvin yksiin meillä kotona paronittaren elämäntyyliin, ihan kevytsiidereitä myöten, satunnaisesti tietenkin.

        Monet eläkkeelle jääneet ystäväni ovat kertoneet juuri tuon säännöllisyyden rauhoittavan mukavasti ja yöunen laatu paranee tavattomasti.


    • medicint

      Imovane 7,5mg (zopiklon) käyttänyt vuosia hyvin toimii.

      • Onko kyseessä uni- vai nukahtamislääke?


      • nukut
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Onko kyseessä uni- vai nukahtamislääke?

        Luulen nukahtaminen toimii aina kuitenkin.


      • Viilaari
        nukut kirjoitti:

        Luulen nukahtaminen toimii aina kuitenkin.

        Tässä huomaa hyvin sen, että kuinka tärkeätä pilkun käyttö onkaan.


      • Viilaari kirjoitti:

        Tässä huomaa hyvin sen, että kuinka tärkeätä pilkun käyttö onkaan.

        Kyllä sinä ymmärsit, että luultavasti kyse oli nukahtamislääkkeestä.


    • katjaleena

      Minulla unen laatuun ja määrään vaikuttaa moni asia. Iän ja arjen fyysisen rasituksen vähentyessä unen tarve on vähentynyt.
      Joskus minullakin käy niin että saatan valvoa koko yön, kuitenkin aika harvoin. Syyt valvomiseen ovat liian myöhään ja liian pitkä päiväuni. Torkut saisivat olla enintään puoli tuntia ja mieluiten ennen klo 16. Asiaa pahentaa jos juo kahvit klo19 jälkeen eikä ole ulkoillut koko päivänä.
      Murehtimiset valvottavat, myöskin liian myöhäiset tietsikkaistunnot vilkastuttavat ajatuksia ja häiritsevät uneen pääsyä.
      Valvottu yö takaa erittäin hyvät unet seuraavana yönä. En yleensäkään ahdistu jos uni ei tule. Unilääkkeitä en koskaan käytä. Kuuntelen loikoillessa ja unta odotellessa Puheradiota. Ohjelmaahan tulee sieltä vuorokauden ympäri. Makuuasennossa lukemisesta en pidä.
      Yleensä aika myöhään menen nukkumaan, katselen iltamyöhällä muutaman tallentamani tv-ohjelman. Siinä vaiheessa kun minulta filmi on katkeamaisillaan eli kun näkee ja kuulee mutta ei kuitenkaan enää tajua, uni tulee hetkessä punkkaan kaatuessa.
      Tunnin lenkki illansuussa edistää uneen pääsyä ja hyvää unta.

      • Aikaisemmin minullakin saattoi mennä koko yö, että en nukkunut yhtään. Siinä vaiheessa hakeuduin lääkäriin ja sain avukseni nukahtamislääkkeen, jonka avulla nukun aina ainakin jonkun aikaa.


    • voisiko.olla

      Masentuneen yöuni karkaa ja yön pimeinä tunteina ajatukset kiertävät suurta surullista ympyrää. Yöllä ajatukset saavat lisäksi kohtuuttoman suuret mittasuhteet.
      Minä olen toipunut masennuksesta ja työuupumuksesta työkykyiseksi. Elämä tuntuu jälleen hyvältä, uskon parempaan huomiseen ja unettomuus on poissa! Tsemppiä aloittaja.

      • Vanhaviisaus

        Eräs vanha mummu sanoi minulle, että yöllä murheetkin tuntuvat suuremmilta.


      • juventina

        Aikoinaan painiskelin noiden samojen ongelmien kanssa. Oli vaikeaa määritellä, kumpi on syy ja kumpi seuraus. Unettomuus vai masennus.
        Tyttäreni ehdotti "kasetin putsausta" ennen nukahtamista!
        Siis mitä?
        Se tarkoittaa että ikävät ja vihamieliset ajatukset siirretään mielestä pois ja otetaan tilalle myönteiset jutut. Se taas tapahtuu meditoimalla, jota uskovaiset kutsuvat rukoukseksi.
        Lopuksi kiität itseäsi kuluneesta päivästä. Käsien ei välttämättä tarvitse olla ristissä. Viikon yrittämisen jälkeen onnistuin ja nyt nukahdan melkein heti aina meditoinnin jälkeen. Siitä tuli tapa.
        Kannattaa kokeilla.


      • LKilmister
        juventina kirjoitti:

        Aikoinaan painiskelin noiden samojen ongelmien kanssa. Oli vaikeaa määritellä, kumpi on syy ja kumpi seuraus. Unettomuus vai masennus.
        Tyttäreni ehdotti "kasetin putsausta" ennen nukahtamista!
        Siis mitä?
        Se tarkoittaa että ikävät ja vihamieliset ajatukset siirretään mielestä pois ja otetaan tilalle myönteiset jutut. Se taas tapahtuu meditoimalla, jota uskovaiset kutsuvat rukoukseksi.
        Lopuksi kiität itseäsi kuluneesta päivästä. Käsien ei välttämättä tarvitse olla ristissä. Viikon yrittämisen jälkeen onnistuin ja nyt nukahdan melkein heti aina meditoinnin jälkeen. Siitä tuli tapa.
        Kannattaa kokeilla.

        Syyt unettomuuteen voivat olla moninaiset. Yleensä murheet aiheuttavat unettomuutta ja niihin ei aina itse pysty vaikuttamaan.
        Taloudellienen hätä ja sairaudet lähipiirissä ovat niitä. Ne voivat ajaa jopa henkilökohtaiseen ratkaisuun. Siinä eivät juttuvan "vakioasiantutijoiden" lausunnot ja ohjeet paljon paina.


      • Kiitos hyvästä palautteesta, osuit hyvin siihen mistä ne suurimmat murheet juontavat juurensa. Asioiden turhalla murehtimisella ei voita mitään ja ne vaan paisuvat. Ihan oikeasti minulle ei ole suuria murheita, mutta öisin ne kasvavat valtaviksi ongelmavyyhdeiksi.


    • Kokemuksella

      Täällä näyttää olevan joukko asiantuntijoita jotka eivät tiedä todellisesta unettomuudesta mitään. Itsellä alkoin noin reilu kymmenen vuotta sitten, nukuin tunnin pätkiä iltayöstä ja kolmen jälkeen olin jo ihan hereillä, töissä väsynyt ja rytmihäiriöt päälle. Menin lääkäriin ja sain noita "lämmin maito" ym. konsteja, joista ei ollut apua. Kävin ihan omin neuvoin jopa psykologilla puhumassa että josko on stressiä mitä en itse tiedosta. Kolmen kerran jälkeen hän kehotti menemään lääkärille uudelleen. Sitten rytmihäiriöt ajoi sairaalaan ja kardiologin kanssa yhteistuumin päätettiin että aloitan nukahtamislääkkeiden käytön, että saan väsymyskestä johtuvat rytmihäiriöt loppumaan. Ja joku tuolla mainitsi koukkuun jäämisen, niin sanon että nyt olen nukkunut kymmenen vuotta seitsemän tunnin yöunet nukahtamislääkkeellä, rytmihäiriöt jäi pois ja elämän laatu parani. Mitään fyysistä haittaa ei koukkuun jäämisestä ole, muisti pelaa ja kaikki on ok.
      Melatoniinia kokeilin myös mutta ei apua. Nukahtamislääke tulee ottaa vaan niin ajoissa illalla että on kunnolla aikaa nukkua yöunet, eli noin seitsemän tuntia ennen aiottua ylösnousun aikaa. Ei tule tokkura olo, vaan herään aamulla hyvin pirteänä. Alussa oli paha maku kurkussa mutta sekin on loppunut, eikä annosta ole tarvinnut kohottaa. Ja taas joku sanoo että varmaan nukkuisin jos vahingossa ottaisin lumelääkkeen, mutta sekin on kokeiltu, sekä eräänä iltana olin unohtanut pillerin tiskipöydälle, puolen yön aikaan ihmettelin että kun ei uni tule. Lähdin hakemaan vettä ja huomasin että pilleri oli ottamatta.

      • rosalil

        Hei!
        Itselläni oli paha unettomuus tai ainakin suhtauduin siihen todella paniikinomaisesti,joka todella lisäsi tietysti unettomuutta. Pelkäsin myös kaikkia lääkkeitä ja olin ihan sekaisin kaikesta tiedosta jota luin netistä ja kuulin eri lääkäreiltä. Nykyään nukun paremmin,vaikkakin edelleen satunnaisesti en saa unta. Itse käytän pitkäkestoista melatoniinia nimeltä Circadin(otan 4mg)ja sen kanssa vielä valeriaanaa. Usein se auttaa ja jos ei,niin sitten otan nukahatmislääkettä. Suurimmaksi osaksi en käytä mitään lääkettä.

        Mutta kuitenkin itselläni on auttanut terapiaan meno. Itse en uskonut että minulla olisi mitään tarvetta terapiaan,mutta usein ainakin pitkään jatkunut unettomuus kertoo jostain ja se kannattaa selvittää. Terapueutti antaa tarvttavia mielikuvaharjoituksia ja hypnoosi cd:itä. Kannattaa kokeilla!
        Eli jos unettomuus jatkuu,kannatta hakea apua.itse sain kelan kuntoutustuen terapiaan vaikken uskonut että voisin sen saada.
        unettomudeesta ei kannata kärsiä, se vie elämänilon. Voimia ja rauhaa kaikille.


      • Onneksi ei ole tullut mitään rytmihäiriöitä, eikä muutenkaan mitään muuta terveydellistä, paitsi pienoin painonnousu ja sehän ei ole hyvä asia minkään suhteen. Minulle myös nukahtamislääke auttaa ainakin vähän ja käytän todella vähän vain kerran pari viikossa.


      • TheLahko
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Onneksi ei ole tullut mitään rytmihäiriöitä, eikä muutenkaan mitään muuta terveydellistä, paitsi pienoin painonnousu ja sehän ei ole hyvä asia minkään suhteen. Minulle myös nukahtamislääke auttaa ainakin vähän ja käytän todella vähän vain kerran pari viikossa.

        Itsekin kärsin jaksottaisesta unettomuudesta. Yleensä kun tuollainen pätkä iskee, niin sellainen pari viikkoa menee todella vähällä nukkumisella. Olen koittanut miettiä, että onko silloin elämässä menossa jotain sellaista, joka alitajuisesti painaisi mieltä, mutta mitään yhteyttä tai syytä en ole löytänyt. Noita pätkiä sattuu aina jokusen kuukauden välein, eli todellakaan mistään yhtäjaksoisesta riesasta ei ole kyse.

        Lääkkeeksi kohtalaisesti toimii minulla tiukka säännöllisyys heräämisten, syömisten ja muiden elintapojen suhteen. Myös liikunnan, varsinkin ulkosellaisen, harrastaminen auttaa tässä varsin ikävässä itsensä väsytystaistelussa. Myös makuuhuoneen lämpötilan laskeminen johonkin 18 asteen tietämiin auttaa minua nukkumaan.

        Kaiken kaikkiaan unettomuus on eräs vittumaisimmista kirouksista, ja ennen pitkää alkaa homma syödä todella pahasti. Olenkin päättänyt, että paria viikkoa pidempään en touhua katsele, vaan käännyn reippaasti lääkärin puoleen. Vielä ei ole onneksi tarvinnut.


    • sinullekulta

      "Kuulehan:viime yönä,
      kun odotin unta,
      kenties olin nälkäinen hiukan
      ja vähän yksin,
      aivan harkitsematta
      yötaivasta nuolin
      ja muutaman tähden söin.
      Nukuin pitkään sitten.

      Olo on vieläkin vain
      unenkylläinen,tyyni."

      -Helvi Juvonen

      • Erittäin hieno runo, kiitos lähettäjälle.


    • flegmaatti

      Ei ikä vaan olosuhteet!
      80-luvun lopulla vaihdoin työpaikkaa ja siirryin hoitamaan erästä metallialan PK-yritystä.
      Yritys toimi autoalan tarviketoimittajana joten vuosikymmen vaihteen lama puraisi pahasti.

      Pakon edessä ja muiden keinojen loputtua minun oli irtisanottava noin 30% tuotantoporukasta.
      Markkinointi ja taloushallinto oli jo supistettu puoleen.

      Alkoivat unettomat yöni. Nukahdin joten kuten mutta parin tunnin kuluttua heräsin työasioiden pohtimiseen. Yritin järkeillä asioita, lueskelin, täyttelin ristikkoja ja nukahdin. Tunnin, kahden kuluttua sama uudelleen.

      Muutaman kuukauden kuluttua haleuduin mielenterveystoimistoon. Kävin terapiassa 5 kertaa mutta ilman vaikutusta. Tunsin olevani kypsä sairaseläkkeelle mutta eivät ottaneet tosissaan.
      Ylivoimaisen edessä totuin hijalleen tilanteeseen mutta pariin vuoteen en nukkunut öitäni kunnolla.

      Ei auttanut liikunta enkä turvautunut kemia-avustukseen muodossa enkä toisessa.

      Kuuden vuoden kuluttua vaihdoin toisen tyyppisiin töihin. Konsultoimaan määräaikaisia projekteja. Ei unihäiriöitä!

      Stressivapaa elämä on paras pielunen.

      • Itselläni oli samoihin aikoihin, kun nämä uniongelmat alkoivat muutoksia työtehtävissä ja yleensäkin työt lisääntyvät, joten hyvin paljon mahdollista on, että samat juurisyyt aiheuttaneet myös minulla tavallista enemmän työasioiden pohdiskelua.

        Päiväsaikaan on niin kiire, että ei ehdi edes murehtimaan, niin yökaudet sitten pohdiskelee eri vaihtoehtoja pääsemättä mininkään muuhun lopputulokseen kuin, ette ei nukuta.


      • Peruspata

        Tuo työn haasteellisuuden väheneminen ja joutenolo työpaikalla on kyllä turhauttavaa. Mieluummin sitä on varmaan työttömänä kotona kuin työttämän töissä. Työ tarjoaa parhaimillaan ns positiivista stressiä joka vie eteenpäin ja kannustaa hyviin suorituksiin. Mutta kun töitä on liikaa tai liian vähän, haitallinen stressi lisääntyy ja univaikeudet mahdollisesti sen myötä.

        Itselläni oli edellisessä työsuhteessa hieman toisenlainen tilanne. Aamulla aikaisin piti raahautua työpaikalle, mutta oli todella puuduttavaa notkua tyhjänpanttina lähes puolille päivin, kun mitään järkevää tekemistä ei yleensä aamupäivisin ollut. Raha motivoi tiettyyn pisteeseen asti, mutta ei sentään oman terveyden menettämisen uhalla.


    • Snakster

      Alkaa olla pikkuhiljaa veto aivan pois. Viimeisen reilun kuukauden on ollut suunnattomia vaikeuksia nukkua. Ennen pystyi nukkumaan ihan hyvin ja uni tuli hyvin illalla mihin aikaan vaan.
      Viime aikoina on ollut suunnattomia vaikeusia saada unta. Pyörii sängyssä sen ainakin yli tunnin ja ei tuli uni. Sitten se tulee jossain vaiheessa ja aamulla kun kello soi ei herää sitten millään. Viikonloppuisin pystyy kyllä heräämään hyvin jo seitsemältä ja ihan pirteänä pystyy olemaan koko päivän, mutta auta armias kun työviikko tulee niin ei ylös sitten millään. Töissäkin on ihan poikki ja mikään ei oikein onnistu. Viimeisen vuoden aikana olen pitänyt jopa viikon verran lomaa ja seuraavat olisi tiedossa vasta ensi kesänä. Töissäkin on työtehtävät on aika minimissä joten täälläkin vaan surffailee netissä.
      Hoitokeinoina olen koittanut olla juomatta kahvia illalla. Ennen kyllä join eikä vaikuttanut yöuniin mitenkään.Olen myös koittanut olla nukkumatta päiväunia, muttei siitäkään ole apua. Alan olla ihan loppu tän asian kanssa ja viimeisen viikon aikana on vielä tullut pieniä henkilökohtaisia ongelmia ihmissuhteissa.
      Pitääkö tästä nyt sitten lääkäriin vaivautua. Onko muilla ollut vastavia ongelmia ja miten siitä on päässyt yli.

      • Tuli mieleeni kaksi sanaa, stressi ja turhautuminen.
        Tarvitset kunnon loman, irtioton.


    • mikä-on-hyvä-lääke

      Unettomuus on paha tauti, maanpäällinen helvetti ihmiselle joka siitä kärsii,
      nyt pitäis mennä nukkumaan mutta uni ei tule, joten otan nukahtamislääkkeen,
      nukahtamislääkkeetkää ei pitemmänpäälle ole hyvä käyttää,
      naama muuttuu omituisen näköseksi,
      ja pitkään käytettynä nekää ei tehoa,
      kumpa lääketiede keksisi turvallisen unilääkkeen jota voi käyttää jatkuvasti eikä siitä olisi haittavaikutuksia, naamaki pysyisi normaalin näkösenä,
      taitaa olla toivo edes haaveilla hyvästä lääkkeestä,
      mitä uni lääkkeitä te käytätte,
      onko ollu hyviä ja turvallisia terveydelle,

      • Toivoa on, ihan uudenlainen unilääke kokeilussa.
        Voihan niitä nukahtamislääkkeitäkin ottaa silloin tällöin, ettei ihan säännöllisesti rupea syömään.
        https://yle.fi/uutiset/3-9880007


    • Luostarissa

      Eräs nunna kertoi jossakin televisio-ohjelmassa käyttävänsä vanhaa ja taattua nukahtamislääkettä: Sammutettua viiniä. Punaviiniä kuumennetaan kattilassa kunnes se lähes kiehuu. Samalla alkoholi siitä tietenkin haihtuu. Tämän kuuman viinin juomisen pitäisi kuulemma tehota.

      En ole itse koskaan raaskinut haihdutta alkoholia pois...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      164
      2832
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      426
      2309
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      45
      2213
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      129
      1540
    5. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1360
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      125
      1280
    7. Hallitus käy seuraavaksi palkansaajien sunnuntailisien kimppuun

      Vuoro-ja sunnuntaityötä tekeville työntekijöille, muun muassa hoitajille, poliiseille, kaupan työntekijöille jne. on luv
      Maailman menoa
      242
      1199
    8. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1193
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1117
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      90
      1110
    Aihe