Tänään tulee kuluneeksi kaksi vuotta kun nousin oikaisemaan verhoa, joka repsotti ikävästi koska oli pudonnut pidikkeestään.
Sekunninmurto-osa ja koko elämä muuttui. Makasin lattialla, olin lyönyt takaraivoni seinään ja rojahtanut noin metrin korkeudelta takapuoli edellä lattialle.
Kun tajusin tapahtuneen en pystynyt liikkumaan. Makasin hiljaa ja ajattelin, tässäkö tämä oli.
Kokeilin varpaitani pyörittävällä liikkeellä, ne toimivat, en ollut halvautunut. Entä miten pääsen ylös. Yritin nousta, mutta selästäni säteili kaikkialle kehooni jumalaton kipu. Kului parikymmentä minuuttia, lopuksi pakotin itseni ylös, nousin sängyn laidalle sain puhelimen käteeni soitin apua.
Juontaja toimittaja Pirja Kauppinen on kuollut. Hän putosi kotonaan kierreportaita alas kompastuessaan lakanoihin, seurauksena nelihaarahalvaus. Pirjo eli halvautuneena kaksikymmentä vuotta. Nyt oli hänen aikansa luovuttaa.
Itse olen parantunut hyvin. Olen joutunut luopumaan joistakin tekemisistäni. Olisi ihana vielä uskaltaa yhtä sun toista lennokasta, mutta vaara kompastua on liian suuri.
Kodin vaarat
76
1415
Vastaukset
- Verhot-tip-top
"Pirjo eli halvautuneena kaksikymmentä vuotta. Nyt oli hänen aikansa luovuttaa."
- Alkoholismi on sairaus ja lopulta se vie hautaan äkistikin. Se sinunkin olisi syytä muistaa siinä tissuttelusi lomassa. Tokikin kipulääkkeiden jatkuva käyttö rapauttaa elimistöä.
Minulla ei ole luurankoja verhojen takana.Luin, että Pirjo käytti mm. viiniä jatkuviin kipuihinsa. Luonnollisesti särkylääkkeet ja alkoholi eivät ole hyvä yhdistelmä.
Jouduin syömään voimakkaita kipulääkkeitä kaksi ensimmäistä toipumiskuukautta. Viini ei kuulunut yhteen niiden kanssa.
Kesän korvilla lääkitys oli lähes loppu ja pääsinkin taas nauttimaan valkkista laituriolohuoneessa.
Ei kai se lie enää väliä ottaako kopuun lääkkeitä tai viiniä jos nekin on otettava toisen ihmisen avustamana.
Minullakaan ei ole luurankoja verhojeni takana. Nyt tässä uudessa asunnossa on kierreportaat ja kevyet verhot ikkunoissa.
Viinivitriinikin löytyy 😊
- ei.mitään.rajaa
Takaraivon seinään lyöminen selittää vihamielistä käytöstä, jota osoitat täällä muita kirjoittajia kohtaan. Olet oikea palstapiru, jolla on neljänkopla: Paloma, Tellukka ja vielä pirre ressukkakin. Mene 70 palstalle ja ota nuo kamalat kaverisi mukaan.
- KaikenlaisiaTyperyyksiä
Ja eikös nikittömänä toisten palstalaisen panetteleminen ole se kaikkein typerin ja häpeällisin toimintamalli?
Uskomatonta, että aikuisten palstalla näkee moisia kirjoituksiä. Yök! - Senkin.salatut
KaikenlaisiaTyperyyksiä kirjoitti:
Ja eikös nikittömänä toisten palstalaisen panetteleminen ole se kaikkein typerin ja häpeällisin toimintamalli?
Uskomatonta, että aikuisten palstalla näkee moisia kirjoituksiä. Yök!"KaikenlaisiaTyperyyksiä"
Osuitpa korppiksen kaatuneen tuolin kantaan. KaikenlaisiaTyperyyksiä kirjoitti:
Uskomatonta, että aikuisten palstalla näkee moisia kirjoituksiä. Yök!mikähän tuosta nikistä niin ihmeellisen tekee, että nikittömät jotain paarialuokkaa??????
- ö-Öö
Kotitapaturmia tapahtuu paljon
Yksin jo siksikin, ihmiset on aika paljon kotona. Kandee hokata, sattuu niitä liikenneturmia ja vaikka mitä muutakin. Kotijutuissa paha, jos yksin kotona, avun aaminen voi kestää. Tossa kotihoitoketjussa nimenomaan käsiteltiin sitä. Noh, vanhuksilla periaatteeessa käy joku, taviksilla ei välttämättä kukaan. Se ei muistunut mieleen, mihin Maunulan muumio delas, kuitenkin kesti kuus vuotta, ennenkuin joku hiffas sen kuolleen.
Muistui mieleen, Pari talvea sitten pöndellä naapurin vanha isäntä kompuroi autosta noustessaan. Siinä se oli auton vieressä piipertänyt jonkun tunnin, ennenkuin lapsenlaps oli mennyt ulos tupakille ja hokannut sen. Tollasta tapahtuu.
Ukkelilla ei muuten ollut kännykkä messissä. Kännykkä hyvä monesti, sisällä himassa se vaan harvoin aina taskussa mukana.
Joop, koistinen delas. Se kompurointiuutinen jäi silleen mieleen,mimmi oli just lyönyt kunnolla läpi ja oli niin pirun ylipirtsakka, vauhti niinkuin hyytyi kerrasta.
En menis paheksuun ollenkaan, jos mimmi ottanut vähän konua kipuihinsa. Tollanen paheksuminen jotain lestaatimeininkiä. Kuolinsyy ei tiedossa, mitäpä toi oikeastaan kellekkään kuuluu.
Ole huoleti, kun sä delaat palstalaista kukan ei ole kiinnostunut asiasta.
=DW=- sullesuulle
Hyvä kannanotto DW , suukko
- tosiasioita
Erityisesti tuo: kun sä delaat palstalaista kukaan ei ole kiinnostunut asiasta.
- yx.plus.kax
tosiasioita kirjoitti:
Erityisesti tuo: kun sä delaat palstalaista kukaan ei ole kiinnostunut asiasta.
Oikaisen DeWenderii että oli Kauppinen.
Jossain haastattelussa hän kertoi, että siihen saakka potenut kipuja 12 vee ja kokeillut lääkkeeksi pillereitä, alkoholia ja ties mitä...
Jossain toisaalla kertoi kuinka punaviiniä kului, kuinka se maistui.... - Öö-tota
Ö, mainitsit liikenteen. Maailmalla kuolevista ihmisistä vain n. 2 % kuolee liikenteessä. Suomessa kuolevista n. 1 %.
Kotonaolo on moninkerroin vaarallisempaa. Tähän osioon mikä alkoI DW:n kommentista yksi varteen otettava muistutus.
Me kuollaan kaikki. Kuka meitä jää suremaan, ajan saatossa ei kukaan.- ö-Öö
yx.plus.kax kirjoitti:
Jossain haastattelussa hän kertoi, että siihen saakka potenut kipuja 12 vee ja kokeillut lääkkeeksi pillereitä, alkoholia ja ties mitä...
Jossain toisaalla kertoi kuinka punaviiniä kului, kuinka se maistui....Eipä oiota
Kauppista kutsuttiin yleisesti, mediassakin Kaustiseksi. Se liittyi jotenkin Tenavat-sarjakuvassa Ressun kaverina olevaan lintuun. Se lintu on pieni ja kova piipertään, kuten Kauppinenkin :D No taisin kirjoittaa Koistinen, riittävän lähellä :D
On olemassa kipuja, joihin ei ole kipulääkitystä. Eipä siinä, pitää kokeilla, mikä auttaisi. Aikanaan maalarit oli juoppoja. Kyllä se totta on. Johtui maaleissa käytetystä lyijystä, Lyijyllä sai hyvän valkoisen, nykyisin sen käyttö kiellettyä.siis niillä oli lyijymyrkytys, josta johtui kova kolotus vanhemmiten, kun lyijyä kertyi elimistöön. Noh, kossu auttaa.
Kandee muistaa, ei mikään lääke poista kipua. Lääkkeet vaan säätelee aivoja, että kipua ei rekisteröi, ainakaan niin voimakkaana. Oletan, on paljon kivempaa potea kipua pikupinissään, kuin selvinpäin. Alkoholin terveysvaikutuksista, siis positiivisista, ei juuri puhuta. Kandee tässäkin muistaa, ihmiset kiskoo valtavia määriä lääkkeitä, joilla usein on pahojakin sivuvaikutuksia ja just kipulääkkeet on käytännössä huumeita.
Tässä yhteydessä mainittava pötsy. Sitä nyt suomessa pitkin hampain kirjoitetaan kipulääkkeeksi. Kyllä se kai ilmeisimmin auttaakin joskus, ite tiedän yhden mimmin, joka alkoi pötsyttelemään syöpäsärkyihin.
Ei mun mielesä kivunlievityksessä mitään pahaa ole. Omituista alkaa ketään syyllistämään selaisesta. Oletko lestaati?
=DW= - ö-Öö
Öö-tota kirjoitti:
Ö, mainitsit liikenteen. Maailmalla kuolevista ihmisistä vain n. 2 % kuolee liikenteessä. Suomessa kuolevista n. 1 %.
Kotonaolo on moninkerroin vaarallisempaa.Mun käsityksen mukaan kuolleisuus on 100%
Luolinsyyt vaihtelee, tapaturmat yks laji, niitäkin hyvin monenlaisia. Suomessa kuolee liikenteessä kai muutama sata ihmistä vuodessa. Nyt kuitenkin kyse loukkaantuneista, sitä määrää en tiedä. Sekin, osa ihmisistä kuolee tarkoituksellisesti kotona, liikenteeseen ei kukaan mene tarkoituksellisesti edes loukkaantumaan. Eikä kukaan halua muutenkaan loukkaantua mitenkään, ei missään.
Just oli mediassa tyyppitapaus. Pappi oli kattonut mökillä olympialaisia, lähtenyt kuselle, lipat oven edessä, lonkkamurtuma. Kevyet vaattet oli jäätynyt maahan. Siihä huudellut ja sattumalta joku oli kuullut ja hommannut sen sairaalaan. Talvella liukastellaan, kesäisin hukutaan, sekä kotona, että muualla.
Tapaturmia voi koittaa vältellä, estää niitä ei kaikkia ikinä voi. Toi hyvä havainto, tikkaita ja kiipeämisiä kandee miettiä. Koistinenkin oli tippunut portaissa, Hankala olla kulkematta portaissa, jos niitä on. Syys arkkitehdinko?
=DW= - cemetery
ö-Öö kirjoitti:
Mun käsityksen mukaan kuolleisuus on 100%
Luolinsyyt vaihtelee, tapaturmat yks laji, niitäkin hyvin monenlaisia. Suomessa kuolee liikenteessä kai muutama sata ihmistä vuodessa. Nyt kuitenkin kyse loukkaantuneista, sitä määrää en tiedä. Sekin, osa ihmisistä kuolee tarkoituksellisesti kotona, liikenteeseen ei kukaan mene tarkoituksellisesti edes loukkaantumaan. Eikä kukaan halua muutenkaan loukkaantua mitenkään, ei missään.
Just oli mediassa tyyppitapaus. Pappi oli kattonut mökillä olympialaisia, lähtenyt kuselle, lipat oven edessä, lonkkamurtuma. Kevyet vaattet oli jäätynyt maahan. Siihä huudellut ja sattumalta joku oli kuullut ja hommannut sen sairaalaan. Talvella liukastellaan, kesäisin hukutaan, sekä kotona, että muualla.
Tapaturmia voi koittaa vältellä, estää niitä ei kaikkia ikinä voi. Toi hyvä havainto, tikkaita ja kiipeämisiä kandee miettiä. Koistinenkin oli tippunut portaissa, Hankala olla kulkematta portaissa, jos niitä on. Syys arkkitehdinko?
=DW="""liikenteeseen ei kukaan mene tarkoituksellisesti edes loukkaantumaan."""
Et ole koskaan lukenut kesäsäällä selvinpäin ajaneen ha-kuskin törmäämisestä esim. väärää puolta ajaen vastaantulevaan rekkaan ja ihmetellyt? Jossain vaiheessa näitä oli yhtenään.
Harva näistä on kirjoittanut jäähyväiskirjettä etukäteen vaan spontaanisti lähtevät ajamaan vain yhtä tarkoitusta varten.
Merkitään liikenneonnettomuudeksi, ei itsemurhaksi. - Rajusti-mieltä
cemetery kirjoitti:
"""liikenteeseen ei kukaan mene tarkoituksellisesti edes loukkaantumaan."""
Et ole koskaan lukenut kesäsäällä selvinpäin ajaneen ha-kuskin törmäämisestä esim. väärää puolta ajaen vastaantulevaan rekkaan ja ihmetellyt? Jossain vaiheessa näitä oli yhtenään.
Harva näistä on kirjoittanut jäähyväiskirjettä etukäteen vaan spontaanisti lähtevät ajamaan vain yhtä tarkoitusta varten.
Merkitään liikenneonnettomuudeksi, ei itsemurhaksi.Niitä reippaina rekkain alle kandeja liikkuu läpi vuoden ja melkein aina onnistuvat tarkoituksissaan, ajattelematta mitä haittaa aiheuttavat muille, rekkakuskista alkaen.
Sellaiset kandit pitäisi haudata tunkiolle eikä yhteiskunnan virallisille hautausmaille. - Outojaasiantuntijoita
yx.plus.kax kirjoitti:
Jossain toisaalla kertoi kuinka punaviiniä kului, kuinka se maistui....Onko nyt aivan varmaa, että Kauppinen olisi elänyt pitempään, ellei olisi ottanut ollenkaan viiniä, tai mitä sitten ottikaan? Onko varmaa ettei olisi sattunut jo aikaisemmin siinä tapauksessa jotain kuolettavan vakavaa, uutta tapaturmaa tms? Halvaantunut ihminen surkastuu lihaksistoltaan ihan vääjäämättä, lopulta se alkaa vaikuttaa jo elintärkeisiin elimiinkin.
- ö-Öö
cemetery kirjoitti:
"""liikenteeseen ei kukaan mene tarkoituksellisesti edes loukkaantumaan."""
Merkitään liikenneonnettomuudeksi, ei itsemurhaksi.Myös Rajusti-mieltä, nimmarille.
Kyse ei ollut itsemurhista, vaan vaaroista ja tapaturmista. Kotosalla tehdään toki myöskin itsemurhia. Kandeis miettiä, mistä aloituksissa kyse.
=DW=
Aika kummallisia vastauksia näytät saaneen..
Se ikä on jo sitä luokkaa, että jonkinlainen isompi haaveri, niin entiselleen ei enää palaa, se on hyvä jokaisen muistaa.
Metrinkorkeus on paha, siinä ei osaa olla varovainen.
Omista vanhemmista kumpikin kaatui, ja se oli sen jälkeen menoa, ikää oli kyllä enemmän.Nyt päästiin asiaan, kiitos kotton 😊
Olen pitkäkoipinen ja jos nousen tuolille putousta todella kertyy metrin verran ja lopputuloksen voi vain aavistaa. Onneksi vuosien Kalsiumin syönti on pitänyt luustoni kunnossa. En usko, että koskaan palaan selkäni osalta entiselleni, mutta en valitakaan.
Nukun uskomattoman hyvin täällä uudessa asunnossa joten makoilen vielä sängyssä ja naputtelen.
Olen toipunut muuttohässäkästä ja saavuttanut mielenrauhan. Ideoita ei pukkaa ja osaan ottaa rennosti ja laiskotella.
Nyt lähden aamupalalle, palaan myöhemmin.
- kylmätotuus
Hyvin tärkeästä aiheesta teit aloituksen "korppis".
Suurin osa tapaturmista sattuu kotona, eivätkä ne tule "kello kaulassa".
Keittiö on kaikista vaarallisin paikka.
En lakkaa ihmettelemästä, miksi kerrostalojen keittiökaappien hyllyt ovat niin korkealla, että esim. minä yletyn vain parille alimmalle hyllylle nousematta varpailleni tai keittiöjakkaralle, vaikka olenkin n. 170cm. pitkä. Kaksi ylintä hyllyä ovat tavoittamattomissa ilman jakkaraa.
Lakkapintainen keittiöjakkara, jossa ei ole käsitukia, on viheliäinen kapistus. Sehän on liukkaampi kuin luistinrata konsanaan.
Ovatkohan pitkät miehet suunnitelleet keittiökaapistot?
Sileät laminaattilattiat voivat olla myös yllättävän liukkaita. Niiden päälle laitettu matto voi lähteä yllättäen liukumaan ja siinähän sitten saa taiteilla säilyttääkseen tasapainonsa pysyäkseen pystyssä.
Mattoihinkin kätkeytyy omat vaaransa. Nurkastaan käpristyneeseen mattoon kompastuu helposti, jos ei muista olla varuillaan.
Minä en enää suostu verhoja ripustamaan, vaan olen "ulkoistanut" sen nuoremmille.
Ikkunat pesen itse, koska se onnistuu ilman korokkeita.
Tapaturmariskit on syytä ottaa tosissaan. Ei olisi yhtään kiva, jos vaikka lonkkaluu murtuisi kaatuessa tai pudotessa. Sen kuntouttaminen toimintakykyiseksi ei ole helppoa tässä iässä.
Yritetään välttää edes niitä riskejä, jotka tiedostamme. Valitettavasti sekään ei aina riitä, vaan tapaturma voi kohdata meitä kaikista varotoimista huolimatta.- Järjestelykysymys
"Ovatkohan pitkät miehet suunnitelleet keittiökaapistot?"
Kyllä kaikilla kaapeilla on joku logiikka. Eivät ne ylimmät hyllyt ole päivittäis astioille tarkoitettu.
Ja mihin ihminen tarvitsee astioita niin paljon, että niitä on oltava keittiön kaapistojen hyllyt täynnä?
Kerron esimerkin.
Elämän saatossa oli minullekin kertynyt, ja kuvioiden vaihtuessa jäänyt, astiastoja vaikka mitä. Tosiaankin kaapit täynnä ja osa kellarissakin. Oli arki, oli juhlavaa, oli hieman jäämistöäkin.
Kerran vittuunnuin. Minun ei tarvitse vittuuntua kuin kerran kutakin asiaa kohti, ja niin tein täydellisen puhdistuksen. Myyntiin parempia (arvokkaampia), lahjoitellen, kierrätyspisteeseen ja kylmästi roskikseen...
Vaikka olen tarpeeksi pitkä vaihtamaan kattolampunkin, on kaapistojen ylähyllyt vapaat yhä, keräämään vain pölyä, eikä alemmillakaan ole tungosta. Tiskausystävällistäkin.
Toki siivotessa en unohda kaappejakaan. Olen tullut samaan tulokseen kuin sinä, miehet suunnittelijoina. Kun loppusiivosin edellistä asuntoa käytin pientä jakkaraa en silti ylettänyt ilman varrellista pesuharjaa ylimpiin kaappeihin. Nyt tässä uudessa asunnossa on yksi opettelun paikka, kierreportaat. Onneksi on tukevat puukaiteet apuna.
- Paljon.onnea.seuraavaan
Myöhästynyt onnittelu kotitapaturman syntymäpäivän johdosta.
Olet kaksi vuotta viisaampi - jos olet.Kiitos, en olisi muistanutkaan, ellen olisi lukenut Pirjo Kauppisen kuolemasta. Voin tosi hyvin mitä tulee selkääni.
Minulla oli kaksi kivaa kimppasaunaystävää edellisessä asuintalossani. Toinen 52-vuotias ja toinen 54-vuotias. Nuorempi on alvariinsa sairas ja vanhempi nukkuu yöt kipulääkkeillä.
Pitää olla kiitollinen nykyisestä terveydentilasta. Niin, no yksi operaatio lienee edessä ennen kesää, mutta en murehdi.
- Liiottelua
Kotona on turvallista, ulkona liikkuminen pyöräily, metsässä liikkuminen kesäaikaan.
Kesämökillä on kaikenlaista ruumillista työtä, kaupungissa sielläkin on vaikka mitä ei kotona ole mitenkään vaarallista.- Eipä.kinosta
Onpa kotona vaarallista, Iston talokin oli vähällä palaa ja sormeensa tuli palovamma, kylmässä vedessä joutui pitämään.
- Kiina-ei-ole-laatu
Eipä.kinosta kirjoitti:
Onpa kotona vaarallista, Iston talokin oli vähällä palaa ja sormeensa tuli palovamma, kylmässä vedessä joutui pitämään.
Halvalla ei saa hyvää ja luotettavaa. Edes otsalamppua. Pihtailussa voi menettää talon, jopa henkensä.
Marraskuussa ostin pari otsalamppua. Toinen maksoi 139 euroa. Toisessa pihtasin ja maksoin 89 euroa. Mutta ne ovat serfikoituja sekä Tukesin hyväksymiä malleja. Voi ladata autossakin.
- Ovetlukkoon
Kanadassakin naapuri tuli ja ampui kolme asukasta sekä itsensä.
- Mikään-ei-ole-varmaa
Ulkopuolinen kotiin tullut tapaturma. Uhrit olivat suomalaisperäisiä.
- vaikeaon
Ihosairauksista puheenollen, muistan vuosia sitten erään lääkärin puhuneen, että ihmisiä syyllistetään liikaakin siitä mitä ruokaa tai juomaa suuhunsa laittaa. Kaikki allergiat eivät ole sisäsyntyisiä. Ymmärtääkseni ruokaärsytykset ilmaantuisivat parin päivän sisällä, ulkoiset voivat taas tulla hitaammin.
Nyt on puhuttu enemmän myös geeneissä kulkevista taudeista. - samatverhot
Miksi täytyy vaihtaa jouluverhot talviverhot kesäverhot ja kohta taas pääsiäisverhot ja joku taas katkaisee raajansa horjahtaessaan?
Miksi pitää olla mattoja niin että on matto toisen päällä. Täytyy suojella matoilla ettei lattia kulu?
Joskus on tehnyt mieli kysyä, mihin sitä lattiaa säästät 69v??- Yhdet-vaan-ja-lasku
Siinäpä se.
Kun ostaa kerralla ajattomat verhot, ne käy läpi vuoden.
Toki hyvä olla toisenlaiset ajattomat kakkosena, että voi välillä vaihtaa ja pestä pölyyntyneet.
Monet ihmiset ei muuten hoksaa, että ne esimerkiksi vaatehuoneeseen hengariin tai hyllylle varastoidut verhot pölyyntyy myös, ellei niitä ole suojannut.
Verhot minulla on vain olkkarissa. Kyökissä ja kahdessa huoneessa rullikset.
Mökillä ei ole verhoja ollenkaan. Sitä ei edes huomaa ikkunapielien rakenteesta, koristelaudoituksesta johtuen, koska käytän myös pintaripusteisia puusäleverhoja noin 3 cm säleellä. Yhdet-vaan-ja-lasku kirjoitti:
Siinäpä se.
Kun ostaa kerralla ajattomat verhot, ne käy läpi vuoden.
Toki hyvä olla toisenlaiset ajattomat kakkosena, että voi välillä vaihtaa ja pestä pölyyntyneet.
Monet ihmiset ei muuten hoksaa, että ne esimerkiksi vaatehuoneeseen hengariin tai hyllylle varastoidut verhot pölyyntyy myös, ellei niitä ole suojannut.
Verhot minulla on vain olkkarissa. Kyökissä ja kahdessa huoneessa rullikset.
Mökillä ei ole verhoja ollenkaan. Sitä ei edes huomaa ikkunapielien rakenteesta, koristelaudoituksesta johtuen, koska käytän myös pintaripusteisia puusäleverhoja noin 3 cm säleellä.Minulla on tässä uudessa asunnossa rullaverhot ja pienet kevyet sivuverhot. Ei tarvitse vaihtaa aivan heti.
- Turha.aloitus
Jos ei ole tervettä järkeä tekemisissä niin paras olla tekemättä mitään, vahinkoja sattuu ikää katsomatta eikä etukäteen voi varoa, jos sattuu niin oppii tietämään rajansa.
Meillä oli tapana sanoa että 'kotona on moni kuollut' kun olimme pieniä ja oletankin että sairaalan ohella koti on edelleen yksi niistä kaikkein vaarallisimmista paikoista. Sairaalasta lähtee kans paljon porukkaa taivaanporteille tai manalaan, kuka minnekin on tehnyt varauksensa elinaikanaan ja esimerkiksi hotelleissa kun nukkuu niin ei koskaan tiedä josko siinä on nyt sitten nukkunut joku ruumis aikaisemmin.
Tjaa..näistä aurinkoisista mietteistä pääseekin aasinsiltaa myöten sitten itse asiaan:
yksi syy miksi muutin ton legolassin kanssa yhteen (paitsi että tietenkin tykkään siitä, mutta olisimmehan me voinet asua lat-suhteessakin) oli juuri se että asuin silloin somassa pikku mökissä metsän reunassa ja loin lumet, hakkasin halot, katkasin nurmikon jne. tein kaikki ulkotyöt ja vaikka se olikin ihan kivaa, minua aina varoitettiin siitä yksinään asumisen vaarasta ja lopuksi olin jo laittanut itseni Uppsalaan asuntojonoon senioriasuntoon, kun tapasin Legon ja sittenhän me pantiinkin hynttyyt yhteen.
Minulla on jonkinlainen ajatuskuvio tilanteesta jossa pieni mummo makaa ulkona jäätiköllä minne on kapsahtanut takkapuita hakiessaan, lyönyt päänsä johonkin ikävästi, osittain halvaantunut, ei pysty nousemaan omin avuin ja kukaan ei näe eikä tiedä ennenkuin joku viikkojen jälkeen tulee katsomaan mikäs nyt kun mormor ei vastaa puhelimeen ja mormor on jäätynyt möykyksi puuvajan eteen polulle.
Aurinkoinen aamu Daalan rannalla, tänään taas vaihteeksi sairaalarumba, mutta ei mitään akuuttia, rutiinikontrolleja.- Peukalo-paikallaan
"katkasin nurmikon"
Onko sinulla nurmikonkatkaisuun sakset tai veitsi? Vai nurmikkosaha?
Mökkinsä oheen on moni mummo kuollut. Ja ukki. Laina Kinnunenkin lippasi jäätyneiltä portailta. Seurauksena aivoverenvuoto ja kuolema. Niin kävi vaikka hän oli vetäytynyt rotkonsa rauhaan pois maailman pahuuksilta.
Sinulla on nuo kaksi vakiopeukkua. Korppis ja sinä. Peukalo-paikallaan kirjoitti:
"katkasin nurmikon"
Onko sinulla nurmikonkatkaisuun sakset tai veitsi? Vai nurmikkosaha?
Mökkinsä oheen on moni mummo kuollut. Ja ukki. Laina Kinnunenkin lippasi jäätyneiltä portailta. Seurauksena aivoverenvuoto ja kuolema. Niin kävi vaikka hän oli vetäytynyt rotkonsa rauhaan pois maailman pahuuksilta.
Sinulla on nuo kaksi vakiopeukkua. Korppis ja sinä.En minä omia juttujani peukuta. Enkä paljon muidenkaan. Kommentoin mieluummin, jos on asiaa.
Nojoo..."katkaista" on ehkä hieman liian arkikieltä. On minulla saksia, veitsiä, sahoja, kirveitä ja jopa ruohonleikkurikin, jota yleensä käyttää legolassi. Siellä mökillä käytin pääasiassa trimmeriä metsätontin nurmikon hoitoon.Paloma@
Olen paremmin kuin hyvin kotiutunut uuteen kotiini. Nukun hyvin, huoneilma on raikas, mutta lämmin. Talo sijaitsee puiston laidalla rauhallisella paikalla. Jos jotain tapahtuu on apu lähellä.
- monihaarainenjuttu
Jos ei olisi noin vakavasta tapaturmasta kysymys niin naurattaisi tuo "nelihaarahalvaus"
- Bengalitikku
Myönnettävä on, että kolhuja sattuu enemmän 60 . Kolme vuotta sitten olin rähmälteni pyörän kanssa, kun kuvittelin osaavani keulia kanttarin yli kuin pikkupojat. No, en osannut. Polvi meni vähän rikki. Pari vuotta sitten itseni pudosin jakkaralta, kun ripustin joulukoristetta verhotankoon, tosin lensin sänkyyn ja koristeet Nevadaan. Kaaduin liukkaalla suojatienlle viime metrillä ja kauppakassi tyhjeni samalla. Sain pään vedettyä ajotieltä. Ja nyt pamautin viikkoja sitten varpaat sohvan päätyyn ja tekipä nanukkaa.
Kaikissa tapauksissa olisi voinut käydä paljon, paljon pahemmin.
Surullinen uutinen tuo poismeno on. Miten äkkiä elämä voi muuttua dramaattisesti, kun tulee tapaturma. Tämän rinnalla omat kolhut ovat pikkujuttuja. Kipuahan niistäkin. Mutta ilman särkylääkkeitä selvisi. - ByroB
Bengalitikku kirjoitti:
Myönnettävä on, että kolhuja sattuu enemmän 60 . Kolme vuotta sitten olin rähmälteni pyörän kanssa, kun kuvittelin osaavani keulia kanttarin yli kuin pikkupojat. No, en osannut. Polvi meni vähän rikki. Pari vuotta sitten itseni pudosin jakkaralta, kun ripustin joulukoristetta verhotankoon, tosin lensin sänkyyn ja koristeet Nevadaan. Kaaduin liukkaalla suojatienlle viime metrillä ja kauppakassi tyhjeni samalla. Sain pään vedettyä ajotieltä. Ja nyt pamautin viikkoja sitten varpaat sohvan päätyyn ja tekipä nanukkaa.
Kaikissa tapauksissa olisi voinut käydä paljon, paljon pahemmin.
Surullinen uutinen tuo poismeno on. Miten äkkiä elämä voi muuttua dramaattisesti, kun tulee tapaturma. Tämän rinnalla omat kolhut ovat pikkujuttuja. Kipuahan niistäkin. Mutta ilman särkylääkkeitä selvisi.Vai puDosit? Onko pohjalaisverta, kun D-kompleksi rokkaa?
Mutta "nelihaarahalvaus" vie kyllä voiton! - Bengalitikku
Dadaa
Ihan hidveetä Kauppisellahan ei tietääkseni ollut nelihaarahalvausta joten saa korppiksen kirjoitukselle hymyillä. Siinähän ei solloin naureta itse tapahtumalle vaan kirjoittajan kömmähdykselle.
siilenämää kirjoitti:
Kauppisellahan ei tietääkseni ollut nelihaarahalvausta joten saa korppiksen kirjoitukselle hymyillä. Siinähän ei solloin naureta itse tapahtumalle vaan kirjoittajan kömmähdykselle.
Oli vyötäröstä alaspäin, luki lehdessä.
- eppäilenvähän
eppu2 kirjoitti:
Oli vyötäröstä alaspäin, luki lehdessä.
ei hänellä varmaan vyötärön alapuolella ollut kuin kaksi raajaa ja yksi haara
eppäilenvähän kirjoitti:
ei hänellä varmaan vyötärön alapuolella ollut kuin kaksi raajaa ja yksi haara
Sitähän minnäi :D.
- Olen-ymmärtänyt-näin
siilenämää kirjoitti:
Sitähän minnäi :D.
Kauppisella oli vaurioitunut selkäydin joka aiheutti jalkojen halvauksen. Tuskin haara halvaantui. Silloinhan kysymys olisi ollut yksihaarakaksiraaja halvauksesta.
Mutta keljut jälkisäryt alakehoon. Yläkroppa, kädet, pää hänellä toimivat loppuun asti.
Kyllä kotonakin voi kuolema suudella ja se on sitten kutbai.
- Bobcatcat
Mutta ehtiikö siinä laulahtamaan "pai pai peipi peipi kut pai, lähden nyt, en tänne jää".
Minulla ei kylläkään ole peipiä jolle laulahtaa. Joten siinä mielessä menisi hukkaan kuolemani. Bobcatcat kirjoitti:
Mutta ehtiikö siinä laulahtamaan "pai pai peipi peipi kut pai, lähden nyt, en tänne jää".
Minulla ei kylläkään ole peipiä jolle laulahtaa. Joten siinä mielessä menisi hukkaan kuolemani.Riippuu miten korkealta putoaa, metrisestä ei ehdi yhtäkään säkeistöä laulamaan.
Bobcatcat kirjoitti:
Minulla ei kylläkään ole peipiä jolle laulahtaa. Joten siinä mielessä menisi hukkaan kuolemani.Mutta jos tippu tosi korkeelta ja ehtii laulaa siinä pudotessaan kaikki Suomen huonot euroviisut vuosikymmenien ajoilta niin saako siitä jonkun mitallin?
Toinen kysymys on että vaikka ehtisikin laulamaan paipaipeipit niin ellei sitä ole ollut kukaan kuuntelemassa niin mitä sitten?Paloma.se.co kirjoitti:
Mutta jos tippu tosi korkeelta ja ehtii laulaa siinä pudotessaan kaikki Suomen huonot euroviisut vuosikymmenien ajoilta niin saako siitä jonkun mitallin?
Toinen kysymys on että vaikka ehtisikin laulamaan paipaipeipit niin ellei sitä ole ollut kukaan kuuntelemassa niin mitä sitten?Mitali tulee postuumina jälkeen jääneille, sen voi pultata muistomerkkiin kiinni.
Eiväthän kuolleet ole lukemassa ja kuuntelemassa lehtiin ja kukkalaitoksiin kirjoitettuja muistovärssyjäkään, sama kai ellei putoavankaan viimeisiä laulamisia kukaan kuulisi. Jopa parempi niin.- lappalainen
Paloma.se.co kirjoitti:
Mutta jos tippu tosi korkeelta ja ehtii laulaa siinä pudotessaan kaikki Suomen huonot euroviisut vuosikymmenien ajoilta niin saako siitä jonkun mitallin?
Toinen kysymys on että vaikka ehtisikin laulamaan paipaipeipit niin ellei sitä ole ollut kukaan kuuntelemassa niin mitä sitten?Onko sinulla kaikki hyvin? Haluaisitko kenties kertoa, mikä on ongelmasi?
Hävettääkö olla sukujuuriltaan suomalainen?
Kerro hyvä lapsi , se helpottaa eloasi.... - En.yhtään.tykkää
Paloma.se.co kirjoitti:
Toinen kysymys on että vaikka ehtisikin laulamaan paipaipeipit niin ellei sitä ole ollut kukaan kuuntelemassa niin mitä sitten?Minustakin Paloma on harvinaisen pahantahtoinen, vastenmielinen olio.
Vielä Korppistakin pahempi.
- Tämä.opetti
Kodissa vaaroja riittää. Mitä vanhemmaksi tulee sen varovaisempi on syytä olla vaikka nuoremmillekin tapahtuu. Itselläni oli vähältä piti tilanne kun seisoin keittiöjakkaralla ja kurkotin leivinuunin päälle pölyjä pyyhkiessäni. Kun olin tulossa alas takaperin laitoin katsomatta jalkani väärään paikkaan ja tulla hurahdin alas. Onneksi pysyin pystyssä, selvisin kovalla tärähdyksellä ja säikähdyksellä. Olisin aivan hyvin voinut menettää tasapainoni ja iskeä takaraivoni lähellä olevan seinän kulmaan joka oli siinä lähellä. Keittiöjakkaroilta saa olla itse kukin varovainen.
- Psykoterapeutitar
Varrellinen apuväline on ihan jees. Nykyisin ahkeraan käytössä kaikenlaiseen pyyhkimiseen. Jos on jotain kiipeämistä, niin sitten vaikka systeri henkiseksi tukikepiksi. Parempi vara, kuin vahinko!
- jatkojalat
Koti on vaarallinen paikka, kotona suomalaiset itseään eniten telovat;)
Joku on laskenut että jos kaikki vakuutusyhtiöt antaisivat asiakkailleen vaikka joululahjaksi 160cm korkeat alumiiniset A-tikkaat, satsaus maksasi itsensä takaisin alle vuodessa.
Eikä sellaiset paljon maksa vaikka itse ostaa, kaupasta riippuen 60-70 euroa.
Helppo säilyttää jossain nurkassa tai parvekkeella. jatkojalat kirjoitti:
Koti on vaarallinen paikka, kotona suomalaiset itseään eniten telovat;)
Joku on laskenut että jos kaikki vakuutusyhtiöt antaisivat asiakkailleen vaikka joululahjaksi 160cm korkeat alumiiniset A-tikkaat, satsaus maksasi itsensä takaisin alle vuodessa.
Eikä sellaiset paljon maksa vaikka itse ostaa, kaupasta riippuen 60-70 euroa.
Helppo säilyttää jossain nurkassa tai parvekkeella.Mulla on A-tikkaat, mutta kyllä niilläkin voi kompuroida. Alas tullessa voi astua harhaan, kun tarpeeksi tyhmä on, kuten minä olen.
- Muutaman-kerran-joskus
markeena kirjoitti:
Mulla on A-tikkaat, mutta kyllä niilläkin voi kompuroida. Alas tullessa voi astua harhaan, kun tarpeeksi tyhmä on, kuten minä olen.
Se "tyhjään" astuminen, tapahtui se tikkailta, rappusissa, portaissa, jalkakäytävän reunalta, saattaa aiheuttaa pahankin selän notkahtamisen. Että tosiaan ei leikin asia.
Mitä vain voi sattua valveilla olessakin.
Minua vähän huolettaa yksi, joka asuu yksinään, kävelee unissaan ja puuhailee kaikenlaista, minkä aamulla huomaa tehneensä tietämättä itse siitä mitään; siirtelee tavaroita paikasta toiseen, kuorii kananmunia syömättä niitä, vetää talouspaperia koko rullallisen pitkänä piuhana ja vie sänkyynsä ... Kerran oli tilannut unissaan jotain netiltä ja ihmetteli aamulla, mikä tuo 182kr on mikä on vedetty tililtä. Onneksi ei sen kalliimpaa ...
Ei mitään kovin vaarallisia ainakaan tähän mennessä, mutta kerran oli herännyt, kun makasi lytyssä olevassa pyykinkuivaustelineessä kylppärissään.- Bengalitikku
Mitäh?
Istuin eilen 1,5-tuntia mökin rantatörmällä aurinkoa ottamassa. Kun hilasin nojatuolia ulos rantamökistä oli homma pysyä pystyssä mukkulaisella polulla. No, onneksi hanget ovat vielä sen verran korkeat, että jos könähtää kaatuu lumihankeen. Tietty sieltä ylös nouseminen ei olekaan niin helppoa kuin voisi kuvitella. Nyt en kuitenkaan kompuroinut. Katsotaan miten eukon tänään käy.
Lähden nyt aurinkokylpyilenmään.
Tapaturmatonta tiistaita.Olen aina ollut varovainen, silti joitain pieniä kompurointia on tapahtunut, ei mitään vakavaa.
Vielä varovaisemmaksi tulin silloin, kun luin sitä Sinun tapaturmaasi.
En ikinä astu keittiötikkaille ilman, että tarkasti katson mihin jalan laitan.
Varsinkin kun yksin täällä asustelee, kissa ei soita hätänumeroon.
Tuolla kesämailla sitä on jos jonkinlaista konkeloa, missä kulkee ja touhuaa.Jaa että on koti-elämä vaarallista...
Harva se päivä nousen fillarilleni.
Siirrän sen keittiön-oven karmien väliin ja yritän pysyä pystyssä koskematta karmeihin.
Eihän se tietenkään koko-päivää hyvin mene.
Päivä-päivältä kuitenkin olen varmenpi ensi-kesää ajatellen.
Karmit ovat mukavan puhtaita yhdeltä korkeudelta.
Molemmin puolin.
Vaikka paistaisin leikkeitä pitkäänkin.
H.Nelihaara?
- huomioitu
Niih, tää taitaa olla sitä elämän murjomien kertomuksia kuten palstan älykkönä itseään pitävä toisaalta kirjoitti... et olikos se nin, et mä saan muut ei
Myöhäisiltaa ystävät 😁
Anteeksi. En ole kerennyt pitämään huolta ketjun jouhevasta etenemisestä, on olut jonninjoutavia kiireitä, mutta nyt olen taas paikalla.
Mistä olikaan kysymys?
Kodin vaaroista vai nelihaarahalvauksesta tai oliko kysymys palomasta, korpiksesta vai Pirjo Kauppisesta, joka kuoli.- kylmätotuus
Mieleeni tuli kysymyksiä, mitkä eivät liity mitenkään aloitukseen. Kyselenpähän kuitenkin, jos joku osaisi vastauksia antaa.
Pähkäilyni alkoi siitä, kun aiemmin kirjoitin, että olen n.170 cm pitkä.
Ovet, ikkunat ja kaapit ovat joko korkeita tai matalia. Pystyssä olevasta puusta arvioidaan korkeus.
Kaadetusta puusta mitataan pituus.
Minun pituuteni mitataan, kun seison suorana kuin tikku. Eikös silloin kuuluisi ilmoittaa, että olen n. 170cm korkea? Häh!
Minunhan pitäisi olla pötkölläni, kun pituuteni mitataan. Vasta sitten voisin todeta, että olen n.170cm pitkä.
Haluan olla korkea ja sillä siisti.
Nyt asettaudun pitkin pituuttani yöpuulle. Onko sillä nyt mitään suurta merkitystä. Onhan täällä nyt toi joku jonka pääkoppaan olen muuttanut ilmaiseksi asumaan ja sinullakin on fan klubisi, mutta aika normaalia palstaelämää...
Ikean maalaamaton keittiöjakkara on ihan mainio. Siinä on pari rappua ja reikä ylimmässä. Tanakka ja tasajalkainen, mutta kovin korkealle ei sillä pääse. Minulla on lisäksi A-tikkaat verannalla ja sitten Legolassi joka on miehen mittainen ja vaihtaa keittiöön verhot ilman kiipeilemisiä.
Eilispäivä meni sairaalassa, jossa tehtiin rutiinikartoitus tarpeistani fysioterapiaan, työterapiaan ja sitten vielä hoiturin kanssa palaveri ja yhteenveto . (Nivelreuman alkuhoitoon liittyvää) Mitään tarvetta mihinkään, ei vielä, mutta lihaskuntoa on hyvä pitää yllä ja päivittäisistä kävelyistä ei saisi fuskata eikä puolen tunnin treenistä pari kertaa viikossa vähintään. Elikkä nyt alan suunnittelemaan treenausohjelmiani ja mikä tärkeintä, katselemaan sopivia vaatteita ja asettamaan niitä omaan komeroonsa makuuhuoneen ulkopuolelle, liinavaatekaapin viereen. Rekvisiitta kun on kunnossa niin puolet ohjelmasta on jo suoritettu :)- brtha
kylmätotuus kirjoitti:
Mieleeni tuli kysymyksiä, mitkä eivät liity mitenkään aloitukseen. Kyselenpähän kuitenkin, jos joku osaisi vastauksia antaa.
Pähkäilyni alkoi siitä, kun aiemmin kirjoitin, että olen n.170 cm pitkä.
Ovet, ikkunat ja kaapit ovat joko korkeita tai matalia. Pystyssä olevasta puusta arvioidaan korkeus.
Kaadetusta puusta mitataan pituus.
Minun pituuteni mitataan, kun seison suorana kuin tikku. Eikös silloin kuuluisi ilmoittaa, että olen n. 170cm korkea? Häh!
Minunhan pitäisi olla pötkölläni, kun pituuteni mitataan. Vasta sitten voisin todeta, että olen n.170cm pitkä.
Haluan olla korkea ja sillä siisti.
Nyt asettaudun pitkin pituuttani yöpuulle.Jos olisit mies, mittaus ja punnitus tapahtuisi neuvolassa;)
- Bengalitikku
Paloma.se.co kirjoitti:
Onko sillä nyt mitään suurta merkitystä. Onhan täällä nyt toi joku jonka pääkoppaan olen muuttanut ilmaiseksi asumaan ja sinullakin on fan klubisi, mutta aika normaalia palstaelämää...
Ikean maalaamaton keittiöjakkara on ihan mainio. Siinä on pari rappua ja reikä ylimmässä. Tanakka ja tasajalkainen, mutta kovin korkealle ei sillä pääse. Minulla on lisäksi A-tikkaat verannalla ja sitten Legolassi joka on miehen mittainen ja vaihtaa keittiöön verhot ilman kiipeilemisiä.
Eilispäivä meni sairaalassa, jossa tehtiin rutiinikartoitus tarpeistani fysioterapiaan, työterapiaan ja sitten vielä hoiturin kanssa palaveri ja yhteenveto . (Nivelreuman alkuhoitoon liittyvää) Mitään tarvetta mihinkään, ei vielä, mutta lihaskuntoa on hyvä pitää yllä ja päivittäisistä kävelyistä ei saisi fuskata eikä puolen tunnin treenistä pari kertaa viikossa vähintään. Elikkä nyt alan suunnittelemaan treenausohjelmiani ja mikä tärkeintä, katselemaan sopivia vaatteita ja asettamaan niitä omaan komeroonsa makuuhuoneen ulkopuolelle, liinavaatekaapin viereen. Rekvisiitta kun on kunnossa niin puolet ohjelmasta on jo suoritettu :)Onko Ruotsissa reumaparantoloita. Heinolassa oli, mikä lakkautettiin.
En tiedä onko Suomessa lainkaan laitosta kuntoutusta varten. Täällä oli kova polemiikki. Reumaahan voi sairastaa lapsukaisetkin. Mulla on mielikuva, että potilaat olivat tyytyväisiä, kun kuntouttivat tuolla itseään.. Ne säästöt, ne säästöt! Virosta näytettiin takavuosina, kun ihmiset menivät panssari oven taakse johonkin älyttömän kylmään huoneeseen hetkeksi ja väitettiin, että sillä oli parantava vaikutus. Bengalitikku kirjoitti:
Onko Ruotsissa reumaparantoloita. Heinolassa oli, mikä lakkautettiin.
En tiedä onko Suomessa lainkaan laitosta kuntoutusta varten. Täällä oli kova polemiikki. Reumaahan voi sairastaa lapsukaisetkin. Mulla on mielikuva, että potilaat olivat tyytyväisiä, kun kuntouttivat tuolla itseään.. Ne säästöt, ne säästöt! Virosta näytettiin takavuosina, kun ihmiset menivät panssari oven taakse johonkin älyttömän kylmään huoneeseen hetkeksi ja väitettiin, että sillä oli parantava vaikutus.Ei aavistustakaan. Minulle tää reuma on ihan uusi juttu, sain diagnoosin tammikuussa ja tähän saakka kaikki hyvin.
- pirremiinapas
Olipa tuuria etei käynyt pahemmin, onnittelut :).
Huvitti kun vanhempi tyttäreni kielsi minua nousemasta keittiöjakkaralle, mitähän he luulee, -että pyytäisin joka kiipeilyyn naapuria apuun, nousen jos pitää ja sillä silakka.
Olen vähältä piti laskeutumisia kokenut, kun olen astunut alastullessa väärälle puolen keittiötikkaita, vähän suurempi loikka vaan - tosissaan en vähättele tapaturmavaaroja kotonakaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124370MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar862230Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5561718Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011451Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671157Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331098Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt218971- 5968
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60903Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3888