Miten teillä töissä muinoin ?

Pylykerö

Pikkuisen huvittaa tuo kun Mitro Repoa syytetään nyt "tytöttelystä". En ota kantaa hänen käytökseensä ylipäätään, ehkä joissain asioissa on ollut liiankin eloisa. Tuo tytöttely ja neitsykäisiksi nimittely ei entisaikaan olisi ollut mikään outo.
Voi hyssykät mitä kaikkea sitä saikaan muinoin nuorena työntekijänä kokea. Olisipa silloin puhuttu kiusaamisestakin siten kuin nykyään.
Sen vuoksi tuntuu kuin nyt vähän liiallisuuksiinkin mentäisiin tässä jokapäiväisessä puhumisessa. Hyvä kun puhutaan, mutta pysytään kohtuudessa.

26

378

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikkuvaluonnonihme

Enpä ole ollut sellaisissa työpaikoissa, että itse olisin ehtinyt juoruilemaan tai niitä kuuntelemaan.
      Eikä se ole miesten hommaa. Juoruilu.
      Siis kuulluthan olen ihmisten nimiä, kaikenlaisia, lehmää ja runkkaria ym. Mutta kaiketi ne ovat olleet heidän oikeita lempinimiä.

• äijä-

-tässä on kyseessä kuitenkin pappi, joilta kyllä odotetaan hieman asiallisempaa käytöstä, ihan kuin poliiseiltakin, oli sitten virantoimituksessa tai vapaalla.
      -hieno talvi-ilma, aurinkoista, hieman tuulista, pikkupakkasta, raportoidaan länsirannikolta, ja hämärän aika on menossa nytten.

• Just uutisoitiin, että Repo sanoi siunaustilaisuudessa itkevälle, että ole hiljaa.

• eppu2 kirjoitti:

Just uutisoitiin, että Repo sanoi siunaustilaisuudessa itkevälle, että ole hiljaa.

Ota huomioon, että varmaan ollut kysymyksessä ortodoksinen siunaustilaisuus.

Ehkä nainen oli sellainen ääneenitkijä, itkijänainen, joita ennnenvanhaan on oikein tilattu ruumiinvalvojaisiin. Saattanut olla aika häiritsevää volinaa.

• Per-kel

Minua haukuttu finnjääveliksi ja venepakolaiseks :D

• Mikä-pakolaiva

Kummalla pakenit, Siljalla vai Vikingillä?

• "Tytöttelystä"?

No meillä ainakin oli töissä tytöt ja pojat, ikään katsomatta. Mutta se olikin sitä aikaa, kun vielä sai olla eri sukupuolia.

• Että-tasa-arvoinen-olisi

Olisi se rankkaa palata työelämään nyt kun pitäisi kouluttautua homoksi tai lesboksi.

• Mikään.loukkaus

Minua ei ole koskaan loukannut tytöttely. Viimeksi kuntosalilla ikäiseni mies sanoi minua tytöksi. Tuus tyttö kattoon, miten tähän laitteeseen saa oikeat arvot. Minusta se tuntui mukavalta. Mitä ihmeen alentavaa siinä on. Töissäkin oli usein tapana hihkaista: nyt pojat selvitetään tämä juttu (olivat iältään 30-60 v). Naispuolisille tokaisen: lähetäänkö mimmit/tytöt syömään.
      Edellisessä työpaikassa naiskolleega aamulla töihin tullessaan: Huomenta Lyylit. Tai kun hän kertoi jotain juttua, hän aloitti: kerran yx Lyyli... Kaikki nauroimme.
      Nuorena kouluaikana tyttökaverini sanoi minua fritsuksi, sen sai kyllä nimestäni vääntämällä. Ei se nyt minusta kovin kiva ollut, mutta annoin olla.

• säälittää.ja.harmittaa

Kai tässä Mitro Revon tapauksessa pahinta oli se muu kaksimielisyys, koskettelu, taputtelu ja aika paksut "patukkaa tarjolla"- puheet, jotka antoivat vaikutelman kunnioituksen puutteesta, ja siinä yhteydessä tytöttelykin loukkasi. On se vain outoa, ettei älykäs mies sitten millään saanut käytöstään justeerattua siihen malliin, että olisi voinut olla suututtamatta ympäristöään. Olisiko kasvanut jossain "selibaattikuplassa" muiden samanlaisten joukossa, jossa tuon tyyppiset puheet olivat tavallisia ja varmaan juontuivat siitä selibaattipaineesta. Kun ei pääse purkamaan paineita normaalisti, niin on sitten seksiasiat koko ajan mielessä ja puheissa.

• ö-Öö

Uskiksilla omanlaisensa kooditukset.

Mun mielestä Revon tapauksessa kyse norminiittauksesta, jolla päästää eroon hankalasta duunarista. Jollain toisella työpaikalla hommeli tehtäis toisin. Ihmisiä kai net papitkin, Repo omanlaisensa, ei silleen jäyhäjököttäjä, kuin monet muut papit. No ortodokseilla erilainen uskonto, kuin katolisilla, tai islamisteilla, mutta uskonnot on aina uskontoja, nissä poppamieheltä odotetaan tietynlaista roolisuoritusta. Jossain toisessa duunissa tollaseen ei ois kiinnitetty mitään huomiota.

On niitä muissakin ammateissa, Miminkinen ei ole täysin normin mukainen lekuri, mutta sitä ei ole hiillostettu ulos. Ero ehkä enenpi siinä Repo tekee kirkon mielestä niille negatiivista imagoa, Kiminkinen kai lekurien mielestä tekee positiivista...

Jaa mun duuneissa. ei niissä mitään erikoista, enenpi työ edellä. Läppääkin juu, mutta ei merimiestyyliin. Riippuu työyhteisöstä ja hommista. Ei asiakkaalle voi heittää mitä tahan, kun se asiakas voi olla vaikka pappi tai lekuri. Duuniporukalla vapaampaa. En usko kevyt läpätys ikinä ketään haitannut, työpaikkaromanssit häiritsevämpiä. JA pikkujoulut.

=DW=

• Bengalitikku

Eikö ensin anneta huomautus.
        Tytöttelyähän sitä oli, koska miehet halusivat olla poikia. Kait se sävy.
        Ja sanovatko ihmiset koskaan suoraan, että ei pidä tytöttelystä omalla kohdallaan. Veikkaan, ettei. Nynneröidään, puhutaan selän takana ja sitten isketään.

• ihan.oma.syy

Mitro Repo sai kaksikin huomautusta, mutta ei tyyliään muuttanut. Epäasiallisesta naisten kohtelusta ja kaksimielisistä puheista raportoitiin jo meppi-aikana. Silloin Repo pyysi julkisesti anteeksi, nyt seurakuntatyössä ei pyytänyt. Varmaan potutti kun joutui palaamaan hyväpalkkaisesta ja makeasta meppi-elämästä tavalliseen papin hommaan. Ja syy siihen ettei mepin pesti jatkunut, oli paljolti sama mihin papin työ kariutui. Äänestäjät muistivat raportit ja maine kärsi.

• eiköhän se ole tilanne missä tytöttely tapahtui, se paheksuttava, sekä lisäksi tietenkin tytöttelijän ammatti. kyllä minusta tuntuu hyvin oudolta jos pappi missä tahansa tilanteessa tytöttelee tai pojittelee seurakuntalaista virkatehtävissä. kyllä papin pitää muistaa korrekti käytös
      tilanteessa kuin tilanteessa.

• Hymni-herruudelle

Niin, ei kirkon mummokuoroakaan voi oikein tytöiksi kutsuskella, siinä menee se arvoraja. Tosin pitäisi kai se käytös kaikkiaan olla korrektia, sellaista harrasmaista.

• Ei papille tytöttely kuulu, ja muutenkin tytöttely ja pojittelu on mennyttä aikaa, jos puhutaan aikuisista ihmisistä.
        En tiedä, millä ansioilla tämä Mitro sen suuren huomion sai. Se nousi sitten päähän, ja. Eikä Mitro ole ensimmäinen, eikä viimeinen.

• k-kotton kirjoitti:

Ei papille tytöttely kuulu, ja muutenkin tytöttely ja pojittelu on mennyttä aikaa, jos puhutaan aikuisista ihmisistä.
        En tiedä, millä ansioilla tämä Mitro sen suuren huomion sai. Se nousi sitten päähän, ja. Eikä Mitro ole ensimmäinen, eikä viimeinen.

Eikä tuo ole ainoa asia, mitä hän on päästellyt suustaan.

• eppu2 kirjoitti:

Eikä tuo ole ainoa asia, mitä hän on päästellyt suustaan.

Minun mielestä Revon käytöstä olisi pitänyt suitsia jo silloin, kun hän oli tekemässä radio-ohjelmaa, vai oliko telkkarissa, kikattelevien poikasten kanssa.
        Mutta ne äänet on tärkeitä, niin sen jälkeen valittiin äänivyöryllä Europarlamenttiin. siinä näkee viisauden , kyllä kansa tietää.
        En tiedä, voiko ordoksipappi olla aviolssa.
        Jos ei ole perhettä painamassa jarrua, niin seuraukset ei ole kaunista katsottavaa.

• Saga.Kabinetti

Eikös siellä Europarlamentissakin ollut jotain sopimatonta käytöstä Revon puolelta.

Jos tällaista mummoikäistä tytöttelee, niin se on jo sellainen vitsi, että sen voi hyväksyä mielestäni. Mutta jossain iässä se on naisen aliarvioimista, laskemista tyttösen tasolle, mielestäni.
        Mitenlie miehet kokevat pojattelun siitä ei minulla tietoa.

• Saga.Kabinetti kirjoitti:

Eikös siellä Europarlamentissakin ollut jotain sopimatonta käytöstä Revon puolelta.

Jos tällaista mummoikäistä tytöttelee, niin se on jo sellainen vitsi, että sen voi hyväksyä mielestäni. Mutta jossain iässä se on naisen aliarvioimista, laskemista tyttösen tasolle, mielestäni.
        Mitenlie miehet kokevat pojattelun siitä ei minulla tietoa.

Miksei se tytöttely ja pojittelu jossain illanvietossa mene, tyyliin , nyt pojat saunaan. Mutta muutoin, jos on pitkä työura jo takana ja muutenkin, niin ei sitä enää poikasia olla.
        Yksi kummallisuus omalla kohdalla. Minusta ei muiden mielestä taida vanhaa tulla, kun minulle hoetaan jatkuvasti, sinä olet vielä nuori, on hoettu koko elämän.
        Yhden naama venähti metrin mittaiseksi, kun vastasin, sinä olet ollut minun iässä jo kymmenen vuotta eläkkeellä.

• Pylykerö

Varmaankin Revon käytöksessä on ollut moittimista mikäli muistan EU-ajoilta.
      Tuo tytöttely ei minua ole koskaan häirinnyt. Tosin muistan joidenkin nuorten miesten närkästyneen kun sanoin joskus "poika" ihan myönteisessä mielessä. Tytöksi kutsuminen oli ihan mukavaa ikääntyneenä.
      Työelämässä on kyllä ihan oikeatakin kiusaamista. Jotkut oikeasti mielenterveyssairaat saattavat jostain syystä ottaa syntipukkeja. En puhu sairauksista vain olettamuksina omista kokemuksistani, koska olivat hoidossa sairautensa vuoksi jossain vaiheessa. Jos jossain työpaikassa väkeä vähennetään, ei ilmaannu kiusatuille apua toisista.

• käytös.tehtävän.mukaan

Ei tytöttely sovi virkamiehen käytökseen missään tapauksessa, tykkää tytöteltävä siitä tai ei............entisenä virkamiehenä tuomitsen hyvin vahvasti sellaisen käytöksen

• Pylykerö
        käytös.tehtävän.mukaan kirjoitti:

Ei tytöttely sovi virkamiehen käytökseen missään tapauksessa, tykkää tytöteltävä siitä tai ei............entisenä virkamiehenä tuomitsen hyvin vahvasti sellaisen käytöksen

Hyvä on, kukin saa olla mitä mieltä hyvänsä. Kysyn kuitenkin, hyväksytkö entisenä virkamiehenä toisen "alentamisen" ja nöyryyttämisen jollain muulla tavoin ? Voiko työtoveria mitätöidä ?

• käytös.tehtävän.mukaan
        Pylykerö kirjoitti:

Hyvä on, kukin saa olla mitä mieltä hyvänsä. Kysyn kuitenkin, hyväksytkö entisenä virkamiehenä toisen "alentamisen" ja nöyryyttämisen jollain muulla tavoin ? Voiko työtoveria mitätöidä ?

Ei kukaan saa hyväksyä toisen alentamista ja nöyryyttämistä, mitä sillä mahdat tarkoittaakaan. Minusta kaikenlainen ala-arvoinen käytös on tuomittavaa, työssä sekä vapaa-ajalla. Valitettavasti aina löytyy niitä jotka eivät hallitse hyvää käyttäytymistä.

• kaik.käy

Tyttö, neiti, neitokainen. Poika, poitsu, poju.

• ei.enää.tyttö

Kysyit miten meillä töissä. 80-luvulla olin nuori, urani alussa ja aiemmin miesvaltaiselle alalle alkoi tulla enenevässä määrin naisia. Elitöissä seniorit miehiä, nuoret naisia. Häirintä ja iskuyritykset enemmän sääntö kuin poikkeus, mikä ei tietenkään koskenut kaikkia. Kyllä myös uraa edisti, jos nuori ja nätti nainen suostui ohjaajansa vikittely-yrityksiin. Pahastuminen tietenkin kuitattiin asenteella "ei ole tytöllä huumorintajua" tai todettiin tiukkapipoksi.
      Ja kyllä, painostuksen alla annoin vähän periksi minäkin, ja siitä on seurannut paljon katumusta ja mielipahaa.
      Kyllä tervehdin ilolla #metoo -kampanjaa ja myös sitä että härskejä puhuvat kirkonmiehet pannaan järjestykseen! Onneksi on ajat muuttumassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      24
      2465
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1004
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      871
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      845
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      827
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      797
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      790
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      63
      762
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      684
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      131
      678
    Aihe