Valmet 455 tankki vuotaa...???

Valluvaan

Terve,
Löytyskö täältä apua tai vinkkiä mistä etsisin vikaa kun tankki vuotaa jos laittaa yli puol tankkia ainetta?
Missä tankki sijaitsee? ym.
En ole löytänyt räjäytyskuvia mistään.
Traktorihan on Valmet 455 -91

25

3142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantava.osa

      Runkotankki, eli ohjaamon alla vaihdelaatikon etupuolella. Eli on valurautaa ja saattaa olla halki.

      • Valmettikans

        V...u sulla halki on. Ei ole mulla valurauta tankkia 405:ssakaan,joka on sentään vanhempaa tyyppiä, kuin 455.


      • Valmettikans kirjoitti:

        V...u sulla halki on. Ei ole mulla valurauta tankkia 405:ssakaan,joka on sentään vanhempaa tyyppiä, kuin 455.

        Siis mitä, ei sinun pastovallussa ole edes tankkia, mutta 455 vallussa on valurarunkotankki.

        Joten ota asioista selvää ennenkuin ............


    • valamettionmulla

      Ei sunkaan se valurautaa ole?? Ainaki mitä itsellä on joskus vuotanu,niin hitsannu olen! Toki ei juuri 455.sta vaan eri Valmetista..

      • uusissa.jotain.muovia

        Valmet 33, 359, 361, 565, 500, 502, 702 jne on runkotankeilla, myös 455 ja valurautaa.


      • vallunomistaja

        Empä ole oman vastaavan tankin koostumusta tarkastellut, mutta kummaa valurautaa kun tankki on kuitenkin yhtenäinen ja hitsaamalla liitetty päätylaippoihin? Samoin kopin kannakkeet on tankin kyljessä hitsillä kiinni.
        Voihan sitä valua tietysti hitsata.

        Vanhemmassa pikkuvallussa on sitten kaksiosainen valutankki.


    • valamettionmulla

      Kappas vaan.. aina sitä oppii uutta, kun vanhaksi elää! Mulla oli 455 valmetti 1989-1995 enkä tuota asiaa tiennyt!! no niin, no,kun ei tosiaankaan tarvinnut 455.sen alla juuri konttailla.

    • 359.vuotaa.kanssa

      Onko siinä kaksiosaine tankki, siis ala ja yläosa, sitten on välitiiviste ja pultit. Mahdollisuuksia nämäkin.

      • jd551

        Varmista nyt ihan ensin ettei polttoaineen paluuletku vuoda mistään.


    • entinenvalmetisti

      Hitsattua rakennetta on tankki, välirungossa. Kuulemma valmistettu alihankkijalla kotimaassa. Joten jos oikeasti vuotaa niin kannattaa kokeilla korjausta hitsaamalla paikallaan. Todennäköisempi vuotokohta kuitenkin polttoaineletkut joiden materiaalissa jotain ongelmaa. Omassani ainakin petti paluuletku. Rakenne aika työläs. Tarkastusta, korjausta varten pitää koko hytinpohja irroittaa. Polttoaineletkut liitetty tankkiin päältäpäin. Lähtee kyllä mutta työtunteja kuluu muutamia. Vanhemmissa malleissa valutankki (502) ja polttoaineet liitetty putkilla.

      • jd551

        Merkkihuolto (!!!) purki etikuormaajan sovitteet ja puoli traktoria tankin vaihtoa varten kunnes huomasi, että paluuletku vuotaa. Tämä oli tosin 405 ja onneksi kaupungin kiinteistölaitoksen kone, joten laskukin meni pohjattomaan kirjanpitoon.

        Jos hitsaat paikallaan niin räjähdysriski on suuri.


    • valamettionmulla

      ..se mitään räjähdä! Tankki täyteen polttoainetta ja hitsaamaan! Näin minä ainakin olen hitsaillu. Tietenkin voi tankin tyhjentää ja moneen kertaan huuhtoa vedellä..se on sitten työläämpi homma.. varsinkin kuivaksi saaminen.

    • Valmettikans

      Alkuperäisessä hitsaussaumassakin saattaa olla vain pieni huokonen josta on alkanut vuotaa, kun maalipinta on ruostunut. Esim. omassa keskuslämm.kattilassakin vain sellainen 2-3 sekunnin tirppaus riitti, joten ne tankin hitsaussaumat kannattaa tsekata hyvin. Ja öljysäiliötä oon joskus hitsannut, muistaakseni piti saada käsipumpulle teline. Öljyauto täytti säiliön, ennenkö hitsasin. Ei mpö räjähtänyt hitsattaessa , hitsattava kohta kun oli nestepinnan yläpuolella. Ja paloluokkakaan ei edes mpö:ssä ole ykkösessä.

      • wertyuiopoiuyt

        Löpökin voi räjähtää, kun se kuumassa kaasuuntuu, jos sattuu hitsi palamaan läpi, tai muuten liikaa kuumenee, saattaa käydä humaus. Osaamattomien kakaroiden kohellusta tuollaiset hitsaukset. Tuokin tollo, joka kehoittaa täyttämään tankin, sillä konstin saa ainakin huokosia saumaan, tai löpöt silmille, eikä keksi muuta vaihtoehtoa, kuin huuhtoa vedellä, sekin on turhaa, voi kaasuuntua silti.

        Säiliö pitää huuhdella typpikaasulla, käy myös argon, tai CO2, siten ettei siellä ole happea ja pieni virtaus työn ajaksi, silloin tankin pohjalla voi olla vaikka bensaa, se ei syty, eikä räjähdä hapettomassa tilassa. Tässäkin pitää tietää mitä tekee, joten ei voi yleisesti suositella. Samalla menetelmällä on tullut paljon hitsattua palavien nesteiden, nestekaasu, asetyleeni ym. putkistojakin ongelmitta. Typpikaasulla huuhdellaan myös isoilla öljynjalostamoilla säiliöt, ennen kuin niitä operoidaan.


    • valamettionmulla

      No,minä tollo olen korjannut 2 vuotavaa valmetin tankkia neuvoillani!!! Eikä ole ollut mitään ongelmia..ja ovat kestäneet.. tänne metsään ei saa noin hienoja kaasuja hommattua,että voisi hitsata "virallisesti"

    • Vallu_pihalla

      Joopa-joo, toki nämä erilaiset (suoja)kaasut ovat suositeltavia ja turvallisia noloommallekin hitsarille. Mutta mistäs otat sen typpikaasun pieneen hommaan kenttäolosuhteissa? Pitäiskö Vallulla ajella Agan tai Woikosken varikolle hitsi mukana vai vuokrattava kaasupullo ja ostettava kaasumittarit ja suuttimet muutaman sekunnin työtä varten? Käy pian niin että, tulee rasva kalliimmaksi tai ainakin työläämmäksi kuin ne kuuluisat kintaat. Näillä pakkaskeleillä kyllä kokeilisin sitä hitsausta ja vaikka hiukan paineilmasta (paljonkos normaali ilma sisältääkään sitä typpeä?)sitä virtausta tankkiin, ettei kaasuuntumista pääse esiintymään. Pöljäkin toki tietää, ettei heinäkuun helteillä kannata lähteä hitsaamaan tankkia.

      • jd551

        Joo-- tosipöljiä varten tuon räjähdysriskin mainitsin. Suojakaasun saaminen pikkuhommiin onkin se ongelma. Itse olen hitsannut öljysäiliöt ulkona varjossa sammutin vierellä puhaltaen samalla paineilmaa tankkiin. Jos on pölyimuri jonka saa puhaltamaan sekin käy.

        En sitten ota MITÄÄN vastuuta tästä keinosta. Äläkä missään tapauksessa kokeile bensasäiliöön.


      • wertyuioiuy

        Mikä pakko sitä hitsausta on kenttäolosuhteissa tehdä, pitää kumminkin olla monenlaista vermettä ja sähköä käsillä, nykyään kun melkein kaikilla tumpuloillakin on mig-hitsi tallissa, siitä voi lirutella huuhtelukaasua virtausmittarin läpi ja huuhtoa hapet pois. Ei sitä happea ole kuin 21% ilmassa, 78% typpeä. Siinä olet oikeassa, että pakkasella turvallisempaa, kuin kesäkelillä ja ilmalla puhallus laimentaa, ehkä, huurut sille tasolle, ettei pahempaa tapahdu.


    • Hitsariheikki

      Eiköhän tankki liene valuterästä ja niinollen hitsttavaa.

      • MälliEsab

        Huokonen valu. Turha edes yrittää hitsata.


    • Valluvaan

      No joo, kiitos vastauksista. En ole kyllä alkamassa ainakaan hitsaamaan mutta vuotokohdan kyllä haluan selvittää.

      • Mäc_käivärä

        Yksi konsti vielä, toki riippuu onko vuotokohta tullut metallin väsymisen seurauksena vai muuten. Vuotopaikan voisi putsata hyvin ja maalin rapsutella pois,ja putsattuun vikapaikkaan Plastic padininkia. Joskus muinoin korjasin Saabin tankin sellaisella. Ja isäukko sitä ennen Ford Cortinan tankin, kun tankkiin mojahti iso kivi tiestä. En toki tiedä, vieläkö moista ihmeainetta saa, mutta jippo tämäkin.


    • Tankki

      Vallun tankki on peltiä ja haljennut todennäköisesti takapään hitsisaumasta. Saa korjattua hitsaamalla. Pelli tankin vakiovika.

    • Nuukaerkki

      Plastic Padininkia vaan, sillä tukkii reiän kuin reiän ja pitää.

    • NokiaLaiset

      Ennen vanhaan Valmetin omistajat tunnettiin löpön hajusta ja turvonneista kumisaappeiden varsista, kun isännät tulivat Osuuspankin tiskiltä maitotilejään nostamaan. Runkotankki jalkojen välissä kostutti Nokialaisten varret polttoöljyllä. Eivät ainakaan sitten kiristäneet pohkeita, jos varret vaan kestivät jalkaan vetämisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7523
    2. 101
      5419
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      4997
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      136
      4384
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3130
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      47
      2772
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2749
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2367
    9. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2324
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

      Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1900
    Aihe