Mikä minulla mennyt ohi. Villisiat pitäisi tappaa sukupuuttoon, jonkun ruton takia. Mukamas se tauti, vaikeuttaa sianlihan vientiä. Samaan aikaan, Suomeen tuodaan todennäköiseti ns ruttomaista sianlihaa.
Mikä mennyt ohi
2
186
Vastaukset
Sanoppa se. Itsekin ihmettelen mistä tällainen hysteria on alunalkaen nostanut päätään. Ei lihakarjalle, lehmille, lampaille yms kotieläimille tehdyt susivahingot ja susiuhka ole saanut aikaiseksi susien tappotalkoita. Nyt joku rutto on uusi musta ja jossain saunaillassa keksitty syyksi hävittää villisiat. Jotenkin mulla on sellainen aavistus että pääasiallinen pelko on se että jos villisiasta tulee ruotsin kaltainen kanta jossa ammutaan villisikoja enemmän kuin hirviä vuodessa on silloin ns ilmaisen sianlihan saaminen liian helppoa jolloin joulukinkku alkaa olemaan luonnosta itsestään selvyys metsästäjille ja näiden myydessä myös metsästämättömille ihmisille. Se näinollen laskee kotisianlihan kysynnän todella alhaiseksi.
Tässä samassa tarinassa esiintyy usein taudin "tartuntaherkkyys"
Ei suositella villisika matkoja baltiaan ja kaikki vaatteet yms auton renkaista lähtien olisi desifioitava tällaisen matkan jälkeen tai jos ylipäätään käy baltiassa.
Jos todellisuudessa tauti on noin tartuntaherkkää niin sitä ei suomeen tuo ainakaan se villisika. Kyllä sen ennättää tuomaan ne miljoonat muuttolinnut jotka baltian maaperällä käyskennellessään laskeutuvat suomen maankamaralle. Siis jos muka on noin tartuntaherkkää. Tai sitten sen tuo Saku tuuliig laatikon kantaja tallinnasta lenkkariensa pohjassa. En usko. Valetta kaikki. Kyllä suurin "uhka" tässä on luonnon sikakannan mahdollinen moninkertaistuminen ja kotimaisen sianlihan kysynnän hiipuminen. Ja kuten sanoit. Tuodaanhan sitä sikaa jo muutenkin ulkomailta tuhansia kiloja.- uuvakkoukko
Odotellaan ekaa, rabiestapausta sudessa. Tuolta naapurista, kun se tänne jolkottelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351432
- 1101193
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89974Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644