Iskee vuosisadan lumimyräkkä. Uutta lunta ainakin 2-3 centtiä ja jäätävä tuuli.
Itse olen varautunut täydentämällä tänään sekä jää - että kuivamuona kaappeja sen vähän mitä nyt syönkin. Ei ole tarvetta tarpoa ennen keskiviikkoa.
Kuinka olet varautunut huomiseen
32
484
Vastaukset
- kaakaotajapullaa
tänne lupailee 15 cm, vaan ei haittaa, leivoin tänään sämpylöitä ja pullaa, niillä pärjää pitkään
- Elämä-ei-pilalla
Nyt kun tuolla on otettu esiin säälikorttikin, niin pitänee sääliä uudenmaalaisia ja stadilaisia, koska myräkkä puree eniten siellä.
Olen karussa muualla ja menen takaisin vasta valmiiksi auratuille teille. - Bengalitikku
Lapio on tanassa eteisessä ulko-oven vieressä; toimii samalla varashälyttimenä ja puolustusvälineenä, jos hämärätyyppi yrittää roplata vielä lukkoa.
Voi meit poloi, jos myräkkää pukkaa. - Bengalitikku
Lapio on tanassa eteisessä ulko-oven vieressä; toimii samalla varashälyttimenä ja puolustusvälineenä, jos hämärätyyppi yrittää roplata vielä lukkoa.
Voi meit poloi, jos myräkkää pukkaa. - Lapaa.otsaan.vaan
Bengalitikku kirjoitti:
Voi meit poloi, jos myräkkää pukkaa.Tsemppii mummo, kyl sie rosmon päihität.
- Kaikkisujuu
Yhdestä lumipyrystä aina selvitään.
No, ei ole ensimmäinen kerta kun lunta sataa, eiköhän tuosta selvitä. Onneksi kuitenkin on vielä pyhäpäivä ja saa olla kotona.
- sellaistavaan
Varastossa pitäisi olla lusikka-haarukka mysteeriö
Olen saanut auringonoton kiintiöni siihen pisteeseen, että teen huomenna rästiin jääneitä sisähommia. Mitään myrskyjä ei korpeen ulotu, mutta lunta voi hipsiä.
Tänään mökin räystäissä oli pitkiä jääpuikkoja, joista tippui kevään ensi vesipisaroita.
Lumikinoksetkin ovat vajuneet, mutta huonenna sämme uutta lunta.
Toisena pääsiäispäivänä ajattelin valmistaa vartalot nukketaloon muuttavalle kolmelle uudelle nukelle, joiden päät, kädet ja jalat olen tehnyt keramikassa. Vartalon nukeille teen kankaasta.
Sitten voisin tehdä timpurin hommiakin. Tähän uuteen kotiin muuton jälkeen kaksi kukkastani on pyrähtänyt huimaan kasvuun. Toinen tarvitsee tukiritilikön.
Täĺäistä olen suunnitellut huomiselle 🤔enpä ole varautunut mitenkään, katselen vain ikkunasta lumipyryä ja nautin olostani huomennakin.
Hyvää harjoitusta tänään, kaksi kertaa auto kiinni lumessa, ja lapiohommia.
Pitäs hankkia neliveto.
Lunta on jo likimain metrin vahvuudella, että ei muutama lisäsentti tilannetta miksikään muuta.
Hiihtäsivät nyt ne, jotka vonkuu lokakuussa lunta, että pääsis hiihtämään. Tässä on vielä puolitoista kuukautta aikaa vetää liisteriä suksenpohjiiin, on sitä lunta niin paljon.
Minulla on kolme pakastinta, kuution verran pakastetilaa, sitten on maakellari, jossa on isoja pottuja. sitten on pussi kolmen viljan sämpyläjauhoja, niistä tulee hyviä sämpylöitä.
Ei nämä ole yhtä päivää varten varattu, kuukauden , niin sitten pitäisi vähän miettiä, vaan isoja pottuja kyllä riittää.- Heikunkeikku
"k-kotton"
Mukava kirjoitus sinulta taasen.
Kyllä pärjäät kuutioinesi pakastintilaa ja ku peunoitakin piisaa, niin ei voi muuta sanoa, ku hyvin menööööö:)
Ja kolmen viljan sämpyläjauhoillakin vääntää jo vaikka mitä. Klimppisoppaa esim..
Oi kadehdin ma, oi kadehdin ma.
Mutta toisaaltaan, mitäs asut tommoses tienoos, että autokin tyssää joka mäes.
Täälä mun tienoossa ei ole noin hirmuiset olot. Kaiketi meri hemmottelee meitä rantalaisia erimoisesti, kuin sisä-Suomeilijoita? Heikunkeikku kirjoitti:
"k-kotton"
Mukava kirjoitus sinulta taasen.
Kyllä pärjäät kuutioinesi pakastintilaa ja ku peunoitakin piisaa, niin ei voi muuta sanoa, ku hyvin menööööö:)
Ja kolmen viljan sämpyläjauhoillakin vääntää jo vaikka mitä. Klimppisoppaa esim..
Oi kadehdin ma, oi kadehdin ma.
Mutta toisaaltaan, mitäs asut tommoses tienoos, että autokin tyssää joka mäes.
Täälä mun tienoossa ei ole noin hirmuiset olot. Kaiketi meri hemmottelee meitä rantalaisia erimoisesti, kuin sisä-Suomeilijoita?Kävin järvellä, tuli kuha ja säyne. Jäällä niin paljon lunta, etten muista milloinkaan noin paljon olleen.
Ajattelin paistaa kalat. Pieleen se paisto menee, niin on mennyt useasti, vaan kyllä niistä jotenkin syötäviä tulee.
Paistinpannua minä en hallitse, ei minulla onnistu kyljyksetkään.
Kyllä se pannu lämpenee, kun pistää levyn kuutoselle.
- MäEnJummarra
Voi hirrrrrveeeetä, kauheeeeta, kamalaa, Suomessa sataa lunta, jopa pari senttiä vuorokaudessa!!! Kyllä sellaiseen pitää tosissaan varautua. Jossain voi kuulemma sataa jopa 10 senttiä vuorokauden aikana ja vielä tuuleekin. Kyllä suomalaiset ovat varmaan ihan pulassa.
- Heikunkeikku
Kirjoitan hieman silmät sikkuralla. Oon musiikkia kuulokkeilla kuunnelut kaikessa rauhassa simmut kiinni pimeässä, luottaen huomisen olevan aurinkoisen mukava. Ei ole tänne luvattu mitään kummosta kammosta säätä. Ja vaikka tuliski kummosta, niin tilanteen mukaan kuleksin.
En kammoksu kummostakaan ilmaa. Kuhan kraavin päänahkaa ja tuumin, että hitto mimmonen kevät on menos. Ei naurata kaaheesti, mutta kuka sitä nyt aina naareskelisikään:)
On mulla tekemistä täälä sisälläkin. Olohuone on huonekaluja lukuunottamatta tyhjennetty. Siis ne mun kammottavan valtavat määrät kristalleja. Jep, kerännyt niitä himosti "huonona" hetkenä tai jotain. Ne on laatikossa talouspaperin kera kääritty. Saunan lauteet on viimesen päälle täynnänsä laatikoita. Ja muuallakin kamat laulaa.
Lasivitriinissä oli yllättävän paljon tavaraa, kera kansiot alakaapeis ja kera kaiken-maailman- semmoset-paperiset. Nyt on Hän tyhjä.
Koko olohuone pitää saada aivan tyhjäksi ennen kun työmiehet saapuvat. On vähän ollut kova homma. Seiniltäkin on raavittu voin sanoa aimosti tauluja ja muuta mukavaa.
Mutta olen paremmalla puolella töissäni.
Vuosisadan myräkästä en piittaa. Se ei tulle, mut jos tulee, niin tulukoot.- pirremiinapas
Auts..ai sielläkin revitään kotia, täällä koti on ollut hujanhajan jo rapiat kuukauden, ja vielä ehkä kuukausi lisää huoks..jos sitten pääsisi saunaan kylpemäänkin, nääs romuvarasto sijaitsee täälläkin siellä.
Lauantaina kävin tapetti ja maalikaupassa, tytöt oli makutuomarina, saas näkee millaiselta meillä sitten näyttää :)
Tympii jo tämä takkahuoneasuminen.
- ehkäverkotvesille
Hyvä ulkoilusää tiedossa.
- mitenkähänkäy
Olen lämpövuorannut vanhan perunakellarin tiiviiksi.
Kynttilöitä, myrskylyhty, taskulamppuja, liekinheitin, 20 kaasupulloa ja spriikeitin sekä 30 punttia tulitikkuja ovat valmiina juureshyllyllä.
Vettä olen varannut 400 litraa.
12 säkillistä perunoita, 8 säkillistä porkkanoita ja kaalia, 14 palvattua lampaanlapaa, 10 pakettia näkkileipää, 3 tahkojuustoa, 7 kiloa voita, 6 pakettia kahvia, pötkö lauantaimakkaraa ja 4 rasiaa kananmunia siististi ladottuina kellarin nurkassa.
Lisäksi 25 toppaa piipputupakkaa, sätkäpapereita ja filttereitä, kaikki Kalle Päätalon romaanit, nippu vanhoja Maaseudun Tulevaisuus-lehtiä, Aku Ankkoja pari nippua ja uusimmat Kelan tiedoitteet ovat myöskin valmiina tulevaa eloonjäämistaistelua odottamassa.
Kun yöllä hirvittävä myrskytuuli lykkää metritolkulla lunta kellarin päälle, niin siellä lämpimässä vällyjen alla olen täysin turvassa luonnonvoimien riehumiselta.
Mutta, jos sittenkin sattuu jotakin odottamatonta ja happi loppuu tai muuten en selviä hengissä, niin olen valmiiksi kirjoittanut viimeisen toiveeni kellarin seinään:
"Lyökää kuokka leukani alle ja vetäkää minut syvälle metsään!"- Heikunkeikku
"mitenkähänkäy"
Hyvin oot varautunut. Tottavie oot:)
Mä aattelin repästä verhot ikkunoista veks huomenna ja seinäkellon seinästä. Yks kukkalamppu oli niin tiukas, että sitä en seinästä irti saanut, kun tänään yritin.
Myräkät on siitä kivoja, ettei tee mieli lähteä kyläluutailemaan tai muuta mukavaa tekemään kodin ulkopuolelle, vaan on aikaa keskittyä sisäjuttuihin. - TuuletusreikäOnTarpeen
Eikö kellarissa ole ilmahormia ulos? Meillä tehtiin jo lapsuusvuosina maakellariin pienellä katolla varustettu peltiputkesta valmistettu raitisilmapiippu
- Eloon.elämästä
TuuletusreikäOnTarpeen kirjoitti:
Eikö kellarissa ole ilmahormia ulos? Meillä tehtiin jo lapsuusvuosina maakellariin pienellä katolla varustettu peltiputkesta valmistettu raitisilmapiippu
Kuin iskikin sama mieleen heti aamusta heti kun luin eloonjäämis selitteen. Sama on meikän maakellarissa, hormi, kun kellari valmistui jo 60 luvulla vanhenpieni toimittamana. Itse en ole sitä käyttänyt enää 20:n vuoteen.
- syö-pieniä-perunoita
"Olen lämpövuorannut vanhan perunakellarin tiiviiksi."
"Mutta, jos sittenkin sattuu jotakin odottamatonta ja happi loppuu tai muuten en selviä hengissä, niin olen valmiiksi kirjoittanut viimeisen toiveeni kellarin seinään:"
Hyvä, että huomasit, sillä happihan sinulta loppuu aika pian. Mutta muistan Ritva Santavuoren sanonnan mummostaan, että hän söi aina isoja perunoita ja silti kuoli!D - luulisinainakin
Eloon.elämästä kirjoitti:
Kuin iskikin sama mieleen heti aamusta heti kun luin eloonjäämis selitteen. Sama on meikän maakellarissa, hormi, kun kellari valmistui jo 60 luvulla vanhenpieni toimittamana. Itse en ole sitä käyttänyt enää 20:n vuoteen.
Ei paljoa ilmahormi auta, jos kellarin päälle kasaantuu metri tiivistä lunta.
- mammavaa
-on totta että piinaajia vnhusten ovilla aina riittää
- viimks tänä aamuna - raplasi lukkoa ja paukutti ovea - juoksi sittn autolleen ja tuhatta ja sataa 40km nopeusrajoitusalueella kaahasi tiehensä - tuntematon ja tnnistamaton nuorehko jåpä.
Mtähän oli vailla - yleensä kyyläävät joko rahaa tai lääkkeitä tai jotain muuta minkä voi rahaksi muuttaa,- Eloon.elämästä
Nuoret orhit mammaa jahtaa. Ota kiinni yksi, saat samalla sulhon ja henkivartijan ja omaishoitajan, joka valvoo että otat lääkkeesi ajoissa, ettei lähde mielesi vaeltelemaan kuin kulkuri hornan persiessä.
No kyllä varmaan juoksi ja lujaa, kun huomasi räpläävänsä väärällä ovella.
Minulle se on onnistunut käymään muutamankin kerran pitkän elämäni aikana ja minun ovellani on räplännyt ja nykinyt ovea ihan tuntemattomia ihmisiä määränään mennä eri kerrokseen, jopa eri taloonkin.
- Hommat.hoidossa
Varauduin hakemalla eilen auton tolppajohdon ja lumiharjan eilen sisälle. Tarpeen ovat, kävin jo laittamassa lämmön pörräämään ja parin tunnin päästä lähden ajamaan kylästä kotiin. Lunta tupruttaa koko ajan, ehkä nyt viisi senttiä. Eiköhän siitä hurjiinnu kun lentojakin on runsaasti peruttu.
- Täälläpäin
Keski-Suomessa eipä ole vielä hippustakaan lumimyräkästä näkynyt vaikka piti jo aamusta alkaa, no ei kyllä ole väliksikään
- Hommat.hoidossa
Pääsinpäs kotiin, auto sinkoili minne sattuu, kitkat on. Ja täällä heti lumitöihin, autopaikka, terassi ja sisääntulo. Minulla on laiska naapuri. Kun olen luonut autojemme välin koko leveydeltä, hän tulee ja pudottaa katoltaan sen 15 senttisen lumimassan siihen väliin. Talloo ja lähtee ajamaan. Toiselle puolelle sitten sama juttu, toisen naapurin harmiksi. Yhtenä talvena autoni oli kallellaan siten, että oikea puoli oli selvästi korkeammalla. Villin näköinen.
Nyt tein siten että puhdistin hänen autonsa katon oman autoni puolelta lumet ja kolasin pois meiningillä, kaikki hyötyliikunta on kotiinpäin. Nyt sohvalle selälleen nauhoituksia katsomaan. - pirremiinapas
Luulin kummemmankin tulevan, uutinen sai matkaan jo ennen puolta päivää, vaan oisi tuonne sekaan mahtunut, - saarta ei näy siitä tietää että sataa lunta, ainakin siitä :).
Lumikola pitäisi kyllä ottaa jo vihdoinkin käyttöön, sen verran jo ryvetti kotiliittymässä. - Lemmenkäinen
Kovin ne nykyään liioittelevat.
Eipä tuota montaa senttiä tullut ja sekin vähä hiljalleen.
Niin sen olin tuumannut, että tänään vasta lähdin auton rattiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku604606Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt352109Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti491545Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1621502- 1651488
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.2621293Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm1961184- 2031122
- 651064
- 801047