Auttakaa! Kauhea matikantehtävä!

en.osaa

Laske suorakulmaisen särmiön särmien pituudet, kun tiedetään tilavuus 120 cm3, tahkojen yhteenlaskettu pinta-ala 158 cm2 ja särmien yhteenlaskettu pituus 64 cm.

Tää pitää esittää perjantaina ja sillä voi korvata yhden koetehtävän! Se on tärkeää koska oon niin huono kokeissa! Onko tähän joku kaava? Nörtit auttakaa!!!

11

1002

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neropatti

      Tästä se lähtee. Ratkaise x, y ja z yhtälöistä xyz = 120 ja 2xy 2xz 2yz = 158 ja 4x 4y 4z = 64.

      • en.osaa

        Ei se onnistunut! Miten se ratkastaan? Mä yriti nmonta tuntia ja kaikki meni sekasin . Ei en ymmärä mitään ja mä en oo nukkunu yhtään! Ei tästä tuu mitää! Auttakaaaaaaa!!!


    • pituudet

      5,333… cm?

    • Lol.

    • neropatti

      Siis ratkaistava yhtälöt

      xyz = 120
      2xy 2xz 2yz = 158
      4x 4y 4z = 64.

      Viimeisestä yhtälöstä z = 16 - x - y. Sijoittamalla ensimmäiseen ja toiseen saadaan 16xy - yx^2 - xy^2 = 120 ja 16x - x^2 16y - y^2 - xy = 79. Kun kerrotaan jälkimmäinen x:llä, saadaan 16x^2 - x^3 (16xy - xy^2 - yx^2) = 79x. Suluissa olevan arvo on 120, joten saadaan yhtälö x^3 - 16x^2 79x - 120 = 0. Tämän kolme ratkaisua ovat särmien pituudet. Jaetaan alkutekijöihin 120 = 2×2×2×3×5. Kokeillaan olisivatko 1, 2, 3, 4, 5, 8 yhtälön ratkaisuja. Todetaan, että yhtälön ratkaisut x ovat 3, 5 ja 8.

      Kaavoissa x^2 tarkoittaa x potenssiin 2

    • Uusi tehtävä! Ratkaise yhtälö 2x(x z) z(z 2) - cos( xy ) 3 = 0.

      Ihan kauhee! Siis mitä tuolle voi tehä? En mä voi istuu miettimäs tällasii kun mä en mahtunu sellasiin bikineihin jotka halusin ja sain PT:ltä uudet ruokavalion ja treeniohjelman ja nyt pitää mennä salille joka ilta! AUTTAKAAAA!

      • Neropatti

        Merkitään x z = t ja sijoitetaan z = t - x. Tällöin yhtälö saa muodon t² 2t x² - 2x - cos( xy ) 3 = 0. Täydennetään neliöiksi, jolloin saadaan (t 1)² (x - 1)² - cos( xy ) 1 = 0. Koska 1 - cos( xy ) ≥ 0 ja myös neliötermit ≥ 0, yhtälö toteutuu vain jos t 1 = 0 ja x - 1 = 0 ja 1 - cos( xy ) = 0. Siis x = 1 ja t = -1 ja cos(y) = 1. Lopputulos x = 1 ja z = -2 ja y = 2πk, missä k on kokonaisluku.


    • Auttakaa!!! Ihan kauhee tehtävä! 😨 En mä osaa ratkasta ja alan heti syömään pullaa ja suklaata kun pitää miettii jotain tehtävää ja paisun kokoajan enkä saa lakattuu varpaankynsiä ja tulee finnejä ja treenit menee hukkaan ja kesäloman alussa oon turvonnu plösö enkä mahdu bikinein kun pitäis mennä uimarannalle 😝 ja nyt oon menosa ennustajalle.

      Kolmion ABC kärjestä A piirretyt korkeusjana, keskijana ja kulmanpuolittaja jakavat kärkikulman A neljään yhtäsuureen osaan. Laske kolmion kulmien suuruudet ja sivujen pituuksien suhteet.

      • Merkitään korkeusjanan, keskijanan ja kulmanpuolittajan päätepisteet D, E ja F sekä kärjen A kulma 4a (piirrä kuva!). Koska AE jakaa kolmion kahteen yhtäsuureen osaan ABE ja AEC, pinta-alat ½ AB×AE sin(3a) = ½ AE×AC sin(a), mistä seuraa AC = AB sin(3a) / sin(a). Lisäksi AD = AB cos(a) = AC cos(3a), joten AC = AB cos(a) / cos(3a). Yhdistämällä saadaan sin(3a) / sin(a) = cos(a) / cos(3a) ja edelleen sin(3a)cos(3a) - sin(a)cos(a) = 0. Tuplakulman kaavalla sin(2x) = 2sin(x)cos(x) saadaan sin(6a) - sin(2a) = 0. Yhteenlaskukaavasta seuraa sin(2a)cos(4a) sin(4a)cos(2a) - sin(2a) = 0 ja tuplakulmasta sin(2a)cos(4a) 2sin(2a)cos²(2a) - sin(2a) = 0. Käytetään vielä tuplakulman kaavaa cos(2x) = 2cos²(x) - 1, jolloin yhtälö kutistuu muotoon 2sin(2a)cos(4a) = 0. Koska 0 < 4a < 180° eli 0 < a < 45°, niin sin(2a) ≠ 0. Siis cos(4a) = 0, joten 4a = 90° ja a = 22.5°. Kolmiot ABD ja ADC ovat suorakulmaiset, joten kulma B on 90° - a = 67.5° ja kulma C on a = 22.5°. Koska tan(a) = AB / AC, niin AC = AB / tan(a). Puolikkaan kulman kaavasta saadaan tan(a) = (1 - cos(2a)) / sin(2a) = (1 - 1/√2) / (1/√2) = √2 - 1 ja siis AC = AB(√2 1). Pythagoraan lauseesta seuraa BC = √(AC² AB²) = AB√(4 2√2). Suhteet AB:AC:BC = 1 : √2 1 : √(4 2√2).


    • Ellipsin keskipiste on origossa ja puoliakseleiden pituudet ovat 5 x-akselin suuntaan ja 4 y-akselin suuntaan. Piirretään kolmio ABC siten, että kärkipisteet ovat ellipsillä ja sivut AB ja AC kulkevat ellipsin polttopisteiden kautta. Laske kolmion sivujen pituudet ja pinta-ala, kun kärjen A x-koordinaatti on 1.

      Yks matikantehtävä vielä pitää tehä ja kun mä näin tään kotona ku en uskaltant kattoo koulussa mä söin heti yhen tiikerikakun ja pussin vadelmamunkkeja jotka ostin kotimatkalla. Siinä saa käyttää jotai ohjelmaa ratkaissemaa niitä yhtälöitö muttaku en mä tiedä mitää ja sit sille pitää kirjottaa joku alporitti tai jotain., ja nyt mä oon varmaa jo lihonu ja kun mä katoin peiliin mun otsaasa oli ryppy ku oon miettiny liikaa AUTTAKAAA!!! 😭

    • Näyttää siltä, että olen saanut porttikiellon tänne.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1416
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1243
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1170
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1032
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      39
      920
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      780
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      776
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      757
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      652
    Aihe