Tieoikeuteen liittyviä kokemuksia

Miinanpiina

Ostin 20vuotta sitten vanhan mökin ja mökille perustettiin tieoikeus vanhaan tiehen. Kirjattiin myös mökin ostajalle tien kunnossapito. Nyt isäntä ,jolta ostin mökin on tehnyt mökkitiestä kolme uutta tietä tarkoituksella myydä kolme uutta mökkitonttia. Kysyessäni tien kunnossapidosta isäntä vastasi ,että kunnossapito kuuluu edelleen minulle ,koska hän myy mökkitontit sukulaisille. Olen juuri kunnostuttanut tien ,ja maksanut siitä urakoitsijalle 800 euroa. Onko oikeudenmukaista ?

5

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos ei muuten asia sovinnolla ratkea kustannusten yhteiseksi oikeudenmukaiseksi jaoksi, kannattaa hakea uutta tietoimitusta, mutta kunnilla se oli todella paljon halvempi kuin maanmittauslaitoksella. Liekö toimiva se maakunnalliseksi jotenkin määritelty kunnallinen yksityistietoimikuntien tilalle väännetty laajempi organisaatio? Kunnasta kysymällä selviää.
      Periaatteessa muilla tonteilla ei ilman tieoikeuden perustamista ole käyttöoikeutta aiemmin määriteltyyn tieoikeuteen.

      • Anonyymi

        Tieoikeus perustettiin kahteen kertaan kahdessa eri toimituksessa. Mikä voisi olla perusteena?


    • Anonyymi

      Vähän eri asia tämä, mutta valaisee tieoikeusasiaa:
      "Voiko kiinteistölle saada toimituksessa toisen kulku/tieoikeuden?
      Yleensä ei. Poikkeava päätös voi tulla, jos kiinteistön eri osat ovat jonkin luonnon elementin, kuten kalliojyrkänteen tai joen eristämiä."
      https://www.maanmittauslaitos.fi/ukk

      Maanmittarit viis veisaa tuosta. Tieoikeus kirjattiin niin että tontin kahdella sivulla on tieoikeus ja sisäänajo. Mitään luonnonestettä ei ole, mutta oikeuksia saanut onkin kunnallispolitikko. Luonnon elementin kanssa yhtä vahva tai vahvempikin on korruptio.

      • Anonyymi

        "Maanmittarit viis veisaa tuosta. Tieoikeus kirjattiin niin että tontin kahdella sivulla on tieoikeus ja sisäänajo. Mitään luonnonestettä ei ole, mutta oikeuksia saanut onkin kunnallispolitikko. Luonnon elementin kanssa yhtä vahva tai vahvempikin on korruptio."

        Tieoikeus voidaan aina perustaa pakkorasitteena ja lähtökohtaisesti se perustetaan kantakiinteistön alueelle. Tietenkin uuden tieoikeuden saavien kiinteistöjen omistajien pitää osallistua ylläpitokuluihin, mutta sehän on itsestäänselvyys.

        Kunnallispoliitikoilla tuskin on mitään erisarvoa noissa asioissa, ja kiitä luojaa siitä, että et asu Helsingissä. Täällä kaupungin omat maanmittarit tekevät aivan älyttömiä ratkaisuja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Maanmittarit viis veisaa tuosta. Tieoikeus kirjattiin niin että tontin kahdella sivulla on tieoikeus ja sisäänajo. Mitään luonnonestettä ei ole, mutta oikeuksia saanut onkin kunnallispolitikko. Luonnon elementin kanssa yhtä vahva tai vahvempikin on korruptio."

        Tieoikeus voidaan aina perustaa pakkorasitteena ja lähtökohtaisesti se perustetaan kantakiinteistön alueelle. Tietenkin uuden tieoikeuden saavien kiinteistöjen omistajien pitää osallistua ylläpitokuluihin, mutta sehän on itsestäänselvyys.

        Kunnallispoliitikoilla tuskin on mitään erisarvoa noissa asioissa, ja kiitä luojaa siitä, että et asu Helsingissä. Täällä kaupungin omat maanmittarit tekevät aivan älyttömiä ratkaisuja!

        Kerro esimerkki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1032
    2. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      173
      976
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      835
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      67
      787
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      745
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      685
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      593
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      538
    Aihe