Kuinka vanhan 4 tahtisen ns uskaltaa ostaa?

Vanhazippasi

Haussa 50 hv perämoottori. Alkaako 90 luvun kone olla jo liian riskiostos?
Mitä merkkiä suositellaan ja mitkä kannattaa kiertää?
Markkinoilla pyörii yamahaa ja marineria paljon muttei suzykia hondaa tai tohatsua. Onko tähän jotain selitystä jollain?

71

4199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusieizippaa

      Todellakin jo riskiostos. Vanhan 2-tahtisen voi ostaa aina kunhan katsoo että on siistikuntoinen päältäpäin ja kopan alta. Itse en ostaisi yli 10-vuotta vanhaa 4-tahti perämoottoria. Voit ostaa ihan yhtä huoletta Yamahan taikka suzukin yms. Katso vaan, että on Japanilainen merkki tai valmistettu Japanissa. Moottoreilla on silti pieniä eroja joten vertaile eri malleja! PS. Kannattaa myös harkita Evinrude E-Tec moottoreita, ne ovat 2-tahtisia 4-tahtisen tasoisella kulutuksella ja vielä huoltovapaampia. Huolto 300h/3v välein. E-Tec voitti esim. Kippari lehden 09/2009 30 hevoisvoimaisten moottorien testin. MUISTA KATSOA KONEEN KUNTO, ETTÄ ON SIISTI JA HUOLTOKIRJA ON AINA PLUSSAA!

      • huoletonhuolto

        Miten Evarin koneeseen saa luotettavan huoltokirjan? Allekirjoittaako kone sen itse vai vietkö sen verkonpaino-evarisi joka syksy valtuutetuun evari-huoltoon (jossa kone tekeee itse sen huollon napin painalluksesta)?

        Koska Evarin koneeseen ei saa huoltokirjaa, pysy nuustä kaukana.


      • Tietäjät_vauhdissa

        Evareissa on käyttäjän käsikirja ja erillinen huoltokirja. Huoltokirjassa on tehdyt huollot, huolto väliajat yms. tietoa sekä moottorin sarjanumerot yms. Tyhmäkö sinä olet kun et tiennyt, että huoltokirja on vakiovaruste? Ja huoltoa ei tehdä joka syksy vaan 3v/300h välein. Toivottavasti otat asioista selvää ja ensikerralla puhut totta. Sinun neuvoista kannattaa pysyä kaukana kun et tiedä mitään.


      • hörhöjenhörhö
        Tietäjät_vauhdissa kirjoitti:

        Evareissa on käyttäjän käsikirja ja erillinen huoltokirja. Huoltokirjassa on tehdyt huollot, huolto väliajat yms. tietoa sekä moottorin sarjanumerot yms. Tyhmäkö sinä olet kun et tiennyt, että huoltokirja on vakiovaruste? Ja huoltoa ei tehdä joka syksy vaan 3v/300h välein. Toivottavasti otat asioista selvää ja ensikerralla puhut totta. Sinun neuvoista kannattaa pysyä kaukana kun et tiedä mitään.

        Niin niin, mutta kuka sen evarin huoltokirjan leimaa tai allekirjoittaa.


        Etec 2-t hörhö:

        "ETTÄ ON SIISTI JA HUOLTOKIRJA ON AINA PLUSSAA! "

        ja

        "Tyhmäkö sinä olet kun et tiennyt, että huoltokirja on vakiovaruste? "

        Jokaisen moottorin mukana tulee huoltokirja, niin myös Evarissa. Sekö siis on plussaa, että tämä koneen mukana tullut koskematon ja neitseellinen huoltokirja löytyy konetta myytäessä. Vai mitä yrität selittää tästä Evarin huoltokirjasta ja Evarin itse tekemistä huolloista.


      • huoltoLiikkessä

        Evarin huoltokirjanhan voi leimata kuka vaan. Voithan sinäkin leimata vaikka oman ajokorttisi jos mielitekee. plussaa on se, että mukana tulee huoltokirja jossa on leimat ja kaikki määräaikais huollot tehtynä eli merkattu. Pitäisihän sinun tietää?


      • EthännäTIIJÄ
        huoletonhuolto kirjoitti:

        Miten Evarin koneeseen saa luotettavan huoltokirjan? Allekirjoittaako kone sen itse vai vietkö sen verkonpaino-evarisi joka syksy valtuutetuun evari-huoltoon (jossa kone tekeee itse sen huollon napin painalluksesta)?

        Koska Evarin koneeseen ei saa huoltokirjaa, pysy nuustä kaukana.

        Yhtää mitää !


    • Vanhazippasi

      Ahaa. Niin vähän arvelinkin. Eli 2008 tai uudempaa perälautaan on kiikaroitava. Noista uusista evinrudeista, niin tuo melutaso kiinnostaa. Onko ne saaneet sen näissä e-teceissä jo 4 tahtisten tasolle?
      Selviänkö 4000 eurolla tästä savotasta?

      • näinjuuri

        4000€ saat käytettyjä vehkeitä. ne ovat hyviä kunhan tiedät minkälaisen haluat ja TARKASTAT HUOLTOKIRJAN TARKKAAN, että jokainen määräaikais huolto on tehty.


    • kalakaveri

      Riippuu täysin koneen historiasta (käyttö huolto) onko se riskiostos ai helmi. Tahtien lukumäärällä ei ole tässä asiassa merkitystä, vaikka 2t hörhö toista väittää. Oma perämooottorini on vuodelta 2004 ja on vielä "uuden veroisessa" kunnossa (ei myynnissä).

      Koneessa on joitain tiivisteitä yms. jotka vanhenee vaikka sitä ei käytä (koneelle tosin tekee hyvää säännöllinen käyttö). Siten ikä tuo rasitteita, mutta 15-20 vuotta ei ole vielä ongelma tiivisteille.

      Oli kyse 2-t tai 4-t koneesta, niin koneen käyttöhistorialla (esim. oikea lämmitys ja jäähdytyskäyttö ja max 80% kuormalla ajelu) on suurin merkitys ja sitten voitelyöljyn laadulla. Väärä käyttö ja yli 10 vuotiasta ei kannata ostaa. Oikealla käytöllä 20 vuotta vanha kone on taas "vasta sisäänajettu" näillä keskiverotunneilla.

      Uistelukoneet sitten erikseen. Niistä pysyisin kaukana.

      • Faktaonse

        "kalakaveri" sinulla on myös vakavia puutteita luotun ymmärtämisessä. Kysyppä lähimmältä ala-koululta pääseekö sinne opiskelemaan uudelleen kun ei lukeminen ole hanskassa. En missään vaiheessa sanonut mitään kieltävää viitaten lauseeseesi "Tahtien lukumäärällä ei ole tässä asiassa merkitystä, vaikka 2t hörhö toista väittää. ". Se nyt vaan on fakta, että 2t on kevyempi, helpompi huoltaa, yksinkertaisempi ja huoltovapaampi.


      • luotettava2t

        Jos, kaksitahti lähtee käyntiin se on kunnossa. Nelitahti taas voi hajota kymmenestä kohtaa ja menee koko kone.


    • vanhazippasi

      Olen pistänyt merkille, etttä ensimmäiset nelitahtiset olivat kaasutinmoottoreita. Ei liene sattumaa, että nettiveneessä on nytkin 2 kpl marinerin 4 tahtista 50 heppaista, joissa molemmissa on jotain hämminkiä kaasuttimien kanssa. toinen myyjä puhuu synkronisointitarpeesta ja toinen puhdistustarpeesta. Haiskahtaa kaasutinmoottorien tyyppiongelmille. Eli ruiskukone haussa: mitkä merkit muutkin kuin Suzuki ? Toinen asia johon lienee huomion tarvetta on, että jos toisissa on nokkaketju ja toisissa nokkahihna niin: mitkä merkit ketjukoneita ? vai onko peräti hammasrataskoneita jotkut merkit ?
      Ensiraapaisulla markkinoilla vaikuttaa sille että 2000 eurolla saa 90-luvun kaasarikoneen ja orastavia pikkuvikoja, alle 10 vuotta vanhoja ei kukaan oikein myy ja uusi pyörii 6000 eurossa.
      Onko E-tecien melutasosta mitään autenttista tietoa saatavilla ? Luotettaviksi sanotun koneen oloinen mutta kuulosuojaimet olisi tarkoitus jättää pois veneen hansikaslokerosta moottorinvaihdon jälkeen, eli merkkiuskollisuuteni on koetuksella jos ääntä ei ole saatu hiljemmaksi, valitettavasti.

      • alipainemittarilla

        Miten ruiskukone muka eroaa kaasarikoneesta tuon puhdistustarpeen osalta? Samat suodatimet ja suuttimet siellä tukkoon menee nykybensoista. Synkkaongelma taas ei ole mikään iso juttu, siinä vaan säädetään kaasarit keskenään synkroniin vivustoa säätämällä. Oikeasti aika helppo toimenpide. Avuksi edullinen virtausmittari, mutta pakollinen se ei ole.

        Kaasari on siirä hyvä, ettei sen toiminta tarvitse sähköä. Jos akku on tyhjä, niin käynsiin saa vetämällä narusta. useissa koneissa on vauhtipyörään integroitu narun paikka ja työkalusatsissa tms. naru tätä varten. Omaa 50 heppaista konetta silloin tällöin narusta käyntiin vetäneenä - toimii.


      • TestiVoittaja

        E-tec melu taso on samalla tasolla kuin 4-tahtisten. Katso esim. Kippari lehti 09/2009 jossa E-Tec voitti 30 heppaisten testin.


      • Pikkuautonarullakokäynti
        TestiVoittaja kirjoitti:

        E-tec melu taso on samalla tasolla kuin 4-tahtisten. Katso esim. Kippari lehti 09/2009 jossa E-Tec voitti 30 heppaisten testin.

        Erinomainen uutinen. Evikka on kuitenkin tehnyt moottoreita 1920 luvulta lähtien.

        Tuosta synkronisoinnista niin mikä aiheuttaa tarpeen sormeilla niitä tehdassäädöistä ellei muuttuneet ominaisuudet sylinterien kesken=härmän nielellä vika.
        Vai onko laajaltikin muotia kompensoida kanttaavia venttiileitä suutinsäädöillä?

        Mitä tulloopi litrasen moottorin nykimiseen pyykkinarulla käyntiin niin jätetään pulttiboysvitsit sikseen. Nykäisykäynnistys jo yli 15 hvssa on enemmän kärsimysnäytelmä joka päättyy ensiapulaukun avaukseen ja hinauksen soittoon.


      • ilmaveivi
        Pikkuautonarullakokäynti kirjoitti:

        Erinomainen uutinen. Evikka on kuitenkin tehnyt moottoreita 1920 luvulta lähtien.

        Tuosta synkronisoinnista niin mikä aiheuttaa tarpeen sormeilla niitä tehdassäädöistä ellei muuttuneet ominaisuudet sylinterien kesken=härmän nielellä vika.
        Vai onko laajaltikin muotia kompensoida kanttaavia venttiileitä suutinsäädöillä?

        Mitä tulloopi litrasen moottorin nykimiseen pyykkinarulla käyntiin niin jätetään pulttiboysvitsit sikseen. Nykäisykäynnistys jo yli 15 hvssa on enemmän kärsimysnäytelmä joka päättyy ensiapulaukun avaukseen ja hinauksen soittoon.

        "Vai onko laajaltikin muotia kompensoida kanttaavia venttiileitä suutinsäädöillä? "

        Noup. Kaasareiden synkronoinnilla ei ole mitään tekemistä kaasarin suuttimien säädöillä. Tai kannen venttilien kanssa. Sama synkronointiongelma on 2-t ja4-t koneissa. Se kun johtuu pääsääntöisesti kaasuläppien eri asennoista eli kaasareiden läpi virtaa eri määrä ilmaa. Yleensä ongelma on vivuston mekaaniikassa.

        " Nykäisykäynnistys jo yli 15 hvssa on enemmän kärsimysnäytelmä joka päättyy ensiapulaukun avaukseen ja hinauksen soittoon."


        Et vain osaa. Itse nykäsin narusta 50 heppasen Mercuryn ekan kerran 15 vuotiaana. Ei tarvittu ensiapulaukkua. No, olen myös veivannut 1,5-2 litraisia 4 sylinterisä auton(VW ja Ford) moottoreita veivistä käyyntiin, ei nekään nyt niin tuskaa ole ollut.


      • Erivuotistailmaako
        ilmaveivi kirjoitti:

        "Vai onko laajaltikin muotia kompensoida kanttaavia venttiileitä suutinsäädöillä? "

        Noup. Kaasareiden synkronoinnilla ei ole mitään tekemistä kaasarin suuttimien säädöillä. Tai kannen venttilien kanssa. Sama synkronointiongelma on 2-t ja4-t koneissa. Se kun johtuu pääsääntöisesti kaasuläppien eri asennoista eli kaasareiden läpi virtaa eri määrä ilmaa. Yleensä ongelma on vivuston mekaaniikassa.

        " Nykäisykäynnistys jo yli 15 hvssa on enemmän kärsimysnäytelmä joka päättyy ensiapulaukun avaukseen ja hinauksen soittoon."


        Et vain osaa. Itse nykäsin narusta 50 heppasen Mercuryn ekan kerran 15 vuotiaana. Ei tarvittu ensiapulaukkua. No, olen myös veivannut 1,5-2 litraisia 4 sylinterisä auton(VW ja Ford) moottoreita veivistä käyyntiin, ei nekään nyt niin tuskaa ole ollut.

        Se on kiva sulle. Itse pidättäydyn yli 15 hv narukäynnistyksistä. Pyrin järjestämään veneilyni myös se detalji mielessä.

        Miksi saman moottorin kaasuläppienn virtaukset ovat eri vuonna 1996 ja 2018. Eikö vivusto enää toimikaan, vai onko kaasuläpän akselitiivisteet pettäneet?


      • SaisitkoLinkitettyä
        TestiVoittaja kirjoitti:

        E-tec melu taso on samalla tasolla kuin 4-tahtisten. Katso esim. Kippari lehti 09/2009 jossa E-Tec voitti 30 heppaisten testin.

        Sen kippari lehden 30hv testin tänne, että saisi luettua ?


      • Kippari-linkki
        SaisitkoLinkitettyä kirjoitti:

        Sen kippari lehden 30hv testin tänne, että saisi luettua ?

        Tuossa on kipparilehden 50 hv kestotesti.
        https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf.

        E-tecci voitti testin, mutta oli hieman meluisempi, kuin 4-tahtiset. Toisaalta kun vertailee desibeli / nopeuslukemia, niin Evari kulkee kovempaa samoilla kierrosnopeuksilla, kuin nelarit, joten äänitaso jää alhaisemmaksi samalla nopeudella.

        (ps. testissä oleva honda oli kaasarikone.)


      • Uusi-linkki
        Kippari-linkki kirjoitti:

        Tuossa on kipparilehden 50 hv kestotesti.
        https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf.

        E-tecci voitti testin, mutta oli hieman meluisempi, kuin 4-tahtiset. Toisaalta kun vertailee desibeli / nopeuslukemia, niin Evari kulkee kovempaa samoilla kierrosnopeuksilla, kuin nelarit, joten äänitaso jää alhaisemmaksi samalla nopeudella.

        (ps. testissä oleva honda oli kaasarikone.)

        Tuli piste linkin perään.... Ei toimi. ???

        Tämän pitäis toimia.
        https://kipparilehti.fi/wp-content/uploads/kip/Linkitettavat/409yhtveto.pdf


      • hevonkuusi

      • selittelehupiukko

        "4t voitti jossain 2t jossain mitättömässä asiassa" Selitähän tota paremmin? Se vaan on fakta kuten testistä näkee, että e-tec on huoltovapain ja teholuokkansa tehoiltaan paras ja vääntävin kone.


      • Ootuon

      • E-TEC_on_vain_paras

        Täsä

        https://kipparilehti.fi/digilehti/092009-nakoislehti/52-47

        Testissä enitien kiinnoostaa itseäni Yamaha ja E-tec. Lue testi ja puntaroi itse kumman otat. Itse ottaisin perustellen e-tecin taloudellisuuden, huoltovapauden ja tehon valttia. Yamaha on kylläkin testin painavin moottori ja isoin bensa syöppö (3 litran ero e-tecciin). En tiedä näötkö tuota, jos et niin voi voi ja osta se kipparilehti.

        Jokaisella on oma mielipide, mutta jotkut asiat on vain faktoja kuten moottorikohtaiset erot!


      • huuhaajuttuja
        alipainemittarilla kirjoitti:

        Miten ruiskukone muka eroaa kaasarikoneesta tuon puhdistustarpeen osalta? Samat suodatimet ja suuttimet siellä tukkoon menee nykybensoista. Synkkaongelma taas ei ole mikään iso juttu, siinä vaan säädetään kaasarit keskenään synkroniin vivustoa säätämällä. Oikeasti aika helppo toimenpide. Avuksi edullinen virtausmittari, mutta pakollinen se ei ole.

        Kaasari on siirä hyvä, ettei sen toiminta tarvitse sähköä. Jos akku on tyhjä, niin käynsiin saa vetämällä narusta. useissa koneissa on vauhtipyörään integroitu narun paikka ja työkalusatsissa tms. naru tätä varten. Omaa 50 heppaista konetta silloin tällöin narusta käyntiin vetäneenä - toimii.

        Ja aivan paska puhetta, mulla ajettu 2 vuotta vanhalla nykybensalla, eikä yski yhtään koneen kaasuttimia en ole avannut tai puhdistellut 10 vuoteen.

        Kyllä ne viat vaan monesti on ihan muusta, kuin paskasista kaasareista, bensa vaan on kiva syy sanoa asikkaalle, unohtuu se perimmäinen vastuun kantaja.


    • Kolinavaroittaako

      Pitääkö huhu paikkansa että yamahan kampiakselit on heikkoja? Jos on niin liittyykö se heikkolaatuisiin laakereihin vai itse kampiakselin lämpökäsittelyn laatuongelmiin?

      • pensaa

        Yamaha on kuule hyvä kone. Ihan yhtä kestävä kuin mikä muukin 4t kone tai e-tec. Tosin muihin 4t verratessa ainakin 30hp sarjassa Yamaha kuluttaa enemmän bensaa, mutta ei liity asiaan.


    • mammat

      4t moottorit on tekniikaltaan kuin autoissa, niillä ajaa hamaan tappiin asti veneilykäytössä, 2t väljenee huomattavasti nopeammin tosin pyörii väljänäkin mutta tehot laskee rajusti, myös laakerit on huonommalla voitelulla siksi autoissa 2t lopetettiin kun eivät kestäneet.

      • mqawaefg

        Aivan totta turiset. 2t kyllä ajaa silti helposti 2000h ainakin. 2t kone kestää kunhan ei älyttömiä puristuksia ja tehoja suhteessa kuutiotilavuuteen ole jotka väljistää männänrenkaat. Esim. Veneen moottoreissa 2t kestää erinomaisesti kiitos matalien tehojen, mutta rossi pyörissä harraste käytössä männänvaihto väli on 60h ja kaikkia laakereita sun muita vaihdetaan tiuhaan. Tosin myös 4t rosseihin tehdään paljon remppaa esim. öljyn ja suodattimen vaihto 5h. Lopputuloksena silti fakta on, että tosi pitkälle ajetut kuten 4000h luvun omaavat koneet ovat pääasiassa nelitahteja. 2t vaihdetaan välissä männänrenkaat.


      • EE-TEKKI

        Itseasiassa 2t lopetettiin päästöjen ja kulutuksen takia kun E-TEC ei ollut sielloin vielä olemassa. E-TEC olisi kova sana autossa. Jätättää nelarit mennentullen melkein kaikessa.


      • tuokaazetorkeskusteluun
        EE-TEKKI kirjoitti:

        Itseasiassa 2t lopetettiin päästöjen ja kulutuksen takia kun E-TEC ei ollut sielloin vielä olemassa. E-TEC olisi kova sana autossa. Jätättää nelarit mennentullen melkein kaikessa.

        Juuri noin. 4-tahtisuuden tämän päivän markkinoiden voitonkulku on vain ja ainoastaan vihervassarien maapallon ilmakehänpelastustalkoo-lakipykälien nuolennan tulosta, Ei misään nimessä teknisistä syistä. Vain poliittisesti (väärin) fiksautunut ihminen alkaa sönköttämään että itäeurooppalaisella 50 luvun wartburgilla ja 2018 E-tec illä olisi jotain yhteistä. Kyse on vertauskuvauksellisesti kuin vertaisi bulgarialaista keski-ikäistä ristiinpukeutujaa ja miss Maailmaa.


      • 2t.ei.toimi.autoissa
        tuokaazetorkeskusteluun kirjoitti:

        Juuri noin. 4-tahtisuuden tämän päivän markkinoiden voitonkulku on vain ja ainoastaan vihervassarien maapallon ilmakehänpelastustalkoo-lakipykälien nuolennan tulosta, Ei misään nimessä teknisistä syistä. Vain poliittisesti (väärin) fiksautunut ihminen alkaa sönköttämään että itäeurooppalaisella 50 luvun wartburgilla ja 2018 E-tec illä olisi jotain yhteistä. Kyse on vertauskuvauksellisesti kuin vertaisi bulgarialaista keski-ikäistä ristiinpukeutujaa ja miss Maailmaa.

        2-tahtitekniikalla saadaan paremmin voima siirrettyä veteen, kuin pyörien kautta tiehen.
        Ja vesi toimii myös äänenvaimentimena.
        Tosin,, onhan tuota e-tec tekniikka käytetty mm. moottorikelkoissa, mutta 2T / 4T:n suorituskyky ero ei ole niin suuri, kuin perämoottoreissa.

        2 tahtisissa autoissa tarvittaisiin monimutkainen pakoputkisto, jotta ne saataisiin yhtä hiljaisiksi, kuin venttiilitekniikalla toteutetut nelitahtiset.

        https://www.youtube.com/watch?v=iF2X1wttyoQ


      • Pappa_Vehkeet

        Miksi niiden täytyisi olla täysin hiljaisia, ainakin itse tykkään hieman kovista äänistä (alle 80db). kyllä hiljaiseksi vielä saa, mutta monimutkaisempana kuin 2t, koska paisuntakammio. Moottorikelkoissa suorituskyky ero on itseaissa suuri, kuten miksi kaikissa esim. Maailman paras kelkka merkki Lynx käyttää sport malliessa E-Tecciä ja touringissa eli pappojen vehkeissa nelaria?


      • Joakim1
        2t.ei.toimi.autoissa kirjoitti:

        2-tahtitekniikalla saadaan paremmin voima siirrettyä veteen, kuin pyörien kautta tiehen.
        Ja vesi toimii myös äänenvaimentimena.
        Tosin,, onhan tuota e-tec tekniikka käytetty mm. moottorikelkoissa, mutta 2T / 4T:n suorituskyky ero ei ole niin suuri, kuin perämoottoreissa.

        2 tahtisissa autoissa tarvittaisiin monimutkainen pakoputkisto, jotta ne saataisiin yhtä hiljaisiksi, kuin venttiilitekniikalla toteutetut nelitahtiset.

        https://www.youtube.com/watch?v=iF2X1wttyoQ

        Moottorikelkoissa otetaan E-teceistä aivan eri tehoja kuin perämoottoreissa. Rotaxin 600 cm3 moottorista otetaan 113 hv ja se painaa vain 34 kg: https://www.rotax.com/en/products/rotax-powertrains/details/rotax-600-e-tec.html

        Rotaxin moottorikelkka 4T-koneissa ei noin suuria tehoja ole. Lähimmäksi pääsee 900 kuutionen 88 hv teholla ja 52 kg painolla: https://www.rotax.com/en/products/rotax-powertrains/details/rotax-900-ace-snow.html

        Moottoripyörissä on sitten n. 60 kg painoisia 4T koneita 120-200 hv teholla (600-1000 cm3) tuotantopyörissä. En tiedä mitä painoon kuuluu. Vaihteisto ja kytkin varmaankin, kun ne ovat yleensä kiinteä osa konetta. Nuo Rotaxin painot olivat ilman ko. osia. Tuskin painoon kuuluu öljyä ja jäähdytysvettä järjestelmiin kummassakaan tapauksessa.

        Evinrude perämoottoreissa 578 cm3 moottori antaa enimmillään 30 hv ja 115 hv kone on jo 1726 cm3. Tehoa otetaan siis varsin maltillisesti moottorikelkkoihin nähden, myös 4T-moottorikelkkakoneisiin nähden (600 cm3 4T moottorikelkka-Rotax 57 hv 41 kg). Teho/painosuhde-etua ei siis perämoottoreissa ole, mikä näkyy hyvin eri merkkien painoja vertailemalla. Eipä siis tietenkään ole myöskään suorituskykyeroa.


      • Pappa_Vehkeet

        Joakim1 pistää faktat pöytään.


      • 4t-100prosenttia
        EE-TEKKI kirjoitti:

        Itseasiassa 2t lopetettiin päästöjen ja kulutuksen takia kun E-TEC ei ollut sielloin vielä olemassa. E-TEC olisi kova sana autossa. Jätättää nelarit mennentullen melkein kaikessa.

        Juuri näin "melkeinkaikessa" mutta ei niissä tärkeimmissä, kestävyyt,hiljaisuus,puhtaus,kulutus. näkeehän sen jokainen kun rantoja kuljeksii ettei siellä näy e-tec koneitä miksi ! ?


      • Turvallisuus
        Joakim1 kirjoitti:

        Moottorikelkoissa otetaan E-teceistä aivan eri tehoja kuin perämoottoreissa. Rotaxin 600 cm3 moottorista otetaan 113 hv ja se painaa vain 34 kg: https://www.rotax.com/en/products/rotax-powertrains/details/rotax-600-e-tec.html

        Rotaxin moottorikelkka 4T-koneissa ei noin suuria tehoja ole. Lähimmäksi pääsee 900 kuutionen 88 hv teholla ja 52 kg painolla: https://www.rotax.com/en/products/rotax-powertrains/details/rotax-900-ace-snow.html

        Moottoripyörissä on sitten n. 60 kg painoisia 4T koneita 120-200 hv teholla (600-1000 cm3) tuotantopyörissä. En tiedä mitä painoon kuuluu. Vaihteisto ja kytkin varmaankin, kun ne ovat yleensä kiinteä osa konetta. Nuo Rotaxin painot olivat ilman ko. osia. Tuskin painoon kuuluu öljyä ja jäähdytysvettä järjestelmiin kummassakaan tapauksessa.

        Evinrude perämoottoreissa 578 cm3 moottori antaa enimmillään 30 hv ja 115 hv kone on jo 1726 cm3. Tehoa otetaan siis varsin maltillisesti moottorikelkkoihin nähden, myös 4T-moottorikelkkakoneisiin nähden (600 cm3 4T moottorikelkka-Rotax 57 hv 41 kg). Teho/painosuhde-etua ei siis perämoottoreissa ole, mikä näkyy hyvin eri merkkien painoja vertailemalla. Eipä siis tietenkään ole myöskään suorituskykyeroa.

        Miten on rotaxin 2t kelkan polttoaineen kulutus vs 4t. Entäs käryääkö sea :-)


      • Suvi4000
        Turvallisuus kirjoitti:

        Miten on rotaxin 2t kelkan polttoaineen kulutus vs 4t. Entäs käryääkö sea :-)

        Meneppä lukemaan moottorikelkka testejä, sieltä selvii! Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakin lynx adventure 600 joka on nelari kuluttaa vähän. Ajoin sport modella suht reippaalla kaasulla 90km ja kulutus oli 6.6 litraa.


    • Muutviat

      Ajatukset että männänrenkaiden meno olisi 2 tahtisen tuho on hassuja.

      Sytytysyksikkö, sytytyspuolat, kiveen ajettu tai korkeilla kierroksilla vaihde päällä tuhottu alavaihde, veden alle sadevedestä painunut koko motti...
      Noihin perämoottori ns. Kuolee, päätyy purkamolle, jobbareille jne.

      Mutta ettäjoku saisi 2-tahtisen rikki männänrenkaat tai sylinterin kuluttamalla? "dont make me laugh man".

    • Laskuntulos

      Olen ajanut 28 hv 2-tahti Suzukilla 35 vuotta myös uistellut. Käynnistimen sokka on katkennut ja vesipumpun siipi on vaihdettu kerran.
      Yamaha vm. 95 nelitahtinen 50 hv. Vaihdettu trimmin rele Motonetistä ostettuun vinssin releeseen ja trimmin moottori vaihdettu.
      Lisäksi hammashihna on vaihdettu.

      • Jappanist

        Japanialaiset kestää maailmanloppuun kunhan huoltaa.


      • Len-setä

        Japanialaisilla mennään helve**in ja amerikkalaisilla tullaan pois sieltä. ;)


      • niinKUN
        Jappanist kirjoitti:

        Japanialaiset kestää maailmanloppuun kunhan huoltaa.

        Vaihtaa niihin osia, mikä on topoliksi muuttunu.


    • Oikeasti

      Kaikki 2t-koneet kuolevat voitelun puutteeseen. Ja todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin. Ja tuoreöljy voidellut koneet sitäkin aikaisemmin.

      4t-kestää.

      • Oikeasti_jo

        Voitelun puutteeseen? Hyvinhän kaikki 2t koneet kestää tuorevoitelulla tai ilman.


    • Len-Setä

      Yli 10 vuotias perämoottori on aina epäluotettava, olipa merkki tai tahtilaji mikä hyvänsä. Sen ikäisenä moottori kaipaa sitä ensimmäistä remonttiaan, ja tulevat korjaukset ovat edessä kiihtyvällä tahdilla. Sisävesillä, jossa ranta on suotumatkan päässä, tämä on mukavuuskysymys. Merellä selkeä turvallisuusseikka joka kannattaa huomioida varsinkin jos houkuttelee mukaan moottoreista tietämättömiä.

      • Auttolupe

        Tunnen henkilön jolla oli vuoden 89 Yamaha Autolube 20 18 vuoden ajan eikä mitään vikoja. Myi tänä keväänä pois veneen moottorin kanssa. Ainoat huollot mitä teki oli kaksi kertaa vesipumpun siipipyörän vaihto, peräöljyt joka kevät, pensa suodattimen putsaus keväisin, tulpat vaihtoon muutaman vuoden välein ja tietenkin öljyä tuorevoiteluun jos sitä huolloksi edes laskee.


      • 30v.2t.kone.käy.jakukkuu
        Auttolupe kirjoitti:

        Tunnen henkilön jolla oli vuoden 89 Yamaha Autolube 20 18 vuoden ajan eikä mitään vikoja. Myi tänä keväänä pois veneen moottorin kanssa. Ainoat huollot mitä teki oli kaksi kertaa vesipumpun siipipyörän vaihto, peräöljyt joka kevät, pensa suodattimen putsaus keväisin, tulpat vaihtoon muutaman vuoden välein ja tietenkin öljyä tuorevoiteluun jos sitä huolloksi edes laskee.

        Tunnen henkilön, jolla on edelleen vuoden -87 2-tahti evinrude 60hv käytössä . Ajelee veneellä tosin melko vähän kesäisin, mutta kokonais tuntimäärä koneella lienee reilusti yli 1000 h.

        En väitä, etteikö nelarit ole yhtä kestäviä, mutta 2-tahtisen omistaja pääsee ainakin huoltojen osalta paljon helpommalla. Päästöjen osalta vanhat kaksarit tietysti saastuttaa enemmän, mutta niidenkin päästöjä voi hieman keventää käyttämällä synteettisiä ja biohajoavia öljyä.
        esim. amsoilin hp marine öljy toimii vanhoissakin 2-t koneissa.


      • Auttolupe

        Kuka niitä päästöjä viitsii katella ellei ole viherpiipertäjä....


    • Heittto

      Päästöistä viis, melu ja kulutus motiivina ainoat nelarin valintaan.

      • Suvi4000

        E-tec kuluttaa saman verran kuin nelari ja samoin melu taso on sama. Kannattaisiko katsella niitä moottori testejä enemmän vai onko tieto ja taito taso 90-luvulla?


      • heittto
        Suvi4000 kirjoitti:

        E-tec kuluttaa saman verran kuin nelari ja samoin melu taso on sama. Kannattaisiko katsella niitä moottori testejä enemmän vai onko tieto ja taito taso 90-luvulla?

        Testeistä ja näsäviisasteluista viis. Käytettyjen markkinoilla on joku random merkki ja mallivalikoima siihen aikaan vuodesta kun ostaja on liikkeellä, josta valitaan sopivanhintainen, vuotinen ja kuntoinen. Käytetyn osto ei ole tilastotiedettä vene-lehden arkistot kainalossa tai ulkomuistissa, ainakaan kaikille.


      • Suvi4000

        "esteistä ja näsäviisasteluista viis."

        Onko mielestäsi näsäviisastelua, että e-tecciä ei huolleta niin paljoa mitä nelareita?


        " Käytettyjen markkinoilla on joku random merkki"

        Evinrude ja Johnsson ovat Yhdysvaltojen suosituimmat perämoottorit, liekö naapurimaan takia... Mercury on toiseksi suosituin joka on käytännössä Japanilainen.

        " Käytetyn osto ei ole tilastotiedettä vene-lehden arkistot kainalossa tai ulkomuistissa, ainakaan kaikille."

        Jos ei sikaa säkissä halua ostaa niin aina kannattaa vertailla. Niitä vanhoja testejä löytyy netistä. Ainakin 2006 ja siitä ylöspäin.


      • Joakim1
        Suvi4000 kirjoitti:

        "esteistä ja näsäviisasteluista viis."

        Onko mielestäsi näsäviisastelua, että e-tecciä ei huolleta niin paljoa mitä nelareita?


        " Käytettyjen markkinoilla on joku random merkki"

        Evinrude ja Johnsson ovat Yhdysvaltojen suosituimmat perämoottorit, liekö naapurimaan takia... Mercury on toiseksi suosituin joka on käytännössä Japanilainen.

        " Käytetyn osto ei ole tilastotiedettä vene-lehden arkistot kainalossa tai ulkomuistissa, ainakaan kaikille."

        Jos ei sikaa säkissä halua ostaa niin aina kannattaa vertailla. Niitä vanhoja testejä löytyy netistä. Ainakin 2006 ja siitä ylöspäin.

        "Evinrude ja Johnsson ovat Yhdysvaltojen suosituimmat perämoottorit, liekö naapurimaan takia... Mercury on toiseksi suosituin joka on käytännössä Japanilainen. "

        Puhutko nyt käytetyistä vai uusista moottoreista ja mitä tarkoitat "suosituimmat"? Johnson-nimellä ei perämoottoreita ole tehty sitten 2007. Nykyisen Evinruden yhteys OMC:hen on varsin löyhä. OMC taisi olla eniten myyty merkki joskus ennen konkurssiaan (2000), mutta sen jälkeen myynti on ollut varsin pientä.

        Mercury ei kai koskaan ole ollut kovin Japanilainen, varsinkaan silloin, kun OMC oli suuri merkki. Muutama yhteinen malli on ollut Yamahan kanssa ja pikkukoneet ovat viime vuosina tulleet Tohatsulta. Nykyään alle 30 hv mallit ovat Tohatsun tekemiä, 40-60 tehdään Kiinassa (ovat Yamahan kanssa samalla lohkolla) ja suuremmat tehdään Yhdysvalloissa.


      • Suvi4000

        Suosituimmat eli uudet sekä vanhat. Niitä on eniten kaikissa osavaltioissa.


      • Joakim1
        Suvi4000 kirjoitti:

        Suosituimmat eli uudet sekä vanhat. Niitä on eniten kaikissa osavaltioissa.

        Siis tarkoitatko jotain rekisteröintitilastoa tms., jossa on käytössä olevien perämoottorien merkki? Aika erikoista, jos noin tosiaan on, sillä BRP-aikaan myynti on ollut murto-osa Mercuryn ja Yamahan myynnistä. Siis tuo pitäisi tulla 90-luvun ja sitä vanhempien koneiden ansioista. Oliko OMC tosiaan niin ylivoimainen, että lähes 20 vuoden rämpiminen ei vieläkään näy tuossa tilastossa?

        Linkki tilastoon?


      • Suvi4000
        Joakim1 kirjoitti:

        Siis tarkoitatko jotain rekisteröintitilastoa tms., jossa on käytössä olevien perämoottorien merkki? Aika erikoista, jos noin tosiaan on, sillä BRP-aikaan myynti on ollut murto-osa Mercuryn ja Yamahan myynnistä. Siis tuo pitäisi tulla 90-luvun ja sitä vanhempien koneiden ansioista. Oliko OMC tosiaan niin ylivoimainen, että lähes 20 vuoden rämpiminen ei vieläkään näy tuossa tilastossa?

        Linkki tilastoon?

        Noh, en taidakkaan linkata sitä uudestaan sillä ylläpito poisti sen. Joka tapauksessa artikkelissa luki, että Evinrude Ja Mercury ovat suosituimmat.


      • MitähänSopimatonta
        Suvi4000 kirjoitti:

        Noh, en taidakkaan linkata sitä uudestaan sillä ylläpito poisti sen. Joka tapauksessa artikkelissa luki, että Evinrude Ja Mercury ovat suosituimmat.

        ylläpito niissä linkeissä näki .


      • Joakim1
        Suvi4000 kirjoitti:

        Noh, en taidakkaan linkata sitä uudestaan sillä ylläpito poisti sen. Joka tapauksessa artikkelissa luki, että Evinrude Ja Mercury ovat suosituimmat.

        Linkin kanssa pitää ilmeisesti olla tarpeeksi tekstiä suomeksi, jotta välttyy automaattiselta poistolta.


      • vesillemieli
        Suvi4000 kirjoitti:

        E-tec kuluttaa saman verran kuin nelari ja samoin melu taso on sama. Kannattaisiko katsella niitä moottori testejä enemmän vai onko tieto ja taito taso 90-luvulla?

        Kannattaisi ajaa niitä koneita käytännössä, eikä tuiottaa jenkkien tekemiä tai maksamia testejä !


    • 00000000000000000000

      Kyllähän iso-isän aikuisen 4Tny uskaltaa ostaa, onhan se ikivanhaa tekniikkaa josta lastentaudit on jo ajat sitten poistettu.

      • suosituin

        juurikin näin ! 4t myös kehitetään lisää jatkuvasti, japsit kun alkaa laittamaan perämoottoreihin turbo ahtimia niin polttoaineen kulutus suhteessa tehoihin tulee olemaan häikäisevää taloudellisuutta.


      • Suvi4000

        Totta. Nelarit syrjäyttivät pääasiassa vajaatahtiset jo kaasutin ajoilla. Muutamia poikkeuksia löytyy, kuten moottorisahat.

        "4t myös kehitetään lisää jatkuvasti, japsit kun alkaa laittamaan perämoottoreihin turbo ahtimia niin polttoaineen kulutus suhteessa tehoihin tulee olemaan häikäisevää taloudellisuutta."

        Aivan, nyky autoissakin on 3 pyttysiä litrasia bensalla palavia turbo koneita jotka kuluttaa ja saastuttaa vähemmän.


      • mitäh
        Suvi4000 kirjoitti:

        Totta. Nelarit syrjäyttivät pääasiassa vajaatahtiset jo kaasutin ajoilla. Muutamia poikkeuksia löytyy, kuten moottorisahat.

        "4t myös kehitetään lisää jatkuvasti, japsit kun alkaa laittamaan perämoottoreihin turbo ahtimia niin polttoaineen kulutus suhteessa tehoihin tulee olemaan häikäisevää taloudellisuutta."

        Aivan, nyky autoissakin on 3 pyttysiä litrasia bensalla palavia turbo koneita jotka kuluttaa ja saastuttaa vähemmän.

        Veradossahan on ahdin, mutta ihan järkyttävä kulutus lähellä täyttä kaasua, ja mahtaako sittenkään pärjätä E-tecille väännössä ja kuorman kestossa.

        Moottoritesteissä on paha puute, se kuormankeston mittaus.


      • Suvi4000
        mitäh kirjoitti:

        Veradossahan on ahdin, mutta ihan järkyttävä kulutus lähellä täyttä kaasua, ja mahtaako sittenkään pärjätä E-tecille väännössä ja kuorman kestossa.

        Moottoritesteissä on paha puute, se kuormankeston mittaus.

        Aivan. Mielestäni parhaiten vääntö eli kuormankesto saataisiin mitattua penkittämällä kone potkurin kautta. Tällöin tulee mukaan vaihteistoin teho hävikki. Tosin se ei kuvaa vääntöä käytännössä esim. 1000kg kuorman kanssa.


      • suosituin
        mitäh kirjoitti:

        Veradossahan on ahdin, mutta ihan järkyttävä kulutus lähellä täyttä kaasua, ja mahtaako sittenkään pärjätä E-tecille väännössä ja kuorman kestossa.

        Moottoritesteissä on paha puute, se kuormankeston mittaus.

        veradossa ei ole turbo ahdinta, verado oli muuten taloudellisin matka ajossa tasaisella kaasulla ajettaessa, mutta huipputeholla kulutus oli kauhea niin kuin kaikissa moottoreissa.Niin kuin totesin japsit alkaa tekemään turbolla varustettuja koneita, ne tulevat mullistamaan perämoottori markkinat.


    • Seppo6777

      Evinrude etec 50hp ollut käytössä vuodesta 2006. Ostin 485 Silver foxin kaveriksi vuonna 2006. Ajettu noin 400h koko aikana. Kulutus 4500rpm:llä 12l/h ja Silver kulkee 25 solmua. Mitään ongelmia ei ole koko aikana tullut, enkä ole merkkihuollossa käyttänyt, vaan itse vaihtanut peräöljyt joka syksy ja impellerin vaihdoin 9 vuoden kohdalla ja tulpat 2 kertaa. Siinä huollot ja sisäsäilytyksessä talvet. Äänitasossa en huomannut eron kun entinen oli mercury efi 60 vm2004. Mutta kulussa kylläkin, mercury nosti paatin laiskasti pintaan. 50hp etec on plaanissa 3 henkilön kuormalla noin 6 sekunnissa, mercury 60hp ei samoin kuormattuna noussut plaaniin.
      Muista ei kokemusta kuin näistä kahdesta.

      • merkkivika

        Jätit kertomatta paljonko merkury kulutti ? tuo E-tec kulutus kuulostaa aika kovalle ! itsellä uuden sukupolven 115hp 4t samalla nopeudella 12l/t vene painaa 1000. Muuten tuo 400h on vielä todella pieni määrä ainakin 4t koneelle, 2t en tiedä voihan se sille olla jo paljon ja mainitsemisen arvoinen ?


      • Lässytilässyn
        merkkivika kirjoitti:

        Jätit kertomatta paljonko merkury kulutti ? tuo E-tec kulutus kuulostaa aika kovalle ! itsellä uuden sukupolven 115hp 4t samalla nopeudella 12l/t vene painaa 1000. Muuten tuo 400h on vielä todella pieni määrä ainakin 4t koneelle, 2t en tiedä voihan se sille olla jo paljon ja mainitsemisen arvoinen ?

        Ootko tutkinu, miten paljo raapuja laakereissasi ja pytyissä on.


    • Seppo6777

      Mielestäni mercury kulutti saman verran ja huippunopeus oli solmun tarkkuudella sama, mutta mercury oli ainakin paperilla 10 hp tehokkaampi (60vs50). En pidä kulutusta pahana, jos 4500rpm:llä kuluttaa 12l/h, 3500rpm:llä on nopeutta 20 sulmua ja kulutus silloin luokkaa 8L/h.

    • 3245252sd

      Ainakin vanhat marinerit on todella luotettavia. 3pyttynen 733kuutioinen kaasarikone on ikiliikkuja. Niin paksusta tavarasta tehtykkin että painaa 30% enempi kuin muitten kiinan valut

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2783
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2140
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1924
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1776
    6. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    7. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      132
      1744
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe