Eli alla on 2004 terra farkku, uusi facelift-malli. Minua ihmetyttää ojauksen jäykkyys varsinkin maantie/moottoritienopeuksissa. Ohjaus on todella jäykkä ratin keskiasennossa ja heti kun teen pienenkin ohjausliikkeen niin ratti kääntyy vähän enemmän kuin on ollut tarkoitus ja auto tietysti kääntyy vähän liikaa ja taas pitää kääntää takaisin jolloin sama homma toistuu. Eli moottoritiellä joutuu jatkuvasti ohjaamaan ja auto kiemurtelee tiellä, ja tämä vaan pahenee kovassa tuulessa. Todella rasittavaa. Autolla on ajettu n. 5000km ja luin täältä joskus aikaisemmin että huolto oli todennut samanlaiseen "vikaan/ominaisuuteen" että kyllä se ohjaus löystyy kunhan tulee kilometrejä alle. No epäilen kuitenkin että autossa ei ole nyt kaikki kunnossa mutta mistä tommoinen vika voi johtua? Ohjauskulmat pielessä? Tehostin ei toimi kunnolla? Vai johtuuko renkaista, mulla on kitka-Blizzakit, paineet n. 2,1-2,2 kiloa. Olisi todella mielenkiintoista kuulla mitä mieltä muut facelift-omistajat ovat corollan ohjauksesta, vai onko nyt pelkästään mun auton ohjauksessa jotain pielessä.
Uuden corollan ohjaus
30
5891
Vastaukset
- 007
Minulla on samanlainen auto. Aluksi sähkötehostin tuntui minustakin oudolta. Nyt olen huomannut että rattia ei pidä normaalisti paljoakaan käännellä. Auto kulkee satoja metrejä suoraan kunhan oppii välttämään jatkuvaa veivaamista. Kun tie kääntyy rattia käännetään vain sen verran kuin tarvitsee. Ajan harvoin muualla kuin kaupungissa. Olen yhden kerran sattunut tien päälle kovalla tuulella kun kova tuulenpuuska otti autoon. Ilmeisesti sähkötehostimen kautta tieto puuskasta ei todellakaan tule yhtä voimakkaasti rattiin asti kuin hydraulisesta tehostimesta. Eli ohjaus vaatii tottumista ja rauhallisia ohjausliikkeitä.
Tällä hetkellä maantieajo Corollalla alkaa tuntua miellyttävän rauhalliselta. Hydraulitehostimella varustettu auto tuntuu nyt siltä että rattia pitää jatkuvasti liikuttaa ja kaikki tien pinnan muutokset ohjaavat autoa.- Tikkeri
Kaikkeen näköjään tottuu, mutta eikös se silti ole niin että hydraulitehosteinen ohjaus on ainoa oikea ja muut keinot ovat pelkkää valmistuskustannusten säästöä turvallisuuden ja mukavuuden kustannuksella. Se sähkötehostin on HIRVEÄ...
- C00
Tikkeri kirjoitti:
Kaikkeen näköjään tottuu, mutta eikös se silti ole niin että hydraulitehosteinen ohjaus on ainoa oikea ja muut keinot ovat pelkkää valmistuskustannusten säästöä turvallisuuden ja mukavuuden kustannuksella. Se sähkötehostin on HIRVEÄ...
Parinkymmenen hydraulitehostajavuoden jälkeen sähkötehostin oli uutta ja outoa niin minulle kuin kaikille muillekin. Nyt oikein ihmettelen miksi niitä autoja piti ennen jatkuvasti ohjata ;-)
No, kyllä hydraulimallinen auto tuntuu ihan hyvältä aina pienen ajon jälkeen taas. Kaupunkiajossahan eri tehostimilla ei eroa juurikaan huomaa.
Eli on totta että sähkötehostajan vaatimat rauhalliset liikkeet vievät pitemmän aikaa oppia kuin hydraulimallin aktiivinen ohjaaminen. - Tikkeri
C00 kirjoitti:
Parinkymmenen hydraulitehostajavuoden jälkeen sähkötehostin oli uutta ja outoa niin minulle kuin kaikille muillekin. Nyt oikein ihmettelen miksi niitä autoja piti ennen jatkuvasti ohjata ;-)
No, kyllä hydraulimallinen auto tuntuu ihan hyvältä aina pienen ajon jälkeen taas. Kaupunkiajossahan eri tehostimilla ei eroa juurikaan huomaa.
Eli on totta että sähkötehostajan vaatimat rauhalliset liikkeet vievät pitemmän aikaa oppia kuin hydraulimallin aktiivinen ohjaaminen.Miksi sitten sähkötehostinta käytetään vain ns. "hinnatalkaen"-malleissa? Kalliimmissa hydraulinen lähes järjestään. Onko tämä nyt taas niitä seliseli-juttuja kun omassa sattuu olemaan sähköinen?
- syynä
Tikkeri kirjoitti:
Miksi sitten sähkötehostinta käytetään vain ns. "hinnatalkaen"-malleissa? Kalliimmissa hydraulinen lähes järjestään. Onko tämä nyt taas niitä seliseli-juttuja kun omassa sattuu olemaan sähköinen?
esim. uudessa Golfissa VW on ilmoittanut hakevansa jopa 0,2l/100 km säästöä. Tietääkseni esim. Golfissa ja Corollassa on kaikissa malleissa sähköinen tehostin (korjatkaa jos olen väärässä). Yleensäkin sitä käytetään uusissa malleissa. Jos viittaat Avensikseen kysymykselläsi niin vastaus on en tiedä.
- Avemanni
Huomasin täsmälleen saman asian avessa. Ave kulkee suoraan, jos rattia ei todellakaan veivata koko ajan. Itse auto on varsin suuntavakaa. Ohjaustunto oli aluksi jotenkin synteettinen, muuta ei vaivaa enää. Pitkät matkat menevät mukavasti. On myös arvo se, että ratti ei iske käsille nimismiehen kiharoissakaan. Volkkari paukutteli sormille montuissa ja se oli epämiellyttävää. Avea ja myös Corollaa kannattaa opetella ohjaamaan kevyellä otteella. Silloin menee paremmin ja tieto välittyy kropan sensoreihin.
- Sähkö on ok.
Tikkeri kirjoitti:
Miksi sitten sähkötehostinta käytetään vain ns. "hinnatalkaen"-malleissa? Kalliimmissa hydraulinen lähes järjestään. Onko tämä nyt taas niitä seliseli-juttuja kun omassa sattuu olemaan sähköinen?
Nykyään sähkötehostaja on yleinen myös laatuautoissa se vaan toimii laadukkaammin kuin karvalakkimalleissa, sähköiseen siirtymisen syynä on taloudellisuuden tavoittelu, hydraulinen kuluttaa energiaa kokoaika, mutta sähköinen vain kun rattia käännetään, ja tarve vähenee vauhdin lisääntyessä.
- Justjuuh
C00 kirjoitti:
Parinkymmenen hydraulitehostajavuoden jälkeen sähkötehostin oli uutta ja outoa niin minulle kuin kaikille muillekin. Nyt oikein ihmettelen miksi niitä autoja piti ennen jatkuvasti ohjata ;-)
No, kyllä hydraulimallinen auto tuntuu ihan hyvältä aina pienen ajon jälkeen taas. Kaupunkiajossahan eri tehostimilla ei eroa juurikaan huomaa.
Eli on totta että sähkötehostajan vaatimat rauhalliset liikkeet vievät pitemmän aikaa oppia kuin hydraulimallin aktiivinen ohjaaminen.Meinaatko että corollakin kulkee suoraan kunhan ei ohjaa, kädet irti ratista jne. Muuten ei kyseistä riisipaahdinta taidakkaan voida ajaa suoraan on sen verran tunnoton ohjaus ja yliherkkä.
- KKK
kiemurtelu suoralla tiellä kuuluu Corollan perusominaisuuksiin. Ohjaus on suoraan sanottuna surkea. Rengasmerkin vaihdot, rengaspaineet ym. eivät tuo juurikaan korjausta asiaan. Moni voi kyllä muuta väittää, mutta asia on näin. Jostain syystä ongelmat korostuvat vielä farmarissa. Esim. sedan pysyy linjassa paremmin, joskin toivomisen varaa siinäkin on.
- Pekka
Mielestäni Corollan ohjaus on todella hyvä, eikä autoa voi muutenkaan moittia. Seuraava autoni on lähes varmasti myös Corolla, mutta luultavasti laitan siihen kuitenkin ajonvakautuksen.
- Unski
Älä höpötä, ei se uusi Corolla todellakaan kiemurtele. Sen ohjaushan on todettu eri koeajoissa hyväksi pientä palautumattomuutta keskialueella lukuunottamatta. Missään en ole nähnyt että sen on sanottu kiemurtelevan, paitsi tällä palstalla jossa näitä varsinaisia asiantuntujoita, kuten sinä, riittää.
Jos et saa sitä menemnään suoraan niin kyllä se on sinussa se vika, ihan keskivertoajettava se on. - Tyytymätön
Unski kirjoitti:
Älä höpötä, ei se uusi Corolla todellakaan kiemurtele. Sen ohjaushan on todettu eri koeajoissa hyväksi pientä palautumattomuutta keskialueella lukuunottamatta. Missään en ole nähnyt että sen on sanottu kiemurtelevan, paitsi tällä palstalla jossa näitä varsinaisia asiantuntujoita, kuten sinä, riittää.
Jos et saa sitä menemnään suoraan niin kyllä se on sinussa se vika, ihan keskivertoajettava se on.Ei auto nyt NIIN paljon kiemurtele, mutta ei se ohjaus vaan ole hyvä. Ei todellakaan palauta ja varsinkin moottoritienopeuksissa aika ihmeellinen. Pientä hakemista koko ajan. Verrattuna edelliseen autooni (Civic) on ero kyllä aika suuri... valitettavasti.
- jopas
Tyytymätön kirjoitti:
Ei auto nyt NIIN paljon kiemurtele, mutta ei se ohjaus vaan ole hyvä. Ei todellakaan palauta ja varsinkin moottoritienopeuksissa aika ihmeellinen. Pientä hakemista koko ajan. Verrattuna edelliseen autooni (Civic) on ero kyllä aika suuri... valitettavasti.
Civicin suuntavakavuudesta on sen verran kokemuksia, että se ei etenkään matalaprofiilirenkailla halua mennä suoraan, jos tiessä on vähänkin uria. Kiertää mielellään jopa bussipysäkitkin, jos kuski sen sallii.
- tuuli kuljettaa
Pekka kirjoitti:
Mielestäni Corollan ohjaus on todella hyvä, eikä autoa voi muutenkaan moittia. Seuraava autoni on lähes varmasti myös Corolla, mutta luultavasti laitan siihen kuitenkin ajonvakautuksen.
corolla,mutta ei se siitä hyvää tee,ohjaus on kokoluokassaan keskiarvon alle toimeen tulee mutta ajonautinnosta ei ole tietoakaan sama koskee avensista
- Tuuba2
Pekka kirjoitti:
Mielestäni Corollan ohjaus on todella hyvä, eikä autoa voi muutenkaan moittia. Seuraava autoni on lähes varmasti myös Corolla, mutta luultavasti laitan siihen kuitenkin ajonvakautuksen.
Kunnon mekaanikot ne vaan "laittelee" autoihin jälkikäteen ajonvakautuksia.
Kyllähän Pekka asia on niin että corolla on yliarvostettu ylihinnoiteltu paska, samaan rahaan saisi jo autonkin, vaikka käytetymmän, minkä ratissa ei alkaisi hautoa itsaria väkisinkn.
Huppista heijaa!! Ihanko oikeesti on tuollaiset paineet sulla? On ainakin puol bar:ia liian alhaiset.Eihän edes käsikirjassa ole tollaisia paineita(noh,mulla ei ookkaan facelift farkku,vaan edellinen,niin voihan olla muuttunut toikin,heh)
Itellä on Nokian Rsi:t alla ja edessä on 2.7 baria ja takana 2.6.Erittäin hyvin toimii rengas ja auto noilla paineilla!Nyt kipin kapin lisäämään painetta!Ei ihme,että on ohjaus raskas..Saattaa olla hieman liuru ajettava muutenkin?
Nyrkkisääntönähän on että painetta pitäisi lisätä talvirenkaaseen 0.2 bar:ia enepi,kuin mitä kesärenkaaseen.Kitkarenkaaseen vielä hieman enempi.Tällä kompensioidaan mahdollista renkaan huojumista(esim.Q:n ongelma).Toinen asia,mikä kannattaa huomioida on se,että paineet tulee varmistaa aina renkaan valmistajalta,eikä suinkaan auton.Nythän renkaat kehittyy koko ajan ja todennäköisesti paineetkin muuttuu sen myötä.Manuaalissa ei paineet muutu sen jälkeen kuin joku likiarvo on sinne painettu.- VVT-I
Saakohan tuon ohjaustehostimen toimintaa säädettyä mitenkään, joskus tuntuu että se toimii liian rajusti.
- Korola
Noh, auto oli just muutama viiko sitten ensihuollossa jossa paineet tietysti tarkistettiin (kai... eikös tojolla pitäisi olla hyvät huoltoäijät ;o). Ajattelin kuitenkin itse tarkistaa paljonko on painetta ja kahdella eri mittarilla samat tulokset. Eli huomattavasti pienemmät kuin vissiin pitäisi olla. Eikun lisäämään illalla, kerron sitten auttoiko.
- Mitsu moto
VVT-I kirjoitti:
Saakohan tuon ohjaustehostimen toimintaa säädettyä mitenkään, joskus tuntuu että se toimii liian rajusti.
Kokeileppa tojollasi jossain tilavassa paikassa,teet jyrkkiä käännöksiä edes takaisin , ja näet miten ohjaus toimii, mutta oleppa varovainen, huomaat kyllä että siellä löytyy ainakin vastusta.Usein moni kuski ei tiedä edes muuta kuin oman kärrynsä ajettavuuden, joten se on paras mahdollinen.
- Gorilla
Kokemukseni on viime vuoden Corolla 1.6 HB:stä.
Sinällään ajotuntuma ei ole aluksi ihan niin hyvä kuin esim. Peugeotissa tai Fordissa. Kuten moni muukin on todennut tässä threadissa, niin olen myös itse huomannut, että Corollan (ja sähköisesti tehostettujen yleensäkin?) ohjaustuntuma on pikemminkin erilainen.
Moottoritiellä sitä ei todellakaan tarvitse pahemmin ohjata ja kaupungissa ohjaus tuntuu todella näppärältä. Oikeastaan ainut hydrauliseen tehostukseen verrattuna huonompi tuntuma on tilanteessa, jossa voimakas sivutuuli tai esim. voimakkaasti urautunut tienpinta (jotkut talvikelit) vaativat jatkuvaa korjailua kulkusuuntaan. Sinällään tämä ei ole vielä koskaan aiheuttanut varsinaisia ongelmia, mutta ero hydrauliseen tuntuu selvältä.
Kokonaisuudessaan olen kyllä ihan tyytyväinen Corollan ohjaukseen: se hoitaa hommansa vaikkei ole ihan huippua. - ohjaus huono
En ole Corollan omistaja vaan tällä hetkellä omistan saksalaisen tuotteen, joka alkaa V-kirjaimella. Kävin muutama viikko sitten nuoren duunikaverini henkisenä tukena koeajamassa vähän käytettyä Corollaa -04, jolla oli ajettu noin 15 tkm. Alla oli muistaakseni Michelinin kitkarenkaat. Oli loskakeli ja tuulinen päivä. Ei se ohjaus minusta mitenkään oudolta tai raskaalta tuntunut, pikemminkin kevyeltä niinkuin muutkin hallintalaitteet, kytkin ja vaihteet. Kyllä kaikkia autoja merkistä riippumatta joutuu jonkin verran talvirenkailla ohjailemaan uraisilla teillä ja tuulisilla ilmoilla. Eikä ne erot autojen välillä vielä 80-100 nopeuksissa ole todellakaan suuria.
PS.Kaupat muuten syntyivät ja kaveri pisti nimensä osamaksupaperiin. Eikä ole ainakaan vielä katunut ostoaan.- Juttuja
Ihme juttuja nämä kertomukset kiemurtelusta. Kesärenkailla en ole vielä ajanut metriäkään, mutta ainakin Nokian 05 renkailla ohjaus tunuu todella hyvältä. Viekää takuukorjaukseen!
- Tojo kuski.
Ei se ole vika se on ominaisuus, näin sanotaan huollossa, ja lisätään vielä että pysyy hereillä kun paimentaa auton kulkua, ohjaus ei ole koskaan ollut toyotan vahvuus, jos voit kokeilla esim Fordin vastaavan luokan laitteita, huomaat kyllä eron.
- Ex Corollanulikka
Joo, Foortin ja Mazdan ajettavuus ok. Kuutosen erityisesti. Aivan Mersuja autoja ajaa nuo. Taitaa olla muuten Mazdassa Foortin alusta nykyisin.
- sevääntää.
Ja voi kokeilla vaikka Passatia tai Jettaa, auto menee suoraan kun juna kädet ratista irroitettuna, Ja Corolla samassa paikassa kääntyy oikealle tai vasemmalle 50-70 metrin kohdalla, ja on tartuttava rattiin ja käännettävä ratista. Kuski ei vaikuta asiaan mitenkään. Kuka tahansa voi tämän testata.
- Ex-rolla
Toyota (-05) meni kyllä luotisuoraan silloin kun meillä sellainen oli. Sinulla on paineet tai pyöränkulmat pielessä, ellei mene.
- Se ja sama
Ex-rolla kirjoitti:
Toyota (-05) meni kyllä luotisuoraan silloin kun meillä sellainen oli. Sinulla on paineet tai pyöränkulmat pielessä, ellei mene.
Pötyä!
- jos 2004 uusi nii
Siis 2004 UUSI ;mitä h......iä?
- uusi se on.,..,,.
Vilase viestien päivämääriä.
- pikkuturbiini
Entisessä -06 corolla souti maantiellä joko oikealle tai vasemmalle. Se oli melkoisen rasittava ajettaessa pidempää matkaa, kaupungissa ei haitta oli vähäisempi. Oli aivan sama nostiko vai laskiko rengaspaineita.
Yksinkertaisesti Corollan ajo-ominaisuudet ovat heikot ja tiheä huoltoväli ärsyttivät, sekä onneton jousitus joka ei kestä yhtään ottaa kuormaa, esim. 450kg kärrykuorma on aikamoinen rajoite, kun vielä siihen kärryn paino otetaan huomioon. Eikä myöskään vvti kone ollut kuin lähinnä huutava kierroskone.
Vaihdoin uuteen -11 malliseen Astraan, koska ajan pitkiä mökkimatkoja ja on kiva ajaa autoa, jossa on hyvä ohjaus ja pitkä huoltoväli, sekä yleinen jämäkkyys on kyllä kertaluokkaa korkeatasoisempi.
Jos mielit vaihtaa autoa, kannattaa kyllä käydä kokeilemassa jotain muitakin automerkkejä kuin Toyotaa.
Moni muukin on vaihtanut Toyotasta pois, kun ainakin täällä Etelä-Suomessa näkee Corollaa enää hyvin vähän, eli taitaa olla enemmän syrjäkylien auto.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367629Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361883Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251860- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 31759
- 241747