Mikä DNA-testi?

Teetin MyHeritagen DNA-testin, mutta pettymyksekseni vastaus oli vain "olet 100% suomalainen". Olisin kuitenkin halunnut tarkempaa analyysia (koska tiedämmehän, etteivät kaikkien suomalaisten geenitaustat ole samanlaisia ja suunnilleen Pähkinäsaaren rauhan rajalinjaa pitkin kulkee melko jyrkkä jako). Osaako joku kertoa, saako joltain toiselta toimijalta tarkempaa analyysia?

50

4860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos parin viimeisen vuosisadan aikana suvussasi ei ole ulkomaalaisia erivanhempia, ei serkkutesti voi näyttää sinulle muita etninyyksiäkään. My Heritage mainostaa paljon, mutta sen valikoimissa on vain Family Finder -eli etäserkkutesti ja tuo etnisyysarvio. Family Tree DNAlta voi tilata serkkutestein ja etnisyysarvion lisäksi myös haploryhmätestit, miehestä sekä isä- että äitilinjan, naisesta vain äitilinjan. Tulos tulee siis suorasta isä-isä-isä-isä-isä jne -linjasta tai suorasta äiti-äiti-äiti -linjasta. Haploryhmätesti kertoo isälinjastasi, onko se N:ää eli tullut Pohjois-Venäjän kautta ties mistä, germaanis-skandinaavista I:tä tai jotain harvinaisempaa. Lisää tietoa: https://www.kurrinsuku.net/7

      My Heritagen serkkutestituloksen voi siirtää Finland DNA projektiin; serkkutestiä ei siis tarvitse tilata ja maksaa kahteen kertaan. Jos tilaat haploryhmätestin (Y-DNA eli isälinja tai mtDNA eli äitilinja), FTDNA lähettää sinulle uuden näytetpakkauksen ja suostumuslapun, koska heillä ei ole niitä ennestään.

      Haploryhmätestit eivät siis kerro etnisyyttäsi sen tarkemmin, vaan ne antavat tiedon suoran äiti- tai isälinjasi haploryhmästä - mitä kautta tämä on Suomeen oletettavasti tullut. Perinteisellä kirkonkirjasukututkimuksella selviää, missä päin Suomea sukusi on elellyt - 1700-luvun alkupuolelle jos pääsee, on esivanhempia jo useita satoja.

      Tilaus: https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background Käytä tekstiosuuden (ei siis yläpalkin) tilauslinkkiä, niin liityt samalla tämän projektin jäseneksi. Finland DNA -projektissa on jo yli 12 500 testin ottanutta. Keskustelupalstalta saat lisävinkkejä ja voit kysyä asioita. Alempana sivulla on tilausohjeet.

      Haploryhmätestit ovat kalliita. Usein sisarukset kimpassa tai sukuseura kustantavat niitä. Finland DNA -projektilla on isälinjan suositusta testistä Y-DNA67 pysyväisalennus 199 dollaria (euroissa vähemmän). Suositeltav äitilinjatesti mtFull Sequence maksaa saman verran.

      • Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti oma moka sitten... En ottanut etukäteen tarpeeksi selvää (ei sitä tietoa kyllä varsin tyrkytettykään) ja kuvittelin, että ihan tuollainen vajaan satasen testi antaisi tarkan vastauksen.


      • tamppi
        10-14 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti oma moka sitten... En ottanut etukäteen tarpeeksi selvää (ei sitä tietoa kyllä varsin tyrkytettykään) ja kuvittelin, että ihan tuollainen vajaan satasen testi antaisi tarkan vastauksen.

        Eihän ne voi verrata kun sinusta ei ole sukutietoja ei osaa tarkemmin verrata kuin pääpiirteittäin, Minä olen saanut 11000 osumaan yli puolet muualta kuin suomesta.
        Taustalla on 92 miljoonaa tietoa on mihin verrata.


      • tamppi kirjoitti:

        Eihän ne voi verrata kun sinusta ei ole sukutietoja ei osaa tarkemmin verrata kuin pääpiirteittäin, Minä olen saanut 11000 osumaan yli puolet muualta kuin suomesta.
        Taustalla on 92 miljoonaa tietoa on mihin verrata.

        Kyllä minä olen ymmärtänyt niin, että DNA:n pohjalta voi tehdä täysin mistään lähisukulaisista mitään tietämättä analyysin geeneistä, jotka on tunnistettu esim. Kaakkois-Aasiasta peräisin oleviksi. Mutta virheeni oli siis siinä, että en ollut perehtynyt eri analyysivaihtoehtoihin vaan kuvittelin, että se myHeritagen analyysi (tarjoushintaan 69 euroa tms.) tekee juuri tuollaisen tarkemman haploryhmiin liittyvän arvion.


      • tamppi
        10-14 kirjoitti:

        Kyllä minä olen ymmärtänyt niin, että DNA:n pohjalta voi tehdä täysin mistään lähisukulaisista mitään tietämättä analyysin geeneistä, jotka on tunnistettu esim. Kaakkois-Aasiasta peräisin oleviksi. Mutta virheeni oli siis siinä, että en ollut perehtynyt eri analyysivaihtoehtoihin vaan kuvittelin, että se myHeritagen analyysi (tarjoushintaan 69 euroa tms.) tekee juuri tuollaisen tarkemman haploryhmiin liittyvän arvion.

        Kyllän dna testi voidaan tehdä kansallisella tasolla, mutta paremmat tuloksen saamiseksi on jonkun pitänyt tehdä sukutauluja ja teettää myös oma dna mihin verrata. Puhun kokemuksesta olen saanut noin 11000 osumaa. mutta osa on salannut tietonsa tai antanut vain oman nimensä. eihän se kerro muuta kuin maan mistä se on lähetetty.


      • tamppi kirjoitti:

        Kyllän dna testi voidaan tehdä kansallisella tasolla, mutta paremmat tuloksen saamiseksi on jonkun pitänyt tehdä sukutauluja ja teettää myös oma dna mihin verrata. Puhun kokemuksesta olen saanut noin 11000 osumaa. mutta osa on salannut tietonsa tai antanut vain oman nimensä. eihän se kerro muuta kuin maan mistä se on lähetetty.

        Minusta tuntuu, että me puhumme nyt ihan eri asioista. Sinä puhut henkilösukulaisosumista, minua olisi kiinnostanut kaukaisemmat asiat. Siis sellaiset, että onko minun DNA:ssani esimerkiksi sitä itä-suomalaisille ymmärtääkseni yleistä geeniä, jonka arvioidaan syntyneen Kaakkois-Aasiassa tuhansia vuosia sitten. (Vitsin vuoksi: että siksikö minusta on niin mukava lomailla Thaimaassa, että tuntuu kotiintulolta?)


      • tamppi
        10-14 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti oma moka sitten... En ottanut etukäteen tarpeeksi selvää (ei sitä tietoa kyllä varsin tyrkytettykään) ja kuvittelin, että ihan tuollainen vajaan satasen testi antaisi tarkan vastauksen.

        Sehän kertoi aivan oikein , että ole suomalaine,. Minulle antoi arvon 88 % suomalaine ja loppu jakautui 8,3 skandinaavi


      • tamppi
        10-14 kirjoitti:

        Kyllä minä olen ymmärtänyt niin, että DNA:n pohjalta voi tehdä täysin mistään lähisukulaisista mitään tietämättä analyysin geeneistä, jotka on tunnistettu esim. Kaakkois-Aasiasta peräisin oleviksi. Mutta virheeni oli siis siinä, että en ollut perehtynyt eri analyysivaihtoehtoihin vaan kuvittelin, että se myHeritagen analyysi (tarjoushintaan 69 euroa tms.) tekee juuri tuollaisen tarkemman haploryhmiin liittyvän arvion.

        Kyllä se näyttää karkeasi kaukaisemmatkin sukujuuret jos ovat riittävän vahvat. Alle 0, % arvoja eivät tarkemmin ilmoita


      • Anonyymi

        Kyllä tämä testi on riittävä, jos vain kaikki antaisi hiukan tietoja sukutaustastaan, Minullekin on tullut 30 000 henkilöä ainaki 56 maasta


      • Anonyymi

        Tuossa amerikkalaisessa on jo yli 9 miljoonaa testiä


      • Anonyymi
        10-14 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Ilmeisesti oma moka sitten... En ottanut etukäteen tarpeeksi selvää (ei sitä tietoa kyllä varsin tyrkytettykään) ja kuvittelin, että ihan tuollainen vajaan satasen testi antaisi tarkan vastauksen.

        Minulle mainittu testi riitåå. 56 maata ja yli 20 000 vastausta


      • Onpa pini kun minä olen saanut 33000 vastausta 57 maasta


    • selvätpasmat

      Ei se ole peilin vika jos naama on vino.
      Joo pitää tehdä haploryhmätesti jos haluaa tietää mistä päin esi-isät tai -äidit ovat tulleet. Tosin nainen ei voi tehdä kuin äiti-testin itsestään.
      Kaikki suomalaiset ovat tulleet tänne jostain vaeltamalla, täällä ei ole kehittynyt vesiliskosta ihmistä.

      • tamppi

        Kyllä niissä testeissä Äidin ja isä dna perimä. Minullakin näkyy suomesta liki 5000 usa 2300 rutsi 900


    • Joujouii

      Kyse on vain tuurista. Vanhemmillasi tai isovanemmillasi saattaa hyvinkin olla vaikka Intialaista DNA:ta, mutta sinä olet sattunut saamaan vain suomalaisia geenejä. DNA-testi ei kerro täydelisesti mistä kaikkialta sukusi on peräisin, sillä on tosiaan vain tuurista kiinni, millaisia geenejä saat vanhemmiltasi.

      • niinsemenee

        Haplotesteissä ei ole sijaa tuurille, ne ovat lahjomattomia.


      • tamppi

        Ei ole tuuri kysymys


      • Anonyymi

        Ei dna ole sattumaa, se on perimää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei dna ole sattumaa, se on perimää

        dna:n periytyminen nimenomaan on sattumasta kiinni - vai miten kuvittelit vanhempiesi (2+2 dna-paria) muuntuvan omaksesi - siinä tapahtuu karsintaa sekä isän ja äidin puolella eli on 50% mahdollisuus, että kromosomi tulee mukaan ja tämä tietysti jokaisen kromosomin kohdalla. Tämänhän näkee jo X ja Y kromosomin periytymisestä: tyttöjä ja poikia on n. saman verran.


    • tamppi

      Kyllä minä olen saanut vastauksen että ole 88 % suomalainenloput on aina Kiinaa myöten

      • Miltä toimijalta otit ja minkä testin?


    • Voit myös katsoa lähimpien DNA-osumiesi sukupuista, mistä päin he ovat kotoisin (jos vaan paikkakunnat on laitettu). Ei juuri kannata katsoa sellaisia, joitten kanssa on jaettua DNA:ta alle sata centimorgania (cM). Jaetut segmentit todistavat yleensä yhteistä suomalaista / alueellista perimää, mutta kohta Suurin segmentti (eli pisin yhteinen kromosomipätkä) taas jonkinlaista sukulaisuutta; jos sen arvo on yli 30, voi osuman sukupuuta ruveta tutkailemaan (varsinkin, jos jaettu DNA on yli 100 cM.
      My Heritage arvioi näistä arvoista ihan liian läheisiä serkkuuksia, koska suomalaiset ovat aika lailla toisilleen sukua ja alkuväestö on ollut pieni. Family Tree DNA:n arviomat serkkuosumat (2.-5. serkku) pitävät aika lailla paikkansa, jos olet Länsi-Suomesta, mutta itäsuomalaisten kohdalla serkkuusarviot saa kyllä tuplata - joukossa on kyllä "oikeitakin" 2.-5. serkkuja, ne pitää vaan etsiä muiden joukosta.
      Tämä FF-eli etäserkkutesti kannattaa hankkia Family Tree DNA:sta, koska heillä on niin suuri vertailutietokanta, saa osumia Suomesta ja muualtakin. Ohjeet ylempänä.

      Haploryhmätesti kertoo sadoista /tuhansista esivanhemmistasi vain yhden eli suoran linjan esi-isäsi tai esi-äitisi haploryhmän,

    • Ihan yleisellä tasolla jos suvussasi on pääosin savolaisia ja karjalaisia, niin suora isälinjasi ja monet muutkin esi-isäsi ovat varsin todennäköisesti (sattumia voi aina olla) N-haploryhmää, joka on tullut Siperian kautta tänne luultavimmin Pohjois-Kiinasta asti. Tämän verran nyt tiedetään.

      Levänluhdan (Leväluhdan) vainajista (luultavimmin ns. metsälappalaisia) selvisi, että joukossa oli myös hitunen (naisten) itäaasialaista geeniperimää. Tämä perimä on tullut tänne ilmeisesti noitten N-miesten mukana, Suurin osa suomalaisista ja saamelaisista äitilinjoista on kuitenkin etelämpää Euroopasta tänne tulleita; pikkuhiljaa jääkauden jälkeen (tähän asti uskottu että kaikki). Tuo pieni itäaasialaisperimä ei näy suomalais- tai saamelaisnaisten haploryhmätesteissa (tai ei ainakaan toistaiseksi ole näkynyt), mutta ehkä juuri tämä hitunen sekoittaa noita "etnisyystestejä", ja tulee noita eskimi-inuiitti -tuloksia - yhteys on kuitenkin jostain 10 000 vuoden takaa, kuten noitten Kiinan muinais-dna -löytöjenkin kohdalla.

      Tältä sivulta löydät Jaakko Häkkisen artikkelin levänluhtalaisten geeniperimästä (ja muutakin mielenkiintoista) http://www.elisanet.fi/alkupera/ Näitä suomalaisia muinais-dna -tuloksia on tulossa lisää.
      Eupedian sivusto Euroopan eri väestöryhmistä (englanniksi, karttoja): https://www.eupedia.com/europe/autosomal_maps_dodecad.shtml

    • tamppi

      Saihan sinä oikean kun olet suomalainen. Ole luultavasti niitä harvoja joka 100 % suomalainen. Minä sain vai 88 % loput oli muista maista

    • JoopatiJooJoo

      Ja taas on näköjään keksitty uusi kusetus jolla saadaan ihmisiltä rahat pois...

      • epä.tietoinen

        No kerro meillekin mikä se on?


      • tampi

        Olen teettänyt olen kanssasi eri mieltä. Kyllä se kertoo aivan oikein jos on pohjaa ja tietoa mihin vertaa. Olen saanut yli 10 00 osumaa joista osa on aika kaukaisia. Osa henkilöistä on väittänyt olevansa sukulaisia määrätyiden henkilöisen kautta, mutta väärin. Sukulaisuus periytyi toiselta kautta joka pystyttiin varmentamaan


    • FTDNA

      Family Tree DNA:n testejä suositellaan kovasti suomalaisille, koska FTDNA:lla on Suomi-ohjelma. Siispä olen kiinnostunut tekemään kyseisen testin. Ainoa huoleni on, että testin tehtyäni tietoni (nimi, paikkakunta, syntymäaika) näkyvät netissä kaikille muille tai ainakin testin tehneille. En kuitenkaan haluaisi nimeäni minnekään julki, koska en ole niinkään kiinnostunut uusien elossa olevien sukulaisten löytämisestä vaan enemmänkin siitä, mikä on geneettinen alkuperäni. Siispä kysyn:
      - jos teen FTDNA:n testin, päätyvätkö tietoni muiden testin tehneiden käsiin?
      - onko FTDNA:n Family Finder -testi minulle sopivin, jos olen kiinnostunut lähinnä geneettisestä alkuperästäni (ja vuosisatojen takaisista sukulaisistani), en niinkään elossa olevista sukulaisistani?

      • Hei, voit FTDNA:n kotisivusi asetuksista vaihtaa nimesi vaikka nimikirjaimiksi / etunimi yhdellä kirjaimella. Osoitteesi ei näy ohjelmassa kenellekään eikä syntymäaika sukupuussasi osumillesi, jos et itse sitä sinne laita (eikä tarvitse laittaakkaan). Isovanhempiin asti voi henkilöt ihan hyvin laittaa sukupuuhun nimikirjaimin eikä kuolinvuosiakaan tarvitse laittaa. Synnyinpitäjä on tärkein. Osumasi näkevät vain kuolleiksi merkittyjen tai yli 100-vuotiaitten sukulaistesi puuhusi merkitsemät tiedot. Sinne ei kannata viedä lähisukulaisista kovin tarkkoja tietoja, koska joku osumasi voi kopioida tiedot ja viedä ne johonkin nettisukututkimusohjelmaan (Geni, My Heritage, Family Search ym) , jotka sitten julkaisevat kuolleitten lähisukulaistesi tiedot netissä.

        https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background Nyt elokuussa on family Finder testin hinta 59 dollaria eli n 50 euroa. Testillä saat tuhansia etäserkkuja ja näistä ohjelman läheisimmäksi olettamien sukupuista voit löytää viitteitä, mistäpäin maata sukuasi löytyy., onko joku tullut ulkomailta tms. Osumasi näkevät vastaavasti sukupuusi (jonka olet sinne laittanut), kuinka läheistä "serkkuuutta" olette ja sähköpostiosoitteesi, jos haluavat ottaa sinuun yhteyttä jatkoselvittelyjä varten. Family Finder-testin mukana saat myös ohjelman arvoiman ns etnisen alkuperän (usein 100% suomalainen). Testin raakadatasta voi myös tilata www.promethease.com :n terveystietotestin (mitä riskejä on, miten reagoi eri lääkeaineisiin ym), hinta 10 taalaa. -Haploryhmätestit ovat kalliita; sukuseurat tai esim. sisarukset voivat yhdessä kustantaa niitä. - Lisätietoa: www.kurrinsuku.net


      • FTDNA

        Kiitos selkeästä vastauksesta, PHannele!


      • tamppi
        PHannele kirjoitti:

        Hei, voit FTDNA:n kotisivusi asetuksista vaihtaa nimesi vaikka nimikirjaimiksi / etunimi yhdellä kirjaimella. Osoitteesi ei näy ohjelmassa kenellekään eikä syntymäaika sukupuussasi osumillesi, jos et itse sitä sinne laita (eikä tarvitse laittaakkaan). Isovanhempiin asti voi henkilöt ihan hyvin laittaa sukupuuhun nimikirjaimin eikä kuolinvuosiakaan tarvitse laittaa. Synnyinpitäjä on tärkein. Osumasi näkevät vain kuolleiksi merkittyjen tai yli 100-vuotiaitten sukulaistesi puuhusi merkitsemät tiedot. Sinne ei kannata viedä lähisukulaisista kovin tarkkoja tietoja, koska joku osumasi voi kopioida tiedot ja viedä ne johonkin nettisukututkimusohjelmaan (Geni, My Heritage, Family Search ym) , jotka sitten julkaisevat kuolleitten lähisukulaistesi tiedot netissä.

        https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background Nyt elokuussa on family Finder testin hinta 59 dollaria eli n 50 euroa. Testillä saat tuhansia etäserkkuja ja näistä ohjelman läheisimmäksi olettamien sukupuista voit löytää viitteitä, mistäpäin maata sukuasi löytyy., onko joku tullut ulkomailta tms. Osumasi näkevät vastaavasti sukupuusi (jonka olet sinne laittanut), kuinka läheistä "serkkuuutta" olette ja sähköpostiosoitteesi, jos haluavat ottaa sinuun yhteyttä jatkoselvittelyjä varten. Family Finder-testin mukana saat myös ohjelman arvoiman ns etnisen alkuperän (usein 100% suomalainen). Testin raakadatasta voi myös tilata www.promethease.com :n terveystietotestin (mitä riskejä on, miten reagoi eri lääkeaineisiin ym), hinta 10 taalaa. -Haploryhmätestit ovat kalliita; sukuseurat tai esim. sisarukset voivat yhdessä kustantaa niitä. - Lisätietoa: www.kurrinsuku.net

        Mitä hyötyä niistä nimimerkillä olevista serkuista on, en halua niitä, vaan paremmin että niissä on nimi ja paikkakunta niin se kertoo jotain sinun historiastasi. Minulla on 42 maassa vaikka en sittenkään tiedä kuin muutamia harvoja. Haluatko sinä tietää muista, mutta itsestäsi ei mitään.


      • Jotkut ovat vaan niin kainoja.... Sähköposti pitää olla ja sitä kautta saa yhteyden itseä kiinnostaviin osumiin. Family Tree DNA:n sukupuissa tulisi olla merkittynä myös paikkakunnat. Samoin kohtaan genealogy/ surnames merkitään suvussa esiintyvät sukunimet/ tilanimet paikkakuntineen.


      • ollaan.reiluja
        PHannele kirjoitti:

        Jotkut ovat vaan niin kainoja.... Sähköposti pitää olla ja sitä kautta saa yhteyden itseä kiinnostaviin osumiin. Family Tree DNA:n sukupuissa tulisi olla merkittynä myös paikkakunnat. Samoin kohtaan genealogy/ surnames merkitään suvussa esiintyvät sukunimet/ tilanimet paikkakuntineen.

        Itse haluan olla sen verran reilu, että panen näkyviin oman nimeni ja oikean sähköpostin, sukupuun ja nimiluettelon. Tuntuisi nololta olla kurkkimassa toisen tietoja antamatta mitään itsestä. Melkein kaikki ovatkin näin. Kun olen ottanut yhteyttä etäserkkuihini, suurin osa heistä on vastannut jotakin. Itse olen vastannut kaikille jotka ovat ottaneet minuun yhteyttä.
        Olen tehnyt FTDNA serkkutestin ja äitilinjatestin.
        Testissä testataan vain osa perimästä, joten ei siitä hyötyä ole muille eikä sen perusteella voi rakentaa ihmistä.


      • FTDNA
        ollaan.reiluja kirjoitti:

        Itse haluan olla sen verran reilu, että panen näkyviin oman nimeni ja oikean sähköpostin, sukupuun ja nimiluettelon. Tuntuisi nololta olla kurkkimassa toisen tietoja antamatta mitään itsestä. Melkein kaikki ovatkin näin. Kun olen ottanut yhteyttä etäserkkuihini, suurin osa heistä on vastannut jotakin. Itse olen vastannut kaikille jotka ovat ottaneet minuun yhteyttä.
        Olen tehnyt FTDNA serkkutestin ja äitilinjatestin.
        Testissä testataan vain osa perimästä, joten ei siitä hyötyä ole muille eikä sen perusteella voi rakentaa ihmistä.

        Nimimerkeille tamppi ja ollaan.reiluja:
        Kannattaa lukea viestini uudelleen, jotta ette syytä minua ihan turhaan. Nimittäin kuten tuossa viestissäni kerroin, en ole kiinnostunut löytämään elossa olevia sukulaisia, vaan olen kiinnostunut omasta geeniperimästäni. En siis ole kiinnostunut tutkimaan kenenkään tietoja tai ottamaan yhteyttä uusiin sukulaisiin, enkä mielelläni halua, että muutkaan voivat niin tehdä.


      • tamppi
        FTDNA kirjoitti:

        Nimimerkeille tamppi ja ollaan.reiluja:
        Kannattaa lukea viestini uudelleen, jotta ette syytä minua ihan turhaan. Nimittäin kuten tuossa viestissäni kerroin, en ole kiinnostunut löytämään elossa olevia sukulaisia, vaan olen kiinnostunut omasta geeniperimästäni. En siis ole kiinnostunut tutkimaan kenenkään tietoja tai ottamaan yhteyttä uusiin sukulaisiin, enkä mielelläni halua, että muutkaan voivat niin tehdä.

        Miksi kyselet sitten muiden tietoja. Et sinä ole tyhjästä tullut Kuolleiden dna tuskin saat


      • MasaMattiMats
        FTDNA kirjoitti:

        Nimimerkeille tamppi ja ollaan.reiluja:
        Kannattaa lukea viestini uudelleen, jotta ette syytä minua ihan turhaan. Nimittäin kuten tuossa viestissäni kerroin, en ole kiinnostunut löytämään elossa olevia sukulaisia, vaan olen kiinnostunut omasta geeniperimästäni. En siis ole kiinnostunut tutkimaan kenenkään tietoja tai ottamaan yhteyttä uusiin sukulaisiin, enkä mielelläni halua, että muutkaan voivat niin tehdä.

        Niin olen minäkin huomannut että monet piilottavat omn nimensä ja minua se ei häiritse tippaakaan. Jokaisella on omat syynsä - omat tietoni ovat periaateessa kaikkien nähtävissä ja olen sitä kautta saanut muilta apua (esimerkiksi korjauksia omaan puuhuni ) joten kyllä siitä on kaikille hyötyä jos saa katsella esimerkiksi muiden sukupuuta ja varsinkin jos on yhteydessä ihmisiin joilla on osittain samat juuret. Mutta kuten sanoin jokaisella on omat syynsä toimia siten kuin haluaa.


      • Anonyymi

        Et sinäkään voi mitään saada jos kaikki suhtautuu samalla lailla kuin sinä.eli kaikki minulle, mutta minä en amnna mitään. Ole itsekäs !


      • Anonyymi
        PHannele kirjoitti:

        Hei, voit FTDNA:n kotisivusi asetuksista vaihtaa nimesi vaikka nimikirjaimiksi / etunimi yhdellä kirjaimella. Osoitteesi ei näy ohjelmassa kenellekään eikä syntymäaika sukupuussasi osumillesi, jos et itse sitä sinne laita (eikä tarvitse laittaakkaan). Isovanhempiin asti voi henkilöt ihan hyvin laittaa sukupuuhun nimikirjaimin eikä kuolinvuosiakaan tarvitse laittaa. Synnyinpitäjä on tärkein. Osumasi näkevät vain kuolleiksi merkittyjen tai yli 100-vuotiaitten sukulaistesi puuhusi merkitsemät tiedot. Sinne ei kannata viedä lähisukulaisista kovin tarkkoja tietoja, koska joku osumasi voi kopioida tiedot ja viedä ne johonkin nettisukututkimusohjelmaan (Geni, My Heritage, Family Search ym) , jotka sitten julkaisevat kuolleitten lähisukulaistesi tiedot netissä.

        https://www.familytreedna.com/groups/finland/about/background Nyt elokuussa on family Finder testin hinta 59 dollaria eli n 50 euroa. Testillä saat tuhansia etäserkkuja ja näistä ohjelman läheisimmäksi olettamien sukupuista voit löytää viitteitä, mistäpäin maata sukuasi löytyy., onko joku tullut ulkomailta tms. Osumasi näkevät vastaavasti sukupuusi (jonka olet sinne laittanut), kuinka läheistä "serkkuuutta" olette ja sähköpostiosoitteesi, jos haluavat ottaa sinuun yhteyttä jatkoselvittelyjä varten. Family Finder-testin mukana saat myös ohjelman arvoiman ns etnisen alkuperän (usein 100% suomalainen). Testin raakadatasta voi myös tilata www.promethease.com :n terveystietotestin (mitä riskejä on, miten reagoi eri lääkeaineisiin ym), hinta 10 taalaa. -Haploryhmätestit ovat kalliita; sukuseurat tai esim. sisarukset voivat yhdessä kustantaa niitä. - Lisätietoa: www.kurrinsuku.net

        Osoitteesi ei näy kenellekään?! Näkyy sadoille ihmisillä. Myös suomalaisille ryhmien vetäjille.


      • Sähköpostiosoite pitäää toki olla, mutta sukututkimusta varten monet perustavat uuden sp:n ihan sitä varten, vaikkei niitä kyselyjä (mitä kautta olisimme sukua?) niin paljon tulekaan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitteesi ei näy kenellekään?! Näkyy sadoille ihmisillä. Myös suomalaisille ryhmien vetäjille.

        Jos omaa rikollista taustaa, jota pitää salata, geenitestit eivät ole sinun juttu.


      • Anonyymi
        FTDNA kirjoitti:

        Nimimerkeille tamppi ja ollaan.reiluja:
        Kannattaa lukea viestini uudelleen, jotta ette syytä minua ihan turhaan. Nimittäin kuten tuossa viestissäni kerroin, en ole kiinnostunut löytämään elossa olevia sukulaisia, vaan olen kiinnostunut omasta geeniperimästäni. En siis ole kiinnostunut tutkimaan kenenkään tietoja tai ottamaan yhteyttä uusiin sukulaisiin, enkä mielelläni halua, että muutkaan voivat niin tehdä.

        Joten älä teetä testiä niin et tarvitse tietää eikä kukaan tiedä näin yksinkertasta se on, Kaikki on sinusta kiinni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osoitteesi ei näy kenellekään?! Näkyy sadoille ihmisillä. Myös suomalaisille ryhmien vetäjille.

        Ei näy koska viestit kulkevat postilaatikon kautta


    • Anonyymi

      Serkkutestin data kannattaa syöttää GedMatchiin (ilmainen) ja ajaa siellä erilaisissa sekoituslaskureissa. Sitten selviää, mistä osatekijöistä suomalaiset milläkin alueella koostuvat.
      https://www.gedmatch.com/login1.php

    • Anonyymi

      Kyllä se tekee jos joku sinun lähisukulaisesi teettää niin se vertaa siihen. Minun poika lähetti ja minulle tuli vastaus että sinun poika, vaikka eivät tienneet meidän sukulaisuussuhdetta

    • Anonyymi

      Hei ! Tein dna testin. Vastauksessa
      Jaettu dna 32.4
      Jaetut segmentit 29
      Suurin segmentti 197.7
      Mitä tämä tarkoittaa??

      • Anonyymi

        Onnittelut vahvasta osumasta :) tuo tarkoittaa sitä että on erittäin läheinen sukulainen. En nyt muista prosentteja mutta vanhempasi kanssa jaat noin 50% , sisaruksen kanssa 37-50? …tuo osumasi voisi olla esimerkiksi serkkusi


    • Anonyymi

      Mitä itkette täällä

    • Anonyymi

      Kikkeli

    • Anonyymi

      Mistä johtuu, että jollakin siis sivan valkoihoisella on tullut sukututkimustestissä tieto, että onkin ns mustat sukujuuret!?
      Ovatko testit luotettavia?
      Ja itselläni unohtui sulkea testi kuoreen, joka estää manipuloinnin (tai se näkyy helpommin). Pitääkö olla huolissaan?

    • Anonyymi

      Kikkeli

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe