tietokonetta ostamassa

sanna

nyt tarvittaisiin vinkkejä tälläiselle amatöörille :)
eli mulla tämä n.6 vuotta vanha fujitsu siemens scaleo tietokone ja tässä suoritin intel celeron processor genuineintel 735Mhz. fyysistä muistia 126,43mt ja näennäismuisti 2,00 gigatavua.
en kyllä tiedä mitä nuo tarkoittaa mutta olen siis ostamassa uutta konetta ja haluaisin että se on nopeampi kuin tämä vanha koneeni.
fujitsu siemens olis varmaan uuden koneeni merkki?
sitä muistia saisi olla se 512. ja siinä pitäisi olla windows xp. "vanhassa koneessa on me".
mitkä vaikuttaa nopeuteen? muisti, suoritin tai mikä?
eli vinkkejä minkä koneen ostan? hinta saisi olla suurimmillaan 1000 euroa.

12

1155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...se minkälaisessa käytössä koneesi on. Jos haluat pelata viimeisimpiä 3d-pelejä, koneesi on auttamatta liian hidas. Muussa tapauksessa minä tekisin niin, että ostaisin 512 MB -muistikamman vanhan muistikamman rinnalle ja asentaisin win-xp:n koneeseen. Ja ostaisin mahdollisesti uuden kiintolevyn, jos tilantarvetta on. Saisit koneen päivitettyä halvalla ja eron huomaisit kyllä välittömästi!

Koneen nopeuteen vaikuttaa lähinnä suorittimen kellotaajuus, muistin määrä ja peleissä myös näytönohjain.

• sanna

kiitos noista vihjeistä.
        haluaisin siis ihan uuden koneen koska noita kovalevyjä tai muuta sellaista en osaa vaihtaa.
        eli mistä näen tuon kellotajuuden tästä minun koneestani? mitä se pitäisi olla että se olisi nopea?
        en pelaa pelejä. kone tulee internet selailuun "soneran laajakaista on jo",digikuvien katseluun ja muokkaamiseen,kotisivujen tekoon yms.

• sanna kirjoitti:

kiitos noista vihjeistä.
        haluaisin siis ihan uuden koneen koska noita kovalevyjä tai muuta sellaista en osaa vaihtaa.
        eli mistä näen tuon kellotajuuden tästä minun koneestani? mitä se pitäisi olla että se olisi nopea?
        en pelaa pelejä. kone tulee internet selailuun "soneran laajakaista on jo",digikuvien katseluun ja muokkaamiseen,kotisivujen tekoon yms.

Suomessa on aika hyvin tarjolla kaikenlaisia firmoja, jotka laittelee koneita. Joten ei haittaa vaikkei itse osaisikaan asennella koneelle uutta rautaa, käyttöjärjestelmää tai ohjelmia.

Mun koneessa kellotaajuus näkyy silloin kun koneeseen laittaa virrat päälle ja kone tarkistaa muistin määrää. Näin etänä en valitettavasti pysty sanomaan näkyykö sama informaatio sinun koneessasi vai ei. ME:tä olen joskus pari kertaa käyttänyt ja luulisin, ettei se näytä prosessorin kellotaajuutta missään kohdassa (mutta kokeile: My Computer hiiren oikealla korvalla ja Properties). Jos koneeseen asentaa Sandran, niin se pitäisi näyttää myös kellotaajuuden (ainakin MB-Netistä ohjelma löytyy, jos olet MikroBitin tilaaja, mutta en tiedä mistä muualta sen voisi saada - googlettaminen varmaan toisi vastauksen).

XP:tä varten varmaankin jotain 700 MHz prosessoria voisi pitää jonkinlaisena järkevänä minimivaatimuksena ja muistia olisi hyvä olla vähintään se 512 MB. Kuvienkäsittelyä ajatellen ei todellakaan haittaisi, jos muistia olisi tätäkin enemmän käytettävänä. Nimittäin virtuaalimuisti (kiintolevymuisti) on todella hidasta muistia.

• iiX
        sanna kirjoitti:

kiitos noista vihjeistä.

ois hyvä lääke sellaiseen tapaukseen, pelit saa suuremmalta osalta unohtaa, mutta kaikki muu sujuu kun leikki ja saa ripauksen jotain sellaista, mitä win/pc ei ole tarjonut, eikä tulee sitä tarjoamaan.

http://www.apple.com/fi/macmini/
        http://www20.tomshardware.com/howto/20050216/apple-mac-mini-computer-01.html

• Joku jostain

Ensinnäkin, pilkun nus.. sellasta, meinaan en usko että koneesi on ihan noin vanha. ME:tä ei tainnu olla vielä kuusi vuotta sitten.

No mutta asiaan:
      ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KÄYTÄ TUOLLAISEEN KÄYTTÖÖN TULEVAAN KONEESEEN TONNIA!! 400€:lla saa riittävän koneen. Ainakin jos näyttöö ei tarvii.
      Osta joku valmis paketti mutta älä mitään Fujitsua, ne kun on tehoihin ja muuhun nähden KALLIITA!! Joku merkitön tms.

• sanna

joo nämä vuodet menee niin nopeesti. katsoin kuitista koska tää on ostettu niin se oli 2001 alussa.
      miten olisi tälläinen kone minkä näin mainoksessa:
      Fujitsu Siemens Scaleo Pa A64 320-60
      AMD Athlon 64 3200 suoritin
      windows xphome
      512mt keskusmuisti
      160gt kiintolevy
      ATI Radeon x600 näytönohjain,256mt
      Firewire
      tallentava dvd
      digi-tv viritin ja kaukosäädin
      microsoft works 7.0
      pinnacle media center jne.
      eli onko tämä kone nopeampi kuin tämä minun vanha koneeni?
      mitä hyvää/huonoa olisi tässä uudessa koneessa?
      mikä on firewire entä pinnacle media center?
      kiitos taas etukäteen vastauksista :)

• sanna

kiitos taas vastauksista.
      tuossa joku vastasi että 700Mhz olisi riittävä.
      katsoin tuosta linkistä tietoja ja siinä luki 3200 suoritin,eli mitä se on niin kuin Mhz:sinä?

• arvaus

Jos siinä on AMD suoritin niin se 3200 on AMD näkemys siitä nopeudesta, se ei suoraan kerro kellotaajuutta mutta oliko se niin että AMD ilmaisee sen olevan kuin Intelin 3,2 GHz. Noihin prosessorin kellotaajuuksiin ei perussurffailijan pidä takertua, meillä on töissä raskaassa ammattikäytössä vanhat 800 MHz koneet joissa on XP käyttis.
        Kattele myös noita HP Pavilion yms. koneita, ei sillä merkillä ole juuri väliä. Jos ei pelaa niin kannattaa kattella jotai tarjouspakettia esim. Kodinkoneliikkeistä.

• Pallas

parhaan tehon saat irti kun ostat kaikki osat erikseen sitten vaan vähän ylikellotelet osia. Sitten näytöstä voi vähän tinkiä niin siinä sulla onkin jo tosi hurja kone. hinnaksi tulisi noin 600-700 euroa esim. amd athlon 3000 (2000mhz)n. 150e_emolevy(n.50e)_kiintolevy 80gt (n.60e)_jos et peljä pelaa niinesim. ATI 9250 n.60e _musti ddr-256mt n.60e_ja joku kotelo n.55e tää on aika huono paikka tällaisiin kysymyksiin koska täällä on paljon amatööreja jotka eivät tiedä asiosta mitään joten voit mennä http://murobbs.muropaketti.com/ sieltä saat kunnon vastauksia

• yks amatööri lisää
        Pallas kirjoitti:

parhaan tehon saat irti kun ostat kaikki osat erikseen sitten vaan vähän ylikellotelet osia. Sitten näytöstä voi vähän tinkiä niin siinä sulla onkin jo tosi hurja kone. hinnaksi tulisi noin 600-700 euroa esim. amd athlon 3000 (2000mhz)n. 150e_emolevy(n.50e)_kiintolevy 80gt (n.60e)_jos et peljä pelaa niinesim. ATI 9250 n.60e _musti ddr-256mt n.60e_ja joku kotelo n.55e tää on aika huono paikka tällaisiin kysymyksiin koska täällä on paljon amatööreja jotka eivät tiedä asiosta mitään joten voit mennä http://murobbs.muropaketti.com/ sieltä saat kunnon vastauksia

Kysyjä kertoi olevansa amatööri, neuvot itse osista koottavan koneen tekemiseksi lienee aika turhia. Mikäli on jotain Fujitsua kattelemassa ei varmaan kait kiinnosta alkaa kasailemaan osista.

• sellaista, että uuteen koneeseen kannattaa hankkia Xp? Et oikeasti tykkää viritellä niitä virustorjuntoja, siitä olen varma.

Esim. Tekniikan Maailma on viime aikoina ollut selkeästi sitä mieltä, että MacOS X on huomattavasti helpompi ja turvallisempi käyttöympäristö, onhan se virukseton ja paljon ohjelmia tulee valmiina. Osta siis vaikka Mac Mini, kuten jo on suositeltukin. En usko että kadut sitä ostosta, eivät ne muutkaan ole viime aikoina Macin ostoa katuneet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      258
      2830
    2. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      102
      2281
    3. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      12
      1970
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      84
      1413
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      68
      1394
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      18
      1310
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1138
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1120
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      43
      984
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      973
    Aihe