Onko saatana todellisuutta raamatussa ja näkymättömissä henkivalloissa ?
Vai onko se vain ihmisen "paha taipumus", vai mitä?
Jeesus raamatun henkilöistä mainitsee sen kuitenkin kaikkein useimmin.
Onko saatana todellisuutta raamatussa ?
21
394
Vastaukset
- armonjumala
Jeesus käytti saatanasta nimitystä "tämän maailman ruhtinas".
Joh 12:31. Nyt käy tuomio tämän maailman ylitse; nyt tämän maailman ruhtinas pitää heitettämän ulos.
Joh. 16: 11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu. - Tässä.faktaa
Saatana on joidenkin pölvästien mielikuvituskaveri. Järkevä ihminen tietää saatanan olevan satuolento.
Jos haluaa olla kristitty, niin kyllä siihen pakettiin kuuluu Saatanan hyväksyminen todelliseksi olennoksi, jonka lankeamisesta kaikki paha alkoi, siis mm. kärsimys ja kuolema.
Ihan totta. Niin Jeesuskin teki: omaksui ajatuksen saatanasta ja hyvän ja pahan taistelusta apokalyptiselta juutalaisuudelta, joka oli 150-200v eKr noussut suuntaus.
Hassua kyllä, kun luet profeettoja (VT:tä), siellä ei tuoda esiin ajatusta henkivaltojen taistelusta, paitsi nyt Danielissa, joka kirjoitettiin nykymuotoonsa vv. 150-200eKr. kappas kippanaa, vuodet osuvat muuten ihan samoille ajoille kuin apokalyptisen juutalaisuuden nousu...
- Eikiitosjeesus
Onko saatana raamatussa mitään todellisuutta hä. Minä vaan kysyn ja ihmettelen. Jumalat on ainakin todistettu satuolennoiksi.
Mm. kreikkalaiset, roomalaiset, hindujumalat ja Buddha ovat kaikki satuolentoja, koska yksikään niistä ei ole luonut maailmankaikkeutta ja elämää, mutta Herrapa on ja se erottaa hänet KAIKISTA mielikuvitusjumalista!
- Näin.se.on
sdaguy kirjoitti:
Mm. kreikkalaiset, roomalaiset, hindujumalat ja Buddha ovat kaikki satuolentoja, koska yksikään niistä ei ole luonut maailmankaikkeutta ja elämää, mutta Herrapa on ja se erottaa hänet KAIKISTA mielikuvitusjumalista!
Kyllä kreikkalaiset ja roomalaiset ovat luoneet paljon enemmän kuin Raamatun satujumalat yhteensä. Jahve on vain pölvästien päässä elävä aivopieru.
- sdaguy1
Kuka on TODISTANUT jumalat satuolennoiksi? Ei kukaan. Kaikki perustuu uskoon, mutta oikea Jumala ei ole jättänyt vilpitöntä etsijää ilman selvää evidenssiä olemassaolostaan.
Saatanasta tehtiin kauan sitten satuhahmo, ja suorastaan naurettava sellainen tyyppi, joka helvetissä huolehtii kidutuspatojen kuumuudesta ja hämmentää niitä heinähangolla, on pukeutunut punaisiin trikoisiin, päässä kaksi sarvea, häntä ja sen päässä nuolenkärki.
Tämä satu on Saatanalle oikein mieleen, että kansa ei usko hänen oikeasti olevan olemassa, vaikka leikillisesti he saattavat lankeemuksen jälkeen sanoa: "Saatana pani minut tekemään sen."
- Jobinpostia
2Moos.15:11 23:32 Ps.82:1 Ps 86:8
- Petri_Helsinki
Saatana kuuluu tosiaankin samaan pakettiin, jos uskoo Raamatun ilmoittamaan Jumalaan. Saatana on luotu olento, eli enkeli Lucifer, joka ylpistyi omaan kauneuteensa ja älykkyyteensä ja ryhtyi kapinaan saaden puolelleen kolmasosan enkeleistä. Saatana syötiin taivaasta ja on sen maanpiirin ruhtinas, missä tämän kiljuvan jalopeuran viettelylle eksyneet ihmisetkin asustavat.
En ole itse konkreettisesti nähnyt saatanaa tai kuullut minkään tämän henkivallan puhetta. Olen kyllä huomannut, että saatanalliselle toiminnalle altistuminen tuo maallista varallisuutta, seksuaalista houkuttelevuutta sekä loistoa ja suosiota seurapiireissä. Tiettyjen hyvä veli salaseurojen korkeimmalla asteella selviää, että koko järjestelmän johdossa on itse Lucifer.
Saatanalle itselleen sopii hyvin, että häntä pidetään satuolentona. Jos ihmiset tietäisivät, että hän on olemassa ja hänen todellinen tarkoituksensa on tappaa ihminen siinä vaiheessa kun tästä ei ole enää hänelle hyötyä, ei kukaan lähtisi mukaan hänen houkutuksiinsa. Vanha sanonta - jos annat pirulle pikkusormen, se vie mukanaan koko käden - pitää mielestäni paikkaansa. - Petri_Helsinki
Istuin aikanaan samassa pöydässä kolmen satanistin kanssa, kun illemmalla oli jokin heavybändi tulossa esiintymään. He itse ylpeilivät olevansa satanisteja, eli ateisteja eivätkä usko mihinkään mielikuvitusjumalaan tai -paholaiseen. Heillä oli päällään mustat goottityyliset nahkarotsit ja pentagrammeja. Jossain vaiheessa he puhuivat jostain viikinki- hengestä, jolloin en enää voinut pelata roolileikkiä vaan oli paljastettava uskoni Jeesukseen, joka on voittanut nuo saatanan henkivallat. Tällöin yksi löi nyrkkiä pöydän alla ja toinen pyysi ulos juttelemaan.
Kun oltiin menty nurkan taakse, tunsin kun tämä kaveri iski nyrkillä selkääni. Liikahdin eteenpäin metrin pari, käännyin ympäri ja huomasin olevani kulmauksessa, josta en päässyt taakse enkä sivuille. Kundi oli edessä käsi ojossa (en huomannut tuossa vaiheessa, että siinä oli veitsi) uhkaavana tulossa minua kohti. Sanoin hänelle: "Jeesuksen nimessä lopeta tuo." Kundi häkeltyi noista sanoista ja jähmettyi ihan paikalleen. Kiersin hänet rauhallisesti ja kävelin sisälle. Sisällä kaksi satanistia kovisteli minua, missä heidän kaverinsa on. Sanoin että läksi kävelemään muualle, jolloin nämä lähtivät sen perään.
Menin kotiin ja vasta siellä huomasin, että selästäni valuu verta. Lähdin kävelemään sairaalaa kohti ja matkalla tuli vastaan tämä minua lyönyt satanisti yksinään. Kysyin miksi hän noin teki, jolloin hän otti pienen veitsen käteen ja jouduimme käsikähmään. Pidin hänen käden otteessani, hän ei puhunut mitään ja pystyin haistamaan hänen hengityksensä samalla kun hän yritti kaikin tavoin potkimalla ja riuhtomalla päästä vahingoittamaan minua. Usko siihen, että olin Kristuksen asialla antoi minulle tyyneyttä ja varmuutta vapautua tilanteesta.
Sairaalassa todettiin, että selässä on puhdas haava, aivan kuin olisi kirurgin veistä käytetty. Tilanteesta jäi arpi selkääni, mutta kannan sitä ilolla - vähän samoin kuin Paavali (Gal. 6:17). Toisin on näillä satanisteilla, jos jatkavat mestarinsa kelkassa - yhden näin viillelleen itseänsä, kahta muuta en ole enää nähnyt.Kannattaa katsoa, kenen seurassa istuu tai pysyä poissa sieltä, missä tietää Jeesusta pilkattavan.
Todellisuutta on.
- VoiHerraJessusPerkele
Jumala on luonut itselleen hahmon /avatarin, jossa ilmestyä. Tai useampia hahmoja. Asiaa valaisevat muutamat sieraimista kertovat kohdat Raamatussa:
2.Samuelin kirja:
22:7 Ahdistuksessani minä rukoilin Herraa, Jumalaani minä rukoilin; ja hän kuuli minun ääneni temppelistänsä, minun huutoni kohosi hänen korviinsa.
22:8 Silloin maa huojui ja järisi, taivaan perustukset järkkyivät; ne horjuivat, sillä hänen vihansa syttyi.
22:9 Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä.
(Vastaavalta kuulostavaa tekstiä Psalmissa 18 myös)
Job:
40:20 Voitko onkia koukulla Leviatanin ja siimaan kietoa sen kielen?
...
41:9 Sen aivastus on kuin valon välähdys, sen silmät ovat kuin aamuruskon silmäripset.
41:10 Sen kidasta lähtee tulisoihtuja, sinkoilee säkeniä.
41:11 Sen sieraimista käy savu niinkuin kihisevästä kattilasta ja kaislatulesta.
41:12 Sen puhallus polttaa kuin tuliset hiilet, ja sen suusta lähtee liekki.
- Tästä saatiin hakuehdoksi edelleen Leviatan, jonka kautta päädytään Ilmestyskirjan petoon. Tällä kertaa lohikäärmeeseen:
Jesaja:
27:1 Sinä päivänä Herra kostaa kovalla, suurella ja väkevällä miekallansa Leviatanille, kiitävälle käärmeelle, ja Leviatanille, kiemurtelevalle käärmeelle, ja tappaa lohikäärmeen, joka on meressä.
Ilmestyskirja:
13:1 Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.
13:2 Ja peto, jonka minä näin, oli leopardin näköinen, ja sen jalat ikäänkuin karhun, ja sen kita niinkuin leijonan kita. Ja lohikäärme antoi sille voimansa ja valtaistuimensa ja suuren vallan.
13:3 Ja minä näin yhden sen päistä olevan ikäänkuin kuoliaaksi haavoitetun, mutta sen kuolinhaava parantui. Ja koko maa seurasi ihmetellen petoa.
13:4 Ja he kumarsivat lohikäärmettä, koska se oli antanut sellaisen vallan pedolle, ja kumarsivat petoa sanoen: "Kuka on pedon vertainen, ja kuka voi sotia sitä vastaan?"
- Alkaako syntyä ahaa-elämyksiä?- Petri_Helsinki
Ei ala. Tarkoitatko että saatana olisi jokin Jumalan inkarnaatio, eli Jumala itse ilmestyisi myös paholaisena? Se ei tietenkään pidä paikkaansa.
Jumala on luonut kaikki enkelit, joista yhdestä korkea-arvoisesta kerubista tuli saatana ryhtyessään vastustamaan luojaansa. Saatana oli syöstävä pois taivaasta, koska se ei voinut enää jäädä keskinäisen rakkauden harmoniaan. Tämä maailma on kuin koelaboratorio, minkä jälkeen ihmiset näkevät mihin saatanan houkutusten seuraaminen johtaa.
Voidaan kysyä miksi Jumala ei tunnu puuttuvan ihmisten kärsimyksiin ja tuhoa ihmisiä vaivaavaa perkelettä välittömästi? Jumala on kaikkivaltias, joten hän voisi heittää saatanan tulijärveen tuhottavaksi heti.
Avainsanoja ovat vapaa tahto ja valinnanvapaus. Jumala ei ole mikään diktaattori, jota enkelten ja ihmisten tulisi palvoa orjana ilman rakkautta ja vapaata tahtoa. Tämä maanpäällinen kärsimys ja synnin palkkana oleva kuolema on välttämätöntä käydä läpi, jotta pelastuneet ihmiset kirkastettuina haluaisivat vapaasta tahdostaan yhtyä Jumalan luonteeseen, mikä on rakkaus.
Jos Jumala liian aikaisessa vaiheessa puuttuisi saatanan maanpiirin hallintaan tai jättäisi tuhoamatta perkeleen seuraajat helvetin tulessa (toinen kuolema), edessä olisi jälleen uusi kapina. - TonttuToljanteri
Petri_Helsinki kirjoitti:
Ei ala. Tarkoitatko että saatana olisi jokin Jumalan inkarnaatio, eli Jumala itse ilmestyisi myös paholaisena? Se ei tietenkään pidä paikkaansa.
Jumala on luonut kaikki enkelit, joista yhdestä korkea-arvoisesta kerubista tuli saatana ryhtyessään vastustamaan luojaansa. Saatana oli syöstävä pois taivaasta, koska se ei voinut enää jäädä keskinäisen rakkauden harmoniaan. Tämä maailma on kuin koelaboratorio, minkä jälkeen ihmiset näkevät mihin saatanan houkutusten seuraaminen johtaa.
Voidaan kysyä miksi Jumala ei tunnu puuttuvan ihmisten kärsimyksiin ja tuhoa ihmisiä vaivaavaa perkelettä välittömästi? Jumala on kaikkivaltias, joten hän voisi heittää saatanan tulijärveen tuhottavaksi heti.
Avainsanoja ovat vapaa tahto ja valinnanvapaus. Jumala ei ole mikään diktaattori, jota enkelten ja ihmisten tulisi palvoa orjana ilman rakkautta ja vapaata tahtoa. Tämä maanpäällinen kärsimys ja synnin palkkana oleva kuolema on välttämätöntä käydä läpi, jotta pelastuneet ihmiset kirkastettuina haluaisivat vapaasta tahdostaan yhtyä Jumalan luonteeseen, mikä on rakkaus.
Jos Jumala liian aikaisessa vaiheessa puuttuisi saatanan maanpiirin hallintaan tai jättäisi tuhoamatta perkeleen seuraajat helvetin tulessa (toinen kuolema), edessä olisi jälleen uusi kapina.Onko oikeasti olemassa ihmisiä jotka tosissaan ajattelevat noin ja uskovat itsekin juttunsa?
Sinä olet sekaisin kuin seinäkello. Paholaiset, tontut, maahiset ja jumalat kuuluvat satuihin. Ei niihin yksikään selväpäinen aikuinen usko. - näinon
TonttuToljanteri kirjoitti:
Onko oikeasti olemassa ihmisiä jotka tosissaan ajattelevat noin ja uskovat itsekin juttunsa?
Sinä olet sekaisin kuin seinäkello. Paholaiset, tontut, maahiset ja jumalat kuuluvat satuihin. Ei niihin yksikään selväpäinen aikuinen usko.Ei paholainen omiaan kiusaa kun ei ole tarvetta.
- TonttuToljanteri
näinon kirjoitti:
Ei paholainen omiaan kiusaa kun ei ole tarvetta.
Juu, eikä joulupukkikaan. Koska ihmiset eivät koe joulupukin kiusaavan heitä niin sehän todistaa uskovaisen logiikalla että joulupukki on totta. Olette sellaisia älynjättiläisiä että eipä taida kristinusko täällä enää kauaa vanheta. Sekopäitä kaikki.
- VoiHerraJessusPerkele
Petri_Helsinki kirjoitti:
Jos Jumala liian aikaisessa vaiheessa puuttuisi saatanan maanpiirin hallintaan tai jättäisi tuhoamatta perkeleen seuraajat helvetin tulessa (toinen kuolema), edessä olisi jälleen uusi kapina.>> Tarkoitatko että saatana olisi jokin Jumalan inkarnaatio, eli Jumala itse ilmestyisi myös paholaisena? Se ei tietenkään pidä paikkaansa. <<
Miksi ei pitäisi paikkansa - minkä Raamatun kohdan mukaan? Päinvastoin, on kohtia joissa annetaan ymmärtää. Esimerkiksi tällainen:
4.Mooseksen kirja:
22:22 Mutta kun hän lähti, syttyi Jumalan viha, ja Herran enkeli asettui tielle estämään häntä, hänen ratsastaessaan aasintammallaan, kaksi palvelijaa mukanansa.
Käännöksissä sanotaan jotain senkaltaista kaunistelua, että Herran enkeli oli vastustajana, tai estämässä Bileamin kulkemista aasilla.
http://biblehub.com/multi/numbers/22-22.htm
Mutta alkutekstissä sanotaan, että nimenomaan saatanaksi oli lähtenyt, Bileamin tielle, Herran enkeli:
http://biblehub.com/text/numbers/22-22.htm
Heprean saatana-sana tarkoittaa vastustajaa. Sama saatana-sana esiintyy myös esim. kohdassa 1. Kun 11:14.
http://biblehub.com/text/1_kings/11-14.htm
Esiintymiä luetellaan tässä:
http://biblehub.com/hebrew/7854.htm
Muuta esimerkkiä saatana/perkele-nimityksen käyttämisestä käsitteenä on siinä kohdassa, jossa Jeesus nimitti Pietaria perkeleeksi = vastustajaksi ... jonkin asian kohdalla ainakin. Huomattavaa tässä kohdassa sekin, että Pietari teki väitetyn luopumisensa/kieltämisensä nimenomaan Jeesuksen komennon tähden, ja palasi takaisin nimenomaan Jeesuksen puheen /rukouksen tähden.
Mikä nyt estää ajattelemasta, että saatanan hahmo on luotu hahmo, kuten Jeesuksen ihmishahmo myös on luotua - nimitetäänpä sitä sitten enkeliksi = lähettiläs (Herran enkeli Vanhan testamentin puolella), tai ihmisruumiiksi (Jeesuksen ihmisrooli Uuden testamentin puolella).
Edempänä keskustelussa toinen saatana-Jumala-rinnastus.
>> Avainsanoja ovat vapaa tahto ja valinnanvapaus. Jumala ei ole mikään diktaattori <<
Paskanjauhamista, jolla perusteella luokittelisin sinut ei-kristityksi. Jumala on nimenomaan diktaattori! Uskontunnustuksissa puhutaan uskovansa kaikkivaltiaaseen. Ihmisen tahto ei ole kaikkivaltias, joka tekee ja aikaansaa, mitä huvittaa.
Uskontunnustuksissa ei sanota, että pitää uskoa erilliseen perkeleeseen. Eikä sanota, että uskotaan Jumalan tekevän vain hyvää. Päinvastoin kirkkohistoriassa lienee luokiteltu harhaopiksi manikealaisuutta. Tosin ehkä tietämättään moni on manikealainen - tietämättä sen olevan eri uskonto kuin kristinusko.
Aiheeseen liittyen on tällaistakin keskustelua:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15306209/kiusaava-puolustaja
- VoiHerraJessusPerkele
Raamattu ei selvitä saatanan alkuperää kovin tarkasti. Tarkkana saatte olla siinä, onko tulkintanne oikeasti Raamatusta, vai satuja.
1.Aikakirja:
21:1 Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin.
2.Samuelin kirja:
24:1 Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda."
- Samasta tapauksesta Raamattu kertoo kaksi eri tarinaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895095
- 514012
- 232073
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161775Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271717- 151414
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹261185Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201006T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43971- 21960