Päivitykset, onko W10 tällainen?

Vakavissaan_W10

Mikään Windows/Linux-kinastelu ei kiinnosta pätkääkään. Olen itse tyytyväinen W7-käyttäjä . Jokin aika sitten vaimoni hankki itselleen uuden läppärin. Valintakriteerinä oli, että se on kevyt, punainen ja kaunis. Ihan hyvät kriteerit, tästä on turha kenenkään urputtaa. Koneessa on W10. Minusta se on ruma ja epälooginen, mutta sillä ei ole merkitystä. Eikä myöskään millään vakoilujutuilla.

Mutta, mutta ne päivitykset. Näin maallikosta näyttää siltä, että käyttis päivittää itseään omin luvin ja milloin huvittaa. Samalla jotkut sovellukset (joo, vanhat mutta rakkaat softat) ikäänkuin putovat pois tai "menevät rikki" ja ne pitää asentaa uudestaan. Vaimo tykkää Office 2010:stä, mutta käyttiksen päivitys tuo joitain Office365-logoja työpöydälle ja perustaa C-levylle uusia kansioita. Samoin koneeseen ilmestyy uusia sovelluksia, jotka näyttävät kokeiluversioilta. Jne.

Voisiko joku kertoa kuuluuko tämä asiaan. Tarkoittaako W10 sitä, että käyttäjä ikään kuin antaa koko koneensa "hallinnan" MS:lle?

Kysyn tätä vakavissani. Olisin iloinen vakavissaan annetusta vastauksesta. En sitten millään jaksaisi lukea näitä "poista Windows", "asenna Ubuntu", "ite oot Tuputin" -tyylisiä purkauksia. En myöskään MKarin vuodatuksia "päätelaitteesta" ja sovellusten yhteensopivuudesta pilvien kanssa. Sekä MS- että Linux-propagandaa näkee muutenkin tarpeeksi.

13

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaapo4V

      No W10 käytäjäedoissa se sanotaan, että käytännössä Windows 10 n on palvelu ja koneen hallinta on annettu Microsoftille.
      Samoin Windowsiin Microsoft yrittää tuputtaa kaikia heidän palveluitaa ja madollisuuksin estää ulkopuolisia.

      W10 ei ole PersonalComputter eli PC, vaan etähällittu DC joka tukeutuu Microsftin verkkoon kokoajan ja telemetria katselee kokoajan mitä touhuat.

      Jos Chromebookin tukeutuu Googlen verkoon, ei se kuitenkaan ole koneesivakoilija siinämäärin kuin Windows.

      Ja siittä Parjaamastisi Ubuntusta saa vakoilun ruksimalla täysin pois! eikä se päivittele miten sattuu.

    • Kysymyksesi olivat
      "Voisiko joku kertoa kuuluuko tämä asiaan. Tarkoittaako W10 sitä, että käyttäjä ikään kuin antaa koko koneensa "hallinnan" MS:lle?"

      Vastaus on myönteinen, eli että Kyllä.

    • trollerson

      Ei kyllä minulla ole noita ongelmia. Ota asetuksista pois ruksit, että se ehdottaa kaupasta asennettavia uusia sovelluksia.

      Minulla on kymppi ollut alusta asti, ja siinä mm. Office 2007, ja muita vanhojakin ohjelmia joita käytin jo seiskalla.

      Minulla kymmpi ei ole poistanut omin päin mitään minun omia ohjelmia koskaan. Office 2007 toimii täyttä häkää, ei mitään ongelmia. On kyllä mainostanut joskus kerran Office 365:ttä ja huomauttanut että officeni on vanha, mutta se oli vain mainos, sen kun ruksi pois, kaikki oli ihan kunnossa.

      Mitään uusia osioita ei kone ole tehnyt omin päin. Kokeiluversioita softista ei tule itsekseen.

      Päivityksiä toki tulee, samoin kuten seiskassakin, mutta nehän tapahtuu taustalla ilman käyttäjän toimia kuten seiskassakin, eikai se ole koskaan mikään ongelma ollut? Jos päivitys vaatii reboottia, eihän se pakota sitä heti tekemään koskaan, vaan seuraavalla käynnistyskerralla, jonka se teki seiskallakin jos oli automaattiset päivitykset käytössä.

      Toki alussa jos uusi kone, se voi päivittää paljonkin, parasta antaa sen vain päivittää kaikki mahdollinen ja rebootata, niin saa "ajan tasalle", jolloin niitä varsinaisia päivityksiä tulee sitten vähän harvemmin.

      • ne_isot_päivitykset

        Meneekö ne itse ruksitut asetukset sitten oletuksille niiden kuuluisien 4 krt per vuosi jättipäivitysten vuoksi?
        Että joutuuko 4 krt vuodessa vakoilua ja outoja temppuiluita aina lopettelemaan niiden päiv. jälkeen?


      • Vakoileesilti
        ne_isot_päivitykset kirjoitti:

        Meneekö ne itse ruksitut asetukset sitten oletuksille niiden kuuluisien 4 krt per vuosi jättipäivitysten vuoksi?
        Että joutuuko 4 krt vuodessa vakoilua ja outoja temppuiluita aina lopettelemaan niiden päiv. jälkeen?

        menee oletuksille, sekä ne ruksit yksityisyyteen ei lopeta vakoilua, vaan lopettaa joitakin toimintoja, joiden vakoilu jää silti päälle, esim kamera, ym...


    • trollerson

      Listaappa tarkkaan nimeltä, mitä ohjelmat päivitykset poisti?

      Itse en oikein usko, että se olisi mitään tärkeää poistellut.

      Voiko olla niin, että päivityksessä on mennyt jotakin pieleen ja kone palautettu johonkin vanhaan palautuspisteeseen?

      Toki siis jos vanhoilla ohjelmilla tarkoitat ohjelmia, jotka ovat Windowsin mukana tulevia ohjelmia ja osa windowsia, niin niitähän kyllä voi lähteä ja tulla uusia tilalle . . .

    • Rumaonkymppi

      Samaa mieltä avaajan kanssa, Windows 10 on ruma ja sekava.
      W7 on sentään nätti ja toimiva.

    • JosMetsaaHaluatMenna

      Laita siihen upuntu, tupuntu, hupuntu tai lupuntu niin takuulla yllätyt.

    • ongelmallinen_windows

      Windows on kovin ongelmallinen.

    • sama_kuin_seiskassa

      Win10:ssä on kaikki samat Windows updaten asetukset kuin seiskassakin, mutta win10 pro:ssa niitä hallitaan ryhmäkäytäntöeditorilla (gpedit.msc). Voi laittaa päivitykset manuaaliseksi, ajastetuksi, tarkista ja ilmoita jne.
      Win10 homessa gpedittiä ei ole, mutta samat WU:n asetukset voi vaihtaa regeditillä, esim. täysmanuaaliseksi jos haluaa. Googlella löytyy paljon ohjeita.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 188
      2176
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2012
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      159
      1751
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      147
      1644
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1234
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe