Onko hyvä kuva sattuma vai työvoitto?

fotottaako

Mielellään kaikki kunnia hyvästä kuvasta otetaan itselle, omille taidoille ja loistavalle kalustolle. Jos alat kriitisesti analysoimaan otoksiasi niin saatat huomata että tuurilla tai sattumalla on aika yllättävän iso rooli. Esimerkiksi sää ei ole varsinaisesti sattuma ja kuvaaja voi valita koska ja missä kuvaa mutta koska olosuhteisiin ei voi itse vaikuttaa eikä tarkasti ennustaa niin sattumalla on sormensa pelissä siinäkin. Miten päädyit tiettyyn paikkaan tiettyyn aikaan? Oliko siinäkin sattuma mukana? Samoin potreteissa. Mallin valinta, meikkaus, vaatteet, ilme ja asento. Miten niihin on päädytty? Tilastollisesti hyvä tai jopa huippukuva tulee joskus. Jokainen joka on joskus kalastanut voi samaistua helposti asiaan. Joskus saa joskus ei vaikka tekisi mitä.

38

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apinaa_koijattiin

      Ainakin ne yhdet apinan ottamat kuvat oli työtappio apinalle, koska tekijänoikeudet apinalta laittomasti riistettiin.

      • AnimaLupus

        apina ei voi valittaa päätöksestä.
        animalia barrikadeille HETI!


    • PeilittömänTodistaja

      Ainakin pitää olla se kamera mukana jos aikoo kuvia saada. Kännykkää en laske kameraksi. Jos sitä kameraa ei ole mukana ei tule katseltua asioita sillä silmällä. Kun se on , niin helposti alkaa katsoa ympärilleen valokuvaajan silmin. Yllättävän paljon huomaa kuvauskohteita löytyvän ihan tutuissakin maisemissa. Koko ajan tapahtuu uutta ja ihmeellistä. Joten sattuma on valokuvaajan suurin avustaja, jos sen sattuman tullessa sattuu olemaan kamera käsillä.

      • eikö-ole-kamera

        Mikä tekee kännykän kamerasta ei-kameran?


      • PeilittömänTodistaja

        Se että kännykameralla ottava ottaa vain sen minkä känny tarjoaa. Oikeassa kamerassa pitää olla aukonsäätö isoineen ja suljinaikoineen. Niin, tiedän että joissain nykykännöissä voi oikein aukkoa säädellä. Sillä ei tosin ole mitään vaikutusta syväterävyyteen niin pienellä kennolla kuin kännöön on ympätty.


    • sekäettä

      Ainakin luontokuvauksessa kuvauspaikalle pääsy kaikkien romujen kanssa voi olla toisinaan työvoitto. Sen jälkeen on enempi tuurista kiinni saako kuvia. Hyvä tietysti on kameraansa osata käyttääkin.

      Etenkin eläinkuvauksessa pitää olla mukana vähän tuuriakin. Tiheässä metsässä lentävän metson kuvaaminen on esimerkiksi aika vaikeaa. Tarkennuksen onnistuminen nopeassa tilanteessa on pitkälti tuurista kiinni. Aika paljon tulee kuvia terävistä puista.

      Sitkeydestä usein palkitaan. Se menee tietysti työvoiton puolelle. Parhaat kuvat jäävät silti yleensä ottamatta. Ehkä sen vuoksi harrastusta viitsii jatkaa. Jos sitten seuraavalla kerralla.

    • OIIIIIIIO

      Parhaan kuvani olen ottanut etukäteen katsotusta paikasta, etukäteen ajateltuna vuodenaikana, kellonaikana ja aurinkoisena päivänä jona tulee oikeasta tuulensuunnasta, reippaasti ja tarpeeksi pitkään, nostaakseen juuri oikean aallokon.
      Kalusto ja sen säätäminen on mietitty etukäteen. Itse kuva on kuitenkin vain hetki, joten kuvia tulee paljon ja jokainen on erikseen otettu. Ei sarjoja.

      Toiset kuvat joista pidän, on tullut otettua oikeissa olosuhteissa ja niiden kohdalla kokemus on ohjannut oikeille kuvauspaikoille. Välineistö on ollut se, mikä on mukana, joten joissain on päästy käyttämään salama-asetelmia (eteenkin talvella) ja toiset ovat maisemia, joiden kohdalla jalusta on muistunut mukaan. Lisäksi löytyy hetken yllätyksiä, joita on sommiteltu lyhyen aikaa käsivaralta.

      Ne kuvat jotka kestävät parhaiten aikaa ovat olleet työn takana. Niiden lisäksi ”aina” mukana kulkeva täysisäätöinen pieni laatupokkari on osoittautunut hyväksi päiväkirjaksi.

    • Canonisti

      Sekä että, mutta hyvä kameran peruskäyttötaito auttaa onnistumisessa. Harrastaja tiedän saavani hyvän kuvan silloin tällöin. Se mitä eniten kunnioitan ammattilaisissa on kyky kuvata tasaista jälkeä tilaisuudesta tilaisuuteen.

      • Värivirhe

        Minun mielestäni veemäistä on juuri tuo, että tuppaa tulemaan tasapaksua jälkeä, kuin ennalta-arvattavaa, yllätyksetöntä. Viime aikoina käytössäni on ollut kaksi pokkaria vuorotellen. Olympus ja Nikon. Ensin vierastin Olympusta ja ihmettelin, käytänkö tuota ollenkaan. Nikoniin olin tottunut jo aiemmin. Käytännössä sitten on osoittautunut, että juu, kyllä Nikonilla saan tasaista laatua, mutta siinä massassa ei erotu joukosta valtavan hyviä kuvia, kuin ehkä 1/20 osa kuvista. Periaatteessa ovat kaikki teknisesti melko kelvollisia, mutta aivan eri asia on, mistä tykkää, ja minkä haluaa säilyttää. Ehkä 1/20. Mutta kun Olympuksella olen kuvannut, se on niin erilaista, ehkä vaikeammankin tuntuista, mutta sittenpä asiaan on tullut paneuduttua, ja on tullut kuvattua varovaisemmin. Ei niin helposti kaikkea räpsytellen kuin Nikonilla. Joten lopputuloksena on, että Olympukseeni on kertynyt kummallisen loisteliaan ja taiteellisenkin näköisiä kuvia, mutta Nikoniin enemmän tylsää dokumenttia vain. Kuitenkin tällä on tietysti joku arvonsa myös.


    • ökljkhjgh

      On aika inhottavaa, kun sanotaan: "oli hyviä kuvia".
      Silloin tietää, ettei katsojat ole mitään ymmärtäneet.

      • kymysys

        Mitäs sitten, jos sanoisivatkin: "oli huonoja kuvia"?


      • kgnjerhy
        kymysys kirjoitti:

        Mitäs sitten, jos sanoisivatkin: "oli huonoja kuvia"?

        Se olisi silloin todennäköisesti ainakin totuus.


    • kjsgdhgg

      Mikä on hyvä kuva?
      Tekniikka vs sisältö. Tekniikka on helpompi arvostella, mutta sisältö on katsojan silmässä.

      Hyvän kuvan saa, sekä tuurilla, että sitkeydellä. Parhaat kuvat kuitenkin syntyy aina tuurilla.
      Joku kaiken etukäteen suunnitteleva, useimmiten studiokuvaaja, saa hyvät kuvat pelkällä työllä, mutta kun kuvaa ennalta arvaamattomia tilanteita on tuuri hallitseva tekijä.

      Kaikilla on myös omat tyylinsä. Jotkut yksinkertaisesti vain kävelee kadulla ja tuiskii kuvia taakseen katsomatta olkansa yli. Tulokset on kuitenkin mielenkiintoisia. Onko kuvat "hyviä" on sitten katsojan arvosteltavissa.

    • Aika outo otsikko. Ammattilainen kuvaa tilattuja kuvia ja osaamista riittää yleensä, että kuvista tulee hyviä. On pakkokin. Jos pitää kuvata traktori niin se kuvataan, vaikka ei kiinnostaisi. Tavaraa voi olla peräkärryllinen.

      Harrastaja kuvaa mitä nyt eteen tulee sattumalta. Toki osa kuvista onnistuu. Yleensä jonkun lomakuvien katselu on kärsimys. Muinoin katseltiin dia-kuvia. Se oli jotenkin hienoa kun oikein asetuttiin pimeään katsomaan kuvia. Hyvät kuvat näyttivät hienoilta ja epäonnistuneet oikeasti kamalilta.

    • Altekameraden

      Minulla hyvä kyva on sekä sattuma että työvoitto.

      Työvoitto siksi, että kokemuksen turvin voin usein rajata kuvan ja valita kuvakulman niin, että vältyn useilta kokemattoman kuvaajan tyypillisiltä virheiltä. Kokemus on myös opettanut paljon tarkennuksesta ja valotuksesta. Digiaikana, kun kuvia voi ottaa mielin määrin, on sitten mahdollisuus valikoida parhaat ja hylätä vähemmän hyvät.

      Sattumaa siksi, että kuvia ottaessa olosuhteet ja ilmeet vaihtelevat tavoilla, jotka eivät ole kuvaajan hallittavissa. Kuvattavien ilmeet, silmien räpyttely ja asento vaihtelevat. Tuulenpuuskat liikuttelevat ennakoimattomilla tavoliia esimerkiksi puiden latvoja, heinänkorsia, lippuja, purjeita, vaatteita ym. Vedenpinta voi olla peilityyni tai tuulpuuskien kirjoma.

      Aika usein on minulle käynyt niin, että kuvaa ottaessani tiedän, että nyt voi tulla hyvä. Jos sitten mös nuo edellä kuvailemani satunnaiset muuttujat osuvat kohdalleen, on tulos odotusteni mukainen.

    • trollerson

      Alussa varmasti useammin sattuma.

      Mutta kyllä se on fakta, että oiikeanlainen harjoittelu kehititää taitoa. Eli osa-alue kerrallaan harjoittelee, sopivasti omaan mukavuusalueen ulkopuolella olevia asioita. Ja tekee siinä sitä ajatustyötä, että miten tätä voisi parantaa, kokeilee uudestaan, jne.

      Näin harjoitellen, ennenpitkää niitä hyviä kuvia alkaa tulemaan tilastollisesti enempi kuin niitä huonoja kuvia.

      Ainahan siinä varmasti on tuurikin jollakin tasolla mukana.

      Tietenkin se, mikä on "hyvä kuva", jäi määrittelemättä. Valokuvauskin kun on yksi taiteen muoto, niin se on niin subjektiivista mikä on hyvä kuva. Se sen sijaan on todella helppo sanoa, mikä on teknisesti hyvä kuva.

      • trollerson

        Kun on tarpeeksi rajattu alue, sanotaan vaikka ihmisten kuvaaminen, niin siinä kyllä kuvaaja voi kehittyä ajan saatossa erinomaiseksi.


    • kehittymisen.haluja

      Millaiset ovat hyvän kuvan tekniset vaatimukset?
      Terävä tietysti ja varmaan värit pitäisi olla niin että ei olisi jälkikäsittelyn tarvetta kuvankäsittelyohjelmalla, ISO arvo sellaiseksi että kamera ei tee rakeista jälkeä, entä muuta?

      • vaatimukset

        ”… tekniset vaatimukset?
        – vain se, että kuvan ”tekniset” ominaisuudet eivät häiritse katsojaa. Esim HDR, värit, mustavalkoisuus, kuvan väritasapaino yms. häiritsee toisia, mutta toisille se on hieno ”tehokeino”
        – rakeilla tms. ei minulle kuvan katsojana ole mitään merkitystä, joillekin voi olla.
        – kuvaajana, ensisijassa mahdollisimman laajaa kuvan dynamiikkaa (=työvaraa).
        – tulostetussa (paperille tms) mm. kuvan säilyvyys


    • Tsuumikosheshiinäshtshii

      >> Millaiset ovat hyvän kuvan tekniset vaatimukset? <<

      Riippuu, mitä kuvataan, mihin tarkoitukseen. Mainitsemasi epäterävyys tai rakeisuus voi olla tahallaan käytetty tehokeino joissain tilanteissa. On kuitenkin aloja, joilla laki tai tilaaja vaatii jotain tekniikalta. Esim. passikuvien ottamiseen on tietyt säännöt, miten kuvat on valmistettava. Esim. luontokuvakilpailuissa arvostelijoilla on taipumuksena kehua tietynlaisia kuvia.

      Yksi tapa suhtautua valokuvaukseen on se, että tekniikka ja välineet ovat (kaikki käytettävissä olevia) keinoja aikaansaada erilaisia tuloksia. Alan kirjoissa ja lehdissä on paljon asiaa näistä. Esim. yläsävykuvausta on perinteisesti käytetty tietyissä aiheissa, mutta alasävykuvausta toisenlaisissa. Esim. jyrkkäkontrastinen valaistus oli perinteisesti suositeltu enemmän äijien kuvaamiseen kuin hentojen tyttöjen.

      Kuvaamisessa voi olla hyödyllistä pitää jotain päiväkirjaa esim. käytetyistä valaistusjärjestelyistä. Tekemisen kautta voi kehittyä omaa tyyliä. Tapojen kehittyessä ja vaatimustason kasvaessa tuppaa tulemaan sitä teknistä laatuakin, kuin itsekritiikki ohjaisi parempaan. Moni kuvaaja on myös paljon katsellut tai selannut muiden tuotoksia.

    • fundeeraa

      Ammattikuuvajien kuvissa on usein pakostakin hieman pysähtynyt ja liiallisen suunnittelun tuoma tasaisuus. Kun vaikka luontokuviakin näkee tuhansia, niin ne vaan alkaa tympimään vaikka olisivat miten loistokkaita. Itse tykkään eniten luonnonvalossa ilman suurta suunnitelua otetuista kuvista joissa on se jokin. Se on kykyä pysähtyä pieniin hetkiin ja tehdä niistä elämää suurempaa tarinaa. Sellainen aina koskettaa. Se ei kysy tekniikkaa se on jokin muu elementti jolla kuvaaja luo yhteyden katsojaan. Siksi vaikka myös 50-luvun mustavalkokuvissa on edelleen omaa taikaa.

      • Tsuumikosh

        Kyllä samaa olen ajatellut itsekin. Että joskus teknisesti hyvät kuvat näyttävät liian siisteiltä, liian täydellisiltä. Eri asia mistä pitää sitten. Sama asia musiikissa. Joku joskus väitti, että on helppoa oppia soittamaan nopeasti, mutta erittäin vaikeaa soitella hitaasti niin, että se kuulostaa hyvältä....

        Voiko kuvien hyvyyden tavoittelua ryhmitellä kolmeen osastoon:
        1) jos halutaan tavoitella terävyyttä, hyvät objektiivit, jalustan käyttö yms.
        2) jos halutaan dokumentaarisuutta, yksinkertainen laitteisto ja kuvaustapa, jolla saa nopeasti räpsittyä kuvia tilanteesta
        3) jos halutaan taidekuvia, pohditaan ehkä sommittelua, värien kontrastia, symboliikkaa, jne. - asioita, joita on harrastettu ja pohdiskeltu myös maalaustaiteessa, taidefilosofiassa.

        Toisaalta meneväthän nämä näkökulmat kullakin kuvaajalla hiukan limittäin? Ei esim. luontokuvia mitättömällä taiteellisuudella, eikä ilman nopeutta...


      • kuvittelisin

        Kuvittelisin että ammattikuvaajalla on oltava tietynlainen tasainen tyyli, josta tavallaan muotoutuu se tuote, jota asiakkaalle myydään.


      • jorepuusa

        Ammattikuuvajien kuvissa on usein pakostakin hieman pysähtynyt ja liiallisen suunnittelun tuoma tasaisuus.
        ----------------------------------------
        Voisitko näyttää tai linkittää sellaiseen ammattikuvaajan kuvaan, jossa on hieman pysähtynyt tunnelma, vaikka nyt johonkin sotakuvaan, kriisiin, tai jalkapallokuvaan tai tanssiesitykseen tai vaikka metsäpalokuvaan, ehkä myös rikoskuvaan tai vaikkapa purjehduskilpailukuvaan tai sitten silmäleikkauskuvaan tai laskuvarjohyppykuvaan tai surffauskuvaan tai koirien juoksukuvaan tms. Eli kiitos etukäteen linkeistä ja selityksestä, mikä noissa kuvissa on ammattikuvaajan liiallisen suunnittelun tuoma tasaisuus.
        Sana ammattikuvaajahan ei tarkoita yhtään mitään ainakaan Suomessa. Ammattikuvaaja on henkilö, joka on valmistunut alan oppilaitoksesta, ansaitsee työllään elantonsa ja maksaa verot ja eläkkeensä ym. tai on peräti vakituisessa työssä.
        Sellainen on ammattikuvaaja, heitä tosin Suomessa on enää aniharva, koska amatöörit ottavat suurimman osan kuvista, ehkä 95% ja jakavat ne ilmaiseksi toisilleen. No onneksi ne amatöörien ottamat kuvat eivät ole pysähtyneitä, eikä niitä ole liikaa suunniteltu, vaan amatöörien tuotos on aina uutta ja tuoretta, ei koskaan muualta lainattua vaan aina pirskahtelevan toisenlaista -jota jaksaa tunteja selata ilman - että yhtään samanlaista tulee vastaan. Hyvissä käsissä on Suomen kuvamarkkinat - ei hätää mitään.
        Ammattikuvaaja myös uskaltaa kirjoittaa ihan omalla nimellään someen.


      • Tsuumikosh
        jorepuusa kirjoitti:

        Ammattikuuvajien kuvissa on usein pakostakin hieman pysähtynyt ja liiallisen suunnittelun tuoma tasaisuus.
        ----------------------------------------
        Voisitko näyttää tai linkittää sellaiseen ammattikuvaajan kuvaan, jossa on hieman pysähtynyt tunnelma, vaikka nyt johonkin sotakuvaan, kriisiin, tai jalkapallokuvaan tai tanssiesitykseen tai vaikka metsäpalokuvaan, ehkä myös rikoskuvaan tai vaikkapa purjehduskilpailukuvaan tai sitten silmäleikkauskuvaan tai laskuvarjohyppykuvaan tai surffauskuvaan tai koirien juoksukuvaan tms. Eli kiitos etukäteen linkeistä ja selityksestä, mikä noissa kuvissa on ammattikuvaajan liiallisen suunnittelun tuoma tasaisuus.
        Sana ammattikuvaajahan ei tarkoita yhtään mitään ainakaan Suomessa. Ammattikuvaaja on henkilö, joka on valmistunut alan oppilaitoksesta, ansaitsee työllään elantonsa ja maksaa verot ja eläkkeensä ym. tai on peräti vakituisessa työssä.
        Sellainen on ammattikuvaaja, heitä tosin Suomessa on enää aniharva, koska amatöörit ottavat suurimman osan kuvista, ehkä 95% ja jakavat ne ilmaiseksi toisilleen. No onneksi ne amatöörien ottamat kuvat eivät ole pysähtyneitä, eikä niitä ole liikaa suunniteltu, vaan amatöörien tuotos on aina uutta ja tuoretta, ei koskaan muualta lainattua vaan aina pirskahtelevan toisenlaista -jota jaksaa tunteja selata ilman - että yhtään samanlaista tulee vastaan. Hyvissä käsissä on Suomen kuvamarkkinat - ei hätää mitään.
        Ammattikuvaaja myös uskaltaa kirjoittaa ihan omalla nimellään someen.

        Kommentoija lienee tarkoittanut jotain sen tapaista, että joissakin ammattimaisissa kuvissa saattaa olla viimeisen päälle tehdyn keinotekoisuuden tunnelma. Kuin lavastusta, ja kuin joka asia näyttäisi tekemällä tehdyltä, järjestetyltä. Niin että vaikkapa värikäs lintu kuvassa näyttäisi siltä, että ihmetyttää, onko tuo aito tms.

        Omasta mielestäni se tasaisuus ei välttämättä ole huono asia. Kullekin voi kehittyä omaa tyyliä kuvata. Ja yleisössä on monenlaisia makuja.


    • Ennenkuvvausta.tiettää

      Hyvän kuvan näkee ilmasta etsimessä ja kuvaa sitten sen kuvan.

    • Nikon_kamera

      Kunnollinen osaaminen* on vähän kuin painotettu noppa, onnekkaita sattumia tulee huomattavasti enemmän. Tai reikäkauha lihasopassa.

      *) osaaminen tarkoittaa vaikkapa:

      1) luontaista lahjakkuutta (tilannetaju, ennakointikyky, hyvä spatiaalinen ajattelu, kyky liikkua joustavasti ja huomaamattomasti, sosiaaliset taidot)
      2) Valokuvaksen tekniikan sekä teoreettinen että tekninen hallinta (kameran käyttö pitää olla automaatio)
      3) Vuosikausia kestänyt harrastaminen/työnteko
      4) Valokuvauksen historian ja tyylien tunteminen, samoin taidehistorian
      5) Laaja yleissivistys ja riittävä kielitaito
      6) Vankka itseluottamus ja uskallus

      Noilla pääsee jo hyvin alkuun vaikkapa lehtikuvaajana.

      • NäpsäOnJoHankittuna

        Poikkeuksellisen asiantunteva määritelmä tuossa yllä. Eikun kilvoittelemaa!


      • Tsuumikosh

        Oman luettelon neljänneksi tai toiselle seitsemänneksi:
        4) 7) kuvien moraalinen hyvyys ja hyvä maku; lakien, uskontojen, tyylikkyyden ja käytöstapojen tuntemus: eri kulttuureissa on kohteita tai asioita, joita ei pidetä sopivana kuvata - sotilaskohteet, salaman räiskyttely taidemuseoissa tai urheiluotteluissa (ei saa räiskia salamia eikä metwurstia urheilijan silmille), nolot tilanteet, yksityisyyden suoja, jne. Toisaalta kulttuuri saattaa olla muuttunut jossakin niin, että pidetään hyveenä tai ylpeilyn aiheena sellaista, joka muinoin oli tabua tai sensuroitua.
        5) 8) poliittisten ja muiden periaatteiden tiedostaminen, propagandan ja mainonnan merkitysten ymmärtämistä: mitä periaatetta edistetään, jos otan tai julkaisen tällaisen ja tällaisen kuvan; mitä siitä seuraa, mitä tarkoitusta/aatetta se palvelee.


      • Monensumma

        Kaikki mitä Nikon_kamera sanoi, niin että kun nuo asiat huomioi ja sisäistää voi ne unohtaa ja siitä ymmärryksestä syntyy hyvä kuva, ei tietoisesti vaan tiedostamatta. Sama kun mitä hyvä muusikko teekee. Kaikki kokemukset synnyttää sellaisen flown kaltaisen tilan jossa kuvaaminen tapahtuu. Varmaan olette kokeneet sen. Itse kuvaaminen palkitsee. Mutta se on elämän pituinen projekti ja sitä voi loppuun asti syventää. Aina oppii jotain uutta ja aina näkee myös uudella tavalla, jos vain pitää mielen avoimena. Ja pitää tietty olla se kamerakin mukana ja valmiina. Ja teknisten kysymysten kanssa voi myös saivarrella loputtomasti. Aina olisi voinut myös kuvata eritavalla, joten monia ongelmia riittää koko ajan mietittäväksi aivan jo valotus on iso ja haastava juttu.


      • jorepuusa

        Mukavaa nähdä oman valokuvauskoulunsa ja koulutuksensa määritelmiä täälläkin.
        Onneksi ei ihan sanasta sanaan sentään.
        Täytyy olla ylpeä, että on kelvannut :-) ----muutujateoriaympyrä---- löytyy webkoulustani.
        Scrollaa hiukan alemmas.
        http://jpuusa.blogspot.com/p/blog-page.html


      • Nikon_kamera
        jorepuusa kirjoitti:

        Mukavaa nähdä oman valokuvauskoulunsa ja koulutuksensa määritelmiä täälläkin.
        Onneksi ei ihan sanasta sanaan sentään.
        Täytyy olla ylpeä, että on kelvannut :-) ----muutujateoriaympyrä---- löytyy webkoulustani.
        Scrollaa hiukan alemmas.
        http://jpuusa.blogspot.com/p/blog-page.html

        Tuota, siellä sitä seistiin Lahden hyppyrin montussa vierekkäin jo vuonna -78, joten tuskin olen oppejani sinun webkoulustasi ammentanut. Kaikella kunnioituksella.


    • on_päädytty

      Miten päädyit tiettyyn paikkaan tiettyyn aikaan?
      # Studioon tulin sovittuna aikana. Maisemissa yms kohteissa paikan valinta on ennalta harkittu, käyn tiettyyn aikaan päivästä odottamassa oikeaa hetkeä (valoa). Rakennan kuvan ”päässäni” valmiiksi ennakolta.
      Oliko siinäkin sattuma mukana?
      # ei vähääkään, aluksi oli enempi kysymys yrittämisestä ja virheistä oppimisesta.
      Samoin potreteissa. Mallin valinta, meikkaus, vaatteet, ilme ja asento. Miten niihin on päädytty?
      # osaamalla, oikealla asenteella, näkemyksellä, taidolla (opittua ja lahjakuutta) ja kokeilemalla vaihtoehtoja,
      Tilastollisesti hyvä tai jopa huippukuva tulee joskus.
      # omasta vai muiden mielestä ”huippukuva” — ei tule jos ei osaa
      Jokainen joka on joskus kalastanut voi samaistua helposti asiaan. Joskus saa joskus ei vaikka tekisi mitä.
      # et ilmeisesti tiedä kalastamisesta mitään :)

      • Näin_vain_on

        Kyllä se sattuma sieltä vain löytyy kun vähän kaivelet. Omia kuvia kun rupesin analysoimaan kavereiden kanssa niin ihan kaikki ei ole ollut omia tietoisia valintoja. Tutun mallin kanssa studiossa on vähän eri asia kuin esim luontokuvaus. Studiossakin fiilis ja mallin sekä kuvaajan välinen kemia vaikuttaa lopputulokseen vaikka oltaisiin kuinka taitavia ja ammattilaisia tahansa. Samoin oma vireystila. Mennäänkö vanhalla tutulla kaavalla vai kokeillaanko jotain muuta. Yksi kuva vielä? Sattumankin voi varmaan määritellä monella tapaaonessa on mukana.

        Kalastuksesta minäkään en mitään tiedä mutta tutulta kuulosti...


    • "Onko hyvä kuva sattuma vai työvoitto?"

      On.

    • Tsuumikosh

      Joskus kuvaaminen oli enemmän katsomista kuin näkemistä. Joskus ajattelin, että hyvä kuva nähdään ensin - tilanteena tai visiona - ja sitten kuvatessa tietämällä tiedetään, että tästä tulee hyvä kuva, kun teen näin ja noin. Mutta näistä teorioista huolimatta, joskus on käynyt toisinkin päin. Olen kuvaa ottaessa monesti ollut skeptinen tai pessimisti, tuleeko tästä tilanteesta mitään hyvää kuvaa ollenkaan. Mutta silti on tullut. Ehkä kamera selviytyi tilanteesta paremmin kuin luulin, tai tilanne oli merkittävän komea, ja sitä tajuttiin kuvasta jälkeenpäin. Esim. kontrastin kanssa on ollut monesti tätä pähkäilyä, tuleeko kuvaan tarpeeksi hyvä kontrasti. Yksi kamera tekee yhdenlaista kontrastia, toinen toista. Joillakin saa säädettyä. En pidä dynaamisen alueen maksimointia itsestäänselvänä joka tilanteeseen, vaan välillä halutaan jyrkkää kontrastia.

      Joten vastaus alkupään kysymykseen, kyllä hyvä kuva voi olla työvoitto, tai joskus kuin vahingonlaukaus.

    • KlikCanon

      "Onko hyvä kuva sattuma vai työvoitto?"

      On.

    • hyvästä

      HYvä kuva ei ole sattuma eikä työvoitto vaan kuvan katsojan mielipide.
      Hyvän kuvan (katsojasta riippumattomat) perusteet:
      1) Kamera on oikeassa paikassa
      2) Kamera laukaistaan oikealla hetkellä
      Lopullinen kuvan arvo (hyvyys) mitataan seuraavien sukupolvien toimesta. Hyvä kuva kestää aikaa, parhaimmillaan satoja vuosia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3075
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2143
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1719
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1597
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1341
    6. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1311
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1226
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1190
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1137
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1031
    Aihe