Vaihtoauto ja takuu

aatteleva

Mihin on kuluttajansuoja mennyt. Aiemmin autoliike antoi "takuuajan" vaihtoautolle. Nykyään autoliike myy, siis ostaja maksaa vakuutuksen vaihtoautolle mahdollisten auton rikkoontumisen vuoksi tietyn ajan kuluessa.
Ts. vaihtoauton kunto ja kesto on siirretty ostajan vastuulle. Ja vakuutusyhtiö harkitsee vakuutusyhtiöiden tapaan vahinkokorvauksen myyjän katsellessa vierestä.
Onko tämä yleistä vaiko vain muutaman autoliikkeen tapa

46

1514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin_se_vaan_nyt_on

      Ei kuluttajansuoja ole miksikään muuttunut eikä minnekään mennyt, autoliikkeestä ostaessa virhevastuu sisältyy ilmaiseksi kauppaan. Virhevastuu ei vaan ole, ei ole koskaan ollutkaan, takuu. Ei ollut aiemminkaan "takuuaikaa" vaikka niin saattoi aiemmin liikkeet ääneen sanoa ja antaa asiakkaan ymmärtää. Ennen oli ennen, nyt on paremmin.

      Ennen liikkeet saattoivat puhua muutakin puutaheinää, nykyään ei. Nyky-yhteiskunnassa pitää olla avoimempi ja valehdella ei voi piiruakaan. Ennen saattoi automyyjä jaaritella takuusta, keksiä satuja ja tarinoita auton historiasta (mummolla saaressa), peitellä auton vikoja vaikka purukumilla ja haistatella vitut jos asiakas tuli jälkikäteen takuuta vaatimaan. Nyt ei voi, ei nyky-yhteiskunnassa tiedon nopean liikkuvuuden ja helpon saatavuuden aikana.

      Eli ennen oli ennen, nyt on paremmin.

      • näin_se_vaan_nyt_on

        Korjataan kuitenkin että muutosta on tapahtunut (eikä välttämättä parempaan suuntaan) sen verran, että nyky-yhteiskunnassa valittaminen on tehty liian helpoksi.
        Näin on syntynyt valittajayhteiskunta, jossa on enemmän takuu-uskovaisia ja kun aina ja kaikesta valittaminen on tehty liian helpoksi ja on ilmaista (kuluttajaneuvontaan, myyjäliikkeeseen, keskustelupalstoille jne.) niin näyttää helposti siltä, että kaikki muu paitsi kusi olisi paskaa. Suomessa ei liene yhtäkään autoliikettä, josta ei joku itkupilli olisi keksinyt satuja levitellä ja ihan vaan omaa hölmöyttään takuu-uskovaisuuspäissään, virheellistä tietoa levitellen.

        Eli kaikenkarvaiset ihmisoliot katsovat oikeudekseen solvata liikkeitä, valitella kaikesta kuluttajaneuvontaan ja luullen vielä olensa oikeassa kun "takuuhan pitää olla prkle!".


      • KatsePeiliin
        näin_se_vaan_nyt_on kirjoitti:

        Korjataan kuitenkin että muutosta on tapahtunut (eikä välttämättä parempaan suuntaan) sen verran, että nyky-yhteiskunnassa valittaminen on tehty liian helpoksi.
        Näin on syntynyt valittajayhteiskunta, jossa on enemmän takuu-uskovaisia ja kun aina ja kaikesta valittaminen on tehty liian helpoksi ja on ilmaista (kuluttajaneuvontaan, myyjäliikkeeseen, keskustelupalstoille jne.) niin näyttää helposti siltä, että kaikki muu paitsi kusi olisi paskaa. Suomessa ei liene yhtäkään autoliikettä, josta ei joku itkupilli olisi keksinyt satuja levitellä ja ihan vaan omaa hölmöyttään takuu-uskovaisuuspäissään, virheellistä tietoa levitellen.

        Eli kaikenkarvaiset ihmisoliot katsovat oikeudekseen solvata liikkeitä, valitella kaikesta kuluttajaneuvontaan ja luullen vielä olensa oikeassa kun "takuuhan pitää olla prkle!".

        Se on kuule niin, että p*ska haisee pitkälle ja autokaupassa on ollut suomessa aina perinteenä k*settaa niin paljon kuin pystyy, siitä niitä valituksia piisaa. . . . . .


      • Joka_Aamu_Peiliin_Katson
        KatsePeiliin kirjoitti:

        Se on kuule niin, että p*ska haisee pitkälle ja autokaupassa on ollut suomessa aina perinteenä k*settaa niin paljon kuin pystyy, siitä niitä valituksia piisaa. . . . . .

        Ennen liikkeet saattoivat puhua muutakin puutaheinää, nykyään ei. Suomessa ei liene yhtäkään autoliikettä, josta ei joku itkupilli olisi keksinyt satuja levitellä ja ihan vaan omaa hölmöyttään takuu-uskovaisuuspäissään, virheellistä tietoa levitellen.
        On syntynyt valittajayhteiskunta, jossa on enemmän takuu-uskovaisia ja kun aina ja kaikesta valittaminen on tehty liian helpoksi.

        Autoliikkeet ei voi toimia kuten "ennen vanhaan perinteiseen tapaan" ja kusettaminen ei yksinkertaisesti vaan onnistu. Autoliike ei toimi vuotta pidempään kusettamalla, se on varma.
        Eli ennen oli ennen, nyt on paremmin.


    • vaihtoautoton

      Vastauksista ei selviä onko tämä "kunnostusvakuutuksen" myyntikäytäntö yleistä vai onko se joidenkin keksintö.
      Ja onko se todellakin syrjäyttänyt autoliikkeiden vastuu vaihtoautojen kohdalla.

      • repeen

        On yleistynyt, mutta ei kovinkaan yleistä. Kamux-Turva, Autolle.com A-Turva, Vaihtoautomaa Lisäturva... ja muut maksulliset lisäturvat kuten Fragus, Finntakuu jne. on vain marginaalituotteita, eikä ne syrjäytä mitään.

        Virhevastuu koskee kaikkia autoliikkeitä, mutta takuuksi sen luulotteleva pettyy varmasti eikä mikään autoliike virhevastuutaan takuuna edes mainostele.

        Vaihtoauto ja takuu yhdessä lauseessa on kuin joulupukki ja juhannus. Täysin toisistaan poikkeavia, ei mitään yhtäläisyyksiä.


    • TuusulanTarinat

      Kyllä kunnon liikkeissä virhevastuu toimii erittäin hyvin, kuppaisissa pienpuljuissa sitä ei noudateta mitenkään, kuten palstajobbarin ainaisesta kitinästä jo huomaa.
      Tuollaisen räkänokan linttaliiteriin ei tosin kukaan järkevä edes astu, aivottomat aasiakkaat sinne vaan eksyy kusetettaviksi.

      • virhevastuuEItakuu

        Virhevastuu toimii kaikissa liikkeissä hyvin, tästä osoituksena ettei isoja eikä pieniä autoliikkeitä ole ns. Mustallalistalla kovinkaan monta. Sinne joutuu aina,kun virhevastuusuosituksia ei ole noudatettu.
        Takuu ei virhevastuu kuitenkaan ole, koska poikkeuksetta asiakaskin on maksumies eli maksaa oman osuutensa vian kunnostuksesta.
        Ja takuutahan tässä aloittaja kyseli, sitä ei ole mistään liikkeestä ostaessa ilmaiseksi, maksullisen lisäturvan monikin liike myy mielellään kauppahinnan lisäksi asiakkaalle ostettuun autoon mm. Kamux-turva ja muut liikkeiden omat sekä ulkopuolisen tahon myymät kuten Fragus tai Finn lisämaksulliset turvat. Takuita ei ole silti nekään kun asiakkaalla on näissäkin vian korvauksen onnistuessa omavastuu.


    • jobbarillaBisnesKusee

      Ja taas saivarrellaan ja väännetään selvistä asioita.

      En ymmärrä onko tuolla yhdellä jobbarilla niin paskoja ja vikaisia autoja, että jaksaa tuota "takuu-uskovais" juttuaan toistaa ja toistaa? Olet vastuussa siitä mitä myyt ja joudut korvaamaan jos kusetuksesi paljastuu ja romu laukeaa, eikä ole sitä mitä voi olettaa ja mitä mainostat, näin helppoa se on.

      • VastuuKannetaanKyllä

        Tottakai virhevastuu koskee jokaista autoliikkeen myymää autoyksilöä ja ihan jokaista autoliikettä. Se ei ole mikään ongelma minulle, eikä liene kovin suuri ongelma millekään autoliikkeelle.

        MUTTA:
        Kun asiakas, kuten tässä aloittajakin, kuvittelee tuon virhevastuun olevan ja toimivan kuin uuden auton takuu, syntyy ongelma. Autoliikkeet pääsääntöisesti kyllä tiedostavat velvoitteensa ja vastuunsa virhevastuiden puitteissa, mutta näille takuu-uskovaisille sekään ei riitä. Syntyy mielensäpahoittaja kun "takuut ei toimi". No ei toimi ei, kun sellaista autoa ei ole myytykään jossa takuu olisi voimassa.


      • eiAsiaMihinkäänMuutu

        Eli väännetään samasta asiasta eri nimellä, väliä?


      • Väliä_On_Eroakin_On
        eiAsiaMihinkäänMuutu kirjoitti:

        Eli väännetään samasta asiasta eri nimellä, väliä?

        Ei väännetä samasta asiasta, kun ne eivät samaa tarkoittavia asioita ole.

        Mielestäni on tärkeää, että myös ostajat / takuu-uskovaiset ymmärtävät erot takuulla ja virhevastuulla. Jos virhevastuuta edes mielessään luulottelee itselleen takuuksi, tulee ihan varmasti paha mieli kun myyjäliike kertookin, että vaikkapa starttimoottorin hajotessa 150tkm ajetussa 7-vuotiaassa autossa ei kuulu mitenkään myyjäliikkeelle. Silti nämä takuu-uskovaiset näistäkin asioista valittavat jopa kuluttajaneuvojille saakka ja sieltä saa saman vastauksen: käytetyn auton virhevastuu ei velvoita tuon osan korjaamisen osanottoihin myyjäliikettä. Et ostanut uutta takuun alaista autoa vaan VANHAN 7-vuotiaan ja jo melko PALJON AJETUN 150tkm mittarilukemalla.

        Tämän vuoksi kommentoin näihin takuu asioihin. Että edes joku takuu-uskovainen saisi valaistuksen ja lopettaisi uskovaisuutensa käytetyn auton takuusta.
        Itselläni virhetapauksia on erittäin harvoin. Jos ostajaksi pyrkivä jankuttaa takuu, takuu, takuu niin jätän mieluusti auton hänelle myymättä, jos ei rauhallisesti kertomaani "ei ole takuuta vaan virhevastuu on ja ne ovat eri käsitteitä" ei usko. Toisekseen virhevastuuasioita on harvoin myös siksi, etten tietoisesti myy rikkinäistä paskaa. Myytäväksi tulevat autot tarkastetaan ja huolletaan tarpeen mukaan, ovat aina katsastettuja ja edelleen vaihdossakaan ei kelpuuteta piilovikaiseksi osoittautuvia romuja. Eli asiakkaat valikoidaan, vaihtoautot valikoidaan ja lopputuloksena ei ole kovinkaan suuria murheita virhevastuu asioissa. Toki vahinkoja sattuu ja virheellisiäkin autoja lipsahtaa asiakkaalle asti, ne hoidetaan asianmukaiseen kuntoon mukisematta, jos asiakas on ymmärtänyt asian olleen vahinko, ymmärtää takuun ja virhevastuun eron ja osaa olla jakamassa kunnostuksen hintaa myyjän kanssa niinkuin virhevastuulaki edellyttää.


      • Kaikkisamaamieltä
        Väliä_On_Eroakin_On kirjoitti:

        Ei väännetä samasta asiasta, kun ne eivät samaa tarkoittavia asioita ole.

        Mielestäni on tärkeää, että myös ostajat / takuu-uskovaiset ymmärtävät erot takuulla ja virhevastuulla. Jos virhevastuuta edes mielessään luulottelee itselleen takuuksi, tulee ihan varmasti paha mieli kun myyjäliike kertookin, että vaikkapa starttimoottorin hajotessa 150tkm ajetussa 7-vuotiaassa autossa ei kuulu mitenkään myyjäliikkeelle. Silti nämä takuu-uskovaiset näistäkin asioista valittavat jopa kuluttajaneuvojille saakka ja sieltä saa saman vastauksen: käytetyn auton virhevastuu ei velvoita tuon osan korjaamisen osanottoihin myyjäliikettä. Et ostanut uutta takuun alaista autoa vaan VANHAN 7-vuotiaan ja jo melko PALJON AJETUN 150tkm mittarilukemalla.

        Tämän vuoksi kommentoin näihin takuu asioihin. Että edes joku takuu-uskovainen saisi valaistuksen ja lopettaisi uskovaisuutensa käytetyn auton takuusta.
        Itselläni virhetapauksia on erittäin harvoin. Jos ostajaksi pyrkivä jankuttaa takuu, takuu, takuu niin jätän mieluusti auton hänelle myymättä, jos ei rauhallisesti kertomaani "ei ole takuuta vaan virhevastuu on ja ne ovat eri käsitteitä" ei usko. Toisekseen virhevastuuasioita on harvoin myös siksi, etten tietoisesti myy rikkinäistä paskaa. Myytäväksi tulevat autot tarkastetaan ja huolletaan tarpeen mukaan, ovat aina katsastettuja ja edelleen vaihdossakaan ei kelpuuteta piilovikaiseksi osoittautuvia romuja. Eli asiakkaat valikoidaan, vaihtoautot valikoidaan ja lopputuloksena ei ole kovinkaan suuria murheita virhevastuu asioissa. Toki vahinkoja sattuu ja virheellisiäkin autoja lipsahtaa asiakkaalle asti, ne hoidetaan asianmukaiseen kuntoon mukisematta, jos asiakas on ymmärtänyt asian olleen vahinko, ymmärtää takuun ja virhevastuun eron ja osaa olla jakamassa kunnostuksen hintaa myyjän kanssa niinkuin virhevastuulaki edellyttää.

        "Mielestäni on tärkeää, että myös ostajat / takuu-uskovaiset ymmärtävät erot takuulla ja virhevastuulla. Jos virhevastuuta edes mielessään luulottelee itselleen takuuksi, tulee ihan varmasti paha mieli..."

        Juurikin näin. On hyvä, että joku jaksaa olla huolissaan oman alansa vääryyksistä ja oikoa niitä vapaa-ajallaankin.


    • eitakkuuta

      Käytettynä ostetussa autossa ei ole mitään takuuta. Ei ole koskaan ollut.
      Ylitarkastaja Veli-Matti Mäki-Fränti kuluttajariitalautakunnasta:
      Yksi perussääntö on hyvä muistaa myös autokaupassa: takuu on myyjän, valmistajan tai maahantuojan myöntämä vapaaehtoinen lisäetu.
      https://www.hs.fi/kuluttaja/art-2000002795645.html

      • US_Kokko

        Näinhän se on ja on aina ollut. Hämmästyttävää, miten takuun kuitenkin luullaan olevan oikeinkin vanhassa ja paljon ajetussa autossa!?
        Hämmästyttää, kummastuttaa, samalla kyllästyttää ja ihmetyttää välillä jopa vitutukseen asti ärsyttää, kun ollaan ostattelemassa muutaman tuhannen hintaista vaikkapa jo 200tkm ajettua koslaa; kysymysrepertuaariin kuuluu lähes poikkeuksetta "Millainen takuu tässä on? Kuusi kuukautta? Kolme kuukautta? Vai jotain muuta?"
        Ei vittu sentään näitä uskovaisia.


      • KS_ukko

        Takuu ei koskaan koske kuluvia osia!
        Entä jos autosta on jätetty olennaisia tietoja kertomatta?
        Jos esim. on kolariauto joka korjattu niin ettei huomaa?
        Toimiiko virhevastuu?


      • Lakien_Mukaan_Mennään
        KS_ukko kirjoitti:

        Takuu ei koskaan koske kuluvia osia!
        Entä jos autosta on jätetty olennaisia tietoja kertomatta?
        Jos esim. on kolariauto joka korjattu niin ettei huomaa?
        Toimiiko virhevastuu?

        Tottakai toimii silloin, jos tuotteessa on myyjälle kuuluva VIRHE.
        Esim. kolariauto on lain mukaisesti KOLARIAUTO vasta silloin, kun sen on vakuutusyhtiö kolaroituna lunastanut. Kolhun korjaus tmsv. ei ole "kolariauto". =EI VRHE.


      • minkälakien

        Missä menee raja milloin on myyjälle kuuluva virhe?
        Kyseessä ei ole pelkästään peltikorjaus/maalaus, vaan sellaisesta jossa on auton rakenteelisia osia vaihdettu?
        Milloin on tiedonantovirhe?
        Mitä tarkoittaa lakien mukaan?


    • Kokemusta

      Täällä taas autokauppiaat yrittävät paeta vastuutaan selittämällä satuja :)

      Itse näen, että virhevastuu on parempi kuin vaihtoautotakuu. Esim. virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa. Takuu puolestaan on myyjän, valmistajan tai maahantuojan antama vapaaehtoinen lisäetu.

      Autokaupassa esiintyviä tavanomaisia virhetilanteita:
      - autossa ilmenee tekninen vika tai puute
      - auto ei vastaa sitä, mitä kauppaa tehtäessä on sovittu
      - autosta on annettu vääriä tai paikkansa pitämättömiä tietoja
      - kaupan päättämisen kannalta olennaisia tietoja on salattu
      - käyttö-, huolto ym. ohjeet puuttuvat
      - auto osoittautuu huonommaksi kuin ostajalla on auton iän, ajomäärän tai kauppahinnan perusteella
      aihetta odottaa, tai auto tai sen osa on kulunut kestoikäänsä nähden ennenaikaisesti.

      Erityisesti myyjän autosta antamilla tiedoilla on suuri merkitys. Jos auto on myyty virheettömänä ja siinä ilmenee edellä mainittuja virhetilanteita, on myyjä vastuussa virheiden korjaamisesta/korvaamisesta. Myyjällä on myös vastuu em. tilanteissa näyttää toteen, että virheen syntyminen olisi ostajan aiheuttama eikä jo valmiiksi myyntihetkellä ollut.

      Hovi- ja käräjäoikeudesta löytyy useita tapauksia, joissa autoliikkeet ovat poikkeuksetta häviäjinä. Kannattaa siis pitää oikeuksistaan kiinni ja ottaa apuun osaava lakimies. Nämä kuluttaja-asiamiehet ja kuluttajariitalautakunta ovat ihan vääriä intressejä.

      • kuluttajaneuvonnasta

        "...virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa. "

        Aivan. Eikä muuten "eturajaakaan" eli virhevastuun kesto voi olla myös nolla sekuntia.
        Perustuen tähän:
        -auto tai sen osa on kulunut/rikkoutunut kestoikäänsä nähden normaalisti

        Myyjä ei vastaa käytetyn auton virheestä, jos
        -ilmenneestä viasta on kerrottu ennen kaupantekoa.
        -vika johtuu tapaturmasta, auton vääränlaisesta käsittelystä tai auton asianmukaisen huollon laiminlyönnistä.
        -kyse on tavanomaisesta kulumisesta auton tai sen osan odotettavissa olevaan kestoikään nähden.
        ...kuluttajan on pystyttävä osoittamaan yrityksen vastuulle kuuluvan virheen olemassaolo.

        Käytetyssä autossa voi siis olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä.


      • Riitalautakunnasta

        "Nämä kuluttaja-asiamiehet ja kuluttajariitalautakunta ovat ihan vääriä intressejä. "

        Väärin.
        Ne on juuri oikeat intressit, joihin virheestä voi olla yhteydessä myyjäliikkeen lisäksi.
        -ensin yhteys myyjäliikkeeseen, jos sovittelu ei onnistu/myyjän mielestä (useinmiten oikeassa) virhe ei kuulu virhevastuun piiriin, yhteys kuluttajaneuvontaan josta tulee suositus (tai hyvin usein kun liike on jo oikeassa ollut, myös suositus on liikkeen hyväksi =ei virhevastuuasia) ja jos suositusta ei liike halua noudattaa voi kuluttaja olla edelleen yhteydessä kuluttajariitalautakuntaan (jossa edelleenkin voi tulla päätös myyjäliikkeen hyväksi =ei virhevastuuasia) ja vasta sitten, jos kuluttaja edelleen kokee tarpeelliseksi voi olla yhteydessä kalliiseen lakimieheen ja viedä asian oikeuteen. Toki kannattaa huomioida, että tämä prosessi kestää n.vuoden, kun myyjällä on laillinen oikeus myös pitää kiinni omista oikeuksistaan. Jos myyjä, kuluttajaneuvonta ja riitalautakunta on sitä mieltä että kyseessä ei ole virhevastuuasia, voi kuluttaja olla 100% varma että oikeudessakaan asia ei muuksi muutu.


      • Kril

        Väärin !
        Kuluttajariitalautakunta EI tee 100% oikeita suosituksia !


      • Kallista_Oikeudessa
        Kril kirjoitti:

        Väärin !
        Kuluttajariitalautakunta EI tee 100% oikeita suosituksia !

        Aivan, ei toki teekään ja siksi autoliikekin on oikeutettu väärin suositellun tapauksen viemään oikeuteen jos katsoo tulleensa "väärin perustein tuomituksi" riitalautakunnassa. Näitä tapauksia on mm. VEHO joka on noudattamattomuudestaan päässytkin mustalle listalle. Sinne pääsee, kun jättää suosituksen noudattamatta.


      • 100oikein

        Miksi sitten kirjoitat, että kuluttaja saa 100% oikean pääätöksen lautakunnasta?


      • 99varmuus
        100oikein kirjoitti:

        Miksi sitten kirjoitat, että kuluttaja saa 100% oikean pääätöksen lautakunnasta?

        Minä? Se oli joku muu... ja toisekseen, kyllä pääsääntöisesti kuluttajariitalautakunnan päätökset ja suositukset on sen verran "vahvoilla perusteluilla" että hyvin harvoin oikeudessa asia muuksi muuttuu ilman vahvoja lisänäyttöjä päätöksen/suosituksen kumoamiseksi.


      • Kokemusta
        Riitalautakunnasta kirjoitti:

        "Nämä kuluttaja-asiamiehet ja kuluttajariitalautakunta ovat ihan vääriä intressejä. "

        Väärin.
        Ne on juuri oikeat intressit, joihin virheestä voi olla yhteydessä myyjäliikkeen lisäksi.
        -ensin yhteys myyjäliikkeeseen, jos sovittelu ei onnistu/myyjän mielestä (useinmiten oikeassa) virhe ei kuulu virhevastuun piiriin, yhteys kuluttajaneuvontaan josta tulee suositus (tai hyvin usein kun liike on jo oikeassa ollut, myös suositus on liikkeen hyväksi =ei virhevastuuasia) ja jos suositusta ei liike halua noudattaa voi kuluttaja olla edelleen yhteydessä kuluttajariitalautakuntaan (jossa edelleenkin voi tulla päätös myyjäliikkeen hyväksi =ei virhevastuuasia) ja vasta sitten, jos kuluttaja edelleen kokee tarpeelliseksi voi olla yhteydessä kalliiseen lakimieheen ja viedä asian oikeuteen. Toki kannattaa huomioida, että tämä prosessi kestää n.vuoden, kun myyjällä on laillinen oikeus myös pitää kiinni omista oikeuksistaan. Jos myyjä, kuluttajaneuvonta ja riitalautakunta on sitä mieltä että kyseessä ei ole virhevastuuasia, voi kuluttaja olla 100% varma että oikeudessakaan asia ei muuksi muutu.

        Kyllä te automyyjät olette täysiä hupiukkoja kirjoitustenne kanssa. Riita-asian voi AINA viedä suoraan käräjäoikeuteen ilman noita turhia instansseja, kuten kuluttajariitalautakunta. Tulee tietysti häviävälle osapuolelle (poikkeuksetta autoliike) kalliiksi :) Kannattaa siis teidän umpiluupää myyjien ottaa tosissaan asiakkaiden reklamaatiot ja korjata virheet.

        Täältä https://www.edilex.fi/uutiset/48533?allWords=katsastus auto&offset=1&perpage=50&sort=relevance&typeIds[]=127:fi&searchSrc=1&advancedSearchKey=657032 löytyy Hovioikeuden päätös vuodelta 2016, jossa 3000 euron autokauppa purettiin.

        Kaupan kohteena oli ollut yli kymmenen vuotta vanha auto ja vaikka kauppahinta oli ollut alhainen 3.000 euroa, ostajalla on ollut perusteltu aihe olettaa, että auto soveltuu liikenteessä käytettäväksi. Kun auto ei laakerivian vuoksi ollut turvallinen käyttää liikenteessä, autossa oli ollut virhe. Vikaa, joka oli estänyt auton turvallisen käyttämisen, ei voitu pitää vähäisenä myöskään käytetyn auton kaupassa. Myyjä ei ollut ostajan useista pyynnöistä huolimatta korjannut kohtuullisessa ajassa laakerivikaa, ostajalla oli ollut oikeus purkaa kauppa.


      • Oikeuteen
        Kokemusta kirjoitti:

        Kyllä te automyyjät olette täysiä hupiukkoja kirjoitustenne kanssa. Riita-asian voi AINA viedä suoraan käräjäoikeuteen ilman noita turhia instansseja, kuten kuluttajariitalautakunta. Tulee tietysti häviävälle osapuolelle (poikkeuksetta autoliike) kalliiksi :) Kannattaa siis teidän umpiluupää myyjien ottaa tosissaan asiakkaiden reklamaatiot ja korjata virheet.

        Täältä https://www.edilex.fi/uutiset/48533?allWords=katsastus auto&offset=1&perpage=50&sort=relevance&typeIds[]=127:fi&searchSrc=1&advancedSearchKey=657032 löytyy Hovioikeuden päätös vuodelta 2016, jossa 3000 euron autokauppa purettiin.

        Kaupan kohteena oli ollut yli kymmenen vuotta vanha auto ja vaikka kauppahinta oli ollut alhainen 3.000 euroa, ostajalla on ollut perusteltu aihe olettaa, että auto soveltuu liikenteessä käytettäväksi. Kun auto ei laakerivian vuoksi ollut turvallinen käyttää liikenteessä, autossa oli ollut virhe. Vikaa, joka oli estänyt auton turvallisen käyttämisen, ei voitu pitää vähäisenä myöskään käytetyn auton kaupassa. Myyjä ei ollut ostajan useista pyynnöistä huolimatta korjannut kohtuullisessa ajassa laakerivikaa, ostajalla oli ollut oikeus purkaa kauppa.

        Kyllähän tuo hovioikeuden linjaus "Vikaa, joka oli estänyt auton turvallisen käyttämisen, ei voitu pitää vähäisenä myöskään käytetyn auton kaupassa" on erinomainen kuluttajan näkökulmasta. Tuossakin tapauksessa kyseessä on ollut ns."kuluva osa" vasemman etupyörän laakeri, jota nämä jobbarit eivät tyhmyyksissään korjaa. Autoissahan on lukemattomia kuluvia osia, joiden vika voi aiheuttaa vaaraa liikenteessä :)


      • kkv-vali
        Kokemusta kirjoitti:

        Kyllä te automyyjät olette täysiä hupiukkoja kirjoitustenne kanssa. Riita-asian voi AINA viedä suoraan käräjäoikeuteen ilman noita turhia instansseja, kuten kuluttajariitalautakunta. Tulee tietysti häviävälle osapuolelle (poikkeuksetta autoliike) kalliiksi :) Kannattaa siis teidän umpiluupää myyjien ottaa tosissaan asiakkaiden reklamaatiot ja korjata virheet.

        Täältä https://www.edilex.fi/uutiset/48533?allWords=katsastus auto&offset=1&perpage=50&sort=relevance&typeIds[]=127:fi&searchSrc=1&advancedSearchKey=657032 löytyy Hovioikeuden päätös vuodelta 2016, jossa 3000 euron autokauppa purettiin.

        Kaupan kohteena oli ollut yli kymmenen vuotta vanha auto ja vaikka kauppahinta oli ollut alhainen 3.000 euroa, ostajalla on ollut perusteltu aihe olettaa, että auto soveltuu liikenteessä käytettäväksi. Kun auto ei laakerivian vuoksi ollut turvallinen käyttää liikenteessä, autossa oli ollut virhe. Vikaa, joka oli estänyt auton turvallisen käyttämisen, ei voitu pitää vähäisenä myöskään käytetyn auton kaupassa. Myyjä ei ollut ostajan useista pyynnöistä huolimatta korjannut kohtuullisessa ajassa laakerivikaa, ostajalla oli ollut oikeus purkaa kauppa.

        Höpöhöpö... sinne vaan sitten suoraan oikeuteen kun noin varma olet asiasta.
        Suosittelen kuitenkin, normaalia tervejärkistä kuluttajaa toimimaan kuten yllä on asiallisesti opastettu:

        Ensin yhteys myyjäliikkeeseen ja sovittelu.
        Seuraavaksi tukea kuluttajaneuvonnasta, jos sovittelu ei onnistu. Kuluttajaneuvonta ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen, esittää sovittelu-% jolla liikkeen olisi suotavaa osaa ottaa ja tätä liike noudattaa. Yleensä.
        Edelleen, jos kokee vääryyttä osakseen saaneensa, voi kuluttajariitalautakunnastakin hakea suosituksen. Näitä (viimeistään) lähes poikkeuksetta myös liikkeet noudattavat. Suurin osa autoliikkeistä toki ottaa osaa jo askeleella 1, eli pyrkii sovitteluun ja kulujen jakamiseen ostajan kanssa heti. JOS siis asia on liikkeenkin mielestä aiheellinen virhevastuuasiana korvattavaksi, useinhan näin ei kuitenkaan ole vaan takuu-uskovainen kuluttaja luulottelee itselleen takuun jota ei siis ole.


      • Kokemusta
        kkv-vali kirjoitti:

        Höpöhöpö... sinne vaan sitten suoraan oikeuteen kun noin varma olet asiasta.
        Suosittelen kuitenkin, normaalia tervejärkistä kuluttajaa toimimaan kuten yllä on asiallisesti opastettu:

        Ensin yhteys myyjäliikkeeseen ja sovittelu.
        Seuraavaksi tukea kuluttajaneuvonnasta, jos sovittelu ei onnistu. Kuluttajaneuvonta ottaa yhteyttä myyjäliikkeeseen, esittää sovittelu-% jolla liikkeen olisi suotavaa osaa ottaa ja tätä liike noudattaa. Yleensä.
        Edelleen, jos kokee vääryyttä osakseen saaneensa, voi kuluttajariitalautakunnastakin hakea suosituksen. Näitä (viimeistään) lähes poikkeuksetta myös liikkeet noudattavat. Suurin osa autoliikkeistä toki ottaa osaa jo askeleella 1, eli pyrkii sovitteluun ja kulujen jakamiseen ostajan kanssa heti. JOS siis asia on liikkeenkin mielestä aiheellinen virhevastuuasiana korvattavaksi, useinhan näin ei kuitenkaan ole vaan takuu-uskovainen kuluttaja luulottelee itselleen takuun jota ei siis ole.

        Juu itse asiassa näin teinkin ja voitin jutun oikeudessa 100-0

        Tuskin olisin päätynyt samaan lopputulokseen, jos olisin sinun opastuksiasi noudattanut :)


      • kkv-vali
        Kokemusta kirjoitti:

        Juu itse asiassa näin teinkin ja voitin jutun oikeudessa 100-0

        Tuskin olisin päätynyt samaan lopputulokseen, jos olisin sinun opastuksiasi noudattanut :)

        No sitten vaan kivat sulle!
        Yleistähän tuo ei kuitenkaan ole, että virhevastuujuttuja olisi ruuhkaksi asti oikeusasteissa ja ilmeisestikin sinun tapauksessa kyse on ollut petoksesta tmsv. todellisesta rikoksesta. Pelkät virhevastuuasiat ei mene noin "100-0" vaan kuten yllä kerrottu; yleensä autoliikkeissä tiedetään mikä kuuluu ja mikä ei kuulu lain mukaan heidän osanotolle. Kuluttajaneuvonnasta liikkeetkin kysyvät hankalan takuu-uskovaisen koulimiseen tukea kun ostajat eivät takuupäissään myyjän puhetta usko; takuuta ei ollut eikä ole ja liikkeen huijariksi huutaminen ei ainakaan auta yhtään.

        Eli virhevastuuasioita pääsääntöisesti hoidetaan kuten ne on tarkoitettu hoidettavaksi, oikeassa "marssijärjestyksessä" eikä soitellen sotaan oikaista oikeuteen.

        Joten edelleenkin suosittelen normaalia kuluttajaa toimimaan kuten yllä on asiallisesti opastettu, sovitellen ja kuluttajaneuvojaa viimeistään uskoen vaikka suositus olisikin nolla-korvaus; kun takuuta ei tosiaankaan ollut ja virhe ei kuulu liikkeen korvattavaksi.


      • Kokemusta
        kkv-vali kirjoitti:

        No sitten vaan kivat sulle!
        Yleistähän tuo ei kuitenkaan ole, että virhevastuujuttuja olisi ruuhkaksi asti oikeusasteissa ja ilmeisestikin sinun tapauksessa kyse on ollut petoksesta tmsv. todellisesta rikoksesta. Pelkät virhevastuuasiat ei mene noin "100-0" vaan kuten yllä kerrottu; yleensä autoliikkeissä tiedetään mikä kuuluu ja mikä ei kuulu lain mukaan heidän osanotolle. Kuluttajaneuvonnasta liikkeetkin kysyvät hankalan takuu-uskovaisen koulimiseen tukea kun ostajat eivät takuupäissään myyjän puhetta usko; takuuta ei ollut eikä ole ja liikkeen huijariksi huutaminen ei ainakaan auta yhtään.

        Eli virhevastuuasioita pääsääntöisesti hoidetaan kuten ne on tarkoitettu hoidettavaksi, oikeassa "marssijärjestyksessä" eikä soitellen sotaan oikaista oikeuteen.

        Joten edelleenkin suosittelen normaalia kuluttajaa toimimaan kuten yllä on asiallisesti opastettu, sovitellen ja kuluttajaneuvojaa viimeistään uskoen vaikka suositus olisikin nolla-korvaus; kun takuuta ei tosiaankaan ollut ja virhe ei kuulu liikkeen korvattavaksi.

        Kyllä kyseessä oli ihan virhevastuuasia ei mikään petos. Liikkeelle annettiin heti alussa mahdollisuus kantaa vastuunsa ja korjata virhe. Mut minkäs teet, jos vastapuoli uskoo samanlaiseen satuiluun kuin sinäkin kirjoittelet. Silloin täytyy mennä itselle parhaimman ja vastapuolelle vaikeimman kautta :)


      • kkv-vali
        Kokemusta kirjoitti:

        Kyllä kyseessä oli ihan virhevastuuasia ei mikään petos. Liikkeelle annettiin heti alussa mahdollisuus kantaa vastuunsa ja korjata virhe. Mut minkäs teet, jos vastapuoli uskoo samanlaiseen satuiluun kuin sinäkin kirjoittelet. Silloin täytyy mennä itselle parhaimman ja vastapuolelle vaikeimman kautta :)

        Kuten sanoin; kivat sulle!
        Normaali "marssijärjestys" tuo ei kuitenkaan ole, sinun onnekkaasti päättyneestä yksittäistapauksesta riippumatta, vaan normaalisti mennään virhevastuuasioissa kuten yllä on kerrottu.
        On kovasti riskaabelia oman yksittäistapauksensa perusteella suositella ja kehottaa muita toimimaan samoin, kun normaalikäytäntö on jotain ihan muuta. Ja totuus on kaukana 100-0 helppoudesta.

        Kymmeniä virhevastuuasioita läheltä seuranneena, itsekin hoitaneena kunnialla, voin vakuuttaa, että 9 tapausta kymmenestä on liike oikeassa ja jos ei kokonaan, niin vain 20-30% ehkä joissain ääritapauksissa 50% on liike suositeltu kunnostuksiin osaa ottamaan. Ja näin on tehty, täysin suosituksien mukaisesti. Jos se on asiakkaalle kelvannut. Jos ei ja valitus on vaan jatkunut takuu-uskovaisella, valituksen on saanut sitten viedä vaikka sinne oikeuteen asti jolla on uhkaillutkin... eipä ole yhtäkään kutsua kuultavaksi saati oikeuteen asti tullut. Kertaakaan en ole oikeudessa ollut ja vain yhden tapauksen "lähipiiristä" tiedän oikeuden kautta oikeutta hakeneen.

        Mutta jos toki tuon tien joku ehdointahdoin ilman sovittelua haluaa ottaa niin sinne vaan kokeilemaan!


      • Kokemusta
        kkv-vali kirjoitti:

        Kuten sanoin; kivat sulle!
        Normaali "marssijärjestys" tuo ei kuitenkaan ole, sinun onnekkaasti päättyneestä yksittäistapauksesta riippumatta, vaan normaalisti mennään virhevastuuasioissa kuten yllä on kerrottu.
        On kovasti riskaabelia oman yksittäistapauksensa perusteella suositella ja kehottaa muita toimimaan samoin, kun normaalikäytäntö on jotain ihan muuta. Ja totuus on kaukana 100-0 helppoudesta.

        Kymmeniä virhevastuuasioita läheltä seuranneena, itsekin hoitaneena kunnialla, voin vakuuttaa, että 9 tapausta kymmenestä on liike oikeassa ja jos ei kokonaan, niin vain 20-30% ehkä joissain ääritapauksissa 50% on liike suositeltu kunnostuksiin osaa ottamaan. Ja näin on tehty, täysin suosituksien mukaisesti. Jos se on asiakkaalle kelvannut. Jos ei ja valitus on vaan jatkunut takuu-uskovaisella, valituksen on saanut sitten viedä vaikka sinne oikeuteen asti jolla on uhkaillutkin... eipä ole yhtäkään kutsua kuultavaksi saati oikeuteen asti tullut. Kertaakaan en ole oikeudessa ollut ja vain yhden tapauksen "lähipiiristä" tiedän oikeuden kautta oikeutta hakeneen.

        Mutta jos toki tuon tien joku ehdointahdoin ilman sovittelua haluaa ottaa niin sinne vaan kokeilemaan!

        Teille EI VIRHEVASTUU-USKOVAISILLE myyjille täytyy varmaan vääntää rautalangasta, kun muu ei auta :) Suosittelen myös lukemaan tuon aiemmin linkittämäni esimerkin 3000 euron auton riita-asiasta kuluvasta osasta, joka päätyi molemmissa oikeusasteissa kuluttajan voittoon. Näitä vastaavia löytyy Edilex palvelusta useita, eli mistään yksittäisestä tapauksesta ei todellakaan ole kyse.

        Kuluttajansuojalakihan lähtee siitä, että myyjä on vastuussa myymänsä auton virheiden korjaamisesta. Auton korjaus tulee kaikissa tapauksissa tapahtua kohtuullisessa ajassa, ostajalle EI SAA AIHEUTUA OIKAISUSTA KUSTANNUKSIA ja ostajalle ei saa aiheutua oikaisusta olennaista haittaa. Tässä on se isoin näkemys ero. Te myyjät tarjoilette sitä "ei kuulu meille" tai korkeintaan 20-30% kuluista, jotka oikeasti kuuluisivat 100%:sti teille.

        Kuluttaja-asimiehet ja kuluttajariitalautakunta koostuvat ns. maallikkojäsenistä, joilla ei ole riittävää lakiasioiden tuntemusta. Näiden joukossa on työhönsä kyllästyneitä, jotka pyrkivät aina helpoimpaan ratkaisuun, jotta voivat jatkaa pasianssinsa peluuta.


      • Kiitos_Hyvin
        Kokemusta kirjoitti:

        Teille EI VIRHEVASTUU-USKOVAISILLE myyjille täytyy varmaan vääntää rautalangasta, kun muu ei auta :) Suosittelen myös lukemaan tuon aiemmin linkittämäni esimerkin 3000 euron auton riita-asiasta kuluvasta osasta, joka päätyi molemmissa oikeusasteissa kuluttajan voittoon. Näitä vastaavia löytyy Edilex palvelusta useita, eli mistään yksittäisestä tapauksesta ei todellakaan ole kyse.

        Kuluttajansuojalakihan lähtee siitä, että myyjä on vastuussa myymänsä auton virheiden korjaamisesta. Auton korjaus tulee kaikissa tapauksissa tapahtua kohtuullisessa ajassa, ostajalle EI SAA AIHEUTUA OIKAISUSTA KUSTANNUKSIA ja ostajalle ei saa aiheutua oikaisusta olennaista haittaa. Tässä on se isoin näkemys ero. Te myyjät tarjoilette sitä "ei kuulu meille" tai korkeintaan 20-30% kuluista, jotka oikeasti kuuluisivat 100%:sti teille.

        Kuluttaja-asimiehet ja kuluttajariitalautakunta koostuvat ns. maallikkojäsenistä, joilla ei ole riittävää lakiasioiden tuntemusta. Näiden joukossa on työhönsä kyllästyneitä, jotka pyrkivät aina helpoimpaan ratkaisuun, jotta voivat jatkaa pasianssinsa peluuta.

        Kuten totesin, kokemuksia riittää omasta puolesta ja lähipiiristäkin seurailtuna ja kertaakaan ei ole tarvinnut tapella, saati oikeudessa oleskella.

        Edelleenkin totesin, jos siltä kuluttajasta tuntuu että takuu-uskovaisuuksissaan on oikeassa, toki saa viedä oikeuteen ihan jokaisen tapauksen. En vaan kokemuksesta sitä noin ehdoitta suosittelisi, kuin sinä nyt teet. Siinä on mielestäni "pikku" ero uskooko yhtä (onnekasta) satunnaiskuluttajaa vaiko tuhansia autoja myynyttä ammattilaista. Toki ymmärrän, että myyjää on vaikeampi uskoa kun se toimii kauppatilanteissa siellä "pöydän toisella puolella", mutta minulle ihan sama ketä kukakin haluaa uskoa ja miten vaikeasti asiansa hoitaa, tiedän virhevastuuoikeuteni kuten myös tunnistan velvollisuuteni.

        Mutta tämä tästä; tälle väittelylle kauppias vs. kuluttaja ei loppua tule kai koskaan.


      • Kokemusta
        Kiitos_Hyvin kirjoitti:

        Kuten totesin, kokemuksia riittää omasta puolesta ja lähipiiristäkin seurailtuna ja kertaakaan ei ole tarvinnut tapella, saati oikeudessa oleskella.

        Edelleenkin totesin, jos siltä kuluttajasta tuntuu että takuu-uskovaisuuksissaan on oikeassa, toki saa viedä oikeuteen ihan jokaisen tapauksen. En vaan kokemuksesta sitä noin ehdoitta suosittelisi, kuin sinä nyt teet. Siinä on mielestäni "pikku" ero uskooko yhtä (onnekasta) satunnaiskuluttajaa vaiko tuhansia autoja myynyttä ammattilaista. Toki ymmärrän, että myyjää on vaikeampi uskoa kun se toimii kauppatilanteissa siellä "pöydän toisella puolella", mutta minulle ihan sama ketä kukakin haluaa uskoa ja miten vaikeasti asiansa hoitaa, tiedän virhevastuuoikeuteni kuten myös tunnistan velvollisuuteni.

        Mutta tämä tästä; tälle väittelylle kauppias vs. kuluttaja ei loppua tule kai koskaan.

        Juurihan tuolla aiemminkin totesit, ettei sinulla ole kokemusta oikeudesta. Siinä nyt vaan on "pikku" ero uskooko satuilevaa autokauppiasta vai kokenutta kuluttajaa.

        Mut tosiaan tämä tästä ja onnea valitsemallesi tielle :)


      • EE_taguu
        Kokemusta kirjoitti:

        Juurihan tuolla aiemminkin totesit, ettei sinulla ole kokemusta oikeudesta. Siinä nyt vaan on "pikku" ero uskooko satuilevaa autokauppiasta vai kokenutta kuluttajaa.

        Mut tosiaan tämä tästä ja onnea valitsemallesi tielle :)

        Niin siinä nyt vaan on tosiasiallisestikin eroa.

        Kokeneimmallakin kuluttajalla voi elämänsä aikana olla muutamia kymmeniä omia ja lähipiirin kokemuksia autokaupoista. Yleensä kokemuksia on alle kymmenen, ehkäpä vain pari kolme.

        Kumpaa siinä nyt sitten uskoisi alan lainalaisuuksista keskustellessa? Kolme kauppakokemusta tai vaikka kolmekymmentä kauppakokemusta omaavaa kuluttajaa vai tuhat tai jopa kymmeniä tuhansia kauppoja tehnyttä alan ammattilaista?

        Jokainen uskokoon ketä ja mitä tahtoo, faktat ei siitä kuitenkaan muuksi muutu; vaihtoautossa ei ole takuuta.


    • narraksioksille

      Jokainen AIVAN JOKAINEN joka tuo autoa vaihdossa valehtelee, siis yksityinen lapsiruhtinaaksi taantunut aikuinen , keksii ja vaikka jää kiinni selkeästä totuuden muuntelusta, ei myönnä ei nöyrry ja jankuttaa omaa höpinäänsä jatkaakseen satuja tällä palstalla.
      Esimerkkejä ei edes jaksa kirjoittaa menis ikä ja terveys.....

    • 4234234

      Monien liikkeiden kanssa voi kuitenkin neuvotella takuun. Tietysti se maksaa jollain tapaa, eli yleensä hinnassa.
      Ainkain merkkilliikkeissä autoille joissa jo on takuu voi monasti saada pidemmän takuun. Näin oli Tojokaupassa kun Leksusta tinkasin. Vuoden takuu vaihtui kahdeksi vaikka kyse oli käytetystä. Hinssa tuo toki näky mikä on selvää koska liikkeelle tämä on riski. Sitä en tiedä perustuiko tuo liikkeen riskiin vai oliko heillä vakuutusyhtiö mukana kuviossa.

      • EE_taguu_maksullinen

        Vihdoinkin ihme on tapahtunut! ASIALLINEN asiakaskommentti keskustelupalstalla! Kiitos.

        Toki voi neuvotella takuun, automaattinen se ei ole missään liikkeessä käytettyyn autoon. YLEENSÄ nämä maksulliset lisätakuut on nimensä mukaisesti: lisämaksullisia ja muutoinkin, kuin kalliissa hintalapussa "sisäänleivottuna" lisämaksu kauppahinnan päälle. Lisäksi monin takuuehdoin tarkkaan määriteltyjä... loppupeleissä, rehellisyyden nimissä, eivät siis takuu olekaan.

        "Ainkain merkkilliikkeissä autoille joissa jo on takuu voi monasti saada pidemmän takuun. "

        Siinäpä se; autossa on silloin vielä tehdastakuu voimassa, johon vähän ajettuun oman merkin vaihdokkiin merkkiliike voi halutessaan pienen takuun jatkumisen myöntääkin. Tässä on useinmiten vielä valmistaja merkkiliikkeelle "takuumiehenä", eli sinänsä myyjälle ilmainen ja melko turvattu vähän ajetun käytetyn myynninedistämiskikka.

        Yleisesti ottaen, kun Suomessa liikkeistä myydään n.600000kpl käytettyä vaihtoautoa, niissä ei takuuta ole missään liikkeessä kuin lisämaksusta ja/tai uudenveroiseen 1-2-vuotiaaseen "tehdastakuun jatkeena".


    • Reklamaatio-osastolle

      Kuluttajansuojalaki on selkiytynyt ja ohjautuu vähitellen järjellisempään suuntaan.
      Kuluttajien turhat valittamiset "takuu-uskoonsa" perustuen ja takuun autoonsa luulotellen, osaavat kuluttajaneuvonnassa torpata jo ensimmäiseen yhteydenottoon välttämättä lainkaan vaivaamatta myyjäliikettä perusteettoman turhuuden pyörittelyyn; toimii siis varsin hyvin autoliikkeitten reklamaatio-osastona.
      Erittäin hyvä suuntaus pois holhouskulttuurista ja "takuu-uskovaisuudesta", joka osittain vielä nostaa päätään käytetynauton markkinoilla. Takuuta ei ole ja virhevastuukin on kovin rajattu, eikä sitä pidä takuuksi itselleen luulotella.

    • vastauus

      Eikö ole raskasta?
      Ihan oikeasti , miten jaksatte jatkaa?
      Tässä pelissä ei ole voittajia ja häviäjiä, on vain itsensä myrkyttäjiä.
      No et ymmärrä, ettet ymmärrä.

    • HeiIhanOikeesti

      Takuu? Käytettyyn autoon? Käytettyyn mihin tahansa tavaraan? Huhhuh... onko todella tuollaisia ihmisiä olemassa??

    • KrapulaisiakoKaikki

      KÄYTETTYNÄ ostetussa autossa EI OLE TAKUUTA!
      Tämän kun muistaa, niin ostokrapulaa on vähemmän.

    • 4234234

      Kirjoiten elokuussa tuosta Leksuksen tinkaamisestani. Kyseessä oli 4-5 vuotta vanha auto eli siinä ei ollut mitään muuta tehtaan takuta kuin puhkiruostuisjuttu ja hybritekniikalle.
      Olisin silti saanut siihen mukavan mittaisen takuun. Tietysti kyseinen kiesi oli 40ke hintaisena aika arvokas käytetyksi.

      Jos auto on hienossa kunnossa, kohtuu vähän ajettu ja on liikkeen omaa merkkiä niin kyllä sen takuun pystyy neuvottelemaan.
      Volvolla, Tojolla ja Bemarilla on automaattisesti tällainen kunhan auto täyttää tietyt kriteerit.

      Paljon ajettuihin ei tietysti liike uskalla antaa mitään takuuta. Tuoreempiin asiasta kannattaa ainakin keskustella. Asiaa helpottaa jos lähtee siitä että mitään pikkujuttuja ei oteta mukaan ollenkaan vaan isot osakokonaisuudet. Jonkun lasinnostimen moottorin vaihto ei 40ke maksaneen käytetyn kanssa pitäisi olla ostajalle ongelma samoin kuin ei pyöränlaakerien tai muutaman puslan vaihto, sitävastoin nokkaketjusta alkava totaalivaurio kannattaisi neuvotella mukaan, varsinkin jos merkillä on tällaiseen taipumusta kuten kaikilla germaaneilla joissain koneissa.

    • Anonyymi

      niinhän se menee . joku maksaa vakuutuksen aina ja vakuutus korvaa jos korvaa. hedin certified tapauksessa yksi ehdoista on että huoltoja on teetettävä merkkiliikkeen tai merkin sopimuskorjaamossa , itse ei saa mennä mitään tekemään hyvä kun saa konepeltiä avata lasinpesunesteen tai öljyn tarkistuksen takia.lisäksi on suljettu pois aika nippu osia joita ei korvata. mulla tuli elektroniikan kanssa ongelmia ja mitään en o ite ropeloinu eikä muutkaan . 4000€ korjauslasku olisi. ehdoissa elektroniikka on lueteltu osiin jotka korvataan.nyt fragus miettii monta viikkoa maksetaanko ja aluksi kiistivät koko vakuutuksen olemassaolon. joka tapauksessa jos eivät maksa niin takaseinään asti mennään kuluttaja suojaa mukaan lukien. onhan se harhaanjohtavaa mainontaa jos ei muuta.

    • Anonyymi

      Vanha aloitus - v. 2018 - jonka hädin tuskin jaksoin sieltä täältä
      kahlata lävitse!
      Ketjussa puhuttiin paljon mm. siitä, olivatko asiat paremmin vai
      huonommin ennen Kuluttajasuojalain säätämistä v. 1978.
      Ostin toisen autoni tammikuussa 1978, jolloin laki ei vielä ollut
      astunut voimaan.
      Koeajon silloin uudehkon alle kolmevuotiaan 59t ajetun Renault 4L -
      auton.
      Sen jarrut puolsivat ja vasemmasta etulokasuojasta näki, että se kohta
      ruostuu puhki.
      Tinkasin hinnasta mk 300,- tietäen, että nämä viat on korjattava ennen
      seuraavaa katsatusta. Olisi ehkä voinut tingata vähän enemmän, mutta
      tarvitsin autoa.
      Ei puhettakaan, että hintaan olisi kuulunut kenties vain jarrujen herkistys
      tai lokasuojan vaihtoa!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 425
      6272
    2. Kun katsoin häntä

      Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      25
      2441
    3. Mitä sanoisit kolmella sanalla

      kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      208
      2324
    4. Haluisin niin

      Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1668
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

      On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      125
      1655
    6. Nyt mielipiteitä kehiin?

      Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      60
      1083
    7. Minkälainen koti

      kaivatullasi on?
      Ikävä
      74
      1083
    8. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

      Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      3
      1068
    9. Martina miehensä kanssa Malediiveilla.

      Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      135
      988
    10. Ei lumous lopu koskaan

      Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu
      Ikävä
      59
      836
    Aihe