Kaverilla anoreksia, en osaa puhua hänelle oikein

opiskelija300z

Mun kaverilla on kohta vuoden ollut vakava mielenterveyden sairaus eli anoreksia. Hän täyttää pian 14 vuotta. Mul on hänen takiaan tullut erittäin huono omatunto ja olen syytellyt itteeni vähän kaikessa. Olen kuullut varsin paljon puhetta mielenterveyden potilaista, joilla on anoreksia. Kuten mm. pitäs puhua neutraalisesti, jättää ruuasta mielipiteet ja sen sellaiset faktat pois. Mutta mä en oo tehnyt niin ja oon tavallaan aiheuttanut enemmän ahdinkoa tai ainakin tunnen niin, että olen aiheuttanut kaverille lisää paineita. Oon pyytänyt anteeksi käytöksiäni. Mutta mun kaveri mun silmissään näyttää enemmän että sil on vielä pahempi olla..ja mä koen osa syyllisyyttä hänen pahaan oloon. :( Itse asiassa olen kertonut mun ahdistavista tunteista ja osallisuutta hänen pahaan oloon. Sen sijaan hän ei pidä mua syyllisenä, mutta käyttäytyy sitä mukaan, että oisin syyllinen tavallaan. Oon kertonut tästä ongelmasta mun läheisille ihmisille, mutta he sanovat että mun ei pitäisi laisinkaan puhua hänelle, jos jtn epäkohtaa mul mieles on jo. Siis neutraalisesti puhuminen olisi tie. Mutta en vain pysty olla neutraalisesti, kun hän on aina valmis puhumaan ruuasta, kertomaan mulle ihan erikseen esim. hän aikoo lyödä tnä kasvisletut tulille. Tai päättää ostaa vege juttuja, mitä hänen äitinsä on täysin kieltänyt hänen ostavan. Mun pitäis olla hiljaa tällaisten asioiden ilmetessä, mutta mitä ihmettä mä aina tyrin kaiken ja sit on myöhemmin yks iso helvetin riita ruuasta.

Olen tietoinen siitä, että mun kaveri ei ehkä ole vielä riittävän tietoinen omasta ongelmastaan, jolla voi olla suuria vaikutuksia varsinkin nyt kaverisuhteisiin. Mä en tiedä yhtään miten voisin auttaa häntä, vai onko auttaminen liian suuri riski hankkimaan vielä enemmän paineita? Vai pitäskö vain kuunnella ja sanoa "ok", jos hän alkaa selittämään jtn ruuasta? Vai miten mun pitäisi toimia? Koska alan pikku hiljaa olla aika kypsä, mutta samalla mussa riehuu sisällä syyllisyys.

Tarvitsen apua, en ole kiinnostunut viisasteluista tai vitseistä!

3

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14veepojkarna

      en tiiä puhu sen sun kaverin vanhemmille tai jtn sori en osaa auttaa :/

    • Yuij

      Ystäväsi pitää puhua ongelmistaan vanhemmille tai ammattiauttajalle. Sulla ei ole riittävää elämänkokemusta hänen auttamiseen. Tärkeää on, että sulla on myös muita ystäviä ja muutakin positiivista elämässäsi. Ettei käy niin , että ystäväsi masentaa myös sinut . Varo ettei sulle muodostu läheisriippuvuutta ystävääsi. Suosittelisin että ette juttelisi lainkaan ruoasta, dieeteeteistä . Älä Tue hänen pakkomielteitään ruoan suhteen. Sano että nuo asiat kuuluu jakaa terapeutin kanssa. Olet hieno ihminen kun välität ystävästäsi noin paljon. Muista pitää huolta myös itsestäsi❤.

    • Hyvä että yrität tukea kaveria. Kaveriahan ei koskaan saisi jättää hätätilanteessa tai jos hän pyytää kuuntelemaan omasta pahasta ongelmasta. Kaverillehan on vaikea pakottaa eikä välttämättä kyllä saisikaan tai kannattaisikaan pakottaa mitään tekemään oman terveyden kannalta. Jokainen tekee omat päätöksensä. Mutta itse suosittelisin että yrittäisit antaa kaikilla tavoilla Sellaisen mielikuvan että olet hänelle tärkeä, ja tuet häntä, mutta olisi EHKÄ hyvä jos yrität pikkuhiljaa hänelle tuputtaa enemmän ruokaa hyväntahtoisesti. Voisitte vaikka käydä kylillä pyörimässä ja suosittelisit ja mielistelisit häntä syömään ruokaa kunnolla, vaikka jostakin grillistä. Mutta älä nyt sentään kokeile kaikkea mitä minä ehdotan koska en tunne tätä kaveria joten voi olla että annan todellakim huonoha ohjeita. Nämähän ovat suhteelisen henkilökohtaisia miten. Kukakin reagoi. En tiiä että onko siis hän tyttö vai poika, mutta se pitää vielä sanoa että ihastus ja rakkaus tekee ihmeitä ihmiselle. Jos kävisi vaikkapa niinkin hyvä tuuri että hänen ihastus vaatisi lempeästi häntä syömään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän niin sekin voisi olla tehokasta. Mutta tuollaista tuskin tapahtuu. Mutta hei en tosiaan osaa itekkään valitettavasti oikein auttaa, mutta yritin ainakin parhaani mukaan keksiä jotakin mikä voisi auttaa. Teet päätökset ite. Sinähän hänet paremmin tunnet kun me muut täällä. Voisihan sitä ammattiapuakin kokeilla mutta ei olisi hyvä kaveria pakottaa vaan mielellään ohjata hänen mieltään siihen suuntaan että hän haluaisi muuttaa tapaansa. Jatka kuitekin "suojeluskunta" henkistä tukea kavereihin jos he sitä tarvitsevat. Arvostan asennettasi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe