Mint 18.3 päivitys 19 versioon?

Onko19VakaaVersio

Miten se tehdään? Pitääkö ensi ladata uusin ISO-image?
https://linuxmint.com/download.php
Vai voiko päivittää suoraa vanhemman version päälle?

https://distrowatch.com/table.php?distribution=mint

https://distrowatch.com/

8

881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo-Urpo1

      En usko että tätä asiaa kannattaa vatvoa sen enempää kuin sitä on jo täällä tehty koska mintin kaikki versiot on niin hiton helppo asentaa tai päivittää, ensikertalaisenkin. Ja mikäli jollakulla sitten ei onnistukaan ilman ongelmia, luulen että hänen ei pidä siirtyä Linux käyttöjärjestelmään ollenkaan, resurssit ei vaan tule riittämään, koska järjestelmä on tarkoitettu luku- ja kirjoitus- taitoisille.

      • Turbo-Urpo1

        Sen sijaan, mikä mintin kolmesta asennusversiosta sopii mihinkin käyttöön, ja miksi, on asia jota ei ole käsitelty ollenkaan.

        Oletetaan että on olemassa kaksi eri tyyppistä käyttäjä ryhmää.

        Ryhmä 1 ( Xfce desktop )
        Koostuu porukasta jolla on tehokäyttäjän taipumuksia, ja tykkää käskyttää järjestelmää komentokehotteesta, arvostaa suoritustehoja ja tykkää nopeista ympäristön ylös ajoista, osaa ihan itse loihtia työpöytäympäristönsä sen näköiseksi kuin haluaa, luo omat komentolaajennoksensa (asenna, poista, siivoa, päivitä), ja ennen kaikkea, pitää asioiden omatoimisesta selvittämisestä.

        Ryhmä 2 ( Cinnamon desktop )
        Tämä ryhmä rakastaa valmista painiketta joka tilanteeseen. Työpöytä on niin täynnä kaikkea rompetta ja sovelmia (desklets), ettei mitään saa käyntiin erikseen hakematta sitä kaikenlaisten kuvakkeiden joukosta, kuvakejärjestyksen sotkeutuminen on kaverin pahin painajainen.

        Ryhmä 3 ( MATE desktop )
        Ryhmä koostuu, no en tiedä oikeastaan kenelle tämä ympäristö sopisi parhaiten.


      • HelppoTäytyyOlla
        Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Sen sijaan, mikä mintin kolmesta asennusversiosta sopii mihinkin käyttöön, ja miksi, on asia jota ei ole käsitelty ollenkaan.

        Oletetaan että on olemassa kaksi eri tyyppistä käyttäjä ryhmää.

        Ryhmä 1 ( Xfce desktop )
        Koostuu porukasta jolla on tehokäyttäjän taipumuksia, ja tykkää käskyttää järjestelmää komentokehotteesta, arvostaa suoritustehoja ja tykkää nopeista ympäristön ylös ajoista, osaa ihan itse loihtia työpöytäympäristönsä sen näköiseksi kuin haluaa, luo omat komentolaajennoksensa (asenna, poista, siivoa, päivitä), ja ennen kaikkea, pitää asioiden omatoimisesta selvittämisestä.

        Ryhmä 2 ( Cinnamon desktop )
        Tämä ryhmä rakastaa valmista painiketta joka tilanteeseen. Työpöytä on niin täynnä kaikkea rompetta ja sovelmia (desklets), ettei mitään saa käyntiin erikseen hakematta sitä kaikenlaisten kuvakkeiden joukosta, kuvakejärjestyksen sotkeutuminen on kaverin pahin painajainen.

        Ryhmä 3 ( MATE desktop )
        Ryhmä koostuu, no en tiedä oikeastaan kenelle tämä ympäristö sopisi parhaiten.

        Mulle on valikoitunut tuo Mate, ja hyvin oon sen kanssa pärjänny. Tuo Xfce ei sovi mulle, kun haluan järjestelmän olevan helppokäyttöinen ja sitähän tuo Xfce ei ole jos sitä pitää käskyttää komentokehotteen kautta. Onneksi on kuitenkin näitäkin järjestelmiä, joita voi käyttää hyvin samalla tapaa kuin Windowsiakin ja mulle se tapa on plussaa. En edes halua alkaa opettelemaan niitä ihmeellisiä kirjainyhdistelmiä joilla Linuxia käyttäisin. Siinä ajassa, kun kirjoittelee niitä ihmeellisiä mantroja komentokehotteeseen, siinä ajassa homma on tehty jo monta kertaa graafisessa ympäristössä. Mutta kukin valiktkoon sen mistä tykkää.


      • Unix-waari

        Itse olen lähtenyt Unix-pohjalta isolla koneilla ja siirtynyt Linuxiin Red Hatin kautta siihen aikaan, kun grafiikkanäyttöjä ei pahemmin edes ollut. Useita distroja on kokeiltu , mm. SUSE oli pitkään ykköskäyttiksenä. Sitten ihastuin Ubuntuun ja Mintiin. Jokaikinen Windows-versiokin on tutttu (8-paska jäi onneksi väliin)

        Olen auttanut ainakin pariakymmentä sukulaista ja tuttavaa tietokoneen käyttöön, ikähaarukka 7 - 81 vuotta, osalla jotain Windows-kokemusta, osalla ei sitäkään, ja suosittanut Mintiä. Olen esitellyt erilaisia työpöytiä ja Mate näyttää olevan lähes kaikkien suosikki, syynä erityisesti selkeä tehtävien haliinta. Epäedustavan otokseni perusteella rohkenen suositella Matea etenkin aloittelijoille.

        Sotimaan en ala minkään puolesta tai vastaan vaikka kokemukseni mukaan on parempsa ja huonompia. Näyttää usein olevan uskonasia.
        Kerrottakoon sotien luonteesta ja oman käyttiksen paremmudesta verrannollinen tosijuttu. Kummipoikani oli 4-5 -vuotiaana todellinen autoekspertti. Perheen omana ajokkina oli ikivanha Opel Corsa. Kun Joona höpötti koko ajan autoista, kysyin, että mitkä sitten ovat parhaat autot. Vastaus: "No ekaks on opel colsa, sitte jakuaali, sitten pemali ja sit vielä melsu".


      • mielen-kehitys
        Unix-waari kirjoitti:

        Itse olen lähtenyt Unix-pohjalta isolla koneilla ja siirtynyt Linuxiin Red Hatin kautta siihen aikaan, kun grafiikkanäyttöjä ei pahemmin edes ollut. Useita distroja on kokeiltu , mm. SUSE oli pitkään ykköskäyttiksenä. Sitten ihastuin Ubuntuun ja Mintiin. Jokaikinen Windows-versiokin on tutttu (8-paska jäi onneksi väliin)

        Olen auttanut ainakin pariakymmentä sukulaista ja tuttavaa tietokoneen käyttöön, ikähaarukka 7 - 81 vuotta, osalla jotain Windows-kokemusta, osalla ei sitäkään, ja suosittanut Mintiä. Olen esitellyt erilaisia työpöytiä ja Mate näyttää olevan lähes kaikkien suosikki, syynä erityisesti selkeä tehtävien haliinta. Epäedustavan otokseni perusteella rohkenen suositella Matea etenkin aloittelijoille.

        Sotimaan en ala minkään puolesta tai vastaan vaikka kokemukseni mukaan on parempsa ja huonompia. Näyttää usein olevan uskonasia.
        Kerrottakoon sotien luonteesta ja oman käyttiksen paremmudesta verrannollinen tosijuttu. Kummipoikani oli 4-5 -vuotiaana todellinen autoekspertti. Perheen omana ajokkina oli ikivanha Opel Corsa. Kun Joona höpötti koko ajan autoista, kysyin, että mitkä sitten ovat parhaat autot. Vastaus: "No ekaks on opel colsa, sitte jakuaali, sitten pemali ja sit vielä melsu".

        Niin totta mitä sanot ns. sotimisesta: kertoo lähinnä sotijan mielen kehitystasosta.


    • ohjeet-olemassa
      • 18-19

        Eikös tuostakin ole kaksi koulukuntaa. Yksi kertoo päivityksenä homman olevan kunnossa ja toinen kehoittaa aina asentamaan uuden version kokonaan uudestaan, jotta systeemi olisi vakaampi ja vapaampi mahdollisista bugeista.

        Tarvitsemansa data olisi tietenkin ensin hyvä ottaa talteen.

        "Mutta kuten 1. linkissä sanotaan: mietipä nyt ensin tarvitsetko välttämättä juuri uusinta eli Mint 19:ta. Varhaisemmallakin hyvin pärjää."

        Entä turvapäivityksien ja turvallisuuden tilanne vanhemmassa pysyessä?


      • harrastelijaviritys
        18-19 kirjoitti:

        Eikös tuostakin ole kaksi koulukuntaa. Yksi kertoo päivityksenä homman olevan kunnossa ja toinen kehoittaa aina asentamaan uuden version kokonaan uudestaan, jotta systeemi olisi vakaampi ja vapaampi mahdollisista bugeista.

        Tarvitsemansa data olisi tietenkin ensin hyvä ottaa talteen.

        "Mutta kuten 1. linkissä sanotaan: mietipä nyt ensin tarvitsetko välttämättä juuri uusinta eli Mint 19:ta. Varhaisemmallakin hyvin pärjää."

        Entä turvapäivityksien ja turvallisuuden tilanne vanhemmassa pysyessä?

        Kyllä niitä turvapäivityksiä tulee vanhempiinkin ----- kunnes tuki loppuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe