Universumi syntyi tyhjästä

BlueDevil

Kuten palstalla on usein kuvattu, ennen universumia ei liene ollut mitään aineellista, vaan lähinnä joitain kvanttifluktuaatioita, eli tyhjiöenergiaa, jossa hiukkasia syntyy tyhjiössä, kenties virtuaalihiukkasten tavoin. Alkuräjähdys puolestaan ei ollut räjähdys, vaan universumi syntyi kerralla ja kaikkialla samaan aikaan, ja mielenkiintoisesti saattoi olla, että universumi on itse itsensä syy ja ettei universumin syntyy tarvita nettomääräistä ainetta tai energiaa. Joten universumi voi periaatteessa synnyttää itse itsensä ja olla oma syynsä.

Toisaalta, kausaliteettiuskomme on joka tapauksessa induktiivista, eli uskomme että jokaisella asialla on syynsä, siksi että niin on tähän mennessä ollut. Todellisuudessa me emme voi tietää toimiiko kausaliteetti aina ja joka tilanteessa. Tiedän, ajatus voi olla outo, samalla tavalla kuin esimerkiksi ajatus siitä että maanviljely oli ihmisen suurin virhe.

Tämä poistaa kätevästi tarpeen jumalalta. Onko muilla ajatuksia aiheesta.

66

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ''Joten universumi voi periaatteessa synnyttää itse itsensä ja olla oma syynsä.''


      On loogisesti mahdotonta että jokin jolla on alku aiheuttaa itse itsensä olemassaolon.


      Jos X aiheuttaa Y:n olemassaolon, niin tähän sisältyy oletus että X oli olemassa ennen kuin Y tuli olevaisuuteen.

      Jos jokin aiheuttaa itse itsensä olemassaolon eli X aiheuttaa X:n olemassaolon => X oli olemassa ennen kuin X tuli olevaisuuteen, mutta X:llä on alku. Kuulostaa loogiselta mahdottomuudelta vaikka X:n paikalle laitettaisiin universumi.


      Universumilla on jokin aiheuttaja/syy joka ei ole universumi itse. Kutsumme tätä aiheuttajaa Jumalaksi.

      • Ja jumalan olemassaolon syy on ylijumala?


      • duunipöntöllekiire

        Entäs:

        - Jossain olemassa olevassa on/on ollut potentiaali syntyä olemattomuudesta.
        - Olemattomuudessa itsessään on potentiaali synnyttää olemattomuudesta.


      • Järkisyitä

        ”On loogisesti mahdotonta että jokin jolla on alku aiheuttaa itse itsensä olemassaolon.”

        Olen samaa mieltä. Kvanttifluktuaatiohan ei aiheuta itseään. Tulkitsisin niiden syntyminen olevan pikemminkin maailmankaikkeuden ominaisuus.

        Pitää huomata, että havaitsemassamme maailmassa ei synny mitään uutta - energia tai materia vaan muuttaa muotoaan tiettyjen sääntöjen mukaan. Toki se onko maailmankaikkeus pohjimmiltaa täysin deterministinen mikrotasolla on epäselvää.

        Filosofien satoja vuosia sitten esittämä kysymys, ”miksi on olemassa jotakin sen sijaan ettei olisi mitään”, on vielä pitkälti vastaamatta.


      • duunipöntöllekiire
        Järkisyitä kirjoitti:

        ”On loogisesti mahdotonta että jokin jolla on alku aiheuttaa itse itsensä olemassaolon.”

        Olen samaa mieltä. Kvanttifluktuaatiohan ei aiheuta itseään. Tulkitsisin niiden syntyminen olevan pikemminkin maailmankaikkeuden ominaisuus.

        Pitää huomata, että havaitsemassamme maailmassa ei synny mitään uutta - energia tai materia vaan muuttaa muotoaan tiettyjen sääntöjen mukaan. Toki se onko maailmankaikkeus pohjimmiltaa täysin deterministinen mikrotasolla on epäselvää.

        Filosofien satoja vuosia sitten esittämä kysymys, ”miksi on olemassa jotakin sen sijaan ettei olisi mitään”, on vielä pitkälti vastaamatta.

        Olisiko vain kysymyksessä vika:

        "Filosofien satoja vuosia sitten esittämä kysymys, ”miksi on olemassa jotakin sen sijaan ettei olisi mitään”, on vielä pitkälti vastaamatta."

        Olemme itse keksineet käsitteen ei-mitään, jossain mielessä asettaneet sen oletusasetukseksi, asiaintilaksi miten maailman tulisi ennemmin olla, ja sitten päälle kummastelemme ja etsimme vastausta kuinka ei nyt sit niin olekaan. Sama kuin tosissaan ihmettelisimme ja etsisimme vastausta miksei yksisarvisia ole olemassa.


    • Jumalan-kumous

      Jumalaa tms. (sisällöllisesti tyhjäksi osoittautunutta käsitettä) ei tarvita osana universumia selittäviä malleja myöskään silloin, jos universumi *ei* ole syntynyt tyhjästä. Universumin vakuuttava selittäminen edellyttää toisaalta myös sen kvanttimekaanisen luonteen huomiointia.

      Eli, esim. aloituksessa mainitut virtuaalihiukkaset voidaan tulkita sellaisiksi *todellisiksi* hiukkasiksi, jotka sijaitsevat muissa universumeissa. Tuollainen monimaailmatulkinta tms.; josta näkökulmasta tässä puheenvuorossa todellisuutta lähinnä tullaan tarkastelemaan, on tieteellisesti aivan yhtä hyvä kuin sellainen tulkinta, jossa niiden tulkitaan olevan sellaisia *epätodellisia* hiukkasia, joilla kuitenkin on ilmeistä välillistä vaikutusta mittaustuloksiin.

      Ne tosiaan vaikuttavat *omasta* näkökulmastamme virtuaalisilta, koska ne näyttäisivät vuorovaikuttavan vain siten, mikä mahdollistaa kulloisetkin mittaustulokset. Koska pystymme tietyllä ajanhetkellä (ja käytännössä myös kaikenkaikkiaankin) suorittamaan vain äärellisen määrän mittauksia, emme koskaan pysty määrittämään täydellisesti sitä, että mitkä mittaukset mahdollistavan kokonaisjärjestelmän kaikki ominaisuudet ovat.

      Koska noiden hiukkasten *erittäin* suuri määrä kuitenkin viittaa siihen (eli voidaan luontevasti tulkita tästä näkökulmasta siten), että olemassa on näkyvää universumia aivan oleellisesti "laajempi" (eli, siis enemmän toisistaan erotettavissa olevia osia sisältävä) ja kompleksisempi (enemmän vapausasteita omaava) multiversumi tms., yksittäisen *havaitun* universumin olemassaolon selittämiseen riittää kvanttimekaaninen epämääräisyysperiaate riippumatta tuon universumin muista ominaisuuksista. Eli, tietyn universumin "syntyyn" tai muodostumiseen riittää tuolloin se, että se on mahdollista (p>0) ja sehän on havaintojemme mukaan paitsi mahdollista, myös välttämätöntä (p=1), koska muuten emme edes havaitsisi (näkyvää) universumia. Siten selitettäväksi jää lähinnä se, että miksi havaitsemme nimenomaan tietynlaisen universumin.

      Koska kvanttimekaaninen epämääräisyys mahdollistaa mm. retrokausaalisuuden (p>0), sitä myös tapahtuu osassa universumeita ja osassa niistä sitä tapahtuu siten, että koko universumi siirtyy aiempaan makrotason tilaansa, mikä riittää siihen, että osa noista universumeista ei koskaan saavuta lopputilaansa (eli absoluuttista lämpökuolemaa, jossa tilassa ko. universumissa ei enää tapahtuisi mitään, mikä myös tarkoittaisi sitä, että ei olisi mielekästä puhua edes siitä, että aika etenisi ko. universumissa).

      Koska universumit vuorovaikuttavat keskenään (joskin suhteellisen heikosti, eli kaiketi vain niiden hiukkasten osalta, joiden osalta ainakin tuntemamme kvanttimekaaniset ominaisuudet ovat identtiset), yksittäisen universumin "mentaalinen lohkaiseminen" kokonaisuudesta tuottaa sellaisen abstraktion, joka ei vastaa todellista tilannetta.

      Tämän vuoksi kokonaisjärjestelmän (tai siksi oletetun järjestelmän) joidenkin olettaman alkusyyn tms. etsintä on varsin turhaa, koska lienee mahdollista, että kokonaisjärjestelmä on ääretön tai ainakin niin "laaja", että se vaikuttaa kompleksisuudeltaan äärettömältä (ja siis myös käsittämättömältä), jos/kun sen ominaisuuksien mittaaminen merkittävässä määrin on mahdotonta käytettävissä olevien resurssien puitteissa, jotka taas ovat aina väistämättä äärelliset johtuen mm. havaitsemisen ja muun tietojenkäsittelyn väistämättömistä rajoitteista.

      Eli, yksittäiselle universumille ei välttämättä ole mitään *todellista alkusyytä*, vaan kyse voi olla esim. vain siitä, että (äärimmäisen monet) virtuaalihiukkaset vuorovaikuttavat keskenään sellaisella tavalla, joka synnyttää sellaisen epäsymmetrian, jolla on ajallinen kesto (eli, virtuaalihiukkaset tavallaan lukittuvat toisiinsa väliaikaisesti sellaisella tavalla, mikä mahdollistaa niiden välisen pysyvämmän vuorovaikutuksen, jota vuorovaikutusta sitten voimme kutsua ns. todelliseksi hiukkaseksi).

      Tuo ajallinen kesto voi olla universumista ja hiukkastyypistä riippuen jotakin nollan ja meille tuntemattoman, mutta erittäin suuren luvun välillä. Esim. fotonien mahdollisesta degeneraatiosta virtuaalisiksi fotoneiksi meillä ei ole havaintoja. Joka tapauksessa, vaikuttaisi luontevalta, että yksinkertaisimpien hiukkasten (kuten fotonien, joiden lepomassa = 0) elinikä olisi pisin, koska niitä myös ilmeisesti "realisoituu" yleisimmin kvanttityhjiöstä, koska niiden massa on pienin. Eli, esim. mustat aukot ilmeisesti tuottavat koostaan ja siis lämpötilastaan riippumatta Hawkingin säteilyä fotonien muodossa ja se siis *näyttää* syntyvän tyhjästä.

      Koska se, että pystymme tuottamaan tieteellisiä teorioita mm. siitä, että mikä selittää universumia, edellyttää sitä, että kykenemme havaitsemaan ja suorittamaan luotettavia mittauksia, kykenemme (itsestäänselvästi) havaitsemaan vain sellaisen universumin, jonka ominaisuudet mahdollistavat tuon kaiken...

    • tieteenharrastaja

      Saattaa poistaa universumin tieteellisistä selityksistä:

      "Tämä poistaa kätevästi tarpeen jumalalta. Onko muilla ajatuksia aiheesta."

      Ei poista ihmisten mielistä.

      • Töttöröyh

        Eihän jumalaa koskaan muualla ole ollut olemassakaan kuin ihmisten mielissä.


      • Kreationismi_on_sairaus

        "Ei poista ihmisten mielistä."

        Jumaluudet ovat voimakkaita meemejä varsinkin kun tietyt tahot ylläpitävät eri uskontoja omiin tarkoituksiinsa kuten vallankäyttöön ja hyväksikäyttöön.


      • tieteenharrastaja
        Töttöröyh kirjoitti:

        Eihän jumalaa koskaan muualla ole ollut olemassakaan kuin ihmisten mielissä.

        Varmasti se on ainakin siellä ollut. Ettei muualla, sitä et voi varmasti tietää. Noin voi toki uskoa.


    • skyvrrim

      En muista nähneeni kuvausta missä maailmankaikkeutta edelsi tyhjiö.

    • Pakkomikäpakkohehehe

      Heheheh.... ateistievokin on ihan vain pakko räjäyttää tyhjä joka ei olekaan ihan tyhjä, heheheh!!!

      • Panemiesiestäpeppuun

        Joo, vitsinvitsi että että evot osaavat pettää omia aivojaan heehh! Siis tyhjä ei olekaan ihan tyhjä vaika on silti ihan tyhjä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Siis kvanttifluktuatiota kuitennniin on olemassa vaikka mitään ei ole missääm, heheh!

        Vitsi mitä pellejä!


    • TyhjästäEiNyhjäistä

      Jos kvanttifluktaatiot ovat selitys, niin mikä on kvattiflutaatioluonnonlakien alkuperä? Olemattomuus tarkoittaa, että ei ole olemassa säännöstöä tai jonka puitteissa kvattifluktaatiota voisi tapahtua eli ainetta, aikaa ja energiaa voisi syntyä.

      • duunipöntöllekiire

        Ei tarvitse edes mennä noin pitkälle. Kvanttifluktuaatiokin tarvitsee olemassaolevan tyhjiön, konkreettisen tilan.


      • BlueDevil

        Miksi energiaa ei ei voisi syntyä? Ja tyhjiöenergia (joka on sama kuin tyhjiöenergia)on kirjaimellisesti ei mitään:

        "Vielä sitäkin oudompaa on pimeä energia, joka on kirjaimellisesti ei mitään! Se on tyhjiön energiaa, joka ajaa kosmosta laajenemaan ja hajottaa sen aikanaan."

        Linkit sitten tähän:

        https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/maailman_pimein_juttu

        https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-vacuum-energy-the-cosmological-constant-and-dark-energy

        http://hetdex.org/dark_energy/what_is_it/vacuum_energy.html

        https://www.sciencealert.com/physicists-say-they-ve-managed-to-manipulate-pure-nothingness


      • duunipöntöllekiire
        BlueDevil kirjoitti:

        Miksi energiaa ei ei voisi syntyä? Ja tyhjiöenergia (joka on sama kuin tyhjiöenergia)on kirjaimellisesti ei mitään:

        "Vielä sitäkin oudompaa on pimeä energia, joka on kirjaimellisesti ei mitään! Se on tyhjiön energiaa, joka ajaa kosmosta laajenemaan ja hajottaa sen aikanaan."

        Linkit sitten tähän:

        https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/maailman_pimein_juttu

        https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-vacuum-energy-the-cosmological-constant-and-dark-energy

        http://hetdex.org/dark_energy/what_is_it/vacuum_energy.html

        https://www.sciencealert.com/physicists-say-they-ve-managed-to-manipulate-pure-nothingness

        Taattua laatua... Ei tolkun hiventäkään.

        Tuolla pohdittiin lakien alkuperää – että ne itsessään olisivat jo jotain. Ja minä totesin itsestäänselvyyden kuinka kvanttifluktuaatio eli tyhjiöenergia tarvitsee tyhjiön, eli jonkin jo olemassa olevan.


      • BlueDevil
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Taattua laatua... Ei tolkun hiventäkään.

        Tuolla pohdittiin lakien alkuperää – että ne itsessään olisivat jo jotain. Ja minä totesin itsestäänselvyyden kuinka kvanttifluktuaatio eli tyhjiöenergia tarvitsee tyhjiön, eli jonkin jo olemassa olevan.

        Miten olematon tarvitsisi jotain olemassaolevaa? Kuten Esko Valtaoja sanoo, tyhjiöenergia (eli pimeä energia, eli kavnttifluktuaatio) on kirjaimellisesti ei mitään, joten selitäpä miksi se vaatisi jotain konkreettista? Ja mieluiten lähteiden kanssa, sinulla itselläsihän ei tunnetusti ole alaan asiantuntemusta saati koulutusta.


      • duunipöntöllekiire
        BlueDevil kirjoitti:

        Miten olematon tarvitsisi jotain olemassaolevaa? Kuten Esko Valtaoja sanoo, tyhjiöenergia (eli pimeä energia, eli kavnttifluktuaatio) on kirjaimellisesti ei mitään, joten selitäpä miksi se vaatisi jotain konkreettista? Ja mieluiten lähteiden kanssa, sinulla itselläsihän ei tunnetusti ole alaan asiantuntemusta saati koulutusta.

        Nimessä itsessäänkin jo vinkkiä, peräti kaksin kappalein. Wikin ensimmäinen lause:

        "Kvanttifluktuaatio eli tyhjiöenergia on hiukkasten syntymistä tyhjiössä."

        P.s. Mutta koska todetusti naapurin koirakin on kykenävämpi käymään tätä(kin) keskustelua kuin sinä, niin jätän sinut vain yksiksesi tuijottamaan näitä kahta keskenään ristiriitaista lausetta:

        "on kirjaimellisesti ei mitään! Se on tyhjiön energiaa,.."

        Ilmoittele kun myönnät niiden ristiriitaisuuden, niin voidaan yhdessä katsoa tarkoitusta.


      • BlueDevil
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Nimessä itsessäänkin jo vinkkiä, peräti kaksin kappalein. Wikin ensimmäinen lause:

        "Kvanttifluktuaatio eli tyhjiöenergia on hiukkasten syntymistä tyhjiössä."

        P.s. Mutta koska todetusti naapurin koirakin on kykenävämpi käymään tätä(kin) keskustelua kuin sinä, niin jätän sinut vain yksiksesi tuijottamaan näitä kahta keskenään ristiriitaista lausetta:

        "on kirjaimellisesti ei mitään! Se on tyhjiön energiaa,.."

        Ilmoittele kun myönnät niiden ristiriitaisuuden, niin voidaan yhdessä katsoa tarkoitusta.

        " Nimessä itsessäänkin jo vinkkiä, peräti kaksin kappalein. Wikin ensimmäinen lause:

        "Kvanttifluktuaatio eli tyhjiöenergia on hiukkasten syntymistä tyhjiössä.""

        Niin, ja koska se on sama asia kuin pimeä energia, se on pimeää, derp.

        "P.s. Mutta koska todetusti naapurin koirakin on kykenävämpi käymään tätä(kin) keskustelua kuin sinä, niin jätän sinut vain yksiksesi tuijottamaan näitä kahta keskenään ristiriitaista lausetta:

        "on kirjaimellisesti ei mitään! Se on tyhjiön energiaa,..""

        Suora lainaus tästä linkistä.

        https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/maailman_pimein_juttu

        Joten valita Esko Valtaojalle. Ei vaan taida olla lihaksia todistaa väitettäsi. Ja sitten argumenttivirheet:

        Argumentum ad hominem, O sancta simplicitas, Asenteellinen kielenkäyttö, Muoto sisällön yli, Hätäinen päätelmä, Post hoc ergo propter hoc,

        Joten täytäpä todistustaakkasi, ja nuo argumentaatiovirheet voit unohtaa, niin jatketaan.


      • duunipöntöllekiire
        BlueDevil kirjoitti:

        " Nimessä itsessäänkin jo vinkkiä, peräti kaksin kappalein. Wikin ensimmäinen lause:

        "Kvanttifluktuaatio eli tyhjiöenergia on hiukkasten syntymistä tyhjiössä.""

        Niin, ja koska se on sama asia kuin pimeä energia, se on pimeää, derp.

        "P.s. Mutta koska todetusti naapurin koirakin on kykenävämpi käymään tätä(kin) keskustelua kuin sinä, niin jätän sinut vain yksiksesi tuijottamaan näitä kahta keskenään ristiriitaista lausetta:

        "on kirjaimellisesti ei mitään! Se on tyhjiön energiaa,..""

        Suora lainaus tästä linkistä.

        https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/maailman_pimein_juttu

        Joten valita Esko Valtaojalle. Ei vaan taida olla lihaksia todistaa väitettäsi. Ja sitten argumenttivirheet:

        Argumentum ad hominem, O sancta simplicitas, Asenteellinen kielenkäyttö, Muoto sisällön yli, Hätäinen päätelmä, Post hoc ergo propter hoc,

        Joten täytäpä todistustaakkasi, ja nuo argumentaatiovirheet voit unohtaa, niin jatketaan.

        M.o.t.

        (Palautteeksi, miksi kvanttifluktuaatio tarvitsee tilan, koska se määritelmällisesti ja faktuaalisesti on tyhjiön(tila) energiaa, saimme mölinää pimeän energian pimeydestä.)


      • BlueDevil
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        M.o.t.

        (Palautteeksi, miksi kvanttifluktuaatio tarvitsee tilan, koska se määritelmällisesti ja faktuaalisesti on tyhjiön(tila) energiaa, saimme mölinää pimeän energian pimeydestä.)

        Niin, koska tyhjiöenergia (eli pimeä energia) ei ole mitään, miksi se vaatisi tilan?

        Todistapa tuo väitteesi, että tyhjiöenergia tarvitsee tilan, ihan tieteeseen perustuen, ei mutuilulla.

        Täytä siis todistustaakkasi. Ja sitten argumenttivirheesi:

        Kaivon myrkyttäminen, Argumentum ad hominem, Asenteellinen kielenkäyttö, Asenteellinen kielenkäyttö, Ignoratio elenchi, Sanahelinä, Argumentum ad nauseam

        Korjaapa nuo.

        Vinkumista kiemurtelua ja mutuiluahan tässä on sinulta odotettavissa...


    • Järkisyitä

      Hmm... Jos universumi ei ole ikuinen, niin silloinhan sen on pakko olla syntynyt tyhjästä. Tämä seuraa suoraan määritelmästä, sillä universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut olemassa mitään.

      • tieteenharrastaja

        Tiedämme vain, että näkemällämme universumilla oli konkreettinen alkuhetki. Emme voi tietää, mitä ehkä on sen ulkopuolella tai oli ennen tuota hetkeä.


      • duunipöntöllekiire

        Tyhjä viittaa, että _jokin_ on tyhjä, ei sisällä mitään. Joten minkä tarkoitit olevan tyhjä?

        Olemattomuus – "ei ollut olemassa mitään" – ei tee tällaista viittausta.

        Käsitteet tarkoittavat siis eri asioita, mikä tekee lauseesi sisällöiltään keskenään ristiriitaisiksi – tuskin tarkoitit olemassaolon kategorian olevan tyhjä.


      • Jumalan-kumous

        Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla.

        Standardimallin mukaan kuitenkin alkeishiukkaset (joita voitaisiin käyttää mm. kellojen tai lämpömittareiden tms. rakenneosina, joilla sitten voitaisiin mittailla ajan suuntaa ja sen kulumista ja siten *edes teoriassa* empiirisesti varmentaa todellista asiantilaa, jos/kun siis käytettävissä on esim. hiukkaskiihdytin tms. "aikakone-simulaattori") syntyivät vasta kosmisen inflaatiovaiheen päätyttyä, jolloin aikaa oletetusta "nolla-hetkestä" oli jo kulunut 10^-32 sekuntia.

        Jos toisaalta ajatellaan, että universumi sisälsi (implisiittisesti) jo alun perin ne osansa, jotka myöhemmin muodostuivat ("tiivistyivät" sen jo sisältämästä energiasta tms.) ja universumin historiassa on kyse sen tilamuutosten sarjasta (joka on tehnyt sen havaittavaksi), niin eikö samalla logiikalla voitaisi ajatella, että universumin syyksi tarjoiltu "tyhjyys" *sisältää* universumin, jolloin "tyhjyys" ei tietenkään oikeasti olisikaan tyhjyys (vaan vain esim. näyttäisi tyhjältä, kuten esim. musta aukko, sen havainnointitapojen käytännöllisistä rajoitteista johtuen) ja "tyhjyyden" historiassakin olisi kyse sen tilamuutosten sarjasta, joista tiloista *ainoa* havaittavissa oleva olisi se, että tuon ns. "tyhjyys" *on* tämä universumi, joka ennusteiden mukaisesti kiihtyvästi laajetessaan tulee myös näyttämään keskimäärin erittäin tyhjältä, paitsi, että kiihtyvä laajeneminen tulee myös estämään sen tyhjältä näyttämisen havaitsemisenkin... Meni vähän filosofian puolelle, mutta menköön, koska kysymyskin oli varsin filosofinen ja uskomuspalstallahan tässä ollaan.


      • duunipöntöllekiire
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla.

        Standardimallin mukaan kuitenkin alkeishiukkaset (joita voitaisiin käyttää mm. kellojen tai lämpömittareiden tms. rakenneosina, joilla sitten voitaisiin mittailla ajan suuntaa ja sen kulumista ja siten *edes teoriassa* empiirisesti varmentaa todellista asiantilaa, jos/kun siis käytettävissä on esim. hiukkaskiihdytin tms. "aikakone-simulaattori") syntyivät vasta kosmisen inflaatiovaiheen päätyttyä, jolloin aikaa oletetusta "nolla-hetkestä" oli jo kulunut 10^-32 sekuntia.

        Jos toisaalta ajatellaan, että universumi sisälsi (implisiittisesti) jo alun perin ne osansa, jotka myöhemmin muodostuivat ("tiivistyivät" sen jo sisältämästä energiasta tms.) ja universumin historiassa on kyse sen tilamuutosten sarjasta (joka on tehnyt sen havaittavaksi), niin eikö samalla logiikalla voitaisi ajatella, että universumin syyksi tarjoiltu "tyhjyys" *sisältää* universumin, jolloin "tyhjyys" ei tietenkään oikeasti olisikaan tyhjyys (vaan vain esim. näyttäisi tyhjältä, kuten esim. musta aukko, sen havainnointitapojen käytännöllisistä rajoitteista johtuen) ja "tyhjyyden" historiassakin olisi kyse sen tilamuutosten sarjasta, joista tiloista *ainoa* havaittavissa oleva olisi se, että tuon ns. "tyhjyys" *on* tämä universumi, joka ennusteiden mukaisesti kiihtyvästi laajetessaan tulee myös näyttämään keskimäärin erittäin tyhjältä, paitsi, että kiihtyvä laajeneminen tulee myös estämään sen tyhjältä näyttämisen havaitsemisenkin... Meni vähän filosofian puolelle, mutta menköön, koska kysymyskin oli varsin filosofinen ja uskomuspalstallahan tässä ollaan.

        "Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla."

        Miksi ihmeessä seuraisi?


      • Jumalan-kumous
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        "Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla."

        Miksi ihmeessä seuraisi?

        Jos universumin osat syntyisivät eri ajanhetkillä (t0, t1, t2, ...), niin muiden kuin ajanhetkellä t0 syntyneiden osalta (itsestäänselvästi) ei pätisi, että kyseessä olisi hetki, jota "ennen ei ollut olemassa mitään" (johon kommentoimaani määritelmään siis tuossa viittasin), koska vähintään yksi universumin osista siis olisi jo olemassa...


      • duunipöntöllekiire
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        Jos universumin osat syntyisivät eri ajanhetkillä (t0, t1, t2, ...), niin muiden kuin ajanhetkellä t0 syntyneiden osalta (itsestäänselvästi) ei pätisi, että kyseessä olisi hetki, jota "ennen ei ollut olemassa mitään" (johon kommentoimaani määritelmään siis tuossa viittasin), koska vähintään yksi universumin osista siis olisi jo olemassa...

        Toki. Mitä sitten? Maailmankaikkeus ei ole tarvinnut kuin yhden ei-mitään/jotain-on siirtymän, josta seurauksena kaikki tämä muutos/kehitys alkutilasta.


      • duunipöntöllekiire
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Toki. Mitä sitten? Maailmankaikkeus ei ole tarvinnut kuin yhden ei-mitään/jotain-on siirtymän, josta seurauksena kaikki tämä muutos/kehitys alkutilasta.

        Jos sellain siirtymä on koskaan ollut.


      • tieteenharrastaja
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Tyhjä viittaa, että _jokin_ on tyhjä, ei sisällä mitään. Joten minkä tarkoitit olevan tyhjä?

        Olemattomuus – "ei ollut olemassa mitään" – ei tee tällaista viittausta.

        Käsitteet tarkoittavat siis eri asioita, mikä tekee lauseesi sisällöiltään keskenään ristiriitaisiksi – tuskin tarkoitit olemassaolon kategorian olevan tyhjä.

        Keskustelun järkevöittämiseksi olisi eroteltava toisistaan filosofien ja kosmologien käsitteet "tyhjä" ja "olemattomus". Edelliset ovat kielipeliä ilman kunnon sääntöjä, jälkimmäiset spekulaatioita ilman havaintoperustaa.

        Vankat kannanotot siitä, mitä voi olla ja miten, osoittavat vain tekijänsä hädän tietää jotakin sellaisesta, josta ei voi tietää.


      • tieteenharrastaja
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        Jos universumin osat syntyisivät eri ajanhetkillä (t0, t1, t2, ...), niin muiden kuin ajanhetkellä t0 syntyneiden osalta (itsestäänselvästi) ei pätisi, että kyseessä olisi hetki, jota "ennen ei ollut olemassa mitään" (johon kommentoimaani määritelmään siis tuossa viittasin), koska vähintään yksi universumin osista siis olisi jo olemassa...

        Turhaan spekuloit. Tiedämme, että se universumi, josta meillä on havaintoja syntyi (tai muuntui nykymuotoonsa) vajaat 14 miljardia vuotta sitten. Ellei sen aikaisempi muoto ollut aina olemassa, oli kosmoksessa (laajempi käsite kuin yksi universumi) ainakin ominaisuus, joka mahdollisti tuollaisia muuntumisia.

        Kaikki muu tietäminen on viisastelua tyhjästä.


      • duunipöntöllekiire
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Keskustelun järkevöittämiseksi olisi eroteltava toisistaan filosofien ja kosmologien käsitteet "tyhjä" ja "olemattomus". Edelliset ovat kielipeliä ilman kunnon sääntöjä, jälkimmäiset spekulaatioita ilman havaintoperustaa.

        Vankat kannanotot siitä, mitä voi olla ja miten, osoittavat vain tekijänsä hädän tietää jotakin sellaisesta, josta ei voi tietää.

        Samaa mieltä käsitteiden avaamisesta ainakin niillä jotain väitettäessä. Vaikka sinänsä aivan sama, koska viivan alla kaikissa muodoissa on ettemme tiedä.


      • Jumalan-kumous
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Toki. Mitä sitten? Maailmankaikkeus ei ole tarvinnut kuin yhden ei-mitään/jotain-on siirtymän, josta seurauksena kaikki tämä muutos/kehitys alkutilasta.

        "Toki. Mitä sitten?"

        Tässä oli kyse mm. siitä, että onko universumin määrittely ehdotetulla tavalla: "universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut mitään." ylipäätään mielekästä, sillä syiden ja seurausten erottaminen toisistaan mahdollistuu vasta esi-Planckisen "aikakauden" päätyttyä (> 10^-36 sekuntia oletetusta "nolla-hetkestä") (sikäli kuin niillä siis ylipäätään on mitään eroa tuona aikakautena) ja eri ajanhetkien erottaminen toisistaan ei käytännössä siis liene mahdollista kuin aikaisintaan vasta kosmisen inflaation päätyttyä (> 10^-33 ... 10^-32 sekuntia oletetusta "nolla-hetkestä).

        Tuo käytetty universumin määritelmä voidaan tulkita siten, että se sulkee pois sen vaihtoehdon, että universumi (jolla tuossa ehkä pyritään kuitenkin tarkoittamaan havaintoihin perustuvaa universumia) *ei ole* ns. kokonaisjärjestelmä, vaan vain sen osa, mitä se kuitenkin siis voi olla ja toisaalta taas havaintojen perusteella ei ole varmaa, että edes kaikki universumin osatkaan syntyivät täsmälleen samalla ajanhetkellä, jolloin taas määritelmä ei olisi lainkaan täsmällinen, koska tietyt universumin osat edeltäisivät silloin ajallisesti sitä *itseään* jne. Jos järjestelmä komplisoituu asteittain alkaen tasolta 0 tasolle 1, niin on hyvin kyseenalaista, että onko kyseessä enää edes alkuperäinen järjestelmäkään...


      • duunipöntöllekiire
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        "Toki. Mitä sitten?"

        Tässä oli kyse mm. siitä, että onko universumin määrittely ehdotetulla tavalla: "universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut mitään." ylipäätään mielekästä, sillä syiden ja seurausten erottaminen toisistaan mahdollistuu vasta esi-Planckisen "aikakauden" päätyttyä (> 10^-36 sekuntia oletetusta "nolla-hetkestä") (sikäli kuin niillä siis ylipäätään on mitään eroa tuona aikakautena) ja eri ajanhetkien erottaminen toisistaan ei käytännössä siis liene mahdollista kuin aikaisintaan vasta kosmisen inflaation päätyttyä (> 10^-33 ... 10^-32 sekuntia oletetusta "nolla-hetkestä).

        Tuo käytetty universumin määritelmä voidaan tulkita siten, että se sulkee pois sen vaihtoehdon, että universumi (jolla tuossa ehkä pyritään kuitenkin tarkoittamaan havaintoihin perustuvaa universumia) *ei ole* ns. kokonaisjärjestelmä, vaan vain sen osa, mitä se kuitenkin siis voi olla ja toisaalta taas havaintojen perusteella ei ole varmaa, että edes kaikki universumin osatkaan syntyivät täsmälleen samalla ajanhetkellä, jolloin taas määritelmä ei olisi lainkaan täsmällinen, koska tietyt universumin osat edeltäisivät silloin ajallisesti sitä *itseään* jne. Jos järjestelmä komplisoituu asteittain alkaen tasolta 0 tasolle 1, niin on hyvin kyseenalaista, että onko kyseessä enää edes alkuperäinen järjestelmäkään...

        "Tässä oli kyse mm. siitä, että onko universumin määrittely ehdotetulla tavalla: "universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut mitään." ylipäätään mielekästä,"

        Aivan, mikä ei tarkoita vaatimusta, että universumin("kaikkien osien") tarvitsisi syntyä tyhjästä tällaisena kuin se nykyhetkenä on, unohtaen tai kieltäen kaiken muutoksen mahdollisuuden universumin alkutilasta, jolloin yksi siirtymä olemattomuudesta olevaan riittää; kaikkeuden evoluutio hoitaa lopun.


      • duunipöntöllekiire
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla.

        Standardimallin mukaan kuitenkin alkeishiukkaset (joita voitaisiin käyttää mm. kellojen tai lämpömittareiden tms. rakenneosina, joilla sitten voitaisiin mittailla ajan suuntaa ja sen kulumista ja siten *edes teoriassa* empiirisesti varmentaa todellista asiantilaa, jos/kun siis käytettävissä on esim. hiukkaskiihdytin tms. "aikakone-simulaattori") syntyivät vasta kosmisen inflaatiovaiheen päätyttyä, jolloin aikaa oletetusta "nolla-hetkestä" oli jo kulunut 10^-32 sekuntia.

        Jos toisaalta ajatellaan, että universumi sisälsi (implisiittisesti) jo alun perin ne osansa, jotka myöhemmin muodostuivat ("tiivistyivät" sen jo sisältämästä energiasta tms.) ja universumin historiassa on kyse sen tilamuutosten sarjasta (joka on tehnyt sen havaittavaksi), niin eikö samalla logiikalla voitaisi ajatella, että universumin syyksi tarjoiltu "tyhjyys" *sisältää* universumin, jolloin "tyhjyys" ei tietenkään oikeasti olisikaan tyhjyys (vaan vain esim. näyttäisi tyhjältä, kuten esim. musta aukko, sen havainnointitapojen käytännöllisistä rajoitteista johtuen) ja "tyhjyyden" historiassakin olisi kyse sen tilamuutosten sarjasta, joista tiloista *ainoa* havaittavissa oleva olisi se, että tuon ns. "tyhjyys" *on* tämä universumi, joka ennusteiden mukaisesti kiihtyvästi laajetessaan tulee myös näyttämään keskimäärin erittäin tyhjältä, paitsi, että kiihtyvä laajeneminen tulee myös estämään sen tyhjältä näyttämisen havaitsemisenkin... Meni vähän filosofian puolelle, mutta menköön, koska kysymyskin oli varsin filosofinen ja uskomuspalstallahan tässä ollaan.

        Tai koitetaan näin päin:

        "Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla."

        Mitä tarkoitat kaikilla osilla? Mainiosti riittää, että syntyneessä on potentiaali kehittyä nykyhetken kaltaiseksi.


      • tieteenhaarrastaja
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla.

        Standardimallin mukaan kuitenkin alkeishiukkaset (joita voitaisiin käyttää mm. kellojen tai lämpömittareiden tms. rakenneosina, joilla sitten voitaisiin mittailla ajan suuntaa ja sen kulumista ja siten *edes teoriassa* empiirisesti varmentaa todellista asiantilaa, jos/kun siis käytettävissä on esim. hiukkaskiihdytin tms. "aikakone-simulaattori") syntyivät vasta kosmisen inflaatiovaiheen päätyttyä, jolloin aikaa oletetusta "nolla-hetkestä" oli jo kulunut 10^-32 sekuntia.

        Jos toisaalta ajatellaan, että universumi sisälsi (implisiittisesti) jo alun perin ne osansa, jotka myöhemmin muodostuivat ("tiivistyivät" sen jo sisältämästä energiasta tms.) ja universumin historiassa on kyse sen tilamuutosten sarjasta (joka on tehnyt sen havaittavaksi), niin eikö samalla logiikalla voitaisi ajatella, että universumin syyksi tarjoiltu "tyhjyys" *sisältää* universumin, jolloin "tyhjyys" ei tietenkään oikeasti olisikaan tyhjyys (vaan vain esim. näyttäisi tyhjältä, kuten esim. musta aukko, sen havainnointitapojen käytännöllisistä rajoitteista johtuen) ja "tyhjyyden" historiassakin olisi kyse sen tilamuutosten sarjasta, joista tiloista *ainoa* havaittavissa oleva olisi se, että tuon ns. "tyhjyys" *on* tämä universumi, joka ennusteiden mukaisesti kiihtyvästi laajetessaan tulee myös näyttämään keskimäärin erittäin tyhjältä, paitsi, että kiihtyvä laajeneminen tulee myös estämään sen tyhjältä näyttämisen havaitsemisenkin... Meni vähän filosofian puolelle, mutta menköön, koska kysymyskin oli varsin filosofinen ja uskomuspalstallahan tässä ollaan.

        Niin kävikin:

        "..niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla."

        Havaitsemamme universumi syntyi alkuräjähdyksessä, joka tuotti superkuuman ja laajenevan pallon alkuhiukkasplasmaa. Kehitys siitä avaruuden kaasupilviksi, tähdiksi ja planeetoiksi on luonnonlakien ja sattuman tulos, jonka prosessi tunnetaan.


      • Jumalan-kumous
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        "Tässä oli kyse mm. siitä, että onko universumin määrittely ehdotetulla tavalla: "universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut mitään." ylipäätään mielekästä,"

        Aivan, mikä ei tarkoita vaatimusta, että universumin("kaikkien osien") tarvitsisi syntyä tyhjästä tällaisena kuin se nykyhetkenä on, unohtaen tai kieltäen kaiken muutoksen mahdollisuuden universumin alkutilasta, jolloin yksi siirtymä olemattomuudesta olevaan riittää; kaikkeuden evoluutio hoitaa lopun.

        "Aivan, mikä ei tarkoita vaatimusta, että universumin("kaikkien osien") tarvitsisi syntyä tyhjästä tällaisena kuin se nykyhetkenä on, unohtaen tai kieltäen kaiken muutoksen mahdollisuuden universumin alkutilasta, jolloin yksi siirtymä olemattomuudesta olevaan riittää; kaikkeuden evoluutio hoitaa lopun."

        En ole vakuuttunut siitä, että siirtymä olemattomuudesta olevaisuuteen olisi *oikeasti* mahdollinen (vaikka jotkin kvanttimekaaniset ilmiöt voivatkin antaa sellaisen *vaikutelman* ; hyvinkin mahdollisesti havaitsemisen rajoitteista johtuen). Eli, vaikka osien kompositiot voivat muuttua (eli, esim. vetyatomit voivat fuusioitua helium-atomeksi ja kvanttityhjiöstä voi syntyä hiukkaspareja), niin kompositioita ei voi olla, jos ei ole niiden edellyttämiä osia ja osia ei synny (eli siis, näin oletan: muodostu omista osistaan...) ilman syytä ja tuon syyn täytyy liittyä joihinkin sellaisiin asioihin, joilla on vaikutusta ja vaikutusta on vain olemassaolevilla asioilla (kuten esim. kvanttityhjiön sisältämällä energialla...).

        Jos olemattomuudella kuitenkin olisi vaikutusta, niin sillä olisi vähintään yksi olemassaoleva attribuutti; eli kyky vaikuttaa, mikä on looginen ristiriita... Mitä kaikkien osien syntymiseen kerralla tulee niin; kuten jo selitin, jos universumi syntyy vähitellen, niin sen osat *edeltävät* ajallisesti sitä itseään, jolloin ei ole mielekästä väittää, että: "universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut mitään.", mikä siis oli se alkuperäinen asia, jota kommentoin.


      • Jumalan-kumous
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Tai koitetaan näin päin:

        "Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla."

        Mitä tarkoitat kaikilla osilla? Mainiosti riittää, että syntyneessä on potentiaali kehittyä nykyhetken kaltaiseksi.

        "Mitä tarkoitat kaikilla osilla? Mainiosti riittää, että syntyneessä on potentiaali kehittyä nykyhetken kaltaiseksi."

        Tarkoitan niitä osia (kaikkia universumin sisältämiä alkeishiukkasia), jotka mahdollistavat universumin erilaiset tilat (kompositiot), jotka sitten luonnehtivat tuota nimenomaista universumia sen tulevan historian eri ajanhetkillä ja myös mahdollistavat sen, että nuo ajanhetket kyetään erottamaan toisistaan. Universumi ei olisi enää sama universumi, jos yksikin noista alkeishiukkasista puuttuisi taas niitä olisi yksikin ylimääräinen eikä siis myöskään välttämättä ollut ennen kuin ne kaikki olivat muodostuneet...

        Koska kaikki näkyvän universumin sisällä sijaitsevat alkeishiukkaset ovat potentiaalisesti kvanttimekaanisesti vähintään välillisesti yhteydessä toisiinsa yhteisen alkuperänsä kautta, niin jos tilannetta voitaisiin muuttaa (ei voida, koska alkeishiukkasia ei kyetä luomaan tyhjästä...), niin koko näkyvä universumi kaiketi voisi muuttua toisenlaiseksi tavoilla, joita on mahdotonta ennustaa.

        Mitä tuohon vähittäiseen universumin syntymiseen tms. tulee, niin en toisaalta ole vakuuttunut siitä, että universumiin yhä tulisi lisää uutta ainetta (mitä sitäkin on joskus esitetty vakavasti otettavaksi vaihtoehdoksi), mutta en myöskään ole vakuuttunut siitä, että *kaikki* alkeishiukkaset olisivat muodostuneet *täsmälleen* samalla ajanhetkellä; millä on vaikutuksensa siihen, että milloin "ajanlaskun" aloittaminen universumin eri osissa tarkalleen ottaen on mielekästä, millä voi olla suurtakin vaikutusta etenkin, jos pyritään esittämään johtopäätöksiä näkyvää universumia laajemmasta järjestelmästä (jota ennen ns. "ei ole ollut mitään"; kuten joidenkin esittämä väite siis kuuluu...), koska inflaation kesto ei välttämättä edes ole ollut vakio tuossa mittakaavassa...


      • duunipöntöllekiire
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        "Aivan, mikä ei tarkoita vaatimusta, että universumin("kaikkien osien") tarvitsisi syntyä tyhjästä tällaisena kuin se nykyhetkenä on, unohtaen tai kieltäen kaiken muutoksen mahdollisuuden universumin alkutilasta, jolloin yksi siirtymä olemattomuudesta olevaan riittää; kaikkeuden evoluutio hoitaa lopun."

        En ole vakuuttunut siitä, että siirtymä olemattomuudesta olevaisuuteen olisi *oikeasti* mahdollinen (vaikka jotkin kvanttimekaaniset ilmiöt voivatkin antaa sellaisen *vaikutelman* ; hyvinkin mahdollisesti havaitsemisen rajoitteista johtuen). Eli, vaikka osien kompositiot voivat muuttua (eli, esim. vetyatomit voivat fuusioitua helium-atomeksi ja kvanttityhjiöstä voi syntyä hiukkaspareja), niin kompositioita ei voi olla, jos ei ole niiden edellyttämiä osia ja osia ei synny (eli siis, näin oletan: muodostu omista osistaan...) ilman syytä ja tuon syyn täytyy liittyä joihinkin sellaisiin asioihin, joilla on vaikutusta ja vaikutusta on vain olemassaolevilla asioilla (kuten esim. kvanttityhjiön sisältämällä energialla...).

        Jos olemattomuudella kuitenkin olisi vaikutusta, niin sillä olisi vähintään yksi olemassaoleva attribuutti; eli kyky vaikuttaa, mikä on looginen ristiriita... Mitä kaikkien osien syntymiseen kerralla tulee niin; kuten jo selitin, jos universumi syntyy vähitellen, niin sen osat *edeltävät* ajallisesti sitä itseään, jolloin ei ole mielekästä väittää, että: "universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut mitään.", mikä siis oli se alkuperäinen asia, jota kommentoin.

        "Mitä kaikkien osien syntymiseen kerralla tulee niin; kuten jo selitin, jos universumi syntyy vähitellen, niin sen osat *edeltävät* ajallisesti sitä itseään, jolloin ei ole mielekästä väittää, että: "universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut mitään.", mikä siis oli se alkuperäinen asia, jota kommentoin."

        Aivan, _jos_ syntyy vähitellen osissa, niin jälkimmäiset eivät ole syntyneet täydellisestä olemattomuudesta(vaikka mekanismi sama olisikin). Yhtälailla kaikki tarpeellinen voi syntyä yhdestä ainoasta kerrasta. Case closed.


      • duunipöntöllekiire
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        "Mitä tarkoitat kaikilla osilla? Mainiosti riittää, että syntyneessä on potentiaali kehittyä nykyhetken kaltaiseksi."

        Tarkoitan niitä osia (kaikkia universumin sisältämiä alkeishiukkasia), jotka mahdollistavat universumin erilaiset tilat (kompositiot), jotka sitten luonnehtivat tuota nimenomaista universumia sen tulevan historian eri ajanhetkillä ja myös mahdollistavat sen, että nuo ajanhetket kyetään erottamaan toisistaan. Universumi ei olisi enää sama universumi, jos yksikin noista alkeishiukkasista puuttuisi taas niitä olisi yksikin ylimääräinen eikä siis myöskään välttämättä ollut ennen kuin ne kaikki olivat muodostuneet...

        Koska kaikki näkyvän universumin sisällä sijaitsevat alkeishiukkaset ovat potentiaalisesti kvanttimekaanisesti vähintään välillisesti yhteydessä toisiinsa yhteisen alkuperänsä kautta, niin jos tilannetta voitaisiin muuttaa (ei voida, koska alkeishiukkasia ei kyetä luomaan tyhjästä...), niin koko näkyvä universumi kaiketi voisi muuttua toisenlaiseksi tavoilla, joita on mahdotonta ennustaa.

        Mitä tuohon vähittäiseen universumin syntymiseen tms. tulee, niin en toisaalta ole vakuuttunut siitä, että universumiin yhä tulisi lisää uutta ainetta (mitä sitäkin on joskus esitetty vakavasti otettavaksi vaihtoehdoksi), mutta en myöskään ole vakuuttunut siitä, että *kaikki* alkeishiukkaset olisivat muodostuneet *täsmälleen* samalla ajanhetkellä; millä on vaikutuksensa siihen, että milloin "ajanlaskun" aloittaminen universumin eri osissa tarkalleen ottaen on mielekästä, millä voi olla suurtakin vaikutusta etenkin, jos pyritään esittämään johtopäätöksiä näkyvää universumia laajemmasta järjestelmästä (jota ennen ns. "ei ole ollut mitään"; kuten joidenkin esittämä väite siis kuuluu...), koska inflaation kesto ei välttämättä edes ole ollut vakio tuossa mittakaavassa...

        "Tarkoitan niitä osia (kaikkia universumin sisältämiä alkeishiukkasia), jotka mahdollistavat universumin erilaiset tilat (kompositiot), jotka sitten luonnehtivat tuota nimenomaista universumia sen tulevan historian eri ajanhetkillä ja myös mahdollistavat sen, että nuo ajanhetket kyetään erottamaan toisistaan. Universumi ei olisi enää sama universumi, jos yksikin noista alkeishiukkasista puuttuisi taas niitä olisi yksikin ylimääräinen eikä siis myöskään välttämättä ollut ennen kuin ne kaikki olivat muodostuneet..."

        No niin. Noin voimme mainiosti asiaa käsitellä, koska itse pointtina on siirtyminen olemattomuudesta olevaisen puolelle. Se että maailmankaikkeus tällaisena kuin se nyt on olisi seurausta monista moisista tapahtumista erotuksena mainitsemasi, että ensimmäisen jälkeiset ilmaantumiset eivät olisi enää ilmaantumisia absoluuttiseen olemattomuuteen/absoluuttisesta olemattomuudesta, vaikka mekanismi muuten sama olisikin on toinen kysymys: onko nykyinen maailmankaikkeus seurausta osien summasta, joilla omat alkunsa, vai yhtenäinen kokonaisuus alusta pitäen.

        Tuskin meillä mitään enää, jos oli alunperinkään.


      • tieteenharrastaja
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        "Tarkoitan niitä osia (kaikkia universumin sisältämiä alkeishiukkasia), jotka mahdollistavat universumin erilaiset tilat (kompositiot), jotka sitten luonnehtivat tuota nimenomaista universumia sen tulevan historian eri ajanhetkillä ja myös mahdollistavat sen, että nuo ajanhetket kyetään erottamaan toisistaan. Universumi ei olisi enää sama universumi, jos yksikin noista alkeishiukkasista puuttuisi taas niitä olisi yksikin ylimääräinen eikä siis myöskään välttämättä ollut ennen kuin ne kaikki olivat muodostuneet..."

        No niin. Noin voimme mainiosti asiaa käsitellä, koska itse pointtina on siirtyminen olemattomuudesta olevaisen puolelle. Se että maailmankaikkeus tällaisena kuin se nyt on olisi seurausta monista moisista tapahtumista erotuksena mainitsemasi, että ensimmäisen jälkeiset ilmaantumiset eivät olisi enää ilmaantumisia absoluuttiseen olemattomuuteen/absoluuttisesta olemattomuudesta, vaikka mekanismi muuten sama olisikin on toinen kysymys: onko nykyinen maailmankaikkeus seurausta osien summasta, joilla omat alkunsa, vai yhtenäinen kokonaisuus alusta pitäen.

        Tuskin meillä mitään enää, jos oli alunperinkään.

        Kosmologien ja astronomien mukaan ei kumpaakaan:

        "..onko nykyinen maailmankaikkeus seurausta osien summasta, joilla omat alkunsa, vai yhtenäinen kokonaisuus alusta pitäen."

        Näkemämme maailmankaikkeus on tulos alkuräjähdyksessä syntyneen superkuuman alkeishiukkasplasman pilven laajenemisesta ja muuntumisesta luonnonlakien ja sattuman ohjaamana. Lopputulosten: avaruuden pölyn ja kaasun, galaksien, tähtien ja muiden taivaankappaleiden "alkuja" ei ollut plasmapilvessä sen paremmin erillisinä kuin yhtenä kokonaisuutenakaan. Ne ovat sattuman muovaamia lakien puitteissa.

        Tarkemmin asiasta kertoo kirja "Tähtitieteen perusteet". Tuota ruutia ei totisesti kannata palstalla keksiä lisää.


      • duunipöntöllekiire
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kosmologien ja astronomien mukaan ei kumpaakaan:

        "..onko nykyinen maailmankaikkeus seurausta osien summasta, joilla omat alkunsa, vai yhtenäinen kokonaisuus alusta pitäen."

        Näkemämme maailmankaikkeus on tulos alkuräjähdyksessä syntyneen superkuuman alkeishiukkasplasman pilven laajenemisesta ja muuntumisesta luonnonlakien ja sattuman ohjaamana. Lopputulosten: avaruuden pölyn ja kaasun, galaksien, tähtien ja muiden taivaankappaleiden "alkuja" ei ollut plasmapilvessä sen paremmin erillisinä kuin yhtenä kokonaisuutenakaan. Ne ovat sattuman muovaamia lakien puitteissa.

        Tarkemmin asiasta kertoo kirja "Tähtitieteen perusteet". Tuota ruutia ei totisesti kannata palstalla keksiä lisää.

        Pitihän se arvata...

        Onko maailmankaikkeuteen lisätty jotain sen jälkeen kun se on olevaisuuteen tullut? Jos vastauksesi on ettei ole, niin se on ollut yhtenäinen kokonaisuus, kaikki mitä olemassa on, alusta pitäen. Luonnonlait lasketaan maailmankaikkeuteen kuuluvaksi.


      • tieteenharrastaja
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Pitihän se arvata...

        Onko maailmankaikkeuteen lisätty jotain sen jälkeen kun se on olevaisuuteen tullut? Jos vastauksesi on ettei ole, niin se on ollut yhtenäinen kokonaisuus, kaikki mitä olemassa on, alusta pitäen. Luonnonlait lasketaan maailmankaikkeuteen kuuluvaksi.

        Voithan tietenkin tarkoittaa tuotakin "yhtenäisellä kokonaisuudella". Miten vain, ettei riitaa tule.

        Edellä toteamani asiat ovat tietenkin myös voimassa.


      • duunipöntöllekiire
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Voithan tietenkin tarkoittaa tuotakin "yhtenäisellä kokonaisuudella". Miten vain, ettei riitaa tule.

        Edellä toteamani asiat ovat tietenkin myös voimassa.

        Ei sillä voi tarkoittaa mitään muuta. Ja tämän kokonaisuuden muuntumisesta alusta nykyiseen tilaansa on tuolla jo puhuttu ("kaikkeuden evoluutio").


      • duunipöntöllekiire
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Ei sillä voi tarkoittaa mitään muuta. Ja tämän kokonaisuuden muuntumisesta alusta nykyiseen tilaansa on tuolla jo puhuttu ("kaikkeuden evoluutio").

        Tarvisi olla mieletön väittäessään, että nykyhetken potentiaali puuttuu maailmankaikkeuden menneisyydestä.


      • Jumalan-kumous
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Kosmologien ja astronomien mukaan ei kumpaakaan:

        "..onko nykyinen maailmankaikkeus seurausta osien summasta, joilla omat alkunsa, vai yhtenäinen kokonaisuus alusta pitäen."

        Näkemämme maailmankaikkeus on tulos alkuräjähdyksessä syntyneen superkuuman alkeishiukkasplasman pilven laajenemisesta ja muuntumisesta luonnonlakien ja sattuman ohjaamana. Lopputulosten: avaruuden pölyn ja kaasun, galaksien, tähtien ja muiden taivaankappaleiden "alkuja" ei ollut plasmapilvessä sen paremmin erillisinä kuin yhtenä kokonaisuutenakaan. Ne ovat sattuman muovaamia lakien puitteissa.

        Tarkemmin asiasta kertoo kirja "Tähtitieteen perusteet". Tuota ruutia ei totisesti kannata palstalla keksiä lisää.

        "Lopputulosten: avaruuden pölyn ja kaasun, galaksien, tähtien ja muiden taivaankappaleiden "alkuja" ei ollut plasmapilvessä sen paremmin erillisinä kuin yhtenä kokonaisuutenakaan. Ne ovat sattuman muovaamia lakien puitteissa."

        Deterministisessä multiversumissahan ei edes ole sattumaa, vaan vain kognitiivisista rajoitteista johtuvaa sattumaksi paikallisesti tulkittavissa olevaa tietämättömyyttä... Kvanttimekaanisten tulkintojen suhteen neutraalimpi, vähemmän filosofisia oletuksia sisältävä ja siten parempi ilmaisu siis olisi: "Ne ovat makroskooppisella tasolla suuressa määrin tunnettujen luonnonlakien kautta selitettävästi muovaantuneita ja muilta osin sellaisten tekijöiden kautta selitettävästi muovaantuneita, joiden vaikutuksia pystytään ennustamaan korkeintaan tilastollisesti." Perustetason kirjassa tietysti on hankala esittää asioita siten, että ne olisi esitetty sekä tarkasti, että lukijakunnan esitietotason huomioiden ymmärrettävästi...

        Mitä taas tuohon universumin yhtenäisyysteemaan tulee, niin jos määrittelemme universumin vähemmäksi kuin kokonaisjärjestelmäksi (jonkinlaiseksi deterministiseksi multiversumiksi tms.), niin (noin määriteltyyn) universumiin tosiaan tulee lisää asiaa sitä kautta, että se vuorovaikuttaa muiden universumeiden kanssa, siltä osin kuin sen osat ovat identtisiä niiden osien kanssa, joita noissa muissa universumeissa on, mikä havaitaan juuri tuona kvanttimekaanisten ilmiöiden ennustamattomana komponenttina tai neutraalimmin ilmaisten: havainnot voidaan tulkita tieteellisesti kilpailukykyisesti myös tästä kvanttimekaanisesta näkökulmasta...


      • tieteenharrastaja
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        "Lopputulosten: avaruuden pölyn ja kaasun, galaksien, tähtien ja muiden taivaankappaleiden "alkuja" ei ollut plasmapilvessä sen paremmin erillisinä kuin yhtenä kokonaisuutenakaan. Ne ovat sattuman muovaamia lakien puitteissa."

        Deterministisessä multiversumissahan ei edes ole sattumaa, vaan vain kognitiivisista rajoitteista johtuvaa sattumaksi paikallisesti tulkittavissa olevaa tietämättömyyttä... Kvanttimekaanisten tulkintojen suhteen neutraalimpi, vähemmän filosofisia oletuksia sisältävä ja siten parempi ilmaisu siis olisi: "Ne ovat makroskooppisella tasolla suuressa määrin tunnettujen luonnonlakien kautta selitettävästi muovaantuneita ja muilta osin sellaisten tekijöiden kautta selitettävästi muovaantuneita, joiden vaikutuksia pystytään ennustamaan korkeintaan tilastollisesti." Perustetason kirjassa tietysti on hankala esittää asioita siten, että ne olisi esitetty sekä tarkasti, että lukijakunnan esitietotason huomioiden ymmärrettävästi...

        Mitä taas tuohon universumin yhtenäisyysteemaan tulee, niin jos määrittelemme universumin vähemmäksi kuin kokonaisjärjestelmäksi (jonkinlaiseksi deterministiseksi multiversumiksi tms.), niin (noin määriteltyyn) universumiin tosiaan tulee lisää asiaa sitä kautta, että se vuorovaikuttaa muiden universumeiden kanssa, siltä osin kuin sen osat ovat identtisiä niiden osien kanssa, joita noissa muissa universumeissa on, mikä havaitaan juuri tuona kvanttimekaanisten ilmiöiden ennustamattomana komponenttina tai neutraalimmin ilmaisten: havainnot voidaan tulkita tieteellisesti kilpailukykyisesti myös tästä kvanttimekaanisesta näkökulmasta...

        Tuolle tiedolle ei mielestäni ole tieteellistä vahvistusta. Esitä, jos väität olevan:

        ".. se vuorovaikuttaa muiden universumeiden kanssa,.."

        Muuten arvioin,että olet tempaissut sen avarasta hihastasi.


      • Järkisyitä
        duunipöntöllekiire kirjoitti:

        Tyhjä viittaa, että _jokin_ on tyhjä, ei sisällä mitään. Joten minkä tarkoitit olevan tyhjä?

        Olemattomuus – "ei ollut olemassa mitään" – ei tee tällaista viittausta.

        Käsitteet tarkoittavat siis eri asioita, mikä tekee lauseesi sisällöiltään keskenään ristiriitaisiksi – tuskin tarkoitit olemassaolon kategorian olevan tyhjä.

        Kirjoitin:
        ”Hmm... Jos universumi ei ole ikuinen, niin silloinhan sen on pakko olla syntynyt tyhjästä. Tämä seuraa suoraan määritelmästä, sillä universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut olemassa mitään.”

        Myönnän epätarkkojen termien käytön. Yritetään uudestaan.

        Universumi = aika-avaruus alkeishiukkaset/kentät

        Lienee kohtuullista olettaa, että aika-avaruus täytyi syntyä ennen hiukkasia tai yhtäaikaisesti, koska muuten hiukkasilla ei ole paikkaa missä olla. Tämä (yhtäaikainen syntymä) pätee myös, jos aika ja paikka katsotaan hiukkasten ominaisuudeksi tai niistä johtuvaksi asiaksi (kentäksi).

        Tyhjä universumi eli pelkkä aika-avaruus, jossa ei ole mitään ainetta tai energiaa taas ei ole mielekäs, koska ajalla tai paikalla ei ole tällöin mitään merkitystä. Eli katsokaamme universumin aluksi se hetki, jolloin ensimmäiset siinä olevat hiukkaset syntyivät.

        Tällöin alulle on kaksi vaihtoehtoa:
        1. Universumi oli pelkkä tyhjä aika-avaruus, johon aine putkahti. Aineen/ensimmäisten alkeishiukkasten yms täytyi tällöin putkahtaa (meidän näkökulmasta) tyhjästä, koska universumin sisällä ei ollut mitään.
        2. Aika-avaruus ja ensimmäiset alkeishiukkaset syntyivät samanaikaisesti olemattomasta. sillä jos ne olisivat syntyneet jostakin, niin silloin tuo jokin vain muutti muotoaan, jolloin tuo jokin olisi ollut vain universumimme aikaisempi ilmenemismuoto eikä universumin todellinen alku..

        Eli jos universumilla oli alku, ensimmäisten alkeishiukkasten täytyi syntyä tyhjästä tai olemattomasta.


      • Järkisyitä
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (ottamatta tässä kantaa siihen, että onko tuo oikeasti edes mahdollista), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla.

        Standardimallin mukaan kuitenkin alkeishiukkaset (joita voitaisiin käyttää mm. kellojen tai lämpömittareiden tms. rakenneosina, joilla sitten voitaisiin mittailla ajan suuntaa ja sen kulumista ja siten *edes teoriassa* empiirisesti varmentaa todellista asiantilaa, jos/kun siis käytettävissä on esim. hiukkaskiihdytin tms. "aikakone-simulaattori") syntyivät vasta kosmisen inflaatiovaiheen päätyttyä, jolloin aikaa oletetusta "nolla-hetkestä" oli jo kulunut 10^-32 sekuntia.

        Jos toisaalta ajatellaan, että universumi sisälsi (implisiittisesti) jo alun perin ne osansa, jotka myöhemmin muodostuivat ("tiivistyivät" sen jo sisältämästä energiasta tms.) ja universumin historiassa on kyse sen tilamuutosten sarjasta (joka on tehnyt sen havaittavaksi), niin eikö samalla logiikalla voitaisi ajatella, että universumin syyksi tarjoiltu "tyhjyys" *sisältää* universumin, jolloin "tyhjyys" ei tietenkään oikeasti olisikaan tyhjyys (vaan vain esim. näyttäisi tyhjältä, kuten esim. musta aukko, sen havainnointitapojen käytännöllisistä rajoitteista johtuen) ja "tyhjyyden" historiassakin olisi kyse sen tilamuutosten sarjasta, joista tiloista *ainoa* havaittavissa oleva olisi se, että tuon ns. "tyhjyys" *on* tämä universumi, joka ennusteiden mukaisesti kiihtyvästi laajetessaan tulee myös näyttämään keskimäärin erittäin tyhjältä, paitsi, että kiihtyvä laajeneminen tulee myös estämään sen tyhjältä näyttämisen havaitsemisenkin... Meni vähän filosofian puolelle, mutta menköön, koska kysymyskin oli varsin filosofinen ja uskomuspalstallahan tässä ollaan.

        ”Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (...), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla.”

        Ei seuraa. On toki mielekästä ajatella (ja uskon myös), että kaikki syntyi kerralla, mutta tämä on oletus. Ajattele vaikka, että jokin universumin osa syntyi hetkellä t0 ja jokin toinen hetkellä t1.

        ”Standardimallin mukaan kuitenkin alkeishiukkaset (...) syntyivät vasta kosmisen inflaatiovaiheen päätyttyä, jolloin aikaa oletetusta "nolla-hetkestä" oli jo kulunut 10^-32 sekuntia. ”

        Ei standardimalli ota kantaa ensimmäisten alkeishiukkasten (kvarkit/gluonit) syntymiseen millään tavalla.

        ”Jos toisaalta ajatellaan, että universumi sisälsi (...) jo alun perin ne osansa, jotka myöhemmin muodostuivat (...) ja universumin historiassa on kyse sen tilamuutosten sarjasta (joka on tehnyt sen havaittavaksi), niin eikö samalla logiikalla voitaisi ajatella, että universumin syyksi tarjoiltu "tyhjyys" *sisältää* universumin, jolloin "tyhjyys" ei tietenkään oikeasti olisikaan tyhjyys (vaan vain esim. näyttäisi tyhjältä, kuten esim. musta aukko”

        Siltä miltä jokin näyttää ei ole relevanssia. Oleellista on miten aisiat ovat riippumatta havaitsijoista. Musta aukkokin voidaan havaita jo pelkän gravitaatioefektin avulla eikä musta aukko todellakaan ole tyhjä.


      • duunipöntöllekiire
        Järkisyitä kirjoitti:

        Kirjoitin:
        ”Hmm... Jos universumi ei ole ikuinen, niin silloinhan sen on pakko olla syntynyt tyhjästä. Tämä seuraa suoraan määritelmästä, sillä universumi alkoi hetkenä, jota ennen ei ollut olemassa mitään.”

        Myönnän epätarkkojen termien käytön. Yritetään uudestaan.

        Universumi = aika-avaruus alkeishiukkaset/kentät

        Lienee kohtuullista olettaa, että aika-avaruus täytyi syntyä ennen hiukkasia tai yhtäaikaisesti, koska muuten hiukkasilla ei ole paikkaa missä olla. Tämä (yhtäaikainen syntymä) pätee myös, jos aika ja paikka katsotaan hiukkasten ominaisuudeksi tai niistä johtuvaksi asiaksi (kentäksi).

        Tyhjä universumi eli pelkkä aika-avaruus, jossa ei ole mitään ainetta tai energiaa taas ei ole mielekäs, koska ajalla tai paikalla ei ole tällöin mitään merkitystä. Eli katsokaamme universumin aluksi se hetki, jolloin ensimmäiset siinä olevat hiukkaset syntyivät.

        Tällöin alulle on kaksi vaihtoehtoa:
        1. Universumi oli pelkkä tyhjä aika-avaruus, johon aine putkahti. Aineen/ensimmäisten alkeishiukkasten yms täytyi tällöin putkahtaa (meidän näkökulmasta) tyhjästä, koska universumin sisällä ei ollut mitään.
        2. Aika-avaruus ja ensimmäiset alkeishiukkaset syntyivät samanaikaisesti olemattomasta. sillä jos ne olisivat syntyneet jostakin, niin silloin tuo jokin vain muutti muotoaan, jolloin tuo jokin olisi ollut vain universumimme aikaisempi ilmenemismuoto eikä universumin todellinen alku..

        Eli jos universumilla oli alku, ensimmäisten alkeishiukkasten täytyi syntyä tyhjästä tai olemattomasta.

        "Tyhjä universumi eli pelkkä aika-avaruus, jossa ei ole mitään ainetta tai energiaa taas ei ole mielekäs, koska ajalla tai paikalla ei ole tällöin mitään merkitystä. Eli katsokaamme universumin aluksi se hetki, jolloin ensimmäiset siinä olevat hiukkaset syntyivät."

        Kyllä se mielekäs on siinä mielessä, että se on "jotakin sen sijaan ettei olisi mitään", eikä itsessäänkään (ilman ainetta ja energiaa) ole tyhjä.


      • Jumalan-kumous
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Keskustelun järkevöittämiseksi olisi eroteltava toisistaan filosofien ja kosmologien käsitteet "tyhjä" ja "olemattomus". Edelliset ovat kielipeliä ilman kunnon sääntöjä, jälkimmäiset spekulaatioita ilman havaintoperustaa.

        Vankat kannanotot siitä, mitä voi olla ja miten, osoittavat vain tekijänsä hädän tietää jotakin sellaisesta, josta ei voi tietää.

        "Vankat kannanotot siitä, mitä voi olla ja miten, osoittavat vain tekijänsä hädän tietää jotakin sellaisesta, josta ei voi tietää."

        Tietenkin voimme esittää ehdottomia johtopäätöksiä aksiomaattisen järjestelmän *sisällä* myös ontologisiin väitteisiin liittyen, mutta tietenkään emme toisaalta voi olla varmoja *minkään* johtopäätösten totuusarvoista tuon järjestelmän sisällä, jos emme ole varmoja noiden aksioomien paikkansapitävyydestä...


      • Jumalan-kumous
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Turhaan spekuloit. Tiedämme, että se universumi, josta meillä on havaintoja syntyi (tai muuntui nykymuotoonsa) vajaat 14 miljardia vuotta sitten. Ellei sen aikaisempi muoto ollut aina olemassa, oli kosmoksessa (laajempi käsite kuin yksi universumi) ainakin ominaisuus, joka mahdollisti tuollaisia muuntumisia.

        Kaikki muu tietäminen on viisastelua tyhjästä.

        "Turhaan spekuloit."

        Tässä ketjussa lähtökohtana on ollut aloittajan esittämä väite, että universumi syntyi tyhjästä, jota myös tietysti voidaan pitää spekulaationa. Tyhjyyteen liittyvän filosofisen kommenttini didaktisena tarkoituksena oli havainnollistaa sitä, että myös toisenlaista spekulaatiota voidaan harrastaa liittyen aikakäsitteeseen ja "spekulaatiotasapainon" saavuttamiseksi tuo on esteettisesti myös tarpeellista.

        Koska uskonnot ja uskomukset eivät määritelmällisesti perustu tietoon, niin jos toisaalta keskustelu rajattaisiin vain sen toteamiseen ja esittämiesi kaltaisten latteuksien toteamiseen, niin keskustelu täällä olisi tavattoman tylsämielistä. Siltä osin kuin puhuin universumin osista, niin kyse ei kuitenkaan edes ole spekuloinnista, koska universumin määritelmästä seuraa se, että se ei voi muodostua osissa. Et ilmeisesti hahmota sitä, että mikä tässä keskustelussa on oleellista. Ajatus osista ajallisesti muodostuvasta *kokonais*järjestelmästä on aivan älytön.

        Esim. auto voi kokoonlaitettaessa muodostua osista; ainakin *jossain* merkityksessä; vaikka itseasiassa niiden alkeishiukkasten alkuperän osalta, joista se koostuu, joudumme taas saman ongelman eteen, mutta ei ole olemassa edes periaatteessa mitään tapaa, jolla *kokonaisjärjestelmä* voisi muodostua vaiheittain ja itse en tietysti näe edes mitään tarvettakaan tuollaiselle muodostumiselle...

        "Kaikki muu tietäminen on viisastelua tyhjästä."

        Kuulostat melkein filosofilta. Tuota lausettasi voitaisiin luonnehtia hienoksi esimerkiksi arroganssin, näsäviisauden, epämääräisyyden ja ylimäärättömyyden yhdistämisen soveltamisesta pyrittäessä tuottamaan ja esittämään epistemologisia perusteita kuvaavia ehdottomia totuuksia XD.


      • Jumalan-kumous
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tuolle tiedolle ei mielestäni ole tieteellistä vahvistusta. Esitä, jos väität olevan:

        ".. se vuorovaikuttaa muiden universumeiden kanssa,.."

        Muuten arvioin,että olet tempaissut sen avarasta hihastasi.

        "Tuolle tiedolle ei mielestäni ole tieteellistä vahvistusta. Esitä, jos väität olevan:"

        Tapanasi näyttäisi olevan esittää järkevän keskustelun käynnin mahdollistamisen kannalta aivan liian epämääräisiä viittauksia. Eli, mille "tuolle tiedolle"? Sorrut erikoiskriteeri -tyyppiseen ja/tai käänteinen todistustaakka -tyyppisiin päättelyvirheisiin, jos oletat esim., että minun täytyisi esittää tieteellinen vahvistus sille, että sattumaa *ei ole* olemassa. Esimerkiksi kvanttimekaniikan monimaailmatulkinta on täysin deterministinen...
        https://en.wikipedia.org/wiki/Interpretations_of_quantum_mechanics

        Tietenkin tässä on kyse siitä, että meillä ei ole tieteellistä tietoa, jolla voisimme vahvistaa kumpaakaan väitteistä: "kokonaisjärjestelmä on deterministinen" ja "kokonaisjärjestelmä on epädeterministinen". Varmoja voimme olla siitä, että ainakin toistaiseksi on olemassa on sekä ilmiöitä, joiden etenemisen kykenemme ennustamaan tietyissä tilanteissa käytännön kannalta riittävän tarkasti ja myös ilmiöitä, joiden ajallista etenemistä emme pysty ennustamaan tarkasti.

        Mielestäni aito epädeterminismi on kuitenkin sellainen filosofinen käsitekummajainen, joka ei vaikuta edes tieteelliseltä käsitteeltä, koska ei ole olemassa mitään keinoa, jolla siitä voitaisiin saada selvää tieteellisen menetelmän soveltamisen kautta. Ns. sattuma näyttäisikin käytännössä olevan jonkinlainen kaapu, jolla yritetään peitellä tietämättömyyttä ja/tai ns. lie-to-children. Ennustamattomuus on aivan eri asia kuin satunnaisuus, koska toisaalta kaikkia ei-satunnaisiakaan ilmiöitä ei kyetä ennustamaan ja toisaalta satunnaisilta *vaikuttavat* ilmiöt voivat olla myös pseudosatunnaisia...


      • Jumalan-kumous
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Tuolle tiedolle ei mielestäni ole tieteellistä vahvistusta. Esitä, jos väität olevan:

        ".. se vuorovaikuttaa muiden universumeiden kanssa,.."

        Muuten arvioin,että olet tempaissut sen avarasta hihastasi.

        "Muuten arvioin,että olet tempaissut sen avarasta hihastasi."

        Huomasitko muuten, että *en* ole tempaissut hihoistani mm. tyhjästä syntyviä universumeita tai ikuisesti olemassa olevia jumalia. Jostain syystä se, että jotkut esittävät niitä olevan olemassa, ei kuitenkaan näytä häiritsevän ja/tai kiinnostavan sinua samassa määrin, kuin nämä tieteelliseen ajatteluun perustuvat näkemykseni...


      • tieteenharrastaja
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        "Muuten arvioin,että olet tempaissut sen avarasta hihastasi."

        Huomasitko muuten, että *en* ole tempaissut hihoistani mm. tyhjästä syntyviä universumeita tai ikuisesti olemassa olevia jumalia. Jostain syystä se, että jotkut esittävät niitä olevan olemassa, ei kuitenkaan näytä häiritsevän ja/tai kiinnostavan sinua samassa määrin, kuin nämä tieteelliseen ajatteluun perustuvat näkemykseni...

        Ne kiinnostavat juuri siksi, että kuvittelet ja väität niiden olevan tieteellisiä. Uskonkohtina esitettyinä ne sopivat hyvin muiden mainitsemiesi joukkoon.


      • Jumalan-kumous
        Järkisyitä kirjoitti:

        ”Jos universumi määritellään tuohon tapaan syntyneeksi hetkenä, jota ennen ei ollut *mitään* (...), niin silloin tuosta seuraa, että universumin kaikkien osien olisi täytynyt syntyä kerralla.”

        Ei seuraa. On toki mielekästä ajatella (ja uskon myös), että kaikki syntyi kerralla, mutta tämä on oletus. Ajattele vaikka, että jokin universumin osa syntyi hetkellä t0 ja jokin toinen hetkellä t1.

        ”Standardimallin mukaan kuitenkin alkeishiukkaset (...) syntyivät vasta kosmisen inflaatiovaiheen päätyttyä, jolloin aikaa oletetusta "nolla-hetkestä" oli jo kulunut 10^-32 sekuntia. ”

        Ei standardimalli ota kantaa ensimmäisten alkeishiukkasten (kvarkit/gluonit) syntymiseen millään tavalla.

        ”Jos toisaalta ajatellaan, että universumi sisälsi (...) jo alun perin ne osansa, jotka myöhemmin muodostuivat (...) ja universumin historiassa on kyse sen tilamuutosten sarjasta (joka on tehnyt sen havaittavaksi), niin eikö samalla logiikalla voitaisi ajatella, että universumin syyksi tarjoiltu "tyhjyys" *sisältää* universumin, jolloin "tyhjyys" ei tietenkään oikeasti olisikaan tyhjyys (vaan vain esim. näyttäisi tyhjältä, kuten esim. musta aukko”

        Siltä miltä jokin näyttää ei ole relevanssia. Oleellista on miten aisiat ovat riippumatta havaitsijoista. Musta aukkokin voidaan havaita jo pelkän gravitaatioefektin avulla eikä musta aukko todellakaan ole tyhjä.

        "Ei seuraa. On toki mielekästä ajatella (ja uskon myös), että kaikki syntyi kerralla, mutta tämä on oletus. Ajattele vaikka, että jokin universumin osa syntyi hetkellä t0 ja jokin toinen hetkellä t1."

        Eihän tässä ollut kyse vain siitä, että onko universumi syntynyt kerralla, vaan siitä, että voiko se olla syntynyt kerralla, *jos se on syntynyt tyhjästä*, jolloin se tosiaan *ei* voi olla syntynyt kuin vain kerralla. Johan minä tämän selitinkin jo aiemmin ainakin kerran ja nyt tuolla ylempänä on toinenkin selitys.

        Mielestäni tuo asia ei pelkästään seuraa, vaan on aivan itsestäänselvääkin, eikä tässä ole kyse myöskään siitä, että tarvitsisimme asiaan liittyen *lisää* havaintoja; kuten ilmeisesti jotkut olettavat, vaan siitä, että mikä on määritelmällisesti mahdollista ja mikä ei ole mahdollista. Ei ole järkevää jumittua tähän asiakohtaan, koska tähän käytettävä aika on pois muusta keskustelusta.

        "Ei standardimalli ota kantaa ensimmäisten alkeishiukkasten (kvarkit/gluonit) syntymiseen millään tavalla."

        Tarkoitin tuossa tietenkin sitä, että nykyinen vallitseva tieteellinen näkemys universumin alkuun liittyen siitä, että *miten* hiukkasfysiikan standardimallin esittämät hiukkaset muodostuivat, on se, minkä tuossa esitin.

        "Siltä miltä jokin näyttää ei ole relevanssia. Oleellista on miten aisiat ovat riippumatta havaitsijoista. Musta aukkokin voidaan havaita jo pelkän gravitaatioefektin avulla eikä musta aukko todellakaan ole tyhjä."

        Emme voi mitenkään tietää sitä, että miten asiat olisivat riippumatta havaitsijoista; sikäli kuin niitä siis edes olisikaan, koska silloinhan meillä ei olisi niitä koskevia havaintoja. Et ehkä ymmärtänyt mustan aukon didaktista tarkoitusta tuossa esimerkissäni, eli oleellistahan tässä on juuri se, että, se voidaan havaita; esim. havainnoimalla aineen liikkeitä sen läheisyydessä, vaikka äkkisilmäyksellä se voisikin *vaikuttaa* olemattomalta; tai siis sitä ei edes *tunnistettaisi*, mikä muuten on analoginen tilanne suhteessa siihen, että tunnistammeko vai emmekä tunnista merkityksellistä jaksoa satunnaisessa tai näennässatunnaisessa numerojonossa, mikä liittyy siihen, että miten informaatio määritellään, mikä taas tietysti on oleellista sen tietämisen kannalta, että miten asiat ovat...

        Pointtina tässä oli se, että ei ole mitään takeita sille, että kykenemme havaitsemaan edes tämän universumin kaikki aspektit, vaikka niillä olisikin objektiivisia vaikutuksia ja että se mikä ns. näyttää; eli siis jollakin tai joillakin tavoilla havainnoituna vaikuttaa, tyhjältä, ei välttämättä olekaan oikeasti tyhjä. Eräs näkökulma tyhjyyteen voisikin olla sen tarkasteleminen *havaitsemattomuutena*. Itseasiassa, *jos* tämä universumi on kokonaisjärjestelmä, niin emme voi edes periaatteessakaan havaita sitä *kokonaan*...


      • tieteenharrastaja
        Jumalan-kumous kirjoitti:

        "Ei seuraa. On toki mielekästä ajatella (ja uskon myös), että kaikki syntyi kerralla, mutta tämä on oletus. Ajattele vaikka, että jokin universumin osa syntyi hetkellä t0 ja jokin toinen hetkellä t1."

        Eihän tässä ollut kyse vain siitä, että onko universumi syntynyt kerralla, vaan siitä, että voiko se olla syntynyt kerralla, *jos se on syntynyt tyhjästä*, jolloin se tosiaan *ei* voi olla syntynyt kuin vain kerralla. Johan minä tämän selitinkin jo aiemmin ainakin kerran ja nyt tuolla ylempänä on toinenkin selitys.

        Mielestäni tuo asia ei pelkästään seuraa, vaan on aivan itsestäänselvääkin, eikä tässä ole kyse myöskään siitä, että tarvitsisimme asiaan liittyen *lisää* havaintoja; kuten ilmeisesti jotkut olettavat, vaan siitä, että mikä on määritelmällisesti mahdollista ja mikä ei ole mahdollista. Ei ole järkevää jumittua tähän asiakohtaan, koska tähän käytettävä aika on pois muusta keskustelusta.

        "Ei standardimalli ota kantaa ensimmäisten alkeishiukkasten (kvarkit/gluonit) syntymiseen millään tavalla."

        Tarkoitin tuossa tietenkin sitä, että nykyinen vallitseva tieteellinen näkemys universumin alkuun liittyen siitä, että *miten* hiukkasfysiikan standardimallin esittämät hiukkaset muodostuivat, on se, minkä tuossa esitin.

        "Siltä miltä jokin näyttää ei ole relevanssia. Oleellista on miten aisiat ovat riippumatta havaitsijoista. Musta aukkokin voidaan havaita jo pelkän gravitaatioefektin avulla eikä musta aukko todellakaan ole tyhjä."

        Emme voi mitenkään tietää sitä, että miten asiat olisivat riippumatta havaitsijoista; sikäli kuin niitä siis edes olisikaan, koska silloinhan meillä ei olisi niitä koskevia havaintoja. Et ehkä ymmärtänyt mustan aukon didaktista tarkoitusta tuossa esimerkissäni, eli oleellistahan tässä on juuri se, että, se voidaan havaita; esim. havainnoimalla aineen liikkeitä sen läheisyydessä, vaikka äkkisilmäyksellä se voisikin *vaikuttaa* olemattomalta; tai siis sitä ei edes *tunnistettaisi*, mikä muuten on analoginen tilanne suhteessa siihen, että tunnistammeko vai emmekä tunnista merkityksellistä jaksoa satunnaisessa tai näennässatunnaisessa numerojonossa, mikä liittyy siihen, että miten informaatio määritellään, mikä taas tietysti on oleellista sen tietämisen kannalta, että miten asiat ovat...

        Pointtina tässä oli se, että ei ole mitään takeita sille, että kykenemme havaitsemaan edes tämän universumin kaikki aspektit, vaikka niillä olisikin objektiivisia vaikutuksia ja että se mikä ns. näyttää; eli siis jollakin tai joillakin tavoilla havainnoituna vaikuttaa, tyhjältä, ei välttämättä olekaan oikeasti tyhjä. Eräs näkökulma tyhjyyteen voisikin olla sen tarkasteleminen *havaitsemattomuutena*. Itseasiassa, *jos* tämä universumi on kokonaisjärjestelmä, niin emme voi edes periaatteessakaan havaita sitä *kokonaan*...

        Nuo asiat riippuvat pelkästään siitä, miten määritelmät kirjoitetaan ja tulkitaan:

        "..mikä on määritelmällisesti mahdollista ja mikä ei ole mahdollista."

        Logiikan soveltaminen määritelmiin on filosofiaa, luonnontiedettä on sen soveltaminen havainnoilla testattaviin hypoteeseeihin.


      • Jumalan-kumous
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Ne kiinnostavat juuri siksi, että kuvittelet ja väität niiden olevan tieteellisiä. Uskonkohtina esitettyinä ne sopivat hyvin muiden mainitsemiesi joukkoon.

        "Ne kiinnostavat juuri siksi, että kuvittelet ja väität niiden olevan tieteellisiä. Uskonkohtina esitettyinä ne sopivat hyvin muiden mainitsemiesi joukkoon."

        Kuten jo totesin, niin keskustelu olisi tavattoman tylsämielistä, jos pitäytyisimme vain sen esittämiseen, mikä voidaan tietää varmasti; sikäli kuin ylipäätään tiedämme mitään varmasti, josta keskustelu taas taitaisi kuulua filosofia-palstalle.

        En ole väittänyt, että kaikki esittämäni näkemykseni olisivat tieteellisiä, vaan vain, että näkemykseni *perustuvat* tieteelliseen ajatteluun ja väitän, että on epätieteellistä olettaa mm, että olemassa on jumalia, mutta väitän tosiaan myös, että ei ole erityisen tai välttämättä lainkaan tieteellistä olettaa myöskään esim., että tyhjästä syntyy jotakin tai että on olemassa sattuma tai että elämä on yleistä universumissa. Kyllä asia on niin, että jos tuollaisia oletetaan, niin todistustaakka on *niillä*, jotka sellaisia olettavat, riippumatta siitä, että kuinka suosittuja tuollaiset oletukset ovat tiedeyhteisössä tietyllä ajanhetkellä.

        Maallikoiden tosiaan toisaalta on ehkä vaikea hahmottaa sitä, että mikä tieteellisen tiedon ja tieteellisen ajattelun välinen ero on. Itseasiassa, oppikirjoihin kanonisoitunut tieto, jolle tiedeyhteisö on antanut "tieteellisen tiedon" leiman ei edes ole se osa, josta edes ns. valtavirran mukana kulkevat tieteentekijät ovat eniten kiinnostuneita; ehkä joitakin dementoituneita tapauksia lukuunottamatta, koska tieteentekeminen on jatkuva prosessi, jonka tarkoituksena on tuottaa nimenomaan uutta tietoa ja kontribuutiota.

        Sinällään; tietysti, ne reunaehdot, joiden puitteissa tuon uuden tiedon tuottaminen on mahdollista, ovat erittäin relevantteja, jotta prosessi voisi edetä optimaalisella tavalla. Minulla ei ole mitään ongelmia tai ristiriitoja sen suhteen miten luonnontieteellisellä tiedeyhteisöllä on tapana tuottaa tietoa, koska tuo tapa on osoittautunut käytännössä parhaiten toimivaksi, eli tietenkin tarvitsemme havaintodataa, mutta tuo data saa merkityksensä vasta sitä tulkittaessa.

        Eli, esim. pelkällä laskutoimituksella, johon ei liittyisi käytännön kannalta merkityksellistä semantiikkaa, ei olisi merkitystä. Todettakoon vielä varmuuden vuoksi, että toki voimme tuollaisen laskutoimituksen suorittaa, jolloin kyseessä varmasti on fysikaalinen prosessi, mutta emme voi hyödyntää tuollaista laskutoimitusta, jos emme ymmärrä sitä, että mistä siinä on kyse ja/tai liitä sitä sellaisiin suureisin, joilla on meille merkitystä.

        Voimme esim. hyödyntää jotakin tiettyä kvanttimekaanista ilmiötä muiden fysikaalisten ilmiöiden käyttäytymisen ennustamisessa, jopa siten, että tarkastelemme tuota ensinmainittua ilmiötä ns. mustana laatikkona, mutta silti meidän täytyy myös ymmärtää se, että mitkä ilmiöt ovat sellaisia, joiden ennustaminen on käytännön kannalta merkityksellistä jne. Eli, pelkän luotettavien ennusteiden tuottamisen mahdollistamisen lisäksi tieteellisten teorioiden tehtävänä on myös kuvata ja selittää havaittuja ilmiöitä ja on selvää, että lukuisat merkittävät fyysikot ovat jopa aivan tosissaankin yrittäneet ymmärtää sitä, että miten todellisuus toimii, joten joko he kaikki ovat olleet tyhmiä tai tuollaisessa pyrkimyksessä on oltava jotakin järkeä...


    • Eikiitosjeesus

      On paljon viisaampaa myöntää ettei kaikkea yksityiskohtaisesti tiedetä kuin keksiä selitykseksi jokin henkimaailman olento.... vielä tällä vuosituhannella.

    • mielipiteeni

      "ennen universumia ei liene ollut mitään aineellista, vaan lähinnä joitain kvanttifluktuaatioita, eli tyhjiöenergiaa"

      Aloitus lienee huuhaata.

    • ihanvaanmuuten

      Ensin pitäsi selvittää kaikkein suurin ongelma, eli todellisuuskuvan luonne ja laatu. Eli onko kaikkeus kaikkine ilmiöineen juuri sellaisia, kuin ne havaitsemme ja ymmärrämme, vai olemmeko rakentaneet mieleemme pelkän keinotekoisen projektion, jota yritämme täydentää teorioilla, konspeteilla, määritelmillä yms., ja vastaako se ollenkaan sitä todellisuutta, joka on tuolla mielemme ulkopuolella? Ts. elämmekö itse luomassamme "simulaatiossa"?

    • Krevokki

      ÖÖh, et sinäkään vielä mitään tiedä. Jos seuraamme KEHITYSTEORIAA mm. evoluutioajatusta oikein, niin tämä universumi on lukemattomien henkien peli- tms. todellisuuksien parannelma. Ja koska nyt olemme täällä, niin suorastaan se viimeisin ja PARAS? Jos osaat laskea itse pinnalle, kolmiulotteisesti, esim. tietokoneen avulla 3D-illuusion, niin eikö se maailma joka senkin muistiinpani, ollut vielä moninkertaisesti vaikeammin toteutettu? Kvanttimekaniikka tms. joka laskee mm. elektronien kvanttienergioita, tai "TUNNNEEELOITUMISIAAN", on kyllä mielenkiintoista, mutta ei se selitä vielä mitään siitä, miten tämä koko matemaattis-kemiallis-fysikaalinen maailma on luotu ja kehittynyt AIEMPIEN, Jumalien lasku- ja peliharjoitusten pohjalta tällaiseksi.
      No tutkikaa asiaa, mutta älkää perustako sitä pelkästään ateismiin, koska tuskin me ihmiset TÄÄLLÄ kykenemme mitään juuri enää olemattomasta ja valheestakaan luomaan todelliseksi. Joitakin koneen parannelmia tulee, ja parantumisiakin biologisessa perimässämme on luvassa, tulevina aikoina? (Eräät näet saavat SYÖDÄ Elämän Puusta).

    • aivopieruateistionhölmö

      Ajatus tyhjän räjähtämisestä on silkkaa ateistihomopropagandaa jolla ei ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Mutta niin se vain on että ateistin on vain ihan pakko aivopieraista ilmoille se ajatus että tyhjä räjähti. Ateistilla ei näet ole vaihtoehtoja.

    • ursamajor

      Nythän palstalaiset ovat selvittäneet universumin, mutta vielä on selvittämättä tämä tyhjän syntyi. Täytyyhän tyhjälläkin olla jonkinlainen alkuperä, siis mistä on peräisin tämä paljon esilletuotu "tyhjä". Siis mitä oli ennen tyhjää?

      • tieteenharrastaja

        Ennen tyhjää oli tyhjä, koska se oli aina olemassa. Sinähän voit julistaa Jumalaksi, kunhan muistat, ettei se tee mitään eikä kirjoittele ihmisille kirjeitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1570
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1039
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      829
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      742
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      699
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    8. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      636
    9. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      634
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      605
    Aihe