Miksi nopeusrajoitukset solmuista km/h:iin?

Eilöydyselitystä

Onko kellään mitään käsitystä, miksi ihmeessä viranomainen on aikoinaan muuttanut nopeusrajoituskyltit solmuista km/h:ksi? Kun kuitenkin merellä mitataan matkaa aina merimaileina, ja veneiden nopeusmittarit näyttävät solmuja. Täysin järjetön maakrapujen tekemä päätös, jota olen ihmetellyt siitä lähtien kun ne muutettiin.

123

3644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakaparta

      Varmaan siksi, kun Suomessa on virallisesti käytössä metrinen Si-järjestelmä. Mutta eihän tuossa järkeä ole, siis siinä, että nopeusrajoitukset on km/h. Vielä 80-luvulla ne oli solmuina.

      • metripersekunti

        SI-järjestelmän mukainen nopeuden yksikkö olisi silti m/s.


    • EiKorkeampaaMat

      Onko sinulle matemaatisesti vaikea hahmottaa jakolaskua kmh vs solmu? Tee luntti lappu tai tatuoi käteen

      • auta.vähän

        No mitä siihen luntti lappuun pitää kirjoittaa? Jos vaikka tatuoisi, niin ei tule tatuoitua väärin.


    • wonderer

      Eikö solmu ole suhteellinen nopeusmitta veteen nähden? Eli virtaavassa vedessä rantaan katsottuna nopeus voi olla eri riippuen kulkusuunnasta. Km/h taas taitaa olla tarkoitus olla suhteessa maan koordinaatteihin. Siis virtaavassa joessa km/h molempiin suuntiin rannasta katsottuna ja silloin solmunopeus voi olla veneestä mitattaessa eri. Helpompi todeta vaikka rannasta tutkamittauksella.

      • ei.se.ole

        Ei ole. Perinteisesti tietenkin nopeutta on mitattu lokilla, joka kertoo luonnostaan nopeuden veden suhteen. Solmu kuitenkin yksikäsitteisesti mpk/h, muu riippuu vain mittaustavasta. GPS kertoo nopeuden solmuina pohjan suhteen.


      • Kaariminuutti

        Solmu, eli merimaili. Tulee suoraan siitä että on leveysasteen 60 osa eli kaariminuutti. Tämä on suunnilleen 1852 metriä. Kaariminuutti kun ei ole pallon joka paikassa sama. Kun puhutaan solmuista puhutaan vauhdista eli merimaileja tunnissa. Ei ole siis suhteellinen mitta.


      • Virtaaaaa

        On kahta eri nopeutta. Nopeutta veden suhteen (SOW)ja nopeutta pohjan suhteen (SOG). Molempia tarvitaan, esim. Virtoja laskettaessa.


    • Oiskonoin_

      Olen kuullut sellaisen selityksen että kun nuo tutkat ovat km/h niin poliisien on helpompi käyttää niitä. ..

    • Miles_high

      Ainakin minun Gepsistä saa käännettyä yksiköt km/h:ksi napin painalluksella.
      Se mikä varmaan hämää uusia ja noviiseja veneilijöitä on se että nopusrajoitustauluissa ei ole yksikköä ilmoitettu.

      • radiohäiriö

        Minun gepsissä joutuu tekemään noin 10 napinpainallusta , että saa solmut muutettua km/h :ksi, eikä ole ollenkaan sama mitä nappeja painaa ja missä järjestyksessä.


      • Dsl.Cat

        Saahan sen, mutta ainakin mulla Navionicsissa tuulennopeus vaihtuu myös solmuiksi tai km/h - kun haluaisin niiden oleva m/s.
        Nooh, likiarvoksi on riittänyt, että muistisääntönä kn->m/s on puolet lukuarvosta, siis esim. 10kn <~> 5 m/s

        Vaan onhan tää aika sekamelskaa kun paljon puhutaan veneiden pituuksiakin jalkoina.


      • nytnapitellaan
        radiohäiriö kirjoitti:

        Minun gepsissä joutuu tekemään noin 10 napinpainallusta , että saa solmut muutettua km/h :ksi, eikä ole ollenkaan sama mitä nappeja painaa ja missä järjestyksessä.

        Minun päässäni pitää painaa nappia yhden kerran sen toteamiseen, että 10 km/h nopeus vastaa riittävällä tarkkuudella viiden solmun nopeutta ja että esim. 10 solmun nopeus on riittävällä tarkkuudella 18,5 km/h jne.


    • Jurristii

      Suomen lainsäädäntö tuntee vain yhden mittayksikön nopeuden mittaamiselle.

      Siksi.

    • SI -järjestelmän mukaisesti nopeus ilmoitetaan metreinä sekunnissa, joten ainakaan tuo selitys ei mene läpi.

      • lihottaakose

        Mutta kun se m/s on ihan samaa SI- järjestelmää kuin km/h, solmu taas on ihan jotain muuta! Oletko missä viimeksi esim. nähnyt maantiellä nopeusrajoituksissa ilmoitettavan suurimman sallitun nopeuden yksiköllä m/s? Täysin mahdollistahan se tietysti olisi niinkin tehdä, jos sellaiseen joskus olisi päädytty, eli vaikka 100 km/h ilmoitettaisiin 25 m/s.
        SI- järjestelmässä otettiin käyttöön myös Joulet ja Watit kalorien ja hevosvoimien sijaan myös siksi, että 1 J/s on yhtä kuin 1 Watti. Kaloreilla ja hevosvoimilla ei ollut vastaavaa yhteneväisyyttä. Nyt kun tietää miten monta joulea syöty ruoka- annos sisältää, voi sitten siitä laskeskella miten suurella teholla sitä voi kuluttaa että se riittää halutuksi ajaksi!


    • TiedonJakamista

      Veikkaan, että syynä muutokselle on ollut se, että isoin osa veneilijöistä on autoilijoita joille tuo km/h on tuttu juttu. Satamaan ajeleva veneilijä hahmottaa paljon useammin 10 km/h nopeuden perstuntumalla verrattuna siihen, että kyltissä olisi vaikkapa 6 kn.

      • solmuonsolmu

        Ei muutosta ole veneilijät tehneet, isoin osa säädösten laatijoista on krapulaisia maakrapuja ja heidän kuvitelmansa sisällön määrää.


      • eisaaamuuttaa
        solmuonsolmu kirjoitti:

        Ei muutosta ole veneilijät tehneet, isoin osa säädösten laatijoista on krapulaisia maakrapuja ja heidän kuvitelmansa sisällön määrää.

        Ai että SI- järjestelmään siirtyminen tehtiin humalaisten maakrapujen toimesta, hyvä kun niin kuitenkin tehtiin eikä pieni veneilijäporukka jokapäiväisessä kännitilassaan päässyt tuota estämään!


      • solmuonsolmu
        eisaaamuuttaa kirjoitti:

        Ai että SI- järjestelmään siirtyminen tehtiin humalaisten maakrapujen toimesta, hyvä kun niin kuitenkin tehtiin eikä pieni veneilijäporukka jokapäiväisessä kännitilassaan päässyt tuota estämään!

        Kun ajaa viittä solmua tunnin, on siirtynyt merikortilla viisi kaariminuuttia.

        Kerro nyt SI-järjestelmän yksiköillä, mitä nopeutta pitää ajaa, että tunnissa siirtyy sen viisi kaariminuuttia ja kerro vielä, paljonko se matka on 1:50 000 merikortilla SI-järjestelmän yksiköillä mitattuna.


      • solmuonsolmu kirjoitti:

        Kun ajaa viittä solmua tunnin, on siirtynyt merikortilla viisi kaariminuuttia.

        Kerro nyt SI-järjestelmän yksiköillä, mitä nopeutta pitää ajaa, että tunnissa siirtyy sen viisi kaariminuuttia ja kerro vielä, paljonko se matka on 1:50 000 merikortilla SI-järjestelmän yksiköillä mitattuna.

        Kerro sinä nyt ensin, miksi pitäisi kyetä tuollaista nykypäivänä edes kertomaan (ei ne rannikkotentin laskut ole käytännössä tarpeellisia)? Sitäpaitsi väitteesi pitää paikkansa vain suoraan pohjois-etelä-suuntaan ajettaessa.


      • solmuonsolmu
        10-14 kirjoitti:

        Kerro sinä nyt ensin, miksi pitäisi kyetä tuollaista nykypäivänä edes kertomaan (ei ne rannikkotentin laskut ole käytännössä tarpeellisia)? Sitäpaitsi väitteesi pitää paikkansa vain suoraan pohjois-etelä-suuntaan ajettaessa.

        Kaariminuutista ja meripeninkulmasta johdetun solmun käyttäminen nopeusyksikköna liittyy käytännön veneilyyn, ei mihinkään kuvittelemaasi tenttiin. Kysymystä ei ollut esitetty sinulle 10-14, joka et osaa käyttää solmua sen enempää veneen nopeudessa kuin veneen köysissä. Toivonkin, että eisaamuuttaa vastaisi esitettyyn kysymykseen.


      • solmuonsolmu kirjoitti:

        Kaariminuutista ja meripeninkulmasta johdetun solmun käyttäminen nopeusyksikköna liittyy käytännön veneilyyn, ei mihinkään kuvittelemaasi tenttiin. Kysymystä ei ollut esitetty sinulle 10-14, joka et osaa käyttää solmua sen enempää veneen nopeudessa kuin veneen köysissä. Toivonkin, että eisaamuuttaa vastaisi esitettyyn kysymykseen.

        Se liittyy vain kartanlukutaidottomilla, jotka eivät ymmärrä, että kartassa ei ole yksiköitä vaan mittakaava. Kun mittakaava on 1:50 000, niin sentti kartalla vastaa 500 metriä "luonnossa" ihan riippumatta siitä, ollaanko maalla vai merellä ja kutsutaanko karttaa merikartaksi tai vaikkapa maantiekartaksi.

        (Minä käytän plotterissa ja tridatassa solmuja ja meripeninkulmia lähinnä tottumuksesta ja siksi, että kuusi solmua sattuu olemaan poikkeuksellisen näppärä nopeus meripeninkulmia ajatellen. Mutta mitään todellista pakottavaa perustetta niiden käyttöön ei ole, yhtä hyvin voisi käyttää km/h ja kilometrejä. Tuulimittarini näyttää luonnollisesti m/s.)


      • solmuonsolmu
        10-14 kirjoitti:

        Se liittyy vain kartanlukutaidottomilla, jotka eivät ymmärrä, että kartassa ei ole yksiköitä vaan mittakaava. Kun mittakaava on 1:50 000, niin sentti kartalla vastaa 500 metriä "luonnossa" ihan riippumatta siitä, ollaanko maalla vai merellä ja kutsutaanko karttaa merikartaksi tai vaikkapa maantiekartaksi.

        (Minä käytän plotterissa ja tridatassa solmuja ja meripeninkulmia lähinnä tottumuksesta ja siksi, että kuusi solmua sattuu olemaan poikkeuksellisen näppärä nopeus meripeninkulmia ajatellen. Mutta mitään todellista pakottavaa perustetta niiden käyttöön ei ole, yhtä hyvin voisi käyttää km/h ja kilometrejä. Tuulimittarini näyttää luonnollisesti m/s.)

        Ensin sanot solmua käyttävän vain kartanlukutaidottomien, mutta seuraavassa hetkessä kerrot itse käyttäväsi solmua ihan vaan kätevyyssyistä.

        Kuusi solmuahan on hyvin normivauhti purkkarilla. Kun kymmenessä minuutissa kulkee meripeninkulman on helppoa arvioida aika vaikkapa kulkusuunnassa olevan matalan takia tarpeelliseen käännökseen. Solmu kaikissa muodoissa kuuluu merelle.

        Se alkuperäinen SI-yksiköiden autuuteen uskova "eisaamuuttaa" hävisi kuin pieru saharaan, kun olisi kaivattu muutakin todistelua kuin usko.


      • solmuonsolmu

        Hehheh. Ja solmu päälle.


    • SailingMaster

      Suurin ongelma noiden kanssa ovat tietämättömät veneilijät, jotka eivät tunne Suomen lakia ja/tai eivät osaa käyttää plotteriaan niin, että saisivat sen näyttämään km/h. Luulen muuten, että nykyisin plotteri löytyy paljon useammasta veneestä kuin mekaaninen loki. Jälkimmäinen sitäpaitsi mittaa nopeutta veden suhteen, mutta nopeusrajoitus koskee tosinopeutta (SOG).

      • todista

        Laitapa linkki siihen lainkohtaan jossa kerrotaan että nopeusrajoitus koskee tosinopeutta (SOG).
        Ellet sinäkään sellaista löydä, oli kyse vain mielipiteestäsi mikä on aivan yhtä oikea tai väärä kuin vastakkasita mieltä olevienkin. Myöskään Trafin tai liikenneviraston nettisivuilta ei löydy kantaa tuohon asiaan.


      • SailingMaster
        todista kirjoitti:

        Laitapa linkki siihen lainkohtaan jossa kerrotaan että nopeusrajoitus koskee tosinopeutta (SOG).
        Ellet sinäkään sellaista löydä, oli kyse vain mielipiteestäsi mikä on aivan yhtä oikea tai väärä kuin vastakkasita mieltä olevienkin. Myöskään Trafin tai liikenneviraston nettisivuilta ei löydy kantaa tuohon asiaan.

        Eiköhän todisteeksi riitä se, että poliisi ja MV sakottavat tutkalla mitatun nopeuden perusteella ja se laite ei taatusti mittaa muuta kuin SOG.


      • merivartija
        todista kirjoitti:

        Laitapa linkki siihen lainkohtaan jossa kerrotaan että nopeusrajoitus koskee tosinopeutta (SOG).
        Ellet sinäkään sellaista löydä, oli kyse vain mielipiteestäsi mikä on aivan yhtä oikea tai väärä kuin vastakkasita mieltä olevienkin. Myöskään Trafin tai liikenneviraston nettisivuilta ei löydy kantaa tuohon asiaan.

        Tutka harvemmin mittaa nopeutta veden suhteen. Kyllä se mittaa nopeuden pohjan suhteen!


      • todista
        merivartija kirjoitti:

        Tutka harvemmin mittaa nopeutta veden suhteen. Kyllä se mittaa nopeuden pohjan suhteen!

        Eikä mittaa. Tutka mittaa nopeutta tutkan itsensä suhteen. Kun tutka on virran mukana Toki on niinkin kehittyneitä malleja että laitteesta löytyy kyky mitata sekä kohteen että oma nopeus ja laskea niiden erotus. Mutta vain pieni osa laitteista todella on sellaisia.


      • todista
        SailingMaster kirjoitti:

        Eiköhän todisteeksi riitä se, että poliisi ja MV sakottavat tutkalla mitatun nopeuden perusteella ja se laite ei taatusti mittaa muuta kuin SOG.

        Väärin kaikilta osiltaan. Sinun väitteesi ei suinkaan ollut mitä tutka mittaa tai ei mittaa, vaan sinun väitteesi oli että laki määrittää nopeusrajoituksen olevan pohjan suhteen, ja näinhän ei ole.
        Lisäksi et tunne halvimpien viranomaiskäytössä olevien nopeustutkien toimintaa.


      • todista
        merivartija kirjoitti:

        Tutka harvemmin mittaa nopeutta veden suhteen. Kyllä se mittaa nopeuden pohjan suhteen!

        Foorumin softa tiputti useita sanoja pois?!?
        otetaan alkuperäinen uudestaan, jos vaikka nyt tulisi kokonaan:

        Eikä mittaa. Tutka mittaa nopeutta tutkan itsensä suhteen. Kun tutka on virran mukana ajelehtivassa veneessä se mittaa nopeutta veden suhteen. Toki on niinkin kehittyneitä malleja että laitteesta löytyy kyky mitata sekä kohteen että oma nopeus ja laskea niiden erotus. Mutta vain pieni osa laitteista todella on sellaisia. Kaikkia nopeustutkia ei voi tieliikenteessäkään käyttää liikkuvasta autosta käsin, ja ne vanhimmat mallit usein päätyvät venekäyttöön.


    • Drag1

      Meillä on vielä helppoa näiden mittayksiköiden kanssa. Ilmailupuolella se vasta jumppaa on kun niiden kanssa joutuu pelaamaan.

      • UusiMaxisti

        En minä koskaan ole kokenut mittayksiköt haasteelliseksi ilmailussa. Purjekoneissa löytyy tosin metrisiä mittareita, kaikki kuitenkin noudattavat loppupeleissä samoja sääntöjä (nopeus solmuina etäisyydet meripeninkulmina, korkeudet jaloissa 5000 FT saakka, jonka jälkeen lentopintoina).


    • Tyrnäväntorpedo

      En ole vielä keksinyt yhtään hyvää syytä miksi matkaa tai nopeutta pitisi mitata juuri maileina tai kilometreinä kunhan ei itse mene sekaisin.
      Siirryin tänä kesänä käyttämään plotterissa km/h nopeuden yksikkönä koska en keksinyt mitään syytä pitää sitä solmuissa. Historialliset syyt ei hirveästi paina.

      • samaa.kieltä

        Minä pitäytyisin merellisissä yksiköissä jo sen takia, ettei tule kommunikaatiokatkoksia sen enempää sataman sauna lauteilla kuin viranomaisyhteyksissäkään. Eihän mikään puolla sen enempää km/h käyttöäkään.


      • samaa.kieltä kirjoitti:

        Minä pitäytyisin merellisissä yksiköissä jo sen takia, ettei tule kommunikaatiokatkoksia sen enempää sataman sauna lauteilla kuin viranomaisyhteyksissäkään. Eihän mikään puolla sen enempää km/h käyttöäkään.

        Koskas sellaista kommunikaatiota mihinkään tarvitsee?


      • TyrnävältäTaasKajahtaa

        Minä olen keksinyt. Ja ne mailit ja solmut on hiton kätevät. En haluasi siirtyä kilometreihin, kun veneeseen pistäisi varusteisiin lisätä taskulaskin!


      • TyrnävältäTaasKajahtaa kirjoitti:

        Minä olen keksinyt. Ja ne mailit ja solmut on hiton kätevät. En haluasi siirtyä kilometreihin, kun veneeseen pistäisi varusteisiin lisätä taskulaskin!

        Taskulaskin? Miksi? Kai sinä nyt maantielläkin osaat ilman taskulaskinta arvioida, kauanko kestää päästä vaikkapa 300 km päähän 80 km/h nopeudella? Yhtä helppoa se on vesillä laskea, kauanko kestää 10 km/h nopeudella päästä 30 km päähän.


      • etkö.keksi
        10-14 kirjoitti:

        Koskas sellaista kommunikaatiota mihinkään tarvitsee?

        SItä kun ei koskaan tiedä. Esimerkkinä vaikka luunmurtuma ja linkkimaston ja sinun välillä on tukeva kallio. Vain vhf toimii yhteysvälineenä. Tai vain kännykästä akku loppu, eikä 112-sovellus toimi, jota kuitenkin ehdottaisit. Mielikuvituksesi on äärimmäisen rajoittunut. Ja kenenkään muun kuin viranomaisen apuhan sinulle ei kelpaa.


      • etkö.keksi kirjoitti:

        SItä kun ei koskaan tiedä. Esimerkkinä vaikka luunmurtuma ja linkkimaston ja sinun välillä on tukeva kallio. Vain vhf toimii yhteysvälineenä. Tai vain kännykästä akku loppu, eikä 112-sovellus toimi, jota kuitenkin ehdottaisit. Mielikuvituksesi on äärimmäisen rajoittunut. Ja kenenkään muun kuin viranomaisen apuhan sinulle ei kelpaa.

        Tässä ketjussa keskustellaan matkan ja nopeuden yksiköistä, ei kommunikaatiovälineistä. En edelleenkään näe mitään perustetta, miksi mainitsemassasi hätätilanneviestinnässä olisi ongelma käyttää kilometrejä, jos paikan joutuu kertomaan tyyliin "niin ja niin kaukana sieltä ja sieltä siihen ja siihen suuntaan".

        Ja jos minulta on jalka murtunut, en todellakaan kysele apua siviileiltä vaan viranomaisilta.


      • TyrnävältäTaasKajahtaa
        10-14 kirjoitti:

        Taskulaskin? Miksi? Kai sinä nyt maantielläkin osaat ilman taskulaskinta arvioida, kauanko kestää päästä vaikkapa 300 km päähän 80 km/h nopeudella? Yhtä helppoa se on vesillä laskea, kauanko kestää 10 km/h nopeudella päästä 30 km päähän.

        Jaa, mutta kun merikartan asteikko ei ole kilometreinä vaan merimaileina. Siinä kortin reunassa on sellainen asteikko ja siitä saa harpilla, langalla, tikunpätkällä, what so ever palikalla etäisyyden - merimaileissa. Jos veneen nopeusmittari näyttäisi km/h niin kyllä helvetissä taskulaskinta tarvitaan, jotta tiedät kauanko matkaan menee aikaa. Mutta kun se nopeusmittari näyttääkin solmuina, niin eipäs taskulaskinta tarvitakkaan.

        On muuten pirun kätevä, kun paperikartalta (rannikko tai avomerikartta) saa harpin, langan, tikun, what so ever mitan avulla mitattua suunnitellun reitin pituuden. Siitä saa kätevästi ajo-ajan päässä laskien.

        Maantikartan mitta on kilometrejä, merikartan merimaileja. Pidetään nopeusyksikkö siis kartan mukaisena. Ei sekoiteta asioita. Autolla kilometrit ja merellä merimailit.


      • TyrnävältäTaasKajahtaa kirjoitti:

        Jaa, mutta kun merikartan asteikko ei ole kilometreinä vaan merimaileina. Siinä kortin reunassa on sellainen asteikko ja siitä saa harpilla, langalla, tikunpätkällä, what so ever palikalla etäisyyden - merimaileissa. Jos veneen nopeusmittari näyttäisi km/h niin kyllä helvetissä taskulaskinta tarvitaan, jotta tiedät kauanko matkaan menee aikaa. Mutta kun se nopeusmittari näyttääkin solmuina, niin eipäs taskulaskinta tarvitakkaan.

        On muuten pirun kätevä, kun paperikartalta (rannikko tai avomerikartta) saa harpin, langan, tikun, what so ever mitan avulla mitattua suunnitellun reitin pituuden. Siitä saa kätevästi ajo-ajan päässä laskien.

        Maantikartan mitta on kilometrejä, merikartan merimaileja. Pidetään nopeusyksikkö siis kartan mukaisena. Ei sekoiteta asioita. Autolla kilometrit ja merellä merimailit.

        Et osaa lukea karttaa, kun tuollaisia höpiset. Ihan ensimmäisiä kartanluvun perustaitoja on kyetä arviomaan riittävällä eli summittaisella tarkkuudella välimatka kartalta, jonka mittakaava on merkitty näkvyiin. Ilman mitään apuasteikkoja.
        Kartassa ei oikeasti ole mitään mittayksiköitä.


      • etkö.keksi
        10-14 kirjoitti:

        Tässä ketjussa keskustellaan matkan ja nopeuden yksiköistä, ei kommunikaatiovälineistä. En edelleenkään näe mitään perustetta, miksi mainitsemassasi hätätilanneviestinnässä olisi ongelma käyttää kilometrejä, jos paikan joutuu kertomaan tyyliin "niin ja niin kaukana sieltä ja sieltä siihen ja siihen suuntaan".

        Ja jos minulta on jalka murtunut, en todellakaan kysele apua siviileiltä vaan viranomaisilta.

        Niemen takana voi olla ortopedi, mutta mieluummin odottelet vajavaisesti ensiaputaitoista viranomaista avomurtumasi kanssa...

        Jos kuulija odottaa puhuttavan meripeninkulmista ja puhuja puhuu kilometreistä, on väärikäsityksen mahdollisuus ilmeinen. mahdollisuus kasvaa entisestään, kun kuulijana oleva viranomainen välittää tiedon virkaveljelleen. Tämä riski on niin selvää pässinlihaa, ettei sitä mikään muuksi muuta.


      • Tyrnäväntorpedo
        TyrnävältäTaasKajahtaa kirjoitti:

        Jaa, mutta kun merikartan asteikko ei ole kilometreinä vaan merimaileina. Siinä kortin reunassa on sellainen asteikko ja siitä saa harpilla, langalla, tikunpätkällä, what so ever palikalla etäisyyden - merimaileissa. Jos veneen nopeusmittari näyttäisi km/h niin kyllä helvetissä taskulaskinta tarvitaan, jotta tiedät kauanko matkaan menee aikaa. Mutta kun se nopeusmittari näyttääkin solmuina, niin eipäs taskulaskinta tarvitakkaan.

        On muuten pirun kätevä, kun paperikartalta (rannikko tai avomerikartta) saa harpin, langan, tikun, what so ever mitan avulla mitattua suunnitellun reitin pituuden. Siitä saa kätevästi ajo-ajan päässä laskien.

        Maantikartan mitta on kilometrejä, merikartan merimaileja. Pidetään nopeusyksikkö siis kartan mukaisena. Ei sekoiteta asioita. Autolla kilometrit ja merellä merimailit.

        Tai sitten sinä pidät sen, minkä sinä haluat ja annat muiden pitää sen, minkä he haluavat.
        Kelpaako tämä sinulle?
        Monet meistä osaavat päässälaskua - toiset tietenkään ei.


      • etkö.keksi kirjoitti:

        Niemen takana voi olla ortopedi, mutta mieluummin odottelet vajavaisesti ensiaputaitoista viranomaista avomurtumasi kanssa...

        Jos kuulija odottaa puhuttavan meripeninkulmista ja puhuja puhuu kilometreistä, on väärikäsityksen mahdollisuus ilmeinen. mahdollisuus kasvaa entisestään, kun kuulijana oleva viranomainen välittää tiedon virkaveljelleen. Tämä riski on niin selvää pässinlihaa, ettei sitä mikään muuksi muuta.

        KUKAAN ei kerro etäisyyttä pelkällä luvulla ilman yksiköitä. Tai sitten on täysin reikäpää.


      • reikäpää.olet
        10-14 kirjoitti:

        KUKAAN ei kerro etäisyyttä pelkällä luvulla ilman yksiköitä. Tai sitten on täysin reikäpää.

        Ei tietenkään jätetä yksikköä mainitsematta, mutta se voi helposti kuulijan korvassa jäädä huomaamatta tai muuttua alan standardiin jo paperille kirjattuna. Sekaannuksia tapahtuu aina, kun käytetään yksikköjä sekaisin. Sitä varten matkustajalentokoneeltakin loppunut polttoaine kesken, kun on tilattu kiloja ja toimitettu paunoja, ihan noin esimerkkinä.


      • Tyrnäväntorpedo
        reikäpää.olet kirjoitti:

        Ei tietenkään jätetä yksikköä mainitsematta, mutta se voi helposti kuulijan korvassa jäädä huomaamatta tai muuttua alan standardiin jo paperille kirjattuna. Sekaannuksia tapahtuu aina, kun käytetään yksikköjä sekaisin. Sitä varten matkustajalentokoneeltakin loppunut polttoaine kesken, kun on tilattu kiloja ja toimitettu paunoja, ihan noin esimerkkinä.

        Jos viittaat Air Canadan onnettomuuteen, niin jutun periaate oli oikein.
        Kyse oli kuitenkin polttoainemäärän mittaamisessa tapahtuneesta virheestä. Polttoaine mitattiin mittatikulla ja tulos laskettiin väärin.


      • PoundQuartInch

        Muistelen että NASA: n porukoilta hävisi yksi Marsluotainkin kun sekoilivat metristen ja heidän perinteisten mittayksiköidensä kanssa.


      • reikäpää.olet kirjoitti:

        Ei tietenkään jätetä yksikköä mainitsematta, mutta se voi helposti kuulijan korvassa jäädä huomaamatta tai muuttua alan standardiin jo paperille kirjattuna. Sekaannuksia tapahtuu aina, kun käytetään yksikköjä sekaisin. Sitä varten matkustajalentokoneeltakin loppunut polttoaine kesken, kun on tilattu kiloja ja toimitettu paunoja, ihan noin esimerkkinä.

        Jos vastaanottajalla on taipumusta tuollaisiin virheisiin, ei häntä pidä ylipäätään päästää mihinkään vessansiivoamista vastuullisempiin tehtäviin.


      • Tyrnäväntorpedo
        10-14 kirjoitti:

        Jos vastaanottajalla on taipumusta tuollaisiin virheisiin, ei häntä pidä ylipäätään päästää mihinkään vessansiivoamista vastuullisempiin tehtäviin.

        Vessan siivoaminen on vaativaa puuhaa. Se on potentiaalinen kontaminaatiolähde useille vakaville sairauksille.


      • Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Vessan siivoaminen on vaativaa puuhaa. Se on potentiaalinen kontaminaatiolähde useille vakaville sairauksille.

        Meinaat, että olisin päästämässä hommaan tyyppejä, jotka eivät kelpaa EDES siihen? Voihan se niinkin olla. Käy vain siinä tapauksessa vaikeaksi keksiä loppusijoituspaikkaa noille solmu-uskovaisille.

        Ei sillä, on minulla malli siihen. Maaseudulla on paljon tyhjilleen jääneitä tai jäämässä olevia teollisuushalleja, navetoita yms. Sikiöasennossa yksi yksilö ei tarvitse tilaa kuin neliömetrin. Ravinto ja sopiva totaalisesti rauhoittava lääkitys suoraan suoneen letkulla, kerran pari vuorokaudessa sprinklerisysteemi pesee koko lauman puhtaaksi 35-asteisella vedellä. Jos vielä rakentaa jonkinlaisen hyllysysteemin, niin sadan neliön tilaan saadaan noita imbesillejä mahtumaan 400-500. Ovat siellä sitten halvalla poissa silmistä ja ihmisiä häiritsemästä.


      • tervemenoa
        10-14 kirjoitti:

        Meinaat, että olisin päästämässä hommaan tyyppejä, jotka eivät kelpaa EDES siihen? Voihan se niinkin olla. Käy vain siinä tapauksessa vaikeaksi keksiä loppusijoituspaikkaa noille solmu-uskovaisille.

        Ei sillä, on minulla malli siihen. Maaseudulla on paljon tyhjilleen jääneitä tai jäämässä olevia teollisuushalleja, navetoita yms. Sikiöasennossa yksi yksilö ei tarvitse tilaa kuin neliömetrin. Ravinto ja sopiva totaalisesti rauhoittava lääkitys suoraan suoneen letkulla, kerran pari vuorokaudessa sprinklerisysteemi pesee koko lauman puhtaaksi 35-asteisella vedellä. Jos vielä rakentaa jonkinlaisen hyllysysteemin, niin sadan neliön tilaan saadaan noita imbesillejä mahtumaan 400-500. Ovat siellä sitten halvalla poissa silmistä ja ihmisiä häiritsemästä.

        Siihen joukkoon 10-14 sopii vallan mainiosti. Älystä en tiedä, mutta mun vessaa siivoamaan en häntä ikinä kelpuuttaisi, enkä mihinkään muallekaan kuin sinne suunnittelemalleen hyllylle varastoiduksi.

        Jotain vähänkin tajuava ymmärtäisi, etteivät viranomaiset ole kuin ihmisiä ja ihmiset tekevät inhimillisiä virheitä. Tietyt virhetyypit ovat taas toisia paljon tavallisempia ja asioiden muuttaminen mielessä itselle tutuimpiin on juuri niitä. Mahtaakohan 10-14 ajatella, että merivartijat ovat jonkun erityisen tarkan valinnan tulos, jostaa selviää vain 1-2% ihmisistä? Vai tekeekö hän itse ne testit ennen kenenkään kelpuuttamista häntä avustamaan?


      • sivusta.seuraaja
        10-14 kirjoitti:

        Et osaa lukea karttaa, kun tuollaisia höpiset. Ihan ensimmäisiä kartanluvun perustaitoja on kyetä arviomaan riittävällä eli summittaisella tarkkuudella välimatka kartalta, jonka mittakaava on merkitty näkvyiin. Ilman mitään apuasteikkoja.
        Kartassa ei oikeasti ole mitään mittayksiköitä.

        Merikartan mittakaava ei ole vakio, vaan muuttuu kartan alueella ylös/alas suunnassa. Siksi kartassa on asteikko, jonka pituus on yksi merimaili tai sen kymmenysosa, johon kartalta harpilla mitattua matkaa voidaan verrata siirtämällä matka samalla korkeudella olevan asteikon kohdalle.


      • SailingMaster
        sivusta.seuraaja kirjoitti:

        Merikartan mittakaava ei ole vakio, vaan muuttuu kartan alueella ylös/alas suunnassa. Siksi kartassa on asteikko, jonka pituus on yksi merimaili tai sen kymmenysosa, johon kartalta harpilla mitattua matkaa voidaan verrata siirtämällä matka samalla korkeudella olevan asteikon kohdalle.

        Onhan siinä mittakaavassa pieni muutos, muttei sillä ole käytännön merkitystä. Jos nykyään ylipäätään tulee mitattua etäisyyksiä paperikartalta, niin projektipoikkeaman aiheuttama virhe jää reilusti tarvittavan mittaustarkkuuden sisään ihan normaalilla "sentti on puoli kilsaa ja 10 senttiä 5 kilsaa" systeemillä mittaillessa.


    • PukataPukata

      Jos aluksen päällikkö (heh-heh) on niin pöljä, että ei edes suunilleen tiedä mitä kylttien km/t on solmuväleinä, niin pysyköön maissa. Minä ajan 10 -kyltin kohdalla melkein hana auki, kun paatti ei kulje kuin 6 solmua. Enkä pelkää sakkoja.

      • tikku.tiskistä

        Voisit silti hiljentää, vaikkei sakkoja tarvitsisikaan pelätä. Jos veneesi ei kulje yli 6 solmua, se takuulla tekee sillä vauhdilla suurimman mahdollisen aallon. Kun oma kotisatama sijaitsee väylän varrella, jossa on 10 km/h rajoitus, ovat juuri ne hana auki kuutta solmua kulkevat niitä inhottavimpia. Pitäisi ottaa huomioon rajoituksen tarkoitus, eikä vain sanktiot.


      • PukataPukata
        tikku.tiskistä kirjoitti:

        Voisit silti hiljentää, vaikkei sakkoja tarvitsisikaan pelätä. Jos veneesi ei kulje yli 6 solmua, se takuulla tekee sillä vauhdilla suurimman mahdollisen aallon. Kun oma kotisatama sijaitsee väylän varrella, jossa on 10 km/h rajoitus, ovat juuri ne hana auki kuutta solmua kulkevat niitä inhottavimpia. Pitäisi ottaa huomioon rajoituksen tarkoitus, eikä vain sanktiot.

        Tosin kyllä paattini "suurin mahdollinen aalto" on pientä liplatusta verrattuna lähes mihin tahansa muuhun paikkaseudun jahtiin verrattuna samoilla nopeuksilla. Joten murhe pois, ymmärrän kyllä mitä varten nopeusrajoitus on asetettu.


      • Tyrnäväntorpedo
        PukataPukata kirjoitti:

        Tosin kyllä paattini "suurin mahdollinen aalto" on pientä liplatusta verrattuna lähes mihin tahansa muuhun paikkaseudun jahtiin verrattuna samoilla nopeuksilla. Joten murhe pois, ymmärrän kyllä mitä varten nopeusrajoitus on asetettu.

        Hyvä, että edes joku ymmärtää ;D


    • Tirmon salmessa on muuten joku näppärä virkamies harrastanut matematiikkaa. Siellä on 11 km/h rajoitus. Lienee ajatellut, että parempi laittaa rajoitus niin, että kuusi solmua mahtuu siihen. Barösundissa on muistaakseni 7 km/h, se lienee ajateltu neljään solmuun. Sikäli inhottava rajoitus, että aika monessa veneessä kytkin alkaa jo irrottaa, jos niin alhaisen nopeuden vaatimille kierroksille laskee.

    • Tyrnäväntorpedo

      Nopeusrajoitus on - yllätys, yllätys - nopeuden rajoittamista varten.
      Arvaatteko mitä varten on aallontekokielto?

      Ei pidä sekoittaa puuroja ja vellejä.

      • äläteeaaltoa

        No mutta kerro mitä varten on "aallontekokielto"? Ei tosiaan pidä sekoittaa asioita!


      • Tyrnäväntorpedo
        äläteeaaltoa kirjoitti:

        No mutta kerro mitä varten on "aallontekokielto"? Ei tosiaan pidä sekoittaa asioita!

        Retorinen kysymys on tyylikeino siinä missä tyhmän esittäminenkin, jos siis kyse on harkitusta esittämisestä.


    • Captain

      Suomen veneväyliä on aikoinaan ylläpitänyt TVH 1925-1964 sen jälkeen TVL 1964-1990. Ja ne käytti nopeuden mittaamiseen km/h niin maanteillä kuin vesillä. Tuo yksikkö on jäänne jostain noilta ajoilta.

    • Purjehtija55

      Joku täällä väitti ettei merikartassa ole mitään mittayksiköitä. Kyllä siellä on. Sekä vasemmassa sivussa että ylhäällä näkyy asteet ja minuutit. Kuten useimmat tuntuvat tietävän, vasemman sivun asteikko käy mitaksi koska leveysasteet, -minuutit jne. ovat samanmittaisia kaikkialla maapallolla. Ja kuten tiedetään yksi minuutti on yksi merimaili, joten esim. harpilla on näppärää mitata etäisyyttä kartalla. Josta siis todettakoon että merikartan mitta-asteikko on merimaileja.

      • onjaei

        Tuo on selvää. Jos saat tuon asian myös 10-14:lle perille, olet melkoinen mestari.


      • purjehtija55

        En edes yritä, riittää kun itse tietää. Toivoa vain täytyy, että ihmiset jotka eivät ymmärrä opiskella lajin edellyttämiä tietoja, pysyisivät poissa vesiltä. Mutta näyttää siellä kyllä olevan lukuisia sellaisia - parhaat (tai siis surkeimmat) pääsevät lehtiinkin.


      • alakoululaiselle

        Kyllä alakoululaiset on kielellisesti lahjakkaita.

        Minä juuri uusin huviveneenkuljettajan lupakirjan. Minulla on siis viranomaisen kirjallinen todiste siitä, että hallitsen suvereenisti alle 500 bruttorekisterintonnin aluksia, sekä purje- että moottorivetoisia. Ai niin, vanha kirja oli niin vanha kuin niitä on olemassa ollut, lunastettu 7,50 mk:n leimamerkillä. Tunnen siis myös vielä vanhemmat navigointimenetelmät. Ja edelleen hyödynnän kartanreunan merkinnät useamman kerran kaudessa. Ja tiedän senkin, että tuuma eniten käyttämälläni kartalla on 50 000 tuumaa luonnossa, mutta sitä en tiedä, mitä sillä tiedolla tekisin. Se taas on hyödyllinen tieto, että samalla 1:50 000 kartalla peukalosta keskisormen päähän on 5 mpk, siis keskimäärin tunti. 1:250 000 kartalla vaaksanmitta on 15 mpk. Pienemmät matkat katsotaan kartanreunasta.


      • KuinKarttaMutTätäPäivää
        alakoululaiselle kirjoitti:

        Kyllä alakoululaiset on kielellisesti lahjakkaita.

        Minä juuri uusin huviveneenkuljettajan lupakirjan. Minulla on siis viranomaisen kirjallinen todiste siitä, että hallitsen suvereenisti alle 500 bruttorekisterintonnin aluksia, sekä purje- että moottorivetoisia. Ai niin, vanha kirja oli niin vanha kuin niitä on olemassa ollut, lunastettu 7,50 mk:n leimamerkillä. Tunnen siis myös vielä vanhemmat navigointimenetelmät. Ja edelleen hyödynnän kartanreunan merkinnät useamman kerran kaudessa. Ja tiedän senkin, että tuuma eniten käyttämälläni kartalla on 50 000 tuumaa luonnossa, mutta sitä en tiedä, mitä sillä tiedolla tekisin. Se taas on hyödyllinen tieto, että samalla 1:50 000 kartalla peukalosta keskisormen päähän on 5 mpk, siis keskimäärin tunti. 1:250 000 kartalla vaaksanmitta on 15 mpk. Pienemmät matkat katsotaan kartanreunasta.

        Kuka muka enää vuosiin on mittaillut kartasta eikä plotterista yhtään mitään?


      • edes.yksi.solmu

        Kun et tuosta solmusta nopeuden yksikkönä paljon perusta, voisit harjoitella solmun tekemistä nahkaiseen naruun. Sen solmun jälkeen osaat laskea sormilla ja varpailla kahteenkymmeneen. Toivottavasti uloke on niin pitkä, että umpisolmu onnistuu ja maailma pelastuu.


      • ihan.tätä.päivää
        KuinKarttaMutTätäPäivää kirjoitti:

        Kuka muka enää vuosiin on mittaillut kartasta eikä plotterista yhtään mitään?

        Etevä veneilijä käyttää tuota nikin "alakoululaiselle" mainitsemaa peukalokeskisormimenetelmää merikortin kanssa lähes joka reissulla.


      • Tark

        Nyt olet unohtanut taas tarkistuttaa postauksesi lähipiirilläsi. Olen jo useamman kerran huomauttanut sinua tästä asiasta.
        Tässä on nyt päässyt julki hyvin rumaa tekstiä, joka ei millään mittarilla kuulu aikuisten ihmisten väliseen keskusteluun.
        Koetahan nyt tehdä parhaasi, jotta nämä lipsahdukset eivät pääse toistumaan.


      • todellako.halusit

        Jos nyt todella halusit tulla isketyksi maahan ja potkituksi, sait mitä halusit. On vain merkillinen perversio. Yleensä sodassa noin helpolla antautuneelta ei potkita paskoja pellolle, mutta haluatko vielä lisääkin nöyryytystä?


      • todellako.halusit kirjoitti:

        Jos nyt todella halusit tulla isketyksi maahan ja potkituksi, sait mitä halusit. On vain merkillinen perversio. Yleensä sodassa noin helpolla antautuneelta ei potkita paskoja pellolle, mutta haluatko vielä lisääkin nöyryytystä?

        Te solmudiggarit tässä olette ne, jotka ovat hävinneet sodan jo ennen alkua. Muistutatte lähinnä Napoleonin sakkia surkealla perääntymismarssilla Moskovasta.


      • Tuituituitui

        Täällä se HTPS:n mannekiini taas mesoaa. Voi Jouni pieni...


      • MinäMinäMinä
        KuinKarttaMutTätäPäivää kirjoitti:

        Kuka muka enää vuosiin on mittaillut kartasta eikä plotterista yhtään mitään?

        MINÄ!!! Aktiivisena veneilijänä (satoja tunteja merellä KULUSSA vuodessa) tulee paperikarttaa, harppia ja jopa langan pätkää käytettyä melko usein. Plotterista en usein mitään mittaa, tutkasta kyllä silloin tällöin.


      • Tark

        Olen huolestunut mielenterveydestäsi. Aikaisemmin luulin, että joku on kaapannut nimimerkkisi, mutta koska olet tässä käyttänyt sinistä numeroasi, niin siitäkään ei ole nyt sitten kysymys.
        Parhimpina päivinä annat todella asiantuntevia kommentteja ja voi havaita, että olet perillä asioista, mutta sitten tulee näitä ällistyttäviä ylilyöntejä, jotka todella pyyhkivät kaiken asillisuuden roskakoriin.
        Otan tässä nyt tämän solmufofiasi esille. Mikäli et halua niitä tehdä etkä opetella, niin miksi sinun pitää siitä sitten tehdä noin suuri numero.
        Kun joku sitten ottaa sen esille, niin saat siitä kovan raivokohtauksen ja kaikki järkevät asiat polkeutuvat mutaan.
        Astuisit nyt vain pois varjostasi ja myöntäisit, että jokaisen veneilijän on muutama solmu osattava. Näin kiusaajasi menettäisivät yhden aseensa, eikä sinun tarvitsisi höyrytä sen asian tiimoilta enempää.
        Ensimmäiseksi vaihdat nimimerkkisi, joka näyttää jo aiheuttavan joissakin osallistujoissa vahvoja reaktioita. Aloitat uuden sivun täällä veneketjustossa ja pyydät lähipiiriäsi tässä avuksi.
        Et ehkä itse huomaa milloin herätät naapureiden agressiot pintaan. Kun sitten saat itsesi kuumaksi, niin tulos on tämä mitä tässä saamme lukea.


      • Tark kirjoitti:

        Olen huolestunut mielenterveydestäsi. Aikaisemmin luulin, että joku on kaapannut nimimerkkisi, mutta koska olet tässä käyttänyt sinistä numeroasi, niin siitäkään ei ole nyt sitten kysymys.
        Parhimpina päivinä annat todella asiantuntevia kommentteja ja voi havaita, että olet perillä asioista, mutta sitten tulee näitä ällistyttäviä ylilyöntejä, jotka todella pyyhkivät kaiken asillisuuden roskakoriin.
        Otan tässä nyt tämän solmufofiasi esille. Mikäli et halua niitä tehdä etkä opetella, niin miksi sinun pitää siitä sitten tehdä noin suuri numero.
        Kun joku sitten ottaa sen esille, niin saat siitä kovan raivokohtauksen ja kaikki järkevät asiat polkeutuvat mutaan.
        Astuisit nyt vain pois varjostasi ja myöntäisit, että jokaisen veneilijän on muutama solmu osattava. Näin kiusaajasi menettäisivät yhden aseensa, eikä sinun tarvitsisi höyrytä sen asian tiimoilta enempää.
        Ensimmäiseksi vaihdat nimimerkkisi, joka näyttää jo aiheuttavan joissakin osallistujoissa vahvoja reaktioita. Aloitat uuden sivun täällä veneketjustossa ja pyydät lähipiiriäsi tässä avuksi.
        Et ehkä itse huomaa milloin herätät naapureiden agressiot pintaan. Kun sitten saat itsesi kuumaksi, niin tulos on tämä mitä tässä saamme lukea.

        Miksi myöntäisin sellaista, mikä ei ole totta? Oli kyse sitten solmuista naruissa tai kartalla.

        Ja miksi vitussa välittäisin muiden aggressioista, kun olen oikeassa ja vastaanväittäjät ovat idiootteja?

        Jos olisit lukenut edes hiukan ajatellen, olisit tajunnut, että varsinainen kohteeni on se, että solmujen (naruissa tai paperilla) väitetään olevan välttämättömiä tai edes parempia kuin vaihtoehtoisten ratkaisujen. Koska tiedän omasta n. 25 vuoden veneilykokemuksesta, että se ei ole totta, en todellakaan suostu sietämään sellaisen väitteen esittäjiä.


      • Reiska2K
        alakoululaiselle kirjoitti:

        Kyllä alakoululaiset on kielellisesti lahjakkaita.

        Minä juuri uusin huviveneenkuljettajan lupakirjan. Minulla on siis viranomaisen kirjallinen todiste siitä, että hallitsen suvereenisti alle 500 bruttorekisterintonnin aluksia, sekä purje- että moottorivetoisia. Ai niin, vanha kirja oli niin vanha kuin niitä on olemassa ollut, lunastettu 7,50 mk:n leimamerkillä. Tunnen siis myös vielä vanhemmat navigointimenetelmät. Ja edelleen hyödynnän kartanreunan merkinnät useamman kerran kaudessa. Ja tiedän senkin, että tuuma eniten käyttämälläni kartalla on 50 000 tuumaa luonnossa, mutta sitä en tiedä, mitä sillä tiedolla tekisin. Se taas on hyödyllinen tieto, että samalla 1:50 000 kartalla peukalosta keskisormen päähän on 5 mpk, siis keskimäärin tunti. 1:250 000 kartalla vaaksanmitta on 15 mpk. Pienemmät matkat katsotaan kartanreunasta.

        Minullakin alkaa olla kohta aika lähteä sitä KVHK kirjaa uusimaan. Mitä ne tänä päivänä siitä uusimisesta velvoittivat?


      • Tuituituitui
        10-14 kirjoitti:

        Miksi myöntäisin sellaista, mikä ei ole totta? Oli kyse sitten solmuista naruissa tai kartalla.

        Ja miksi vitussa välittäisin muiden aggressioista, kun olen oikeassa ja vastaanväittäjät ovat idiootteja?

        Jos olisit lukenut edes hiukan ajatellen, olisit tajunnut, että varsinainen kohteeni on se, että solmujen (naruissa tai paperilla) väitetään olevan välttämättömiä tai edes parempia kuin vaihtoehtoisten ratkaisujen. Koska tiedän omasta n. 25 vuoden veneilykokemuksesta, että se ei ole totta, en todellakaan suostu sietämään sellaisen väitteen esittäjiä.

        Jouni, noihin PMS-oireisiin on nykyään ihan hyvää lääkitystä saatavissa. Reippaasti vaan juttelemaan lääkärille, niin olo helpottuu :)


      • Tark
        10-14 kirjoitti:

        Miksi myöntäisin sellaista, mikä ei ole totta? Oli kyse sitten solmuista naruissa tai kartalla.

        Ja miksi vitussa välittäisin muiden aggressioista, kun olen oikeassa ja vastaanväittäjät ovat idiootteja?

        Jos olisit lukenut edes hiukan ajatellen, olisit tajunnut, että varsinainen kohteeni on se, että solmujen (naruissa tai paperilla) väitetään olevan välttämättömiä tai edes parempia kuin vaihtoehtoisten ratkaisujen. Koska tiedän omasta n. 25 vuoden veneilykokemuksesta, että se ei ole totta, en todellakaan suostu sietämään sellaisen väitteen esittäjiä.

        Otetaan aluksi tämän ketjun aihe esille. Olet aivan oikeassa ettei huviveneilijän tarvitse käyttää merimaileja tai solmuja navigointiin ja plotterista voi aivan hyvin ottaa käyttöön km ja km/h.
        Minä tarkoitan tässä sitä, että kiihdyt liikaa, jos naapurit eivät ole kanssasi samaa mieltä.
        Jotkut ottavat sitten mukaan muita aineksia ja pian on täysi härdelli päällä.
        Olen tässä vuosien varrella pannut merkille, että olet älykäs henkilö, mutta nämä purkauksesi joihin aika ajoin joudut häivyttävät tuota vaikutelmaa.
        Sinun täytyisi nyt pyrkiä kasvattamaan sosiaalisia taitojasi vastaamaan älyllisiä kykyjäsi.
        Nyt on tärkeää pysähtyä pohtimaan asioita siltä kannalta, että tämä elämä ei aina ole suoraviivaista kamppailua kukkulan kuninkuudesta, vaan siihen liittyy monia, monia muita osa-alueita, jotka ovat erittäin tärkeitä arjessa selviytymiseen.


      • identtinen.kaksonenko
        Tuituituitui kirjoitti:

        Jouni, noihin PMS-oireisiin on nykyään ihan hyvää lääkitystä saatavissa. Reippaasti vaan juttelemaan lääkärille, niin olo helpottuu :)

        Pariin kertaan 10-14 on kieltänyt olevansa Jouni. On vain erittäin vaikea uskoa, että joku toinen käyttäytyisi täysin identtisellä tavalla ja viljelisi identtisiä sananparsia, jotka eivät ole mitenkään yleisessä käytössä. Ja tietenkin olisi kaikessa täsmälleen samoilla linjoilla kuin Jouni.


      • totaalinöyryytys

        Ylläpito on näköjään tuomaroinut tämän taistelun. Ei riittänyt edes pistevoitto, kun 10-14 diskattiin, totaalinen nöyryytys siis.


      • Tark kirjoitti:

        Otetaan aluksi tämän ketjun aihe esille. Olet aivan oikeassa ettei huviveneilijän tarvitse käyttää merimaileja tai solmuja navigointiin ja plotterista voi aivan hyvin ottaa käyttöön km ja km/h.
        Minä tarkoitan tässä sitä, että kiihdyt liikaa, jos naapurit eivät ole kanssasi samaa mieltä.
        Jotkut ottavat sitten mukaan muita aineksia ja pian on täysi härdelli päällä.
        Olen tässä vuosien varrella pannut merkille, että olet älykäs henkilö, mutta nämä purkauksesi joihin aika ajoin joudut häivyttävät tuota vaikutelmaa.
        Sinun täytyisi nyt pyrkiä kasvattamaan sosiaalisia taitojasi vastaamaan älyllisiä kykyjäsi.
        Nyt on tärkeää pysähtyä pohtimaan asioita siltä kannalta, että tämä elämä ei aina ole suoraviivaista kamppailua kukkulan kuninkuudesta, vaan siihen liittyy monia, monia muita osa-alueita, jotka ovat erittäin tärkeitä arjessa selviytymiseen.

        Arvostan sitä, että myönnät faktan, jota olen tässä yrittänyt takoa vastustajien päähän yksiköiden käytöstä.
        Loppuosalle tekstiäsi viittaan kintaalla.


      • piip.piip
        10-14 kirjoitti:

        Arvostan sitä, että myönnät faktan, jota olen tässä yrittänyt takoa vastustajien päähän yksiköiden käytöstä.
        Loppuosalle tekstiäsi viittaan kintaalla.

        Vieläkin 10-14 yrittää piipittää, ei ymmärrä lopettaa.


    • yksJ

      tuoppi = 4 korttelia = 1,3 l
      kannu = 2 tuoppia = 2,6 l
      kappa = 5,4 l
      nelikko = 12 kannua= 31,4 l
      ankkuri = 15 kannua = 40 l
      tynnyri = 4 nelikkoa = 165 l
      Nämä ovat paljon tärkeämpiä mittoja veneilijälle kuin meripeninkulmat ja muut kummallisuudet

      • 28m

        Itse väänsin jossain vastaavassa säikeessä asiasta, kun olen itse siirtynyt käyttämään etäisyyksistä kilometrejä ja nopeudesta km/h muutama vuosi sitten. Totesin kaikille tuttujen yksiköiden olevan selkeämpi tapa puhua matkanteosta. Joka ainoa hahmottaa etäisyydet kun puhutaan 30 km ja nopeus on 12 km/h, kun taas solmuissa ja merimailessa puhuessa pitää vielä kertoa osalle kuulijoista kauanko matka vielä kestää ja silti etäisyys kohteeseen jää hämäräksi.

        Jos haluaa tuntea itsensä Erityisen Päteväksi ja Ihan Oikeaksi Merien Karhuksi historian aikajanassa, solmut ja merimailit on ihan OK. Mutta jos haluaa olla selkeä kuski, niin nykyisin kaikille tutut yksiköt on tietysti järkevämmät.

        Haistan tilanteessa samaa kuin paperikartat vs. plotterit keskustelussa kymmenen vuotta sitten. Wanhat jäärät pitävät aiempaa käytäntöä ainoana oikeana taas kerran, ja tulevat polvet käyttävät uusia yksiköitä sujuvasti jyräten wanhan käytännön pikku hiljaa. Ihan vaan siksi että uusi on kätevämpi kuin vanha, jossa pitää opetella asioita ymmärtääkseen niiden merkityksen, ja perusteet kaariminuuteille juontavat isojen merien ylitykseen jolla ei ole kärpäsen p*skan merkitystä huviveneilyssä. Joten miksi vaivautua uuden opetteluun?


      • twiittiriitti
        28m kirjoitti:

        Itse väänsin jossain vastaavassa säikeessä asiasta, kun olen itse siirtynyt käyttämään etäisyyksistä kilometrejä ja nopeudesta km/h muutama vuosi sitten. Totesin kaikille tuttujen yksiköiden olevan selkeämpi tapa puhua matkanteosta. Joka ainoa hahmottaa etäisyydet kun puhutaan 30 km ja nopeus on 12 km/h, kun taas solmuissa ja merimailessa puhuessa pitää vielä kertoa osalle kuulijoista kauanko matka vielä kestää ja silti etäisyys kohteeseen jää hämäräksi.

        Jos haluaa tuntea itsensä Erityisen Päteväksi ja Ihan Oikeaksi Merien Karhuksi historian aikajanassa, solmut ja merimailit on ihan OK. Mutta jos haluaa olla selkeä kuski, niin nykyisin kaikille tutut yksiköt on tietysti järkevämmät.

        Haistan tilanteessa samaa kuin paperikartat vs. plotterit keskustelussa kymmenen vuotta sitten. Wanhat jäärät pitävät aiempaa käytäntöä ainoana oikeana taas kerran, ja tulevat polvet käyttävät uusia yksiköitä sujuvasti jyräten wanhan käytännön pikku hiljaa. Ihan vaan siksi että uusi on kätevämpi kuin vanha, jossa pitää opetella asioita ymmärtääkseen niiden merkityksen, ja perusteet kaariminuuteille juontavat isojen merien ylitykseen jolla ei ole kärpäsen p*skan merkitystä huviveneilyssä. Joten miksi vaivautua uuden opetteluun?

        Miksi puhua matkasta ja nopeudesta, sehän on vanhanaikaista.

        Voi sanoa, että perillä ollaan sitten kun pikkuviisari on yhden päällä ja isoviisari kuuden päällä.


    • SailingMaster

      Minulla on sellainen tuntuma, että me veneilyseurojen piirissä olevat veneilijät elämme hiukan kuplassa. Suurin osa meistä käyttää solmuja ja meripeninkulmia. Mutta enemmistö veneilijöistä on seurojen ulkopuolella ja hyvin suuri osa heistä käyttää samoja yksiköitä kuin maallakin.

      Arvaus: suuri osa nautical-yksiköiden käyttäjistä on sellaisia, joiden veneessä on tai on ollut mekaaninen loki ja siihen yhdistetty analoginen mittari, jossa ei ole ollut mitään yksikkövalintaa. Suurimmassa osassa veneitä on plotteri tai muu gps-pohjainen laite.

      Kerran yksi vetouistelua harrastava kaveri kehui koeajamaansa venettä ja sanoi sen kulkeneen kevyesti viittäkymppiä täydellä kuormalla. Hämmästyin hetkeksi ennenkuin tajusin, että hän puhui km/h eikä solmuista. Ei siitä sen suurempaa hämminkiä tullut, ei tarvinnut edes kysellä tarkennusta.

    • mitäkouluissaopetetaan

      Sivulla on monenlaisia arveluja vastaukseksi aloittajan kysymykseen, on toki oikeitakin vastauksia. Ehkä on kuitenkin syytä toistaa se oikea vastaus, kun välillä mennään aika kauas siitä: Nopeuden yksikkö km/h on otettu käyttöön koska se on yhteneväiseksi tarkoitetun SI- järjestelmän mittayksikkö, solmu ei sitä ole. Nopeus voidaan saman järjestelmän puitteissa toki ilmoittaa myös m/s, mutta on päädytty tähän km/h- yksikköön. Samaisen järjestelmän mukaan moottoritehot ilmoitetaan kilowatteina, kW, ei enää hevosvoimina, hv. Hevosvoimia kyllä niitäkin sitkeästi käytetään, vaikka ei pitäisi. SI- järjestelmän yhteneväisyys merkitsee mm. sitä, että tehoa ja energiaa voidaan helposti verrata nyt toisiinsa, onhan yksi Watti per sekunti yhtä kuin yksi Joule, siis kun yhden sekunnin ajan tehdään työtä yhden Watin teholla, kulutetaan yhden Joulen energiamäärä!

      • Drag1

        Olisihan se hienoa, jos kaikki käyttäisivät samoja mittayksiköitä, muutta kun ei olla täydellisessä maailmassa, niin on vain sopeuduttava näihin mitä vastaan tulee.
        Aloitin 70- luvun puolivälissä lentokoulun ja ihmettelin huuli pyöreänä kun ensimmäisellä kerralla opettaja piirteli taululle suunnistuslaskuja.
        Mittayksikköinä olivat nauticalmiles ja knots, mutta tuon aikaisten koneiden nopeusmittareissa oli ulkokehällä maamailit, kuten amerikkalaisissa autoissakin.
        Myöhemmin, 80- luvulla solmuasteikko tuli mittarin ulkokehälle.
        Kun sitten tuli ilmailumääräystunti, niin kuvaan astuivat korkeuksissa käytettävät jalat.
        Lämpötiloja ilmaistiin ˚C mittarilla, mutta koneessa oli Fahrenheitmittari kuitenkin pääosassa.
        Kyllähän ne mittayksiköt vähitellen alkoivat selviämään, mutta myös minun mielestäni tuo kaikki veivaaminen on turhaa, kun vain päättäjiltä löytyisi tahtoa yhdenmukaistaa käytettävät yksiköt.
        Panin tuolloin merkille joidenkin (vanhempien) oppilaiden olevan melko suurissa vaikeuksissa näiden vieraiden mittojen kanssa.
        On kuitenkin totta, että toistaiseksi merikartan kanssa navigoitaessa merimailit ja solmut ovat luonnollisin tapa hoitaa asia, mutta ei pakollinen sunnuntaiveneilijälle.


      • solmuonsolmu

        SI-järjestelmän perusyksiköissä aika ilmoitetaan sekunteina. Minuutti, tunti ja vuorokausi ovat SI-järjestelmän lisäyksiköitä. Aika yleensä ilmoitetaan käyttäen myös näitä lisäyksiköitä.

        SI-järjestelmän johdannaisyksiköissä ilmoitetaan nopeus m/s.

        Si-järjestelmän lisäyksiköistä on johdettu nopeuden yksiköt km/h ja solmu.

        Km/h ja solmu ovat samanarvoisia lisäyksiköistä johdettuja nopeuden yksiköitä, eikä kumpikaan ole SI-järjestelmän perusyksikkö.

        Merenkulun nopeusrajoituksen yksikön solmu muuttamiselle km/h ei löydy mitään loogista perustetta SI-järjestelmän kautta.


      • SailingMaster
        solmuonsolmu kirjoitti:

        SI-järjestelmän perusyksiköissä aika ilmoitetaan sekunteina. Minuutti, tunti ja vuorokausi ovat SI-järjestelmän lisäyksiköitä. Aika yleensä ilmoitetaan käyttäen myös näitä lisäyksiköitä.

        SI-järjestelmän johdannaisyksiköissä ilmoitetaan nopeus m/s.

        Si-järjestelmän lisäyksiköistä on johdettu nopeuden yksiköt km/h ja solmu.

        Km/h ja solmu ovat samanarvoisia lisäyksiköistä johdettuja nopeuden yksiköitä, eikä kumpikaan ole SI-järjestelmän perusyksikkö.

        Merenkulun nopeusrajoituksen yksikön solmu muuttamiselle km/h ei löydy mitään loogista perustetta SI-järjestelmän kautta.

        Solmu ja km/h eivät kyllä ole SI-järjestelmään nähden samanarvoisia, koska km ja h ovat SI-järjestelmään "kuuluvia" perusyksiköiden kerrannaisia mutta mpk ja solmu eivät. Kaikki etäisyysmittojen kerrannaiset menevät dekadin välein SI-järjestelmässä, mpk on täysin SI-järjestelmän ulkopuolinen juttu.


      • solmuonsolmu
        SailingMaster kirjoitti:

        Solmu ja km/h eivät kyllä ole SI-järjestelmään nähden samanarvoisia, koska km ja h ovat SI-järjestelmään "kuuluvia" perusyksiköiden kerrannaisia mutta mpk ja solmu eivät. Kaikki etäisyysmittojen kerrannaiset menevät dekadin välein SI-järjestelmässä, mpk on täysin SI-järjestelmän ulkopuolinen juttu.

        No mitenkäs tunti sitten menee? Dekadin välein sekunnistako?
        Tunti on SI-järjestelmän lisäyksikkö kuten meripeninkulmakin.

        Sekä km/h että solmu ovat lisäyksiköistä johdettuja nopeuden yksiköitä, ja solmu erityismaininnalla merenkulku.


      • SailingMaster
        solmuonsolmu kirjoitti:

        No mitenkäs tunti sitten menee? Dekadin välein sekunnistako?
        Tunti on SI-järjestelmän lisäyksikkö kuten meripeninkulmakin.

        Sekä km/h että solmu ovat lisäyksiköistä johdettuja nopeuden yksiköitä, ja solmu erityismaininnalla merenkulku.

        Mietihän nyt itse. Vaikka tunti onkin dekadikerrannaisuudesta poikkeava, niin se on silti luonnollinen kerrannainen. Meripeninkulman kerrannaisuus sen sijaan on täysin irrallinen.

        Meripeninkulma ei kuulu SI-järjestelmään. Kilometri ja tunti kuuluvat.


      • solmuonsolmu
        SailingMaster kirjoitti:

        Mietihän nyt itse. Vaikka tunti onkin dekadikerrannaisuudesta poikkeava, niin se on silti luonnollinen kerrannainen. Meripeninkulman kerrannaisuus sen sijaan on täysin irrallinen.

        Meripeninkulma ei kuulu SI-järjestelmään. Kilometri ja tunti kuuluvat.

        Mikä on luonnollinen kerrannainen?
        Muilta osin katso mitä aiemmin on kirjoitettu, eli tunti on SI-järjestelmän lisäyksikkö kuten meripeninkulmakin.


      • Joakim1
        SailingMaster kirjoitti:

        Mietihän nyt itse. Vaikka tunti onkin dekadikerrannaisuudesta poikkeava, niin se on silti luonnollinen kerrannainen. Meripeninkulman kerrannaisuus sen sijaan on täysin irrallinen.

        Meripeninkulma ei kuulu SI-järjestelmään. Kilometri ja tunti kuuluvat.

        Eihän SI-järjestelmässä yksiköt ole mitenkään dekadikerrannaisia. Sen sijaan niiden edessä käytetään dekadeja merkitseviä etuliitteitä. Niitä käytetään myös sekunnin edessä ja mikään ei estä käyttämästä myös meripeninkulman edessä.

        Harvemmin kuintenkin näkee käytettävän ks tai Ms, kun ihmisille minuutit, tunnit ja vuorokaudet ovat luonnollisia yksiköitä. Sen jälkeen meneekin vaikeammaksi, sillä kuukausi ja vuosi eivät enää ole yksiselitteisen ajanjakson pituisia. Sen sijaan ms ja us ovat paljon käytössä.

        Tuo on sinänsä harmillista, että muiden aikayksikköjen kuin tuntien käyttö tuhoaa helpot päässälaskut dekadeilla. Vaikkapa kWh tai km/h:n muuuttaminen perusyksiköksi eli J tai m/s vaatii 3600:lla kertomisen tai jakamisen. Sama tietysti koskee mpk:n muuttamista metreiksi.


    • Eilöydyselitystä

      Heh, olipa mielenkiintoista seurata aloituksen jälkeistä keskustelun rönsyilyä.

      Eipä kait kovin varmoja selityksiä tai perustelua alkuperäiseen kysymykseen ollut kellään? Se SI-järjestelmään muuttaminen kuulostaisi ehkä viranomaisen perustelulta, mutta varsinaista järkevää perustelua ei siitäkään saa, kun käytäntö lokeista merikarttoihin puhuu ihan toista. Silloinhan kun se päätös on tehty, niin ei ollut plottereista tietoakaan joissa nopeuden ja matkan voi muuttaa kilometreihin, vaan oli ainoastaan mekaaniset solmuja näyttävät lokit.

      Viranomaisten korvienvälin ajatustenkulku siis edelleen pysyy täydellisenä mysteerinä?

    • Eilöydyselitystä

      "mitäkouluissaopetetaan" olikin jo kerinnyt vastata tietämänsä viranomaisen perustelun
      ennenkuin itse ihmettelin mikä se oikea vastaus lienee.

      Edelleenkään tuo SI-järjestelmään muuttaminen ei tuo järkevää perustelua muutokselle.
      Yhtenäistäminen sinänsä kun ei ole mikään perustelu, ainakaan järkevä.
      Yhtenäistämiselle on järkeä vain silloin kun se tuo selkeästi enemmän etuja
      kuin haittoja verrattuna sen hetkiseen tilaan.

      Se että joku voi verrata helposti toisiinsa vaikkapa merenkulun yksiköitä maalla mitattaviin, niin helpommihan sen voi verrata laskemalla päässä, paperilla tai laskimella. Ei sitä varten tarvitse yrittää muuttaa koko merenkulun käytäntöjä. No eivät viranomaiset ole siihen pystyneetkään vaikka aikaa on kulunut jo useampi kymmenen vuotta muutoksesta. Edelleen lokit näyttää solmuja ja merikartat merimaileja.

      Tuosta muutoksesta tulee mieleen merimerkkien muutos 80-luvun alussa. Isäni, joka oli 60 vuotta veneillyt, ja kun yhtenä keväänä viitat olivatkin päinvastaisia eli piti kiertää päinvastaiselta puolelta kuin ennen, niin väkisinkin kolautti kiveen viitan väärällä puolella. No siitä ei tullut edes naarmua pohjaan, mutta montakohan vakavaa onnettomuutta ja ihmisuhria viranomaiset on sillä muutoksella aikaansaaneet. Vähän sama kuin muuttaisi yhtäkkiä Brittien tiet oikeanpuoleiseksi liikenteeksi.

      Eli pointtini on edelleen: yhtään järkevää perustelua en ole vielä kuullut viranomaisen päätökseen muuttaa nopeusrajoitukset solmuista km:ksi.

      • Eilöydyselitystä

        Pitäisköhän ehdottaa samaa vaikkapa USA:n viranomaisille, eli muutetaan USA:n teillä nopeusrajoituskyltit maileista km/h:ksi. Perusteluina yhtenäistäminen vaikkapa suurimman osan maailmaa kanssa. Yhtä paljon järkeä siinäkin.


      • 28m
        Eilöydyselitystä kirjoitti:

        Pitäisköhän ehdottaa samaa vaikkapa USA:n viranomaisille, eli muutetaan USA:n teillä nopeusrajoituskyltit maileista km/h:ksi. Perusteluina yhtenäistäminen vaikkapa suurimman osan maailmaa kanssa. Yhtä paljon järkeä siinäkin.

        Suomessakin pitäisi palata taas vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, kun siihen oli totuttu aina vuoteen 1856 asti. Luonnotonta tämä oikeanpuoleinen liikenne, sano. Vanha systeemi on aina parempi kuin uusi, siksi solmut ovat tärkeitä huviveneilyssä.


      • mitäkolussaopetetaan
        Eilöydyselitystä kirjoitti:

        Pitäisköhän ehdottaa samaa vaikkapa USA:n viranomaisille, eli muutetaan USA:n teillä nopeusrajoituskyltit maileista km/h:ksi. Perusteluina yhtenäistäminen vaikkapa suurimman osan maailmaa kanssa. Yhtä paljon järkeä siinäkin.

        Ihan hyvin voisi ehdottaa, koko USA:n väestöhän edustaa edelleen muutamaa hassua prosenttia koko maailman väestöstä ja esim. Venäjällä, Intiassa ja Kiinassa siellä ihan paikan päällä näkemäni nopeusrajoitukset ovat kyllä olleet juuri tyyliin km/h!
        Merenkulussa toki käytetään sitkeästi edelleen "vanhoja" yksiköitä ja perinteiset merikartat Piri Reisin kartoista alkaen ovat jakaneet maailman asteisiin, minuutteihin jne., eikä kai ole näköpiirissä että ko. pituus- ja leveysastejärjestelmä olisi lähitulevaisuudessa romahtamassa, muuta kaikki aikanaan.


      • Reiska2K

        Minäkin ehdin suorittamaan yhden ammattilaivurikirjan 70- luvulla niiden puna-valkoisten reimareiden aikaan.
        Oli siinä melkoinen keskittyminen pidettävä kun nämä nykyiset 1981 tulivat voimaan. Vähitellen ne vanhat katosivat mielestä ja siltä osin elämä helpottui.
        Muistan myös tosin hämärästi kun ruotaslaiset siirtyivät ajamaan oikealla. Muistaakseni siellä oli 50km/h kattonopeus niinä vaihtopäivinä.
        Ei ainakaan pidä paikkaansa se huhu, että raskaan liikenteen vaihtopäivä olisi ollut eripäivänä D.


      • Eilöydyselitystä
        28m kirjoitti:

        Suomessakin pitäisi palata taas vasemmanpuoleiseen liikenteeseen, kun siihen oli totuttu aina vuoteen 1856 asti. Luonnotonta tämä oikeanpuoleinen liikenne, sano. Vanha systeemi on aina parempi kuin uusi, siksi solmut ovat tärkeitä huviveneilyssä.

        Saahan sitä uutta systeemiä kehua että uusi on hieno juttu, mutta koko tässä ketjussa ei ole esitetty vielä ensimmäistäkään järkevää perustelua muutokseen.

        Maapallo nyt vain sattuu olemaan pyöteä eikä litteä, ja merellä paikannus on järkevintä suorittaa asteisiin ja minuutteihin perustuen.


      • 28m

        Jatka vain jankkaamista vielä silloinkin kun nuori polvi ei edes enää ymmärrä mistä puhut vaan käyttää sujuvasti kilometrejä ja km/h yksiköitä edetessään turvallisesti vesillä. He katsovat kiusaantuneesti toisiaan kun vierassataman saunassa selität suu vaahdossa solmujen ja kaariminuuttien merkitystä Helsingstä Hankoon, ja jopa Tallinaan, mentäessä.Vai oletko käynyt ihan Ruotsin puolella? Silloin se vasta on elintärkeä ymmärtää loksodromien merkitys!


      • Eilöydyselitystä

        Olen veneillyt Itämerellä, Atlantilla ja Välimerellä. Pitäisikö koko merenkulun käytännöt muuttaa maakrapujen takia jotka veneilee vain sisäsaaristossa? Nuori polviko muuttaa maapallon litteäksi? Missä kohtaa mittajärjestelmät pitäisi muuttaa palatessa takaisin saaristoon? Järki hoi.


      • Niin.se.on
        Eilöydyselitystä kirjoitti:

        Olen veneillyt Itämerellä, Atlantilla ja Välimerellä. Pitäisikö koko merenkulun käytännöt muuttaa maakrapujen takia jotka veneilee vain sisäsaaristossa? Nuori polviko muuttaa maapallon litteäksi? Missä kohtaa mittajärjestelmät pitäisi muuttaa palatessa takaisin saaristoon? Järki hoi.

        Lainsäätäjä päättää, miten merellä toimitaan.


      • Niin.se.on
        Eilöydyselitystä kirjoitti:

        Saahan sitä uutta systeemiä kehua että uusi on hieno juttu, mutta koko tässä ketjussa ei ole esitetty vielä ensimmäistäkään järkevää perustelua muutokseen.

        Maapallo nyt vain sattuu olemaan pyöteä eikä litteä, ja merellä paikannus on järkevintä suorittaa asteisiin ja minuutteihin perustuen.

        Nyt ei puhuta paikannuksesta vaan välimatkan ja nopeuden mittaamisesta ja esittämisestä. Kaksi eri asiaa.


      • navgiarest

        Tässä puhutaan paikan muutosnopieudesta joten kyllä asia liittyy paikannukseen


      • eiptidäaa
        Niin.se.on kirjoitti:

        Lainsäätäjä päättää, miten merellä toimitaan.

        Mikä lainsäätäjä, maailmanlain, Kenian vai Iso-Britannian.


      • Niin.se.on
        eiptidäaa kirjoitti:

        Mikä lainsäätäjä, maailmanlain, Kenian vai Iso-Britannian.

        Suomen vesillä Suomen lainsäätäjä. Kansainvälisillä vesillä IMO. Jälkimmäinen ei itse asiassa ole ottanut edes mitään kantaa asiaan.


    • radiohäiriö

      Veikkaisimpa , että syynä on , että poliisien tutkissa ei nopeutta ollut vaihdettavissa solmuiksi , vaan siellä oli vain km/h ja ehkä amerikkalaisten maamaileja / tunti. Näin nopeuksien tarkkailu oli yksinkertaisempaa.

      • Eilöydyselitystä

        Jos oletettaisiin että tuota käytettäisiin perusteluna, niin osaahan poliisit laskea? Ei sen takia ole mitään järkeä muuttaa koko merenkulun peruspaikannusjärjestelmää.


      • solmuonsolmu

        Tässähän on kaksi kuppikuntaa. Kansalaiset uskovat, että poliisi osaa laskea, mutta viranomaiset eivät usko.


      • 78hv4500kg

        Tulihan se varsinainen syy sieltä lopulta


      • radiohäiriö
        Eilöydyselitystä kirjoitti:

        Jos oletettaisiin että tuota käytettäisiin perusteluna, niin osaahan poliisit laskea? Ei sen takia ole mitään järkeä muuttaa koko merenkulun peruspaikannusjärjestelmää.

        Niin, olisko vaan poliisit vaatineet , että vaihdetaan viitat samoihin yksiköihin tutkien kanssa. Ei se tarvi sen ihmeellisempi juttu olla.


    • Fiskarilla

      Mikä siinä on niin vaikeaa laskea. Karkea laskutoimitus on jakaa solmumittarin lukema kahdella niin saa kilsat. EI OO NIIN VAIKEAA!

      • höhöhhhh

        Asiat pitää osata aina suunitea käyttäjän tai asiakkaan näkökannalta, siis tuktkan kilometrit kerrotaan kahdella, niin yksinkertainen asia. Ei ole sitten kenellekkään epäselvää onko ollut ylinopeutta vai ei.


      • Tuituituitui

        Ei jakaa vaan kertoa. Näyttää se olevan vaikeaa.


      • ehhehheheh

        Hyvä että neuvoit, Fiskarilla!


      • laksutaito
        Tuituituitui kirjoitti:

        Ei jakaa vaan kertoa. Näyttää se olevan vaikeaa.

        Meinaatko että kun tutka näyttää 5 km tunnissa niin nopeutta on 10 suolmua. Eipä taida mennä niin. Totta näytää olevan vaikeeta.


      • Tuituituitui

        En meinaa, vaan ihan päinvastoin. Mistä niin päättelit?


      • lukaiutto

        Se luetun ymmärtäminen, turha kai tässä selittää.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7860
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2029
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1970
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe