polkasta ja hitaasta valssista

jalalla.koreasti.parketi

Mistähän johtuu, että
- polkka ja
-hidas valssi
ovat hankalia monelle, niin myös tämän kirjoittajalle. Yhteistähän niillä ei ole paljoakaan.
Hitaassa valsaissa on jopa oltu tanssikurssilla, mutta ei se ole auttanut.

Tekeekin nyt mieli kysellä palstan asiantuntijoilta, missä piilee näiden molempien hankaluus ja mitkä seikat aiheuttavat sen, etteivät kyseiset tanssit ota sujuakseen.

Jostakin olen kuullut, että polkkaa mennään kahdella eri askelikolla. Jos ktsotte , miten tanssitaan vaikkapa Johann Straussin polkkia ja vertaatte niitä suomalaisen polkan tanssimiseen, huomaatte eron. Polkan askelikostahan lienee aikoinaan ollut mielipide-eroja edesmenneen Åke Blomqvistin kansantanssin harrastajien välillä.

Vielä hitaasta valssista. Joku väittää, että se on kuin hitaanpuoleista valssia. Ei oikein suju sellaisina.

Nuo kaksi tanssia kun vielä sujuisivat kunnolla, niin rohkenisi hakea yhtä jos toistakin tanssin pyörteisiin.

Valitan että tuli näin pitkä puheenvuoro. Kaikki asialliset vastaukset saavat osakseen jo etukäteen kiitoksen.

34

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daadirlandaada

      Minua kummastuttaa miksi hidas valssi on monelle niin vaikeaa, itse en ole näin kokenut, mutta en siis väheksy kenenkään oppimista. Minulle jokin toinen laji on taas sitten ollut tosi vaikeaa. Mutta en myöskään vertaisi sitä tavalliseen valssiin, ei ole hidas variaatio siitä. Tämäkin voi olla helpottanut omaa oppimista, kun ei ole näin ajatellut. Rytmin kuuntelu ja kuuleminen on jonkinlainen lähtökohta.

      Hitaassa valssissa täytyy sitä aikaa käyttää johonkin muuhunkin kuin pelkkään askeltamiseen, joka riittää aika pitkälle tavallisessa valssissa. Joko niitä nousuja ja laskuja tai sitten vähän muutakin ajatuksella swing and sway. Sopivan lyhyt mutta voimakas eka askel, jotta löytyy sitä nousua ja pituutta ja kestoa seuraaville kahdelle. Yksi hyvä harjoite on tanssia hidasta pelkästään yksi tai kaksiaskelisina versiona, siinä pääsee ehkä siihen rytmiin kiinni.

      Ja ei ole asiaa tuntevan vastaus aiheesta vaan ihan omasta kokemuksesta.
      Polkasta ei ole mitään sanottavaa, koska en sitä välitä edes tanssia, pari kertaa vuodessa tulee mentyä buggitellen jos sattuu olemaan sopiva kappale.

    • Heinäntekoa

      Ensiksi tulee mieleen missä ja kuinka paljon kursseja on käyty. Yksittäiset tunnin tai kahden harjoitukset tuskin monellekaan riittävät. Uskoisin tarvittavan vähintään syksyn tai kevään kestävän kurssituksen, tunti kerran viikossa. Tosin jostain syystä polkkakurssit kestävät usein vain noin 2-4h tunnin pätkiin jaettuna.

      Itsellä ei ollut mitään ongelmia hitaan valssin oppimisessa, siis ne peruskäännökset oikealle ja vasemmalle. Opettelin kilpatanssin alkeiskursseilla. Vaikka valssi ja hidas valssi ovat luonteeltaan erilaisia, ainakin itse ajattelen ne tasarytmisiksi ts. jokaisella askeleella viivytään yhtä kauan. Lavoilla näyttäisi moni tanssivan valssia siten, että ensimmäiseen askeleeseen käytetään noin sama aika kuin kahteen viimeiseen yhteensä. Lisäksi monet ottavat toisen askeleen ensimmäisen viereen, mutta toinen kuuluisi olla yhtä pitkä kuin ensimmäinen. Veikkaisin, että näin tekevillä on suurimmat vaikeudet oppia hidasta valssia. Saattaisi jopa olla viisainta opetella ensi perusvalssi tasatahtiseksi. Hitaassa valssissa on sitten vain maltettava käyttää enemmän aikaa per askel. Ja tähän auttaa paljon, kun käyttää hitaan valssin selkeitä nousuja ja laskuja, ykkösellä ensin polvista alas ennenkuin lähtee etenemään, kakkosella noustaan jo päkiälle ja maltetaan nautiskella päkiöillä vielä kolmosella. Ei mikään täydellinen oppikirjaselitys. Näillä periaatteilla ei pitäisi tuottaa vaikeuksia tanssia "valssia" välinopeuksillakaan, kun vain vähentää nousuja ja laskuja musiikin nopeutuessa.

      Yksi paljon oppimiseen vaikuttava asia on tanssipari. Erityisesti polkan opettelussa toisen olisi jo syytä osata hyvin, mutta harvoin on näin kursseilla. Myös opetustavalla on suuri merkitys. Ainakin minuun tehosi tapa, jossa ei paljoa selitelty mihin jalkoja asetellaan, vaan aloitettiin polkan vauhtisista erilaisista hyppelyistä. Jo toisella tunnilla hyppelyt muuntuivat oikeaksi polkaksi ja alkoi sujua muutamien parien kanssa. Aikaisemmin olin käynyt 2-3 parin tunnin mittaista kurssia tuloksetta. Huomattava myös, että swing-polkan saattaa oppia paljon helpommin, ja onhan niitä muitakin mahdollisuukia hypähdellä polkan tahtiin. Tanssin oppimiseen vaikuttaa paljolti myös vuosien aikana opitut muut liikunnalliset taidot, tasapainon hallinta, ketteryys ym.

    • joskus-kilpaillut

      Ja jos jossain tarvitaan sitä ylävartalovientiä niin hitaassa valssissa. Mitä hitaampi valssi sitä pidemmät askeleet, niin pysyy paremmin tahdissa.

      • metrinmitallaeimerkityst

        Kyllä se kuitenkin on tarkkaanottaen niin, että mitä hitaampi valssi (tai rokettirolli), sitä pidemmät AJAT pär otettu askel. Askeleen pituudella metreissä ei ole mitään tekemistä hitaimmankaan eikä nopeimmankaan valssin kanssa, koska mikään tunnetuista tansseista ei synny jalan liikkeestä, vaan jalan liike syntyy eli on seuraus tanssista. Eli tanssi on jalan liikkeen syy eikä päinvastoin.


      • Tanssiontahtijuttu

        Ehkä tarkoittanet että musiikin tahtiosoitus on se, joka määrää jalan ja muidenkin ruumiinosien liikkeet.


      • ruumistanssiimatojenkans
        Tanssiontahtijuttu kirjoitti:

        Ehkä tarkoittanet että musiikin tahtiosoitus on se, joka määrää jalan ja muidenkin ruumiinosien liikkeet.

        Vaikka en tanssilattialla teekään mitään sen suurempaakaan numeroa tanssitaidoistani, niin sen verran kuitenkin suosittelisin sinunkin tekemään ja suosittelemaan tanssipartnerillesi numeroa siitä niin, että kummallekaan teistä ei tulisi eikä siten jäisikään tunnetta siten, että ruumiin kanssa siinä tanssittiin.


      • kellohameheilahtaa

        Ruumis se on sinullakin ja kai siinä aivoja lukuunottamatta muutkin ruumiinosat ennen kuin ruumiiksi muututkaan...


      • Eijunalauta

        Taitaa olla puurot ja vellit pahasti sekaisin tuolla, joka juttelee "ruumiin kanssa" tanssimisesta.


      • daadirlandaada

        Meillähän on sanonta "vain kuolleen ruumiini yli", joten sen mukaan olisi olemassa myös elävä ruumis.


      • ruumiistailmoitettavapol
        daadirlandaada kirjoitti:

        Meillähän on sanonta "vain kuolleen ruumiini yli", joten sen mukaan olisi olemassa myös elävä ruumis.

        Mutta ruumisauton kuljettajahan on joka kerta heitetty elinkautisekseen linnaan sen jälkeen, kun ruumisauton kyydissä ei ollutkaan ruumista. Ja muutenkaan ruumiiseensekaantujia eivät ole nykymotoiset yhteiskunnat kovin hyvillä katselleet ja luulenpa, että hänelle kuka ryhtyy ruumiin kanssa julkisesti tanssipaikalla tanssimaan, käy kyllä kovin huonosti.


      • kellohameheilahtaa

        Elävä ihminen ei ole ruumis, mutta elävällä ihmisellä on ruumis ruumiinosineen. Runollisesti ruumis on ihmisen "maallinen maja". Näin ainakin minun kielitajuni mukaan. mutteihan se ollut ollenkaan keskustelun pointti--- ärsyttää nämä viisasta esittävät, jotka tuovat asiaankuulumattomat kommenttinsa esiin. Minusta on vahinko, jos keskustelu täällä olisi sallittu vain vähintään laudatur-tason kirjoittajille, ennen kuin he oppivat tyylittelemään ja kirjoittamaan-- aikuisten oikeesti. Oikeakielisyys testataan ihan muilla foorumeilla. Tanssitaan ja puhutaan tanssista me viisaammat...


      • vartalosionniinuskomaton
        kellohameheilahtaa kirjoitti:

        Elävä ihminen ei ole ruumis, mutta elävällä ihmisellä on ruumis ruumiinosineen. Runollisesti ruumis on ihmisen "maallinen maja". Näin ainakin minun kielitajuni mukaan. mutteihan se ollut ollenkaan keskustelun pointti--- ärsyttää nämä viisasta esittävät, jotka tuovat asiaankuulumattomat kommenttinsa esiin. Minusta on vahinko, jos keskustelu täällä olisi sallittu vain vähintään laudatur-tason kirjoittajille, ennen kuin he oppivat tyylittelemään ja kirjoittamaan-- aikuisten oikeesti. Oikeakielisyys testataan ihan muilla foorumeilla. Tanssitaan ja puhutaan tanssista me viisaammat...

        Etäs Danny ja Armi? Kuvitteleppa mitä siitä olisi seurannut, jos he olisi laulaneet niin suloinen oot sun ruumiisi on niin uskomaton. Kyllä se olisi ollut vähintäänkin poliisiasian paikka sanon minä!


      • kellohameheilahtaa

        vielä kerran: ruumiinkulttuuri on liikuntaa ja toisaalta on olemassa dekkariseura nimeltään Ruumiin kulttuuri. Omassa kielessäni saatan hyvin sanoa, että vaelluksella mieli lepää ja ruumis rasittuu. Yritettyhän sitä keho sanaa kovasti tuputtaa, mutten ainakaan minä ole innostunut. Aivan asiayhteydestä riippuu, kuinka tuo ruumis-sana tulkitaan. Tanssiontahtijuttu kirjoitti aivan oikein ruumiinosista tanssin yhteydessä. Nyt loppui minun osaltani tämä typerä vääntö.


      • eitanssikalmonkaa
        kellohameheilahtaa kirjoitti:

        vielä kerran: ruumiinkulttuuri on liikuntaa ja toisaalta on olemassa dekkariseura nimeltään Ruumiin kulttuuri. Omassa kielessäni saatan hyvin sanoa, että vaelluksella mieli lepää ja ruumis rasittuu. Yritettyhän sitä keho sanaa kovasti tuputtaa, mutten ainakaan minä ole innostunut. Aivan asiayhteydestä riippuu, kuinka tuo ruumis-sana tulkitaan. Tanssiontahtijuttu kirjoitti aivan oikein ruumiinosista tanssin yhteydessä. Nyt loppui minun osaltani tämä typerä vääntö.

        Ainakaan ruumiin hallintaa edes edistyneillekään ei ole tanssikursseilla pidetty. Ja ruumiin huoltoa ennen eikä jälkeen tanssikurssien ole pidetty. Kyllä tämä mielestäni osoittaa jokseenkin kiistatta sen, että näissä tanssiharrastuspiireissä ruumista pidetään (vaikka sitä ei kukaan ääneen tohdi sanoakaan) kalmon synonyyminä.


    • Helppo muistisääntö 2 pitkää ja päkiöille nousu toisen askeleen lopussa ja lyhyt vaihto ,eli 3.s askel päkiöillä. (Toinen pitkä askel suuntautuu sivulle, eikä taakse) . Näin kilpatanssissakin mennään,kuten lavoillakin ( pitäisi osata).

    • kellohameheilahtaa

      Muutama vuosi sitten kun opettelin hidasta valssia tykästyin kovasti tähän Hilton basic waltz videoon. Erityisesti toinen osio, jossa iskut luetellaan musiikin päälle auttoi hahmottamaan ja löytämään rytmin. Kokeile!
      https://www.youtube.com/watch?v=sTU55Lwc-Y4

    • ihanaamenoa

      Hyvä video hitaasta valssista. Harvoin näkee lavoilla vaan noin pitkiä askeleita. Usein se on sellaista köpöttämistä, etenkin vanhuksilla.

      • kellohameheilahtaa

        Toinen esimerkki

        https://www.youtube.com/watch?v=daPvv_1dcuc
        Tässä esitetyt kuviot opetetaan videon alussa hyvin tarkasti ja selkeästi siten, että osiotaan voi toistaa vaikka kuinka monta kertaa.
        Koko Suomi tanssii on mainio opetusvideosarja ja löytynee varmaan vaikka kirjastosta
        tämä videosarja on meille yli 60 v paritanssiin hurahtaneille ollut mahtava opetuspaketti ja olemme löytäneet valtavasti uutta tanssiimme siitä. Ihan kivalta tuntuu saada kommentteja: tuollalailla tanssiminen on varmasti vienyt vuosia, ihanaa katsottavaa, olen koko illan teitä katsonut jne...syvinpänä ilo liikunnasta. Suosimme tanssipaikkoja, jossa tilaa riittää ja usein mahtavia paikallisia musikantteja ja jätämme väliin suursuosikit. Meidän suosikkilistalla: Juha Vartiainen, Teuvo Vuoti, Sami Rosholm, Marko Jolkkonen, Armi/Matti Afrikan tähti, Tanssintaika,
        Pepe Enroth, Hannu Hautaniemi, Raimo Laamanen, Jussi Roponen, Sari Koivikko Kuunhopea Pohjanmaan Pelimiehet, Jari Partanen Ajansävel, Ake Pääkkö ja viimeksi Unikuva jyllätti positiivisesti....monia muita. Ei pidä paikkaansa, mitä haastateltu sanoi siinä uudessa tanssiohjelmassa, että Suomessa olisi 12 kunnon tanssimusiikkiyhtyettä, onneksi niitä on paljon enemmän ja esim. Anna-Liisa Räsänen mainitsi siitä, että myös yhtyeen pitää nykytilanteessa tyytyä pienempiin korvauksiin ja olla pitämässä tanssilavoja/seurantaloja yms hengissä.


      • Parinkanssaehkä
        kellohameheilahtaa kirjoitti:

        Toinen esimerkki

        https://www.youtube.com/watch?v=daPvv_1dcuc
        Tässä esitetyt kuviot opetetaan videon alussa hyvin tarkasti ja selkeästi siten, että osiotaan voi toistaa vaikka kuinka monta kertaa.
        Koko Suomi tanssii on mainio opetusvideosarja ja löytynee varmaan vaikka kirjastosta
        tämä videosarja on meille yli 60 v paritanssiin hurahtaneille ollut mahtava opetuspaketti ja olemme löytäneet valtavasti uutta tanssiimme siitä. Ihan kivalta tuntuu saada kommentteja: tuollalailla tanssiminen on varmasti vienyt vuosia, ihanaa katsottavaa, olen koko illan teitä katsonut jne...syvinpänä ilo liikunnasta. Suosimme tanssipaikkoja, jossa tilaa riittää ja usein mahtavia paikallisia musikantteja ja jätämme väliin suursuosikit. Meidän suosikkilistalla: Juha Vartiainen, Teuvo Vuoti, Sami Rosholm, Marko Jolkkonen, Armi/Matti Afrikan tähti, Tanssintaika,
        Pepe Enroth, Hannu Hautaniemi, Raimo Laamanen, Jussi Roponen, Sari Koivikko Kuunhopea Pohjanmaan Pelimiehet, Jari Partanen Ajansävel, Ake Pääkkö ja viimeksi Unikuva jyllätti positiivisesti....monia muita. Ei pidä paikkaansa, mitä haastateltu sanoi siinä uudessa tanssiohjelmassa, että Suomessa olisi 12 kunnon tanssimusiikkiyhtyettä, onneksi niitä on paljon enemmän ja esim. Anna-Liisa Räsänen mainitsi siitä, että myös yhtyeen pitää nykytilanteessa tyytyä pienempiin korvauksiin ja olla pitämässä tanssilavoja/seurantaloja yms hengissä.

        Valtava määrä outoja nimiä, lähes kaikki. Yksin en rohkenisi noihin tansseihin lähteä. Mutta jos saisin sen "koko suomi tanssii naisen" parikseni, niin voisin kokeilla.


    • Kuunnelkaamusiikkia

      Polkassa pitää vaan olla riittävän nopeat jalat.
      Pari kertaa on nainen pyytänyt että voisiko mennä hitaampaa rytmmiin.
      No ei voi.
      Ongelma tulee myös siitä jos toinen loikkii liian pitkiä askeleita. Pitää antaa aikaa sille joka on sillä hetkellä kiertämässä pitemmän matkan. Mahtaako kukaan ymmärtää?

      • vaihteluvirkistää

        Onneksi polkkaakin voi tanssia useilla eri askelluksilla ja tyyleillä.


      • Yleisiäperiaatteita

        Mahtaako kirjoittaja ymmärtää mitä puhuu? Jos loikkii pitkillä käyttämättä etenemiseen pääasiassa nilkkoja todennäköisesti jää rytmistä jälkeen. Kummallekaan ei voi antaa lisäaikaa, silloinkin vuorotellen pudottaisiin rytmistä. Johtoon siirtyvän on otettava pitempiä askelia kuin edestä väistävän. Polkassa auttanee jos vuorotellen tulee kapeammalla ja leveämmällä haara-asennolla alas.

        Sama periaate askelpituuksista on valssin ja monissa muissakin käännöksissä. Valssissa, hidas tai nopea, harmittavankin usein toivoisi naisen liikkuvan rohkeammin eteenpäin vuorollaan, muuten eteneminen meinaa pysähtyä. Hitaassa valssissa myös kolmas askel voi olla monissa tilantenteissa etenevä kuten ensimmäinen ja toinen askel, tosin aika lyhyt. Vaikka sanotaan toisen askeleen tulevan sivulle, on sekin etenevä koska samalla myös käännytään. Muutenkin lavoilla lienee järkevintä pyrkiä melko suoraviivaiseen etenemiseen, paitsi ohitus- ja väistötilanteissa, vaikka oppikirjat kertoisivat muuta.


      • Rytmitajuinen

        Hyvä "kuunnelkaa musiikkia" ! Se on juuri se musan tahtiosoitus jonka tahtiin pitää pomppia, liitää ja kiitää.


      • KurssitKäyty
        Rytmitajuinen kirjoitti:

        Hyvä "kuunnelkaa musiikkia" ! Se on juuri se musan tahtiosoitus jonka tahtiin pitää pomppia, liitää ja kiitää.

        Polkassa kuten myös hitaassa valssissa on "perusrytmiin" opetetut askeleet.
        Hidas valssimusiikki antaa vapaalleviennille erittäin hyvät edellytykset. Täytyy vain kuunnella melodiaa ja näin tanssia soitettava musiikin (kappaleen) mukaan ja välttää perusrytmiä jota ei edes soiteta. Tämä "perusrytmihän" on kuulijan alitajunnassa eikä sitä aina edes soiteta. Eli esim. Suurinosa lahoilla soitettavasta musiikista 4/4tahtilaji tarkoittaa neljää neljäsosanuottia. Vaan silti on tahteja joissa on ainoastaan yksi nuotti. Yksi kokonuotti. Kertokaa nyt TANSSITAITOISET miksi tanssitte kolme askelta tahdin aikana, jossa soitetaan ainoastaan yksi sointu?
        Etenkin toivoisin vastausta "standarikuviomieheltä."


      • daadirlandaada
        KurssitKäyty kirjoitti:

        Polkassa kuten myös hitaassa valssissa on "perusrytmiin" opetetut askeleet.
        Hidas valssimusiikki antaa vapaalleviennille erittäin hyvät edellytykset. Täytyy vain kuunnella melodiaa ja näin tanssia soitettava musiikin (kappaleen) mukaan ja välttää perusrytmiä jota ei edes soiteta. Tämä "perusrytmihän" on kuulijan alitajunnassa eikä sitä aina edes soiteta. Eli esim. Suurinosa lahoilla soitettavasta musiikista 4/4tahtilaji tarkoittaa neljää neljäsosanuottia. Vaan silti on tahteja joissa on ainoastaan yksi nuotti. Yksi kokonuotti. Kertokaa nyt TANSSITAITOISET miksi tanssitte kolme askelta tahdin aikana, jossa soitetaan ainoastaan yksi sointu?
        Etenkin toivoisin vastausta "standarikuviomieheltä."

        Tuntuu välillä, että tästä tanssimisesta tehdään liian hienoa ja monimutkaista. En ole itse musikaalinen enkä näistä tahdeista ja nuoteista mitään ymmärrä, joten en tiedä, kuinka rytmikkäästi edes osaan tanssia ja varmasti jää tosi monta nuottia kuulematta. Yritän kuitenkin tulkita musiikkia siten kuin sen itse kuulen ja viedä daamille tätä tulkintaa mahdollisimman selkeästi mutta pehmeästi. Joskus onnistuu toisinaan ei. Menen standardikuvioita, niitä paria kolmea, jotka on sattunut oppimaan, mutta kun noiden osaaminen loppuu lyhyeen, niin sitten vain on pakko mennä soveltaen loput. Välillä tuntuu, ettei olisi koskaan pitänyt mennä tanssikurssille, niin ei tajuaisi kuinka vähän sitä osaa.


      • jalkaeitanssi
        KurssitKäyty kirjoitti:

        Polkassa kuten myös hitaassa valssissa on "perusrytmiin" opetetut askeleet.
        Hidas valssimusiikki antaa vapaalleviennille erittäin hyvät edellytykset. Täytyy vain kuunnella melodiaa ja näin tanssia soitettava musiikin (kappaleen) mukaan ja välttää perusrytmiä jota ei edes soiteta. Tämä "perusrytmihän" on kuulijan alitajunnassa eikä sitä aina edes soiteta. Eli esim. Suurinosa lahoilla soitettavasta musiikista 4/4tahtilaji tarkoittaa neljää neljäsosanuottia. Vaan silti on tahteja joissa on ainoastaan yksi nuotti. Yksi kokonuotti. Kertokaa nyt TANSSITAITOISET miksi tanssitte kolme askelta tahdin aikana, jossa soitetaan ainoastaan yksi sointu?
        Etenkin toivoisin vastausta "standarikuviomieheltä."

        Eihän standardikuviota jaloilla tanssita. Vartalossa oleva vartalon painopiste tanssii standardikuviota, minkä takia jalka joutuu siirtymään vartalon painopisteen alle, jotta musiikin mukaan liikahtanut (tanssiva) painopiste ei tipahtaisi tanssilattialle!


      • Eijunalauta

        "Kurssit käyneen" kannattaa suunnistaa seuraavaksi musiikin teorian kurssille. Tai sitten jollekin muulle, sellaiselle, jossa käsityskykyä hieman avitetaan.


      • Musiikkitunnitottamatta
        KurssitKäyty kirjoitti:

        Polkassa kuten myös hitaassa valssissa on "perusrytmiin" opetetut askeleet.
        Hidas valssimusiikki antaa vapaalleviennille erittäin hyvät edellytykset. Täytyy vain kuunnella melodiaa ja näin tanssia soitettava musiikin (kappaleen) mukaan ja välttää perusrytmiä jota ei edes soiteta. Tämä "perusrytmihän" on kuulijan alitajunnassa eikä sitä aina edes soiteta. Eli esim. Suurinosa lahoilla soitettavasta musiikista 4/4tahtilaji tarkoittaa neljää neljäsosanuottia. Vaan silti on tahteja joissa on ainoastaan yksi nuotti. Yksi kokonuotti. Kertokaa nyt TANSSITAITOISET miksi tanssitte kolme askelta tahdin aikana, jossa soitetaan ainoastaan yksi sointu?
        Etenkin toivoisin vastausta "standarikuviomieheltä."

        Koska mielestäni en osaa tanssia hyvin standardikuvioita ajoituksen, vartalonkäytön enkä minkään muun osatekijän suhteen, vaan koen jatkuvasti olevan tarvetta oppia paremmin, tuskin olen oikea henkilö vastaamaan. Musiikin teoriasta osaan vielä vähemmän. Monta kertaa kyllä huomaan musiikista, että olisi pitänyt mennä esim. joku valssin tahti mieluummin yhdellä tai kahdella askeleella (vartalonsiirrolla) kuin kolmella. Tällaista kyllä opetetaankin, mutta kun millään sitä musiikkia ei meinaa tajuta etukäteen, jotta ehtisi ajoissa toimia. Eikös se reaktioaikakin ole useimmilla sekunnin kymmenyksiä, vaikka keskittyisi vain yhden iskun(nuotin?) kuulemiseen, vrt. pikajuoksun startti. Tilanne vaikeutuu radikaalisti, kun musiikissa kilputtaa tai muuten ääntelee useita soittimia useita kertoja sekunnissa ja eri voimakkuuksilla ja taajuuksilla. Muuttuvaan perusnopeuteen on selvästi helpompi mukautua kuin yksittäisiin ja hetkellisiin iskuihin/ääniin. En ollut varma siitäkään onko valssi 4/4.

        Jotenkin tällaisten musiikillisten elementtien ymmärtämättömyydestä tai niiden kuulemisesta moittiminen kuulostaa omien taitojen elvistelyltä. Olisiko joku musiikkiin vahvemmin liittyvä keskustelufoorumi sopivampi? Tai moittimisen sijaan olisi parempi antaa meille rautalankavinkkejä musiikin ymmärtämiseen. Musiikin ulkoaopettelua (jatkuvaa tanssikappaleiden kuuntelua) en kelpuuta vinkiksi. Monilla se ymmärtäminen (kuuleminen) luultavasti perustuu tuohon.


      • metsäeinäypuiltataas
        Musiikkitunnitottamatta kirjoitti:

        Koska mielestäni en osaa tanssia hyvin standardikuvioita ajoituksen, vartalonkäytön enkä minkään muun osatekijän suhteen, vaan koen jatkuvasti olevan tarvetta oppia paremmin, tuskin olen oikea henkilö vastaamaan. Musiikin teoriasta osaan vielä vähemmän. Monta kertaa kyllä huomaan musiikista, että olisi pitänyt mennä esim. joku valssin tahti mieluummin yhdellä tai kahdella askeleella (vartalonsiirrolla) kuin kolmella. Tällaista kyllä opetetaankin, mutta kun millään sitä musiikkia ei meinaa tajuta etukäteen, jotta ehtisi ajoissa toimia. Eikös se reaktioaikakin ole useimmilla sekunnin kymmenyksiä, vaikka keskittyisi vain yhden iskun(nuotin?) kuulemiseen, vrt. pikajuoksun startti. Tilanne vaikeutuu radikaalisti, kun musiikissa kilputtaa tai muuten ääntelee useita soittimia useita kertoja sekunnissa ja eri voimakkuuksilla ja taajuuksilla. Muuttuvaan perusnopeuteen on selvästi helpompi mukautua kuin yksittäisiin ja hetkellisiin iskuihin/ääniin. En ollut varma siitäkään onko valssi 4/4.

        Jotenkin tällaisten musiikillisten elementtien ymmärtämättömyydestä tai niiden kuulemisesta moittiminen kuulostaa omien taitojen elvistelyltä. Olisiko joku musiikkiin vahvemmin liittyvä keskustelufoorumi sopivampi? Tai moittimisen sijaan olisi parempi antaa meille rautalankavinkkejä musiikin ymmärtämiseen. Musiikin ulkoaopettelua (jatkuvaa tanssikappaleiden kuuntelua) en kelpuuta vinkiksi. Monilla se ymmärtäminen (kuuleminen) luultavasti perustuu tuohon.

        Itsekeksitty kuvio saattaa tuntua etenkin musiikintulkinnallisesti väitettynä loistavalta valinnalta tilanteessa, jossa huomataan, että äsken olisi pitänyt tulla musiikin tulkinta. Tämä on kuitenkin standardikuvioon verrattuna täysin kehno valinta, sillä itsekeksittyjen kuvioittensa erikoismiehillehän tulee tanssipaikalla ollessa tai viimeistään tanssipaikalta lähtiessä mieleen, että tänä iltana olisi ehkä pitänyt olla jollain toisella tanssipaikalla ja mieluummin jonkun naisen kanssa.

        Kuinka itsekeksimiensä kuvioittensa erikois mies siis pystyisi viemään itsekeksimänsä kuvionsa itsekeksimällään viennillään itsekeksimässään tanssiasennossa musiikintulkinnallisesti katsottuna oikealla hetkellä, kun hän ei pysty päättelemään edes sitä millä hetkellä kullekin tanssipaikalle pitäisi tulla, vaikka tanssipaikkoja tulee paljon pidemmillä varoitusajoilla kuin musikintulkintaa edellyttäviä nuotteja.


      • trefleksijuttuja
        metsäeinäypuiltataas kirjoitti:

        Itsekeksitty kuvio saattaa tuntua etenkin musiikintulkinnallisesti väitettynä loistavalta valinnalta tilanteessa, jossa huomataan, että äsken olisi pitänyt tulla musiikin tulkinta. Tämä on kuitenkin standardikuvioon verrattuna täysin kehno valinta, sillä itsekeksittyjen kuvioittensa erikoismiehillehän tulee tanssipaikalla ollessa tai viimeistään tanssipaikalta lähtiessä mieleen, että tänä iltana olisi ehkä pitänyt olla jollain toisella tanssipaikalla ja mieluummin jonkun naisen kanssa.

        Kuinka itsekeksimiensä kuvioittensa erikois mies siis pystyisi viemään itsekeksimänsä kuvionsa itsekeksimällään viennillään itsekeksimässään tanssiasennossa musiikintulkinnallisesti katsottuna oikealla hetkellä, kun hän ei pysty päättelemään edes sitä millä hetkellä kullekin tanssipaikalle pitäisi tulla, vaikka tanssipaikkoja tulee paljon pidemmillä varoitusajoilla kuin musikintulkintaa edellyttäviä nuotteja.

        Käsittämätöntä, että musiikintulkinnan hienouksista kouhottaa eniten ne kenellä on niin hitaat trefleksit, että ne tajuaa vasta pari tuntia oltuaan tulleensa väärälle lavalle. Miten ne mukamas vois tajuta, että seuraavaks tulee misiikintulkinta nuotti semmoisella trefleksillä.


      • Itsekeksimätkuviot
        jalkaeitanssi kirjoitti:

        Eihän standardikuviota jaloilla tanssita. Vartalossa oleva vartalon painopiste tanssii standardikuviota, minkä takia jalka joutuu siirtymään vartalon painopisteen alle, jotta musiikin mukaan liikahtanut (tanssiva) painopiste ei tipahtaisi tanssilattialle!

        Tässä taas näkee 'standardimiehen" epätoivo.
        "Vartalossa oleva vartalon painopiste tanssii standardikuviota, minkä takia jalka joutuu siirtymään vartalon painopisteen alle, jotta musiikin mukaan liikahtanut (tanssiva) painopiste ei tipahtaisi tanssilattialle!"

        Siis et oikeesti ymmärrä mitään musiikkiin tanssimisesta. Ei siis ihme jos et kiinnosta lavoilla ketään.

        Se on totta . Jalat seuraa vartaloa, muuten tapahtua sinun mainitsema tipahtuminen.
        Koita joskus unohtaa ne kursseilla opetetut "askeleet" ja kuuntellet vain sitä musiikia. Annat kehosi liikkua "musiikkiin" ja jos siinä onnistut. Olet oppinut tanssiin ja siinä samalla hurmannut naisen jota olet tanssittanut.
        Eli. Kuuntelet. Liikunta kehoasi musiikin mukaan. Kuten tiedät, jalat liikkuu mukana. Näin sinun tarvitsee enään päätellä musiikista, liikuttaako jalkoja yhdellä hitaalla, vai kahdella nopealla askeleella. Vartalohan etenee musiikin mukaan ja nyt timmaat askeleiden mitat vauhdin mukaan.
        Helppoa. Ainoa harmi on ettet meinaa päästä irti seuraajasta, Vaan siihenkin tontut aina pian.


    • valzzi

      Eihän hitaassa valssissa ole kuin kaksi asiaa jotka ovat tärkeitä: toinen askel on pisin ja ota kaikki askeleet kunnolla (vrt tavallisen valssin lyhyt lattiassa käyttö).
      Nämä minulle opetti hyvin pitkän kilpatanssiuran ja tanssinopetuksen omaava henkilö.

    • upealtanäytti

      Näin lähinnä katsojana usein ihmettelen, miten jotkut pystyvät etenemään hitaassa valssissa niin nopeasti, vaikka se tanssi näyttää aivan rauhalliselta. Itse joskus kokeillut, mutta eihän siitä mitään tullut.

    • senhuomannut

      Juju piilee vasemmassa käännöksessä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1887
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1267
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1204
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      969
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      848
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      39
      844
    Aihe