Laitonta tehdä.
Mutta jos potilas haluaa tai omainen haluaa että irrotetaan letkut ja annetaan mennä, eli kuolee, niin eiks se ole eutanasiaa?
Lopetetaan myös nesteytys, ja lääkkeet, kun tilanne toivoton,jotka kuitenkin vielä pitäneet hengissä, mitäs se nimeltään?
Aktiivinen eutanasia Suomessa kielletty
38
443
Vastaukset
- ö-Öö
En tiedä
Miksi kutsuttanee. Tosiasia kuitnkin on, on tapauksia, joissa päätöksen henkilön elämästä ja sen jatkuvuuddsta päättää joku muu, kuin potilas itse. Siis lekuri, jokin omaishoitaja, omainen, ehkä muitakin, jotka voivat päättää asiasta.
Niin, potilaalla ei itsellään ole oikeutta päättää elintoimintojensa lakkauttamisesta siinä vaiheessa enää, kun on dingdong. Ihan hyvä niin. Mutta ongelma on, jos potilas päättänyt aiemmin, täyspäisenä olessaan asiasta, sillä ei ole merkitystä.
Eutanasia noin sanana, käsitteenä halutaan kiletää. Kukaan ei ikinä oikein puhu just siitä, joku päättää nesteytyksen lopettamisesta, joku päättää lääkityksistä tms. Tässä keississä ongelma on, Eutanasia on itsemurha, nesteytyksen lopettaminen on murha. Yksikään lekuri tms. ei tietenkään halua julistautua murhaajaksi. Ei yksikään omainen. Mutta het ovt kilvan tuomitsemassa potilan omaa tahtoa, tehdä jossain vaiheessa omapäättöisesti itsemurha.
Hö, murha, kuin murha. Onks niissä paljoakaan eroa? Voin kertoa, kyllä on.
=DW=Noinhan se on. Potilas ei varmaankaan saa Suomessa itse päättää letkujen irroittamisesta tai nesteytyksen lopettamisesta, jos on tajuissaan eikä tietysti tajuttomana. Elvytyskielto hoitotestamentissa helpottaa ratkaisun tekemistä, mutta sitäkään ei kuulemma aina noudateta. Kurjaa on, jos omaisissa sattuu olemaan joku uskonkiihkoilija, joka kieltää tuskista päästämisen.
- Käsitteetkuntoon
Eutanasia on armomurha ja se on ihan eri asia kuin itsemurha.
- kylmätotuus
Käsitteetkuntoon kirjoitti:
Eutanasia on armomurha ja se on ihan eri asia kuin itsemurha.
Eutanasia ei ole armomurha!
Sana tarkoittaa hyvää kuolemaa tai armokuolemaa. - kylmätotuus
jocus kirjoitti:
Noinhan se on. Potilas ei varmaankaan saa Suomessa itse päättää letkujen irroittamisesta tai nesteytyksen lopettamisesta, jos on tajuissaan eikä tietysti tajuttomana. Elvytyskielto hoitotestamentissa helpottaa ratkaisun tekemistä, mutta sitäkään ei kuulemma aina noudateta. Kurjaa on, jos omaisissa sattuu olemaan joku uskonkiihkoilija, joka kieltää tuskista päästämisen.
Onko sinulla tiedossasi tapaus, jossa elvytyskieltoa ei ole noudatettu?
Kuulopuheisiin en luota.
Jos on niin, että joku voi "kävellä" hoitotestamentin yli, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä. - Ei.hoitoalan.osaamista
kylmätotuus kirjoitti:
Kuulopuheisiin en luota.
Jos on niin, että joku voi "kävellä" hoitotestamentin yli, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.Minulla on tieto että muistisairas potilas on elvytetty penisilliinillä parinkin keuhkokuumeen jälkeen. Hoitotahto oli ettei elvytetä. Tämä potilas makasi tiedottomana monta vuotta, mutta sydän vain jaksoi pumpata. Tytär on itse sos.alan ihminen ja kävi isää koko ajan katsomassa. En usko hänen valehtelevan. Eli näköjään vaatii aktiivisen sukulaisen tai ystävän mukanaoloa, että toteutetaan ainakin jossakin tapauksessa. Voihan olla niinkin, että uusi hoitaja alkaa heti elvyttää, eikä ole tietoinen hoitotahdosta. Aina ei viesti kulje, niin että mitäpä sitä syyttelemään.
Olen kyllä muitakin tapauksia kuullut, ettei olisi ollut peräti tvssä ohjelma, mutta jääköön nämä sinne huhujen sekaan.
En ole uskaltanut itse tehdä hoitotahtoa, jos vaikka haluaisin muuttaa mieleni. Kuka menee sanomaan, kun puhumattomana makaan, mitä ymmärrän. Olen seurannut paria muistisairasta (toinen kuollut-toinen elää). En menisi toteamaan vaihetta milloin potilas ei ymmärrä vaikka ei puhukaan. Ja lääkärilläkin on vain oma mielipiteensä, miten hänkään tismalleen tietäisi potilaan ymmärryksen tilan. - siilenämää2
Kannattaa tehdä hoitotahto että miten haluaa toimittavan silloin kun itse ei enää kykene siitä kertomaan. Nesteytys ei ihmiselämää pelasta siinä vaiheessa kun elimistö ei enää sitä kykene vastaanottamaan. Lisää vaan potilaan kärsimyksiä kun neste kertyy elimistöön.
- siilenämää2
kylmätotuus kirjoitti:
Kuulopuheisiin en luota.
Jos on niin, että joku voi "kävellä" hoitotestamentin yli, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.Tuo että elvytyskieltoa ei ole noudatettu voi johtua siitä että ihminen on mennyt elottomaksi paikassa jossa hänen elvytyskieltonsa ei ole saatavilla.
- siilenämää2
Ei.hoitoalan.osaamista kirjoitti:
Minulla on tieto että muistisairas potilas on elvytetty penisilliinillä parinkin keuhkokuumeen jälkeen. Hoitotahto oli ettei elvytetä. Tämä potilas makasi tiedottomana monta vuotta, mutta sydän vain jaksoi pumpata. Tytär on itse sos.alan ihminen ja kävi isää koko ajan katsomassa. En usko hänen valehtelevan. Eli näköjään vaatii aktiivisen sukulaisen tai ystävän mukanaoloa, että toteutetaan ainakin jossakin tapauksessa. Voihan olla niinkin, että uusi hoitaja alkaa heti elvyttää, eikä ole tietoinen hoitotahdosta. Aina ei viesti kulje, niin että mitäpä sitä syyttelemään.
Olen kyllä muitakin tapauksia kuullut, ettei olisi ollut peräti tvssä ohjelma, mutta jääköön nämä sinne huhujen sekaan.
En ole uskaltanut itse tehdä hoitotahtoa, jos vaikka haluaisin muuttaa mieleni. Kuka menee sanomaan, kun puhumattomana makaan, mitä ymmärrän. Olen seurannut paria muistisairasta (toinen kuollut-toinen elää). En menisi toteamaan vaihetta milloin potilas ei ymmärrä vaikka ei puhukaan. Ja lääkärilläkin on vain oma mielipiteensä, miten hänkään tismalleen tietäisi potilaan ymmärryksen tilan.Elvytetty penisilliinillä? Hauska ennenkuulematon ilmaisu :). Elvytystilanteessa on kiire, siinä ei penisilliini ehdi potilaan henkeä pelastamaan :DD. Sen sijaan esim vaikeasti dementoituneelle voidaan tehdä elvytyskielto, mutta siihen myös voidaan kirjata mitä hoidetaan ja mitä ei hoideta esimerkiksi laitetaanko nenämahaletku jos lakkaa syömästä tai hoidetaanko infektiot antibiooteilla tai laitetaanko suoneen nesteytystä jos lakkaa syömästä.
- Ei.hoitoalan.osaamista
siilenämää2 kirjoitti:
Elvytetty penisilliinillä? Hauska ennenkuulematon ilmaisu :). Elvytystilanteessa on kiire, siinä ei penisilliini ehdi potilaan henkeä pelastamaan :DD. Sen sijaan esim vaikeasti dementoituneelle voidaan tehdä elvytyskielto, mutta siihen myös voidaan kirjata mitä hoidetaan ja mitä ei hoideta esimerkiksi laitetaanko nenämahaletku jos lakkaa syömästä tai hoidetaanko infektiot antibiooteilla tai laitetaanko suoneen nesteytystä jos lakkaa syömästä.
Nimimerkkini osoittaa etten osaa termejä. Hoitotahdossa oli ettei lääkitä keuhkokuumetta, siihenhän vanhus usein kuolee. Sitä paitsi hoitaja ei omin päin anna penisilliiniä, vain lääkäri määrää. Tarkoitin kuitenkin sitä että hoitotahtoa ei oltu noudatettu ennen kuin omainen puuttui asiaan.
- siilenämää2
Ei.hoitoalan.osaamista kirjoitti:
Nimimerkkini osoittaa etten osaa termejä. Hoitotahdossa oli ettei lääkitä keuhkokuumetta, siihenhän vanhus usein kuolee. Sitä paitsi hoitaja ei omin päin anna penisilliiniä, vain lääkäri määrää. Tarkoitin kuitenkin sitä että hoitotahtoa ei oltu noudatettu ennen kuin omainen puuttui asiaan.
Jos hoitotahdossa luki etä ei elvytetä se ei sisällä kieltoa siitä etteikö infektioita hoideta vaan se pitää tuoda hoitotahdossa erikseen esille. Elvytyskielto ei tarkoita sitä ettei muuta hoitoa annettaisi.
kylmätotuus kirjoitti:
Kuulopuheisiin en luota.
Jos on niin, että joku voi "kävellä" hoitotestamentin yli, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.Tiedän tapauksen, että lääkäri on määrännyt elvytettäväksi potilaan vastoin hänen hoitotahtoaan. Tajuttomuus ei tietysti riitä, vaan potilaan on oltava elvytystä vaativassa tilassa. Minulla on elvytyskielto, koska en halua hidasta tuskallista kuolemaa, jota seuraan juuri nyt hyvin läheltä. Tämän henkilön kohdalla myös elvytyskiellossa on ongelma, kun kirurgit eivät halua tehdä leikkausta juuri elvytyskiellon vuoksi. Kuulemma kuolema leikkauspöydälle huonontaisi sairaalan tilastoja. (Ja tämä on kuulopuhe, johon uskon.)
- kylmätotuus
jocus kirjoitti:
Tiedän tapauksen, että lääkäri on määrännyt elvytettäväksi potilaan vastoin hänen hoitotahtoaan. Tajuttomuus ei tietysti riitä, vaan potilaan on oltava elvytystä vaativassa tilassa. Minulla on elvytyskielto, koska en halua hidasta tuskallista kuolemaa, jota seuraan juuri nyt hyvin läheltä. Tämän henkilön kohdalla myös elvytyskiellossa on ongelma, kun kirurgit eivät halua tehdä leikkausta juuri elvytyskiellon vuoksi. Kuulemma kuolema leikkauspöydälle huonontaisi sairaalan tilastoja. (Ja tämä on kuulopuhe, johon uskon.)
Tajuttomuus ei voi tietenkään olla yleisesti syynä siihen, ettei potilasta elvytettäisi.
Minua ihmetyttää sellainen tilanne, että kirurgit kieltäytyisivät leikkauksesta pelkästään sen vuoksi, että potilaalla on elvytyskielto. Pitäisin todennäköisempänä syynä sitä, ettei leikkauksesta ole hyötyä potilaalle.
Oletus, että kuolema leikkauspöydälle ja sen vaikutus sairaalan maineeseen vaikuttaisi kirurgien päätöksiin, on aivan uskomaton väite.
En usko siihen pätkääkään. Minulla on asiasta monia omakohtaisia kokemuksia, joten en turvaudu kuulopuheisiin.
Oletko ajatellut tarkentavasi hoitotahtoasi erilaisia tilanteita varten, jotta tahtosi todellakin toteutuisi?
Minä en ole, koska listasta tulisi niin pitkä, ettei kukaan jaksaisi sitä lukea.
Voimia sinulle ja läheisellesi. kylmätotuus kirjoitti:
Tajuttomuus ei voi tietenkään olla yleisesti syynä siihen, ettei potilasta elvytettäisi.
Minua ihmetyttää sellainen tilanne, että kirurgit kieltäytyisivät leikkauksesta pelkästään sen vuoksi, että potilaalla on elvytyskielto. Pitäisin todennäköisempänä syynä sitä, ettei leikkauksesta ole hyötyä potilaalle.
Oletus, että kuolema leikkauspöydälle ja sen vaikutus sairaalan maineeseen vaikuttaisi kirurgien päätöksiin, on aivan uskomaton väite.
En usko siihen pätkääkään. Minulla on asiasta monia omakohtaisia kokemuksia, joten en turvaudu kuulopuheisiin.
Oletko ajatellut tarkentavasi hoitotahtoasi erilaisia tilanteita varten, jotta tahtosi todellakin toteutuisi?
Minä en ole, koska listasta tulisi niin pitkä, ettei kukaan jaksaisi sitä lukea.
Voimia sinulle ja läheisellesi.En olisi maininnut koko asiaa, jos ei kysymys olisi ollut nimenomaan sairaalan maineesta. Tieto on peräisin sairaalan henkilökunnalta, joten se ei ole ihan pelkkä huhu. Leikkauksen viivyttäminen on aiheuttanut komplikaatioita, ja nyt leikkaus tehdään.
- Ei.hoitoalan.osaamista
siilenämää2 kirjoitti:
Jos hoitotahdossa luki etä ei elvytetä se ei sisällä kieltoa siitä etteikö infektioita hoideta vaan se pitää tuoda hoitotahdossa erikseen esille. Elvytyskielto ei tarkoita sitä ettei muuta hoitoa annettaisi.
Niin tämä omainen on hoitoalan ammattilainen, hänen mukaansa hoitotahtoa ei oltu noudatettu, vaan antibiootteja oli annettu keuhkokuumeeseen. En tiedä hoitotahdon sanamuodosta. Itse ajattelisin että viestintähäiriö, en usko että kukaan alkaa jänkäämään tarkoituksella hoitotahtoa vastaan.
- hempppavvn
dv niin hakoteillä et ei mitään rajaa, enkä jaksa opettaa.
- Ei.hoitoalan.osaamista
No mutta kirjoita ihmeessä sen mitä paremmin tiedät. Hyvää tietoa tämän ikäisille.
- Eutanasia
Letkut saa irrottaa, se on täysin sallittua, että luopuu kaikista hoitotoimenpiteistä.
Eutanasia tarkoittaa, että potilas avustetaan kuolemaan, vaikka myrkkyruiskeella...
Siis hoitotoimenpiteistä saa luopua - eutanasia on sitä, että avustetaan kuolemaan tekemällä sellainen toimenpide joka johtaa kuolemaan.- Tiiinamari
eli esim. irrotetaan hengityskoneesta.
- siilenämää2
Tiiinamari kirjoitti:
eli esim. irrotetaan hengityskoneesta.
Yleensä silloin potilaan aivot ovat jo kuolleet.
- Googella
Se on tietysti aktiivisen vastakohta eli passiivinen eutanasia.
- sillälähtee
Aina voi pyytää paikalle pappia ja neuvoa häntä seisomaan happiletkun päällä.
- ainaainaaina
kun irrotetaan koneista ja letkuista se on aktiivista eutanasiaa vaikka sehän on laitonta suomessa.
- siilenämää2
Tuota kutsutaan sattohoidoksi.
- siilenämää2
tai ainakin saattohoidoksi
- 1eero
Tätiäni pidettiin letkuissa mut lopulta totesi että turhaa viivyttelette kun lopputulos on tiedossa niin ottakaa minut pois letkuista, siitä hän vain nukkui pois.
Entä jos ei pysty itse päättämään kai lääkäri tekee päätöksen vai kuinka. - siilenämää2
1eero kirjoitti:
Tätiäni pidettiin letkuissa mut lopulta totesi että turhaa viivyttelette kun lopputulos on tiedossa niin ottakaa minut pois letkuista, siitä hän vain nukkui pois.
Entä jos ei pysty itse päättämään kai lääkäri tekee päätöksen vai kuinka.Tarkoitatko letkuilla infuusioletkuja vai mitä? Lääkäri pystyy tekemään päätöksiä lääketieteellisiin syihin vedoten. Riippunee tapauksesta, kaikki tapaukset eivät ole identtisiä. Ja ennusteesta. Jos mahdollista, kysytään potilaan itsensä tai omaistensa mielipidettä mutta päätöksen tekee aina lääkäri.
- vfihims
Mulla on aika paljon juoppoja omaisia ja aina elossa on läsnä ollut slummimaailman raadolllisuus sosiaalipuolen ongelmineen -tietää kokemustensa perusteeella olevansa ihmisten kuolematoiveiden kohde - työeläkeläinen. On paljonkin immeisiä joille olisi pitänyt saada aikanaan lähestymiskielto voimaan
väkivaltaisuuksien vuoksi. Sukuvihat olleet sitä luokkaa ettei koko elämän aikana ole ollut rauhaa.
Mun mielestä esm pienten lasten äitinä aikoinaan sukurutsalla ja katolisen kirkon lastenraiskausrikosperinteillä aiheutettiin korvaamatonta vahinkoa aikanaan hyvin monille ihmisille,
Tautisessa maailmssa. - RealistiN
Minun ystäväni nukkuu parhaillaan jo ikiunen esiunta. Häntä ei letkuruokita ja nesteytetä. Voimakkaiden kipujen vuoksi hänet eilen nukutettiin, ja pidetään unessa kunnes menehtyy, armollisina mitä laki sallii.
- ajatukset-siellä
RealistiN
Nyyyyyyyhhhhh, viesti teki kipeetä, koskeeeee,,, huudan tuskaani taivaisiin,
ei kai satu olemaan sama ihminen joka on poislähdössä,
syöpä voitti,
miksi kuolema koskee jälkeenjäävien sydämmiin niin pahoin,
- jumalanpilkkaa
Jumala on kattokaas syövänkin luonut ja tarkoituksella ihmisiin istuttanut. Sitä älköön ihmis puoskarit yrittäkö parantaa!
Samoin on lääketeollisuuden ja lääkkeiden jakelun kanssa. Jumala on taudin tarkoittanut ja kohdistanut viisaasti niin, että sen lääkitseminen parantamismielessä on jumalanpilkkaa!- Puurotvellitsekaisin
Mitä tekemistä minkäänlaisella jumalalla on sen kanssa, että ihminen ihan itse tyhmyydessään ja tietämättömyydessään pilaa ja tärvää oman kehonsa?
- kysynn
Aika vahvana mielestäni menneen ajan natsismin perinteet elää joissakin lahkojen toimintamalleissa.
Kuulun väkiryhmään joiden verihyhmiinnkuuluvia ihmisiä on vain 15% maailman väestöstä. EU säädösten mukaan olisin oikeutettu hoitoon - uskontolahkolaisten kyläläisten mielestä en. Maailman verikaupan kerrotaan alkujaaan olleen sotavuosina ilotatalojen toiminnalla varojen hankintaa - naisia ja lapsiakin hyödyntäen . Etnistä puhdistustako? - vfhimsf
Luomakunnan ideoinnissa mustan humusmullan osuudesssa maa tarvitsee kaikki elolliset luomuksensa - niin kasvit, hyönteiset, matonsa kuin matelijansa - ihmisiäkin maata hoitamaan ja rikastamaan - ei ainoastaan tappamaan ja tuhoamaan kaikkia ekosysteemejä nurin vihansa vimmoissa tai omaa seksismiään ihannoiden - onko ihmisetkään lopulta hyönteisiäkään kummempia otuksia maan päällä tallustaessaan muitten nisäkkäisten joukossa?
- näinsennä
Lääkärit joutuvat tekemään jatkuvasti hoitopäätöksiä, ihan tavalliselta terveyskeskusvastaanotolta alkaen, eikä ne ole suinkaan merkityksettömiä potilaan loppuelämän keston kannalta, mutta kaikkea mahdollista hoitoa vaan ei ole aina annettavissa tai siinä muita reunaehtoja, raha on yksi oleellinen, potilaan ikä ja kunto myös.
Tsiinä avustamaan tai päättämään.oki potilaalla itsellään on aina oikeus kieltäytyä hoidosta tai ottaa myrkkyä, kunhan omaiset ei ala siinä avustamaan. - samakuied
Paitsi kaikkia syöpiäkään - myös ihan kaikkia ydinmateriaaliaalien säteilyjen kirkkauttakaan eivät ihmiset -ei liion muutkaan luomakuntain otukset kestä ylivoimien menevinä - siksi hevosillakin pitäisi aina olla silmäsuojukset kuljetusten aikana liikenteessä. E i mun mielestä ole jumalanpilkkaa sekään asia että tutkittua tietoa ja asiaa ihmiset hyödyntävät niin koulutuksessa kuin työssäkin maan rajassa eläessään ja toimissaan - toiset ovat valon lapsia - toisten rakastaessa pimeyttä - tai henkistä ja hengellistä sortomeininkiä ja pelkojen lietsomista - maanpäällisiin asioihin kuuluu raha-asiatkin enkä tykkää kerettiläisten tyylistä - kun rahat kirstuun kilahtaa - oitis sielut taivaaseen vilahtaa ......jne.....
- tuleva_ongelmajäte
MInusta ihmisille pitäisi jakaa itsehoito-armomurhapilleri. Minä ainakin ottaisin sen heti kun jalat menisivät alta tai muisti alkaisi reistata vakavasti. Ei tarvitsisi nyrhätä kurkkua poikki tai hirttää itseään. Järveen voisi kävellä keskitalvella. Jos nyt tulee enää pakkasiakaan...
Ajatelkaa, mitä maksaisi yhteiskunnalle maksaa hoitoni esim. kymmenen vuotta vuodeosastolla! En halua sinne!
Ihmisellä pitäisi olla valinnanvapaus. Pyssyäkään ei Suomessa saa ostettua.
Ei vielä ajankohtaista, mutta pitäisi varautua mahdollisuuksien mukaan.- Itsariaparee
Onkohan siitä tehty koskaan mitään tutkimusta, minkä kokoinen osa ihmisistä ajattelee laillasi, noin prosentteina. Eutanasia-aiheesta puhuttaessa sen kieltäjät voittavat aina jostain kummallisesta syystä ja silti, vaikka he ovat tyyppejä, joilla ei ole mitään tietoa ja kokemusta niistä asioista, joihin eutanasian tarve perustuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2272003Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101758Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse561251Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801075Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171008TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15950- 46865
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89864- 70802
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42794