Koulu maksaa, lapset eivät ole ilmaisia

Nimetön

Lukekaapa viestiketju "Koulu kiusaa vanhempia". Olen opettaja, ja luen viestejä tukka pystyssä.
Joidenkin vanhempien mielestä lapselle ei tarvitse ostaa talviurheiluvälineitä, koska peruskoulu on ilmainen, eivätkä siis urheiluvälineet saa maksaa. Joidenkin vanhempien mielestä retket ja opintokäynit pitää lopettaa, koska perheillä ei ole varaa maksaa 10-20 euroa vuodessa lapsensa retkistä.
Itse opettajana ehdotan nyt tällaista ratkaisua:
Koska en nyt yhtään tiedä, mitä juuri te, minun oppilaitteni huoltajat asioista ajattelette, niin tulkaa syyskuussa luokkamme vanhempainiltaan ja kertokaa selkeästi mielipiteenne näistä asioista! Viimeksi iltaan saapui 32 oppilaan luokastani vain 12 vanhemmat. He päättivät, että eivät halua ryhtyä myymään mitään ja ehdottivat, että jokainen toisi opelle retkirahan , josta sitten vuoden mittaan reissutaan. Jos tämä päätös ei kaikkia miellyttänyt, olisi kannattanut olla siellä vanhempainillassa. Jos te taas olette sitä mieltä, että peruskoulu on ilmainen, niin kertokaa sitten sekin. Silloinhan ei retkiä tehdä. Minulle on helpompaa pitää normaalit koulutunnit, sopii hyvin sekin.
Ilman talviurheiluvälineitä on vaikea noudattaa valtakunnallista opetussuunnitelmaa. Mikäli olette sitä mieltä, että teitä ei voi velvoittaa välineitä hankkimaan, on yhteys otettava korkeampiin päättäjiin. Minä opena olen puun ja kuoren välissä. Minun on pakko noudattaa opetussuunnitelmaa.

74

4947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perus-pertsa

      Talviurheikuvälineongelma ratkeaa sillä, että suurimmassa osassa kouluja on lainattavia välineitä.Niitä voi kerätä varastoon, vanhemmat lahjoittavat pieneksi jääneitä jne.
      Retkiongelma on visaisempi.Hyväosaisten opettajien on varmaankin vaikea ymmärtää köyhiä perheitä joilla rahaa ei yhtäkkiä ole antaa vaikka 10:tä euroa.
      Luokilla tulisi varmaan olla retkikassa, jonne kerättäisiin varoja läpi vuoden.
      Minua todella harmittavat nämä kaikkitietävät"opet"
      joilla ei todellisen elämän ongelmista ole mitään tietoa.

      • 12-Vuotias Opiskelija

        Opettajat ei ole edelleen hyvä osasia! Kirjoitin Iltasanomiin vantaan säästöistä niin mistä te luulette että me revitään ne retkirahat? Jos vanhemmat ei vanhempien illassa anna lastensa myydä? Pitäiskö ne kinuta kunnalta? Ja ne jolla ei ole varaa antaa sitä 10 euroa retkikassaan niin olkoon tulematta mihinkään sitten. Miksi lapsia tehdään jos ei ole varaa antaa sille rahaa? Ja miten te sitten keräisitte jos ette anna lasten myydä jotain tai antamalla rahaa sinne? Opettajanko ne on sinne vipattava? JÄRKI HOI ÄLÄ JÄTÄ!


      • Nimetön
        12-Vuotias Opiskelija kirjoitti:

        Opettajat ei ole edelleen hyvä osasia! Kirjoitin Iltasanomiin vantaan säästöistä niin mistä te luulette että me revitään ne retkirahat? Jos vanhemmat ei vanhempien illassa anna lastensa myydä? Pitäiskö ne kinuta kunnalta? Ja ne jolla ei ole varaa antaa sitä 10 euroa retkikassaan niin olkoon tulematta mihinkään sitten. Miksi lapsia tehdään jos ei ole varaa antaa sille rahaa? Ja miten te sitten keräisitte jos ette anna lasten myydä jotain tai antamalla rahaa sinne? Opettajanko ne on sinne vipattava? JÄRKI HOI ÄLÄ JÄTÄ!

        Olen iloinen, että sinunkaltaisiasi nykynuoria on kasvamassa. Sinusta tulee vastuun kantamiseen kykenevä aikuinen, joka ymmärtää olla hankkimatta lapsia, ellei ole valmis maksamaan lasten aiheuttamia kustannuksia.


    • Jope

      etteivät lapseni saisi sinua opettajakseen. Lukekaapa tämän nimettömän opettajan mielipide "koulu kiusaa vanhempia"-viestiketjusta.

      • köyhä

        ostan lapselle sukset, maksavat hunajaa, lapsi käyttää niitä yhden kerran talvessa,ja senkin kerran sataa vettä.(ensi talvena pienet). Mun pienistä rahoista on ostettu turha kapistus, jolla oltais syöty viikonloppuna ja vähän seuraavallakin viikolla. Jos on pienituloinen tai työtön, miettii kaksikin kertaa, onko varaa suksiin.
        Äläkä yhtään viisastele kirpputorisuksista, et niitä laita jalkaan itsekään.
        Entäs jos niitä lapsia on monta, sukset katkeilleet ja varastettu, entä sitten.
        Ai että otti taas otsalohkosta tämä kirjoitus taas, laita ne lapset kävelylle tai jumppaan.
        Ruvetkaa opet vastustamaan sen hiihdon opetusta.


      • voi perh.
        köyhä kirjoitti:

        ostan lapselle sukset, maksavat hunajaa, lapsi käyttää niitä yhden kerran talvessa,ja senkin kerran sataa vettä.(ensi talvena pienet). Mun pienistä rahoista on ostettu turha kapistus, jolla oltais syöty viikonloppuna ja vähän seuraavallakin viikolla. Jos on pienituloinen tai työtön, miettii kaksikin kertaa, onko varaa suksiin.
        Äläkä yhtään viisastele kirpputorisuksista, et niitä laita jalkaan itsekään.
        Entäs jos niitä lapsia on monta, sukset katkeilleet ja varastettu, entä sitten.
        Ai että otti taas otsalohkosta tämä kirjoitus taas, laita ne lapset kävelylle tai jumppaan.
        Ruvetkaa opet vastustamaan sen hiihdon opetusta.

        niitä välineitä saa kovasti jo hommata esikoulusta lähtien.on suksia,luistimia,vaikka minkälaista pulkkaa ja liukuria.osa varmasti löytyy jo valmiiksi,mutta varsinkin sukset ja luistimet ovat suurempia investointeja.en ymmärrä mikä pakkohomma tuo luistelukin on ku tuntuu että jos 6vuotias ei heti luistele ku taitoluistelija,niin heti ollaan vanhemmille huomauttamassa!meidän 6vuotiaamme on alkanut vihaamaan luistelua koska opettaja moittii lapsen kuullen.kannustamisella esim.pääsee paljon pitemmälle.


      • Nimetön
        köyhä kirjoitti:

        ostan lapselle sukset, maksavat hunajaa, lapsi käyttää niitä yhden kerran talvessa,ja senkin kerran sataa vettä.(ensi talvena pienet). Mun pienistä rahoista on ostettu turha kapistus, jolla oltais syöty viikonloppuna ja vähän seuraavallakin viikolla. Jos on pienituloinen tai työtön, miettii kaksikin kertaa, onko varaa suksiin.
        Äläkä yhtään viisastele kirpputorisuksista, et niitä laita jalkaan itsekään.
        Entäs jos niitä lapsia on monta, sukset katkeilleet ja varastettu, entä sitten.
        Ai että otti taas otsalohkosta tämä kirjoitus taas, laita ne lapset kävelylle tai jumppaan.
        Ruvetkaa opet vastustamaan sen hiihdon opetusta.

        Ei meillä maikoillakaan ole mitenkään hyvät palkat. Olen ostanut omille lapsilleni Keltaisesta pörssistä tai hesarin lauantaimarkkinoilta polkupyöriä ja suksipaketteja, ihan hyväkuntoisia ja tosi halvalla. Nyt, kun lapset alkavat olla siinä iässä, etteivät enää kasva pituutta, olen ostanut yhdet sukset ja yhdet luistimet uutena.Ne käytettyinä ostetut olen edelleen myynyt kirpparilla eteenpäin.Samalla tavoin toimin aikoinaan lastenvaunujen kanssa. Käytän paljon kierrätystä, miksi et sinä?


      • työtön tyttörukka
        Nimetön kirjoitti:

        Ei meillä maikoillakaan ole mitenkään hyvät palkat. Olen ostanut omille lapsilleni Keltaisesta pörssistä tai hesarin lauantaimarkkinoilta polkupyöriä ja suksipaketteja, ihan hyväkuntoisia ja tosi halvalla. Nyt, kun lapset alkavat olla siinä iässä, etteivät enää kasva pituutta, olen ostanut yhdet sukset ja yhdet luistimet uutena.Ne käytettyinä ostetut olen edelleen myynyt kirpparilla eteenpäin.Samalla tavoin toimin aikoinaan lastenvaunujen kanssa. Käytän paljon kierrätystä, miksi et sinä?

        Minua elämä potkaisi ja jouduin työttömäksi pätkätyöstä vasten tahtoani. Saan noin 180 euroa kuussa käteen. Kai ymmärrät "nimetön" että jos opettajalla on tiukkaa niin mitä sitten on minun ja lapseni elämä. Tiedätkö miltä se tuntuu sanoa lapselle että meillä ei ole rahaa. Se tuntuu kuin puukkoa kierrrettäisiin sydämmessä, siltä se tuntuu.


      • Jope
        Nimetön kirjoitti:

        Ei meillä maikoillakaan ole mitenkään hyvät palkat. Olen ostanut omille lapsilleni Keltaisesta pörssistä tai hesarin lauantaimarkkinoilta polkupyöriä ja suksipaketteja, ihan hyväkuntoisia ja tosi halvalla. Nyt, kun lapset alkavat olla siinä iässä, etteivät enää kasva pituutta, olen ostanut yhdet sukset ja yhdet luistimet uutena.Ne käytettyinä ostetut olen edelleen myynyt kirpparilla eteenpäin.Samalla tavoin toimin aikoinaan lastenvaunujen kanssa. Käytän paljon kierrätystä, miksi et sinä?

        Viitaten viestiisi "koulu kiusaa vanhempia"- ketjussa,onko sinulla mielessä jonkinlaiset tulorajat, jonka alittavat eivät lapsia saisi tehdä?


      • Nimetön
        Jope kirjoitti:

        Viitaten viestiisi "koulu kiusaa vanhempia"- ketjussa,onko sinulla mielessä jonkinlaiset tulorajat, jonka alittavat eivät lapsia saisi tehdä?

        Jope hyvä,
        Ei lapsia pidä tehdä, ellei ole edellytyksiä niitä hyvin hoitaa ja kasvattaa. Ymmärtäisit kantani, jos olisit kymmeniä vuosia joutunut seuraamaan sitä, mitä minä olen joutunut. Omat vanhempani olivat pienipalkkaisia työläisiä ja olen itse käyttänyt toisten vanhoja vaatteita ja varusteita. Mutta he kykenivät kuitenkin kasvattamaan minut kunnolla. Olen jopa suvun ensimmäinen korkeakoulututkinnon suorittanut! Valitettavasti lapsia syntyy usein sellaisille, joille työnteko on myrkkyä ja yhteiskunnan odotetaan maksavan kaikki kännykät sun muut.Usein vanhempien oman elämän ilot pannaan etusijalle, lapsista ei niin väliä. Minua riepoo nuo vanhemmat. Olen pahoillani, jos loukkaan kunnollsia, tahattomuttaan tai sairauttaan työttömiä ihmisiä. Heidän kannattaa kertoa tilanteestaan opettajalle, joka hoitaa heidän lapsensa retket sun muut huomaamattomasti ja hienovaraisesti. Olen kohdistanut kritiikkini ihmisiin, jotka periaatteesta eivät osallistu esim. retkien kustannuksiin, vaikka rahaa olisi. Edelleen olen sitä mieltä, että luisteluun ja hiihtoon kannattaisi satsata, vaikka itse kyseisiä lajeja vihaisikin. Välineitä saa lainaksi useimmista kouluista, jos ei kerta kaikkiaan niitä voi hankkia.Omassa koulussani järjestetään parin vuoden välein vaihtopörssi, jossa saa halvalla ostaa tai vaihtaa suksia ja luistimia.


      • Isä Vantaalta
        Nimetön kirjoitti:

        Jope hyvä,
        Ei lapsia pidä tehdä, ellei ole edellytyksiä niitä hyvin hoitaa ja kasvattaa. Ymmärtäisit kantani, jos olisit kymmeniä vuosia joutunut seuraamaan sitä, mitä minä olen joutunut. Omat vanhempani olivat pienipalkkaisia työläisiä ja olen itse käyttänyt toisten vanhoja vaatteita ja varusteita. Mutta he kykenivät kuitenkin kasvattamaan minut kunnolla. Olen jopa suvun ensimmäinen korkeakoulututkinnon suorittanut! Valitettavasti lapsia syntyy usein sellaisille, joille työnteko on myrkkyä ja yhteiskunnan odotetaan maksavan kaikki kännykät sun muut.Usein vanhempien oman elämän ilot pannaan etusijalle, lapsista ei niin väliä. Minua riepoo nuo vanhemmat. Olen pahoillani, jos loukkaan kunnollsia, tahattomuttaan tai sairauttaan työttömiä ihmisiä. Heidän kannattaa kertoa tilanteestaan opettajalle, joka hoitaa heidän lapsensa retket sun muut huomaamattomasti ja hienovaraisesti. Olen kohdistanut kritiikkini ihmisiin, jotka periaatteesta eivät osallistu esim. retkien kustannuksiin, vaikka rahaa olisi. Edelleen olen sitä mieltä, että luisteluun ja hiihtoon kannattaisi satsata, vaikka itse kyseisiä lajeja vihaisikin. Välineitä saa lainaksi useimmista kouluista, jos ei kerta kaikkiaan niitä voi hankkia.Omassa koulussani järjestetään parin vuoden välein vaihtopörssi, jossa saa halvalla ostaa tai vaihtaa suksia ja luistimia.

        Entäs kun ne, joilla on rahaa, kylvävät sitä leuhkasti ja toiset, joilla ei ole rahaa, eivät voi juuri ropoakaan antaa. Eikö oppilaiden epätasa-arvo juuri näin pahene? Eivät nuo varakkaat sitä tosiaankaan vaivihkaa tee. Kyllä koko kylä sitten tietää, että Eeron isän bussilla tässä mennään ja Ossin isä maksaa ruuat. Peruskoululaki ja muut on laadittu sitä varten, että oppilaat olisivat tasa-arvoisessa asemassa. Opettajien pitäisi noudattaa lakia ja kieltäytyä sellaisesta toiminnasta, jota kunta ei rahoita. Tai sitten retkiä tai muita saa olla vain noin joka kolmas vuosi. Ei jokavuotista nöyryyttämistä. Luulisi olevan opettajienkin etu, ettei tarvitse kaiken maailman retkiä järjestellä. Retkeilkööt perheet vapaa-aikanaan. Loppuu nurinat ja kaikilla on hyvä. Kyllä ne lapset niitä elämyksiä saavat pulkkamäessäkin.


      • Pyyhi kyyneleet
        Isä Vantaalta kirjoitti:

        Entäs kun ne, joilla on rahaa, kylvävät sitä leuhkasti ja toiset, joilla ei ole rahaa, eivät voi juuri ropoakaan antaa. Eikö oppilaiden epätasa-arvo juuri näin pahene? Eivät nuo varakkaat sitä tosiaankaan vaivihkaa tee. Kyllä koko kylä sitten tietää, että Eeron isän bussilla tässä mennään ja Ossin isä maksaa ruuat. Peruskoululaki ja muut on laadittu sitä varten, että oppilaat olisivat tasa-arvoisessa asemassa. Opettajien pitäisi noudattaa lakia ja kieltäytyä sellaisesta toiminnasta, jota kunta ei rahoita. Tai sitten retkiä tai muita saa olla vain noin joka kolmas vuosi. Ei jokavuotista nöyryyttämistä. Luulisi olevan opettajienkin etu, ettei tarvitse kaiken maailman retkiä järjestellä. Retkeilkööt perheet vapaa-aikanaan. Loppuu nurinat ja kaikilla on hyvä. Kyllä ne lapset niitä elämyksiä saavat pulkkamäessäkin.

        sinun lapsesi ei saa, niin ei sitten muidenkaan lapset saa saada mitään. Ja opettaja siitä vielä huolehtimaan! Olet vantaalta, tottakai, kaupungin vuokratalosta. Elä sinä vain omaa elämääsi, anna muiden "leuhkia," mitä sinä niistä välität? Emme mekään välitä sinusta. Rahalla "leuhkiminen" voi tarkoittaa myös sitä että voisi omistaan autta myös muita lapsia pääsemään mukaan retkille. Oletko kateuksissasi koskaan ajatellut niin? Sinunlaisillesi on paratiisi tuolla itärajan takana, tervemenoa sinne!


      • täsmälleen!

        kyllä rivien välistä niin paistaa läpi millainen ihminen tämä ope on...voin sanoa että noita open kommentteja lukiessani tulee kyllä niin mieleen poikani edellinen opettaja!luojan kiitos nyt koulua vaihdettuamme uusi opettaja on kuin taivaan lahja tähän entiseen korppi kotkaan verrattuna!kyllä opettajan varsinkin tulisi vähäsen miettiä mitä sammakoita suustaan päästelee-ELÄMÄ KOSTAA!!!!P.S.JOPE:LISÄÄN ILTA RUKOUS LISTAANI SINUNKIN RUKOUS AIHEESI!SE ON MIELESTÄNI RUKOUS JUMALAN MIELEEN,EIHÄN KUKAAN HALUA OPETTAJAA JOKA HARRASTAA KIUSAAMISTA PAHIMMASTA PÄÄSTÄ!!!ja kiiiitos jumalalle että poikani sai niin mukavan,inhimillisen,ymmärtäväisen ja kaikin puolin miellyttävän opettajan nyt uudessa koulussa!!!huh helpotusta!!!!!!!!itse asiassa tämän edellisen opettajan vainoomiset ja ilkeilyt olivat sitä luokkaa että jos itse olisin yhtään erilaisempi ihminen-niin piruuttani kyllä kostaisin menneet jollain tavalla,ja korkojen kera!!!kiittäköön onneaan tämä vanha lepakko,vanha piika,että minä olen uskovainen ihminen ja sen vuoksi en "voi"tällaiseen toimintaa ryhtyä...dääm!!!!


    • ruoska

      Kerrankin asiaa näiden kaikkien ruikutusten keskellä. Nämä mainitsemasi asiat ovat asenteesta kiinni. Sukset voi ostaa käytettynä 5 eurolla tai lainata naapurilta jos ei hiihto kiinnosta sen vertaa että ostaisi kokonaan omat. Samoin luistimet.

      Itse olen yksinhuoltajan lapsi ja kouluaikana raha ei todellakaan riittänyt hienouksiin, mutta aina oli sukset ja luistimet kun niitä tarvittiin. Jos ei omat, niin lainatut vähintään. Ja se parikymmentä euroa (silloisia markkoja muutama satanen) löytyi luokkaretkiä varten.

      Nyt kun itse olen aikuinen ja luultavasti myös jonain päivänä äiti, niin ymmärrän hyvin kirjoituksesi pointin. Jos ei lapsen asiat kiinnosta sen vertaa että tulisi vanhempainiltaa, niin on aivat turha valittaa.

      • kiusa se on pienikin kiusa

        Mitä tekemistä vanhempainilloilla on suksien kanssa? Ei mitään. Vanhempainilloissa puhutaan tärkeämmistä asioista kuin hikilautojen ostosta, tai lainaamisesta. Entäs kun täällä meidän pihassa ei asu kuin eläkeläisiä ja yksi vauva ja meidän murkku, kirppareilla ei suksia myydä (pääkaup.seutu)ja ei haluta ostaa, mitäs tähän keksit vastaukseksi. Ei hesassa tarvii osata hiihtää, se pykälä joutais jo romukoppaan täälläpäin. Kotien tehtäväksi tuommoinen muinaismuisto, hiihtäkööt kersat ostarilla kaljakassin kanssa.


      • ruoska
        kiusa se on pienikin kiusa kirjoitti:

        Mitä tekemistä vanhempainilloilla on suksien kanssa? Ei mitään. Vanhempainilloissa puhutaan tärkeämmistä asioista kuin hikilautojen ostosta, tai lainaamisesta. Entäs kun täällä meidän pihassa ei asu kuin eläkeläisiä ja yksi vauva ja meidän murkku, kirppareilla ei suksia myydä (pääkaup.seutu)ja ei haluta ostaa, mitäs tähän keksit vastaukseksi. Ei hesassa tarvii osata hiihtää, se pykälä joutais jo romukoppaan täälläpäin. Kotien tehtäväksi tuommoinen muinaismuisto, hiihtäkööt kersat ostarilla kaljakassin kanssa.

        Ei itärajalla asuvankaan tarvitse osata ruotsia ja silti sitä koulussa opetetaan.

        Vanhempainillat liittyvät aiheeseen sillä tavoin, että siellä sovitaan asioista yhteisesti. Esimerkiksi juuri näistä rahojen keräyksistä sun muista. Turha ruveta vanhemmilla valittamaan että en maksa lapseni leirikoulua, jos ei ole nokkaansa näyttänyt vanhempainillassa jossa asiasta on päätetty. Jos hän olisi hilannut perseensä sinne niin hänen hyvin perusteltu oma ehdotuksensa olla menemättä leirikouluun tai kerätä rahat vaikka myymällä vessapaperia olisi kenties saanut kannatusta ja valittu enemmistön päätöksellä.

        Olen aivan varma että pääkaupunkiseudultakin löytyy käytettyjä urheiluvälineitä. Jos ei kirppareilta niin kauppojen ilmoitustauluilta tai vaikka huuto.netin tai keltaisen pörssin kautta. Mutta pakkohan se ei ole ostaa.


      • eiköyhämuttakuitenkin

        Joo, luulisi se 20€ jostain takinpohjalta löytyvän, kun se useimmilta löytyy niin helposti alkon kassalta, monta kertaa vuodessa. Niilläkin rahoilla lapset tekisivät jo välimerenmatkan!
        Me olemme ostaneet vanhimmalle eina uudet sukset ja pienemmät on sitten käyttäneet sitä mukaa samoja kun kasvavat. Hyvin on yhdet kamat kestäneet kolmella. Monoja olen saanut monasti kirpparilta 6-10 eurolla, todella hyviä. Luistimet ostan AINA kirpparilta, myös itselleni, ne maksaa siellä n. 8-14€ kannattaa. kannattaa kierrellä ja vertailla. Paljon ei tarvi kouluharrastuksiin panostaa, vaatii vaan vähän viitseliäisyyttä. Useimmat lapset nauttii luistelemisesta ja hiihtämisestä, aikuisten asenteet ne on mitkä tarttuu. jos ei itse harrasta näitä lajeja, voi olla harrastamatikin, mutta tarviiko asenteita lapsiinsakin tartuttaa?


      • ruoska
        eiköyhämuttakuitenkin kirjoitti:

        Joo, luulisi se 20€ jostain takinpohjalta löytyvän, kun se useimmilta löytyy niin helposti alkon kassalta, monta kertaa vuodessa. Niilläkin rahoilla lapset tekisivät jo välimerenmatkan!
        Me olemme ostaneet vanhimmalle eina uudet sukset ja pienemmät on sitten käyttäneet sitä mukaa samoja kun kasvavat. Hyvin on yhdet kamat kestäneet kolmella. Monoja olen saanut monasti kirpparilta 6-10 eurolla, todella hyviä. Luistimet ostan AINA kirpparilta, myös itselleni, ne maksaa siellä n. 8-14€ kannattaa. kannattaa kierrellä ja vertailla. Paljon ei tarvi kouluharrastuksiin panostaa, vaatii vaan vähän viitseliäisyyttä. Useimmat lapset nauttii luistelemisesta ja hiihtämisestä, aikuisten asenteet ne on mitkä tarttuu. jos ei itse harrasta näitä lajeja, voi olla harrastamatikin, mutta tarviiko asenteita lapsiinsakin tartuttaa?

        Ottakaa muut ruikuttajat mallia tästä kirjoittajasta. Kyllä rahaa laitetaan paljon turhempiikin asioihin ja kaikki on vain asenteesta kiinni.


    • Iskä

      Usein näillä lapsilla joilla ei ole suksia, luistimia ym. liikunnallisia vermeitä --> KUSTANNUS SYISTÄ. On kuitenkin pleikkareita, xboxeja ja muuta yhtä kehittävää.

      Kyllä se suurimmassa osassa tapauksista on vahempien valinnoista kiinni osallistuuko lapsi koulun liikuntatunneille ja retkiin. Luokkaretken tekee yhden konsolipelin hinnalla.

      Tuossa alempana jouku kirjoitti että ei osta kalliita suksia yhden hiihtokerran vuoksi ja samaan syssyyn kommentoi ettei kirpputori suksilla hiihdä kukaan... ASENNETTA isit ja äidit teidän kuuluisi olla siellä kotona niitä AIKUISIA!

      • iskä minäkin

        Älä iskä luule tietäväsi.
        Jos teillä on varaa kaikenlaiseen , niin se ei koske kaikkia. Kyllä Suomessakin ovat arvot koventuneet. Köyhyys on nykyisin anteeksiantamaton vamma, joka on aina oma syy, ja köyhät ovat moraalisesti alempiarvoisia, kun eivät toimi niinkuin hyväosaiset.


      • kun ei ole
        iskä minäkin kirjoitti:

        Älä iskä luule tietäväsi.
        Jos teillä on varaa kaikenlaiseen , niin se ei koske kaikkia. Kyllä Suomessakin ovat arvot koventuneet. Köyhyys on nykyisin anteeksiantamaton vamma, joka on aina oma syy, ja köyhät ovat moraalisesti alempiarvoisia, kun eivät toimi niinkuin hyväosaiset.

        Jos ei ole varaa suksiin, ei ole kyllä pleikkareihin eikä peleihin. Ei perhettä sillä pleikkarilla ruokita. ruoka vastaan sukset niin kyllä köyhällä se ruoka voittaa. ja todella yhtä hiihtokertaa varten nou tänk juu
        Kirppiksen suksetkin alkaa olla uusien hinnoissa, mee vaikka kattomaan, ja rojuja ei kukaan osta, fakta homma.
        eikä hiihtämättömyys tarkoita liikkumattomuutta, meillä liikutaan, vaikkei suksilla, kävellen, uiden, pyöräillen jne.


      • suksi ei luista

        Ei voi urheiluvälineitä verrata pleikkareihin ym.

        On kohtuutonta, että koulussa vaaditaan suksia ja luisitmia, pelitossuja, mailoja ym. jos niitstä lapsi ei ole kiinnostunut.

        Meillä kukaan lapsista ei juurikaan kotona hiihdä tai luistele, joten se jää koulun pakollisiin liikuntatunteihin. Meidän lasten koulussa hiidetään kolme- neljä kertaa vuodessa!!
        On siis kohtuutonta vaatia suksia ja luistimia, jos niitä ei tarvi! Silloin ne pitäisi olla lainattavissa koulusta!

        Tästä on kysymys, ei niinkään siitä, ettei niitä voisi ostaa. Mutta, kuka ostaa ne seisomaan turhaan kellariin?

        Koulussa pitäisi olla valinnaiset urheilutunnit,jotta sieltä kaikille löytyisi heitä itseään kiinnostava laji. On älytöntä hiihdättää lasta jos se ei kiinnosta. Vaihtoehtoja on monia, ja kyllä jokaiselle pitää löytää se omin juttu.

        Itse olin koulussa surkea hiihtämään, itku meinasi tulla monesti, ja mun hiihtämiset todellakin loppui kouluun, enkä sen jälkeen ole suksia jalkaani laittanu. Pakko hiihto tappoi minusta innostuksen,jos sitä joskus onkin ollutkaan. Näyttää myös siltä että lapsenikin on hiihtonsa hiihtäny.


      • Iskä
        suksi ei luista kirjoitti:

        Ei voi urheiluvälineitä verrata pleikkareihin ym.

        On kohtuutonta, että koulussa vaaditaan suksia ja luisitmia, pelitossuja, mailoja ym. jos niitstä lapsi ei ole kiinnostunut.

        Meillä kukaan lapsista ei juurikaan kotona hiihdä tai luistele, joten se jää koulun pakollisiin liikuntatunteihin. Meidän lasten koulussa hiidetään kolme- neljä kertaa vuodessa!!
        On siis kohtuutonta vaatia suksia ja luistimia, jos niitä ei tarvi! Silloin ne pitäisi olla lainattavissa koulusta!

        Tästä on kysymys, ei niinkään siitä, ettei niitä voisi ostaa. Mutta, kuka ostaa ne seisomaan turhaan kellariin?

        Koulussa pitäisi olla valinnaiset urheilutunnit,jotta sieltä kaikille löytyisi heitä itseään kiinnostava laji. On älytöntä hiihdättää lasta jos se ei kiinnosta. Vaihtoehtoja on monia, ja kyllä jokaiselle pitää löytää se omin juttu.

        Itse olin koulussa surkea hiihtämään, itku meinasi tulla monesti, ja mun hiihtämiset todellakin loppui kouluun, enkä sen jälkeen ole suksia jalkaani laittanu. Pakko hiihto tappoi minusta innostuksen,jos sitä joskus onkin ollutkaan. Näyttää myös siltä että lapsenikin on hiihtonsa hiihtäny.

        Jos ei taho! Ei kiinnosta! Evvk!

        Sekä aikuisten että lasten on hyvä kasvaa siihen ajatukseen että on asioita joita on tehtävä vaikka ei TAHO/KIINNOSTA!

        Kun alakoulussa lipsutaan niin yläkoulussa ei paljon näy oppilaita niillä tunneilla jotka ei kiinnosta/joita ei taho.

        Mitähän tästä tulee jos:
        * kotona ei tarvitse tehdä mitään mitä ei taho/kiinnosta
        * koulussa ei tarvitse tehdä mitään mitä ei taho/kiinnosta
        * armejaassa ei tarvitse tehdä mitään mitä ei taho/kiinnosta


        Kannattaa iltakahvin sijaan juoda Lipton teetä!


      • järvisetkö pannaan
        Iskä kirjoitti:

        Jos ei taho! Ei kiinnosta! Evvk!

        Sekä aikuisten että lasten on hyvä kasvaa siihen ajatukseen että on asioita joita on tehtävä vaikka ei TAHO/KIINNOSTA!

        Kun alakoulussa lipsutaan niin yläkoulussa ei paljon näy oppilaita niillä tunneilla jotka ei kiinnosta/joita ei taho.

        Mitähän tästä tulee jos:
        * kotona ei tarvitse tehdä mitään mitä ei taho/kiinnosta
        * koulussa ei tarvitse tehdä mitään mitä ei taho/kiinnosta
        * armejaassa ei tarvitse tehdä mitään mitä ei taho/kiinnosta


        Kannattaa iltakahvin sijaan juoda Lipton teetä!

        oiskos sen takia paljon yksinhuoltajia, vanhemmat ei tahtonu/halunnu koulussa hiihtää ja sen takia ne ei halua olla enää yhdessä, kun ne ei halua/ei kiinnosta.
        Elämää suurempi asia tämä hiihtäminen jos sitä vertaa muuhun.


      • Äiskäräiskä
        järvisetkö pannaan kirjoitti:

        oiskos sen takia paljon yksinhuoltajia, vanhemmat ei tahtonu/halunnu koulussa hiihtää ja sen takia ne ei halua olla enää yhdessä, kun ne ei halua/ei kiinnosta.
        Elämää suurempi asia tämä hiihtäminen jos sitä vertaa muuhun.

        En minäkään tajua miksi juuri hiihtämisestä tehdään se elämää suurempi asia jota jokaisen on PAKKO harrastaa.

        Selittäkääpä minulle, mikä siinä hiihtämisessä on niin korvaamatonta ja ihmeellistä, ettei lasta voi siitä vapauttaa aiheuttamatta lapsen kehitykselle korjaamattomia vahinkoja? Miksi juuri se liikuntamuoto on niin tärkeä? Mäntyrannan perinnönkö vuoksi, vai mistä syystä? Eihän lapsia pakoteta säveltämäänkään Sibeluksen perinnön vuoksi. Mikä hiihtämisessä on niin merkillistä?

        Itse inhoan sitä, olen aina inhonnut. Alle kouluikäisenä se vielä menetteli, kun olin ladulla isän kanssa, mutta kansakoulussa alkoi piina ja kidutus. Vihasin koulussa sitä että oli pakko hiihtää, omat vanhemmat pakottivat ottamaan sukset mukaan. Itkun kanssa kannoin ne kouluun. Oli nöyryyttävää olla aina se hidas ja kankea joka ei pysynyt muiden matkassa, johon muut suuttuivat ja opettaja oli kärsimätön ja ivallinen. Hiihdin niin että hiki valui vaatteiden alla, huohotin, huhkin, olin pyörtymäisilläni - ja silti jäin jälkeen, ja sekös kavereita nauratti tai ärsytti.

        Päätin jo silloin että jos saan joskus omia lapsia, jotka vihaavat sitä yhtä paljon kun minä ( siis niin että koko viikko menee sen takia pilalle, jo maanantaiaamuna on paha olla kun tietää että torstaina pitää hiihtää, että mieluummin kymmenen rokotusta ja viisitoista hammaslääkärikäyntiä päivässä kuin yksi hiihtotunti viikossa ), niin minun lasteni ei ole pakko. Päätöksessäni olen pysynyt: en pakota lapsiani sinne nöyryytettäväksi.


        Eikö lapsista kasva kunnon kansalaisia elleivät hiihdä? Kuinka minusta kumminkin tuli? Siksikö, kun minut pakotettiin hiihtämään? Eli, onko siis niin että jos äitini ei olisi aikanaan pakottanut minua ottamaan suksia mukaan kouluun hiihtopäivinä, olisin nyt vankilassa tai mielisairaalassa?

        En ole kuluneiden vuosien aikana huomannut että hiihtämisestä olisi elämääni mitään hyvää koitunut. Inhoan sitä.

        Ei se, että jokin asia on tylsää tai rasittavaa, ole mikään syy lintsata. Mutta hiihtäminen on yhdelle lapsistani nimenomaan NÖYRYYTTÄVÄÄ, kuten se oli minullekin, ja nöyryytyksiä en halua lapsilleni tieten tahtoen järjestää. Ei siitä ole tullut kiistoja opettajankaan kanssa. sanoin vain että tyttäreni ei hiihdä koska ei tahdo, ja se siitä.

        Moralisoikaa ja halveksikaa ihan vapaasti, ei hetkauta mitenkään.


      • Äiskäräiskä
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        En minäkään tajua miksi juuri hiihtämisestä tehdään se elämää suurempi asia jota jokaisen on PAKKO harrastaa.

        Selittäkääpä minulle, mikä siinä hiihtämisessä on niin korvaamatonta ja ihmeellistä, ettei lasta voi siitä vapauttaa aiheuttamatta lapsen kehitykselle korjaamattomia vahinkoja? Miksi juuri se liikuntamuoto on niin tärkeä? Mäntyrannan perinnönkö vuoksi, vai mistä syystä? Eihän lapsia pakoteta säveltämäänkään Sibeluksen perinnön vuoksi. Mikä hiihtämisessä on niin merkillistä?

        Itse inhoan sitä, olen aina inhonnut. Alle kouluikäisenä se vielä menetteli, kun olin ladulla isän kanssa, mutta kansakoulussa alkoi piina ja kidutus. Vihasin koulussa sitä että oli pakko hiihtää, omat vanhemmat pakottivat ottamaan sukset mukaan. Itkun kanssa kannoin ne kouluun. Oli nöyryyttävää olla aina se hidas ja kankea joka ei pysynyt muiden matkassa, johon muut suuttuivat ja opettaja oli kärsimätön ja ivallinen. Hiihdin niin että hiki valui vaatteiden alla, huohotin, huhkin, olin pyörtymäisilläni - ja silti jäin jälkeen, ja sekös kavereita nauratti tai ärsytti.

        Päätin jo silloin että jos saan joskus omia lapsia, jotka vihaavat sitä yhtä paljon kun minä ( siis niin että koko viikko menee sen takia pilalle, jo maanantaiaamuna on paha olla kun tietää että torstaina pitää hiihtää, että mieluummin kymmenen rokotusta ja viisitoista hammaslääkärikäyntiä päivässä kuin yksi hiihtotunti viikossa ), niin minun lasteni ei ole pakko. Päätöksessäni olen pysynyt: en pakota lapsiani sinne nöyryytettäväksi.


        Eikö lapsista kasva kunnon kansalaisia elleivät hiihdä? Kuinka minusta kumminkin tuli? Siksikö, kun minut pakotettiin hiihtämään? Eli, onko siis niin että jos äitini ei olisi aikanaan pakottanut minua ottamaan suksia mukaan kouluun hiihtopäivinä, olisin nyt vankilassa tai mielisairaalassa?

        En ole kuluneiden vuosien aikana huomannut että hiihtämisestä olisi elämääni mitään hyvää koitunut. Inhoan sitä.

        Ei se, että jokin asia on tylsää tai rasittavaa, ole mikään syy lintsata. Mutta hiihtäminen on yhdelle lapsistani nimenomaan NÖYRYYTTÄVÄÄ, kuten se oli minullekin, ja nöyryytyksiä en halua lapsilleni tieten tahtoen järjestää. Ei siitä ole tullut kiistoja opettajankaan kanssa. sanoin vain että tyttäreni ei hiihdä koska ei tahdo, ja se siitä.

        Moralisoikaa ja halveksikaa ihan vapaasti, ei hetkauta mitenkään.

        Toinen kamala asia, jota olen tehnyt (sen lisäksi, etten pakota lapsia hiihtämään):

        en halunnut pakottaa päiväkoti-ikäistä vanhinta lastani aikoinaan päiväkodissa päiväunille, koska ne olivat hänele yhtä kidutusta. Ko. poika lopetti päiväunien nukkumisen kotona 2-vuotiaana, ja päiväkodissa pakotettiin esikouluikäisetkin nukkumaan, että hoitajat saisivat olla vähän aikaa rauhassa. Hoitajien oman rauha tarve oli tietysti ihan ymmärrettävä asia, mutta minua ärsyti että asia naamioitiin tekopyhästi LASTEN tarpeeksi lepoon. Minun poikani ei todellakaan tarvinnut päivälepoa.

        Olin niin ilkeä, että puhuin omalle pojalleni erioikeuden olla menemättä lepohuoneeseen ja leikkimään sen aikaa hiljaa itsekseen. Ehtona oli, että hän tosiaan leikki hiljaa eikä metelöinyt tai häirinnyt, eli hoitaja saivat sen oman juttuhetkensä.

        Kun nuorimmaiseni ( tämä sama hirviö, joka nyt on siirretty eri opettjalla, kun äiti oli ohjelmoinut hänet väärin eikä löytänyt hänestä sitä "hiirenhiljainen poika" -nappulaa ) meni aikanaan samaan päiväkotiryhmään, niin hänen kohdallaan en pyytänyt vapautusta päivänista. Hoitajat selittivät minulle, että onpa hyvä kun olet kuluneiden vuosien aikana miettinyt asian uudemman kerran ja olet nyt yhteustyöhaluisempi! Vastasin että erehdys erehdys, en ole muuttanut mieltäni ollenkaan, juttu vain on niin että tämä poika itse tahtoo nukkua päivisin, sillä, uskokaa tai älkää, lapset ovat yksilöitä, ja tämä pienempi tarvitsee sen päiväunensa, hän itse tahtoo nukkua, hän on erilainen kuin isoveli!


      • meidän perheeseen
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        En minäkään tajua miksi juuri hiihtämisestä tehdään se elämää suurempi asia jota jokaisen on PAKKO harrastaa.

        Selittäkääpä minulle, mikä siinä hiihtämisessä on niin korvaamatonta ja ihmeellistä, ettei lasta voi siitä vapauttaa aiheuttamatta lapsen kehitykselle korjaamattomia vahinkoja? Miksi juuri se liikuntamuoto on niin tärkeä? Mäntyrannan perinnönkö vuoksi, vai mistä syystä? Eihän lapsia pakoteta säveltämäänkään Sibeluksen perinnön vuoksi. Mikä hiihtämisessä on niin merkillistä?

        Itse inhoan sitä, olen aina inhonnut. Alle kouluikäisenä se vielä menetteli, kun olin ladulla isän kanssa, mutta kansakoulussa alkoi piina ja kidutus. Vihasin koulussa sitä että oli pakko hiihtää, omat vanhemmat pakottivat ottamaan sukset mukaan. Itkun kanssa kannoin ne kouluun. Oli nöyryyttävää olla aina se hidas ja kankea joka ei pysynyt muiden matkassa, johon muut suuttuivat ja opettaja oli kärsimätön ja ivallinen. Hiihdin niin että hiki valui vaatteiden alla, huohotin, huhkin, olin pyörtymäisilläni - ja silti jäin jälkeen, ja sekös kavereita nauratti tai ärsytti.

        Päätin jo silloin että jos saan joskus omia lapsia, jotka vihaavat sitä yhtä paljon kun minä ( siis niin että koko viikko menee sen takia pilalle, jo maanantaiaamuna on paha olla kun tietää että torstaina pitää hiihtää, että mieluummin kymmenen rokotusta ja viisitoista hammaslääkärikäyntiä päivässä kuin yksi hiihtotunti viikossa ), niin minun lasteni ei ole pakko. Päätöksessäni olen pysynyt: en pakota lapsiani sinne nöyryytettäväksi.


        Eikö lapsista kasva kunnon kansalaisia elleivät hiihdä? Kuinka minusta kumminkin tuli? Siksikö, kun minut pakotettiin hiihtämään? Eli, onko siis niin että jos äitini ei olisi aikanaan pakottanut minua ottamaan suksia mukaan kouluun hiihtopäivinä, olisin nyt vankilassa tai mielisairaalassa?

        En ole kuluneiden vuosien aikana huomannut että hiihtämisestä olisi elämääni mitään hyvää koitunut. Inhoan sitä.

        Ei se, että jokin asia on tylsää tai rasittavaa, ole mikään syy lintsata. Mutta hiihtäminen on yhdelle lapsistani nimenomaan NÖYRYYTTÄVÄÄ, kuten se oli minullekin, ja nöyryytyksiä en halua lapsilleni tieten tahtoen järjestää. Ei siitä ole tullut kiistoja opettajankaan kanssa. sanoin vain että tyttäreni ei hiihdä koska ei tahdo, ja se siitä.

        Moralisoikaa ja halveksikaa ihan vapaasti, ei hetkauta mitenkään.

        Niin, ei se hiihtäminen lapsesta yhtään parempaa ihmistä tee. Vihaan hiihtämistä ja urheilua yli kaiken, koulusta sain pakkoliikunnasta niin tarpeekseni, että enää en liiku kuin autolla!

        Olen valmistunut kahteen eri ammattiin yhdellä kertaa,ilman että siihen olisi vaikuttanut koulunliikunta. Olen hoitanut lapseni ilman hiihtämistä, hoidellut asioita ilman että osaanko hiihtää vai luistella. Asiat luistaa mutta ei luistin.

        Tykkäsin lapsena sulkapallosta ja squashista, mutta niitä ei koulussa pelattu koskaan. Mutta sitä enemmän sitten talvisin hiidettiin ja syksyllä suunnistettiin.
        Joten kyllä syytän ja moni muukin että koulu tappaa lapsista liikunnallisuuden.

        Kun urheilu on pakkopullaa, niin se jää aikuisena niin vastenmielisenä mieleen, että haluaa unohtaa sen olemassaolon kokonaan.


      • Tiina
        meidän perheeseen kirjoitti:

        Niin, ei se hiihtäminen lapsesta yhtään parempaa ihmistä tee. Vihaan hiihtämistä ja urheilua yli kaiken, koulusta sain pakkoliikunnasta niin tarpeekseni, että enää en liiku kuin autolla!

        Olen valmistunut kahteen eri ammattiin yhdellä kertaa,ilman että siihen olisi vaikuttanut koulunliikunta. Olen hoitanut lapseni ilman hiihtämistä, hoidellut asioita ilman että osaanko hiihtää vai luistella. Asiat luistaa mutta ei luistin.

        Tykkäsin lapsena sulkapallosta ja squashista, mutta niitä ei koulussa pelattu koskaan. Mutta sitä enemmän sitten talvisin hiidettiin ja syksyllä suunnistettiin.
        Joten kyllä syytän ja moni muukin että koulu tappaa lapsista liikunnallisuuden.

        Kun urheilu on pakkopullaa, niin se jää aikuisena niin vastenmielisenä mieleen, että haluaa unohtaa sen olemassaolon kokonaan.

        Liikunnan ilo ja harrastamaan kannustaminen on nykypäivän liikuntatuntien tärkeimpiä tavoitteita. Se kuitenkin tehdään opetussuunnitelman antamien lajien puitteissa ja joskus kokeillaan jotain muutakin.

        Toivottavasti tuo nöyryyttäminen loppuu pian kokonaan ja joka tunnilta, kun siitä on niin moni saanut iänikuiset traumat (kukapa ei saisi). Se on muuten varmaan moneen katkeruuteen koulua kohtaan syynä. Olen joskus epäillyt, että jotkut miesopettajat ovat ottaneet liikaa esimerkkiä armeijan tyylistä. Kun se menee nöyryyttämisen puolelle, ollaan hakoteillä.

        Itse toivon, että liikuntatunneilla oppilas oppisi jotain ja sen lisäksi nauttisi siitä edes jotenkin, edes hetken. Ja minun työpaikallani (lähes 500 opp.) muutkin opettajat näkevät tämän asian tietääkseni näin.


      • Tiina
        Tiina kirjoitti:

        Liikunnan ilo ja harrastamaan kannustaminen on nykypäivän liikuntatuntien tärkeimpiä tavoitteita. Se kuitenkin tehdään opetussuunnitelman antamien lajien puitteissa ja joskus kokeillaan jotain muutakin.

        Toivottavasti tuo nöyryyttäminen loppuu pian kokonaan ja joka tunnilta, kun siitä on niin moni saanut iänikuiset traumat (kukapa ei saisi). Se on muuten varmaan moneen katkeruuteen koulua kohtaan syynä. Olen joskus epäillyt, että jotkut miesopettajat ovat ottaneet liikaa esimerkkiä armeijan tyylistä. Kun se menee nöyryyttämisen puolelle, ollaan hakoteillä.

        Itse toivon, että liikuntatunneilla oppilas oppisi jotain ja sen lisäksi nauttisi siitä edes jotenkin, edes hetken. Ja minun työpaikallani (lähes 500 opp.) muutkin opettajat näkevät tämän asian tietääkseni näin.

        Edellisen otsikko siksi, että kun itsekin on joutunut nöyryytetyksi, niin ei totisesti halua sitä toisille tehdä.


      • Äiskäräiskä
        Tiina kirjoitti:

        Liikunnan ilo ja harrastamaan kannustaminen on nykypäivän liikuntatuntien tärkeimpiä tavoitteita. Se kuitenkin tehdään opetussuunnitelman antamien lajien puitteissa ja joskus kokeillaan jotain muutakin.

        Toivottavasti tuo nöyryyttäminen loppuu pian kokonaan ja joka tunnilta, kun siitä on niin moni saanut iänikuiset traumat (kukapa ei saisi). Se on muuten varmaan moneen katkeruuteen koulua kohtaan syynä. Olen joskus epäillyt, että jotkut miesopettajat ovat ottaneet liikaa esimerkkiä armeijan tyylistä. Kun se menee nöyryyttämisen puolelle, ollaan hakoteillä.

        Itse toivon, että liikuntatunneilla oppilas oppisi jotain ja sen lisäksi nauttisi siitä edes jotenkin, edes hetken. Ja minun työpaikallani (lähes 500 opp.) muutkin opettajat näkevät tämän asian tietääkseni näin.

        Vanhemmalla pojallani oli ala-asteella yksi liikunnanopettaja sijainen, joka nöyryytti oppilaita niin että rehtorikin jo puuttui asiaan.

        Poikani ei ollut siihen aikaan liikunnallinen, ja sehän oli tuon nuoren aktiivurheilijasällin mielestä majestettirikos. Nälvimistä, ärhentelyä ja nolaamista esiintyi joka tunnilla.

        Hermostuin lopullisesti, kun poika kertoi kotona, että syyskuun lopulla pesäpallotunnilla häneltä oli unohtunut hansikkaat kotiin, ja hän oli käsiään lämmittääkseen pitänyt käsiä välillä taskussa. Tämä parikymppinen neropattimaikka oli sähähtänyt kaikkien kuullen: " Mitä vittua sinä jätkä siinä seisokelet kädet taskussa, etkö saa persettäsi liikkeelle! " Soitin opettajalle ja kysyin pitikö lapsen kertomus paikkansa. Kuulemma piti, eikä siinä ollut "opettajan" mielestä mitään kummallista. Kaveri osoittautui todella idiootiksi, puhui tyyliiin " siis no kato kun mulle on siis niinku tietyt peraatteet, siis niinku että esmes tietyt periaatteet pitää niinku sillai olla hallussa ja tollai, et homma siis niinku sillai toimii..." Tarkemmin kysyessäni kävi ilmi, että noihin "periaatteisiin" kuului että oppilailla pitää olla verkkapuku päällä ja innostus kaikkiin palloilulajeihin, koska hän itse harrasti niitä nuoruudessaan, ja hitailta ja kömpelöiltä, joista hän käytti nimitystä "asennevammainen", pitää ottaa luulot pois. Kysyin, kuuluuko alatyylinen sanasto ja törkeä kielenkäyttö myös noihin periaatteisiin.

        Yritä nyt keskustella mokoman teinisällin kanssa.

        Kun pesäpallosta, joka oli ollut pojalleni siihen mennessä mieluinen laji, tuli tämän mänttipään takia inhoaine, niin voinette kuvitella millaista tytärelläni ( joka vihasi muutenkin hiihtämistä )oli mennä hiihtämään tuon pönttöpään ohjauksessa. Minähän ilmoitin koululle että tyttö ei suksia kouluun tuo, ja sillä sipuli.

        Mutta sainpa vuosia myöhemmin tilaisuuden antaa takaisin. Viitisen vuota myöhemmin, kun lapset olivat jo yläasteella ja toinen lukiossa, osuin lauantai-iltana baarissa samalla tiskille tuon sällin kanssa. Hän ei tuntenut minua vaan alkoi - se typerys - iskeä minua! Arvatkaas mitä täältäpäin tuli vastaan! Arvatkaas tuliko poitsulle äkkilähtö, ja kärkevien mielipteiden kera, kaikkien menneiden vuosien edestä, jolloin en ollut niitä voinut sanoa koska pelkäsin että teinipoika kostaa ne lapsilleni.

        Sijainen oli kyllä koulussa vain varsinaisen opettajan sairasloman takia ja luojan kiitos poistui sen jälkeen lopullisesti kuvioista. Toivottavasti häntä ei ole sen jälkeen missään koulussa näkynyt. Suosittelisin hänenlaisilleen tuolla mentaliteetilla vanginvartijan tai räkäläkapakan portsarin uraa.


      • myös ärsyyntynyt
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        Vanhemmalla pojallani oli ala-asteella yksi liikunnanopettaja sijainen, joka nöyryytti oppilaita niin että rehtorikin jo puuttui asiaan.

        Poikani ei ollut siihen aikaan liikunnallinen, ja sehän oli tuon nuoren aktiivurheilijasällin mielestä majestettirikos. Nälvimistä, ärhentelyä ja nolaamista esiintyi joka tunnilla.

        Hermostuin lopullisesti, kun poika kertoi kotona, että syyskuun lopulla pesäpallotunnilla häneltä oli unohtunut hansikkaat kotiin, ja hän oli käsiään lämmittääkseen pitänyt käsiä välillä taskussa. Tämä parikymppinen neropattimaikka oli sähähtänyt kaikkien kuullen: " Mitä vittua sinä jätkä siinä seisokelet kädet taskussa, etkö saa persettäsi liikkeelle! " Soitin opettajalle ja kysyin pitikö lapsen kertomus paikkansa. Kuulemma piti, eikä siinä ollut "opettajan" mielestä mitään kummallista. Kaveri osoittautui todella idiootiksi, puhui tyyliiin " siis no kato kun mulle on siis niinku tietyt peraatteet, siis niinku että esmes tietyt periaatteet pitää niinku sillai olla hallussa ja tollai, et homma siis niinku sillai toimii..." Tarkemmin kysyessäni kävi ilmi, että noihin "periaatteisiin" kuului että oppilailla pitää olla verkkapuku päällä ja innostus kaikkiin palloilulajeihin, koska hän itse harrasti niitä nuoruudessaan, ja hitailta ja kömpelöiltä, joista hän käytti nimitystä "asennevammainen", pitää ottaa luulot pois. Kysyin, kuuluuko alatyylinen sanasto ja törkeä kielenkäyttö myös noihin periaatteisiin.

        Yritä nyt keskustella mokoman teinisällin kanssa.

        Kun pesäpallosta, joka oli ollut pojalleni siihen mennessä mieluinen laji, tuli tämän mänttipään takia inhoaine, niin voinette kuvitella millaista tytärelläni ( joka vihasi muutenkin hiihtämistä )oli mennä hiihtämään tuon pönttöpään ohjauksessa. Minähän ilmoitin koululle että tyttö ei suksia kouluun tuo, ja sillä sipuli.

        Mutta sainpa vuosia myöhemmin tilaisuuden antaa takaisin. Viitisen vuota myöhemmin, kun lapset olivat jo yläasteella ja toinen lukiossa, osuin lauantai-iltana baarissa samalla tiskille tuon sällin kanssa. Hän ei tuntenut minua vaan alkoi - se typerys - iskeä minua! Arvatkaas mitä täältäpäin tuli vastaan! Arvatkaas tuliko poitsulle äkkilähtö, ja kärkevien mielipteiden kera, kaikkien menneiden vuosien edestä, jolloin en ollut niitä voinut sanoa koska pelkäsin että teinipoika kostaa ne lapsilleni.

        Sijainen oli kyllä koulussa vain varsinaisen opettajan sairasloman takia ja luojan kiitos poistui sen jälkeen lopullisesti kuvioista. Toivottavasti häntä ei ole sen jälkeen missään koulussa näkynyt. Suosittelisin hänenlaisilleen tuolla mentaliteetilla vanginvartijan tai räkäläkapakan portsarin uraa.

        Joo kannattaa opettajien miettiä mitä suustaan laukoo, meillä ainakin kerrotaan kotona kaikki ja täytyy sanoa, että on muillakin nuorilla opettajilla parantamista käytöstavoissa. Ihmisiä ei saa nimitellä eikä julkisesti haukkua, edes puolustuskyvyttömiä oppilaita.


      • Iskä
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        Vanhemmalla pojallani oli ala-asteella yksi liikunnanopettaja sijainen, joka nöyryytti oppilaita niin että rehtorikin jo puuttui asiaan.

        Poikani ei ollut siihen aikaan liikunnallinen, ja sehän oli tuon nuoren aktiivurheilijasällin mielestä majestettirikos. Nälvimistä, ärhentelyä ja nolaamista esiintyi joka tunnilla.

        Hermostuin lopullisesti, kun poika kertoi kotona, että syyskuun lopulla pesäpallotunnilla häneltä oli unohtunut hansikkaat kotiin, ja hän oli käsiään lämmittääkseen pitänyt käsiä välillä taskussa. Tämä parikymppinen neropattimaikka oli sähähtänyt kaikkien kuullen: " Mitä vittua sinä jätkä siinä seisokelet kädet taskussa, etkö saa persettäsi liikkeelle! " Soitin opettajalle ja kysyin pitikö lapsen kertomus paikkansa. Kuulemma piti, eikä siinä ollut "opettajan" mielestä mitään kummallista. Kaveri osoittautui todella idiootiksi, puhui tyyliiin " siis no kato kun mulle on siis niinku tietyt peraatteet, siis niinku että esmes tietyt periaatteet pitää niinku sillai olla hallussa ja tollai, et homma siis niinku sillai toimii..." Tarkemmin kysyessäni kävi ilmi, että noihin "periaatteisiin" kuului että oppilailla pitää olla verkkapuku päällä ja innostus kaikkiin palloilulajeihin, koska hän itse harrasti niitä nuoruudessaan, ja hitailta ja kömpelöiltä, joista hän käytti nimitystä "asennevammainen", pitää ottaa luulot pois. Kysyin, kuuluuko alatyylinen sanasto ja törkeä kielenkäyttö myös noihin periaatteisiin.

        Yritä nyt keskustella mokoman teinisällin kanssa.

        Kun pesäpallosta, joka oli ollut pojalleni siihen mennessä mieluinen laji, tuli tämän mänttipään takia inhoaine, niin voinette kuvitella millaista tytärelläni ( joka vihasi muutenkin hiihtämistä )oli mennä hiihtämään tuon pönttöpään ohjauksessa. Minähän ilmoitin koululle että tyttö ei suksia kouluun tuo, ja sillä sipuli.

        Mutta sainpa vuosia myöhemmin tilaisuuden antaa takaisin. Viitisen vuota myöhemmin, kun lapset olivat jo yläasteella ja toinen lukiossa, osuin lauantai-iltana baarissa samalla tiskille tuon sällin kanssa. Hän ei tuntenut minua vaan alkoi - se typerys - iskeä minua! Arvatkaas mitä täältäpäin tuli vastaan! Arvatkaas tuliko poitsulle äkkilähtö, ja kärkevien mielipteiden kera, kaikkien menneiden vuosien edestä, jolloin en ollut niitä voinut sanoa koska pelkäsin että teinipoika kostaa ne lapsilleni.

        Sijainen oli kyllä koulussa vain varsinaisen opettajan sairasloman takia ja luojan kiitos poistui sen jälkeen lopullisesti kuvioista. Toivottavasti häntä ei ole sen jälkeen missään koulussa näkynyt. Suosittelisin hänenlaisilleen tuolla mentaliteetilla vanginvartijan tai räkäläkapakan portsarin uraa.

        Kovin on herkässä tuo jonkun lajin muuttuminen mieluisasta inhon aiheeksi.

        Ensimmäinen vastus/poikkipuolinen sana ja koko laji rupeaa ahdistamaan. Tulee väkisinkin käsitys että ei siedetä yhtään poikkipuolista sanaa...heti ollaan lopettamassa muuten niin 'mieluista lajia'.

        On siinä ohjaajalla/opettajalla sanojen/tekojen asettelu jos ko. oppilaita osuu samaan ryhmään useampia.

        Olen törmännyt noissa harraste piireissä juuri näihin 'sitotuneisiin' harrastajiin.


      • Äiskäräiskä
        Iskä kirjoitti:

        Kovin on herkässä tuo jonkun lajin muuttuminen mieluisasta inhon aiheeksi.

        Ensimmäinen vastus/poikkipuolinen sana ja koko laji rupeaa ahdistamaan. Tulee väkisinkin käsitys että ei siedetä yhtään poikkipuolista sanaa...heti ollaan lopettamassa muuten niin 'mieluista lajia'.

        On siinä ohjaajalla/opettajalla sanojen/tekojen asettelu jos ko. oppilaita osuu samaan ryhmään useampia.

        Olen törmännyt noissa harraste piireissä juuri näihin 'sitotuneisiin' harrastajiin.

        ... lasteni isä.

        Jaaha, onko sinulla urheiluporukan vetäjänä sitten tapana karjua ja raivota lapsille ja rääkäistä jotain sentapaista kuin " mitä säkin vitun idiootti sinä seisoskelet" tms. yhtä nerokasta, jos joku ei ole tarpeeksi nopea tai saa palloa kiinni? Ja sitten ihmetellä miten herkkänahkaisia nuo nykyajan lapset ovat, etteivät kestä yhtään poikkipuolista sanaa?

        Poikani ei ollut pesäpallon harrastaja, ei sitoutunut eikä sitoutumaton. Hän pelasi sitä vain koulun liikuntatunneilla ja tykkäsi jo kovasti, kunnes törmäsi tuohon sijaisopeen, tähän sielunveljeesi, johon näyt tuntevan suurta kohtalonyhteyttä. Ehkä teissä on jotain samaa.

        Kestäisitkö, jos joku lapsistasi olisi liikunnassa ykisnkertaisesti huono, siis hidas ja kömpelö, siis ihan luonnostaan niin ettei asiaa voi auttaa? Eihän kaikilla ole sävelkorvaakaan, eikä lapsen arvo siitä riipu. Kävisikö miehen kunniallesi, jos sinun oma poikasi olisikin se köntys jota kukaan ei halua joukkueseensa ja joka mieluummin lukee kirjoja kuin lähtee hiihtämään?


      • Tosimies
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        ... lasteni isä.

        Jaaha, onko sinulla urheiluporukan vetäjänä sitten tapana karjua ja raivota lapsille ja rääkäistä jotain sentapaista kuin " mitä säkin vitun idiootti sinä seisoskelet" tms. yhtä nerokasta, jos joku ei ole tarpeeksi nopea tai saa palloa kiinni? Ja sitten ihmetellä miten herkkänahkaisia nuo nykyajan lapset ovat, etteivät kestä yhtään poikkipuolista sanaa?

        Poikani ei ollut pesäpallon harrastaja, ei sitoutunut eikä sitoutumaton. Hän pelasi sitä vain koulun liikuntatunneilla ja tykkäsi jo kovasti, kunnes törmäsi tuohon sijaisopeen, tähän sielunveljeesi, johon näyt tuntevan suurta kohtalonyhteyttä. Ehkä teissä on jotain samaa.

        Kestäisitkö, jos joku lapsistasi olisi liikunnassa ykisnkertaisesti huono, siis hidas ja kömpelö, siis ihan luonnostaan niin ettei asiaa voi auttaa? Eihän kaikilla ole sävelkorvaakaan, eikä lapsen arvo siitä riipu. Kävisikö miehen kunniallesi, jos sinun oma poikasi olisikin se köntys jota kukaan ei halua joukkueseensa ja joka mieluummin lukee kirjoja kuin lähtee hiihtämään?

        Ei se ole mies eikä mikään joka ei urheile!


      • Iskä
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        ... lasteni isä.

        Jaaha, onko sinulla urheiluporukan vetäjänä sitten tapana karjua ja raivota lapsille ja rääkäistä jotain sentapaista kuin " mitä säkin vitun idiootti sinä seisoskelet" tms. yhtä nerokasta, jos joku ei ole tarpeeksi nopea tai saa palloa kiinni? Ja sitten ihmetellä miten herkkänahkaisia nuo nykyajan lapset ovat, etteivät kestä yhtään poikkipuolista sanaa?

        Poikani ei ollut pesäpallon harrastaja, ei sitoutunut eikä sitoutumaton. Hän pelasi sitä vain koulun liikuntatunneilla ja tykkäsi jo kovasti, kunnes törmäsi tuohon sijaisopeen, tähän sielunveljeesi, johon näyt tuntevan suurta kohtalonyhteyttä. Ehkä teissä on jotain samaa.

        Kestäisitkö, jos joku lapsistasi olisi liikunnassa ykisnkertaisesti huono, siis hidas ja kömpelö, siis ihan luonnostaan niin ettei asiaa voi auttaa? Eihän kaikilla ole sävelkorvaakaan, eikä lapsen arvo siitä riipu. Kävisikö miehen kunniallesi, jos sinun oma poikasi olisikin se köntys jota kukaan ei halua joukkueseensa ja joka mieluummin lukee kirjoja kuin lähtee hiihtämään?

        En missään vaiheessa ole sanonut olevani minkää urheiluporukan vetäjä. Tätäkään en ole vaikka niin oletat.

        Mutta lasten erilaisten harrastusten kautta olen havainnut että lähes jokaisessa ryhmässä on lapsia joiden riittävän yksilölliseen, sekä lapsen ja hänen vanhempien arvomaailman huomioivaan opastukseen hukkaantuu koko ryhmän aikaa aivan kohtuuttomasti.

        1. Meillä harrastetaan muutakin kuin urheilua.
        2. Sinulla ei ole tarpeeksi tietoa ainakaan minusta voidaksesi leimata minut jonkun vuosia sitten sijaisopettajana olleen henkilön 'sielunveljeksi'.
        3. Vahvasti tuntuu siltä että onni on molemmin puolinen mitä tulee tuohon viittaukseesi yhteisistä lapsista kanssasi


      • ja meteliä kotiin!
        Tosimies kirjoitti:

        Ei se ole mies eikä mikään joka ei urheile!

        Minusta olisi tosi reilua, että koulussa olisi pakko soittaa viulua ja laulaa oopperaa! Jokaisen vanhemman on ostettava lapsille Stariovarius-viulu tai ainakin harppu! Kaikki oopperat on osattava ulkoa.

        Ei ole mikään kunnon kansalainen joka ei osaa Tsaikowskia tai Mozartin sinfonioita soittaa ja laulaa! Jokainen osaa.


      • JOs
        suksi ei luista kirjoitti:

        Ei voi urheiluvälineitä verrata pleikkareihin ym.

        On kohtuutonta, että koulussa vaaditaan suksia ja luisitmia, pelitossuja, mailoja ym. jos niitstä lapsi ei ole kiinnostunut.

        Meillä kukaan lapsista ei juurikaan kotona hiihdä tai luistele, joten se jää koulun pakollisiin liikuntatunteihin. Meidän lasten koulussa hiidetään kolme- neljä kertaa vuodessa!!
        On siis kohtuutonta vaatia suksia ja luistimia, jos niitä ei tarvi! Silloin ne pitäisi olla lainattavissa koulusta!

        Tästä on kysymys, ei niinkään siitä, ettei niitä voisi ostaa. Mutta, kuka ostaa ne seisomaan turhaan kellariin?

        Koulussa pitäisi olla valinnaiset urheilutunnit,jotta sieltä kaikille löytyisi heitä itseään kiinnostava laji. On älytöntä hiihdättää lasta jos se ei kiinnosta. Vaihtoehtoja on monia, ja kyllä jokaiselle pitää löytää se omin juttu.

        Itse olin koulussa surkea hiihtämään, itku meinasi tulla monesti, ja mun hiihtämiset todellakin loppui kouluun, enkä sen jälkeen ole suksia jalkaani laittanu. Pakko hiihto tappoi minusta innostuksen,jos sitä joskus onkin ollutkaan. Näyttää myös siltä että lapsenikin on hiihtonsa hiihtäny.

        urheilutunneista:

        Niitä ei ole, koska koulu on vastuussa oppilaistaan koulupäivän aikana. Kuinka tuo vastuu toteutuu, jos esim. 20 oppilaan ryhmä hajautuu kuka minnekin? Valvomaan tarvitaan aina opettaja/ryhmä.

        Yli 18-vuotiaiden oppilaiden osalta asia on eri, mekin kauppaopistoaikana käytiin osa keilaamassa ja osa uimassa jne.

        Urheiluvälineiden lainauksessa tulee ainakin pääkaupunkiseudulla eteen tilaongelma. Poikani koulussa on 978 oppilasta ja jokaiselle siis olisi oltava välineet......joojoo. Onneksi valtaosa vanhemmista ajattelee laajemmin kuin toiset ja hommaavat lapsilleen välineet. Pojalle ostettiin kuukausi sitten sukset - valittiin vähän 'isommat', niin menevät vielä ensi vuonnakin, vaikka monot ehkä kaipaavatkin vaihtoa.


      • Äiskäräiskä
        Iskä kirjoitti:

        En missään vaiheessa ole sanonut olevani minkää urheiluporukan vetäjä. Tätäkään en ole vaikka niin oletat.

        Mutta lasten erilaisten harrastusten kautta olen havainnut että lähes jokaisessa ryhmässä on lapsia joiden riittävän yksilölliseen, sekä lapsen ja hänen vanhempien arvomaailman huomioivaan opastukseen hukkaantuu koko ryhmän aikaa aivan kohtuuttomasti.

        1. Meillä harrastetaan muutakin kuin urheilua.
        2. Sinulla ei ole tarpeeksi tietoa ainakaan minusta voidaksesi leimata minut jonkun vuosia sitten sijaisopettajana olleen henkilön 'sielunveljeksi'.
        3. Vahvasti tuntuu siltä että onni on molemmin puolinen mitä tulee tuohon viittaukseesi yhteisistä lapsista kanssasi

        Hengitän kaiken aikaa. Hengitystekniikkani on huippuluokkaa, väittäisin sinua tuntematta että luultavasti parempi kuin sinulla. Hengitän rauhallisesti ja tasaisesti vatsanpohjasta asti, koko keho on mukana hengityksessä, myös kyljet ja selkä osallistuvat, hartiani eivät sisäänhengityksen aikana nouse ollenkaan eikä rintakehäni kohoa luonnottomasti kuten naisilla usein jne.


      • Minni

        Eivät varmaan ole nähneetkään miten hyviä kamoja kirppikseltä saa!


    • ei hiihtoa

      on mennyt puurot ja vellit täysin sekaisin. Älkää nyt hyvät ihmiset opettajia lyökö lyttyyn. Eivät he voi määräyksille mitään. Opetussuunnitelman mukaan on elettävä.
      Jos ei miellytä, niin valittakaa ja haukkukaa tuonne opetusministeriön suuntaan. Huh, huh!

      • Äiskäräiskä

        Ei se opettajien vika olekaan.

        Eikä siitä mitään riitaa tarvitse tehdä. Jos selitän opettajalle, millaista minulla oli aikanaan hiihtotunneilla ja että lapsellani se tuntuu olevan juuri sitä samaa kärsimystä, joten olen päättänyt etten osta lapselle suksia enkä pakota tuomaan niitä koululle, niin eikös asia ole sillä selvä? Minkäpä opettaja sille mahtaa? Eikös hän ole silloin vapaa vastuusta?

        Otan samalla sen riskin että liikuntanumero vähän laskee, mutta laskekoon, ei kenenkään tulevaisuus ole kiinni liikuntanumerosta.

        Ainakaan tähän mennessä yksikään opettaja ei ole asettanut revolveria ohimolleni ja uhannut laukaista, jos lapsi ei tuo suksia.


      • järvisetkö
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        Ei se opettajien vika olekaan.

        Eikä siitä mitään riitaa tarvitse tehdä. Jos selitän opettajalle, millaista minulla oli aikanaan hiihtotunneilla ja että lapsellani se tuntuu olevan juuri sitä samaa kärsimystä, joten olen päättänyt etten osta lapselle suksia enkä pakota tuomaan niitä koululle, niin eikös asia ole sillä selvä? Minkäpä opettaja sille mahtaa? Eikös hän ole silloin vapaa vastuusta?

        Otan samalla sen riskin että liikuntanumero vähän laskee, mutta laskekoon, ei kenenkään tulevaisuus ole kiinni liikuntanumerosta.

        Ainakaan tähän mennessä yksikään opettaja ei ole asettanut revolveria ohimolleni ja uhannut laukaista, jos lapsi ei tuo suksia.

        Nöyryyttämällä suomalaisia on aina kasvatettu. Itse pidin hiihtämisestä, mutta lapseni inhoaa sitä. Kunnioitan häntä siinä asiassa ja toivon että hän löytää hiihdon muuta kautta, vaikkapa vasta aikuisena. Meillä menee mukavasti, poika urheilee, omien kiinnostustensa mukaan, enkä aio nöyryyttää häntä parin laudan kappaleen takia. Itke tai hiihdä, tai sitten itket ja hiihdät, siperia ei aina opeta, se on mun mielipiteeni. Nöyryytys kun on ikävä kyllä vielä joittenkin opejen tapa, oonpa ihan läheltä nähnyt ja kuullut.


      • ei hiihtoa
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        Ei se opettajien vika olekaan.

        Eikä siitä mitään riitaa tarvitse tehdä. Jos selitän opettajalle, millaista minulla oli aikanaan hiihtotunneilla ja että lapsellani se tuntuu olevan juuri sitä samaa kärsimystä, joten olen päättänyt etten osta lapselle suksia enkä pakota tuomaan niitä koululle, niin eikös asia ole sillä selvä? Minkäpä opettaja sille mahtaa? Eikös hän ole silloin vapaa vastuusta?

        Otan samalla sen riskin että liikuntanumero vähän laskee, mutta laskekoon, ei kenenkään tulevaisuus ole kiinni liikuntanumerosta.

        Ainakaan tähän mennessä yksikään opettaja ei ole asettanut revolveria ohimolleni ja uhannut laukaista, jos lapsi ei tuo suksia.

        Mutta olet varmaan lukenut läpi nämä eri kirjoitukset tällä palstalla sekä tuolla toisella, jossa tätä samaa asiaa käsitellään huomaat, että välillä keskustelu menee täysin väärille raiteille. Opettajia haukutaan täysillä ja keskustelu on muutenkin osittain ala-arvoista.
        Tuosta hiihdosta olen kanssasi samaa mieltä. Miellä ei kukaan ole koskaan pitänyt hiihtämisestä eikä myöskään luistelemisesta. Kuitenkin tytön liikuntanumero on tällä hetkellä 9 ja juuri eilen keskustelimme kuinka kiva liikuntatunti oli ollut maanantaina kun oli pelattu koripalloa ja sählyä. Lisäksi häntä kiinnostavat monet muut lajit tälläkin hetkellä, joten ei se todellakaan ole hiihdosta kiinni tämä urheilullisuus.


    • aisha

      "Ei lapsia pidä tehdä, ellei ole edellytyksiä niitä hyvin hoitaa ja kasvattaa."

      Ja edellytyksetkö ovat sinun mielestäsi panostamista mm. suksiin, joita ehkä lapsi kerran käyttää!??

      Uskomatonta tekstiä kirjoitat, etenkin vielä opettajana!!! Toivottavasti irtisanoudut työstäsi, ja pian, koska sinä olet ällöttävän itsekeskeinen ja suvaitsematon, suorastaan moukka, kun lauot tuollaista juttua käsittämättä ollenkaan asian monimutkaisuutta!!!

      Hämmästyin todella, että tuollaisia ihmisiä vielä on, tuollaisia jotka tosiaan ajattelvat vain itseään, haukkuvat vanhempien kasvatusmalleja noin yksioikoisesti ja laittavat lapset samaan muottiin, vaikka eletään kuitenkin 2000-lukua, tasa-arvon aikaa!!!

      Olen niin vihainen viestistäsi, etten osaa sanoa enää muuta.

      Kommentoikaa aihetta vielä lisää, sillä olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä "Nimettömän" aloittaman viestin aiheesta, kiitos!!?

      • anya

        Minä en saanut lainkaan tuollaista käsitystä Nimettömän tekstistä. Minusta se oli asiallinen viesti vanhemmille: menkää vanhempainiltaan, joissa esim. retkiasioista päätetään. Ja hiihto kuuluu opetussuunnitelmaan, jota opettajan pitää noudattaa. Ei ole yksittäisen opettajan vallassa ruveta muuttamaan opetussuunnitelmaa. Ei muissakaan aineissa valita vain itselle mieluisia asioita. Opettajat varmaankin näkevät monenlaisia vanhempia ja onhan yleisesti tiedossa, ettei kaikilla ole edellytyksiä kunnon kasvattajiksi. Ei tässä varmasti ollut kyse pelkistä suksista tai retkistä. Kyllä täytyy totisesti ihmetellä, miten kukaan jaksaa edes olla opettajana. Mutta ehkä he saavat voimia oppilaistaan ja heidän edistymisestään. Vanhemmilta ei juuri kannustusta taida tulla.


      • Viiden äiti

        Ihan asiaa puhui varsinkin niistä vanhempainilloista. Olen aina käynyt lasten vanh.illoissa jos ei ole ollut ylitsepääsemätöntä estettä. Saman asian olen pannut merkille: ne vanhemmat, jotka eivät ole paikalla, ruikuttavat jälkeenpäin päätöksistä. Itse olen vastaan kaiken myymistä, usean lapsen äitinä ajattelen sukulaisia ja naapureitakin.. Olenkin siis aina sanomassa, että annan mieluummin rahaa ja lähes aina paikalla olijat ovat samaa mieltä. Jälkeenpäin sitten tulee näitä kommentteja, että kuka sen oli "määrännyt" että viedään rahaa. Huhhuh..tulisivat tosiaan itse paikalle pitämään puoliaan, eihän niitä kukaan voi arvata!


    • Pasi

      Opettajat suunnittelevat että ensiviikon keskiviikkona luistellaan. Kun päivä tulee kenttä on niin surkeassa kunnossa että välineet menevät pilalle kerrasta, mutta ohjelmasta pidetään kiinni satoi tai paistoi. Koulu vaatii että välineet mukaan mutta eivät ota vastuuta pilaantuneista suksista tai luistimista. Tyttäreni upouudet sukset olivat ekaa kertaa käytössä, kun hän tuli koulusta sukset olivat kun niillä olisi hiihdetty maantiellä.

      Kun jotain harrastetaan välineet on oltava kunnolliset mutta silloin pitää koulunkin hiihdättää oppilaita kunnon laduilla. Asennevammaisuutta tämäkin koulun kannalta, katsotaan vaan että opetussuunnitelma toteutuu ja 45 min hiihtotunti tulee pidettyä. Mikseivät varaa kokonainen päivä hiihtoa varten ja mennään kunnon laduille jossa vielä jotkut innokkaat hiihtoa taitavat vanhemmat voisivat auttaa.

      On täysin puppua luulla että joku ala-asteen opettaja osaa opettaa lasta luistelemaan, hiihtämään tai uimaan vaan sen takia että se lukee opetussuunnitelmassa. Lapsia kuljetetaan muutenkin kaikenlaisiin harrastuksiin jossa on pätevät opettajat, kunnon kentät, salit ja ladut. Miksei koulussa voida "ulkoistaa" opetusta ammattilaisille. Urheiluopistoissa ja muissa vastaavissa löytyy varmaan paljon "opinnäyte" työtä havittelevia opiskelijoita joiden palkka on varmaan pienempi kuin opettajan.

      • järvisetkö pannaan

        Olen tätä ajatusmallia yrittänyt saada läpi jo kauan, mutta ei käy! Iltapäivätoimintaan ko.opiskelijat sopisivat myös hyvin. On vain vielä liian radikaali ajatus nykyajan koululaitokseen.
        Jos näin olisi, saisivat lapset innostuneita opiskelijoita kanssaan tekemään vaikka mitä urheilua, kokeilemaan uusia lajeja ym. Mutta ei Suomessa hiihdetään vaikka satais vanhoja akkoja päreet kainalossa ja luistellaan vaikka parkkipaikan lätäkön jäällä.
        Niin, Järvisetkö pannaan? !


      • Pasi
        järvisetkö pannaan kirjoitti:

        Olen tätä ajatusmallia yrittänyt saada läpi jo kauan, mutta ei käy! Iltapäivätoimintaan ko.opiskelijat sopisivat myös hyvin. On vain vielä liian radikaali ajatus nykyajan koululaitokseen.
        Jos näin olisi, saisivat lapset innostuneita opiskelijoita kanssaan tekemään vaikka mitä urheilua, kokeilemaan uusia lajeja ym. Mutta ei Suomessa hiihdetään vaikka satais vanhoja akkoja päreet kainalossa ja luistellaan vaikka parkkipaikan lätäkön jäällä.
        Niin, Järvisetkö pannaan? !

        meidän koulussa käy jo opiskelijoita pitämässä ns. "liikuntailtapäiväkerhoa" kerran viikossa. Se on vapaaehtoista, maksutonta ja lasten mielestä oikein kivaa. Milloin pelaavat sählyä milloin hiihtäävät ja opiskelija vetäjät ovat erittäin motivoituneita. Lapset oikein odottavat että pääsee (hiihtämään, eli kaikki on asenteesta kiinni.
        Ota yhteys lähimpään urheiluopistoon ja keskustele sen koulun rehtorin kanssa asiasta. Asiat järjestyy jos on järjestäjiä. Isät ja äidit kauppaavat työpäivänsä aikana ties mitä miljooniakin maksavia laitteita ja koneita miksei voisi tällaistakin asiaa hoitaa siinä sivussa.


      • anya

        Meidän koululaistemme opettajat osaavat joustaa suunnitelmistaan sään mukaan. Jos on vesikeli, niin ei hiihdetä eikä luistella, ei myöskään paukkupakkasissa.

        Tuota opetuksen ulkoistamista pidän todella outona ideana. Oletko tosiaan sitä mieltä, että opiskelijoilla on paremmat pedagogiset kyvyt kuin vuosia työtään tehneellä luokanopettajalla? Vaikka jonkun lajin tuntemus olisikin parempi, niin miten opetustaito? Tämä on juuri niitä nykyään vallalla olevia ajatuksia, että kuka tahansa pystyy opettamaan. Luultavasti luokanopettajan pitäisi kuitenkin olla mukana tunnilla eli palkkakustannukset vain kasvaisivat. Meidän lapsillamme on uimaopetus ollut ihan uimaopettajan vastuulla, mutta uimahallireissuilla on oma opettaja ollut mukana.


      • laturetki "vaivaa"

        Me ollaan meidän perheessä ratkaistu ongelma näin.

        Meillä on yhdet ainoat sukset ikuisuuden vanhat.
        Jokainen lapsi käyttää niitä liikunta tunneilla vuorotellen.

        Ja laturetket kun on samaan aikaan, niin meillä on aina "sairaana" kaikki lapset. Kuka oksentaa kuka on kuumeessa tai muuten voi pahoin. Tämä yksi lintsauspäivä koulusta ei ketään tapa, kun ei ole opetusta, joten siitä ei ole haittaa.

        Ja jos ei lapsi halua hiitää hän ei meillä silloin hiihdä. Olen vapauttanut lapseni yhdeksi päiväksi koulusta. Eihän sairaana voi olla koulussa.


      • Pasi
        anya kirjoitti:

        Meidän koululaistemme opettajat osaavat joustaa suunnitelmistaan sään mukaan. Jos on vesikeli, niin ei hiihdetä eikä luistella, ei myöskään paukkupakkasissa.

        Tuota opetuksen ulkoistamista pidän todella outona ideana. Oletko tosiaan sitä mieltä, että opiskelijoilla on paremmat pedagogiset kyvyt kuin vuosia työtään tehneellä luokanopettajalla? Vaikka jonkun lajin tuntemus olisikin parempi, niin miten opetustaito? Tämä on juuri niitä nykyään vallalla olevia ajatuksia, että kuka tahansa pystyy opettamaan. Luultavasti luokanopettajan pitäisi kuitenkin olla mukana tunnilla eli palkkakustannukset vain kasvaisivat. Meidän lapsillamme on uimaopetus ollut ihan uimaopettajan vastuulla, mutta uimahallireissuilla on oma opettaja ollut mukana.

        Kyseenalaistan sitä että opetussuunnitelmassa sanotaan että koulun on opetettava lapsia uimaan. Uimassa käydään 3 kertaa 1/2 vuodessa ja oletetaan että sillä opetusmäärällä kaikki on oppinut uimaan. Toisaalta kyseenalaistan sitä että opettajako osaa opettaa uimaan, meidän opettaja kielsi lapsia laittamasta kasvoja veden alle uidessa. Miten opetat
        lapsia uimaan esim. rintauinta ja oikeaa liukua jos ei ole suorana vedessä?


      • Silja
        laturetki "vaivaa" kirjoitti:

        Me ollaan meidän perheessä ratkaistu ongelma näin.

        Meillä on yhdet ainoat sukset ikuisuuden vanhat.
        Jokainen lapsi käyttää niitä liikunta tunneilla vuorotellen.

        Ja laturetket kun on samaan aikaan, niin meillä on aina "sairaana" kaikki lapset. Kuka oksentaa kuka on kuumeessa tai muuten voi pahoin. Tämä yksi lintsauspäivä koulusta ei ketään tapa, kun ei ole opetusta, joten siitä ei ole haittaa.

        Ja jos ei lapsi halua hiitää hän ei meillä silloin hiihdä. Olen vapauttanut lapseni yhdeksi päiväksi koulusta. Eihän sairaana voi olla koulussa.

        Annat mielestäni lapsillesi esimerkin siitä, että koulusta lintsaaminen on ok. Ja että näin voi tehdä, mikäli joku asia ei kiinnosta tai ei huvita tehdä jotain. Ei tämä yksi päivä tosiaankaan ketään tapa, mutta asenne tarttuu.


      • äiti
        Silja kirjoitti:

        Annat mielestäni lapsillesi esimerkin siitä, että koulusta lintsaaminen on ok. Ja että näin voi tehdä, mikäli joku asia ei kiinnosta tai ei huvita tehdä jotain. Ei tämä yksi päivä tosiaankaan ketään tapa, mutta asenne tarttuu.

        oikein, tässä ei ollut kyse kiinnostuksesta vaan yksistä suksista.


      • Kyllä nyt
        äiti kirjoitti:

        oikein, tässä ei ollut kyse kiinnostuksesta vaan yksistä suksista.

        osoitit tyhmyytesi. Minkälaisen esimerkin KUVITTELIT sitten lapsellesi antavan? Et ole tainnut ajatella asiaa ollenkaan.

        Oletko sitä mieltä että kun lapsesi menee töihin, ja siellä on joskus ikäviä tehtäviä, niin hän voi soittaa ja sanoan "nyt on kuumetta, en voi tänään tulla töihin" ja sittenkö joku muu tekee ne hommat? Niinkö tarkoitit? Koska sellaisen esimerkin annat toiminnallasi. Teetkö kenties itse näin työnantajallesi. En epäilisi sitä hetkeäkään...


      • Silja
        äiti kirjoitti:

        oikein, tässä ei ollut kyse kiinnostuksesta vaan yksistä suksista.

        "Ja jos ei lapsi halua hiitää hän ei meillä silloin hiihdä. Olen vapauttanut lapseni yhdeksi päiväksi koulusta. Eihän sairaana voi olla koulussa".

        Ymmärsin kyllä, että perheessä on vain yhdet sukset, mutta se ei mielestäni ollut nyt tässä se idea vaan se, että antamalla lapselle luvan lintsata koulusta jos ei hiihto huvita, niin se esimerkki minkä lapsi saa on väärä. Ei minuakaan huvita joka päivä esim. lähteä töihin, mutta en silti ole sieltä pois.
        Näin minä sen ymmärsin.


      • Äiskäräiskä
        Silja kirjoitti:

        "Ja jos ei lapsi halua hiitää hän ei meillä silloin hiihdä. Olen vapauttanut lapseni yhdeksi päiväksi koulusta. Eihän sairaana voi olla koulussa".

        Ymmärsin kyllä, että perheessä on vain yhdet sukset, mutta se ei mielestäni ollut nyt tässä se idea vaan se, että antamalla lapselle luvan lintsata koulusta jos ei hiihto huvita, niin se esimerkki minkä lapsi saa on väärä. Ei minuakaan huvita joka päivä esim. lähteä töihin, mutta en silti ole sieltä pois.
        Näin minä sen ymmärsin.

        Se, ettei pakota lasta hiihtämään, ei merkitse että antaa 1. luvan itse päättää mitä tekee koulussa ja mitä e 2. antaa luvan aikoinaan jäädä pois töistä jos ei huvita mennä.

        Kysymys on sitä, että on asioita jotka lapsen on opittava, jotta pärjäisi elämässä, ja toisia, jotka on ehkä kiva osata, mutta jos ei osaa niin ei se maailmaa kaada. Hiihto kuuluu näihin jälkimmäisiin.

        Koulussa opitaan joitakin elintärkeitä asioita, joita kuuluu opiskella, kuten äidinkieltä, matematiikkaa, historiaa, maantietoa, englantia... Niitä aineita en salli laiminlyötävän millään perusteella, en varsinkaan sillä ettei kiinnosta.

        Hiihtäminen ei ole välttämätön taito, ilman sitäkin pärjää, joten siihen en pakota.

        Lisäksi lapsen on hyvä oppia noudattamaan sääntöjä. Mutta on yhtä tärkeää oppia ajattelemaan itse, kyseenlaistamaan asioita ja olemaan automaattisesti uskomatta että muut tietävät paremmin. Kritiikitön luottaminen muiden automaattiseen asiantuntemukseen ja siihen, että he ovat minua viisaampia, on itse asiassa vastuun pakoilua. Jos muut tekevät minua koskevat ratkaisut puolestani, niin en ole itse enää vastuussa elämästäni, siirrän vastuun itseni ulkopuolelle.

        Haluan opettaa lapseni, paitsi kunnioittamaan muiden oikeuksia ja noudattamaan sääntöjä, myös myös kuuntelemaan itseään, tunnistamaan omat tunteensa ja luottamaan vaistoonsa, omatuntoonsa ja järkeensä - ja aika ajoin myös kyseenlaistamaan lakeja, sääntöjä ja totuttuja tapoja.

        Niin hyvät vanhemmat kuin minulla on ollutkin, niin jos jostain heitä kritisoisin, niin siitä etteivät opettaneet minua luottamaan järkeeni ja vaistooni vaan tolkuttivat, että on olemassa sinua viisaampia ihmisiä, joiden kanssa on AINA niin, että kun olette eri mieltä niin he ovat ova oikeassa ja sinä väärässä. Minut kasvatettiin ehkä turhan nöyräksi ja tottelevaiseksi.

        Jokainen totuttu perinteinen tapa on joskus ollut uusi ja radikaali.

        Opetusssuunnitelmakin on vain suunnitelma, se on joidenkin ihmisten käsitys asioista, ei se ole jumalanasanaa. Suunnitelma on suunnitelma, eli etukäteen tehty rakennelma siitä miten asiat voisivat ehkä mennä. Se on ehkä hyvä, ehkä huono, se joko toteutuu tai sitten ei. Totta kai se on huolellisesti suunniteltu ja laadittu. Mutta ei minun tarvitse järjestää lapseni elämää opetussuunnitelman mukaan. Opetussuunnitelma on olemassa lapsia varten eikä päinvastoin.

        Lapseni ei hiihdä. Nuorisokielenkäyttöä mukaillen: SO WHAT? Jos opetussuunnitelmaan kuuluu, että jokaisen opppilaan on hiihdettävä, niin ei siinä sen kamalampaa tapahdu, kuin että opetussuunnitelma ei toteudu yhden oppilaan kohdalla yhden oppiaineen yhden osa-alueen osalta. Täytyykö sen takia maan järistä, vuorten sortua ja tsunamin iskeä Suomenlahdelle?

        Ylipäänsä liian ison mentelin nostaminen jostain niin joutavasta asiasta kuin siitä, haluaako lapsi luistella, hiihtää, lausua runoja tai soittaa kitara, on suhtellisuudentajun puutetta ja epäolennaisuuksiin keskittymistä. En ymmärrä vanhempia enkä opettajia jotka tekevät luistimista ja suksista arvovaltakysymyksiä ja elämään suurempia asioita. Luistin on luistin ja suksi on suksi.

        Minä lakkasin hiihtämästä koulussa 14-vuotiaana. Silti minusta on tullut hyvin tunnollinen työntekijä joka ei koskaan myöhästy töistä, tekee tylsätkin työt tarkasti ja huolellisesti eikä jää töistä pois pikku flunssan takia. Ongelmanani palkkatyössäni on pikemminkin taipumukseni pedanttisuuteen ja perfektionismiin.

        Hiihtämistä en edellenkään harrasta koska en pidä siitä.


      • Silja
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        Se, ettei pakota lasta hiihtämään, ei merkitse että antaa 1. luvan itse päättää mitä tekee koulussa ja mitä e 2. antaa luvan aikoinaan jäädä pois töistä jos ei huvita mennä.

        Kysymys on sitä, että on asioita jotka lapsen on opittava, jotta pärjäisi elämässä, ja toisia, jotka on ehkä kiva osata, mutta jos ei osaa niin ei se maailmaa kaada. Hiihto kuuluu näihin jälkimmäisiin.

        Koulussa opitaan joitakin elintärkeitä asioita, joita kuuluu opiskella, kuten äidinkieltä, matematiikkaa, historiaa, maantietoa, englantia... Niitä aineita en salli laiminlyötävän millään perusteella, en varsinkaan sillä ettei kiinnosta.

        Hiihtäminen ei ole välttämätön taito, ilman sitäkin pärjää, joten siihen en pakota.

        Lisäksi lapsen on hyvä oppia noudattamaan sääntöjä. Mutta on yhtä tärkeää oppia ajattelemaan itse, kyseenlaistamaan asioita ja olemaan automaattisesti uskomatta että muut tietävät paremmin. Kritiikitön luottaminen muiden automaattiseen asiantuntemukseen ja siihen, että he ovat minua viisaampia, on itse asiassa vastuun pakoilua. Jos muut tekevät minua koskevat ratkaisut puolestani, niin en ole itse enää vastuussa elämästäni, siirrän vastuun itseni ulkopuolelle.

        Haluan opettaa lapseni, paitsi kunnioittamaan muiden oikeuksia ja noudattamaan sääntöjä, myös myös kuuntelemaan itseään, tunnistamaan omat tunteensa ja luottamaan vaistoonsa, omatuntoonsa ja järkeensä - ja aika ajoin myös kyseenlaistamaan lakeja, sääntöjä ja totuttuja tapoja.

        Niin hyvät vanhemmat kuin minulla on ollutkin, niin jos jostain heitä kritisoisin, niin siitä etteivät opettaneet minua luottamaan järkeeni ja vaistooni vaan tolkuttivat, että on olemassa sinua viisaampia ihmisiä, joiden kanssa on AINA niin, että kun olette eri mieltä niin he ovat ova oikeassa ja sinä väärässä. Minut kasvatettiin ehkä turhan nöyräksi ja tottelevaiseksi.

        Jokainen totuttu perinteinen tapa on joskus ollut uusi ja radikaali.

        Opetusssuunnitelmakin on vain suunnitelma, se on joidenkin ihmisten käsitys asioista, ei se ole jumalanasanaa. Suunnitelma on suunnitelma, eli etukäteen tehty rakennelma siitä miten asiat voisivat ehkä mennä. Se on ehkä hyvä, ehkä huono, se joko toteutuu tai sitten ei. Totta kai se on huolellisesti suunniteltu ja laadittu. Mutta ei minun tarvitse järjestää lapseni elämää opetussuunnitelman mukaan. Opetussuunnitelma on olemassa lapsia varten eikä päinvastoin.

        Lapseni ei hiihdä. Nuorisokielenkäyttöä mukaillen: SO WHAT? Jos opetussuunnitelmaan kuuluu, että jokaisen opppilaan on hiihdettävä, niin ei siinä sen kamalampaa tapahdu, kuin että opetussuunnitelma ei toteudu yhden oppilaan kohdalla yhden oppiaineen yhden osa-alueen osalta. Täytyykö sen takia maan järistä, vuorten sortua ja tsunamin iskeä Suomenlahdelle?

        Ylipäänsä liian ison mentelin nostaminen jostain niin joutavasta asiasta kuin siitä, haluaako lapsi luistella, hiihtää, lausua runoja tai soittaa kitara, on suhtellisuudentajun puutetta ja epäolennaisuuksiin keskittymistä. En ymmärrä vanhempia enkä opettajia jotka tekevät luistimista ja suksista arvovaltakysymyksiä ja elämään suurempia asioita. Luistin on luistin ja suksi on suksi.

        Minä lakkasin hiihtämästä koulussa 14-vuotiaana. Silti minusta on tullut hyvin tunnollinen työntekijä joka ei koskaan myöhästy töistä, tekee tylsätkin työt tarkasti ja huolellisesti eikä jää töistä pois pikku flunssan takia. Ongelmanani palkkatyössäni on pikemminkin taipumukseni pedanttisuuteen ja perfektionismiin.

        Hiihtämistä en edellenkään harrasta koska en pidä siitä.

        Minä ymmärsin asian näin, että jos lapsi ei halua hiihtää ja koulussa on hiihtoa tämä vanhempi antaa lapsensa olla kotona koko päivän eli lintsata. Ja kirjoittaa poissaolotodistukseen, että lapsi on ollut tuona päivänä sairaana. Näin minä sen ymmärsin. Ja jos näin, on antaa vanhempi mielestäni väärän signaalin lapselle. Koulustahan ei olla sen takia pois että ei huvita tehdä jotain, vaan yleensä sairauden takia. Ja jos poissaolotodistukseen kirjoitetaan vielä, että lapsi on ollut sairaana eikä näin ole ollut se on valehtelemista, jonka vanhempi näinollen myös hyväksyy.

        Kirjoitat muuten täyttä asiaa. Olen lukenut muitakin sinun mielipiteitä ja olen kanssasi ollut samaa mieltä monesta asiasta.
        Olen itse myös kasvanut sellaisessa perheessä, jossa muuten on ollut hyvä ja turvallinen olla, mutta tämä sama asia, että asioita ei kyseenalaisteta on puuttunut. Olen myös itse kasvattanut itseäni ja lapsiani toiseen suuntaan. Eli asioita ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä vaan ne pitää kyseenalaistaa ja käyttää omia aivoja.
        Mutta yksi asia, missä olen ehdoton, se on rehellisyys. En hyväksy valehtelua missään muodossa en lapsiltani, itseltäni enkä mieheltäni.
        Jotta tämä asia on tullut selväksi meillä, se on vaatinut paljon työtä, mutta on kannattanut.


      • järvisetkö pannaan
        Äiskäräiskä kirjoitti:

        Se, ettei pakota lasta hiihtämään, ei merkitse että antaa 1. luvan itse päättää mitä tekee koulussa ja mitä e 2. antaa luvan aikoinaan jäädä pois töistä jos ei huvita mennä.

        Kysymys on sitä, että on asioita jotka lapsen on opittava, jotta pärjäisi elämässä, ja toisia, jotka on ehkä kiva osata, mutta jos ei osaa niin ei se maailmaa kaada. Hiihto kuuluu näihin jälkimmäisiin.

        Koulussa opitaan joitakin elintärkeitä asioita, joita kuuluu opiskella, kuten äidinkieltä, matematiikkaa, historiaa, maantietoa, englantia... Niitä aineita en salli laiminlyötävän millään perusteella, en varsinkaan sillä ettei kiinnosta.

        Hiihtäminen ei ole välttämätön taito, ilman sitäkin pärjää, joten siihen en pakota.

        Lisäksi lapsen on hyvä oppia noudattamaan sääntöjä. Mutta on yhtä tärkeää oppia ajattelemaan itse, kyseenlaistamaan asioita ja olemaan automaattisesti uskomatta että muut tietävät paremmin. Kritiikitön luottaminen muiden automaattiseen asiantuntemukseen ja siihen, että he ovat minua viisaampia, on itse asiassa vastuun pakoilua. Jos muut tekevät minua koskevat ratkaisut puolestani, niin en ole itse enää vastuussa elämästäni, siirrän vastuun itseni ulkopuolelle.

        Haluan opettaa lapseni, paitsi kunnioittamaan muiden oikeuksia ja noudattamaan sääntöjä, myös myös kuuntelemaan itseään, tunnistamaan omat tunteensa ja luottamaan vaistoonsa, omatuntoonsa ja järkeensä - ja aika ajoin myös kyseenlaistamaan lakeja, sääntöjä ja totuttuja tapoja.

        Niin hyvät vanhemmat kuin minulla on ollutkin, niin jos jostain heitä kritisoisin, niin siitä etteivät opettaneet minua luottamaan järkeeni ja vaistooni vaan tolkuttivat, että on olemassa sinua viisaampia ihmisiä, joiden kanssa on AINA niin, että kun olette eri mieltä niin he ovat ova oikeassa ja sinä väärässä. Minut kasvatettiin ehkä turhan nöyräksi ja tottelevaiseksi.

        Jokainen totuttu perinteinen tapa on joskus ollut uusi ja radikaali.

        Opetusssuunnitelmakin on vain suunnitelma, se on joidenkin ihmisten käsitys asioista, ei se ole jumalanasanaa. Suunnitelma on suunnitelma, eli etukäteen tehty rakennelma siitä miten asiat voisivat ehkä mennä. Se on ehkä hyvä, ehkä huono, se joko toteutuu tai sitten ei. Totta kai se on huolellisesti suunniteltu ja laadittu. Mutta ei minun tarvitse järjestää lapseni elämää opetussuunnitelman mukaan. Opetussuunnitelma on olemassa lapsia varten eikä päinvastoin.

        Lapseni ei hiihdä. Nuorisokielenkäyttöä mukaillen: SO WHAT? Jos opetussuunnitelmaan kuuluu, että jokaisen opppilaan on hiihdettävä, niin ei siinä sen kamalampaa tapahdu, kuin että opetussuunnitelma ei toteudu yhden oppilaan kohdalla yhden oppiaineen yhden osa-alueen osalta. Täytyykö sen takia maan järistä, vuorten sortua ja tsunamin iskeä Suomenlahdelle?

        Ylipäänsä liian ison mentelin nostaminen jostain niin joutavasta asiasta kuin siitä, haluaako lapsi luistella, hiihtää, lausua runoja tai soittaa kitara, on suhtellisuudentajun puutetta ja epäolennaisuuksiin keskittymistä. En ymmärrä vanhempia enkä opettajia jotka tekevät luistimista ja suksista arvovaltakysymyksiä ja elämään suurempia asioita. Luistin on luistin ja suksi on suksi.

        Minä lakkasin hiihtämästä koulussa 14-vuotiaana. Silti minusta on tullut hyvin tunnollinen työntekijä joka ei koskaan myöhästy töistä, tekee tylsätkin työt tarkasti ja huolellisesti eikä jää töistä pois pikku flunssan takia. Ongelmanani palkkatyössäni on pikemminkin taipumukseni pedanttisuuteen ja perfektionismiin.

        Hiihtämistä en edellenkään harrasta koska en pidä siitä.

        mutta tuon poissaolon suhteen olen eri mieltä. Voisit lähettää lapsen kouluun, ilman suksia. Koulu ei voi pakottaa hiihtämään. Jos tipahtaa jälki-istuntoa, mene SINÄ se istumaan. Se on todellakin vain suunnitelma, ei mitään kirkon sanaa (eipä siihenkään voi nyk. enää luottaa) eikä lakipykälää hiihtämisestä tietääkseni ole. Nouskaamme hiihtokapinaan. Tehkäämme Karpelalle ja muille valitus asiasta, adressi oikein.


      • äiti
        Kyllä nyt kirjoitti:

        osoitit tyhmyytesi. Minkälaisen esimerkin KUVITTELIT sitten lapsellesi antavan? Et ole tainnut ajatella asiaa ollenkaan.

        Oletko sitä mieltä että kun lapsesi menee töihin, ja siellä on joskus ikäviä tehtäviä, niin hän voi soittaa ja sanoan "nyt on kuumetta, en voi tänään tulla töihin" ja sittenkö joku muu tekee ne hommat? Niinkö tarkoitit? Koska sellaisen esimerkin annat toiminnallasi. Teetkö kenties itse näin työnantajallesi. En epäilisi sitä hetkeäkään...

        olikohan edellinen minulle? Miksi kaikki arvostelevat toisten tapaa kasvattaa lapsensa. Jos joku antaa lapsensa olla koulusta pois ilman pätevää syytä, niin se kai on hänen asiansa.Kuinkahan huolissaan tarvitsee olla perheistä joissa on 10 lasta, siellä tuskin vanhemmat jaksavat kasvattaa jokaista lasta. Moni antaakin lastensa kasvattaa toisiaan.Hyvä kun ajattelet asioita jo noin pitkälle, ihan työpaikkaan asti. En tiedä montako lasta sinulla on.Voin vakuuttaa sinulle että jossain vaiheessa sinun "kasvatuksesi" saattaa unohtua ja katsos ihmettä jälkikasvu pärjääkin hienosti työpaikassaan.


      • Äiskäräiskä
        järvisetkö pannaan kirjoitti:

        mutta tuon poissaolon suhteen olen eri mieltä. Voisit lähettää lapsen kouluun, ilman suksia. Koulu ei voi pakottaa hiihtämään. Jos tipahtaa jälki-istuntoa, mene SINÄ se istumaan. Se on todellakin vain suunnitelma, ei mitään kirkon sanaa (eipä siihenkään voi nyk. enää luottaa) eikä lakipykälää hiihtämisestä tietääkseni ole. Nouskaamme hiihtokapinaan. Tehkäämme Karpelalle ja muille valitus asiasta, adressi oikein.

        Loistoidea tuo että tarjoudun menemään istumaan jälki-istunnot lapsen puolesta, jos hän saa sitä siitä ettei halua hiihtää!

        Hiihtokapina olisi hyvä idea. Jos joku pistää tuulemaan, olen ehdottomasti asiassa mukana. Kirjoitetaan vain se adressi.


      • Pirjo
        laturetki "vaivaa" kirjoitti:

        Me ollaan meidän perheessä ratkaistu ongelma näin.

        Meillä on yhdet ainoat sukset ikuisuuden vanhat.
        Jokainen lapsi käyttää niitä liikunta tunneilla vuorotellen.

        Ja laturetket kun on samaan aikaan, niin meillä on aina "sairaana" kaikki lapset. Kuka oksentaa kuka on kuumeessa tai muuten voi pahoin. Tämä yksi lintsauspäivä koulusta ei ketään tapa, kun ei ole opetusta, joten siitä ei ole haittaa.

        Ja jos ei lapsi halua hiitää hän ei meillä silloin hiihdä. Olen vapauttanut lapseni yhdeksi päiväksi koulusta. Eihän sairaana voi olla koulussa.

        Meillä taas koulu on keksinyt järjestää joka ikinen vuosi kulttuuripäivän. Kukaan lapsistamme ei ole taiteellinen saati kiinnostunut mistään esiintymisestä ja "luovuudesta". He eivät harrasta mitään asiaan liittyvää ja inhoavat koko ajatusta olla silloin koulussa. Meilläkin otetaan rennosti ja ollaan kotona silloin. Olen kotona, niin mukava viettää lasten kanssa yksi "salainen päivä".


      • Äiskäräiskä
        Pirjo kirjoitti:

        Meillä taas koulu on keksinyt järjestää joka ikinen vuosi kulttuuripäivän. Kukaan lapsistamme ei ole taiteellinen saati kiinnostunut mistään esiintymisestä ja "luovuudesta". He eivät harrasta mitään asiaan liittyvää ja inhoavat koko ajatusta olla silloin koulussa. Meilläkin otetaan rennosti ja ollaan kotona silloin. Olen kotona, niin mukava viettää lasten kanssa yksi "salainen päivä".

        Niin ammattitaitelija kuin olenkin, niin sanonpa etä se on täysin teidän perheen asia. Jos lapsesi kerta kaikkiaan inhoavat kaikkea taiteeseen liittyvääkin, niin ei heidän kiinnostustaan voi väkisinkään herättää. Ei sellainen mitään hyödytä, vaikutus on luultavasti päinvastainen.

        Hiihdosta ja taiteesta vielä, että nykyinen pakkohiihtäminen on verrattavissa siihen miten 1960- ja 1970-luvuilla pidettiin kouluissa laulukokeita: jokainen meni vuorollaan luokan eteen laulamaan, ja muut kuuntelivat. Minullehan se ei ollut temppu eikä mikään, luikautin sen laulun mikä pyydettiin ja sain kympin. Mutta ymmärrän TÄYSIN, että sen on täytynyt olla piinaa niille joilla ei ollut sävelkorvaa eikä lauluääntä. Jos ei pysy äänessä niin ei pysy, minkäs sille mahtaa. Miksi kiusata lapsia pakottamalla heidät nolaamaan itsensä julkisesti? Mitä sellainen palvelee?

        Tuollainen on onneksi loptettu. Mutta liikuntatunneilla vastaavanlainen nöyryyttäminen sallitaan ja hyväksytään edelleen. Liikunta on se kouluaine, josat hyötyvät vain lahjakkaat. Muissa aineissa huonompikin voi saada opetuksesta JOTAIN, mutta liikunnasta huono oppilas saa vain traumoja ja pahimmassa tapauksessa elinikäisen inhon kaikkean liikumista kohtaan.

        Hiihtäminen on ollut minulle ja toiselle pojistani samanlaista julkista nolaamista kuin laulukokeet entisajan kansakoulussa.

        Kysymys kuuluu:

        jos minä, kympin laulaja, pystyn - pystyin jo silloin kansakoulussa - eläytymään huonojen laulajien tuntemuksiin ja olen samaa mieltä heidän kanssaan siitä, ettei heitä tule nolata ja pakottaa, mikseivät hyvät hiihtäjt voi omata mielikuvitusta ja empatiaa ja edes yrittää kuvitella, millaista olisi hiihtää aina joukon hännimmäisenä ja kuulla muiden virnuiluja ja ivallisia kommenteja? Liittyykö liikunnallisuuteen empatian puute? ( Taiteeseen ei liity. )


      • Silja
        järvisetkö pannaan kirjoitti:

        mutta tuon poissaolon suhteen olen eri mieltä. Voisit lähettää lapsen kouluun, ilman suksia. Koulu ei voi pakottaa hiihtämään. Jos tipahtaa jälki-istuntoa, mene SINÄ se istumaan. Se on todellakin vain suunnitelma, ei mitään kirkon sanaa (eipä siihenkään voi nyk. enää luottaa) eikä lakipykälää hiihtämisestä tietääkseni ole. Nouskaamme hiihtokapinaan. Tehkäämme Karpelalle ja muille valitus asiasta, adressi oikein.

        Olisihan se reilumpaa mennä kouluun, vaikka ei osallistukaan hihtoon kuin se, että vanhempi allekirjoittaa poissaolotodistuksen, jossa lukee valheelliseti poissaolon syy: sairaus. Tuli siitä osallitumattomuudesta sitten rangaistus tai ei.

        Olen myös valmis allekirjoittamaan adressin hiihtoa vastaan heti välittömästi :).


      • Jussi
        Pirjo kirjoitti:

        Meillä taas koulu on keksinyt järjestää joka ikinen vuosi kulttuuripäivän. Kukaan lapsistamme ei ole taiteellinen saati kiinnostunut mistään esiintymisestä ja "luovuudesta". He eivät harrasta mitään asiaan liittyvää ja inhoavat koko ajatusta olla silloin koulussa. Meilläkin otetaan rennosti ja ollaan kotona silloin. Olen kotona, niin mukava viettää lasten kanssa yksi "salainen päivä".

        kun meidän penskat taas on taiteellisia ja eivät halua lukea mitättömiä pikkutietoja milloin mistäkin tyhjänpäiväisestä. Kuka armahtaa näitä lapsia? Heidän on pakko kärsiä koulussa tiedon tulvasta, en uskalla pitää heitä poissa koulusta niinä päivinä, kun on uskontoa, historiaa, ympäristötietoa ja niitä muita kirja kädessä nykerrettäviä asioita.

        Mutta kun saa esittää, laulaa, soittaa, muovailla, piirtää, niin se on kivaa, ja liikuntakin, jopa hiihto luistaa.


    • nyt

      nipotettu liikunnasta. Alla lainaus Opetushallituksen sivuilta - Opetussuunnitelman perusteet:

      "Vuosiluokkien 1−4 liikunnan opetuksessa tulee ottaa huomioon oppilaan valmiudet sekä yksilölliset kehitysmahdollisuudet. Opetus toteutetaan leikinomaisesti kannustavassa ilmapiirissä ja se etenee motorisista perustaidoista kohti lajitaitoja. Liikunnan opetuksen lähtökohta on oppilaiden aktiivisuus, ja opetuksessa hyödynnetään oppilaiden mielikuvitusta ja omia oivalluksia.

      TAVOITTEET
      Oppilas oppii monipuolisesti motorisia perustaitoja ja saa virikkeitä harrastaa liikuntaa oppii hyvinvointia edistäviä ja turvallisia liikuntatapoja sekä perusuimataidon
      harjaantuu sekä itsenäisen työskentelyn taidoissaan että yhteistyötaidoissaan ilman keskinäisen kilpailun korostumista
      oppii toimimaan sovittujen ohjeiden mukaan ja reilun pelin hengessä.

      KESKEISET SISÄLLÖT
      ·   juoksua, hyppyjä, heittoja sekä niiden soveltamista liikuntamuotoihin
      ·   voimistelua ilman välineitä, välineillä ja telineillä
      ·   musiikki- ja ilmaisuliikuntaa sekä tansseja
      leikki-, viite-, pienpelejä ja eri palloilulajeja
      luontoliikuntaa
      talviliikuntaa
      veteen totuttautumista ja uintiharjoituksia
      liikunnallisia leikkejä

      hallitsee motorisia perustaitoja ja osaa soveltaa niitä eri liikuntamuodoissa
      osaa juosta, hypätä ja heittää
      osaa voimisteluliikkeitä ilman välineitä, välineillä ja telineillä
      osaa ilmaista itseään liikunnan avulla ja liikkua rytmin tai musiikin mukaan
      ·   osaa käsitellä pelivälineitä leikeissä ja harjoituksissa sekä toimia peleissä
      ·   osaa liikkua luonnossa opetuskarttaa hyväksi käyttäen
      ·   osaa luistelussa liukumisen, eteenpäin luistelun ja jarrutuksen
      ·   pystyy liikkumaan suksilla monipuolisesti
      pystyy uimaan monipuolisesti uintisyvyisessä vedessä
      toimii pitkäjänteisesti ja suhtautuu realistisesti omiin suorituksiinsa
      osaa pukeutua tarkoituksenmukaisesti liikuntaa varten ja huolehtia puhtaudestaan
      toimii itsenäisesti ja ryhmässä sovittujen ohjeiden mukaan sekä osallistuu vastuullisesti ja yritteliäästi liikunnan opetukseen.

      VUOSILUOKAT 5−9

      Vuosiluokkien 5−9 liikunnanopetuksessa tulee ottaa huomioon tässä kehitysvaiheessa korostuvat sukupuolten erilaiset tarpeet sekä oppilaiden kasvun ja kehityksen erot. Monipuolisen liikunnanopetuksen avulla tuetaan oppilaan hyvinvointia, kasvua itsenäisyyteen ja yhteisöllisyyteen sekä luodaan valmiuksia omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen. Opetuksessa annetaan mahdollisuuksia liikunnallisiin elämyksiin ja tuetaan oppilaan itsensä ilmaisua.

      TAVOITTEET
      Oppilas
      ·   kehittää edelleen motorisia perustaitoja ja oppii liikunnan lajitaitoja
      ·   oppii ymmärtämään liikunnan merkityksen hyvinvoinnin ja terveyden ylläpitämisessä
      ·   oppii kehittämään ja tarkkailemaan toimintakykyään
      ·   kehittää uimataitoaan ja opettelee vedestä pelastamisen taitoja
      ·   oppii toimimaan turvallisesti ja asianmukaisesti liikuntatilanteissa
      ·   oppii toimimaan itsenäisesti ja ryhmässä
      ·   opettelee hyväksymään itsensä ja suvaitsemaan erilaisuutta
      ·   tutustuu liikunnan harrastusympäristöihin ja osaa etsiä tietoa liikunnan harrastamismahdollisuuksista.

      KESKEISET SISÄLLÖT
      ·   juoksua, hyppyjä ja heittoja eri liikuntalajeissa
      ·   voimistelua ilman välineitä, välineillä ja telineillä
      ·   musiikki- ja ilmaisuliikuntaa sekä tanssia
      ·   pallopelejä
      ·   suunnistusta ja retkeilyä
      ·   talviliikuntaa
      ·   uintia ja vesipelastusta
      ·   toimintakyvyn kehittämistä ja seurantaa sekä lihashuoltoa
      ·   uusiin liikuntamuotoihin tutustumista ja liikuntatietoutta

      PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8
      Oppilas
      ·   osaa ydintaidot juoksuissa, hypyissä ja heitoissa
      ·   osaa voimistelun, välinevoimistelun ja telinevoimistelun liikkeitä
      ·   osoittaa toiminnassaan ymmärtävänsä rytmin merkityksen liikunnassa ja tanssissa
      ·   osaa yleisimpien pallopelien perusteet ja pelaa niitä sovittujen sääntöjen mukaan
      ·   osaa suunnistaa karttaa ja kompassia apuna käyttäen sekä tietää jokamiehen oikeuksista ja velvollisuuksista
      ·   osaa luistella sujuvasti
      ·   hallitsee hiihdon harrastamiseen tarvittavat perustekniikat
      ·   hallitsee uimataidon sekä osaa vesipelastamisen taitoja
      ·   tuntee liikunnan ja terveyden välisiä yhteyksiä
      ·   osaa ylläpitää, arvioida ja kehittää toimintakykyään
      ·   osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille asiallisesti ja huolehtii puhtaudestaan
      ·   toimii vastuullisesti ja ottaa toiset huomioon sekä noudattaa sopimuksia, sääntöjä ja reilun pelin periaatetta."

      Opettajilla ei siis ole muuta mahdollisuutta kuin noudattaa kuntien tuon pohjalta tekemiä opetussuunnitelmia. Jos eivät noudata, syyllistyvät virkavirheeseen. On siis turha vikistä täällä, jos homma ei miellytä - ilmoittakaa kantanne suoraan Opetushallitukselle tai sopeutukaa vallitsevaan tilanteeseen.

    • niitä näyttää olevan liian paljon. Meidän tytöllä on luistimet, suksia en ole suostunut ostamaan, koska ei ole luntakaan täällä "etelässä". Sanoin tytölle, että antaa opelle numeroni jos on jotain ongelmia - ei ollut. Koululla on jonkunverran lainattavia urheiluvälineitä, ja lisää saisivat jos pyytäisivät.

      Luokkaretkikassaan olen leivoskellut myyjäisiin, vaikka helpommalla olisi varmaan päässyt jos olisin antanut raakaa rahaa. Mutta kun piti se lapsikin saada mukaan siihen leipomiseen että ymmärtäisi ettei kaikki lankea kuin manulle illallinen.
      Minua ei yhtään häiritse se, että sellaisetkin lapset kenen vanhemmilla ei ole halua/varaa osallistua näihin myyjäisiin, pääsevät retkille mukaan. Eikö se ole koko luokalle elämys päästä vaikka Heurekaan bussilla, huolimatta siittä ketä sen maksaa?

      • Oiva Tumpelo

        "Eikö se ole koko luokalle elämys päästä vaikka Heurekaan bussilla, huolimatta siittä ketä sen maksaa?"

        On se, mutta oikeudenmukaistahan se ei ole. Siipiveikkoja riittää muutenkin. Siksi meidän kouluissa on sääntö, että ketkä ei oo retkestä tms. maksanu, tekevät koululla jotain muuta.


      • Oiva Tumpelo kirjoitti:

        "Eikö se ole koko luokalle elämys päästä vaikka Heurekaan bussilla, huolimatta siittä ketä sen maksaa?"

        On se, mutta oikeudenmukaistahan se ei ole. Siipiveikkoja riittää muutenkin. Siksi meidän kouluissa on sääntö, että ketkä ei oo retkestä tms. maksanu, tekevät koululla jotain muuta.

        lapsesta tuntuu jäädä pois luokkaretkeltä sen takia, että vanhemmat eivät halua leipoa myyjäisiin. Ei ole oikeudenmukaista sekään, että lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa laiskuudesta tai kädettömyydestä.


      • ellikkä. e.
        marella kirjoitti:

        lapsesta tuntuu jäädä pois luokkaretkeltä sen takia, että vanhemmat eivät halua leipoa myyjäisiin. Ei ole oikeudenmukaista sekään, että lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa laiskuudesta tai kädettömyydestä.

        Pääsin aikoinaan yhden kerran luokkaretkelle, mutta enpä ole huomannut pääsemättömyyden vaikuttaneen olotilaani ja elämiseeni mitenkään.


      • 17v kouluun leiponut
        marella kirjoitti:

        lapsesta tuntuu jäädä pois luokkaretkeltä sen takia, että vanhemmat eivät halua leipoa myyjäisiin. Ei ole oikeudenmukaista sekään, että lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa laiskuudesta tai kädettömyydestä.

        No onko sekään oikein, että muut leipovat yms. naapureidenkin lapsille? Ei sekään kyllä ole oikeudenmukaista, että toiset tekevät työtä ja käyttävät siihen omia tarvikkeita & rahaa, kun retkelle pääsisivät myös he jotka eivät asian eteen mitään ole tehneet.
        Aika paljon olisin säästänyt jos minäkin, viiden lapsen äitinä, olisin odottanut muiden maksavan lapsieni kouluretket.


      • äiti4
        17v kouluun leiponut kirjoitti:

        No onko sekään oikein, että muut leipovat yms. naapureidenkin lapsille? Ei sekään kyllä ole oikeudenmukaista, että toiset tekevät työtä ja käyttävät siihen omia tarvikkeita & rahaa, kun retkelle pääsisivät myös he jotka eivät asian eteen mitään ole tehneet.
        Aika paljon olisin säästänyt jos minäkin, viiden lapsen äitinä, olisin odottanut muiden maksavan lapsieni kouluretket.

        oikein että lapsi, jonka vanhemmat eivät osallistu leipomisiin eivätkä anna rahaa, ei pääse retkille. Ei kai se lapsen vika ole.Saattaahan olla että joissain perheissä pistetään kurkusta alas rahat,siinä ei paljon retki rahoja ajatella.Minä ainakin leivon muutaman ylimääräisen kakun jos se mahdollistaa jonkun lapsen retkelle pääsyn.


    • Marianne

      Kun lukee näitä keskusteluja, ei voi uskoa että viestien takana on normaaleja aikuisia ihmisiä. Käsittämätöntä syyttelyä ja meuhkaamista ihan asiallisesta viestistä.
      Jos opetussuunnitelmassa lukee, että hiihtoa on opetettava, niin opettajan on pakko opettaa hiihtoa. Ymmärrän kyllä ettei parin hiihtokerran takia huvita ostaa kalliita välineitä. Vaihtoehtona on kirpputorivälineet tai koulun lainasukset.... arvatkaa haluavatko lapset hiihtää niilä kun aikuisillakin on tuo asenne.
      Menkää nyt ihmiset itseenne ja miettikää vähän. Ilmeisesti nimettömänä kirjoittaminen oikeuttaa sivistymättömään nimittelyyn.

      Keskustelun aloittanut opettaja oli aivan oikeassa, menkää vanhemmat lastenne koulutapaamisiin ja vanhempainiltoihin kertomaan mielipiteenne ja miettimään yhdessä mitä asioille voitaisiin tehdä. Toivon vaan että kykenette siellä rakentavampaan keskusteluun kuin nimittelyyn ja syyttelevään osoitteluun.

    • köyhä äiti

      Otin tämän vanhan keskusteluketjun esille kun en viitsinyt aloittaa uutta, koska ketjussa on keskustelua juuri siitä asiasta, josta olisin tehnyt uuden avauksen.

      Olen ollut kouluhallitukseen yhteydessä ja keskustellut mm. liikuntavälineiden hankkimisesta. Itse pitkäaikastyöttömänä, ilman mitään "sossun tukiaisia" olen sinnitellyt yksinhuoltajana ja elänyt ja elättänyt lapseni niillä säästöillä, jotka minulla oli siltä ajalta kun vielä töissä olin.

      Hiihtäminen, luistelu ym. urheilulajit kuuluvat koulun opetussuunnitelmaan ja ovat siis pakollisia suoritettavia toimintoja kuten esimerkiksi matematiikka, äidinkieli ym. Liikuntaa monet pitävät jopa tärkeämpänä oppiaineena kuin lukuaineita (itse olen eri mieltä tästä).

      Joka tapauksessa minulla kuten kaikkien muidenkin koululaisten vanhemmilla on oikeus vaatia, että koulu hankkii/lainaa koululaiselle liikuntatuntia varten. Kaksi viimeisintä talvea ovat olleet vähälumisia. Viime vuonna täällä missä minä asun, ei riittänyt lunta edes yhtä hiihtokertaa varten. Edellisenä talvena hiihdettiin kaksi kertaa. Muuhun kuin koululiikuntaan lapseni ei suksia tarvitse, koska ei tykkää hiihtämisestä ja kuten sanottua: hiihto kuuluu koulun VIRALLISEEN opetussuunnitelmaan ja siksi välineitä ei tarvitse hankkia itse.

      Arvostan todella paljon niiden koululaisten vanhempia, jotka pystyvät antamaan vanhoiksi/pieniksi menneitä suksia ja luistimia ym. koulun käyttöön, jotta ne oppilaat, joilla rahasta on kotona tiukkaa, voivat koulussa osallistua liikuntaan. Minun mielestäni on liikaa vaadittu, että sukset hankitaan yhtä tai kahta hiihtokertaa varten.

      Musiikkitunnillekaan ei tarvitse ostaa soitinta vaan sen saa lainata koulusta. Ainakin "meidän koulussa" on toimittu näin.

      Olen valmis täsmentämään kommenttejani, jos ilmaisin asiani epätarkasti.

      Vielä n. 20 vuotta sitten ne koululaiset, joilla ei ollut suksia tai luistimia, laitettiin kävelylenkille liikuntatunnilla, myös minä. Nyt ei tämä vaihtoehto enää onnistu, koska turvallisuusmääräykset edellyttävät, että oppilaita ei saa laittaa ilman valvontaa kävelylenkille. Siinä on opettaja ja koulu vastuussa, jos jotakin ikävää tapahtuu. Turvallisuus ennen kaikkea, tästä olen samaa mieltä koulun ja kouluhallituksen kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe