Koulu maksaa, lapset eivät ole ilmaisia

Nimetön

Lukekaapa viestiketju "Koulu kiusaa vanhempia". Olen opettaja, ja luen viestejä tukka pystyssä.
Joidenkin vanhempien mielestä lapselle ei tarvitse ostaa talviurheiluvälineitä, koska peruskoulu on ilmainen, eivätkä siis urheiluvälineet saa maksaa. Joidenkin vanhempien mielestä retket ja opintokäynit pitää lopettaa, koska perheillä ei ole varaa maksaa 10-20 euroa vuodessa lapsensa retkistä.
Itse opettajana ehdotan nyt tällaista ratkaisua:
Koska en nyt yhtään tiedä, mitä juuri te, minun oppilaitteni huoltajat asioista ajattelette, niin tulkaa syyskuussa luokkamme vanhempainiltaan ja kertokaa selkeästi mielipiteenne näistä asioista! Viimeksi iltaan saapui 32 oppilaan luokastani vain 12 vanhemmat. He päättivät, että eivät halua ryhtyä myymään mitään ja ehdottivat, että jokainen toisi opelle retkirahan , josta sitten vuoden mittaan reissutaan. Jos tämä päätös ei kaikkia miellyttänyt, olisi kannattanut olla siellä vanhempainillassa. Jos te taas olette sitä mieltä, että peruskoulu on ilmainen, niin kertokaa sitten sekin. Silloinhan ei retkiä tehdä. Minulle on helpompaa pitää normaalit koulutunnit, sopii hyvin sekin.
Ilman talviurheiluvälineitä on vaikea noudattaa valtakunnallista opetussuunnitelmaa. Mikäli olette sitä mieltä, että teitä ei voi velvoittaa välineitä hankkimaan, on yhteys otettava korkeampiin päättäjiin. Minä opena olen puun ja kuoren välissä. Minun on pakko noudattaa opetussuunnitelmaa.

74

4947

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perus-pertsa

      Talviurheikuvälineongelma ratkeaa sillä, että suurimmassa osassa kouluja on lainattavia välineitä.Niitä voi kerätä varastoon, vanhemmat lahjoittavat pieneksi jääneitä jne.
      Retkiongelma on visaisempi.Hyväosaisten opettajien on varmaankin vaikea ymmärtää köyhiä perheitä joilla rahaa ei yhtäkkiä ole antaa vaikka 10:tä euroa.
      Luokilla tulisi varmaan olla retkikassa, jonne kerättäisiin varoja läpi vuoden.