Erityisherkkyys

Anonyymi-ap

Erityisherkkyys on temperamenttipiirre. Kannattaa perehtyä . Olisko se noin viidesosalla. Se tekee omat haasteensa parisuhteisiin.

Tunteiden puhumattomuus kuormittaa erityisherkkää. He tarvitsee usein avoimuutta ja tunneilmaisua kokeakseen yhteyttä. Jos kumppani eikykene tai halua puhua tunteistaan, erityisherkkö voi kokea yksinäisyyttä suhteessa.

Erityisherkkä aistii hienovaraisia viestejä ja odottaa usein vastakaikua. Jos sitä ei tule, hän voi alkaa epäillä itseään tai kokea, ettei hänen tarpeitaan nähdä.

Toisen ihmisen empatiakyvyn puute kuormittaa. Jos joutuu jatkuvasti sopeutumaan toisen rajoittuneeseen tunnesaatavuuteen, ihminen voi uupua ja kokea, että suhde imee hänestä voimat.

Olisko yksi syy, miksi täällä avaudutaan. Toiset meistä kokee tunteet ja kanssakäymisen herättämät kysymykset vahvemmin.

104

1425

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siinä käy juuri näin. Toinen ei koe tekevänsä mitään väärää. Toinen kuormittuu , lopulta voi tilanne eskaloitua ja tulla ero. En nyt puhu vain itsestäni, läheisellä tismalleen samanlainen tilanne, hassua kyllä.

• Anonyymi

Tää on yllättävän yleistä ja se on jännä, että tuo luokitellaan temperamenttipiirteeksi. Sitä jotenkin ehkä erityisherkkänä näkee sen niin, että toinen tekee väärin, kun ei anna vastakaikua tai reagoi heti. Sitä jotenkin odottaa reaktiota saman tien. Jos sitä ei tule, niin on ihan kujalla. Toiselle se vaan on normaalia odotella hetken ja muotoilla ajatuksia.

• Anonyymi

Joo, mielenkiintoinen juttu.

• Anonyymi

Varmasti on yksi syy. Oletteko huomanneet, että erityisherkkä leimataan usein mielenterveysongelmaiseksi tai draamailijaksi? Minä olen huomannut.

• Anonyymi

Olen huomannut. Täällä yksi vähän pahemman luokan "drama queen" ilmoittautuu 🙋
        Se on turhauttavaa, kun mieheltä ei irtoa mitään vastauksia. Nuorempana ajattelin, että olen jotenkin nopea päättämään, reagoimaan jne, mutta myöhemmin olen tajunnut, että asialle on nimikin. 😄

• Anonyymi

Helpompi täällä jutella kun mies ei kuuntele
      mitään kun jotain yritän keskustella.

• Anonyymi

Aina olen muka keskeyttämässä jotain
        tärkeetä videoo jostain autonkorjauksesta.
        Ihan helvetin rasittavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aina olen muka keskeyttämässä jotain
        tärkeetä videoo jostain autonkorjauksesta.
        Ihan helvetin rasittavaa.

Sama kokemus kotona, ja sitten siitä tulee huudot, joka on pahinta myrkkyä hsp:lle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama kokemus kotona, ja sitten siitä tulee huudot, joka on pahinta myrkkyä hsp:lle.

Erityisherkkyyteen ei siis kuulu huomata toisen ihmisen rauhan tarvetta??
        Et se on vaan tämä "minä minä" kun merkkaa --?

• Anonyymi

"Helpompi täällä jutella kun mies ei kuuntele
        mitään kun jotain yritän keskustella."

Tuttu tilanne, minä olen se mies joka ei kuuntele.

Pitäisi olla 24/7 ratkomassa mitä tahansa ongelmia, nettipankki ei toimi, mistä kaupasta saa sukkalangan halvimmalla, mitä syödään seuraavaksi, mitä tulee televisiosta jne jne. Ja tuleehan sitä ihan asiaakin joskus, miten naapurin mummo oli tullut vastaan, miten varis söi pihalla omenaa, miten postista tuli ilmaisjakelulehti missä oli appelsiinimehu tarjouksessa 20km päässä olevassa kaupassa jne jne.

Kun tuohon vielä lisätään naisen ominaisuus puhua ääneen omat tekemiset "otan nyt kaapista maitoa", "avaan television", "kastelen kukkaset" jne. Odotan seuraavaa vaihetta jossa hän kertoo hengittävänsä seuraavaksi sisäänpäin ja sitten ulospäin.

Sori vaan, mutta kaiken sen turhan pulinan keskeltä on sitä yhden prosentin asiaa niin vaikeaa seuloa, että ei vaan enää jaksa kunnella kaikkea.

Itsellä pääkoppa prosessoi paria kertaluokkaa oleellisempia asioita.

• Anonyymi

Juu, tuo EH olen minä ❤️

• Anonyymi

Jaa enpä tiiä joskus se on vaan kiertoilmaisu kusipäiselle ihmiselle itsestään ja kyyneliäkin voi ponnistella kun tulee tiukka tilanne eteen. Naiserityinen piirre

• Anonyymi

Naisviha kukoistaa. Pysypä pois zumbatunnin takarivistä kyyläämästä istumalihaksia ,😉🤭

• Anonyymi

Erityisherkkä ei ole mitenkään itku herkkä tai muutenkaan nössö tai mitenkään herkkä loukaantumaan. Vaan ihminen joka on taitava tulkitsemaan muiden tunteita ja yleensä tunneälyllisesti taitava. Monesti visuaalisestilahjakas sekä herkkä muille astiärsykkeille. On mylös miehiä jotka ovat eritysherkkiä.Se on synnynnäinen ominaisuus, jossa hermosto prosessoi aisti- ja tunnetietoa syvällisemmin ja käsittelee informaatiota voimakkaammin kuin muilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erityisherkkä ei ole mitenkään itku herkkä tai muutenkaan nössö tai mitenkään herkkä loukaantumaan. Vaan ihminen joka on taitava tulkitsemaan muiden tunteita ja yleensä tunneälyllisesti taitava. Monesti visuaalisestilahjakas sekä herkkä muille astiärsykkeille. On mylös miehiä jotka ovat eritysherkkiä.Se on synnynnäinen ominaisuus, jossa hermosto prosessoi aisti- ja tunnetietoa syvällisemmin ja käsittelee informaatiota voimakkaammin kuin muilla.

Juurikin näin. Tuntosarvet on pidemmät ja herkemmät, kuin tavallisella neurotyypillisellä henkilölllä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juurikin näin. Tuntosarvet on pidemmät ja herkemmät, kuin tavallisella neurotyypillisellä henkilölllä.

"Ei, erityisherkkyys (HSP, Highly Sensitive Person) ei ole nepsy-diagnoosi, vaan persoonallisuuden ominaisuus, jossa hermosto prosessoi aistiärsykkeitä syvemmi. "

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Naisviha kukoistaa. Pysypä pois zumbatunnin takarivistä kyyläämästä istumalihaksia ,😉🤭

Kiitos palstasetä ”sporttisesta” näkemyksestä. Ei ole naisvihaa ollenkaan todeta, että jotkut naiset kehrää itkun tuherrusta kun pitäisi ottaa vastuuta jostain tilanteesta. Nämä ns erityisherkät naiset, eli ei oikeasti sellaiset on uskomattoman taitavia uunottamaan tietyn mentaliteetin miehiä, joita he käyttää usein välikappaleena draamoissaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos palstasetä ”sporttisesta” näkemyksestä. Ei ole naisvihaa ollenkaan todeta, että jotkut naiset kehrää itkun tuherrusta kun pitäisi ottaa vastuuta jostain tilanteesta. Nämä ns erityisherkät naiset, eli ei oikeasti sellaiset on uskomattoman taitavia uunottamaan tietyn mentaliteetin miehiä, joita he käyttää usein välikappaleena draamoissaan

Jatkan- vähän hameväen tyyppiset miehet ottaa osaa kotkotuksiin, sillä heillä herää ilmeisesti jokin evolutiivinen suojeluvaisto, sillä uskomus on se, että äänekkäimmin ns uhriutuva on jotenkin ”oikeassa” jossain asiassa. Itsellä ei luonne anna periksi ns kerjätä sympatiaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen ollut ja olen kai vieläkin itse aika "herkkä" huomaamaan kaikenlaista, ja sitten reagoimaan. No, kasvatus -60 -luvulla oli sitä että kasvatettiin reipastumaan, hoksaamaan miten tilanteissa selviää ym. Varsinkin nykyajan ilmiö on että ihmiset, jopa palveluammateissa, hermostuu, jos olet epävarma ja ujo, joten yleisohje on että älä odota kuin pieni vauva hyväksyntää kaikilta ihmisiltä, ole itse oma aikuisesi ja yritä pärjätä, keskity itse olemaan se metsä joka vastaa hyvällä ja saat vastauksena jotain hyvää - se rauha rauha. Mutta älä ripustaudu muiden hyväksynnän helmoihin --- älä. Paljon helpompaa elää kun antaa muiden olla mitä on ja itse antaa itselle oikeuden olla oma itsensä.

• Anonyymi

Suurin osa tuollaisista naisista on h*roja, kun oma mies ei sitä eikä tätä niin pitää hakea muualta.. tunnevammasia.

• Anonyymi

Miten mä jotenkin arvasin, että pian joku naisvihaaja saapuu pilaamaan tänäkin ketjun. Zenii sulle vaan. Sun kannattais mennä hot stone joogaan

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miten mä jotenkin arvasin, että pian joku naisvihaaja saapuu pilaamaan tänäkin ketjun. Zenii sulle vaan. Sun kannattais mennä hot stone joogaan

Tällaista se vaan sattuu olemaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tällaista se vaan sattuu olemaan.

Sulla ei ole kokemusta naisista, sitä se sattuu olemaan

• Anonyymi

Jos tutkittu tieto kiinnostaa, niin erityisherkkyyttä esiintyy suunnilleen yhtä paljon niin naisilla kuin miehilläkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos tutkittu tieto kiinnostaa, niin erityisherkkyyttä esiintyy suunnilleen yhtä paljon niin naisilla kuin miehilläkin.

Joo, ei se sukupuolta katso

• Anonyymi

Mistäs sen tiedät? Onko omia kokemuksia?

• Anonyymi

Voi Herranen aika. Olen erityisherkkä Mut ketä ei kumppanin puhumattomuus kuormittaisi. 🤦🏼‍♀️ Parisuhde ei toimi ilman kommunikaatiota ja syntyy patoutuneita tunteita ja kireä ilmapiiri. Kuka tahansa tuntee sellaisessa ilmapiirissä olonsa ahdistuneeksi. Eikä puhumattomuus ole välttämättä empatianpuutetta. Toisella ei vain ole osaamista puhua tunteistaan samalla tavalla. Sitäkin voi opetella. Jotkut tarvitsee aikaa prosoida asiaa ensin itse päässään ennen kuin voi keskustella siitä. Toiset haluaa vastaukset heti. Siinä syntyy ristiriita kuinka käsitellä asioita. Vaatii ymmärrystä molemminpuolin ymmärtää toisen taoa käsitellä asioita

• Anonyymi

Erityisherkkyys on tekosyy kusipäisyydelle.

• Anonyymi

Omituisen tekosyy olet itsellesi keksinyt. 😶

• Anonyymi

Helpointa on erityisherkälle saada rinnalleen ihminen joka häntä ymmärtää

• Anonyymi

Jotkut ei ymmärrä tätä piirrettä, vaan pitävät toista hankalana. Erityisherkkä parhaimmillaan on hyvä kumppani, koska väittäisin, että tällainen ihminen osaa paremmin ajatella myös toisen näkökulmaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut ei ymmärrä tätä piirrettä, vaan pitävät toista hankalana. Erityisherkkä parhaimmillaan on hyvä kumppani, koska väittäisin, että tällainen ihminen osaa paremmin ajatella myös toisen näkökulmaa.

Ei ole tullut vastaan toistaiseksi ketään, joka pitäisi erityisherkyyttä hankalana. Eihän muut edes huomaa sitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole tullut vastaan toistaiseksi ketään, joka pitäisi erityisherkyyttä hankalana. Eihän muut edes huomaa sitä.

Harvemmin ihmiset edes tietää toisen olevan erityisherkkä jos ihminen ei sitä erikseen mainitse. Tuo on lähinnä vaan kyseisten ihmisten kiusaamista ja leimaamista kuin ei itse ymmärretä koko asiasta yhtään mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harvemmin ihmiset edes tietää toisen olevan erityisherkkä jos ihminen ei sitä erikseen mainitse. Tuo on lähinnä vaan kyseisten ihmisten kiusaamista ja leimaamista kuin ei itse ymmärretä koko asiasta yhtään mitään.

Näin juuri ja piste.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan noin, että erityisherkät muka ajattelevat enemmän toisen ihmisen näkökulmaa!

• Anonyymi

Voi luoja täällä kenelläkään mitään suhteita ole

• Anonyymi

Lämmön tai tunnekylmyyden voi aistia puhui tai ei.

• Anonyymi

indeed.

• Anonyymi

Erityisherkkyys jo sanana saa ihon kananlihalle.
      Ihminen saa kyllä tuntea vahvasti mutta on tilanteita joissa herkkyyttä pitää osata säädellä. Ihan kenelle vain parisuhde tällaisessa tilanteessa on kuin trapetsilla taiteilua päivästä toiseen.
      Ärsyttää myös narsismista jauhaminen. Narskut sitä ja tätä ja tota , sen jälkeen hovi etsintään jne..
      Kolmantena nepsyt ja adhd persoonat. Oikeasti neurokirjoinen tai käyttäytymishäiriöisen on opittava elämään oman erikoisuuden kanssa eikä niin että kaikki ihmiset ympärillä toimivat sen mukaan miten toinen pysyy balanssissa.
      Toisten käyttäytymisen säätely jonkunnerityispiirteen vuoksi on tehokkainta oman edun tavoittelua

• Anonyymi

Olen varmaan erityisherkkä kun en siedä korostettua yllä kirjoittamaani ihmisten luokittelua.

• Anonyymi

Erityisherkkä ei ole mitenkään hankala persoona. Nimenomaan tunnistaa toisen tunteet helposti ja ymmärtää niitä näin olen on älykäs tunneälyllisesti. Erityisherkkä kokee ilmapiirin ja ärsykkeet niin voimakkaasti että itse kuormittuu siitä. Mutta sen ei pitäisi olla toiselle ongelma. Minusta aloittaja on väärässä kun puhuu temparimentista koska siihen se ei liity. Itse olen hyvinkin rauhallinen ja tasapainoinen. Nämä ovat luonne kysymysiä. Eivät liity mitenkään eritysherkkyyteen. En pidä riitelystä missään muodossa. Vaikka ihan lääkäri on minut erityisherkkäksi nimennyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erityisherkkä ei ole mitenkään hankala persoona. Nimenomaan tunnistaa toisen tunteet helposti ja ymmärtää niitä näin olen on älykäs tunneälyllisesti. Erityisherkkä kokee ilmapiirin ja ärsykkeet niin voimakkaasti että itse kuormittuu siitä. Mutta sen ei pitäisi olla toiselle ongelma. Minusta aloittaja on väärässä kun puhuu temparimentista koska siihen se ei liity. Itse olen hyvinkin rauhallinen ja tasapainoinen. Nämä ovat luonne kysymysiä. Eivät liity mitenkään eritysherkkyyteen. En pidä riitelystä missään muodossa. Vaikka ihan lääkäri on minut erityisherkkäksi nimennyt.

Ei erityispiirteiset ihmiset ole mitenkään pahoja. Sitä en tarkoita mutta kun on virallisesti jotain todettu se on monelle tehokeino saada ympärilleen itselleen mieluisaa toimintaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei erityispiirteiset ihmiset ole mitenkään pahoja. Sitä en tarkoita mutta kun on virallisesti jotain todettu se on monelle tehokeino saada ympärilleen itselleen mieluisaa toimintaa.

Jaa a. Itselläni se lähinnä näyttäytyy niin etten jaksa juurikaan muita ihmisiä kuin lähimpiä ja hälinää. En ole sen takia saanut ikinä mitään erityistä kohtelua. Enkä edes puhu siitä ihmisille. Mitä se heille kuulluu. Puoliso ja lähipiiri tietoinen. Muttei se ole muuttanut kenenkään suhtautumista mihinkään. Aina ollut tämmöinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sekä tässäkin ketjussa on niin paljon ennakkoluuloja ja täyttää pskaa ettei tee mielikään puhua asiasta ihmisille jolla ei ole mitään käsitystä tai ymmärrystä koko asiasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lääkäri voi ketään nimetä erityisherkäksi, koska se ei ole diagnoosi. Ei liity mitenkään sairauksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sekä vielä sillä ei ole mitään tekemistä kirjoilla olevien kanssa. Täysin eri asiasta kyse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lääkäri voi ketään nimetä erityisherkäksi, koska se ei ole diagnoosi. Ei liity mitenkään sairauksiin.

Juu ei se virallinen diagnoosi olekaan. Hän kuitenkin oli sitä mieltä että olen tällainen persoona kun puhuin hänen kanssaan. Meillä oli hoitosuhde yli 10 vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu ei se virallinen diagnoosi olekaan. Hän kuitenkin oli sitä mieltä että olen tällainen persoona kun puhuin hänen kanssaan. Meillä oli hoitosuhde yli 10 vuotta.

Voi olla sitä mieltä, mutta ei liity millään tavalla lääkärin ammattitaitoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi olla sitä mieltä, mutta ei liity millään tavalla lääkärin ammattitaitoon.

Mikäs tarve sinulla on vähätellä asiaa? Hän oli se joka sai minut ymmärtämään asian aikoinaan ja perehtymään siihen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikäs tarve sinulla on vähätellä asiaa? Hän oli se joka sai minut ymmärtämään asian aikoinaan ja perehtymään siihen.

Korjasin vain virhekäsityksen. Lääkäri ei tiedä herkkyydestä sen enempää kuin suutari. Lääkäri on kouluttautunut sairauksien tunnistamiseen ja hoitoon.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korjasin vain virhekäsityksen. Lääkäri ei tiedä herkkyydestä sen enempää kuin suutari. Lääkäri on kouluttautunut sairauksien tunnistamiseen ja hoitoon.

Silti tietysti joku yksittäinen lääkäri voi olla huvikseen perehtynyt tuohon aiheeseen. Lääkärin koulutukseen se ei kuulu ja yhtä hyvin vaikka siivooja voi olla perehtynyt aiheeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulisi ihmisen joka tehnyt elämänuransa ihmisen käytöstä/mieltä tutkien kuitenkin jotenkin tietävän jotain. Enemmän hänen sanansa minulle merkitsee kuin täällä yhdenkään anonyymin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulisi ihmisen joka tehnyt elämänuransa ihmisen käytöstä/mieltä tutkien kuitenkin jotenkin tietävän jotain. Enemmän hänen sanansa minulle merkitsee kuin täällä yhdenkään anonyymin.

En kyseenalaistanut herkkyyttäsi. Lue uudestaan viestit ellet sitä muuten huomaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En kyseenalaistanut herkkyyttäsi. Lue uudestaan viestit ellet sitä muuten huomaa.

En sitä ole väittänytkään että olisit kyseenalaistanut. Kyseealaistit kaiken muun. Minulle sama uskotko minua se ei minulle merkitse mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En sitä ole väittänytkään että olisit kyseenalaistanut. Kyseealaistit kaiken muun. Minulle sama uskotko minua se ei minulle merkitse mitään.

Mulle on yhdentekevää mitä yksittäisenä henkilönä ajattelet. Lukijoita on kuitenkin enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulle on yhdentekevää mitä yksittäisenä henkilönä ajattelet. Lukijoita on kuitenkin enemmän.

Juu kuitenkin väitit että valehtelin ettei lääkäri olisi minulle voinut noin sanoa. Mitä tekemistä sillä on muiden kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu kuitenkin väitit että valehtelin ettei lääkäri olisi minulle voinut noin sanoa. Mitä tekemistä sillä on muiden kanssa.

En ole väittänyt, että valehtelit. Kerroin että lääkäri ei tiedä asiasta sen enempää kuin muutkaan ammattinsa vuoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole väittänyt, että valehtelit. Kerroin että lääkäri ei tiedä asiasta sen enempää kuin muutkaan ammattinsa vuoksi.

Siltä sait sen vaikuttamaan. Jouduin avamaan takiasi asiaa enemmäm kuin olisin edes halunnut.

• Anonyymi

Kaikki itseään erityisherkiksi kutsuvat ovat vain narsisteja, jotka pyrkivät uutta trendisanaa käyttämällä oikeuttamaan epäinhimilliset tekonsa ja käyttäytymisensä.

• Anonyymi

Ihan suosittelen tutkimaan mitä se tarkoittaa. Kaikki jotka liitävät sen joten hankalaan käytökseen ovat väärässä. Itse olen tasapainoinen ja rauhallinen ihminen

• Anonyymi

Se on muuten aivan totta! Narsisteja!

• Anonyymi

Höpö höpö! Olet aivan pihalla. Erityisherkkä ja narsisti ovat toistensa vastakohtia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpö höpö! Olet aivan pihalla. Erityisherkkä ja narsisti ovat toistensa vastakohtia.

Erityisherkkä on herkkyyden janan toisessa päässä ja toisessa päässä on psykopaatti. Narsisti sijoittuu janalle lähemmäs psykopaattia.

• Anonyymi

Myös kovia huorustelemaan ja senkin yrittävät selittää kumppanilleen erityisherkkyydellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on muuten aivan totta! Narsisteja!

Kyllä näin on, ei poikkeuksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä näin on, ei poikkeuksia.

Ja lihavia sellaisia.

• Anonyymi

Hyvä aihe.

Jos joku haluaa perehtyä enemmän niin kirjallisuutta löytyy:

Elaine N. Aron: Erityisherkkä ihminen
      Erityisherkkä ihminen ja parisuhde

• Anonyymi

Kiitos lukuehdotuksesta. Tää on mielenkiintoinen aihe.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos lukuehdotuksesta. Tää on mielenkiintoinen aihe.

Kiitos. Hyvä aloitus ja tärkeä teema.

• Anonyymi

Missä olet mun erityisherkkämieheni? Täällä huutelee erityisherkkänainen. Tänään ei nähty. Yksi juttu mitä kaipaan...mitä oon saanut joka päivä nauttia, paitsi tänään...jäi puuttumaan.

• Anonyymi

Olen miettinyt, että onko se hyvä vai huono, jos molemmat on eritysherkkiä. Tuleeko silloin melkein tilanne, että lukee toisen ajatukset, vai onko pelkkiä ahdistavia yhteenottoja koko aika.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen miettinyt, että onko se hyvä vai huono, jos molemmat on eritysherkkiä. Tuleeko silloin melkein tilanne, että lukee toisen ajatukset, vai onko pelkkiä ahdistavia yhteenottoja koko aika.

Tunneherkkä ja empaattinen ihminen ei haasta riitaa, vaan yrittää ymmärtää toista. Nytkin jossain vauva itkee, ja haluaisin vaan ottaa syliin ja heijata hänet uneen. Täyttää hänen tarpeensa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippunee myös molempien muusta persoonallisuudesta, mutta herkät eivät pidä riitelystä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tunneherkkä ja empaattinen ihminen ei haasta riitaa, vaan yrittää ymmärtää toista. Nytkin jossain vauva itkee, ja haluaisin vaan ottaa syliin ja heijata hänet uneen. Täyttää hänen tarpeensa.

Mut entäs, jos erityisherkkä kohtaa empatiaköyhän? Empatiaköyhähän esimerkiksi jättäisi vauvan itkemään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mut entäs, jos erityisherkkä kohtaa empatiaköyhän? Empatiaköyhähän esimerkiksi jättäisi vauvan itkemään.

Erityisherkällä ja empatiaköyhällä ei ole yhteistä. Tuskin ovat tekemisissä ellei ole aivan pakko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Erityisherkällä ja empatiaköyhällä ei ole yhteistä. Tuskin ovat tekemisissä ellei ole aivan pakko.

Ei olekaan mitään yhteistä, mutta sellaisesta kohtaamisesta syntyisi vain katastrofi.

• Anonyymi

Mitä jos valo käy silmiin, äänet, ruuhka, meteli häiritsee, niin kuuluuko se erityisherkkyyteen vai onko jotain muuta?

• Anonyymi

Eikös se kuulu.

• Anonyymi

Aisteihin ja tunteisiin liittyvät rasitteet taitavat kaikki kuulua erityisherkkyyden piiriin.
        Yhteiskunnan saasteet kuten valo,media,mainonta ,melu on ihmisen elinpiiriin kuuluvia aistiyliherkkyyteen vahvasti vaikuttavia ihmisen luomia ärsykkeitä.
        Herkkyyksistä ja erityispiirteistä on tulossa ihmisten normi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aisteihin ja tunteisiin liittyvät rasitteet taitavat kaikki kuulua erityisherkkyyden piiriin.
        Yhteiskunnan saasteet kuten valo,media,mainonta ,melu on ihmisen elinpiiriin kuuluvia aistiyliherkkyyteen vahvasti vaikuttavia ihmisen luomia ärsykkeitä.
        Herkkyyksistä ja erityispiirteistä on tulossa ihmisten normi.

Erityisherkkyys on perinnöllistä ja sitä on ollut aina yhtä paljon.

• Anonyymi

Aistiyliherkkyys ja erityisherkkyys eivät ole sama asia. Aistiyliherkkyyttä on yleisimmin autisteilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aistiyliherkkyys ja erityisherkkyys eivät ole sama asia. Aistiyliherkkyyttä on yleisimmin autisteilla.

Ketäännmyt ei nimitellä autistiksi eikä olla niin tyhmä että kuvittelee, että jos jotain oiretta on yhdellä ryhmittymällä sitä ei voisi olla muilla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ai juu ymmärrän eli se naapurin vauvan itkeminen ei kuulu aisteihin eikä siihen yliherkkyyteen..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketäännmyt ei nimitellä autistiksi eikä olla niin tyhmä että kuvittelee, että jos jotain oiretta on yhdellä ryhmittymällä sitä ei voisi olla muilla.

Kerroin vain sen, että erityisherkkyys ja aistiyliherkkyys eivät ole sama asia. Eikä se mitään nimittelyä ole. Olen itsekin autistinen ja aistiyliherkkä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerroin vain sen, että erityisherkkyys ja aistiyliherkkyys eivät ole sama asia. Eikä se mitään nimittelyä ole. Olen itsekin autistinen ja aistiyliherkkä.

Kiitos keskustelusta. Autismista minä en kirjoittanut joten poistun tästä keskustelusta. Menee eri ihmisten mielipiteet ristiin anonyyminä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos keskustelusta. Autismista minä en kirjoittanut joten poistun tästä keskustelusta. Menee eri ihmisten mielipiteet ristiin anonyyminä.

Termejä pitää käyttää oikein, jos keskustelee.

• Anonyymi

Erityisherkkyys ei aseta perisuhteisiin sen kummempia haasteita kuin muidenkaan ominaisuudet. Päinvastoin siitä on yleensä huomattavaa hyötyä ihmissuhteissa.

• Anonyymi

Mulle henkilökohtaisesti on ongelma se että astin toisen hermostuneisuuden ja ahdistun itsekin. Sitten jos toinen ei ole valmis puhumaan asiasta vaikka se liittyisi mitenkään minuun vaikuttaa se myös omaan olooni huomattavasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulle henkilökohtaisesti on ongelma se että astin toisen hermostuneisuuden ja ahdistun itsekin. Sitten jos toinen ei ole valmis puhumaan asiasta vaikka se liittyisi mitenkään minuun vaikuttaa se myös omaan olooni huomattavasti.

Eli ongelma on siinä toisessa, kun ei kykene puhumaan asioista. Ongelma ei ole sussa.

• Anonyymi

Erityisherkät miehet on huippuihania ja hyviä vanhempia.

• Anonyymi

Mistä sen tiedät?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä sen tiedät?

Heitä villi arvaus

• Anonyymi

Moni tässäkin ketjussa voisi hyötyä mielialalääkkeistä kun seuraa tätä väittelyä

• Anonyymi

Iltalääkkeesi. No niin, suu auki. 🤏💊

• Anonyymi

Sinullako on jokin koulutus, mikä riittää arvioimaan lääkityksen tarpeen. Kuules kuomaseni. Siihen riittää vasta lääketieteen lisensiaatin koulutus eli kuusi vuotta. Toki kandit saavat jotain määrätä, mutta kyllä vahvempiin lääkityksiin tarvitaan lääkärin tai psykiatrin eli psykiatrian erikoislääkäri (12 vuoden koulutus) perehtyneisyys kunkin ihmisen tilanteeseen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Iltalääkkeesi. No niin, suu auki. 🤏💊

Viittauksesi mielisairaalaan asettaa pelkästään kysymyksiä siitä, että onko kenties omakohtaista kokemusta. Niin sanotut avohoitopotilaathan ottavat lääkkeensä kotona ihan itse.

• Anonyymi

avasin tv;nm silmän niin joku tyttöjen noita-juttu.. mutta niin jotkin edemonit eriasia sirr3en

• Anonyymi

Erityisherkille tarvitaan erityisherkät lääkkeet ja ympärille erityisherkät ihmiset.
      Nyt meillä on jo valmiiksi esikösitellyt sanat kuten persu, rasisti rakkaus ja kymmenkunta vastaavaa yleistyökalua, keskustelun jakoavainta.
      Nyt saimme oivan lisän ankeaa arkea helpottamaan uudella sanajakoavaimella eli erityisherkkä !

• Anonyymi

jos on kuin niin äänien yliherkkyys kuin vaikka koirien haukuntakin voi olla sellainen.

• Anonyymi

oikeasti ajattelin joskus mielenvikaisista haukkuvista koierista.. että kuuluisi lähettä ne kaikki koirat suoraan avaruusraketilla aurinkoon suorapamaan kuoliaaksi sinne

• Anonyymi

koirat palaa auringon kuumuudessa kuolee pennutkin

• Anonyymi

Erityisherkkyys on vain hienostelusana, kun ei haluta sanoa autismin kirjolla oleva. Oikeasti ableistinen sana.

• Anonyymi

Hmm. Eristyisherkkä ei varmaankaan tulisi toimeen sen yhen Riikan kanssa. No, ehkä tietynlaiset ihmiset hakeutuvat tientynlaisiin töihin ja tehtäviin. Olen tavannut ihmisiä joiden tunneherkkyys ja empatiakyky vaikuttavat olevan betoniporsaan tasoa, aivan kuin olisivat jotenkin sieluttomia.
      Itse olen mies ja sanon, että ainakin suomalainen yhteiskunta pakottaa tai painostaa eritysherkät miehet kovettamaan itsensä ja kätkemään tähän "heikkoutensa". Ei se aina onnistu. Yleisesti en pidä lainkaan ihmisistä.

• Anonyymi

Erityisherkkyydessä (HSP) on tietysti spektri, mutta sanoisin, että ei aidosti HSP:n määritelmän täyttäviä ihmisiä ole noin paljon kuin viidesosa. Keskivertoa suurempi herkkyys ei ole vielä HSP. HSP:n raja niissä testeissä on ehkä liian matala, ja jos saa Ilse Sandin testissä sen 60 pistettä, niin se on ihan eri asia kuin esim. 90 pistettä, ei noiden kahden ihmisen kokemus ole sama.

Aidosti erityisherkkiä on mielestäni ne, jotka saa hyvin korkeat pisteet ja usein kärsii ilman suurempia negatiivisia kokemuksiakin. Kääntöpuolena on syvemmät tunne-elämykset ja suuremmat positiiviset tunteet, jotka tekee elämästä mielekkäämpää. HSP:ssä on sekä siunaus että kirous.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7096
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      108
      6157
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5404
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5185
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3380
    Aihe