Voiko Fedorassa ajaa vaikkapa Ubuntun softia?

linuxemu

Kenties jonkun Winen kaltaisen emulaattorin päällä? Signal-messengeriä ei saa Fedoralle. Tällä hetkellä olen käyttänyt sitä VirtualBoxiin asennetun Linux Mintin kautta, mutta se on vähän turhan raskas tapa yhden sovellusen käyttöön.

29

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurkkaagithubi

      Varmaan lähdekoodista kääntämällä onnistuu, tosin ei ole siten ubuntun ohjelma.

    • näin-on

      Kaikkien LINUX distrojen "ohjelmat" pyörii missä tahansa linuxssissa.
      Itse käytän Slackwaree ohjelmapaketit haen Ubuntulta niissä paras kielituki.

    • flätpäkillä
    • Alien muuttaa paketteja esim alien --to-deb /path/to/file.rpm. Tuo löytyy Debian pohjaisiin. Yleensä löytyy pakettivarastosta vastaava.

    • Signal näkyy olevan GPL lisensoitu ohjelma, eli saat sen lähdekoodit.

      On ymmärrettävää, että ohjelmaa ei saa valmiiksi mussutettuna kehittäjille suunnatulle Fedoralle mutta koska ohjelman lähdekoodit löytyy niin toki ohjelmistokehittäjä kääntää sen hetkessä lähdekoodeista niin ei tarvitse temppuilla.

      Jos et ole ohjelmistokehittäjä niin varmaan olisi helpompi käyttää Ubuntu LTS:ää tai Debiania joille tämän saa valmiiksi käännettynä ja ohjelman tehneet ohjelmistokehittäjät testanneet toimivaksi.

      • Pakko kyllä todeta, että tämän ohjelman tuotteistus on hölmöä.

        Debian-based tässä tapauksessa näyttää tarkoittavan Ubuntu 16.04 LTS:ää ja Debian 9:ä.


      • WinWon

        Tuo nyt ei ole mitään uutta Tubuttimissa.


      • windows-linuks-tubutin
        WinWon kirjoitti:

        Tuo nyt ei ole mitään uutta Tubuttimissa.

        Ei niin, se tyrkyttää edelleen Aprilli-versiota koska ammattilaiset eivät osaa.


      • Turbo-Urpo1

        "On ymmärrettävää, että ohjelmaa ei saa valmiiksi mussutettuna kehittäjille suunnatulle Fedoralle"

        M-Kar olet taas tapasi mukaan kokonaan pihalla tässäkin asiassa. miksi yleensäkkään kirjoittelet tänne tuota soopaa. Kyseiseen ohjelmaan löytyy 4 tuntia vanha *.rpm käännös.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        "On ymmärrettävää, että ohjelmaa ei saa valmiiksi mussutettuna kehittäjille suunnatulle Fedoralle"

        M-Kar olet taas tapasi mukaan kokonaan pihalla tässäkin asiassa. miksi yleensäkkään kirjoittelet tänne tuota soopaa. Kyseiseen ohjelmaan löytyy 4 tuntia vanha *.rpm käännös.

        Ei täällä: https://signal.org/download/

        Eikä täällä: https://rpms.remirepo.net/rpmphp/

        Löytyisikö ihan virallista, turvalliseksi varmistettua paikkaa? Turvalliseksi varmistettu ei sitten ole että "mun kokemuksien mukaan on".

        Signalin kehittäjä on jäljitettävissä tähän: https://moxie.org/projects.html

        Löytyy naama ja voi linkkejä pitkin seurata tähän.

        .rpm paketti löytyy mistä ja sen vastuu henkilö on kuka?

        Luonnollisesti pitää olla virallinen, luotettava lähde jonka vastuuhenkilöt tiedetään koska muuten on oletusarvoisesti haittaohjelma.


      • Turbo-Urpo1
        M-Kar kirjoitti:

        Ei täällä: https://signal.org/download/

        Eikä täällä: https://rpms.remirepo.net/rpmphp/

        Löytyisikö ihan virallista, turvalliseksi varmistettua paikkaa? Turvalliseksi varmistettu ei sitten ole että "mun kokemuksien mukaan on".

        Signalin kehittäjä on jäljitettävissä tähän: https://moxie.org/projects.html

        Löytyy naama ja voi linkkejä pitkin seurata tähän.

        .rpm paketti löytyy mistä ja sen vastuu henkilö on kuka?

        Luonnollisesti pitää olla virallinen, luotettava lähde jonka vastuuhenkilöt tiedetään koska muuten on oletusarvoisesti haittaohjelma.

        Sinä olet se haitta ohjelma, pahempaa haittaa aloittelijalle ei ole olemassa.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Sinä olet se haitta ohjelma, pahempaa haittaa aloittelijalle ei ole olemassa.

        Ahaa, eli sitä virallista .rpm:ää ei sitten löydy.


      • Turbo-Urpo1
        M-Kar kirjoitti:

        Ahaa, eli sitä virallista .rpm:ää ei sitten löydy.

        Älä usko että minä annan sinun loata kunnialliset pakettilähteet. Kyllä Fedoran käyttäjät sen löytää, koska minäkin noin kuukauden testikäyttäjän kokemuksella osasin hake turhaan hapuilematta.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Älä usko että minä annan sinun loata kunnialliset pakettilähteet. Kyllä Fedoran käyttäjät sen löytää, koska minäkin noin kuukauden testikäyttäjän kokemuksella osasin hake turhaan hapuilematta.

        En minä mitään kunniallista pakettilähdettä ole ikinä loannut. Vain epäluotettavat. Filehipot ja vastaavat.

        Se prosessi, että varmistetaan vastuuhenkilö on yksinkertainen ja toimiva niin ei tarvitse arpoa.

        Ja tosiaankin, mikähän kumman ongelma on tehdä sitä .rpm pakettia itse? Sen sijaan sinulla kesti kuukausi siihen missä normaalisti menee vain hetki.


      • Turbo-Urpo1
        M-Kar kirjoitti:

        En minä mitään kunniallista pakettilähdettä ole ikinä loannut. Vain epäluotettavat. Filehipot ja vastaavat.

        Se prosessi, että varmistetaan vastuuhenkilö on yksinkertainen ja toimiva niin ei tarvitse arpoa.

        Ja tosiaankin, mikähän kumman ongelma on tehdä sitä .rpm pakettia itse? Sen sijaan sinulla kesti kuukausi siihen missä normaalisti menee vain hetki.

        Ja sinä et pysty siihen vieläkään.
        Testasin Fedoraa noin 4 viikkoa, ja sitä kaikkea en ole vielä kerinnyt unohtamaan, siitä se johtuu että minun ei tarvinut hapuilla paketin perässä. Toista se on sinulla, eikös sinun tapasi mukaan kuulu haukkua avauksen tehnyt, ja häntä auttaneet, kun tulivat kysyneeksi sellaista mistä sinulla ei ole hajuakaan.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Ja sinä et pysty siihen vieläkään.
        Testasin Fedoraa noin 4 viikkoa, ja sitä kaikkea en ole vielä kerinnyt unohtamaan, siitä se johtuu että minun ei tarvinut hapuilla paketin perässä. Toista se on sinulla, eikös sinun tapasi mukaan kuulu haukkua avauksen tehnyt, ja häntä auttaneet, kun tulivat kysyneeksi sellaista mistä sinulla ei ole hajuakaan.

        "Ja sinä et pysty siihen vieläkään."

        Valhe. Olen tehnyt asennuspaketteja iät ja ajat.

        "Testasin Fedoraa noin 4 viikkoa, ja sitä kaikkea en ole vielä kerinnyt unohtamaan, siitä se johtuu että minun ei tarvinut hapuilla paketin perässä."

        Ei minunkaan tarvitse kun osaan tehdä asennuspaketin. Aivan perusasioita ohjelmistokehittäjille.

        "Toista se on sinulla, eikös sinun tapasi mukaan kuulu haukkua avauksen tehnyt, ja häntä auttaneet, kun tulivat kysyneeksi sellaista mistä sinulla ei ole hajuakaan."

        Lopeta se valehtelu. Sinulla ei ole mitään todistetta tuollaiselle väitteelle etkä ole kyennyt esittämään virallista asennuslähdettä.

        Kyllä sen kyseisen sovelluksen noin 90% varmuudella saa ETSITTYÄ jonkun KOLMANNEN OSAPUOLEN säätämänä mutta tyhmään päähäsi ei nyt tunnu menevän se tämän asian pointti joka on se, että se on ohjelmistokehittäjän omalla vastuulla.

        Edelleenkin Fedora on tehtyä ohjelmistokehittäjille, Red Hatin ekosysteemiin kehitysympäristöksi ja uusien ominaisuuksien koeajoon. On oletus että käyttäjä on ohjelmistokehittäjä tai IT-asiantuntija jota ei tarvitse opettaa perusasioissa kuten tekemään rpm paketteja lähdekoodeista TAI etsimään itse kuka hyysäisi.

        Aloittaja edelleenkin kysyi näin "Voiko Fedorassa ajaa vaikkapa Ubuntun softia?" kun tuo nyt tuntuu siltä, että ei ole ohjelmistokehittäjä. Kyllä ohjelmistokehittäjä osaa lähdekoodeista kääntää ohjelman ja paketoida tai kyetä varmistamaan ja selvittämään.

        Minä teen ehkä sen todellisen palveluksen kysyjälle että opastan investoimaan aikansa oikeisiin asioihin. Fedora on mitä parhain kun on tarkoitus kehittää Red Hatin ekosysteemiin ohjelmistoja tai koeajella uusia juttuja. Käy myös harrastuksena jos diggaa Red Hatin tekniikasta, että voi käyttää kotonakin.

        Täältähän se löytyy: https://github.com/signalapp/Signal-Desktop


      • Turbo-Urpo1
        M-Kar kirjoitti:

        "Ja sinä et pysty siihen vieläkään."

        Valhe. Olen tehnyt asennuspaketteja iät ja ajat.

        "Testasin Fedoraa noin 4 viikkoa, ja sitä kaikkea en ole vielä kerinnyt unohtamaan, siitä se johtuu että minun ei tarvinut hapuilla paketin perässä."

        Ei minunkaan tarvitse kun osaan tehdä asennuspaketin. Aivan perusasioita ohjelmistokehittäjille.

        "Toista se on sinulla, eikös sinun tapasi mukaan kuulu haukkua avauksen tehnyt, ja häntä auttaneet, kun tulivat kysyneeksi sellaista mistä sinulla ei ole hajuakaan."

        Lopeta se valehtelu. Sinulla ei ole mitään todistetta tuollaiselle väitteelle etkä ole kyennyt esittämään virallista asennuslähdettä.

        Kyllä sen kyseisen sovelluksen noin 90% varmuudella saa ETSITTYÄ jonkun KOLMANNEN OSAPUOLEN säätämänä mutta tyhmään päähäsi ei nyt tunnu menevän se tämän asian pointti joka on se, että se on ohjelmistokehittäjän omalla vastuulla.

        Edelleenkin Fedora on tehtyä ohjelmistokehittäjille, Red Hatin ekosysteemiin kehitysympäristöksi ja uusien ominaisuuksien koeajoon. On oletus että käyttäjä on ohjelmistokehittäjä tai IT-asiantuntija jota ei tarvitse opettaa perusasioissa kuten tekemään rpm paketteja lähdekoodeista TAI etsimään itse kuka hyysäisi.

        Aloittaja edelleenkin kysyi näin "Voiko Fedorassa ajaa vaikkapa Ubuntun softia?" kun tuo nyt tuntuu siltä, että ei ole ohjelmistokehittäjä. Kyllä ohjelmistokehittäjä osaa lähdekoodeista kääntää ohjelman ja paketoida tai kyetä varmistamaan ja selvittämään.

        Minä teen ehkä sen todellisen palveluksen kysyjälle että opastan investoimaan aikansa oikeisiin asioihin. Fedora on mitä parhain kun on tarkoitus kehittää Red Hatin ekosysteemiin ohjelmistoja tai koeajella uusia juttuja. Käy myös harrastuksena jos diggaa Red Hatin tekniikasta, että voi käyttää kotonakin.

        Täältähän se löytyy: https://github.com/signalapp/Signal-Desktop

        En viitsinyt lukea, koska voin hyvin arvatakkin että sinä olet tehnyt kaiken ja osaat kaiken ja et koskaan valehtele, ja muut eivät tiedä mitään ja niin edellee ja niin edelleen.

        Oletko koskaan todella harkinut siirtyväsi vaikka Ubuntun foorumille, siellä ei vielä ole sinun laista valehtelijaa. Hyvin moni ottaisi tiedon sinun halustasi siirtyä muualle ilolla vastaan, ja en yhtään epäile etteikö jokainen tekisi parhaansa auttaakseen sinua saavuttamaan tavoitteesi.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        En viitsinyt lukea, koska voin hyvin arvatakkin että sinä olet tehnyt kaiken ja osaat kaiken ja et koskaan valehtele, ja muut eivät tiedä mitään ja niin edellee ja niin edelleen.

        Oletko koskaan todella harkinut siirtyväsi vaikka Ubuntun foorumille, siellä ei vielä ole sinun laista valehtelijaa. Hyvin moni ottaisi tiedon sinun halustasi siirtyä muualle ilolla vastaan, ja en yhtään epäile etteikö jokainen tekisi parhaansa auttaakseen sinua saavuttamaan tavoitteesi.

        LOPETA NYT SE VALEHTELU!

        Sinulla ei ole mitään todistetta että valehtelisin missään joten lopeta tuo!

        Minulla sen sijaan on kiistaton todiste että aiheutat haittaa epäpätevyydellä: https://keskustelu.suomi24.fi/t/15445920/windows-movie-maker-ohjelman-latauslinkki#comment-95410808

        Kirjoitit tässä: "Ohjelman kehitystyö on pysähtynyt, mutta ohjelma on jäänyt elämään, ja tietysti jos se edelleenkin toimii, sitä voi käyttää."

        Tuo on vahingollista toimintaa, aiheutat haittaa.

        Juurikin kuin tämä kaavio osoittaa: https://cdn2.omidoo.com/sites/default/files/imagecache/full_width/images/bydate/201506/thumbnail.jpg

        Et ole aloittelija, vaan "Hazard". Vahingollisia neuvoja mistä tulee haittaa kysyjille kun eivät saa enää työtiedostojaan auki.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        En viitsinyt lukea, koska voin hyvin arvatakkin että sinä olet tehnyt kaiken ja osaat kaiken ja et koskaan valehtele, ja muut eivät tiedä mitään ja niin edellee ja niin edelleen.

        Oletko koskaan todella harkinut siirtyväsi vaikka Ubuntun foorumille, siellä ei vielä ole sinun laista valehtelijaa. Hyvin moni ottaisi tiedon sinun halustasi siirtyä muualle ilolla vastaan, ja en yhtään epäile etteikö jokainen tekisi parhaansa auttaakseen sinua saavuttamaan tavoitteesi.

        Minua ei kiinnosta mikään Ubuntun foorumi. Olet väittänyt minua valehtelijaksi ilman minkäänlaista todistetta joten se tekee sinusta sen valehtelijan.


      • vilkaistaanpa
        M-Kar kirjoitti:

        "Ja sinä et pysty siihen vieläkään."

        Valhe. Olen tehnyt asennuspaketteja iät ja ajat.

        "Testasin Fedoraa noin 4 viikkoa, ja sitä kaikkea en ole vielä kerinnyt unohtamaan, siitä se johtuu että minun ei tarvinut hapuilla paketin perässä."

        Ei minunkaan tarvitse kun osaan tehdä asennuspaketin. Aivan perusasioita ohjelmistokehittäjille.

        "Toista se on sinulla, eikös sinun tapasi mukaan kuulu haukkua avauksen tehnyt, ja häntä auttaneet, kun tulivat kysyneeksi sellaista mistä sinulla ei ole hajuakaan."

        Lopeta se valehtelu. Sinulla ei ole mitään todistetta tuollaiselle väitteelle etkä ole kyennyt esittämään virallista asennuslähdettä.

        Kyllä sen kyseisen sovelluksen noin 90% varmuudella saa ETSITTYÄ jonkun KOLMANNEN OSAPUOLEN säätämänä mutta tyhmään päähäsi ei nyt tunnu menevän se tämän asian pointti joka on se, että se on ohjelmistokehittäjän omalla vastuulla.

        Edelleenkin Fedora on tehtyä ohjelmistokehittäjille, Red Hatin ekosysteemiin kehitysympäristöksi ja uusien ominaisuuksien koeajoon. On oletus että käyttäjä on ohjelmistokehittäjä tai IT-asiantuntija jota ei tarvitse opettaa perusasioissa kuten tekemään rpm paketteja lähdekoodeista TAI etsimään itse kuka hyysäisi.

        Aloittaja edelleenkin kysyi näin "Voiko Fedorassa ajaa vaikkapa Ubuntun softia?" kun tuo nyt tuntuu siltä, että ei ole ohjelmistokehittäjä. Kyllä ohjelmistokehittäjä osaa lähdekoodeista kääntää ohjelman ja paketoida tai kyetä varmistamaan ja selvittämään.

        Minä teen ehkä sen todellisen palveluksen kysyjälle että opastan investoimaan aikansa oikeisiin asioihin. Fedora on mitä parhain kun on tarkoitus kehittää Red Hatin ekosysteemiin ohjelmistoja tai koeajella uusia juttuja. Käy myös harrastuksena jos diggaa Red Hatin tekniikasta, että voi käyttää kotonakin.

        Täältähän se löytyy: https://github.com/signalapp/Signal-Desktop

        Pitää perehtyä myös tuohon Githubista löytyvään. Sain Signalin tosiaan jo toimimaan flatbak-systeemin kautta.

        Ohjelmointia teen pelkästään omaksi iloksi ja kavereiden kiusaksi, ja se on myös yksi syy Fedoran (Linuxin) käyttöön. En ole koskaan varsinaisesti tottunut käyttämään muiden tekemiä ohjelmakoodeja. Viimeksi taisin "käännellä" 32-bittisen Whatsappin Linux Mintille, kun ohjelmakirjastosta ei ainakaan silloin löytynyt kuin 64-bittiselle. Githubista senkin sorsat muistaakseni tulivat.

        Ubuntu olisi varmaan joo kätevämpi, mutta siinä ei valitettavasti toimi wlan-verkko, joten on tässä tapauksessa käyttökelvoton. Asiasta on keskusteltu jo muualla, eikä ratkaisua ko. wlan-ongelmaan ole kukaan keksinyt. Fedorassa wlan-verkko toimii 95% varmuudella. Fedorakin kadottaa langattomat verkot toisinaan, mutta harvoin, Ubuntu käytännössä aina ennen kuin ehtii kirjautua edes työpöydälle. Windowsissa ei kyseistä ilmiötä tapahdu koskaan. Mutta ei jatketa siitä aiheesta enempää täällä. Fedora riittää Linux-käyttööni riittävän hyvin.


      • vilkaistaanpa kirjoitti:

        Pitää perehtyä myös tuohon Githubista löytyvään. Sain Signalin tosiaan jo toimimaan flatbak-systeemin kautta.

        Ohjelmointia teen pelkästään omaksi iloksi ja kavereiden kiusaksi, ja se on myös yksi syy Fedoran (Linuxin) käyttöön. En ole koskaan varsinaisesti tottunut käyttämään muiden tekemiä ohjelmakoodeja. Viimeksi taisin "käännellä" 32-bittisen Whatsappin Linux Mintille, kun ohjelmakirjastosta ei ainakaan silloin löytynyt kuin 64-bittiselle. Githubista senkin sorsat muistaakseni tulivat.

        Ubuntu olisi varmaan joo kätevämpi, mutta siinä ei valitettavasti toimi wlan-verkko, joten on tässä tapauksessa käyttökelvoton. Asiasta on keskusteltu jo muualla, eikä ratkaisua ko. wlan-ongelmaan ole kukaan keksinyt. Fedorassa wlan-verkko toimii 95% varmuudella. Fedorakin kadottaa langattomat verkot toisinaan, mutta harvoin, Ubuntu käytännössä aina ennen kuin ehtii kirjautua edes työpöydälle. Windowsissa ei kyseistä ilmiötä tapahdu koskaan. Mutta ei jatketa siitä aiheesta enempää täällä. Fedora riittää Linux-käyttööni riittävän hyvin.

        "Fedorassa wlan-verkko toimii 95% varmuudella. Fedorakin kadottaa langattomat verkot toisinaan, mutta harvoin, Ubuntu käytännössä aina ennen kuin ehtii kirjautua edes työpöydälle. Windowsissa ei kyseistä ilmiötä tapahdu koskaan."

        Laiteyhteensopivuus asia, ei käyttöjärjestelmään liittyvä.


    • OpenFerdora

      Fedorassa ei ole todellista tarvetta ajaa Ubuntun ohjelmia, ja vielä vähemmän jonkin VirtualBoxin avulla.

      • Hei-minä-olen-Ilpo

        Ei niin.


      • Turbo-Urpo1

        Minä olen kirjoittanut joitakin ohjelmia Linux Mint 19 Xfce 64-bit ympäristössä. Fedoraa testatessani kopioin Mintin osiolta tekemäni ohjelman Fedoran osiolle, mitään muuta ei tarvittu ohjelman ajamiseen.

        Tässä saattaa paljon merkitä tuo asennus-skriptin erillaisuus, ja sen kun muistaa onnistuu monen ohjelman käyttö pelkän kopioinin ansiosta.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Minä olen kirjoittanut joitakin ohjelmia Linux Mint 19 Xfce 64-bit ympäristössä. Fedoraa testatessani kopioin Mintin osiolta tekemäni ohjelman Fedoran osiolle, mitään muuta ei tarvittu ohjelman ajamiseen.

        Tässä saattaa paljon merkitä tuo asennus-skriptin erillaisuus, ja sen kun muistaa onnistuu monen ohjelman käyttö pelkän kopioinin ansiosta.

        Se että tekee standardin mukaisella Bourne Shell skriptillä Hello Worldin ja se toimii sellaisenaan eri käyttöjärjestelmissä, ei tarkoita että mikä tahansa ajettava tiedosto toimisi sellaisenaan eri käyttöjärjestelmissä.

        Se että jokin ajettava tiedosto toimii kahdessa eri käyttöjärjestelmässä, ei myöskään tarkoita sitä että olisivat sama käyttöjärjestelmä.

        Toimivuus riippuu tietenkin siitä minkä varaan sen yhteensopivuuden rakentaa.


      • Turbo-Urpo1
        M-Kar kirjoitti:

        Se että tekee standardin mukaisella Bourne Shell skriptillä Hello Worldin ja se toimii sellaisenaan eri käyttöjärjestelmissä, ei tarkoita että mikä tahansa ajettava tiedosto toimisi sellaisenaan eri käyttöjärjestelmissä.

        Se että jokin ajettava tiedosto toimii kahdessa eri käyttöjärjestelmässä, ei myöskään tarkoita sitä että olisivat sama käyttöjärjestelmä.

        Toimivuus riippuu tietenkin siitä minkä varaan sen yhteensopivuuden rakentaa.

        Niinpä, tässäkin on kyse kahdesta SQLite tietokanta sovelluksesta ja yhdestä järjestelmän ylösajonopetta testaavasta ohjelmasta, joissa ei millään tavalla ole tehdessä huomioitu siirrettävyyttä.

        Siten on vielä mainittava tämä https://www.giuspen.com/cherrytree/ muistio-ohjelma, jota en edes siirtänyt Mintin puolelta vaan ajoin sen Mintin osiolla, koska siinäkin on käytössä SQLite tietokanta.

        Tähän CherryTree ohjelmaan kannattaa tutustua jokaisen joka tekee muistiinpanoja, parempaa ei ole olemassa, mukaan lukien windowsin maksulliset vastaavat. Ohjelma kärsii arvostuksen puutteesta erittäin huonojen oletusasetusten vuoksi, ne on kerta kaikkiaan luotaan työtäviä. Tästä ohjelmasta minäkin noita ohjeleikkeitä olen tänne jakanut, ja niitä on kertynyt lähes 300 PDF sivua A4 arkkikoossa, ja joka päivä sisältöä kertyy lisää.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        Niinpä, tässäkin on kyse kahdesta SQLite tietokanta sovelluksesta ja yhdestä järjestelmän ylösajonopetta testaavasta ohjelmasta, joissa ei millään tavalla ole tehdessä huomioitu siirrettävyyttä.

        Siten on vielä mainittava tämä https://www.giuspen.com/cherrytree/ muistio-ohjelma, jota en edes siirtänyt Mintin puolelta vaan ajoin sen Mintin osiolla, koska siinäkin on käytössä SQLite tietokanta.

        Tähän CherryTree ohjelmaan kannattaa tutustua jokaisen joka tekee muistiinpanoja, parempaa ei ole olemassa, mukaan lukien windowsin maksulliset vastaavat. Ohjelma kärsii arvostuksen puutteesta erittäin huonojen oletusasetusten vuoksi, ne on kerta kaikkiaan luotaan työtäviä. Tästä ohjelmasta minäkin noita ohjeleikkeitä olen tänne jakanut, ja niitä on kertynyt lähes 300 PDF sivua A4 arkkikoossa, ja joka päivä sisältöä kertyy lisää.

        "Niinpä, tässäkin on kyse kahdesta SQLite tietokanta sovelluksesta ja yhdestä järjestelmän ylösajonopetta testaavasta ohjelmasta, joissa ei millään tavalla ole tehdessä huomioitu siirrettävyyttä."

        Siirrettävyyttä itseasiassa huomioidaan aika paljon nykypäivän sovelluksissa erilaisissa teknologia valinnoissa mutta on sitten sitä, että kehittäjää ei vaan itseään kiinnosta välttämättä mikään muu kuin mitä itse käyttää.

        Siksi näkeekin sitä, että ohjelman saa usein kivuttomimmin toimimaan kun on sama käyttöjärjestelmä mikä kehittäjällä on. Ohjelmassa kun on riippuvuutta vaikka jopa pariin tuhanteen palikkaan ja sitten onkin eri käyttöjärjestelmässä missä erilaiset rajapinnat niin ohhoh, onkin sitten nysväämistä jos ei ole testailtu ja tuotteistettu.

        Sinänsä siinä ei ole mitään taikatemppua tehdä ohjelmasta sellaisenaan siirtyvää. Minimoi riippuvuudet johonkin semmoiseen mikä luvataan muuttumattomaksi.


      • Turbo-Urpo1
        M-Kar kirjoitti:

        "Niinpä, tässäkin on kyse kahdesta SQLite tietokanta sovelluksesta ja yhdestä järjestelmän ylösajonopetta testaavasta ohjelmasta, joissa ei millään tavalla ole tehdessä huomioitu siirrettävyyttä."

        Siirrettävyyttä itseasiassa huomioidaan aika paljon nykypäivän sovelluksissa erilaisissa teknologia valinnoissa mutta on sitten sitä, että kehittäjää ei vaan itseään kiinnosta välttämättä mikään muu kuin mitä itse käyttää.

        Siksi näkeekin sitä, että ohjelman saa usein kivuttomimmin toimimaan kun on sama käyttöjärjestelmä mikä kehittäjällä on. Ohjelmassa kun on riippuvuutta vaikka jopa pariin tuhanteen palikkaan ja sitten onkin eri käyttöjärjestelmässä missä erilaiset rajapinnat niin ohhoh, onkin sitten nysväämistä jos ei ole testailtu ja tuotteistettu.

        Sinänsä siinä ei ole mitään taikatemppua tehdä ohjelmasta sellaisenaan siirtyvää. Minimoi riippuvuudet johonkin semmoiseen mikä luvataan muuttumattomaksi.

        No en varmasti ala tuon kaavan mukaan mitään rakentelemaan, itse asiassa ei kukaan muukaan, siinä kun ei ole mitään järkeä. Mikään ei pysy muuttumattomana, siihen on turha nojata kenenkään. Johan tuosta muuttumattomuudesta irtisanoudutaan jokaisen palvelun ja ohjelman vastuuvapauslausekkeessa.


      • Turbo-Urpo1 kirjoitti:

        No en varmasti ala tuon kaavan mukaan mitään rakentelemaan, itse asiassa ei kukaan muukaan, siinä kun ei ole mitään järkeä. Mikään ei pysy muuttumattomana, siihen on turha nojata kenenkään. Johan tuosta muuttumattomuudesta irtisanoudutaan jokaisen palvelun ja ohjelman vastuuvapauslausekkeessa.

        "Mikään ei pysy muuttumattomana, siihen on turha nojata kenenkään. Johan tuosta muuttumattomuudesta irtisanoudutaan jokaisen palvelun ja ohjelman vastuuvapauslausekkeessa."

        Se "muuttumattomuus" onnistuu standardein ja lupauksin mihin teknologian toimittaja kertoo sitoutuvansa.

        Esimerkiksi Javan ajoympäristössä on taaksepäinyhteensopivuutta kolme versiota. Hienosti OpenJDK 6:lla käännetyt jutut toimivat OpenJDK 9:llä. Eli hyvinkin pitkään toimivat sellaisenaan ja vaikka on eri käyttöjärjestelmissä versioeroja niin mitä sitten kun sattuu olemaan edelleen sellaiset versioerot joiden väliset muutokset ei haittaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe