Outo vika kellokytkimessä

yleinenkin.vika

Minulla on tuollainen vanha pistorasiaan laitettava kellokytkin. Nyttemmin sen LCD-näytön kaikki segmentit ovat päällä kun kello on pistorasiassa. Kun ottaa kellon pois pistorasiasta näyttö muuttuu heti normaaliksi, eli ajastaminen kyllä onnistuu ja kello muuten toimii kyllä normaalisti. Mistähän moinen johtuu, ja uskaltaako kapinetta enää käyttää? Ja mikä ihmeellisinä, minulla on kaksi kellokytkintä joihin on ilmaantunut sama vika, eikä ne kellot ole edes keskenään samanlaisia.

17

1303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arvaus

      Arvaisin, että laitteessa on kellonajan toimintaa varten, sähkökatkojen varalta, sisällä akku, joka on latautunut, latautunut, latautunut.... kuukausien ja vuosien kuluessa niin suureen ylilataukseen, että laite yliohjautuu. Virta tai jännite on niin runsas, että herkkä LCD-näyttö toimii sillä ylimäärällä kaikissa kohdissa jotain näyttäen. Vika saattaa olla vaarallinen tai sitten ei: jos se ei vaikuta kytkentäaikoihin eikä sammutusaikoihin mitään, sitten laite toimii muuten, mutta näyttöruutu toimii kuin purkaisi ylimääräistä virtaa tai jännitettä.

      Tilannetta voi kohentaa se, että pidetään ajastin pois verkkovirrasta jonkin aikaa, että akusta pääsee virtaa pois. Mutta periaatteessa vika laitteen suunnittelussa minun mielestäni: ei ole ajateltu, mihin menee virta, jos koskaan ei akkua pureta.

      • yleinenkin.vika

        Ei auta verkkovirrasta pois pitäminen, näyttö vaan alkaa himmenemään, ja heti kun laittaa pistorasiaan, kaikki merkit syttyvät välittömästi.


    • hauskavempula

      Paristoilla toimiva varmennus on sinänsä parempi kun ne voi vaihtaa jos kuluvat loppuun, jos on sisään rakennettu akku ilman mitään erillistä sen akun latausominaisuutta, huono ratkaisu.

      Olen kyllä vähän ihastunut tuollaiseen projektio-herätyskelloon, on aika kiva kun heijastaa kattoon kellon ajan... saapi nähdä kauanko toimii, kun bilteman tuote.

      • värkkääjä

        Mitäpä se kellokytkimen varakäyntiakku tekisi erillisellä latausominaisuudella, kun kellokytkin on muutenkin aina verkkovirrassa kiinni. Aloittajan tapauksessa varmaan auttaa kun vaihtaa sen 1,2 V nappiakun uuteen.


      • värkkääjä kirjoitti:

        Mitäpä se kellokytkimen varakäyntiakku tekisi erillisellä latausominaisuudella, kun kellokytkin on muutenkin aina verkkovirrassa kiinni. Aloittajan tapauksessa varmaan auttaa kun vaihtaa sen 1,2 V nappiakun uuteen.

        Olen korjaillut kymmeniä kellokytkimiä, enkä ole yhdessäkään tavannut vielä akkuja (lue rechargeable batteries), kaikissa on ollut ainoastaan 1.5 voltin nappipareja 1-3 kpl oikean ajan pitämiseen. Jos kellokytkin on poissa käytöstä pitkiä aikoja kannattaa parit poistaa ajastimisesta.


      • kyljessä_lukee
        downunder38 kirjoitti:

        Olen korjaillut kymmeniä kellokytkimiä, enkä ole yhdessäkään tavannut vielä akkuja (lue rechargeable batteries), kaikissa on ollut ainoastaan 1.5 voltin nappipareja 1-3 kpl oikean ajan pitämiseen. Jos kellokytkin on poissa käytöstä pitkiä aikoja kannattaa parit poistaa ajastimisesta.

        Taitaa vaan olla että et ole niitä tunnistanut akuiksi ;)


      • kyljessä_lukee kirjoitti:

        Taitaa vaan olla että et ole niitä tunnistanut akuiksi ;)

        Epäilen suuresti, että asia on päinvastoin. Et itse eroita akkua nappiparista. Yleensä jos nappipari on ladattavissa, niin siinä on myöskin teksti (rechargeable batterie).


      • hfhgu

    • selväse

      laitteen verkkosähkö-osassa on vikaa jonka ammattilanen selvittää muutamassa minuutissa.

      mikään napinvaihto ei auta eikä mitään ylilataustarinoita ole olemassa.

    • helppo_nakki

      Tuttu vika digikelloissa, olen tuollaisen korjannut. Syyllinen on vanhentunut akku.
      https://www.ebay.com/itm/10-pc-80mAh-1-2V-Ni-MH-Button-Rechargeable-Battery-with-Tab-Green/352258164275?hash=item5204390633:g:Pg4AAOSwnNBXWmy6
      Vanha akku ei enää ota virtaa vastaan, joten jännite sen navoissa nousee useaan volttiin, siksi näytön kaikki merkit alkavat mennä päälle. Latauspiiri on vain sarjavastus, joten se vaatii tietyn virran että jännite pysyy aisoissa. Jos ei vaihda vielä akkua, voi akun rinnalle laittaa myötäsuuntaan kolme 1N4148 diodia sarjakytkennässä. Tämä leikkaa liian jännitteen ja näyttö toimii niin kuin pitääkin.

      • yleinenkin.vika

        Laitoin tilaukseen 10 kpl akkuja, eiköhän riitä tälle kellolle iäksi.


      • yleinenkin.vika
        yleinenkin.vika kirjoitti:

        Laitoin tilaukseen 10 kpl akkuja, eiköhän riitä tälle kellolle iäksi.

        No niin, akkupussukka ebay-myyjältä kolahti postiluukusta. Nyt on kahteen kellokytkimeen vaihdettu akku, käyvät ja kukkuvat kuin uutena. Jäi vielä 8 kpl akkuja jäljellekin tulevaisuuden varalle.


    • Varmatiato

      Elko rikki.

    • Laiskuri
      • ne_korjaa_jotka_osaa

        Nuo nykyiset mekaaniset kellokytkimet eivät toimi vuottakaan. Eikä tuolla muutenkaan tee mitään kun on vain vuorokausiajastin. Pari euroa lisää niin Biltemasta saa jo digiajastimenkin.


      • Saksankuraa
        ne_korjaa_jotka_osaa kirjoitti:

        Nuo nykyiset mekaaniset kellokytkimet eivät toimi vuottakaan. Eikä tuolla muutenkaan tee mitään kun on vain vuorokausiajastin. Pari euroa lisää niin Biltemasta saa jo digiajastimenkin.

        Siltä tuntuu, pari vuotta ja kallis Theben hajosi jo nyt kun virittelin kausivalot.
        Tilalle ostin kiinalaisen "Airam" kytkinkellon 3,95e kolmen vuoden takuulla, joten on taatusti yli kymmenen kertaa parempi ostos kuin tuo Saksalaismerkki.


      • kokemusta_on
        Saksankuraa kirjoitti:

        Siltä tuntuu, pari vuotta ja kallis Theben hajosi jo nyt kun virittelin kausivalot.
        Tilalle ostin kiinalaisen "Airam" kytkinkellon 3,95e kolmen vuoden takuulla, joten on taatusti yli kymmenen kertaa parempi ostos kuin tuo Saksalaismerkki.

        Takuulla tulet pettymään tuohon Airamiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      336
      3794
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1689
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      1458
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1308
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1292
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      57
      1264
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1221
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe