Onko joillakin muilla tullut oireita villalangoista neuloessa? Tuntuu että vartin neulomisen jälkeen kurkussa olisi jotain jumissa. Lisäksi niellessä tuntuu jonkin ikäänkuin kolahtavan kurkussa. Olo on kuitenkin ihan hyvä ennen neulomista, mutta puolen tunnin neulomisen jälkeen on vain pakko lopettaa. Neulonut olen kuitenkin noin 20 vuotta, joista pari viimeistä on ollut kyseisten oireitten aikaa. Juuri yritän neuloa Novitan 7 veljestä-langalla, mutta pääsen muutaman rivin päivässä eteenpäin. Ulkona on helppo neuloa, sisällä on vaikeaa. Onko kyse langasta vai itse villasta vai mistä?
Oireita villalangasta?
22
12194
Vastaukset
Onpa outoa. Oletko kokeillut muita villasekoitelankoja ja onko niiden kanssa käynyt samoin?
Jotenkin kuvittelisin, ettei kyse ole villasta vaan langoissa käytettävistä väri- ja käsittelyaineista. Ei sitä tiedä mitä myrkkyjä niissä nykyisin käytetään - aivan kuin muissakin tekstiileissä. Tuntuu vain, että eihän nyt Novita voi sellaista tehdä.
Mutta toisaalta - olen itsekin himoneuloja ja niiskutellut vuoden verran aiempaa enemmän. Ei ole vielä tullut mieleen että se voisi johtua langoista ja hervottomista lankavarastoista.- Maijamummu
Hei
Minäkin olen tuntenut oireita viime aikoina, esim. nenän hillitöntä kutiamista ja yskittää aina, kun alan neuloa. Ihmettelen minäkin. - xbxbxbxbxbxbxb
Villa-allergiaa on olemassa. Ilmeisesti olet epäonninen ja herkistynyt villalle, eli sulle on puhjennut allergia. Itselläni ei ole mitään oireita koskaan, kaverilla taas aukeavat sormet ihan villakankaankin käsittelystä.
Suosittelen siirtymistä puuvilla- ja akryylilankoihin. Alpakkaa voi myös kokeilla - sen pitäisi olla allergeenitonta. - kokeilesuojainta
Siitä langastahan irtoaa koko ajan neuloessa pientä nöyhtää joka ainakin minulla käy kurkkuun ja välillä tuntuu niin kuin olisi pieniä piikkejä kurkussa ja myös nenä kutiaa. Nykyään olenkin neulonut hengityssuojainta käyttäen, ei pistele enää :)
- Anonyymi
Sama täällä, kurkun arkuutta ja kuin piikki kurkussa. Olen kutonut 7 veljestä, jota olen käyttänyt aika säännöllisesti. Olisi vain kiva kutoa sukkia , vaikka olenkin lievästi näkövammainen, hyvää terapiaa tänä aikana. Nyt yritän kutoa ulkona, jos olisi vähän helpompi.
- Anonyymi
Villa-allergialta vaikuttaa. Itse neulonut yli 20v ja viimeisen 5v aikana tullut oireita ja allergia. Itsellä se johtuu villarasvasta eli lanoliinista. En voi käyttää esim bacibactia kun se sisältää villarasvaa. Langat olen joutunut vaihtamaan akryyliin. Joskus kiukulla ja allergialääkkeillä neulon sukkia seiskaveikasta että saa edes omat jalat pysymään lämpöisinä.
- Anonyymi
Täällä kanssa villa, akryyli allergia. Ei voi edes pitää vaatteita jotka sisältävät ko. aineita. Naama alkaa punottaa kutista, silmät täynnä roskaa.
- Anonyymi
Juuri olen neulomassa lapsenlapsille villasukkia seiskaveikasta ja jo ensimmäisen sukan jälkeen piti laittaa hengityssuojain kun nenä alkoi vuotamaan ja kurkkua pistelemään. Aiemminkin tullut oireita, mutta lievempinä ja nyt oli puolisen vuotta väliä edellisiin neuloksiin.
- Anonyymi
Novitan langat on todella allergisoivia. Saan aina niistä allergiaoireita. Silmät ja nenä alkaa vuotaa ja kurkku käheytyy.
- Anonyymi
Onko jollekulle tullut esim.sinisestä villalangasta neulottaessa sormjen iho ärtyneeksi ja kipeäksi
- Anonyymi
Kutinaa käsiin kun kudon Novitanlankasta
- Anonyymi
Minulla rupeaa kädet punoittamaan ja kutiamaan samoin kasvot punoittaa ja kurkkua kutittaa ja hengitys vaikeutuu.Myös jalkoja kutittaa vatsa meni löysälle
- Anonyymi
Minulla myös novitan ja muistavillalangoists pahenee astma heti.. kurkussa piikkejä ahdistaa myös hengitystä seuraavina päivinä. Monet astmaatikolle nimenomaan saavat oireita allergeenista esim pöly, eläinpöly, siitepöly, myös esim pakkanen ja hikiliikuntaa.
- Anonyymi
Tällaisia villa oireita tuli minulle,
https://youtu.be/ouRhhiPLBvc?si=NzmULd-IVD1cOAyW - Anonyymi
Minulla iho kutisee. Alkoi kaulalta kutina/kirvely ja nyt päänahka kädet sekä hiukan myös ympäri kehoa.
Olen nyt kutonut 7-veikasta , johtuuko langasta ???- Anonyymi
johtuu
- Anonyymi
Kyllä olen nyt kans allergisotunut novitan langoille tässä viimeisen vuoden aikana. Silmät kuivaa, kurkun kuivaa ja kipeytyy ja hengitykseenkin jo alkaa ottamaan.Allergia lääkkeitä olen syönyt ja tuntuu ettei auta .Olen tullut siihen tulokseen että hävitän kaikki lankani joita on paljon. Neulonut olen 56 vuotta joka päivä eli ei ole helppoa lopettaa mutta ensin luovun Novitan langoista.
- Anonyymi
Novitan villasekoite langat tehdään vissiin ulkomailla nykyisin kun
laatu heikentynyt monta vuotta
seassa jopa roskia tikkuja ja ihme nöyhtää
Merino langat vielä sentään ok. tulee ihanat sukat - Anonyymi
Kuulostaa allergialta. Itse olen erittäin allerhinen kaikelle mahdolliselle, enkä kykenisi pitämään ylläni mitään villavaatetta. Neulominen aiheuttaisi vielä isommat oireet, koska langasta irtoaa neuloessa valtavasti allergoivia hiukkasia.
Vaihda langat puuvillaisiin, niin voit todennäköisesti jatkaa harrastustasi. :) - Anonyymi
Minulla alkoi n. 3 vuotta sitten seiskaveikka ja nalle langat aiheuttamaan nenän vuotamista, kurkun pistelyä ja käsien kutinaa ja hikoamista neuloessa joten nykyään pidän aina hengityssuojainta jos niistä langoista pitää jotain tehdä.
Nyt kun on työn alla ollut alpakka-langasta villatakki niin ei mitään oireita, myöskään merino- langasta ei mitään oireita, nämä langat olleet muutenkin ihania neuloa kun kädet ei hikoa missään vaiheessa. - Anonyymi
On jo vanha viesti, mutta eilen kudoin 7-veljestä ja nenä ja silmät oireili! ei ole ennen ollut sama lanka noin pölisevää.
- Anonyymi
Nyt seuraavaksi kokeilen jotainmuita lankoja kuin Novitan, saas nähdä ovatko laadukkaampia
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1357455Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631664492Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen563510Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5103275Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972164Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361813Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja241799- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151456