Oireita villalangasta?

1100110011

Onko joillakin muilla tullut oireita villalangoista neuloessa? Tuntuu että vartin neulomisen jälkeen kurkussa olisi jotain jumissa. Lisäksi niellessä tuntuu jonkin ikäänkuin kolahtavan kurkussa. Olo on kuitenkin ihan hyvä ennen neulomista, mutta puolen tunnin neulomisen jälkeen on vain pakko lopettaa. Neulonut olen kuitenkin noin 20 vuotta, joista pari viimeistä on ollut kyseisten oireitten aikaa. Juuri yritän neuloa Novitan 7 veljestä-langalla, mutta pääsen muutaman rivin päivässä eteenpäin. Ulkona on helppo neuloa, sisällä on vaikeaa. Onko kyse langasta vai itse villasta vai mistä?

17

10385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onpa outoa. Oletko kokeillut muita villasekoitelankoja ja onko niiden kanssa käynyt samoin?
      Jotenkin kuvittelisin, ettei kyse ole villasta vaan langoissa käytettävistä väri- ja käsittelyaineista. Ei sitä tiedä mitä myrkkyjä niissä nykyisin käytetään - aivan kuin muissakin tekstiileissä. Tuntuu vain, että eihän nyt Novita voi sellaista tehdä.
      Mutta toisaalta - olen itsekin himoneuloja ja niiskutellut vuoden verran aiempaa enemmän. Ei ole vielä tullut mieleen että se voisi johtua langoista ja hervottomista lankavarastoista.

    • Maijamummu

      Hei

      Minäkin olen tuntenut oireita viime aikoina, esim. nenän hillitöntä kutiamista ja yskittää aina, kun alan neuloa. Ihmettelen minäkin.

    • xbxbxbxbxbxbxb

      Villa-allergiaa on olemassa. Ilmeisesti olet epäonninen ja herkistynyt villalle, eli sulle on puhjennut allergia. Itselläni ei ole mitään oireita koskaan, kaverilla taas aukeavat sormet ihan villakankaankin käsittelystä.
      Suosittelen siirtymistä puuvilla- ja akryylilankoihin. Alpakkaa voi myös kokeilla - sen pitäisi olla allergeenitonta.

    • kokeilesuojainta

      Siitä langastahan irtoaa koko ajan neuloessa pientä nöyhtää joka ainakin minulla käy kurkkuun ja välillä tuntuu niin kuin olisi pieniä piikkejä kurkussa ja myös nenä kutiaa. Nykyään olenkin neulonut hengityssuojainta käyttäen, ei pistele enää :)

    • Anonyymi

      Sama täällä, kurkun arkuutta ja kuin piikki kurkussa. Olen kutonut 7 veljestä, jota olen käyttänyt aika säännöllisesti. Olisi vain kiva kutoa sukkia , vaikka olenkin lievästi näkövammainen, hyvää terapiaa tänä aikana. Nyt yritän kutoa ulkona, jos olisi vähän helpompi.

    • Anonyymi

      Villa-allergialta vaikuttaa. Itse neulonut yli 20v ja viimeisen 5v aikana tullut oireita ja allergia. Itsellä se johtuu villarasvasta eli lanoliinista. En voi käyttää esim bacibactia kun se sisältää villarasvaa. Langat olen joutunut vaihtamaan akryyliin. Joskus kiukulla ja allergialääkkeillä neulon sukkia seiskaveikasta että saa edes omat jalat pysymään lämpöisinä.

    • Anonyymi

      Täällä kanssa villa, akryyli allergia. Ei voi edes pitää vaatteita jotka sisältävät ko. aineita. Naama alkaa punottaa kutista, silmät täynnä roskaa.

    • Anonyymi

      Juuri olen neulomassa lapsenlapsille villasukkia seiskaveikasta ja jo ensimmäisen sukan jälkeen piti laittaa hengityssuojain kun nenä alkoi vuotamaan ja kurkkua pistelemään. Aiemminkin tullut oireita, mutta lievempinä ja nyt oli puolisen vuotta väliä edellisiin neuloksiin.

    • Anonyymi

      Novitan langat on todella allergisoivia. Saan aina niistä allergiaoireita. Silmät ja nenä alkaa vuotaa ja kurkku käheytyy.

    • Anonyymi

      Onko jollekulle tullut esim.sinisestä villalangasta neulottaessa sormjen iho ärtyneeksi ja kipeäksi

      • Anonyymi

        Kutinaa käsiin kun kudon Novitanlankasta


    • Anonyymi

      Minulla rupeaa kädet punoittamaan ja kutiamaan samoin kasvot punoittaa ja kurkkua kutittaa ja hengitys vaikeutuu.Myös jalkoja kutittaa vatsa meni löysälle

    • Anonyymi

      Minulla myös novitan ja muistavillalangoists pahenee astma heti.. kurkussa piikkejä ahdistaa myös hengitystä seuraavina päivinä. Monet astmaatikolle nimenomaan saavat oireita allergeenista esim pöly, eläinpöly, siitepöly, myös esim pakkanen ja hikiliikuntaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minulla iho kutisee. Alkoi kaulalta kutina/kirvely ja nyt päänahka kädet sekä hiukan myös ympäri kehoa.
      Olen nyt kutonut 7-veikasta , johtuuko langasta ???

      • Anonyymi

        johtuu


    • Anonyymi

      Novitan villasekoite langat tehdään vissiin ulkomailla nykyisin kun
      laatu heikentynyt monta vuotta

      seassa jopa roskia tikkuja ja ihme nöyhtää


      Merino langat vielä sentään ok. tulee ihanat sukat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe