Ihmisten ilona

Suljin läppärin kannen ja pakkasin sen laukkuun. Loksahdus, ja eräs etappi oli päättynyt kohdallani. Pieniä nytkähdyksiä kohti todellisuutta, pois menneisyyden kauhuista. En mennyt syömään, vaan hisseille. Matkalla alas parkkihalliin, katselin itseäni peilistä. Olin yksin. Roikotin mustaa tietoteknistä kantamustani kangaskahvasta. Kasvoilla ei näkynyt juuri mitään. Asu oli siisti, uusi ja rypytön, kengät vastahankitut. Koruja ei paljon ollut. Se olin minä.
Hän matkusti kanssani katsellen näkymää pohjakerrokseen asti räpäyttämättä silmiään kuin jokin eloton olento, nukke. Ei havaittavia virheitä, mutta eloton. Esittelymalli, tuote, tavallinen ja jokapäiväinen näky kaikinlaisissa toimistorakennuksissa, hengetön. Hän oli ehkä äiti matkalla kauppaan, viinakauppaan, tai vain sinkku kotiinsa makaamaan itkua pidätellen, siivoamaan raivolla ja tuskalla, säätämään asuntoaan tai suunnittelemaan, asettelemaan kukkia maljakkoon, tai opiskelemaan. Kuka tietää. Hissi pysähtyi ja sen ovet avautuivat täysin toisenlaiseen maailmaan.

Tuulettimien humina parkkihallissa loi mielikuvan rahtialuksesta, joka kuskasi toiselle planeetalle autoja hämärässä kidassa. Oli toisinaan vaikeuksia löytää omaansa, sillä kaikki autot muistuttivat toisiaan. Painoin avaimessa olevaa nappulaa, ja jossain loksahti samalla kun välähti. Luovin kohti äänenlähdettä. Puolimatkassa minua heikotti. Horjahdin, ja otin tukea lähimmästä autosta. Sen varashälytin kytkeytyi päälle, ja hallin täytti korvia raastava meteli. Peitin korvani, mutta löin samalla läppärilläni itseäni silmäkulmaan. Kompuroin eteenpäin tietämättä missä autoni oli, ja kun löysin sen, olin kadottanut avaimeni. Meteli jatkui, mutta auto oli jo onneksi auki. Pakenin sisätiloihin. Vartijoita ilmestyi paikalle.

Seuraavaksi tapahtui jotain täysin käsittämätöntä. Hetken tutkittuaan tilannetta, toinen vartijoista katosi yläkerroksiin, ja toinen alkoi tutkia parkkihallia lampulla ja hiiviskellä kuin poliisisarjoissa pitkin autokäytäviä. Lopulta hän päätyi ajoneuvoni viereen. Mies koputti ikkunaan; hän on puolituttu kaveri aulasta. Action puolella en ole tavannut häntä koskaan. Avasin oven. Mies kysyy, että onko minut pahoinpidelty? Vuodin kuulemma verta. Tajusin sen vasta kun katsahdin kämmeniini. Ne olivat veressä. Hetkellinen hätäännys, paniikki tai suistuminen henkiseen ojaan, kohtasi seesteisen mielenrauhani ja sen tyyneyden. Pinta läikähti ja asiat alkoivat luisua väärään suuntaan.
Jostain käsittämättömästä syystä en kertonut totuutta, vaan sepitteellisen ja sekavan version tapahtuneesta. Lisäksi esitin sen kuin aivotärähdyksen saanut, ja käytin selitykseen vartijan omaa versiota päällekarkauksesta. Minulla ei ollut kuvaa siitä, kuinka se käsitettiin, mutta radiopuhelimella paikalle kutsuttiin kiireesti talon terveydenhoitaja. Puseroni oli pilalla. Ihmisiä ilmestyi autoni ympärille, ja suureen ääneen vatvottiin tapahtunutta. Hälytin saatiin lopulta sammutettua, ja kysyvä hiljaisuus suuntautui minuun. Päässäni jyskytti.

Satoja kertoja samassa hallissa olen ajatellut: entä jos joku saa päähänsä rynnättä täällä kimppuuni. Askelten kolina kuulostaa autiudessa ja varjoissa kammottavalta. Olen sisällä huipputurvallisessa talossa, mutta mikä estää? Olen yksin, en osaa karatea, enkä voi finanssikengissä pinkoa pakoon lukitusta talosta. Olen kuin pihalla räpistelevä kana ketun silmissä, joka on livahtanut aidanreiästä sisään. Kymmeniä kertoja olen tätä ajatellut, ja nyt löin itseäni läppärillä päähän, enkä kehdannut sitä myöntää kenellekään. Kaiken lisäksi jokainen paikallaolija arveli minun joutuneen raiskausyrityksen kohteeksi. Tämä oli selvääkin selvempää, sillä tunnelma oli kireä. Voivottelin hieman ja laajentelin silmiäni. Syyllinen oli yhä talossa, arveltiin. Seuraavaksi tutkittaisiin kameroiden nauhat ja kaikki paljastuisi. Vetoaisin mielenhäiriöön ja hetkelliseen sekavuuteen. Maineeni oli vaakalaudalla, kenties jopa työpaikkani. Puseroa ei ainakaan voinut enää pelastaa. En tuntenut kipua vaan kauhua. Ja jos luoja soi, niin törmäyksestä ei jäänyt tallenteita. Saatoin olla jäänyt kamerakatveeseen, näin toivoin. Mutta jos näin toivoin, niin minut oltaisiin voitu raiskata, eikä siitä olisi jäänyt mitään tallenteita, jollaisia en halunnut jäljelle jäävän. Niitäkään.

Hissinovien avauduttua vaaleaverikkö astui halliin kaivellen takintaskustaan autonsa avaimia. Hän selvästi kiiruhti. Askeleet olivat nopeat. Minä tunsin hänet hyvin. Vaimonikin tuntee hänet hyvin, ehkä paremmin kuin minä. Millaista haaskausta.
Jostain syystä nainen horjahti vasten autoa, ja laukaisi tämän hälyttimen. Sitten hän löi itseään laukulla päähän ja retkahti viereisen auton konepellille tiedottomana. Millainen ääliö. Kuinka tuollaisia voi yleensä olla olemassa. Ehkä älykäs ja kaunis, mutta käsittämätön pelle ja koheltaja, hirnuja, kenkiinsä kompuroija. Toivoton tapaus ja ikuinen infantiili. Tilasin itselleni hissin. En voinut sietää naista millään tasolla. Maatkoon siinä ihmisten ilona.

(Naurua)

7

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuolleista herääminenkin pitäisi tapahtua tyylikkäästi. Ei siinä auta omiin monoihinsa alkaa kompuroimaan; menettää muuten uskottavuutensa.

      Mutta miksi häpeämme ja pelkäämme enemmän todellisuutta, joka on rajallinen - kuin mielikuvitusta, joka on rajaton?

      (Vilpittömin sanoin diidii, olen kaivannut sua ja kirjoituksiasi palstalla. Missä helkkarissa olet kupannut ja miksi?!)

      (Palataan myöhemmin. Muakin kutsuu autotalli. :-D)

      • Eihelvettisepalas

        Hyi vittu... kuka tollasta paskaa on kaivannut. No toinen paska varmaan.


      • Eihelvettisepalas kirjoitti:

        Hyi vittu... kuka tollasta paskaa on kaivannut. No toinen paska varmaan.

        Onhan tuota ilo lukea, vaikka jutussa ei edes olisi päätä tai häntäpäätä.

        Tarina toki on kuvitteellinen, mutta kertoja luotettava. Yleensä palstan tarinat on todellisesta elämästä, mutta kertoja vilpillinen.


      • log.out.space
        scrg kirjoitti:

        Onhan tuota ilo lukea, vaikka jutussa ei edes olisi päätä tai häntäpäätä.

        Tarina toki on kuvitteellinen, mutta kertoja luotettava. Yleensä palstan tarinat on todellisesta elämästä, mutta kertoja vilpillinen.

        Aika monta päätettä saa olla auki tai sinnikästä log in-log out systeemiä, että jaksaa kirjautua rekattuina komppaamaan omaa luotettavaa itseään


      • scrg kirjoitti:

        Onhan tuota ilo lukea, vaikka jutussa ei edes olisi päätä tai häntäpäätä.

        Tarina toki on kuvitteellinen, mutta kertoja luotettava. Yleensä palstan tarinat on todellisesta elämästä, mutta kertoja vilpillinen.

        Toi oli kiva slaissi.

        (Naurua)


    • Kuolleista herääminen?

      Mulla on ollut kauheasti tekemistä vähän siellä sun täällä. Tänään päätin riepotella blondeja. He ovat haastavia, sillä osaavat nauraa itselleen.

      (Naurua)

      • Kun katsomme ympärilleme, nin kuinka monta elävää kuollutta näemmekään? Nuo vahakasvoiset, eleettömät ja aina askeleensa ja eleensä tarkkaan mitoittaneet yksilöt painelevat eteenpäin vaikka tiilet ympäriltä sortuisi.

        Pysähtyminen tapahtuu vasta sitten, kun zombi kompuroi tiilenmurikkaan ja huomaa makaavansa turvallaan maassa. Vaatteet kurassa, salaiset tavarat ties levällään missä ja multaakin suussa.

        Tajutessaan mitä on tapahtunut kävelevä kuollut vasta alkaa heräillä koomastaan. Miksi herääminen pitää olla näin tuskallista? Ja miksi herääminen ei voi tapahtua tyylikkääästi? Mielikuvituksissamme olisimme senkin pystyneet hoitamaan hieman tyylikkäämmällä tavalla.

        Olisi helpompi jatkaa maassa pötköttelyä ja leikkiä edelleen kuollutta. Koska sitenhän tuon häpeämme parhaiten peitämme.

        ( Ei, blondi se ei voinut olla. Blondi olisi kivunnut pystyyn ja kirkunut ilosta, että jeffreycambellit sentään säilyivät ehjinä)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2078
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1602
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1194
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    Aihe