Seuraavanlainen episodi sai minut tänne kirjoittelemaan. Olin vielä reilu kuukausi sitten tyytyväinen Opelin omistaja (toinen Opel peräkkäin). Auto oli Astra sports tourer 1,6 diesel vm. 2015, manuaalivaihteilla, ajokilsoja n. 135 000. Suurin osa ajostani tapahtuu moottoritiellä, varmaan 70%, joten siellähän ei juurikaan tarvita vaihteiden vaihtoa. No, niin kuitenkin kävi, että vaihdelaatikko kosahti ilman sen kummempia varoituksia kauppareissulla lauantaipäivänä. Kytkin jäykkänä, vaihdetta ei vain saanut silmään. Siispä hinausautoa tilaamaan. Auto hinattiin paikallisen Länsiauton pihaan odottamaan maanantaita. Kerkisivät sitten tiistaina tutkia auton ja ilmoitus tuli, että kytkinasetelma on hajonnut ja korjaus oli edessä. Kyselin korjauksen hintaa ja tyly tuomio oli 1550 eur. Kysyin vakuutuyhtiöstä korvausmahdolisuutta, ei ollut. Kyselin maahantuojan vastaantuloa, eivät tulleet vastaan, koska takuu oli ummessa ja olin auton toinen omistaja (ensimmäinen omistaja oli ajanut autolla 12 000 km). Jos olisin ollut ensimmäinen omistaja, olisi maahantuoja reagoinut. Reklamoin auton myyjää (Länsiauto Vantaa), en saanut sieltä minkäänlaista vastausta. Kyselin tutuilta autoihmisiltä, kuinka yleistä on, että kytkin hajoaa normaalikäytössä noin aikaisin. Ei kuulemma lainkaan tyypillistä, vaan rakenteellinen vika. Tarinan opetus: Jos ostat Opelin, ole sen ensimmäinen omistaja, koska silloin takuu toimii vielä hetken takuuajan umpeutumisen jälkeenkin. Muutoin olet omillasi. Oli muuten minun viimeinen Opelini myös, auto lähti vaihtoon samana viikonloppuna, kun sain sen pajalta. Jään muuten jälleen mielenkiinnolla odottamaan, kuinka nopeasti tämä viestiketju trollataan, yleensä se tapahtuu viimeistään viestien välillä 5-10.
Opel takuu
28
7148
Vastaukset
- servicebook
Kirjoituksesta ei selviä onko *kaikki* huollot tehty täysin huolto-ohjelman mukaisesti.
Omistajien määrällä ei olettavasti tässä pitäisi olla virhevastuuseen vaikutusta, mutta huoltojen suhteen ollaan kuulemma pilkuntarkkoina. - OsanOttoni
Tosi harmillinen tapahtuma !
Vielä ikävämpää että Opelin takuu on tuo 2 vuotta,
Toivottavasti nyt sinulla auto, joka kestää enemmän kuin tuo ilmoittamasi km määrä - Otan.osaa
Sama juttu Skodalla. Lyhyt takuuaika ja sitten olet omillasi. Helkama, maahantuojana on täysi vitsi. Vaikka olet eka omistaja ja huollot merkkihuollossa - artisti maksaa.
- HolistiSairastaaPentti
Ja Holisti veti taas Skodan mukaan keskusteluun ja ilman mitään järkevää sanomaa tai totuutta.
- SimppelijuttuToinen
Kytkin on valitettavasti sellainen laite jonka kestoon on käyttäjällä merkittävä osuus. Autolla ajettu kuitenkin noinkin paljon ja ilmeisesti huoltohistoria puutteellinen tai huollettu muualla ja siksi vastaantuloa et saanut.
- Iiddkkdkdkd
Aloittaja kertoi, ettei hänen käytössään kytkin kulu.
Huoltohistorian puutteet keksit itse.
Huolloissa ei muutenkaan tietääkseni tehdä mitään kytkimelle, joten mitä sillä huoltohistorialla edes on väliä?
Kuluttajaviranomaiseltahan tuota olisi aloittajan pitänyt kysyä.
Huollot teetetty säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan. Auto on minulle työkalu, joten niistä en ole tinkinyt. Joku pikkuhuolto on varmaan tehty muualla, kuin Länsiautossa, mutta pääsääntöisesti siellä. Niin ja nythän Opel hehkuttaa viiden vuoden takuuta uusien autojen osalta.....
- qerwq
5-vuotta ja kaikki huollot Länsi-autossa. En riskeeraa koskaan, siksi takuu on aina toiminut.
" asia selvä, olet huollattanut auton meillä, laitetaan kuntoon, otatko sijaisauton"
- YmmärrystäKehiin
No jopas jotain. Kun olen toiminut yli 40 vuotta mekaanikkona, niin sen perusteella sanoisin ettei tuossa ole mitään kummallista jos kytkin kulahtaa 130 tuhatta ajetussa autossa. Sehän on "kytkin", eli kuluva osa. Yhtä hyvin voisi sanoa kun jarrupalat tai kengät vie jarrut autosta 50 tkm:sä "ihan paska auto", vaikka ne on oikeasti tehty kestämään vain rajoitetun ajan nykyteknologialla. Kuluvat osat ei todellakaan kestä missään autossa ikuisesti, eli koko auton iän. Siksi on keksitty huolto, missä asiat tarkistetaan ja korjataan tarvittaessa.
- Samaa.mieltä
Sulla on pointti.
- Anonyymi
Jos 130tkm menee kytkin niin joko on huono auto tai kuski....toki kyseessä oli opel eli surkea auto, kuten myös volkkarit....
Totuus vaan sattuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos 130tkm menee kytkin niin joko on huono auto tai kuski....toki kyseessä oli opel eli surkea auto, kuten myös volkkarit....
Totuus vaan sattuu...Eräällä isolla etelä-suomalaisella virmalla oli aikoinaan työkaluina diisseli yarikset manuaalilaatikolla.
Paras minkän muistan oli reilut 10 000 km. ajettu yaris josta paukahti kytkin. Meni toki takuisiin, ja sieltä valtuutetulta takuukorjaamolta sitten sanottiin että vääränlainen ajotapa oli hajoittanut auton kytkimen noinkin aikaisin.
Nykyisin samalla virmalla on työkaluina Fordin Fiestoja bensakoneella ja manuaalivaihteistolla. Eikä minkäänlaisia ongelmia ole noissa autoissa vielä koskaan ollut. Pelkkiä määräaikaishuoltoja vain on noihin tehty.
terv. huoltomies Vantaalta.
- Merssuu1
Hullujahan ne on jo lähtökohtaisesti kun on ooppelille takuun ylipäätään antaneet. Suosittelen seuraavaksi matkakohteeksi Kuusakoskea siellä on semmonen setä joka ottaa jopa ooppelin vastaan avosylin ja leveällä hymyllä. Tämän jälkeen voisit suunnata katsomaan oikeita autoja vaikkapa veholle (niitä tähtikeulallisia) niissä takuu pelaa vielä vuosienkin jälkeen, ovat ylpeitä omista tekeleistään ja sen vuoksi myöntävät pitkät takuut.
- Veholle.pisteet
Ovet vaihdettiin, vaikka kyseessä oli uittomersuja ja takuuaika jo kaukana takana. Jos ruoste aiheutuu tehtaan huonosta työnlaadusta, niin korjataan. Hyvä.
- gt53audi
Turha mennä Opelille itkemään, reklamoi myyjälle.
Reklamoitu myyjälle. Ei vastaantuloa, ei mitään.
- VaihdaJoLuotettavampaan
Noissa kuksmannien kikottimissa olet aina omillasi, mitä takuisiin tulee.....Uudesta alkaen.
- kaikenlaistaonjuu
Onkohan mitään rikkikään kun on vähän ristiriitaista, laatikko on ensin rikki mutta sitten onkin kytkin rikki; "vaihdelaatikko kosahti ilman sen kummempia varoituksia kauppareissulla lauantaipäivänä. Kytkin jäykkänä, vaihdetta ei vain saanut silmään"...
"Joku pikkuhuolto" saatettu teettää jossakin muualla kuin LänsiAutossa jne. Just.
Näillä palstoilla saattaa tulla kirjoiteltua vähän kaikenlaista mielikuvitusvaivaakin.
Sanovat trollaamiseksi kai, mitä lienee. Kiva, että joku osaa lukea trollaukset täältä pois, kun on ristiriitaisuuksia tullut kirjoiteltua. Siinä vaiheessa, kun kytkin menee jäykäksi, ei maallikko tiedä, onko vika laatikossa vai kytkimessä. Myöhemmin se toki selvisi. Mielikuvitusvaivastahan tässä varmaan on kyse ja tämä viimeisin besserwisser lienee Länsiauton tai Opelin paras kaveri. Jos autosta hajoaa kytkin 135000 km kohdalla, se on joko maanantaikappale tai muuten vain paska. Ei ole muiden autojen kohdalla käynyt näin. Kokemuksena mm. Seat altea XL manuaali, jolla ajettiin meidän taloudessa 350 000 km ilman kytkimen hajoamista.
- nerkisi
Ethän ole pitänyt aina liikenne-valoissa kytkintä pohjassa ja vaihdetta päällä?
Se jos mikä rikkoo kytkimen,näin lukee ainakin opel insignian ohjeissa,massavauhtipyörä rikkoontuu ennenaikojaan.
Mulla oli Insignia siinä losahti vaihdelaatikko oli jo kuusi vuotta vanha auto,käytin aina merkkihuollossa,huollossa työnjohtaja sano että kysytäämpä maahantuojalta mitä mieltä,maahantuoja oli sitä mieltä että korvataan kun on MERKKILIIKKEEN LEIMAT HUOLTOKIRJASSA.Eli loppupeleissä merkkiliike halvempi kuin PÄRNÄSEN KORJAAMO. - TakuTakuTakuuseen
On niitä kytkimiä nähty ja korjattu jopa samaan autoon kolme kertaa ennenkä mittarissa oli 100tkm ja ihan "normaali käytöllä" olleita joista myös vauhtipyörät säröillä. Takuuseen tietty kaikki vinkuivat kun pitäisi olla niin pitkä takuu kuin plutoniumin puoliituminen kestää. Herätkää jo tyhmät ihmiset ja ymmärtäkää että auto on jo vanha kun uutena ostosta on kulunut 3 vuotta eikä niissä ole ikuista takuuta varsinkaan pöljille käyttäjille.
- Anonyymi
Minulla takuuaikana alkoi Opel Corsa nykimään, sekä kaikenlaiset hälytysvalot palamaan ja vikaa oli yritetty monesti korjata, siinä onnistumatta. Kun takuuajat meni umpeen niin vikakin sitten löytyi ,Delta-auton vian etsiminen 439 €. tämän mukaan pitäisi vaihtaa sytytyskasetti ja tulpat hintaan 1150 € . Kysyin oman kylän korjaamolta ja siellä hinta oli vain250€. Meni luotto Opeliin ja Delta-autoon.
Kannattaa varoa erityisesti nyt Opel-takuuta. Takuusta vastaa maahantuojana Länsiauto. Takuun aikana autoomme tuli vika, ilmeisesti moottoriin liittyvä. Tietyt asiat viittatavat siihen, että Länsiauto on menossa konkkaan, ja takuuasiat jäävät hoitamatta. Auto jätettiin maahantuojan valtuuttamaan korjaamoon. Kahden viikon kohdalla ei vielä oltu päästy edes tutkimaan vikaa. Korvausautoa ei järjestetty. Kahden viikon kohdalla korjaamoa vaihdettiin maahantuojan toimesta! Itse emmme sitä vaatineet! Auto siis kuskattiin toiseen korjaamoon. Epäilen Länsiauton maksukyvyttömyyttä, Olen tiedustellut, missä auto on ja mikä on korjauksen vaihe. Kirjeet lähetettiin paitsi takuuasioista vastaavalle johtajalle, niin myös Länsiauton toimarille. Mitään vastausta ei tule, vaikka olen vaatinut takuusta vastaavaa johtajaa vastaamaan tiedusteluun. Olen jopa uhannut, että teen ilmoituksen auton katoamaisesta poliisille. Tähänkään ei ole reagoitu. Varokaa siis Opel-takuuta, Opel-takuu on katteeton lupaus, ja varmaan näemme kohta konkurssin. Älkää luottako Opel-takuuseen. Suomalainen takuusta vastaava taho tullee vaihtumaan, minkähänlainen se on....
- Anonyymi
Nyt faktat pöytään, tai muutoin jorinasi täällä konkurssista ja muusta menevät reippaasti julkisen herjauksen puolelle.
Antaa mennä vaan. Katostaan sitten riitatilanteessa faktat. Kehotan varomaan OPlein maahantuojaa. Takuuasioihin suhtautuvat välinpitämättömästi. EYhteydenottoihin ei vastata. Auto odottlee diagnostiikkaa 3 viikkoa. Tiedutseluihin ei vastata. Kysyjälle sanoisin, että yritätkö kieltää kritiikin. Mikä on motiivi?
Anoonyymi ei uskalla sanoa nimeänsä. Naurettava pelle.
- Anonyymi
Oliko tässäkin autossa GM/Opelin lahja maailmankaikkeudelle = 6 vaihteinen M32 vaihdelaatikko, jonka elinikä on tosiaan 100 tkm luokkaa.
Tehdas suoltanut väärille laakerinvälyksille säädettyjä lootia melkein vuosikymmenen, mutta artisti eli Opel-uskovaiset maksaa remontit kiltisti. Sekä vielä hyökkäävät ongelmista raportoivien kimppuun. Vähän tojouskovaisten tapaan. - Anonyymi
Tuohon aloitukseen vielä että oli mikä hyvänsä automerkki ja kun olet TOINEN omistaja ja noissa kilometreissä jotain posahtaa niin käytäntö on sama. Tämä ei ole vain Opelilla !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822