käyteäänkö hautajaisissa sakettia tai

niilolafaf

frakkia?
Vain tavan pukua?

20

318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuoleman.oikeutus

      Vainaja on parasta pukea mahdollisimman halvasti.

    • Näin.olen.nähnyt

      Tumma puku.

    • siilenämää2

      Tumma puku, mustat kengät ja mieluiten musta kravatti miehelle. Naisella tumma/valkoinen asu. Ei minihameita tai lyhyitä hihoja. Lapsille vaikka valkoinen paita, tummat housut tai hame.

      https://www.youtube.com/watch?v=iIyWGKCeNe8

    • kymmentäkantanut

      Vainaja, on hautajaisten päähenkilö, eikä sukulaisten kuulu kukkoilla, kellä kalliimpi asu, jne.

    • hempppavvn

      Jotkut laittaa kultasormuksetkin vainajan sormiin.

      • siilenämää2

        Ja tekohampaat suuhun.


      • siilenämää2 kirjoitti:

        Ja tekohampaat suuhun.

        Miksi ei laitettaisi, minäkin laitoin äidille. Suu näytti heti paremmalta, ei vetäytynyt sisäänpäin.
        Eihän kuolleita kukaan näe enää kun on haudattu, mutta kun omaiset kävivät katsomassa niin oli paljon paremman näköinen, jää parempi muisto..


      • siilenämää2
        mielikki.mummo kirjoitti:

        Miksi ei laitettaisi, minäkin laitoin äidille. Suu näytti heti paremmalta, ei vetäytynyt sisäänpäin.
        Eihän kuolleita kukaan näe enää kun on haudattu, mutta kun omaiset kävivät katsomassa niin oli paljon paremman näköinen, jää parempi muisto..

        Tottakai laitertaan ja sitä myöten miksei myös vihki/kihlasormuskin.


      • Ei-perinteille

        Se on omaisten mielensairautta ja vainoharhaisuutta laittaa arkkuun mitään muuta kuin se runko mikä kuolleella on, mielellään bio maatuvaan asuun puettuna.
        Ikään kuin se vainaja istuisi pilven reunalla ja ihailisi sitä maljakkoa, sormusta, rahaa, dekkaria siellä arkussa.
        Ja kyllä, saattaja voi nykyaikana voi pukeutua vaikka siisteihin farkkuihin, kirjavaan paitaan ja liiveihin tai villatakkiin, mitä nyt keksiikin.


      • Ei-perinteille kirjoitti:

        Se on omaisten mielensairautta ja vainoharhaisuutta laittaa arkkuun mitään muuta kuin se runko mikä kuolleella on, mielellään bio maatuvaan asuun puettuna.
        Ikään kuin se vainaja istuisi pilven reunalla ja ihailisi sitä maljakkoa, sormusta, rahaa, dekkaria siellä arkussa.
        Ja kyllä, saattaja voi nykyaikana voi pukeutua vaikka siisteihin farkkuihin, kirjavaan paitaan ja liiveihin tai villatakkiin, mitä nyt keksiikin.

        Uskot ja uskomukset antavat useimmille ihmisille onnellisen elämän.
        Kuolleelle se tietenkin on se ja sama.
        Minä ymmärrän hyvin heitä, joilla on varaa laittaa hautaan.
        -
        Maasta sinä olet tullut...
        Maahan sinä taas palaat.
        -
        Tänä-päivänäkin ostelevat metallin-paljastimia.
        Himoiten kuolleitten hauta-rauhaa.
        Sinullako ei ole varaa paljastimeen?

        H.


      • Siilenämää2
        Ei-perinteille kirjoitti:

        Se on omaisten mielensairautta ja vainoharhaisuutta laittaa arkkuun mitään muuta kuin se runko mikä kuolleella on, mielellään bio maatuvaan asuun puettuna.
        Ikään kuin se vainaja istuisi pilven reunalla ja ihailisi sitä maljakkoa, sormusta, rahaa, dekkaria siellä arkussa.
        Ja kyllä, saattaja voi nykyaikana voi pukeutua vaikka siisteihin farkkuihin, kirjavaan paitaan ja liiveihin tai villatakkiin, mitä nyt keksiikin.

        Kirjavat vaatteet ja farkut eivät ole etiketin mukaisia. Hautajaisvaatetuksella osoitetaan knnioitusta vainajaa kohtaan ja surupuku on musta, tai ainakin tumma.Farkut eivät kuulu juhlapukeutumiseen.


    • Mun.kullat.lapsille

      Mullon kyllä käsitys että kultaa ei saa hautaan laittaa. Että laki kieltäisi sen. Mutta miten se sitten tarkistetaan, jos omainen on sujauttanut sormeen ennen arkun kannen sulkemista. En tiedä.

      • näinsennä

        Olet aivan oikeassa, hautajaissäännöissä kielletty, tosin hammaskullan saa jättää, mutta on kyllä muutakin sanottu, että kaupunkiin ei saa haudata, eikä naisille sallita itkuvirttä, vainajan luita ei sovi ottaa talteen hautajaisjuhlan pitämiseksi, siis semmoinen laki ollut antiikin Roomassa, ettei vainen mikään uusi näkemys.


    • Hauta

      Argeoloki tekee kaivauksia tuhansienvuosien päästä, on ihminen maatunut saattaa kultasormus ja tekohampaat jos känny on ollut taskussa hautaan laittaessa voi olla virta lopussa.

    • Lemmenkäinen

      Pistin 5 kruunun lantin appimuorin uurnaan ennenkuin muurattiin tempelin muuriin Thaimaassa.- Onpahan sitten bussirahaa minne lie matkalla :( https://youtu.be/Vn8qaOQ1URg

    • niilolafaf

      siis se saketti tai frakki?

    • Miten on ihminen yli kuuskymppiseksi onnistunut elämään niin suojattua elämää, ettei ole tarvinnut edes kuvia nähdä hautajaisista.

    • tumma-vaatetus-normaali

      Suomalaisissa hautajaisissa käytetään yleisesti tummia tai mustia vaateitte,


      saketit ja frakit on harvinaisuuksia,
      ei koskaan ole nähnykkää moisia kuteita,

    • ö-Öö

      Rippipuku

      Mä olen nähnyt, kundi menee ripille, naimisiin ja hautaan samassa puvussa. Naisilla kirjavampaa kleninkiä. Muistin mukaan mummeli oli puettu valkoiseen mekkoon, kun arkkuun laittoivat. Samaten mutsi. Mutta kundit, aina musta puku.

      Tietyllä tavalla kundien pukukoodi kovin simppeli ja yksinkertainen, musta puku sopii kaikkeen. Yks kundikaveri oli, jolla oli vuokrattu shaketti häissään. Noh, on se siitä huolimatta edelleen naimisissa .D Se on muuten hauska näky, kun häissä pitkä rivi mustapukuisia miehiä taapertaa hanhenmarssia rantasaunan takustaa kattomaan. Sulhanen shaketissaan, harmi, kun ei saanut valokuvaa.... :D Ja sama muuten hautajaisissa, jotenkin net ukot kertyy jonnekin nurkan taa. Naiset ei, ne juoruaa keittiössä.

      Mutta noin aloitukseen. Se ja sama, miten vainaja puettaan. Yleensä suomessa arkut suljettu, ei sitä näe kukaan. Noin protokollan takia suomessa hautajaisvaatteet saattoväellä mustat, ei niilläkään erityistä väliä, jokainen pukeutuu varojensa mukaan.

      Mä muuten just nyt näen oman mustan pukuni seinällä henkarissa. Hyvä puku, muutaman kymmenen vuotta sitten ostettu, pellavaa ja villaa, sopii edelleen päälle, ei ole koi syönyt. Kai se kuolevuudesta muistuttaa, mutta onpahan omat hautajaiskamppeet itellä. Krematoriossa palaa kangaskin.

      =DW=

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe