Kiitospäivänä

jenkkilässä juhlitaan tänään kiitospäivää ja perheet kokoontuvat kalkkuna-yms tilpehööriaterialle ja pitävät pöytäpuheita ja perheenpää siunaa pöydän antimet ja samalla muistetaan myös niitä ensimmäisiä siirtolaisia jotka olisivat kuolleet nälkään elleivät alkuasukkaat olisi ruokkineet heitä ja opettaneet miten antelias maa on ja mistä ruokaa löytyy.
Samaan aikaan kiertää netissä listoja miten voit parhaiten auttaa köyhiä amerikkalaisia perheitä saamalla kokoon oman kiitospäiväateriansa ja eräässäkin neuvotaan miten kokonaisen kuukauden aikana kootaan pahvilaatikollinen ruokatavaroita, jotka sitten viedään kirkkojen ja hyväntekeväisyyksien jakelupisteisiin, josta ne jotka ovat jääneet osattomiksi kulutusjuhlasta saavat sitten väliaikaista apua ja saavat olla osallisina tätä ylevää amerikkalaista perinnettä.
Hyväntekeväisyys elää ja voi hyvin USA:ssa.
Minkälaisen tulevaisuuden me haluamme lapsillemme?
Muruja rikkaiden pöydästä?
Rikkaan pöydän ja oikeuden jakaa itse murusensa köyhille itse valitsemallaan tavalla?

35

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kannatan pelkkiä muruja.
      Niistähän vanhenpansakin aloittivat.

H.

• Ulko-maalais-lapsille en tietenkään kannata murujakaan.
        Etenkään en Suomesta.

H.

• äläs.vääristele
        hunksz kirjoitti:

Ulko-maalais-lapsille en tietenkään kannata murujakaan.
        Etenkään en Suomesta.

H.

Kyllä ne saa 5 ateriaa vastannottokeskuksissa jo heti tultuaan. Eikä mitään puuroa ja perunaa, vaan nautaa, lammasta, kanaa, munia, vihanneksia, hedelmiä, jukurttia. Joka päivä, olen nähnyt ryuokalistoja. Matuja ei näe koskaan leipäjonossa, sosiaaliturva pelaa ja hoidetaan heidän puolestaan.

• äläs.vääristele kirjoitti:

Kyllä ne saa 5 ateriaa vastannottokeskuksissa jo heti tultuaan. Eikä mitään puuroa ja perunaa, vaan nautaa, lammasta, kanaa, munia, vihanneksia, hedelmiä, jukurttia. Joka päivä, olen nähnyt ryuokalistoja. Matuja ei näe koskaan leipäjonossa, sosiaaliturva pelaa ja hoidetaan heidän puolestaan.

Minä kirjoitin muruista...

H.

• Täällä meilläpäin satsataan kunnolliseen pesämunaan. Lapset säästävät kaikki synttärirahansa pankkitilille ja ostavat sitten ajokortin tai omistusasunnon. Murujen kerääjät eivät enää pääse käsiksi kulutusjuhliin, koska kaikki menee kädestä suuhun. Suuri pohjoismainen luokkaretki on pysähtynyt. Torpan tyttärestä ei tule enää ministeriä eikä tehtaantytöstä muotisuunnittelijaa. Nyt aloitetaan lasten tulevaisuuden suunnittelu syntymästä: heille avataan pankkitili johon isovanhemmat, sedät ja tädit, serkut ja kummin kaimat voivat laittaa lantin kuukausittain ja ainakin merkkipäivinä. Hyväntekeväisyyttä uusliberaaliin tyyliin. Siirretään taskusta toiseen.

• Eikö se ole niinpäin, että, kun lapselle matkan varrella kerätään suvun ansiosta pesämunaa, ei sitten tarvitse muruja rikkaiden pöydiltä odottaa, kun voi kouluttautua ja etsiä itse sitä ´´vihreämpää oksaa.´´

• erilaista.tietoa

Ruotsissahan on 50 vuoden asuntolainat. Miksi niitä pitää ottaa, jos vanhemmat säästää lastensa asunnot ? Jääkö ne omat lainat maksamatta ? Suomen verotuksella ja palkkatasolla ei edes itselleen voi asuntoa ostaa ainakaan pääkaupunkiseudulla. Siellä voi asua vain tosirikkaat ja sosiaalipummit, joille maksetaan asuntotuki plus muukin elämä. Tunnetaanko asumistukea Ruotsissa ? Entä ne Ruotsin sadattuhannet matut, kuka niiden asumiset maksaa ?

• eppu2 kirjoitti:

Eikö se ole niinpäin, että, kun lapselle matkan varrella kerätään suvun ansiosta pesämunaa, ei sitten tarvitse muruja rikkaiden pöydiltä odottaa, kun voi kouluttautua ja etsiä itse sitä ´´vihreämpää oksaa.´´

Hyväntekeväisyys alkaa omasta perheestä, näinhän se menee. Ei se mielestäni ole paha asia. Näinhän se menee tyttärenkin perheessä ja poikien tilit vain kasvavat. Minä ja anoppi olemme laittaneet molempien tilille kuukausittain pienen summan jo heidän syntymästään saakka. Olisipa meillä kotona ollut sama systeemi kun olin pieni.
        Mietin vain sitä tavallaan tällä systeemillä vain kasvatetaan eroa niiden välillä joilla on pesämuna ja joilla ei ja jotka joutuvat lainaamaan ja säästämään palkoistaan että pääsisivät omilleen ja elämisen alkuun. Kuilu syvenee. Mutta jos itse seisoo oikealla puolella sitä kuilua, niin hyvähän se on.

• erilaista.tietoa kirjoitti:

Ruotsissahan on 50 vuoden asuntolainat. Miksi niitä pitää ottaa, jos vanhemmat säästää lastensa asunnot ? Jääkö ne omat lainat maksamatta ? Suomen verotuksella ja palkkatasolla ei edes itselleen voi asuntoa ostaa ainakaan pääkaupunkiseudulla. Siellä voi asua vain tosirikkaat ja sosiaalipummit, joille maksetaan asuntotuki plus muukin elämä. Tunnetaanko asumistukea Ruotsissa ? Entä ne Ruotsin sadattuhannet matut, kuka niiden asumiset maksaa ?

Pesämuna koostuu tyypillisessä työläisperheessä oman asunnon käsirahasta joka on nykyisin 15 % talon hinnasta. Tietenkin riippuu suvun suuruudesta ja vauraudesta ja miten paljon rahaa lahjoitetaan. Toiset antavat viisisatasen, toiset tuhatlappusen, kukin omien resurssiensa mukaan. Joskus rahat riittävät todellakin omistusoikeusasunnon käsirahaan pienemmässä kaupungissa, useimmiten vain käytettyyn autoon ja ajokorttiin. Nekin auttavat nuorta ihmistä eteenpäin ja samalla opettavat miten tärkeää on varautua tulevaisuuteen säästämällä omalle tililleen. Lihavia lehmiä voi hyvinkin seurata seitsemän kantturaa ja kivaa kun ei tarvi mennä jonottamaan luukulle ja kerjäämään.

• näinmeillä-
        Paloma.se.co kirjoitti:

Pesämuna koostuu tyypillisessä työläisperheessä oman asunnon käsirahasta joka on nykyisin 15 % talon hinnasta. Tietenkin riippuu suvun suuruudesta ja vauraudesta ja miten paljon rahaa lahjoitetaan. Toiset antavat viisisatasen, toiset tuhatlappusen, kukin omien resurssiensa mukaan. Joskus rahat riittävät todellakin omistusoikeusasunnon käsirahaan pienemmässä kaupungissa, useimmiten vain käytettyyn autoon ja ajokorttiin. Nekin auttavat nuorta ihmistä eteenpäin ja samalla opettavat miten tärkeää on varautua tulevaisuuteen säästämällä omalle tililleen. Lihavia lehmiä voi hyvinkin seurata seitsemän kantturaa ja kivaa kun ei tarvi mennä jonottamaan luukulle ja kerjäämään.

Suomessa on ilmainen koulutus ja korkeakouluihin saa opintorahaa ja opintotukea. Jos on pikeutettu sosiaaliturvasn, se ei ole kerjäämistä. Miksi lahjarahat pitää säästää aikuisuuteen, ne voi käyttää esim kehittäviin harrastuksiin.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Ei tarvinnut lasteni mennä jonottamaan luukulle ja kerjäämään vaikka heitä ei ole curlattukaan lihavilla pankkitileillä sukulaisten kustannuksella.
        Itse ovat maksaneet opiskelunsa, autokoulunsa, autonsa, asuntonsa.

Eikö se vie nuorelta yrittämisen halun, kun kaikki tarjotaan heille valmiiksi?

• bessie--
        Tellukka kirjoitti:

Ei tarvinnut lasteni mennä jonottamaan luukulle ja kerjäämään vaikka heitä ei ole curlattukaan lihavilla pankkitileillä sukulaisten kustannuksella.
        Itse ovat maksaneet opiskelunsa, autokoulunsa, autonsa, asuntonsa.

Eikö se vie nuorelta yrittämisen halun, kun kaikki tarjotaan heille valmiiksi?

"Eikö se vie nuorelta yrittämisen halun, kun kaikki tarjotaan heille valmiiksi?"

Jos vanhemmilla/vanhemmalla olisi varaa tukea nuorta taloudellisesti, mutta hän ei sitä tee, niin tuskin sekään nuoren yrittämisen halua lisää.
        Ellei nuorella koskaan ole varaa juuri mihinkään, niin kyllähän siinä mahdollisuudet vähenevät ja ehkä motivaatiokin.

• köyhämummu
        Paloma.se.co kirjoitti:

Jopas on suuria summia sitten tileillä, jos jo ihan asunnon käsirahaan riittää.

Tämä mummu ei lasten tilejä joka kuukausi kasvata, vain syntymäpäivä-ja joululahjalla.

• köyhämummu kirjoitti:

Jopas on suuria summia sitten tileillä, jos jo ihan asunnon käsirahaan riittää.

Tämä mummu ei lasten tilejä joka kuukausi kasvata, vain syntymäpäivä-ja joululahjalla.

Summien suuruus riippu kokonaan suvun vauraudesta ja suuruudesta.
        Kyllä minä olen kuullut että jotkut ovat säästäneet omistusoikeusasunnon käsirahan tililleen ennen opiskelemaan lähtöä. Ainakin osan siitä ja sitten on vanhemmat tulleet osaksi vastaan, jos ei ole ollut.

• markeena-eikirj
        Paloma.se.co kirjoitti:

Mitä minä olen jutellut mummujen kanssa, niin näissä työläisperheessä ne tilillä olevat rahat ovat menneet jo johonkin muuhun matkan varrella.

Lapset, kun kasvaa, niin kasvaa myös menot ja siinä on se syy, miksi minä laitan synttärilahjan rahana lapsen tilille. (nimipäiviä ei noteerata)

• ruoka-riittää

"kokonaisen kuukauden aikana kootaan pahvilaatikollinen ruokatavaroita,"

Oletko koskaan kuullut, että täällä Suomessakin kerätään laatikoitaan, ei mitään laatikollista ruokatavaroita kauppojen ylijäämistä ruoista, joita on joskus ylenmääräisesti, mutta nekin jaetaan siten, että toisessa tilassa on jääkaapit ja pakasteet, joista niitä voi noutaa.

Omassa kunnassani on kaksikertaa viikossa ilmaisjakelu näille kauppojen lahjoittamille tuotteille, kuten lisäksi nämä EU-kassit säännösten mukaan, jotka ovat yleensä jauhoja, ryynejä, hapankorppua ja paripurkkia "nötköttiä", siis sikanauta säilykkeitä.

Ikävä kyllä, täälläkin on ilmeisesti sellainen "köyhälistö" juoppoja, jotka hakevat ruoka-avustuksen ja myyvät sen sopivassa tilanteesa ja sitten erehtyivät sanomaan tämän bisneksensä jakelijoiden kuullen, joten, tuleekohan nyt ruoanjakelu katkos?

• Muista että kyseessä ei ole ilmais-jakelu.
        Siellä maksetaan sinun maksamaasi rahaa.
        Ilman lupaasi.

H.

• Tääläkin on tuo ylijäämäruokajääkaappi olemassa.
        Jouluksihan kerätään vähävaraisille rahaa ja jaetaan sitten 70 euroa per perhe.
        En muista oliko rahana vai lahjakortteina.

• Tuulettaa
        eppu2 kirjoitti:

Tääläkin on tuo ylijäämäruokajääkaappi olemassa.
        Jouluksihan kerätään vähävaraisille rahaa ja jaetaan sitten 70 euroa per perhe.
        En muista oliko rahana vai lahjakortteina.

Täällä Seurakunta on antanut hiukan pienempiä ruokalahjakortteja. Olen tavannut lahjoittaa Seurakunnalle yhden lahjakortin verran, mutta jätin jo viime vuonna väliin kun lahjoituskohteita on useita.
        Paloma kertoi miten nykyään kerätään lahjat rahana lapsille talletettavaksi. Sehän on hyvä tapa. Ennen ei moiseen ollut varaa, mutta se oli sitä aikaa. Opintolainalla opiskeltiin vähäisemmätkin opinnot ja asunto hankittiin kovakorkoisella lainalla. En valita ( anteeks kun nyt palasin vanhoihin) kun tällä hetkellä ei ole hätää. Saa nähdä sitten jos tulevaisuudessa kaikki hoito kallistuu.

• En nyt yhden keräyksen vuoksi vielä ala käsiäni taputtamaan ja hehkuttamaan jenkkien hyväntekeväisyyttä.

Mitä tulee tähän meidän tapaamme avata pankkitili ja sinne laittaa synttärirahaa, niin pidän sitä paljon parempana vaihtoehtona, kuin ostaa jotain leluja tai vaatteita kaapit täyteen, mutta kukin tyylillään.

• Jenkkien hyväntekeväisyys on suurimittaista ja sitä harjoitetaan ympäri vuoden. Suuri osa on tietenkin veroteknillistä keinottelua, mutta ihan aitoa ja oikeaa hyväntekeväisyyttäkin harjoitetaan, ihan tavallisissa keskivertoperheissä, vaikka siitä ei tehdä numeroa. Nyt kiinnitti huomiota vain nämä massiiviset ruuankeräyskampanjat kiitospäivän aattoviikolla. Muuten, oletteko koskaan huomanneet aitojenkkimäistä tapaa käydä vieraiden ihmisten jääkaapilla jota kaikki harrastavat ja joka näkyy esim. amerikkalaisissa sarjoissa ja filmeissä. Jenkit ovat ruuan suhteen kaikkein anteliaimpia ja suuripiirteisimpiä ihmisiä mitä olen tavannut.
        Pankkitili on hyvä.

• näinonnäreet
        Paloma.se.co kirjoitti:

Jenkkien hyväntekeväisyys on suurimittaista ja sitä harjoitetaan ympäri vuoden. Suuri osa on tietenkin veroteknillistä keinottelua, mutta ihan aitoa ja oikeaa hyväntekeväisyyttäkin harjoitetaan, ihan tavallisissa keskivertoperheissä, vaikka siitä ei tehdä numeroa. Nyt kiinnitti huomiota vain nämä massiiviset ruuankeräyskampanjat kiitospäivän aattoviikolla. Muuten, oletteko koskaan huomanneet aitojenkkimäistä tapaa käydä vieraiden ihmisten jääkaapilla jota kaikki harrastavat ja joka näkyy esim. amerikkalaisissa sarjoissa ja filmeissä. Jenkit ovat ruuan suhteen kaikkein anteliaimpia ja suuripiirteisimpiä ihmisiä mitä olen tavannut.
        Pankkitili on hyvä.

Ei Suomi ole yhtään sen huonompi, mitä tulee hyväntekeväisyyteen.

• Siitospäivä?

• Täällä meilläpäin kyllä muistetaan köyhiäkin.
      Lasteni pankkitileistä en tiedä. Itse hoitelevat ne. Mutta näkyy heillä riittävän vielä köyhillekin. Eivät niin kitsaita ole lapset täällä meilläpäin.
      Äsken just tuossa likka ajeli ohi ja heitti minulle kassillisen valmisruokapurkkeja ja leivonnaisia. On kanaruokia (ei ollut kalkkunaa) ja lohiruokia, valmiiksi keitettyä riisiä ja perunoita ... Osa pakastettuja ja osa tänään syötäviksi tarkoitettuja.
      Hirmuisesti kiittelin vaikka en edes tiennyt jenkeissä olevan tänään sellainen erikoinen kiittelypäivä.

• Pikku-Amerikka

Halloween ja Black Friday on jo Suomeen saatu, tämä se vielä puuttuukin mitä ei täällä vietetä.
      Jospa jo 2019 vietetään meilläkin kiitospäivää.

• hyi-hallowee

Halloween ei ole jenkeistä lähtöisin. Toki jenkit ovat muuttaneet sen krääsäbileiksi.

• Minä en henkilökohtaisesti vietä kiitospäiviä enkä kulutusjuhlia tyyppi black friday, vaikka ymmärrän kyllä kiitospäivän perinteen ja miksi sitä vietetään.

• enminäkään

Miksi viettäisitkään ? Olen minäkin asunut useita vuosia siellä työn takia, eikä sielläkään me vietetty.

• ö-Öö

Pelastusarmeijan padat.

Pääsiäistrullit kerjäämässä, joulupukki, veteraanikeräykset, hursti, kevätpörriäiset, .... Jonnekin ne fyrkat vaan menee suomessakin. Miks tollaset sydeemit on olemassa, se erikoinen juttu. Kalkkuna kyllä on hyvää.

=DW=

• Valtioissa joissa ei ole kunnollista sosiaaliturvaa joutuvat köyhät tyytymään muruihin parempiosaisten pöydiltä, kuten jenkkilässä. Täytyy toivoa ettei meillä koskaan ajauduta samaan tilanteeseen, vaan jatkossakin ymmärretään yhteiskunnan turvin pitää huolta vähempiosaisista.

• punssiakans

On se hyvä, että sitten kun ne pullukat lapsoset pankkitilinsä tyhjentäneet pääsevät äidin vintille asumaan ja kaloripitoisten brunssien äärille. Ei huolenhäivää, voi aloittaa vaikka opiskelut sitten jo ikääntyneenä aikamiespoikana. Passatut poloiset.

• kysymyksiäkö

kyl nykyaika on "hyvää"siit et ei enää oo ees häppee "soskus"käydä.ennen ei iletty "tehtiin"vaik niitt "paskatöitä"mut TEHTIIN ku ei järki opiskeluun riittäny.aika aikaasa ei enää pidä paikkaansa.kuka tänne syntyä halus,mut osa se on osa .jokaisen.

• Mie kiitän tästä yhestä kokonaisesta vapaapäivästä, ensimmäinen kahteen kuukauteen.
      Sit mie kiitän fyssaria joka laittoi eilen kinesioteippiä miun jalkaterän ympärille, käski liikkumaan, kävin tänään puolentoista tunnin lenkillä.
      (No nyt koskee kyl taas)
      Sit mie viel kiitän ettei äidin eilen antama gluteeniton täytekakun jämä tehnyt huonoa olos, sentään viis päivää vanhaa.
      Ja et miul on pitsaa iltapalaksi.
      Amen.

• hytinäx1

Koskaan ei kuule onko venäjällä hyväntekeväisyyttä missään muotoa. Luulisi niitä ökyrikkaita olevan sielläkin.

• Minäkin ajattelin heti tuota meidän hyvää sosiaaliturvaa, joka mielestäni mahdollistaa sen, etteivät ihmiset täällä kuole nälkään, viluun eivätkä tauteihin, jos itse hoitavat oman osansa, elävät tolkullisesti.
        Kiitospäivä sopisi olla täällä joka päivä. Toisaalta, kun yhteisvastuu toteutuu verotuksen ja sosiaalipalvelujen kautta, yksittäiset ihmiset ovat aika piittaamattomia, välittävät lähinnä omasta perheestään ja perinteinen "hyväntekeväisyys" nähdään tarpeettomana.
        Köyhiä maita avustetaan helpommin, mutta siinäkin taas muistetaan järjestöissä paljastuneet väärinkäytökset ja byrokratian osuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4190
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2353
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      32
      2282
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      96
      2084
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1887
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1860
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1567
    8. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1531
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      188
      1350
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      75
      1194
    Aihe