Keittiörempan aloitus

Keittiö tarvitsee remonttia. Ongelma on jotta misä aloittaa. Pohjapiirustus keittiöstä tarkkoine mittoinen? Lieden ja vesipisteen paikka. Kalustematriaalit, värit, vetimet, huhhuh. Välitilan materiaali? Lattiat, katto, värimaailma yleensäkin. Onko kokemuksia?

91

728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuttaessani tähän, olin hyvin tyytyväinen sisustukseen ja asunnon vuokraan.
      Edellenkään ei ole minulla murheita keittiössäni.
      Eikä huolto-kulujakaan.
      Tarvittaessa kaikki hoituu siitä vuokrasta.
      En kuitenkaan usko että tarvetta tulee.
      Minä elän siististi keittiössänikin.

      H.

      • Meillä on 35 vuotta vanha keittiö ja pinnat kaipaa päivittämistä lattiasta kattoon. Samoin kuin viitisen vuotta sitten sauna päivitettiin. Jos tässä meinaa asua, jotain pitää tehä kunnossapidon takiakin jo. Ja omaksi iloksikin tietty. Mutta ku ite ei ossaa mittää, kaikki pitää teetättää vieraalla eikä ihan halpaakaan lie?


      • siilivain kirjoitti:

        Meillä on 35 vuotta vanha keittiö ja pinnat kaipaa päivittämistä lattiasta kattoon. Samoin kuin viitisen vuotta sitten sauna päivitettiin. Jos tässä meinaa asua, jotain pitää tehä kunnossapidon takiakin jo. Ja omaksi iloksikin tietty. Mutta ku ite ei ossaa mittää, kaikki pitää teetättää vieraalla eikä ihan halpaakaan lie?

        Maksathan sinäkin vuokraa ts.vastiketta.
        Oma-koti-talossa olet itse yhtiösi.
        Miten tahansa.
        Nykyään putoilevat sisä-katot helposti.
        Jos ne ovat osaamattomasti eli halvalla tehdyt.
        EOC

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        Maksathan sinäkin vuokraa ts.vastiketta.
        Oma-koti-talossa olet itse yhtiösi.
        Miten tahansa.
        Nykyään putoilevat sisä-katot helposti.
        Jos ne ovat osaamattomasti eli halvalla tehdyt.
        EOC

        H.

        Kiitos parista kohtuullisesta asiallisesta(kin) lauseesta. Osaathan sinäki jos vain halua riittää ;).


      • SemmonenSeOooon

        No mitäpä sitä vanhasta hernekeittopurkista voisi odottaa?
        Pieruja vaan tulee ja pahaa hajua,
        ei kai muusta mitään tuo mies tajua.
        Pxska lentää kyllä vaikka ajatus takkuilee
        Omasta erinomaisuudesta tuo mies vaan uneksuu
        Vaikka täynnä pxskaa taitaa olla hänenkin iso suu


      • SemmonenSeOooon kirjoitti:

        No mitäpä sitä vanhasta hernekeittopurkista voisi odottaa?
        Pieruja vaan tulee ja pahaa hajua,
        ei kai muusta mitään tuo mies tajua.
        Pxska lentää kyllä vaikka ajatus takkuilee
        Omasta erinomaisuudesta tuo mies vaan uneksuu
        Vaikka täynnä pxskaa taitaa olla hänenkin iso suu

        Hernekeittosäilykettä voi tuunata laittamalla jauhelihaa lisää joukkoon. Lisäksi halutessaan sipulia ja sitten valmiiseen keittoon sinappia. Hyvää tulee :).


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Hernekeittosäilykettä voi tuunata laittamalla jauhelihaa lisää joukkoon. Lisäksi halutessaan sipulia ja sitten valmiiseen keittoon sinappia. Hyvää tulee :).

        Jep. tuo neuvo auttaakin keittiöremontissa ihan -itun paljon!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep. tuo neuvo auttaakin keittiöremontissa ihan -itun paljon!

        Sekoittuikos sulla ketjut vai?


    • Tarjous

      Käy keittiöalan liikkeessä. Siellä kertovat pääpiirteittäin mitä asiaan sisältyy.
      Tarjoavat ja tarvittaessa suunnittelevat koko homman. Mutta voi tehdä itsekin jos aikaa ja taitoa löytyy.

      • Ei ole taitoa joten ammattilaisiin pitää turvautua. Keittiöalan liikkeitä on vaan niin perusteellisen paljon joten oaappas sitten niistä valita se paras. Häytyy vissiin pyytää tarjouksia.


      • Bengalitikku
        siilivain kirjoitti:

        Ei ole taitoa joten ammattilaisiin pitää turvautua. Keittiöalan liikkeitä on vaan niin perusteellisen paljon joten oaappas sitten niistä valita se paras. Häytyy vissiin pyytää tarjouksia.

        Menisin johokin liikkeeseen ja pyytäisin käymään. Jotkut tulevat ja tekevät sitten suunnitelman ja kustannusarvion, etkä ole vielä sitoutunut mihinkään.
        Minun keityiöni teki Puustelli aikanaan. Aikataulu ja toimitukset piti.
        Mukava henkilökunta ainakin tässä toimipisteessä. Voit katsoa kotisivut netistä ja ideoita. Näillä on sähkö ja vesimiehet muistaakseni paikallisesti omien sopimustensa takana. Kodinkoneistakin sai hyvä tarjouksen.
        Muista kotitalousvähennys työstä ja sen voi saada molemmat.
        Nekin kannattaa tutkia etukäteen. Firma laskuttaa kalusteet ja työ erikseen. Jokin takuukin sisältyi toimitukseen.
        Kannattaa koota paperille lista kysyttävistä asioista.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Menisin johokin liikkeeseen ja pyytäisin käymään. Jotkut tulevat ja tekevät sitten suunnitelman ja kustannusarvion, etkä ole vielä sitoutunut mihinkään.
        Minun keityiöni teki Puustelli aikanaan. Aikataulu ja toimitukset piti.
        Mukava henkilökunta ainakin tässä toimipisteessä. Voit katsoa kotisivut netistä ja ideoita. Näillä on sähkö ja vesimiehet muistaakseni paikallisesti omien sopimustensa takana. Kodinkoneistakin sai hyvä tarjouksen.
        Muista kotitalousvähennys työstä ja sen voi saada molemmat.
        Nekin kannattaa tutkia etukäteen. Firma laskuttaa kalusteet ja työ erikseen. Jokin takuukin sisältyi toimitukseen.
        Kannattaa koota paperille lista kysyttävistä asioista.

        Totta. Pitää tutkia ennen kuin hutkii. Iso remppa kuitenkin kyseessä, keittiö on kodin sydän.
        Osata kysyä mitä sisältää ja mitä ei sisällä. Siksikin tein aloituksen myös tänne.


      • siilivain kirjoitti:

        Ei ole taitoa joten ammattilaisiin pitää turvautua. Keittiöalan liikkeitä on vaan niin perusteellisen paljon joten oaappas sitten niistä valita se paras. Häytyy vissiin pyytää tarjouksia.

        Jos joutuu putki - ja sähkötöitä tekemään, täytyy olla luvan omaava ammattimies. Myös lattioissa huomioitava vesieristeet. Parasta olisi ennen tarvikkeiden hankintaa ottaa ammattilainen suunnittelemaan. Remppa tulee maksamaan vähintään tuhansia euroja.


    • ö-Öö

      Budjetti

      Kato ekaks pankkisaldo, se määrittää koko homman. No sitten mietit, mitä tarvit, ja onko mihin varaa. Sitten juu mittanauha ja ruutupaperia ja luonnostelemaan. Kun hommeli mietitty, kuka tekee?

      Loppu enenpi suorittamista ja etenkin asioiden junailua, aikaa ja vaivaa muuten menee paljon ostoihin.

      Noh, sitten joku tulee ja purkaa vanhan ja tekee uuden. Lopuksi sä maksat laskut.

      Toi siis mun käsitys asiasta, noit materiaalit, jne mun mielestä makuasioita ja budjettijuttuja, oikeestaan sivuseikkoja, vaikka ne onkin niitä, mitkä näkyy simiin.

      Mä tehnyt parikin keittiöremppaa ite. Isotöisiä hommia kaikkinensa. Pari vinkkiä. Mieti, mitä ei tarvi muuttaa, vesipisteiden vaihtaminen ja sähköhommelit omanlaisiaan kustannus-ja työasioita. Valaistus, kiinnitä siihen huomiota, samaten pistorasioitten sijaintiin ja määrään. Tässä kohti kandee tsekata sulakkeet.Ja se tuurista kiinni, kenet saa hommiin, firmoja pilvin pimein, oikean valkkaaminen enenpi tuurin kauppaa, kandee kysellä niiltä, jotka teettäneet, ehkä saapi arvioita.

      Jos mahdollista, laita keittiöön kaivo. Keittiö lasketaan kuivaksi tilaksi, ei sitä vaadita. Mutta tiskareilla tapana aikanaan hajota ja vedet lattialle, sama kylmäkalusteissa. Lisäks tietenkin tiskiallas. Keittiössä käytetään älyttömästi vettä, vain kylppärissä enenpi. Vesivahingon vaara suuri, jos sattuu, menee sitten koko asunto uusiks ja ehkä muitakin. Tätä kaikki remonttifirmat vastustaa, niillä menis hommat. Kallis, mutta järkevä juttu, ja kallis.

      Noh, aiheesta vois kirjoittaa pitkästikin. Aloita kuitenkin miettimisellä ja laskelmilla.

      =DW=

      • Kiitos DW kattavasta kommentista ja paneutumisesta. Tuossa taisiolla pähkinänkuoressaa kaikki oleellinen.


      • lupalappuja
        siilivain kirjoitti:

        Kiitos DW kattavasta kommentista ja paneutumisesta. Tuossa taisiolla pähkinänkuoressaa kaikki oleellinen.

        Ennen kuin aloitat, ota yhteys taloyhtiön isännöitsijään/hallitukseen.


      • ö-Öö
        lupalappuja kirjoitti:

        Ennen kuin aloitat, ota yhteys taloyhtiön isännöitsijään/hallitukseen.

        Kirjallinen suunnitelma

        Uuden asuntoyhtiölain mukaan suunnalleen kaikesta muusta ilmoitettava/hyväksyttävä suunnitelma taloyhtiöön, poislukien lähinnä vain maalaaminen. Ihan ok, karmeimmat viritelmät ehkä ei toteudu. Kaikki riippuu isännitsijästä ja yhtiöstä. Melko radikaalejakin juttuja voi tehdä, pitää vaan olla huolellinen, että niistä sitten on kirjallinen dokumentti itellä, että lupa saatu. Muuten voi tulla kalliiksi.

        Sekin hokattava, valvonta pitää olla. Maksaa juu, mutta ikäänkuin kaikki vastuu kaatuu sitten valvonnan piikkiin. Paitsi, koitappa etsiä valvojaa maksumieheksi, jos jokin menee hyväksyttynä vituilleen.

        Ohimennen mainittuna. Suosittelen keittiöön klinkkerilattiaa. Siinä erinomainen ominamisuus. Jos posliinimuki, lautanen tms putoaa lattialle, ei tarvi suotta säikähtää, että meneekö rikki, ihan varmasti meneepi :DDDDDD

        =DW=


      • lupalappuja kirjoitti:

        Ennen kuin aloitat, ota yhteys taloyhtiön isännöitsijään/hallitukseen.

        Asun omakotitalossa.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Kirjallinen suunnitelma

        Uuden asuntoyhtiölain mukaan suunnalleen kaikesta muusta ilmoitettava/hyväksyttävä suunnitelma taloyhtiöön, poislukien lähinnä vain maalaaminen. Ihan ok, karmeimmat viritelmät ehkä ei toteudu. Kaikki riippuu isännitsijästä ja yhtiöstä. Melko radikaalejakin juttuja voi tehdä, pitää vaan olla huolellinen, että niistä sitten on kirjallinen dokumentti itellä, että lupa saatu. Muuten voi tulla kalliiksi.

        Sekin hokattava, valvonta pitää olla. Maksaa juu, mutta ikäänkuin kaikki vastuu kaatuu sitten valvonnan piikkiin. Paitsi, koitappa etsiä valvojaa maksumieheksi, jos jokin menee hyväksyttynä vituilleen.

        Ohimennen mainittuna. Suosittelen keittiöön klinkkerilattiaa. Siinä erinomainen ominamisuus. Jos posliinimuki, lautanen tms putoaa lattialle, ei tarvi suotta säikähtää, että meneekö rikki, ihan varmasti meneepi :DDDDDD

        =DW=

        Joku suositteli vinyylilattiaa, mitäs mieltä olet siitä materiaalista? Ei kuulemma jää koiran tassunkynnen jäljet, kestää kosteutta joten hyvä keittiöön?.


      • ö-Öö
        siilivain kirjoitti:

        Joku suositteli vinyylilattiaa, mitäs mieltä olet siitä materiaalista? Ei kuulemma jää koiran tassunkynnen jäljet, kestää kosteutta joten hyvä keittiöön?.

        Ei kokemuksia

        Vinyyli kuitenkin muovia, että siinä suhteessa kätevä käytössä. Simppelein, ehkä halvinkin on muovimatto, on niissä valinnanvaraa kyllä. Matossa se ero, se on sitten koko alalla, ei saumoja, eli jos vettä loiskuu, ei ole rakoja, kuin laminaateissa, ei mene niin helpolla rakenteisiinkaan.

        Sellanen. Kandee mun mielestä ensin laittaa lattia, sitten vasta kaapit. Joskus nähnyt, vain kaappien väli laitettu, silloin kaapit montussa, eli sinne vaan vedet.

        Nämät pinta-asiat kuitenkin sivuseikkoja, jokaisella oma maku. Perusjutut on perusjuttuja, ulkonäkö tosiaan loppupeleissä sivuseikka. Kandee miettiä funktionalisuutta ja omia tarpeita enenpi, kuin kaappien vetimiä.

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Ei kokemuksia

        Vinyyli kuitenkin muovia, että siinä suhteessa kätevä käytössä. Simppelein, ehkä halvinkin on muovimatto, on niissä valinnanvaraa kyllä. Matossa se ero, se on sitten koko alalla, ei saumoja, eli jos vettä loiskuu, ei ole rakoja, kuin laminaateissa, ei mene niin helpolla rakenteisiinkaan.

        Sellanen. Kandee mun mielestä ensin laittaa lattia, sitten vasta kaapit. Joskus nähnyt, vain kaappien väli laitettu, silloin kaapit montussa, eli sinne vaan vedet.

        Nämät pinta-asiat kuitenkin sivuseikkoja, jokaisella oma maku. Perusjutut on perusjuttuja, ulkonäkö tosiaan loppupeleissä sivuseikka. Kandee miettiä funktionalisuutta ja omia tarpeita enenpi, kuin kaappien vetimiä.

        =DW=

        Kyllä mää tahon nahkavetimet😂


    • Heikunkeikku

      Ikealla on suunnitteluohjelma 3 D:nä.
      Tässä linkki:
      https://www.ikea.com/ms/fi_FI/asiakaspalvelu/tuotteet/suunnitteluohjelmat/index.html

      Aikaavievää hommaa, koska joka ainut nippeli ja nappeli pitää erikseen tällätä. Kuten esim. ovien ja laatikoiden vetimet. Vetimiä on paljon ja niistä kun alkaa valitsemaan ja tälläämään valittuihin oviin, niin ei mene tuokaan mukamas pieni homma äkkiä.
      Mutta kuitenkin sitten näkee, että mimmoselta keittiö näyttäisi kun olisi valmis.
      Keittiötä voi tarkastella eri vinkkeleistä.

      Gigantissa on keittiösuunnittelija. Ammattilainen. Pitää varata aika.
      Tässä linkki:
      https://www.gigantti.fi/cms/varaa-aika-keittiomyyja/varaa-aika-keittiosuunnittelijalle/


      Sen vielä sanon, että jos Ikean ohjelmalla laittaa kodinkoneita, niin jos siellä olevat laitteet ovat turhan kalliita, niin nehän voi ostaa vaikka mistä, kun siihen vaiheeseen pääsee.

      Kun Ikeassa on tehnyt sen oman suunnitelman, niin sitten tulee laskelma, että mitä semmonen maksaa. Jokainen nippeli ja nappeli on hintaluettelossa erikseen lueteltu.
      Jos tuntuu kalliilta, niin valmiiseen suunnitemaan voi ruveta vaihtelemaan niitä nippeleitä ja katsoa mitä se sitten maksaa.

      Mitähän vielä sanoisin.
      Ei tuu mieleen.

      • Kiitos Heikku kommenteista. Joku tuttu oli tehnyt itse keittiösuunnitelman juuri tuolla 3D suunnitteluohjelmalla ja toteuttiki itse sen omaan keittiöönsä. Hyvä kuulemma tuli.

        Saakohan sieltä asennuksen myös sillä meiltä ei timpurin taitoja löydy ja taitaa olla turhan vaivalloistakin ja meikäläisen kyseessä ollen siten riskialtista :). Parempi kun joku esittelee ja suunnittelee ja ehdottelee ja sitten lähes avaimet käteen periaatteella odottaa valmista :). Maksaa vaan sitten laskun.


    • 1eero

      Meidän perheessä jota ei enään ole, niin naiset olivat kovia suunnittelemaan oli mikä remppa tahansa siitä sitten ei muuta kuin tekemään, tekeminen ei kuulunut suunnittelijalle.
      Kun olet suunnitellut esität sen sitten miehellesi ja vahdit sitte kans.

      Nuorena oli remppa hommat omassa kodissa mieleisiä, silloin oli tarmoa kun toimeen ryhdyttiin mut ee ennee

      • "liero"

        Hyvä, saat minulta puoli seiso-peukkua.
        -
        Nämä ovat aika tylsiä tällaiset.
        Jaetaan mainoksia kopioiden asioita Wikipediasta.
        Aivan kuin olisivat omia.
        Kertovat jotain kirjoittajistaankin.
        En minä töksäytyksistä nauti.
        Nautin useamman rivin kirjoittajan omista ajatuksista.
        -
        Esim.
        Tympeää, tässä on aloitettava keittiö-remontti.
        Sen verran paljon tarvitsee tehdä että halvaksi ei tule.
        Edessä on siis monta soitto-kierrosta ja sähkö-postia.
        Huoks!
        Täytynee soitella elin-keino-asia-miehellekin.
        -
        Tietysti tuo tuo sana "halvalla" saa aikaan taas mainosten vyöryn.

        H.


      • Miun miehestä ei juurikaan löydy timpurin tai suunnittelijankaan vikaa. Eikä ole kauheasti kiinnostunutkaan. Joten molemmat luotamma ammattilaisiin. Tapetit saadaan seinään ja maalipensseli pysyy käsissä mutta että koko keittiö............jaa-a :).


      • bessie--
        siilivain kirjoitti:

        Miun miehestä ei juurikaan löydy timpurin tai suunnittelijankaan vikaa. Eikä ole kauheasti kiinnostunutkaan. Joten molemmat luotamma ammattilaisiin. Tapetit saadaan seinään ja maalipensseli pysyy käsissä mutta että koko keittiö............jaa-a :).

        No mistä homma oikein kiikastaa? "Pinnat kaipaa päivittämistä" ja tiedätte, että itse ette halua tehdä. Haluatte varmaan kuitenkin itse päättää materiaalit ja värisävyt yms.? Eli pakkohan se on vähän suunnitella. Tai ei tietysti pakko, voihan senkin teettää, mutta jos tosiaan lähinnä pinnoista ja joistain vetimistä yms. on kysymys, niin ainakin itse luottaisin omaan makuuni ja värisilmääni ja kykyyni hankkia tarpeellista ja 'puolueetonta' tietoa eri materiaalien ominaisuuksista ja siitä sopivatko minun tarpeisiini jne..
        Kun tiedän mitä haluan, rupean kyselemään tarjouksia useammalta eri yrittäjältä. Ensimmäiseksi kyselisin lähiaikoina remontteja teettäneiltä tuttavilta heidän kokemuksiaan ja suosituksiaan (tai varoituksiaan), yrittäjiä kun valitsen. Vanhan pois purkamista voisin harkita tekeväni itse jos sillä säästäisin vähintään 300 euroa tai enemmän.


      • bessie-- kirjoitti:

        No mistä homma oikein kiikastaa? "Pinnat kaipaa päivittämistä" ja tiedätte, että itse ette halua tehdä. Haluatte varmaan kuitenkin itse päättää materiaalit ja värisävyt yms.? Eli pakkohan se on vähän suunnitella. Tai ei tietysti pakko, voihan senkin teettää, mutta jos tosiaan lähinnä pinnoista ja joistain vetimistä yms. on kysymys, niin ainakin itse luottaisin omaan makuuni ja värisilmääni ja kykyyni hankkia tarpeellista ja 'puolueetonta' tietoa eri materiaalien ominaisuuksista ja siitä sopivatko minun tarpeisiini jne..
        Kun tiedän mitä haluan, rupean kyselemään tarjouksia useammalta eri yrittäjältä. Ensimmäiseksi kyselisin lähiaikoina remontteja teettäneiltä tuttavilta heidän kokemuksiaan ja suosituksiaan (tai varoituksiaan), yrittäjiä kun valitsen. Vanhan pois purkamista voisin harkita tekeväni itse jos sillä säästäisin vähintään 300 euroa tai enemmän.

        Nämä ovat aika tylsiä tällaiset.
        Jaetaan mainoksia kopioiden asioita Wikipediasta.
        Aivan kuin olisivat omia.
        Kertovat jotain kirjoittajistaankin.
        En minä töksäytyksistä nauti.
        Nautin useamman rivin kirjoittajan omista ajatuksista.
        -
        Esim.
        Tympeää, tässä on aloitettava keittiö-remontti.
        Sen verran paljon tarvitsee tehdä että halvaksi ei tule.
        Edessä on siis monta soitto-kierrosta ja sähkö-postia.
        Huoks!
        Täytynee soitella elin-keino-asia-miehellekin.
        -
        Tietysti tuo tuo sana "halvalla" saa aikaan taas mainosten vyöryn.

        H.


      • bessie-- kirjoitti:

        No mistä homma oikein kiikastaa? "Pinnat kaipaa päivittämistä" ja tiedätte, että itse ette halua tehdä. Haluatte varmaan kuitenkin itse päättää materiaalit ja värisävyt yms.? Eli pakkohan se on vähän suunnitella. Tai ei tietysti pakko, voihan senkin teettää, mutta jos tosiaan lähinnä pinnoista ja joistain vetimistä yms. on kysymys, niin ainakin itse luottaisin omaan makuuni ja värisilmääni ja kykyyni hankkia tarpeellista ja 'puolueetonta' tietoa eri materiaalien ominaisuuksista ja siitä sopivatko minun tarpeisiini jne..
        Kun tiedän mitä haluan, rupean kyselemään tarjouksia useammalta eri yrittäjältä. Ensimmäiseksi kyselisin lähiaikoina remontteja teettäneiltä tuttavilta heidän kokemuksiaan ja suosituksiaan (tai varoituksiaan), yrittäjiä kun valitsen. Vanhan pois purkamista voisin harkita tekeväni itse jos sillä säästäisin vähintään 300 euroa tai enemmän.

        No eihän ammattilaiseen luottaminen suinkhaa sule pois sitä että osallistuisi itse siihen suunnitteluun ja valintoihin. Jollai sisustussuunnittelijalla nyt kuitenki enemmän silmää.


      • 1eero

        Remontin tekijän etsisin luottavan remotoijan en mitään remontti firmaa jollei ole varmuutta, yksityinen tulee halvemmaksi.
        Kun tietää mitä haluaa nii pyytää tekijän paikalle nii siitä se alkaa, meidän ikäiset on vain tiellä työtapahtumassa.
        Omassa asunnossa tein itse pintaremotin vajaa kymmenen vuotta sitten, nytten en kehtoisi.


      • 1eero kirjoitti:

        Remontin tekijän etsisin luottavan remotoijan en mitään remontti firmaa jollei ole varmuutta, yksityinen tulee halvemmaksi.
        Kun tietää mitä haluaa nii pyytää tekijän paikalle nii siitä se alkaa, meidän ikäiset on vain tiellä työtapahtumassa.
        Omassa asunnossa tein itse pintaremotin vajaa kymmenen vuotta sitten, nytten en kehtoisi.

        Tuuppa meille tekkeen :D.
        Juu noitaki yksityisiä on mietitty ja yksi on jo tiedossakin. Mut ensin pitäisi sitten itse miettiä jonku suunnittelijan kanssa materiaalit ja muut. Sitten tämä vaan toteuttaisi sen.


      • siilivain kirjoitti:

        Tuuppa meille tekkeen :D.
        Juu noitaki yksityisiä on mietitty ja yksi on jo tiedossakin. Mut ensin pitäisi sitten itse miettiä jonku suunnittelijan kanssa materiaalit ja muut. Sitten tämä vaan toteuttaisi sen.

        Sitä kun on itse fakkiutunu tietyntyyppisiin ratkaisuihin, joku ammattisuunnittelija voisi nähdä saman tilan mahdollisuudet ihan eri tavoin kuin itse.


      • omakoti
        siilivain kirjoitti:

        Sitä kun on itse fakkiutunu tietyntyyppisiin ratkaisuihin, joku ammattisuunnittelija voisi nähdä saman tilan mahdollisuudet ihan eri tavoin kuin itse.

        Mutta kun se ammattisuunnittelija ei asu teillä.


      • 1eero
        siilivain kirjoitti:

        Tuuppa meille tekkeen :D.
        Juu noitaki yksityisiä on mietitty ja yksi on jo tiedossakin. Mut ensin pitäisi sitten itse miettiä jonku suunnittelijan kanssa materiaalit ja muut. Sitten tämä vaan toteuttaisi sen.

        He en ennee kehtoo, joku vanhempi kokenut monitoiminen nikkari jolla kertynyt avuja joka lähtöön, kyselyä tutuilta jollei tietoa, kun tekijä on paikalla nii asiat selkiää itsestään jne.


      • omakoti kirjoitti:

        Mutta kun se ammattisuunnittelija ei asu teillä.

        No ei monessa muussakkaa kodissa johon suunnitelman tekee.
        Oletkos kattonu esimerkiksi noita telkkariohjelmia, joissa koti laitetaan uusiksi ammattisuunnittelijan tekemän suunnitelman pohjalta. Tahtoo semmosen! Huuli pyöreänä ihailen aina sitä lopputulosta. Siellä on tehty semmosia ratkaisuja joita ei itselle olisi kuuna kullan valkeana tullut edes mieleen.


      • 1eero kirjoitti:

        He en ennee kehtoo, joku vanhempi kokenut monitoiminen nikkari jolla kertynyt avuja joka lähtöön, kyselyä tutuilta jollei tietoa, kun tekijä on paikalla nii asiat selkiää itsestään jne.

        Joop, ans kattoo tässä. Voipi mennä ensi vuoden puolelle. Mutta uuven joka tappauksessa haluan. Budjetin puitteissa tietty. Pittäähän nyt joka naisen kerran elämässä saaha ihan tuliterä keittiö :).


      • 1eero kirjoitti:

        He en ennee kehtoo, joku vanhempi kokenut monitoiminen nikkari jolla kertynyt avuja joka lähtöön, kyselyä tutuilta jollei tietoa, kun tekijä on paikalla nii asiat selkiää itsestään jne.

        Kehtaa vai viiti :)?


    • ontulluttehtyäitsekin

      Joopa joo.
      Jos ne keittiön kaapit ovat tarpeeksi tilavat ja muuten kunnossa, niin kannattaa viedä ovet uudelleen pinnoitettaviksi.
      Kun kaapit maalaa ja hankkii uudet vetimet, niin siinä säästää melkoisen rahasumman.

      Ensimmäiseksi kuitenkin ehdottelevat kaappien vaihtamista uusiin.
      Itse en kyllä menisi vaihtamaan, jos ei ihan pakko ole.
      Ne kaappirahat voi käyttää muuhun tarpeelliseen.

      • No katoppakö ne kaapin ovet on jo kertaalleen uudelleen pinnoitettu :D. Ja vedätetty.
        Meillä mennee uusiksi koko keittiö. Luulen että lieden ja tiskialtaan paikka jää samaan mut muutoin toivon jotta trombi pyörähtää :).


      • sellaistaseon
        siilivain kirjoitti:

        No katoppakö ne kaapin ovet on jo kertaalleen uudelleen pinnoitettu :D. Ja vedätetty.
        Meillä mennee uusiksi koko keittiö. Luulen että lieden ja tiskialtaan paikka jää samaan mut muutoin toivon jotta trombi pyörähtää :).

        Jos koko keittiö menee uusiksi, niin on turha kiirehtiä hellan ja jääkaapin ostossa.
        Ei taida jää paljoakaan rahaa enää ruokaan...


      • sellaistaseon kirjoitti:

        Jos koko keittiö menee uusiksi, niin on turha kiirehtiä hellan ja jääkaapin ostossa.
        Ei taida jää paljoakaan rahaa enää ruokaan...

        No halåå. Minähän puhuinkin vaan paikoista, en itse kodinkoneista :).
        Elä huoli. Suomessa ei kukkaan kuole näläkään ja oon aika vaatimaton ruoan suhteen.


    • Keittiöremppa

      1. mittatarkka pohjapiirros (vesi, viemäri, sähkö, poistoilma …)
      2. budjetti
      3. sijoita kuvaan keittiökoneet (hella, liesituuletin, jääkaappi, pakastin, uuni, mikro …) ja tiskipöytä
      4. pura poistettavat, kunnosta katto, seinät ja lattia
      5. osta koneet ja kalusteet ja asenna ne
      6. tilaa sähkö- ja putkimies

      • Kun oiskin noin yksinkertaista 😁


    • keittokomerovainmulla

      Ookko nää suunnitellut saareketta? Entä puretaanko seinä, jotta näkymä avartuisi?

      Olen katsonut noita aussien taloremppoja ja jokaisessa on saareke, mitä suurempi sen paree. Ja keittiö yleensä yhdistetty valtavan suureen ruokailutilaan, joskus jopa olkkariin.

      • Eipä vielä tullu mieleen mutta nyr kun sanot niin...... tuon olkkarin ja keittiön välisen seinän voisi purkaa ja tehdä tupakeittiön jossa on saareke. Toisaalta kuitenkin pahoin pelkään että tuo väliseinä voipi olla kantava.Ilman seinän putkamistss saareke ei mahdu.


    • pirremiinapas

      Onko talosta rakennuspiirustukset olemassa, jos niin ota ne mukaan mennessäsi keittiösuunnittelijan luo, niin mie tekisin, ei tuu mittavirheitä ainakaan.

      • On tallessa. Hyvä huomio kiitos.


      • vinkvink
        siilivain kirjoitti:

        On tallessa. Hyvä huomio kiitos.

        Missään tapauksessa älkää luottako rakennuspiirrustusten mittoihin! ehdottomasti pitää kalustesuunnittelijan toimesta suorittaa paikanpäällä tarkistusmittaus.
        Ota asennus sieltä mistä tilaat kalusteet, jaksota maksupostit niin, että maksat urakan ja kalusteiden maksupostin vasta kun kaikki jälkitoimituksetkin ovat paikoillaan ja olet hyväksynyt asennuksen, muuten saattaa loppuviimeistelyt jäädä roikkumaan.


      • vinkvink kirjoitti:

        Missään tapauksessa älkää luottako rakennuspiirrustusten mittoihin! ehdottomasti pitää kalustesuunnittelijan toimesta suorittaa paikanpäällä tarkistusmittaus.
        Ota asennus sieltä mistä tilaat kalusteet, jaksota maksupostit niin, että maksat urakan ja kalusteiden maksupostin vasta kun kaikki jälkitoimituksetkin ovat paikoillaan ja olet hyväksynyt asennuksen, muuten saattaa loppuviimeistelyt jäädä roikkumaan.

        Hyvä huomio. Maksetaan vasta sitten kun valmis. Ja mitata täytyy ehottomasti myös paikan päällä.


    • hytinäx1

      Ensi alkuun täytyy kirjoittaa paperille mikä nykyisessä keittiössä ei toimi ja miten haluatte sen muuttaa toimivaksi.
      Täytyykö tehdä putkiremonttia saman tien, entäs sähköjohdot, täytyykö nekin uusia?
      Kuinka ylös voi kurkotella kun ikä alkaa painaa ja kunto heikkenee.
      Sitten kävisin kirjastossa katselemassa sisustuslehtiä, ottaisin kuvan kännykkään sellaisesta joka olisi mieluinen.
      Nettikin on täynnä kaikenlaisia keittiöehdotuksia niin suomesta kuin muistakin maista.
      Sitten menisin eri keittiöliikkeisiin katselemaan minkälaisia ne keittiöt ovat todellisuudessa ja käykö se keittiö yhteen muun sisustuksen kanssa.

      • Kiitos vinkeistä. Netistäkin löytyy monenlaista sivusta mistä voi katsella malleja.


    • Kannattaa pohtia, mitä keittiössä tehdään ja miten tilaa haluaa käyttää.

      Millaisia koneita ja laitteita arvostaa, millaisia materiaaleja ja pintoja?
      Kiveä: graniittia, marmoria vai mitä? Valkoinen marmori voi imeä punaa vaikka juureksista tai viinistä tms. MInkä värista graniittia, valkoista, mustaa, punaista, ruskeaa?
      Ovatko altaat ruostumatonta terästä, muovia, emaloituja ja mitä kaikkia niitä nykyisin onkaan?

      Millainen liesi, montako laitetta kiehumassa yhtäaikaisesti?
      Kaasu- vai sähköliesi?
      Millainen uuni, montako?
      Ovatko päällekkäin ja millä korkeudella?
      Kiertoilmauuni, mikro, grillivastukset - kaikki voi saada yhdessä, jopa pienessäkin uunissa.

      Mitoitus. Mikä on ihanteellinen työskentelykorkeus omien mittojen mukaan? Kannattaisiko pöytätasoja nostaa tai laskea normin mukaisista? Onnistuu helposti.
      Millainen välikorkeus on paras yläkaapistoille?
      Entä vesihanat, kuinka korkeat ja minkä malliset?
      Suihkuttavaksi muuttuva suutin on varsin monikäyttöinen. Jos haluaa sijoittaa yläkaapit hieman matalammalle, vesihanojen malliin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

      Tässä vähän alkuun.
      Mieti, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä, mitä teet, mikä miellyttää silmää ja mitkä tarjoavat sekä työn että silmän iloa

      Onnea ja menestystä hankkeellesi.

      • Kiitos Optimisti-Orvokki. Juuri tuollaisen moninaisen problematiikan vuoksi tarvin asiantuntijan jolla on näkemystä ja käytännönkin kokemusta. Muutoin tuo suo on tällaiselle tavikselle loputon. Tarvitsen ihmisen joka esittelee vaihtoehtoja, näkee keittiön pohjan ennakkoluulottomammin kun meikäläiset itse, tietää materiaaleista ym.


    • ö-Öö

      Tasoista

      Nämät näitä saivarteluja ja makujuttuja. Tasot itellä jotain kirsikkapuuta. Syy, pystyi ite laittaan, sahaan altaille aukot ja se, että pystyy tarvittaessa hiomaan uudenveroisiksi. Mulle sopivan näköinen, lisäks pirun kovaa puuta, ei helpolla tule kattilalla klohmuja. Eikä älyttömän kalliit. Puu osoittautunut hyväksi, kerran olen hionut ja uudesta menee. Toki öljyäminen pitää tehdä, mutta se pikku juttu. Kivi, laminaati, niitä ei pysty siistimään, jos jotain jälkeä tms tulee.

      Näissä asioissa niin monta makua, kuin tekijääkin. Kandee miettiä, mitä ite tahtoopi. Myyntiarvoakin syytä miettiä, kovin erikoiset ratkaisut voi häiritä ostajia. Jonkin kerran tsadissa nähnyt, myyntirempattu kämppä rempataan uuden omistajan toimesta uudestaan.


      =DW=

      • Joo tuo hyvä näkökulma et liian erikoista ei kande laittaa, vaikuttaa myyntihintaan varppina. Onneksi ite olenkin paremminki sellaisen perinteisen yksinkertaisen skandinaavisen kannattaja. Mutta se ei tarkoita hajutonta, mautonta tai väritöntä.

        Tasovalintojen kanssa tulee olla tarkkana. Pitää olla silmää miellyttävää mutta kestävää. Lisäksi keittiön välitason ratkaisun ylä- ja alakaappien välitilaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Puhtaanapidettävyys ensimmäinen kriteeri vaikka se ratkaisu olisikin sitten lasin alle laitettava valokuva tai tapetti.


      • Millaisia jälkiä kiveen voisi tulla, (paitsi marmoriin)?

        Omassa keittiössäni ei graniittipintaan ole tullut viidessä vuodessa vielä ensimmäistäkään merkkiä. En kadu valintaani, enkä muitakaan valintoja, joita tein omaan pienen pieneen keittiööni.


      • siilivain kirjoitti:

        Joo tuo hyvä näkökulma et liian erikoista ei kande laittaa, vaikuttaa myyntihintaan varppina. Onneksi ite olenkin paremminki sellaisen perinteisen yksinkertaisen skandinaavisen kannattaja. Mutta se ei tarkoita hajutonta, mautonta tai väritöntä.

        Tasovalintojen kanssa tulee olla tarkkana. Pitää olla silmää miellyttävää mutta kestävää. Lisäksi keittiön välitason ratkaisun ylä- ja alakaappien välitilaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Puhtaanapidettävyys ensimmäinen kriteeri vaikka se ratkaisu olisikin sitten lasin alle laitettava valokuva tai tapetti.

        Välitilan materiaalia mietin melko pitkään. Jonkin aikaa harkitsin peilikirkkaaksi kiillotetun ruostumattoman teräslevyn hankkimista, olisin voinut teettää sellaiset. Lasipeiliä en olisi valinnut, mutta erilaisia klinkkereitä katselin myös. Valojen suhteen mietin, ottaako välitilaan yläkaappien alle led-lamppunauhaa vai ohuet neonputken kaltaiset valaisimet.

        Suunnittelin asuntoa itselleni, enkä aio luopua tästä, vaikka asettuisin välilä pitemmäksikin aikaa jonnekin muihin maisemiin. Jälkikasvullekin suosittelin perimisen jälkeen asuntoni vuokraamista mieluummin kuin myyntiä. Kysyntää riittää varmasti asuntokaupan yleisistä sesongeista riippumatta.


    • Arki-nikkarointia

      Pitää aloittaa purkamisesta.
      Sitten tilata paletti.
      Sitten rakentaa / koota uusi keittiö.

      Vapaa-ajan taloni-mökkini-tönöni-rönöni perusteellisen rempan jälkeen, päätin että kaipaa myös uutta keittiötä. No, sehän on tupakeittiö niin sanotusti, oli nolon näköisiä vanhat kalusteet rempatussa tuvassa. Leivinuuninkin olin korjannut ja tuunannut.

      Otin noin-suunnilleen mittoja, toki kaapistoja varten tarkenpia mittoja. Positiivinen ongelma oli, että tuvassa on kaksi ikkunaa etelä-länsi suunnassa, sivuseinällä ja vastapäätä eteisen ovea. Itse keittiösydän tiskipöytineen vastapäätä leivinuunia nurkassa.

      Sitten menin internet nimiseen yhtiöön, joka sisältää lähes kaikki maailman firmat. Suomi nimisen saarekkeen firmoista en katsonut yhtäkään, silti löysin tarjontaa paljon ihan suomeksi esiteltynä.
      Vastaan tuli mielenkiintoinen nurkkakokonaisuus, lasiovelliset yläkaapit ja alakaapitkin normaalia kapeanpana, valmistusmaa Belgia. Nappasin kiinni ja kartoitin siihen lisukkeita, maustekaappia jne. Tiskinurkkauksen jatkeeksi olin huomioinut vielä kuvitteellisen sähköhellan paikan, sekä toiselle seinustalle jääkaappi-pakastin paikan niin, että etelä-ikkunan eteen syntyi lasisen keittiöpöydän ja sinisten kangastuolien viemä tila.

      Sitten vaan mööpelin ostoskoriin ja tilaus vetämään. Hinta alle tuhat euroa perille toimitettuna Viro kauttakulku maana.
      Kun sain tiedon, että rahti on tulossa, matkustin paikalle, oli kevään viimeiset lumet sulillaan. Mökillä otin käteen sorkkaraudan ja vasaran. Vielä hetken katsoin vanhoja rakenteita jotka olin vuonna 1985 rakentanut äidilleni helpottamaan hänen arkeaan (sitä edeltävät oli 50 luvun alusta).
      En saanut surua silmiin enkä tuntenut haikeutta. Minusta tuli psykopaatti kun pistin vanhat piirakan päreiksi.

      Seuraavana päivänä tuli uutta tupaan ja aloin kokoamaan. Maustekaappia ja toista pienenpää kaappia lukuunottamatta hommasta tuli valmista. Välillä palasin pääkallopaikalle ja seuraavalla kerralla tein homman loppuun. Sähköhellakin tuli hommattua ja uusi jääkaappipakastin. Ne sai edullisilla tarjoushinnoilla paikallisilta lähikaupungin keskenään kilpailevilta myyjiltä.

      Ettei budjetti karkaisi käsistä, laitan oman työn hinnaksi 1 euro / tunti. Niinpä hommalle tuli hintaa noin kaksi tuhatta euroa kaikkineen.

      Tämä nyt meni itseni retosteluksi. Mutta näin toimin. Jos olisin tilannut avaimet (tiskirätti) käteen systeeminä, olisin silti ostanut kaikki tarjouspaketteina netin kautta ja "kilpailuttanut" asentajat erikseen.

      Suomen keittiömaailmat Ikeoineen ja Puustelleineen ja muineen on sikakalliita ylihinnoiteltuja.

      • pirremiinapas

        Mie ostin keittiön Ikeasta, ajattelin et välttää vanhaan taloon ja vanhoille, kestää minun iän varmaankin. Viitisen tonnia maksoi koneineen hella, jääkaappi ja astianpesukone, Kirvesmies, nappasi paikalleen.


      • Sori-vahingoniloisuuteni
        pirremiinapas kirjoitti:

        Mie ostin keittiön Ikeasta, ajattelin et välttää vanhaan taloon ja vanhoille, kestää minun iän varmaankin. Viitisen tonnia maksoi koneineen hella, jääkaappi ja astianpesukone, Kirvesmies, nappasi paikalleen.

        Vuoden parin päästä tulet huomaamaan Ikean keittiösi todellisuuden. Mööpelit suurin piirtein pahvia, imevät kosteutta ja vettä kuin saunasienet, nurkat alkavat irvistämään...
        Kertakäyttökamaa kaikki mikä Ikean ovien sisäpuolella on.
        Nauran kaikille jotka käyvät Ikeassa.


      • Anonyymi
        Sori-vahingoniloisuuteni kirjoitti:

        Vuoden parin päästä tulet huomaamaan Ikean keittiösi todellisuuden. Mööpelit suurin piirtein pahvia, imevät kosteutta ja vettä kuin saunasienet, nurkat alkavat irvistämään...
        Kertakäyttökamaa kaikki mikä Ikean ovien sisäpuolella on.
        Nauran kaikille jotka käyvät Ikeassa.

        Johan on höpöhöpöä, taidat olla jonkun kilpailevan merkin edustaja ;)


    • Kokemukseni perustella
      pistorasioita ei ole keittiössä koskaan tarpeeksi,
      nykyään keittiössä pyörii jos jonkin näköistä härveliä,
      helpottaa hommia kun pistorasioita on aina käden ulottuvilla.
      Jos nyt remppaisin keittiötäni niin luopuisin alakomeroista ainakin,
      laatikostot on käteviä, ei jää pimeitä takanurkkia, joista on niin hankalaa
      ottaa kippoja ja kappoja, joita sillä hetkellä tarvitsee.

      • Juu. Ajattelinkin tehdä inventaarion noista kipoista ja kapoista :). Kaikki tarpeeton huitsin nevadaan kaappeja täyttämästä :).


    • Älä ainakaan sekaannu Keittiömaailmaan. Luokatonta työtä , kaikki viivästyi , virheistä sai huomautella koko ajan. Asentajat ammattitaidottomia. Mutta raha kelpasi kauppiaalle ja sitä piti saada ennenkuin remontti oli valmis.

      • Meillä on remontti loppusuoralla ja pientä viivästystä ja esim työtason vaihtoa ja vääriä vetimiä lukuunottamatta kaikki on mennyt hienosti. Kaikki erheet on olleet korjattavissa.


      • siilivain kirjoitti:

        Meillä on remontti loppusuoralla ja pientä viivästystä ja esim työtason vaihtoa ja vääriä vetimiä lukuunottamatta kaikki on mennyt hienosti. Kaikki erheet on olleet korjattavissa.

        Tänään pääsiäisen pyhän kunniaksi käytiin hakemassa uusi wc-pönttö. Aatella et kannetkin tai istuinosat pitää ykyisin ostaa erikseen ja ei ne mitää halpoja ole.


      • Ai nii ja onko muuten pakko ostaa kahden hengen ja koiran talouteen kuuden hengen pöytäryhmä. Ihan vaan jotta vieraat mahtuu pöydän ääreen kun sattuvat käymään :).


      • Anonyymi

        et voi yhden kokemuksen perusteella yleistää, keittiömaailmoissa yksityiset kauppiaat, jokainen omanlaisensa


      • Anonyymi kirjoitti:

        et voi yhden kokemuksen perusteella yleistää, keittiömaailmoissa yksityiset kauppiaat, jokainen omanlaisensa

        Olen samaa mieltä eri firmojen nimeltä mollaamisesta. Jokainen keittiötilaus on yksilöllinen tapahtuma. Toisella menee kaikki hyvin, toisella voi olla mutkia matkassa. Ei kannattaisi todellakaan lähteä yleistämään vaikka itsellä olisikin huonoja kokemuksia.


      • siilivain kirjoitti:

        Tänään pääsiäisen pyhän kunniaksi käytiin hakemassa uusi wc-pönttö. Aatella et kannetkin tai istuinosat pitää ykyisin ostaa erikseen ja ei ne mitää halpoja ole.

        Hoitoalan ammattilaisena ennakoit varmaankin tulevat tilanteet ja hommasit sen korkeamman version pytyistä, vai...

        Aattelin kerran, että voi hyvät hyssykät kun eräässä ranennusalan tavaratalossa näin kokonaisen seinällisen vessanpyttyjen kansia rivi rivissä ja kerros kaupalla kattoon asti.
        Valitse sitten niistä, vai pitääköhän niitä uusia ja vaihdella vuodenaikojen mukaan.. kun se valkoinen tuntuu jotenkin luontevimmalla valkoisessa pytyssä, olenkohan ihan kalkkis...näissä pyttyasioissa.


      • siilivain kirjoitti:

        Ai nii ja onko muuten pakko ostaa kahden hengen ja koiran talouteen kuuden hengen pöytäryhmä. Ihan vaan jotta vieraat mahtuu pöydän ääreen kun sattuvat käymään :).

        Sanos muuta ja ei vaikkaan ole pakko hankkia kuuden hengen pöytää...
        Arjessani on ollut neljän hengen pöytää ja kuuden hengen pöytää ja pirttipöytää,
        niin olen sen huomannut, että se neljän hengenpöytä jatkopalalla on huterampi versio kuin se kuuden hengenpöytä.
        Tosin en mene takuuseen, ettei se neljän hengen pöytä ollut joku lastulevyversio ja Kuuden hengen pöytä kokopuuta... eli materiaalilla on merkitystä.

        Jos on taipumus , mikä itselläni on , että taso kuin taso tuppaa täyttymään milloin milläkin, niin liian isolla pöydällä pyörii aina sitä joutavaa roinaa, aluksi kauniissa asetelmissa ja lopuksi epämääräisessä kasassa vain.
        Kiva kysymys pöydästä...


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Ai nii ja onko muuten pakko ostaa kahden hengen ja koiran talouteen kuuden hengen pöytäryhmä. Ihan vaan jotta vieraat mahtuu pöydän ääreen kun sattuvat käymään :).

        no jos on lapsia, ja heillä vävyjä mukana, niin miksi ei jos tilaa on.
        sitten voi ostaa sellaisen brivate pöydän missä itse mutustelee eineksiä.
        ei vara venettä kaada
        nrjj


      • maissii kirjoitti:

        Hoitoalan ammattilaisena ennakoit varmaankin tulevat tilanteet ja hommasit sen korkeamman version pytyistä, vai...

        Aattelin kerran, että voi hyvät hyssykät kun eräässä ranennusalan tavaratalossa näin kokonaisen seinällisen vessanpyttyjen kansia rivi rivissä ja kerros kaupalla kattoon asti.
        Valitse sitten niistä, vai pitääköhän niitä uusia ja vaihdella vuodenaikojen mukaan.. kun se valkoinen tuntuu jotenkin luontevimmalla valkoisessa pytyssä, olenkohan ihan kalkkis...näissä pyttyasioissa.

        Kyllä minustak7n valkoiseen pyttyyn kuuluu valkoinen kansi. Nyt oli muuten sellaisia pyttyjä joissa ei ole enää sitä sisäreunusta. Puhdistaminen helpompaa.


      • siilivain kirjoitti:

        Tänään pääsiäisen pyhän kunniaksi käytiin hakemassa uusi wc-pönttö. Aatella et kannetkin tai istuinosat pitää ykyisin ostaa erikseen ja ei ne mitää halpoja ole.

        Otitteko matalan tai korkean pöntön?
        Vanhemmiten voi pytylle asettuminen ja erityisesti siltä nouseminen käydä raskaaksi, jos on erityisen pitkät tai kovin lyhyet kintut. ;)


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Otitteko matalan tai korkean pöntön?
        Vanhemmiten voi pytylle asettuminen ja erityisesti siltä nouseminen käydä raskaaksi, jos on erityisen pitkät tai kovin lyhyet kintut. ;)

        Mutta jos perheessä on toinen oikein pitkäkinttuinen ja toinen sellainen maatajalkainen.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Otitteko matalan tai korkean pöntön?
        Vanhemmiten voi pytylle asettuminen ja erityisesti siltä nouseminen käydä raskaaksi, jos on erityisen pitkät tai kovin lyhyet kintut. ;)

        Normikorkean. Vaikka fiksuahan olisi ollut ennakoida tulevaa vaivalloisempaa ylösnousua. Noh. Häytyypi pitää reisilihaksista hyvää huolta :).


      • Tellukka kirjoitti:

        Mutta jos perheessä on toinen oikein pitkäkinttuinen ja toinen sellainen maatajalkainen.

        Meil on kaksi vessaa. Ratkaisuhan olisi et toiseen korkea pönttö ja toiseen sellanen lasten matala :).


      • siilivain kirjoitti:

        Meil on kaksi vessaa. Ratkaisuhan olisi et toiseen korkea pönttö ja toiseen sellanen lasten matala :).

        Minulla oli aikaisemmin normaalikorkuinen minun mitoilleni.
        Sitten, kun neljä vuotta sitten tekivät kylppäriremontin, niin olivat laittaneet niin korkean, että minulla heilui jalat ilmassa siinä istuessa. Aloinkin pitämään sellaisia paksupohjaisia puukenkiä siellä varalla, jotka sain aina sujauttaa jalkaani.
        Nyt kun tulin tähän väliaikaiseen asuntoon, niin eka istumalla meinasin saada sydänhalvauksen, kun ensin säikähdin istahtaneeni pöntön viereen, kun humpsahdin niin alas.

        Saa nähdä minkälainen seuraava tulee olemaan. Ainakin naapuritalossa näyttävät remonttimiehet tekevän kaiken omilla mitoillaan. Naapurini, sellainen alle 160 senttinen oli laittanut selfien facelle, jossa hän on kylppärin peilikaapin edessä. Vähän päälakea näkyi peilistä.


    • Anonyymi

      Onko järkee tehdä myyntiremppa keittiöön pikkukaupungissa?

      • Ei ole koska jokainenhan haluaa keittiöstä omannäköisensä.


      • Myyntiremppa riippuu keittiön iästä ja kunnosta tuskin siinä kysellään onko pieni vai iso kaupunki, jos nimittäin haluaa saada keittiönsä myytyä.

        Kiinteistönvälittäjien on helpompi myydä ja myyjä saa paremman hinnan jos keittiö on rempattu, pienikin stailaus lisää hintaa, kiinteistönvälittäjät tietää mikä menee kaupaksi. Keittiöstä saa halvemmallakin rahalla siistin ja myytävämmän,
        Jokainenhan tietysti tekee omanlaisensa, mutta onko kaikki ostajat heti asunnon ostettuaan valmiita remonttihommiin, varsinkin keittiössä tai kylpyhuoneessa remontit on hinnakkaampia, seinät ja muut on helpompi tehdä heti mieleisekseen.

        Tiedän tapauksen, jossa asukas tykkäsi vanhan mallisista vetimistä, komeron ovissa, tuttu kiinteistönvälittäjä sanoi, että niiden takia vaikea myytävä, ne on ainakin vaihdettava ennen myyntiä. Eihän asukas niitä vaihtanut koska tykkää niin vetimistään, koska eihän hän voi tietää menee se asunto kaupaksi ja hän joutuu sitten asumaan tympeitten uusien ikeavetimien kanssa. Eipä ole asuntoa vielä panty myyntiin...


      • maissii kirjoitti:

        Myyntiremppa riippuu keittiön iästä ja kunnosta tuskin siinä kysellään onko pieni vai iso kaupunki, jos nimittäin haluaa saada keittiönsä myytyä.

        Kiinteistönvälittäjien on helpompi myydä ja myyjä saa paremman hinnan jos keittiö on rempattu, pienikin stailaus lisää hintaa, kiinteistönvälittäjät tietää mikä menee kaupaksi. Keittiöstä saa halvemmallakin rahalla siistin ja myytävämmän,
        Jokainenhan tietysti tekee omanlaisensa, mutta onko kaikki ostajat heti asunnon ostettuaan valmiita remonttihommiin, varsinkin keittiössä tai kylpyhuoneessa remontit on hinnakkaampia, seinät ja muut on helpompi tehdä heti mieleisekseen.

        Tiedän tapauksen, jossa asukas tykkäsi vanhan mallisista vetimistä, komeron ovissa, tuttu kiinteistönvälittäjä sanoi, että niiden takia vaikea myytävä, ne on ainakin vaihdettava ennen myyntiä. Eihän asukas niitä vaihtanut koska tykkää niin vetimistään, koska eihän hän voi tietää menee se asunto kaupaksi ja hän joutuu sitten asumaan tympeitten uusien ikeavetimien kanssa. Eipä ole asuntoa vielä panty myyntiin...

        Keittiö, sauna ja kylpyhuone ovat niitä strategisia paikkoja asunnossa. Niiden kunto vaikuttaa myyntihintaan. Tosin tärkeä osuus on myös asunnon sijainnilla ym. Ison kaupungin eskustassa saa asunto olla hintaan nähden vähän vaatimattomammassa kunnossa kuin laitamilla.


    • Anonyymi

      Käytä sisustusammattilaista, joka tekee alustavan suunnitelman juteltuaan kanssanne. Sen jälkeen parista-kolmesta firmasta pyydät tarjoukset. Ei kannata itse suunnitella yksityiskohtia, keittiövalmistajilla voi olla kivoja fiksuja ideoita joista sinulla ei ole aavistustakaan. Esim. erilaisista säilytyskaapeista, valaisinkiskoista, pistokkeiden paikoista jne. Nimim. kokemusta on!

      Sitten vertailet tarjoukset ja valitset. Parasta on että valmistaja hoitaa myös asennuksen. He osaavat parhaiten ja jos toimituksessa on virheitä niin korjaustilaus hoituu nopsasti. Älä valitse riemunkirjavaa väritystä vaan mieluiten ajattoman tyylikäs. Sillä nyt kun olen katsellut asuntojen myynti-ilmoituksia niin ihan kauhistuttaa eri vuosikymmenten kirjavat tyylit. No, ainahan uutta keksitään ja se on (muka) parempaa. Esim. lasitettu työpöytä-yläkaapisto-väli on hyvä ja siisti, väliin tyylikäs ajaton tapetti. Sen voi vaihtaakin käsittääkseni jos maku muuttuu...

      Onnea makaan!
      -staka-

      • Kiitos kommentista :)
        Kaksi ammattilaista kävi suunnittlemassa toiveittemme mukaisesti. Toisesta ei kuulunut käynnin jälkeen mitään vaikka lupasi laittaa tarjouuksen? Toinen sitten valittiin, siis molemmat hyviä.

        Nyt keittiö on aika lailla valmis pientä fiksausta vielä.Meidänäköinen lopputulos. Yksinkertainen ja silmää miellyttävä. Tykkään tosi paljon. Lattiat ja katot on myös päivitetty 80-luvulta tähän päivään ja ihmeesti saatiin valoa lisää.


      • Anonyymi

        Miten on, oliko asbestia?
        Se on nyky-keittiöremonttien kirosana, kallis purkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten on, oliko asbestia?
        Se on nyky-keittiöremonttien kirosana, kallis purkaa.

        Ei ollu onneksi asbestia eikä mitään kosteusvauriotakaan. Ehjät kunnossa olevat pinnat.


    • Joko ammattilaisetkin suunnittelevat pitkille ihmisille sopivia keittiöitä ja kylpyhuoneita?

      Omassa kodissani ovat keittiötasot hieman vakiomittoja korkeammalla, myös yläkaapit ovat korkeammalla, joten välitilaa työskentelylle jää myös hieman normia enemmän.

      Tasojen väliin voi halutessaan laittaa ruostumatonta terästä tai lasia kaakeleiden sijaan. Pöytätasot voi teettää myös kivestä; suosittelen graniittia tai muuta vastaavaa. Marmori imee itseensä värejä mehusta, hilloista, viineistä yms.

      • Välitilaan voi lasituksen alle laittaa jopa omia valokuvia. Mahdollisuudet ovat rajattomat.


      • Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

        Välitilaan voi lasituksen alle laittaa jopa omia valokuvia. Mahdollisuudet ovat rajattomat.

        Kyllä, nuo ovat oikein vetäviä erityisesti jos asunto päätyy kuitenkin syystä tai toisesta joskus myyntiin, ostajahan on aina halunnut keittiöönsä pysyvästi esille juuri s-i-n-u-n kuviasi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, nuo ovat oikein vetäviä erityisesti jos asunto päätyy kuitenkin syystä tai toisesta joskus myyntiin, ostajahan on aina halunnut keittiöönsä pysyvästi esille juuri s-i-n-u-n kuviasi!

        Eihän ne ole kiveen kirjoitettu vaan ne voi vaihtaa kuten muukin materiaali.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe