Helikopterin roottori koostuu kolmesta homogeenisesta lavasta, joista jokaisen massa on 150kg ja pituus 6,25m.
a) määritä roottorin hitausmomentti, kun kukin lapa voidaan olettaa ohueksi sauvaksi.
b) roottorin pyörimisnopeuden huippuarvo on 350 1/min. kuinka suuri voima kohdistuu yksittäiseen lavan kiinnityspultteihin?
Apuu fysiikan tehtävää
17
2554
Vastaukset
- Aptarviiapuu
jeesatkaa vähä
- tarttisapuu
upppp
- Laiskuusavustaja
Et sitten viitsinyt itse?
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/fy/fy5/2_pyoriminen/206?C:D=2083741&m:selres=2083741
https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskipakoisvoima- Aptarviiapuu
Miten laskea kolmen? Lasketaanko yhden näin?
J= (1/12)*150kg*6,25m=78,125
oikeet vastaukset:
a)5900kgm^2
b)630kN - Anonyymi
Aptarviiapuu kirjoitti:
Miten laskea kolmen? Lasketaanko yhden näin?
J= (1/12)*150kg*6,25m=78,125
oikeet vastaukset:
a)5900kgm^2
b)630kNTämä olikin vielä easyyyyy!
Nyt vaikeutuu...
- NoinhanSeMenee
Tuo hitausmomentti sauvamaiselle esineelle löytyy kaavakirjasta (voi laskea integroimallakin):
I = (1/3)*m*L^2
Koska kolme lapaa, pitää kertoa kolmella.
Keskeisvoiman kaava pistemassalle on m*v^2/r. Tuossa joudutaan integroimaan potkurin lavan "siivu" kerrallaan, siivun etäisyys pyörimisnavasta on x/L. Jo lavan pään nopeus on V, on etäisyys etyäisyydellä x: (x/L)*V. Ja yhden siivun massa on (m/L)*dx. Keskeisvoima saadaan integroimalla 0->L lauseke:
(m/L)*dx*(x/L)^2*V^2/(x/L)
Ja tuo V=2*pii*L*w, missä w on kierrosnopeus (1/s).- NoinhanSeMenee
Siis jos lavan pään nopeus on V, on etäisyys etyäisyydellä x: (x/L)*V. Jos tuo integraali lasketaan, saadaan yhden lavan juureen kohdistuvaksi voimaksi:
F = (1/2)*m*V^2/L
Nopeuden V:n arvoksi saadaan: 6,28*150*(350/60 = 229 m/s
Voiman F arvoksi saadaan = 0,5*150*229^2/6,25 = 629 000 N. - Anonyymi
Siun pittää ekax muuttaa ne kolome lappaa levyx , nii sitt...
- Anonyymi
Hitausmomentti riippuu suuresti siitä minkä akselin suhteen sitä lasketaan.
Kysytään roottorin hitausmomenttia, jolla tarkoitetaan hitausmomenttia pyörimisakselin ympäri, ei siis vain lavan sisäreunan ympäri. Kysytyn hitausmomentin laskemiseen tarvitaan siis Steinerin sääntöä sekä etäisyyttä pyörimisakselista lavan sisäreunaan, jota ei tehtävässä annettu. Ei sitä todellakaan kannata nollaksi olettaa, koska lavat eivät todellakaan ole kiinni pyörimisakselissa saati toisissaan, vaan navan ulkoreunassa.
Keskeisvoima lasketaan vakiokulmanopeudella pyöriville kappaleille ihan ilman integrointejakin massa kertaa kulmanopeuden neliö kertaa säde.
- murari
Pelkkä keskeisvoima on liian vähän. Käytännössä on myös huomioitava tätä vastaan kohtisuorassa oleva nostovoima sekä suuurimmalla lentonopeudella ja lapojen kohtauskulmalla kohdistuva ilmanvastuksen aiheuttama vääntö.
- NoinhanSeMenee
Esim. Mediheli-tyyppisen helikopterin tyhjäpaino on 1500 kg eli lapaa kohti tulisi noin 5 kN pystyvoima, joka kohdistuisi koko kiinnitysliitokseen.
Niin, mutta sitä ei kysytty.
Oletko itseoppinut kouluja käymätön fyysikko, kun olet noin teoreettinen? Koulutehtävät ovat koulutehtäviä, ja rakennesuunnittelun lujuuslaskut ovat rakennesuunnittelun lujuuslaskuja.
Vissi ero.- Joutavaa_niuhotusta
NoinhanSeMenee kirjoitti:
Esim. Mediheli-tyyppisen helikopterin tyhjäpaino on 1500 kg eli lapaa kohti tulisi noin 5 kN pystyvoima, joka kohdistuisi koko kiinnitysliitokseen.
Tehtävänannossa ei ole puhuttu mitään roottorin kuormituksesta lentotilan aikana. Silloin sitä ei tarvitse ottaa laskuissa huomioon. Tässä tehtävänä oli vain määrittää muutama mitoituslaskennan lähtöarvo.
- NoinhanSeMenee
Kukahan niuhottaa? Laskin tuolla edellä sen tehtävän niinkuin se oli nähdäkseni tarkoitettu. Kun nikki murari kyseli noita muita voimia, niin haarukoin hänen mielekseen? Taidat itse täällä päivystää vain jotta saisit esittää noita niuhotuskommenttejasi. Ja niitäkin väärään osoitteeseen.
- Anonyymi
JESSSSSS!
Täälätä löytyi se PILIKUNNUSSIJA ja kaiken tietävä, paitti sääolosuhteijen. lliman paine on heleposti rajoottava tekijjä, ainaki Hilimalajalla. :D - Anonyymi
Joutavaa_niuhotusta kirjoitti:
Tehtävänannossa ei ole puhuttu mitään roottorin kuormituksesta lentotilan aikana. Silloin sitä ei tarvitse ottaa laskuissa huomioon. Tässä tehtävänä oli vain määrittää muutama mitoituslaskennan lähtöarvo.
Ei kysytty ehkä, mutta se on osaajan otettava itte huomiohon!!!
Olosuhtehet on lentäjänki otettava huomiohon vaikkei kukaa niistä erikseen informoottisikkaa!!! - Anonyymi
Joutavaa_niuhotusta kirjoitti:
Tehtävänannossa ei ole puhuttu mitään roottorin kuormituksesta lentotilan aikana. Silloin sitä ei tarvitse ottaa laskuissa huomioon. Tässä tehtävänä oli vain määrittää muutama mitoituslaskennan lähtöarvo.
Kysyttiin :"kuinka suuri voima kohdistuu yksittäiseen lavan kiinnityspultteihin?"
Tuolla ilmaisulla viitataan nimenomaan kuormitukseen.
Ei kysytty mitään keskeisvoiman suuruudesta, mutta toki sitäkin oikean vastauksen saamiseksi tarvittaisiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä992065Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2881876Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3271696Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.2041555Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht911231- 311227
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941103Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤651052- 511047
- 581028