Helikopterin roottori koostuu kolmesta homogeenisesta lavasta, joista jokaisen massa on 150kg ja pituus 6,25m.
a) määritä roottorin hitausmomentti, kun kukin lapa voidaan olettaa ohueksi sauvaksi.
b) roottorin pyörimisnopeuden huippuarvo on 350 1/min. kuinka suuri voima kohdistuu yksittäiseen lavan kiinnityspultteihin?
Apuu fysiikan tehtävää
17
2425
Vastaukset
- Aptarviiapuu
jeesatkaa vähä
- tarttisapuu
upppp
- Laiskuusavustaja
Et sitten viitsinyt itse?
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/fy/fy5/2_pyoriminen/206?C:D=2083741&m:selres=2083741
https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskipakoisvoima- Aptarviiapuu
Miten laskea kolmen? Lasketaanko yhden näin?
J= (1/12)*150kg*6,25m=78,125
oikeet vastaukset:
a)5900kgm^2
b)630kN - Anonyymi
Aptarviiapuu kirjoitti:
Miten laskea kolmen? Lasketaanko yhden näin?
J= (1/12)*150kg*6,25m=78,125
oikeet vastaukset:
a)5900kgm^2
b)630kNTämä olikin vielä easyyyyy!
Nyt vaikeutuu...
- NoinhanSeMenee
Tuo hitausmomentti sauvamaiselle esineelle löytyy kaavakirjasta (voi laskea integroimallakin):
I = (1/3)*m*L^2
Koska kolme lapaa, pitää kertoa kolmella.
Keskeisvoiman kaava pistemassalle on m*v^2/r. Tuossa joudutaan integroimaan potkurin lavan "siivu" kerrallaan, siivun etäisyys pyörimisnavasta on x/L. Jo lavan pään nopeus on V, on etäisyys etyäisyydellä x: (x/L)*V. Ja yhden siivun massa on (m/L)*dx. Keskeisvoima saadaan integroimalla 0->L lauseke:
(m/L)*dx*(x/L)^2*V^2/(x/L)
Ja tuo V=2*pii*L*w, missä w on kierrosnopeus (1/s).- NoinhanSeMenee
Siis jos lavan pään nopeus on V, on etäisyys etyäisyydellä x: (x/L)*V. Jos tuo integraali lasketaan, saadaan yhden lavan juureen kohdistuvaksi voimaksi:
F = (1/2)*m*V^2/L
Nopeuden V:n arvoksi saadaan: 6,28*150*(350/60 = 229 m/s
Voiman F arvoksi saadaan = 0,5*150*229^2/6,25 = 629 000 N. - Anonyymi
Siun pittää ekax muuttaa ne kolome lappaa levyx , nii sitt...
- Anonyymi
Hitausmomentti riippuu suuresti siitä minkä akselin suhteen sitä lasketaan.
Kysytään roottorin hitausmomenttia, jolla tarkoitetaan hitausmomenttia pyörimisakselin ympäri, ei siis vain lavan sisäreunan ympäri. Kysytyn hitausmomentin laskemiseen tarvitaan siis Steinerin sääntöä sekä etäisyyttä pyörimisakselista lavan sisäreunaan, jota ei tehtävässä annettu. Ei sitä todellakaan kannata nollaksi olettaa, koska lavat eivät todellakaan ole kiinni pyörimisakselissa saati toisissaan, vaan navan ulkoreunassa.
Keskeisvoima lasketaan vakiokulmanopeudella pyöriville kappaleille ihan ilman integrointejakin massa kertaa kulmanopeuden neliö kertaa säde.
- murari
Pelkkä keskeisvoima on liian vähän. Käytännössä on myös huomioitava tätä vastaan kohtisuorassa oleva nostovoima sekä suuurimmalla lentonopeudella ja lapojen kohtauskulmalla kohdistuva ilmanvastuksen aiheuttama vääntö.
- NoinhanSeMenee
Esim. Mediheli-tyyppisen helikopterin tyhjäpaino on 1500 kg eli lapaa kohti tulisi noin 5 kN pystyvoima, joka kohdistuisi koko kiinnitysliitokseen.
Niin, mutta sitä ei kysytty.
Oletko itseoppinut kouluja käymätön fyysikko, kun olet noin teoreettinen? Koulutehtävät ovat koulutehtäviä, ja rakennesuunnittelun lujuuslaskut ovat rakennesuunnittelun lujuuslaskuja.
Vissi ero.- Joutavaa_niuhotusta
NoinhanSeMenee kirjoitti:
Esim. Mediheli-tyyppisen helikopterin tyhjäpaino on 1500 kg eli lapaa kohti tulisi noin 5 kN pystyvoima, joka kohdistuisi koko kiinnitysliitokseen.
Tehtävänannossa ei ole puhuttu mitään roottorin kuormituksesta lentotilan aikana. Silloin sitä ei tarvitse ottaa laskuissa huomioon. Tässä tehtävänä oli vain määrittää muutama mitoituslaskennan lähtöarvo.
- NoinhanSeMenee
Kukahan niuhottaa? Laskin tuolla edellä sen tehtävän niinkuin se oli nähdäkseni tarkoitettu. Kun nikki murari kyseli noita muita voimia, niin haarukoin hänen mielekseen? Taidat itse täällä päivystää vain jotta saisit esittää noita niuhotuskommenttejasi. Ja niitäkin väärään osoitteeseen.
- Anonyymi
JESSSSSS!
Täälätä löytyi se PILIKUNNUSSIJA ja kaiken tietävä, paitti sääolosuhteijen. lliman paine on heleposti rajoottava tekijjä, ainaki Hilimalajalla. :D - Anonyymi
Joutavaa_niuhotusta kirjoitti:
Tehtävänannossa ei ole puhuttu mitään roottorin kuormituksesta lentotilan aikana. Silloin sitä ei tarvitse ottaa laskuissa huomioon. Tässä tehtävänä oli vain määrittää muutama mitoituslaskennan lähtöarvo.
Ei kysytty ehkä, mutta se on osaajan otettava itte huomiohon!!!
Olosuhtehet on lentäjänki otettava huomiohon vaikkei kukaa niistä erikseen informoottisikkaa!!! - Anonyymi
Joutavaa_niuhotusta kirjoitti:
Tehtävänannossa ei ole puhuttu mitään roottorin kuormituksesta lentotilan aikana. Silloin sitä ei tarvitse ottaa laskuissa huomioon. Tässä tehtävänä oli vain määrittää muutama mitoituslaskennan lähtöarvo.
Kysyttiin :"kuinka suuri voima kohdistuu yksittäiseen lavan kiinnityspultteihin?"
Tuolla ilmaisulla viitataan nimenomaan kuormitukseen.
Ei kysytty mitään keskeisvoiman suuruudesta, mutta toki sitäkin oikean vastauksen saamiseksi tarvittaisiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup543627Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1242812Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua412499Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652187Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4321749- 621237
- 561133
- 2591059
Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.671057- 45978