Asensin Ubuntun nyt ei kone käynnisty

Untonic

Lähtee siis käyntiin ja sitten muutama rivi tekstiä jostain kernel paniikista. Mutta ei lataa työpöytää. Miten voi korjata?

54

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kurapois

      Poistamalla koko kura poies koneelta.

      • Ikävä_tosi-asia

        Nyrkkisääntönä vaidaan pitää, että vain joka toinen linuks asennus toimii pysyvästi. Alussa ehkä kaksi kolmesta, mutta uudelleen asennusten jälkeen vain joka toinen.


      • TäysiIdiootti

        Miksi ylläpito ei baannaa sitä pellee? valheineen


      • Minäkin_ihmettelen

        Sitäkö tuhannen palstan linukshihhulia tarkoitat?


      • Anonyymi

        Ainakin aloitus oli asiaa. Kuka lie sitten tuo "pelle".


      • Anonyymi

        Käynnistyslataaja uudestaan jollakin netistä imuroidulla ohjelmalla. Sitten pitäisi jomman kumman käynnistyä.


      • Anonyymi
        TäysiIdiootti kirjoitti:

        Miksi ylläpito ei baannaa sitä pellee? valheineen

        Jotenkin minusta tuntuu, ettei ne lue näitä tarpeeksi tarkkaan?


    • järki-hoi

      Kun tyhmä aloittaa ja itse vastaa niin kaikki on hyvin.

    • bios.perusasetuksille

      Biosin asetukset kannattaa kokeilla resetoida. Ubuntulla on tapana ronkkia niitä. Omassa koneessakin on välillä numlock pois päältä, vaikka olen sen biosista laittanut päälle.

      • winpilannut

        Ei käyttikset ronki biosin asetuksia. joku windows viruksineen voi sellaista tehdä.


      • Windows_ei_ronki

        Kyllä ronkkii. Kellonaika mene heti uusiksi, jos on jonkun linuksin asentanut koneelleen!


      • winronkki
        Windows_ei_ronki kirjoitti:

        Kyllä ronkkii. Kellonaika mene heti uusiksi, jos on jonkun linuksin asentanut koneelleen!

        No mutta juuri käynnistin windowsin ja säädin kellon oikeaan (oli 2 tuntia jäljessä). Käynnistin Ubuntun, niin kello oli 2 tuntia edellä. Ubuntu osaa netistä tarkastaa oikean ajan ja säätää sen automaattisesti.


    • on_kokemusta

      vanha win-kone? siinä on rauta solmussa, eli osta uusi ja asenna ensimmäisenä siihen ubuntu (ubuntun saa esiasennettunakin).

      • SER-paradise

        Eiköhän se ole Kikantin SER-kontin Ubuntu-sertifioitu laatukone.


      • winturhamaksu
        SER-paradise kirjoitti:

        Eiköhän se ole Kikantin SER-kontin Ubuntu-sertifioitu laatukone.

        eli windowsin rikkoma tietokone. kannattaa asentaa ubuntu uuteen tietokoneeseen, jota ei ole windowsilla pilattu.


      • Anonyymi
        winturhamaksu kirjoitti:

        eli windowsin rikkoma tietokone. kannattaa asentaa ubuntu uuteen tietokoneeseen, jota ei ole windowsilla pilattu.

        Lyhyesti: SER-konttiin toimitettu Windows kone lopetetaan yleensä jollakin linuksilla - ei suinkaan pidennetä ikää.


    • Debianisti

      Aloitus on trolli kun kysyjä ei edes tiedä koneensa merkkiä.

      • merkintä

        Kuinka koneen merkin saa selville, jos sitä ei saa edes käyntiin? Omassa koneessani ei ainakaan ole ulkopuolella mitään merkintöjä.


      • windows
        merkintä kirjoitti:

        Kuinka koneen merkin saa selville, jos sitä ei saa edes käyntiin? Omassa koneessani ei ainakaan ole ulkopuolella mitään merkintöjä.

        Ei olemattomassa koneessa mitään merkintöjä olekkaan.


      • NeverAsusAgain
        windows kirjoitti:

        Ei olemattomassa koneessa mitään merkintöjä olekkaan.

        Aloittajalla voi olla itse tai jonkun muun kasaama kone. Oma koneeni on lähtöisin Verkkiksestä ja paikkailtu myöhemmin Jimmsiltä hankituilta osilla, koska alkuperäiset Asuksen palikat ovat paukkuneet. Jäähdytyspuolen komponentteja on hankittu myös pienemmistä erikoisliikkeistä.


      • windows
        NeverAsusAgain kirjoitti:

        Aloittajalla voi olla itse tai jonkun muun kasaama kone. Oma koneeni on lähtöisin Verkkiksestä ja paikkailtu myöhemmin Jimmsiltä hankituilta osilla, koska alkuperäiset Asuksen palikat ovat paukkuneet. Jäähdytyspuolen komponentteja on hankittu myös pienemmistä erikoisliikkeistä.

        Niinhän se aina, seliseliseli.
        Roskakone se sitten on jos mikään ei toimi.

        Mutta trolli mikä trolli.


      • mikä.se.merkki.oli
        windows kirjoitti:

        Niinhän se aina, seliseliseli.
        Roskakone se sitten on jos mikään ei toimi.

        Mutta trolli mikä trolli.

        Kysymys on nyt siitä koneen merkistä. Sitä ei tosiaankaan aina voi tietää purkamatta konetta. Vai jankkaatko edelleen jotain muuta? Meitä tietokoneiden käyttäjiä kun on kahdelaisia:

        a) ammattilaisia, jotka tietävät kaiken, ja osaavat rakentaa itse tietokoneen eri komponenteista
        b) harrastelijoita, jotka hankkivat valmiin tietokoneen kaupasta tai käytettynä, ja osaavat kytkeä töpselin seinään

        Sinä vaikuttaisit kuuluvan ryhmään b. Mutta ei se mitään, meillä jokaisella on vahvuutemme, ja sinulla tietokoneet eivät näköjään kuulu niihin.


      • windows
        mikä.se.merkki.oli kirjoitti:

        Kysymys on nyt siitä koneen merkistä. Sitä ei tosiaankaan aina voi tietää purkamatta konetta. Vai jankkaatko edelleen jotain muuta? Meitä tietokoneiden käyttäjiä kun on kahdelaisia:

        a) ammattilaisia, jotka tietävät kaiken, ja osaavat rakentaa itse tietokoneen eri komponenteista
        b) harrastelijoita, jotka hankkivat valmiin tietokoneen kaupasta tai käytettynä, ja osaavat kytkeä töpselin seinään

        Sinä vaikuttaisit kuuluvan ryhmään b. Mutta ei se mitään, meillä jokaisella on vahvuutemme, ja sinulla tietokoneet eivät näköjään kuulu niihin.

        Kaikenlaiset kakarat sitä arvostelevat toisten osaamista ja osaamattomuutta.
        Kannattaisi miettiä kuinka monta % koneista ne osamattomat kasaavat.
        Nykyisin koneen kasaaminen osista, kotelo, virtalähde, muistit, emolevy prosessori, kiintolevy, muutama tarvittava piuha sekä sälää, ei ole kovin vaikea edes sinulle. Tuskin sinulla pysyy edes juotin kädessä sillä aikoinaan sitä tarvittiin kun kone kloonattiin irto-osista.


      • paremmin.pysyy
        windows kirjoitti:

        Kaikenlaiset kakarat sitä arvostelevat toisten osaamista ja osaamattomuutta.
        Kannattaisi miettiä kuinka monta % koneista ne osamattomat kasaavat.
        Nykyisin koneen kasaaminen osista, kotelo, virtalähde, muistit, emolevy prosessori, kiintolevy, muutama tarvittava piuha sekä sälää, ei ole kovin vaikea edes sinulle. Tuskin sinulla pysyy edes juotin kädessä sillä aikoinaan sitä tarvittiin kun kone kloonattiin irto-osista.

        Juotin pysyy käsissä, useampikin kerrallaan, kuten myös SMD-komponentit. Tarvittaessa osaan ajaa vaikka kokonaista tuotantolinjaa. Kännyköitäkin on tullut ladottua prototyypeistä alkaen. Ja tietenkin kotikoneisiin on rakenneltu lisälaitteita, kuten AD-muuntimia ja releohjaimia. Harrastuksen puolesta olen suunnitellut mikro-ohjaimiin perustuvia laitteita, tehnyt niihin kytkentäkaaviot ja piirtänyt PADS:lla piirilevyt, valottanut ja syövyttänyt piirilevyt, rakentanut laitteet ja tehnyt lopuksi ohjelmistokoodin assemblyllä tai C-kielellä.

        Uskon osaavani paremmat taidot kuin tuollainen tyhjän länkyttäjä, joka ei osaa edes koneensa merkkiä selvittää.


      • windows
        paremmin.pysyy kirjoitti:

        Juotin pysyy käsissä, useampikin kerrallaan, kuten myös SMD-komponentit. Tarvittaessa osaan ajaa vaikka kokonaista tuotantolinjaa. Kännyköitäkin on tullut ladottua prototyypeistä alkaen. Ja tietenkin kotikoneisiin on rakenneltu lisälaitteita, kuten AD-muuntimia ja releohjaimia. Harrastuksen puolesta olen suunnitellut mikro-ohjaimiin perustuvia laitteita, tehnyt niihin kytkentäkaaviot ja piirtänyt PADS:lla piirilevyt, valottanut ja syövyttänyt piirilevyt, rakentanut laitteet ja tehnyt lopuksi ohjelmistokoodin assemblyllä tai C-kielellä.

        Uskon osaavani paremmat taidot kuin tuollainen tyhjän länkyttäjä, joka ei osaa edes koneensa merkkiä selvittää.

        "Uskon osaavani paremmat taidot kuin tuollainen tyhjän länkyttäjä, joka ei osaa edes koneensa merkkiä selvittää."
        Ketäköhän tämäkin tarkoittaa ja kuka sinä mahdat olla?
        @paremmin.pysyy nimimerkkiä ei tässä ketjussa ole ennen näkynyt.


      • a-ryhmän.jäsen
        windows kirjoitti:

        "Uskon osaavani paremmat taidot kuin tuollainen tyhjän länkyttäjä, joka ei osaa edes koneensa merkkiä selvittää."
        Ketäköhän tämäkin tarkoittaa ja kuka sinä mahdat olla?
        @paremmin.pysyy nimimerkkiä ei tässä ketjussa ole ennen näkynyt.

        Tietokoneiden käyttäjiä on kahdelaisia:

        a) ammattilaisia, jotka tietävät kaiken, ja osaavat rakentaa itse tietokoneen eri komponenteista
        b) harrastelijoita, jotka hankkivat valmiin tietokoneen kaupasta tai käytettynä, ja osaavat kytkeä töpselin seinään

        Minä olen se joka kuuluu ryhmään a, ja sinä taas se joka kuuluu ryhmään b. Sinulla on vielä taipumus luulla itsestäsi liikoja, vaikka olet vain pelkkä tyhjän lässyttäjä. Edes vittuilla et osaa kunnolla.


      • a-ryhmän.jäsen kirjoitti:

        Tietokoneiden käyttäjiä on kahdelaisia:

        a) ammattilaisia, jotka tietävät kaiken, ja osaavat rakentaa itse tietokoneen eri komponenteista
        b) harrastelijoita, jotka hankkivat valmiin tietokoneen kaupasta tai käytettynä, ja osaavat kytkeä töpselin seinään

        Minä olen se joka kuuluu ryhmään a, ja sinä taas se joka kuuluu ryhmään b. Sinulla on vielä taipumus luulla itsestäsi liikoja, vaikka olet vain pelkkä tyhjän lässyttäjä. Edes vittuilla et osaa kunnolla.

        Ammattilaiset eivät useinkaan kasaile tietokoneen rautaa mistään komponenteista vaan softaa.


      • windows
        a-ryhmän.jäsen kirjoitti:

        Tietokoneiden käyttäjiä on kahdelaisia:

        a) ammattilaisia, jotka tietävät kaiken, ja osaavat rakentaa itse tietokoneen eri komponenteista
        b) harrastelijoita, jotka hankkivat valmiin tietokoneen kaupasta tai käytettynä, ja osaavat kytkeä töpselin seinään

        Minä olen se joka kuuluu ryhmään a, ja sinä taas se joka kuuluu ryhmään b. Sinulla on vielä taipumus luulla itsestäsi liikoja, vaikka olet vain pelkkä tyhjän lässyttäjä. Edes vittuilla et osaa kunnolla.

        Että oikein parasta A-ryhmää sanoi Kummeli joskus 1991->.
        Olitko silloin edes syntynyt?


      • softatunarit
        M-Kar kirjoitti:

        Ammattilaiset eivät useinkaan kasaile tietokoneen rautaa mistään komponenteista vaan softaa.

        Tunarit joutuu paikkamaan paskaa rautaansa softalla. Kovopuolen gurut osaa rakentaa toimivan raudan ilman purkkafixejä. Softapuoli on muutenkin akkojen puuhaa. Samanlaista maton kutomista ja hameenhelman mittaamista.


      • softatunarit kirjoitti:

        Tunarit joutuu paikkamaan paskaa rautaansa softalla. Kovopuolen gurut osaa rakentaa toimivan raudan ilman purkkafixejä. Softapuoli on muutenkin akkojen puuhaa. Samanlaista maton kutomista ja hameenhelman mittaamista.

        "Tunarit joutuu paikkamaan paskaa rautaansa softalla."

        Ei rautaa paikata millään softalla vaan ammattilaiset tekevät softaa.

        "Kovopuolen gurut osaa rakentaa toimivan raudan ilman purkkafixejä."

        Raudan rakentaminen on pikkukakaroiden puuhaa, ei se vaadi oikein mitään osaamista.


      • Karnaughin.kartoittaja
        M-Kar kirjoitti:

        "Tunarit joutuu paikkamaan paskaa rautaansa softalla."

        Ei rautaa paikata millään softalla vaan ammattilaiset tekevät softaa.

        "Kovopuolen gurut osaa rakentaa toimivan raudan ilman purkkafixejä."

        Raudan rakentaminen on pikkukakaroiden puuhaa, ei se vaadi oikein mitään osaamista.

        "Raudan rakentaminen on pikkukakaroiden puuhaa, ei se vaadi oikein mitään osaamista."

        Harmittaahan se kun ei ymmärrä mitään elektroniikasta ja puolijohteista, saati vielä vähemmän niiden suunnittelusta ja hyödyntämisestä. Vaikka unohdettaisiin analogiaelektroniikka ja pysyttäisiin pelkissä digitaalikomponenteissa, niin tuskin osaisit edes simppeliä liikennevalokytkentää rakentaa tavallisilla 74-sarjan TTL-logiikkapiireillä.

        Kuten sanottu, niin softan nyplääminen on ämmien touhua.


      • Karnaughin.kartoittaja kirjoitti:

        "Raudan rakentaminen on pikkukakaroiden puuhaa, ei se vaadi oikein mitään osaamista."

        Harmittaahan se kun ei ymmärrä mitään elektroniikasta ja puolijohteista, saati vielä vähemmän niiden suunnittelusta ja hyödyntämisestä. Vaikka unohdettaisiin analogiaelektroniikka ja pysyttäisiin pelkissä digitaalikomponenteissa, niin tuskin osaisit edes simppeliä liikennevalokytkentää rakentaa tavallisilla 74-sarjan TTL-logiikkapiireillä.

        Kuten sanottu, niin softan nyplääminen on ämmien touhua.

        Tehtiin koulussa tuollainen, olin varmaan 17v.

        Karnaughilla nyt ei mitään logiikkaa optimoida. Espresso on parempi.


      • Anonyymi
        a-ryhmän.jäsen kirjoitti:

        Tietokoneiden käyttäjiä on kahdelaisia:

        a) ammattilaisia, jotka tietävät kaiken, ja osaavat rakentaa itse tietokoneen eri komponenteista
        b) harrastelijoita, jotka hankkivat valmiin tietokoneen kaupasta tai käytettynä, ja osaavat kytkeä töpselin seinään

        Minä olen se joka kuuluu ryhmään a, ja sinä taas se joka kuuluu ryhmään b. Sinulla on vielä taipumus luulla itsestäsi liikoja, vaikka olet vain pelkkä tyhjän lässyttäjä. Edes vittuilla et osaa kunnolla.

        Olen jotain tuolta väliltä :)


    • jalaa1x

      Kernel panic viittaa yleensä ongelmaan koneen raudassa. Yleensä tuo tulee silloin, kun vikaa on muisteissa, tai kiintolevyssä. Muistit on helppo testata Memtest86 :lla. Mikäli antaa virheitä on muistit hajalla. Levyn voi testata Ubuntun Live -tilassa, Disks -ohjelmalla. Tuo lukee SMART -tietdot levyltä, ja sillä on mahdollista ajaa kuntotarkistus levyyn.

    • merkintöjä_löytyy

      Aloittaja vilkaisee koneen emolevyä, muisteja yms., jos ei mukamas tiedä mllainen kone on kyseessä. Emolevyllä on mallimerkintä jolla selviää monenlaista nettihaulla.
      Merkkikoneissa on mallimerkinnät kotelossa.

      Olettaen nyt että aloittajalla on pöytäkone.

    • kovalatenssi

      Linuxissa on kova latenssi!

    • afrikkalainenkäyttis

      Ehkä linux-viirus louhi ja hitsasi prossun:
      "Uusi Linux-haittaohjelma louhii kryptovaluuttaa ja varastaa salasanatLinux.BtcMine.174:n tarkka leviämistapa ei käy ilmi Dr.Webin koostamasta raportista. Skrpti sisältää kaikkiaan yli 1000 koodiriviä ja sen päästyä uhrikoneelle pyrkii haittaohjelma siirtämään itsensä sellaiseen kansioon, johon sillä on kirjoitusoikeudet.

      Tämän jälkeen Linux.BtcMine.174 pyrkii hankkimaan itselleen root-oikeudet hyödyntämällä vuosia vanhoja tunnettuja haavoittuvuuksia, jotka ovat käyttäjältä jääneet mahdollisesti paikkaamatta.

      Kun haittaohjelma on asettunut taloksi, pyrkii se sulkemaan tietokoneella käynnissä olevia prosesseja, asentamaan rootkit-piilohallintaohjelman sekä tekemään selvää mahdollisista samalla koneella olevista toisista kryptovaluuttaa louhivista haittaohjelmista.

      Lisäksi Linux.BtcMine.174 yrittää varastaa käyttäjän superuser-käyttöoikeuden salasanan, Neowin kirjoittaa. Lopuksi haitake pyrkii varmistamaan leviämisensä tutkimalla, mihin palvelimiin uhrikoneella on aiemmin otettu ssh-yhteys ja yrittämällä sitten yhteydenottoa omatoimisesti."

      • w32

      • Anonyymi

        Mulla louhii ja oli hitsannut kun olin koulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla louhii ja oli hitsannut kun olin koulussa.

        Hitsasiko pahasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitsasiko pahasti?

        Tosi pahasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitsasiko pahasti?

        Ihanko hitsaamalla hitsasi?


    • Untonic,
      Annan sulle mahdollisuuden korjata vastoinkäymisesi. Ostan koneesi. Maksan siitä 28 Euroa ja postikulut. Ehto on, että kun sen käymään panen, edes jotakin ruudussa tapahtuu.
      Suoritus tämän toteamisen jälkeen.

    • Anonyymi

      vähemmälläkin särkyy laitteet

    • Anonyymi

      Ruhjoi pahasti.

      • Anonyymi

        Herrajumala, kuinka pahasti?


    • Anonyymi

      paniikki on päällä täälläkin ubuntusn kanssa

    • Anonyymi

      vasara on hyvä ubuntu hommissa

    • Anonyymi

      panikoin aina kun kuulenkin sanan linux

    • Anonyymi

      Luultavasti hitsannut biosin.

      • Anonyymi

        Windowsin parhaat voimat esittäytyvät.


    • Anonyymi

      Laita teksti tänne nii tutkitaa.

    • Anonyymi

      Mula halkaisi bioksen.

      • Anonyymi

        Nykyisin taitaa secureboot estää moiset yritykset melkein kokonaan?


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe