Oodi kirjalle

Katselin juuri suomalaisissa uutisissa reportaasin Helsingin uudesta kirjastosta. Ihana avara ja valoisa rakennus, upea arkkitehtuuri. Kirjoja kuulemma luetaan edelleen (lainataan ja ostetaan) Suomessa.

23

364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen kirjojen suurkuluttaja.
      Äänikirjoja iltaisin nukkumaan mennessä, muulloin tavallisia kirjoja.
      Harmi että kirjastossa on suppea valikoima äänikirjoja, jos sattuu oikein mieluinen eikä löydy kirjastosta, olen sitten ostanut vaikka ovat aika hintavia.
      Muutaman hyvän äänikirjan olen löytänyt kirppikseltä edullisesti.
      Katsoin myös kuvia Helsingin uudesta kirjastosta, ikkunasta oli upeat maisemat.

• ö-Öö

Tsadin arkkitehtuuri

Iteasiassa tsadissa on pieneksi kaupungiksi oikeinkin kiinnostavaa rakennustehtuuria. Tuomiokirkko ja net muut ateniumit tms. Sitten ikäänkuin kerroksittain tuoreempaa. Finlandiatalo, enson pääkonttori, kiasma, musatalo, oodi, sauna, luetteloa vois jatkaa pitemmäksikin, ällistyttävän paljon kiintoisia pytinkejä.

Pienessä maassa ei kerralla rakenneta suuria massoja rakennuksia, projektit jakautuu pitemmille aikajaksoille. On suomessakin toki kerrasta tehtyjä juttuja, treen hervanta ja tsadinkin lähiöt. Net ei kuitenkaan ole silleen arkkitehtuuria, ne alunperinkin suunniteltu kertakäyttöisiksi. Kun niitä aletaan purkaan ja uudisrakentamaan, ehkä niistäkin tulee kiintoisampia.

Se tsadissa vähäistä, ei ole oikein vanhaa kaupunkia, kaupunki kun on tavallaan aika nuori kuitenkin. Noh, suomenlinna, helsingin vanhakaupunki, sellaisia etäplänttejä toki. Mutta ei silleen keskustassa.

Julkisrakentamisen elinkaari huolestuttaa, kaikenlaista sutta ja sekundaa tahtonut tulla viimevuosikymmeninä. Tavallaan kiinnostaa, kauanko oodin sisäkato pysyy ylhäällä, siinä aika omintakeinen ratkaisu.

=DW=

• Ei-aika-mennyt-palaa

Liian pramea, liian steriilimäinen, liian desing.

Itte tykkäsin vanhan liiton hieman "tunkkaisista" jopa ahtaista kirjastoista, joissa oli tietty ominaistuoksu, kuin vanhoissa divareissa konsanaan.

• Upea paikka, katselin tänään oodin rakennusvaiheita teeveestä.

Tiedän, missä seuraavalla Hesan reissullani visiteeraan,
      olen melkein vihreä, kademielestä hesalaisille, he voivat niin usein piipahtaa Oodissa.
      kuin haluavat, tuossa kauniissa rakennuksessa, kaupunkilaisten olohuoneessa.

kyllä tuli sama ajatus kun tuolla edellä mieleen, kun katselin rakennuksen muotoja, toivottavasti se mahtavan pitkä hieno metallikaari pysyy muodossaan, eikä tipahda sieltä kenenkään niskaan.

https://youtu.be/J3-1JWlVjSU

• Heikunkeikku

Joo, katsoin minäkin telkkarista, kun kirjastoa esiteltiin.
      Upea on.
      Aikomus on mennä paikan päälle, käppäilemään ja katsomaan tätä komeutta. Ja suurista ikkunoista maisemaa.
      Minulla on myös sellainen käsitys, että me suomalaiset ollaan aikamoisia kirjastossa kävijöitä.

Ja tässä yhteydessä tahdon tuoda esille, että Suomen ensimmäinen kirjasto perustettiin tänne Vaasaan. Jo 1700-luvulla. Että ei mikään sivistymätön pahainen paikka-vainen Vaasa ollut tuolloin :)

• Sivistys Suomessa on levinnyt rannikoilta sisämaahan päin. Ja sen huomaa, ikävä kyllä, vieläkin.

• muutoksetkin.ok

"Ei-aika-mennyt-palaa", sama täällä. Ken on käynyt Kallion kirjastossa, tietää mitä tarkoitan. Kun sinne menee, tulee kokonaisvaltaisen rauhallinen olo. Siellä huokuu vanhuus ja arvokkuus.
      Mutta menen tutustumaan uuteen kirjastoon heti kun ehdin.

• Olen samaa mieltä, Kallion kirjasto ja yleensäkin vanhat kirjastot ovat viehättäviä paikkoja.
        Täytynee Helsingissä käydessä tutustua Oodiin, paikan luonne selvinnee parhaiten.

• ooodii

Oikein kiinnostava rakennus ja sen sisältö kokonaisuudessaan. Hieno, että avajaiset saatiin tähän itsenäisyyspäivän tienoolle. Jotenkin tuntuu, että tästä rakennuksesta tulee symboli yhteisöllisyyteen, onhan paikkaa sanottu asukkaiden olohuoneeksi.
      Ehdottomasti menen käymään ensitilassa, kunhan kiireisimmät ovat päässeet alta pois.

• satunnainen.lukija

Kallion kirjasto,montakohan tuntia siellä olen aikoinanai viettänyt!
      On vaan niin vanhanaikaisen ihana.Käyn kirjastoissa paljon lukemassa,siellä on ihana rauha vaikka onkin kaupungissa.Kuuluu vain paperin rapina,ihmiset ovat uponneet jonnekkin lehden sivuille juttuihin ja itsestäkin tuntuu aina että ikäänkuin pomppaa esiin lopettaessaan ja tiedostaa että hyvänen aika,olimpa syvällä.
      Uusi kirjasto ei oikein houkuttele,liian moderni ja kylmä.Ehkä kuitenkin käväsen lähempää vilkaisemassa. Olen kaiken vanhan kannattaja mieluummin,kuten vanhat rakennukset,niitten koristemaalaukset tai ornamentit,niitä katselee miettien tekijää ja eri vaiheita.

• Bengalitikku

Hyvää Itsenäisyyspäivää!
      Samaa mietin, kuten joku yllä kirjoitti, että Oodi valmistui juuri tämän päivän kynnyksellä.
      Kirjasto voi olla tänä päivänä muukin kuin kirjojen lainaamo tai lukupaikka.
      Käpykylissäkin mahtuu monenlaista tapahtumaa.
      Kieltämättä vanhoissa kirjastoissa on oma tunnelmansa, jo jos miettii, että kukahan niillä käytävillä on kävellyt tai "kammioissa" tutkinut.
      Hämeenlinnassa ja Turussa kirjastot ovat hienoilla paikoilla.
      Tampereen kirjasto on jännän näköinen.
      Oodissa tulee varmaan käytyä vaikken ihan juurella asu.

• MuumiMallit

Tampereen kirjasto Metso on minun suosikkini.

• Paloma.se.co

Mielestäni rakennus ja näköala on tosi upea, mutta onhan vanhoissa kirjastoissa tietenkin se oma tunnelmansa. Mielestäni on myös upeaa että Suomessa rakennetaan tällainen kansansivistyksen pyhättö juuri juhlistamaan satavuotiasta itsenäisyyttämme. Ei siis mitään sotakuninkaan patsasta tai mitään väkivaltaa ihannoivaa populistista juttua, vaan suuri olohuone kaikelle kansalle. Kirjastot ja ilmainen lainaaminen on ihana perinne viedä eteenpäin tuleville sukupolville.

• äijä-

-oodi ja fanfaari kirjastoille on oikeasti paikallaan, hyvä et hesalaisetkin lukee ja rauhottuu, eikä kohkaa tuli hännän alla joka paikkaan hengen hädässä, i-padia selaten. Itse kirjastos käyn viikottain, joka päivä yritän jotain lueskella, on hyötyliikuntaa ja myös hyötylukemista.
      muuten; tähän kotikaupunkiin on perustettu maan ensimmäinen kirjasto joskus 1700 vuoden lopulla, perinteitä on.

• 121974

Eli paikka on Vaasa? Sinne väitetään perustetun maan ensimmäisen yleisen kirjaston, Luku- seurojen kirjaston 1794.
        Entä milloin "emämaihimme" ruotsiin ja venäjälle perustettiin ensimmäiset kirjastot?

• onkosielläkirjojakin

Tämä uusi rakennus painii mauttomuudessaan toisen vastaavan, eli sen jonkun mikälie museon kanssa. Ei ole kiinnostanut koskaan pihallensa asti mennä, samoin käynee tämän kirjaston suhteen. Varsinaiselta hehtaarihallilta vaikuttaa kuvien perusteella ja kohtapuoliin kai sitä pitää korjaamaankin ryhtyä...

• Uijuiko

Kantsii ensin käydä, eikä haukkua!

• Salassoo

Käyty on nyt Oodissa , ja upea oli kuten puhuivat siellä käyneet. Pidin etenkin 3. Kerroksesta , joka täytyy itse kokea paikan päällä sen erikoisuus. Arvostukseni suunnittelijoita kohtaan nousi ylös, sillä aikamoisia näkijöitä heidän täytyy olla , että millaiset tilat esittäytyvät luonnossa.
      Seuraavaksi täytyy katsastaa taidemuseo Amos Rex, jonne on ollut aikamoiset jonot.

• bessie-----

Amos Rexiin kannattaa mennä mahdollisimman pian, jos avajaisnäyttelyn (huikea:) haluaa nähdä (suosittelen!). Meinaan että jonojen lyhentymistä ei juuri nyt kannata odottaa, näyttäisivät olevan pitenemään päin.

Samaa mieltä Oodista, upea kerta kaikkiaan.

• Bengalitikku

Amos Rexin aukioloajat ovat poikkeavat alkuviikolla ja kannattaa tarkistaa.

Ma - avoinna
        Ti - suljettu

En ole käynyt, mutta eräille tuli pettymys, kun kansainvälinen museoiden sulkupäivä on maanantai.

• bessie-----
        Bengalitikku kirjoitti:

Amos Rexin aukioloajat ovat poikkeavat alkuviikolla ja kannattaa tarkistaa.

Ma - avoinna
        Ti - suljettu

En ole käynyt, mutta eräille tuli pettymys, kun kansainvälinen museoiden sulkupäivä on maanantai.

Turistien kannalta ajatellen ihan hyvä juttu minun mielestäni. Omaltanikin, minulla kun on museokortti. Nyt voin hilppasta sinne vaikka vain jalkojani lepuuttamaan, hyvä sijainti. Oodikaan ei kaukana ole, mutta hyvä että on valinnanvaraa. Eilen kävin molemmissa. Saattaa olla, että käyn vielä kerran tässä Amos Rexin näyttelyssä. Tuskin siitä enää mitään uutta irti saan, mutta vähän harmittaa kun en eilenkään löytänyt taiteilemaani sammakkoa lukemattomien muiden vipeltävien otusten joukosta. Kokemuksesta viisastuneena kuvittelin tekeväni tällä kertaa sellaisen joka varmasti erottuu, mutta pieleen meni taas. Hetken sen näin sillä seinällä johon ne skannauksen jälkeen ensimmäiseksi ilmestyvät, mutta ennen kuin ehdin ottaa siitä kuvan se jo livahti seinän alle ja sen koommin en sitä enää nähnyt.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3105
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      26
      2193
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1759
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      25
      1627
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1361
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1321
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1246
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1200
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1157
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1057
    Aihe