Lista GMO tutkimuksista?

Tiedonjanoinen

Voisiko tähän saada listan TIETEELLISISTÄ tutkimuksista, joissa GMO-elintarvikkeet on todettu terveydelle vaarallisiksi? Onko niitä?

12

652

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selaile
      • truthwiki

      • Tiedonjanoinen

        Selailin ja ne mitä jaksoin käydä läpi oli artikkeleja ilman mitään kunnollisia viittauksia yhteenkään tieteelliseen tutkimukseen.

        Onko niitä tieteellisiä tutkimuksia? Tässä vaiheessa jo yksi esimerkki olisi hyvä.


    • Ttppii

      Naturalnewssit ja salaliittosekopääsivusto ovatkin oikein ”luotettavia” lähteitä.

    • Tiedonjanoinen

      Tulos on tähän mennessä siis se, että on erilaisia aatteellisia yhdistyksiä jne mutta ei yhtään ainotta tieteellistä tutkimusta.

      Tieteellisiä tutkimuksia julkaisevat sivuillaan yliopistot, laadukkaat tiedelehdet (Nature, New Scientist jne).

      Onko tämä tulkittava niin, että yhtä ainoaa oikeaa vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta joka osoittaisi (tai edes pitäisi todennäköisenä) GMO-kasvien terveyshaittoja ei ole olemassa? Onko GMO:n vastustus terveysväittämillä siis luokiteltavissa samaan kastiin rokotevastaisuuden tai homeopatian kanssa?

      Kertokaa edes yksi tieteellinen tutkimus, jossa terveyshaittoja on todettu tai perustellusti epäilty. Haluan varmuuden että niitä on.

    • Omaterveys

      MInä kuulin vakuuttavalta taholta että niitä on paljon mutta niitä ei julkaista koska se rikkoo ruokaekosysteemin? Koetas esim löytää tutkimus missä kerrotaan että Monsanto käyttää asemaansa väärin kehitysmaissa? Siinäs näet. Etsi tutkimus missä todetaan että homeopatia auttaa. Ei löydy, lääketeollisuus pakottaa salaamaan. Ihmiset kertovat ihan muuta, ovat saanet apua.

      En ole koskaan uskonut salaliittoihin mutta nyt kohta on pakko.

      • Tiedonjanoinen

        Yliopistot ovat itsenäisiä. Ne voivat itse päättää mitä itserahoittamistaan tutkimuksista julkaisevat ja pääsääntö on se, että kaikki on tutkimus on julkista.

        Tuollaiset "minä kuulin vakuuttavilta tahoilta" -aloitukset viittaavat urbaanilegendaan, minkä takana ei ole mitään.

        "Koetas esim löytää tutkimus missä kerrotaan että Monsanto käyttää asemaansa väärin kehitysmaissa?"

        Tämä on kaupallinen kysymys ja minua kiinnosti se, onko olemassa YHTÄKÄÄN tieteellistä tutkimusta joka osoittaisi, että GMO-ruokaan voisi liittyä terveysongelmia.

        Kuitenkin jos haluat varmistua onko tuollaisia tutkimuksia, niin Google Scholar-haulla "monsanto developing countries" löytyi 38.000 tutkimusta. Katso itse mitä kaikkea löytyy:
        https://scholar.google.fi/scholar?hl=fi&as_sdt=0,5&q=monsanto developing countries&btnG=

        "Etsi tutkimus missä todetaan että homeopatia auttaa."

        Homeopatiaa on tutkittu, vaikka sillä ei ole edes teoriassa mahdollista vaikutusmekanismia. Kliinisissä tutkimukssa homeopatialla ei ole ollut mitään vaikutusta vaivaan, johon sen pitäisi auttaa.

        Sinällään kuvaavaa, jos GMO:n väitetyt terveyshaitat rinnastetaan homeopatiaan. Se viittaa etta kummassakin on kyse samanlaisesta lähinnä uskonnolliseen lahkoon verrattavia piirteitä.


      • Tiedonjanoinen
        Tiedonjanoinen kirjoitti:

        Yliopistot ovat itsenäisiä. Ne voivat itse päättää mitä itserahoittamistaan tutkimuksista julkaisevat ja pääsääntö on se, että kaikki on tutkimus on julkista.

        Tuollaiset "minä kuulin vakuuttavilta tahoilta" -aloitukset viittaavat urbaanilegendaan, minkä takana ei ole mitään.

        "Koetas esim löytää tutkimus missä kerrotaan että Monsanto käyttää asemaansa väärin kehitysmaissa?"

        Tämä on kaupallinen kysymys ja minua kiinnosti se, onko olemassa YHTÄKÄÄN tieteellistä tutkimusta joka osoittaisi, että GMO-ruokaan voisi liittyä terveysongelmia.

        Kuitenkin jos haluat varmistua onko tuollaisia tutkimuksia, niin Google Scholar-haulla "monsanto developing countries" löytyi 38.000 tutkimusta. Katso itse mitä kaikkea löytyy:
        https://scholar.google.fi/scholar?hl=fi&as_sdt=0,5&q=monsanto developing countries&btnG=

        "Etsi tutkimus missä todetaan että homeopatia auttaa."

        Homeopatiaa on tutkittu, vaikka sillä ei ole edes teoriassa mahdollista vaikutusmekanismia. Kliinisissä tutkimukssa homeopatialla ei ole ollut mitään vaikutusta vaivaan, johon sen pitäisi auttaa.

        Sinällään kuvaavaa, jos GMO:n väitetyt terveyshaitat rinnastetaan homeopatiaan. Se viittaa etta kummassakin on kyse samanlaisesta lähinnä uskonnolliseen lahkoon verrattavia piirteitä.

        Tuo linkki ei näköjään kopioitunut oikein, mutta osaat varmasti käyttää Google Scholaria itsekkin.


      • Omaterveys

        Asiaa puhut, kiitos.


      • Anonyymi
        Tiedonjanoinen kirjoitti:

        Yliopistot ovat itsenäisiä. Ne voivat itse päättää mitä itserahoittamistaan tutkimuksista julkaisevat ja pääsääntö on se, että kaikki on tutkimus on julkista.

        Tuollaiset "minä kuulin vakuuttavilta tahoilta" -aloitukset viittaavat urbaanilegendaan, minkä takana ei ole mitään.

        "Koetas esim löytää tutkimus missä kerrotaan että Monsanto käyttää asemaansa väärin kehitysmaissa?"

        Tämä on kaupallinen kysymys ja minua kiinnosti se, onko olemassa YHTÄKÄÄN tieteellistä tutkimusta joka osoittaisi, että GMO-ruokaan voisi liittyä terveysongelmia.

        Kuitenkin jos haluat varmistua onko tuollaisia tutkimuksia, niin Google Scholar-haulla "monsanto developing countries" löytyi 38.000 tutkimusta. Katso itse mitä kaikkea löytyy:
        https://scholar.google.fi/scholar?hl=fi&as_sdt=0,5&q=monsanto developing countries&btnG=

        "Etsi tutkimus missä todetaan että homeopatia auttaa."

        Homeopatiaa on tutkittu, vaikka sillä ei ole edes teoriassa mahdollista vaikutusmekanismia. Kliinisissä tutkimukssa homeopatialla ei ole ollut mitään vaikutusta vaivaan, johon sen pitäisi auttaa.

        Sinällään kuvaavaa, jos GMO:n väitetyt terveyshaitat rinnastetaan homeopatiaan. Se viittaa etta kummassakin on kyse samanlaisesta lähinnä uskonnolliseen lahkoon verrattavia piirteitä.

        " onko olemassa YHTÄKÄÄN tieteellistä tutkimusta joka osoittaisi, että GMO-ruokaan voisi liittyä terveysongelmia. "

        Ihan naapurimaasta löytyy.
        Gm-soijalla koe-eläimet lisääntyivät huonommin.

        https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=53681


    • maissi

      GM maissi NK609 ei ole koostumukseltaan sisarlajikettaan vastaava. Perusteellisessa tutkimuksessa löytyi eroja 200 valkuaisyhdisteen osalta.

      Neljän riippumattoman tutkimuslaitoksen tekemä kansainvälinen yhteistutkimus osoittaa, että EU-hyväksynnän saanut GM-maissilajike NK603 ei ole substantiallisesti ekvivalentti eli koostumukseltaan sisarlajikettaan vastaava. Tämä vastaavuus on ollut yksi peruste lajikkeen hyväksymisessä markkinoille.
      Scientific Reports -tiedelehdessä joulukuussa 2016 julkaistu tutkimus osoittaa, että muutokset johtuvat geenisiirrosta ja niillä voi olla vaikutuksia ko maissia syövien eläinten ja ihmisten terveyteen.

      GM-lajikkeiden hyväksynnän perustana on maailmanlaajuisesti substantiaallisen ekvivalenssin malli, tarkoittaen, että gm-lajike on koostumukseltaan samanlainen kuin sen sisarlajike.
      Vuoden 2009 päätöksessä EFSA:n GMO-paneeli tuli siihen johtopäätelmään, että maissilajike NK609 on koostumukseltaan samanlainen kuin tavanomainen maissi, poikkeuksena vain se, että se sisältää valkuaisaineen, joka tekee sen kestäväksi rikkakasvien torjunta-aine glyfosaatille.

      Uusi tutkimus osoittaa, että EFSA:n johtopäätelmä on virheellinen ja että geenisiirtotekniikalla on ollut kauaskantoisia, ennalta-arvaamattomia vaikutuksia gm-maissilajike NK609 koostumukseen. Erot johtuvat geenisiirrosta.

      Tutkimuksessa löydettiin 117 proteiinia ja 91 pienempää aineenvaihduntayhdistettä, joiden esiintymisessä oli merkittäviä eroja gm-maissilajike NK609 ja vastaavan tavanomaisen lajikkeen välillä. Tutkimuslajikkeita viljeltiin vierekkäisillä koeruuduilla samoissa olosuhteissa. Näin erot kasvuolosuhteissa eivät selitä havaittuja eroja koostumuksessa.

      Tutkimuksen mukaan gm-lajike NK609:ssa esiintyi häiriöitä kasvin energian hyväksikäytössä ja oksidatiivista stressiä (reaktiivinen happi aiheuttaa vaurioita soluissa ja elimissä). Gm-lajikkeessa havaittiin olevan myös huolestuttavan suuressa määrin enemmän polyamineita.

      Gm-lajike NK609:ssa esiintyi polyamineista N-asetyyli-kadaveriniinia 2,9-, N-asetylputreskiinia 1,8-, putreskiinia 2,7- ja kadaveriinia 28-kertainen määrä sisarlajikkeeseen verrattuna.

      Gm-maissilajike NK609:sta löydettiin enemmän polyamineita kuten putreskiinia ja kadaveriinia.
      Nämä kaksi ainetta aiheuttavat pääosin mätänevät lihan pahan hajun.

      Vaikka muutamista polyamineista voi olla hyötyä tietyissä tilanteissa, niin toiset polyaminit kuten putreskiini ja kadaveriini, voivat tuottaa myrkyllisiä vaikutuksia eläimiin ja ihmisille. Esimerkiksi ne muuttavat histamiinin vaikutusta voimistaen allergisia reaktioita. Molemmat myös osallistuvat syöpää aiheuttavien aineiden kuten nitrosoamiinien tuotantoon yhdessä lihavalmisteissa olevien nitriittien kanssa.

      Nyt tutkitun lajikkeen on aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu lisäävät myrkyllisiä vaikutuksia rotissa, etenkin maksassa ja munuaisissa. (Seralinin kaksivuotinen tutkimus 2012).

      Ajankohtainen kysymys uuden tutkimuksen valossa on, voisiko kohonneet putreskiinin ja kadaveriinin pitoisuudet selittää näitä havaittuja terveysvaikutuksia? Tämän kysymyksen selvittäminen vaatii tarkkoja juuri tämän kysymyksen selvittämiseen soveltuvia lisätutkimuksia.

      Nyt julkaistun tutkimuksen valossa on selvää, että gm-lajike ja sen sisarlajike eivät ole koostumukseltaan samanlaisia ja että gm-lajikkeiden turvallisuutta tulisi tutkia paljon nykyistä perusteellisemmin.

      An integrated multi-omics analysis of the NK603 Roundup-tolerant GM maize reveals metabolism disturbances caused by the transformation process.
      Mesnage ym. Scientific Reports 6, Article number: 37855 (2016)
      http://www.nature.com/articles/srep37855

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1980
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1397
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1067
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      120
      968
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      787
    Aihe