Herkkuja maailmalta muistoksi ja herkutteluun

MatkaMUistoKokkausta

Millaisia herkkuja teille on jäänyt ulkomaan matkoilta mieleen?
Oletteko päässeet nauttimaan samoja herkkuja Suomessakin?
Ravintolassa herkutellen, kaupasta ostettuna vai omassa kotikeittiössä valmistaen?

Mietin itsekseni, mitä ovat ne pienet taikinanyytit nimeltään, joita syötiin paljonkin Viron matkojen yleistyttyä. Muistaako joku nimen ja kukaties ohjeenkin? -Täällä olisi muutama kiitollinen. Auttakaa!

43

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VirostaSaatuOn

      Veikkaan: Pelmenit

      Tässä yksi ohjekin:


      Taikinaksi
      3 dl vehnäjauhoja
      1 tl suolaa
      2 kananmunaa
      1 1⁄2 dl täysmaitoa

      Täyteeksi
      1 sipuli ja voita paistamiseen
      2 valkosipulia
      400 g jauhelihaa, riistaa, kanaa, nauta-possua tai
      suolaa, valkopippuria

      Lisäksi
      suolaa tai lihaliemikuutio

      Sekoita jauhot ja suola kulhossa, lisää munat ja maito. Sekoita ja vaivaa taikina, kaulitse se valmiiksi. Kääri kelmuun ja laita jääkaappiin odottamaan täytteen valmistumista.

      Ruskista silputtu sipuli voissa pannulla ja lisää murskattu valkosipuli. Sekoita kaikki täytteen ainekset kulhossa keskenään, mausta reilusti. Pyörittele jauhelihataikinasta pieniä lihapullia.

      Kauli pelmenitaikina jauhotetulla pöydällä mahdollisimman ohueksi levyksi, jaa kahteen osaan ja asettele kana-, kasvis tai lihapullat harvakseltaan toiselle puolikkaalle. Nosta toinen taikinalevy pullien päälle, ja pyöräytä muotti tai vaikkapa pieni juomalasi jauhoihin ja leikkaa taikina nyyteiksi ja painele taikinan reunat kiinni.

      Kiehauta suolalla tai lihaliemikuutiolla maustettu vesi isossa kattilassa. Nostele taikinanyytit kiehuvaan veteen. Keitä vähän aikaa, kunnes pelmenit pullahtavat pintaan. Valuta pelmeneitä sitten hetki siivilässä. Pyöräytä voisulassa pannulla ja tarjoile kuumina suolakurkkusuikaleiden ja smetanan kanssa.

      • Kummat ovat aiemmin keksineet ne, italialaiset, vai venäläiset? Italiassa niiden nimi on ravioli, ja ne ovat siellä todella herkullisia.

        Italian kiertomatkalla söin eräässä vuoristoravintolassa Toscanassa pastaa tryffelikastikkeen kera, se vei kielen mennessään.

        Italiassa ja Kreikassa saa maailman parasta ruokaa. Surullista, koska elän espanjalaisen keittiötaidon keskellä. Täällä parasta ehkä tapas-kulttuuri.


    • hyväksihavaittuja

      Lidlistä saa edullisesti Villen pelmeneitä pakasteena, hyvää ja edullista.

    • ö-Öö

      joo pelmeeneitä

      Yläällä oli jokin reseptikin. Noh, resepteissä aina koulukuntaeroja, mä tehnyt hyvin pelkistetyllä reseptillä: Kaks ohutta, pitsapohja-tyyppistä taikinaa. Jauhelihaan suolaa ja sitä nokareita taikinalle, päälle toinen taikina päälle. Sit pakkaseen ja jäätyneet pelmeenit keitetään. Tässä mun reseptissä idea on lisukkeissa ja mausteissa. Ehdottomasti etikkaa, pippuria, paprikajauhetta, mieluusti chiliä, oregano...sitten tomaatit, kurkkusiipaleet jne. Mieluusti ruokaryyppyä ja viintä. Simppelistä ruuasta saa aika hienonkin ruokajutun.

      Koulukintia muutenkin erilaisia, sellaisia neekerinpusun kokoisia ja sitten sellaisia pieniä- Mä tottunut pieniin. Mulla muuten erikoistyökalukin, pelmeenirauta. Sellainen alumiininen reikälevy. Siihen taikinalevy, reikien kohdalta se venyy ja kuoppiin täyte. Sittn toinen taikinalevy päälle ja kun kaulimella pukkelee, pelmeenit menee kasaan ja tippuvat raudan alle. Jauhoja pitää käyttää, sitten hommeli pelittää, Noita rautoja hankala löytää, met saatiin se entiseltä apulaiselta lahjaksi.

      Sellainen "tieto". Pelmeenit olleet kasakoitten perusmurkinaa. Kun net lähteneet sotimaan, tai reissuun, satulan alle jäätyneet pelmeenit sulamaan ja kun tappelukset tapeltu, pelmeenit syömäkelpoisia. Uskokoon, ken haluaa.

      Nykyisin suomesta saa hyvin pakastepelmeeneitä, eri merkkejä ja eri makuja, kaikissa ketjuissa myynnissä. Ei edes kalliita, koska raaka-aineet ei kalliita. Ite en ole viittinyt tehdä pelmeeneitä aikoihin, koska niitä saa helpolla kaupasta. mutta ei niitten tekeminen tosiaan ole rakettitiedettä, eikä mitenkään hankalaa muutenkaan.

      Loppuvinkki. Pelmeenikeitto. Yleensäkin pelmeenien keitinveteen kandee laitaa mausteita. Vaan asian voi ajatella keittonakin. Liemi, jossa sattumina peltsut. Mä enenpi tykkään kuitenkin ilman lientä.

      Iteasiassa, pelmeenit kyllä suunnalleen sama asia kuin tortellinit, tollasia taikinanyyttejä tehty vähän kaikkialla.
      Mutta juu vilkuile pakastealtaisiin, aika hyvin pelmeeneitä on myynnissä.

      =DW=

      • ö-Öö

        Kommentin otsikkoon

        Ainahan sitä reissussa mieluusti tsekkailee paikallisia murkinoita, ei lihapullat ja muussi kiinnosta. Aikanaan mulle uusjuttu oli viininlehtikääryleet ja tsatsiki. Tykästyin valtavasti. Noh, viininehtiä ei oikein saa suomesta, mutta tölkkikamana hyvin. Tsatsikiakin saa hyvin, mutta itsetehtynä paljon parempaa.

        Useesti, näissäkin se piirre, simppeliä kamaa, kansanruokaa, ei kallista ja tosi hyvää. Iteasiassa, ulkomailla en ikinä ole kepappia, tahi pitsaa kai syönyt sen kummemmin, niitä kun saanut iätajat suomessakin. Hampurilaista ei osaa ajatella mitenkään eksoottiseksi ja sushia saa nykyisin vähän kaikkialta suomessakin. Siinäkin suhteessa globalisaatio ok. Vaan, ihmiset kai ei useinkaan ole syöneet naurishaudukkaita, tahi pettuleipää...

        =DW=


    • huttu

      Noista pelmeeneistä tuli mieleen samantyyppiset eli momot. Momoja olen syönyt Katmandussa, Nepalissa. Ne ovat vissiin aika työläitä, koska Helsingissä nepalilaisesta ravintolasta niitä piti tilata etukäteen. Nyt en ole tarkistanut.
      DW mainitsi nuo viininlehtikääryleet, olikos ne dolmades tai dolmados. Yksinkertaisuudessaan kuin kualkiäryleet.
      Onkohan muuten ollut nälkäisyydellä osa tekijä, koska Italiassa ihan yksinkertainen pasta-annos on ollut ihan taivaallista herkkua.
      En nykyisin viitsi itse työläitä kokkailla. Jälkipolvessa löytyy parempia taitureita.

    • Atlannin-Lohta ja Valas-Nakkeja Norjassa.
      Lohi oma-pyytämä.
      Valas maistui melkeinpä paremmalta.
      Vaihteeksi kun oli.

      H.

    • Aikoinaan Venäjällä Pitkärannan kirkon seurakuntatiloissa porukallemme tarjottiin ruokaa.
      En tiedä sen nimeä, mutta siinä maistui kanaliemi, johon oli laitettu riisipuuroa, seassa uiskenteli tummia, peukalonpäänkokoisia makkaranpaloja.
      En jaksanut syödä kaikkea, en ole yrittänyt kotona samanlaista ruokaa tehdä.
      Enkä yritä.

    • pahsia

      Viime ulkomaanmatkasta jo sen verran aikaa, ettei parhaalla tahdollakaan muistu syömiset tai toki, vaan ei sillätavoin että haikailisi edeleen ja kun kuitenkin keittokirjoja helposti saatavilla joka lähtöön, tosin enempi sekin seikkailu mennyt lukemisen puolelle.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      Galapagos -saarella voisi saada kilpikonnanlientä
      mutta ääntäkää oikein GalAApagos muuten teille syötetään vanha satula

    • flegmaatti

      Kotiin kannettuna.
      Kaverini toi eilen 75v lahjukseksi minulle espanjalaisen ilmakuivatun kinkun vuoleskelutelineineen ja veitsineen.

      Olen joskus, nuorena ja reippaana, syönyt yksin vastaavan 7,5kg kinkun kahdessa viikossa.

      • Syntymäpäiväonnitteluni.
        Kahvin kera suosittelen Itävallan Keisari Frans Joosefin kakkua.


      • flegmaatti
        korpikirjailija kirjoitti:

        Syntymäpäiväonnitteluni.
        Kahvin kera suosittelen Itävallan Keisari Frans Joosefin kakkua.

        Kiitoksia! Miesmuisti sitten sain aina jouluksi Itävallasta sacherkakun mutta nyt vaimon hankkima tekele muistutti sitä kaukaisesti ainoastaan ulkonäöltään.

        Kaikki saamani lahjukset olivat käytännöllisiä ja liittyivät oraalisesti henkiin jäämiseen tai nautintoihin.


      • kippis-sulle
        flegmaatti kirjoitti:

        Kiitoksia! Miesmuisti sitten sain aina jouluksi Itävallasta sacherkakun mutta nyt vaimon hankkima tekele muistutti sitä kaukaisesti ainoastaan ulkonäöltään.

        Kaikki saamani lahjukset olivat käytännöllisiä ja liittyivät oraalisesti henkiin jäämiseen tai nautintoihin.

        Onnea! enää yksi neljännes sataseen!
        Ainoan syötävän sacher valmiskakun Suomessa tekee Fazer, tosin ei sekään tee oikeutta Itävallan vastaaville.


      • Bengalitikku
        kippis-sulle kirjoitti:

        Onnea! enää yksi neljännes sataseen!
        Ainoan syötävän sacher valmiskakun Suomessa tekee Fazer, tosin ei sekään tee oikeutta Itävallan vastaaville.

        Olen erimieltä. Kävin Sacher-kahvilassa Wienissä ja mielestäni Fazer tekee parempaa Sacheria. Mutta makuasiat ovat makuasioita.
        Virosta: Must-leipä ja Saarenmaan juusto.
        Venäjällä Terijoella Repinskajassa kaviaarit.
        Italiasta pasta ja Limoncello tai Mitrillo-likööri.
        Itävallasta puolikuiva valkkari.
        Tanskasta Kirsberry.
        Ruotsista glögi.
        Englannista Harrodsilta suklaa ja tee ja whiskyt terminaalista.
        Saksasta suklaa ja Rieslingit.
        Turkista pizza.

        Etc. Nyt tuli naminälkä.


      • näitämakuasioita
        Bengalitikku kirjoitti:

        Olen erimieltä. Kävin Sacher-kahvilassa Wienissä ja mielestäni Fazer tekee parempaa Sacheria. Mutta makuasiat ovat makuasioita.
        Virosta: Must-leipä ja Saarenmaan juusto.
        Venäjällä Terijoella Repinskajassa kaviaarit.
        Italiasta pasta ja Limoncello tai Mitrillo-likööri.
        Itävallasta puolikuiva valkkari.
        Tanskasta Kirsberry.
        Ruotsista glögi.
        Englannista Harrodsilta suklaa ja tee ja whiskyt terminaalista.
        Saksasta suklaa ja Rieslingit.
        Turkista pizza.

        Etc. Nyt tuli naminälkä.

        hyvinkin suomalaiseen makuun sopiva Fazer voi maistua kotoisamman makoisalta, mutta se, että sitä pitää paremman makuisena, ei kerro sitä maistuuko se oikealta alkuperiseltä sacherilta


      • Bengalitikku
        näitämakuasioita kirjoitti:

        hyvinkin suomalaiseen makuun sopiva Fazer voi maistua kotoisamman makoisalta, mutta se, että sitä pitää paremman makuisena, ei kerro sitä maistuuko se oikealta alkuperiseltä sacherilta

        Ei maistu alkuperäiseltä aivan ja F. on minun makuuni.


    • NamiNamiNam

      Nyt on ainakin pöydällä ras el hanout- maustetta, jos tekisi lapselle jotakin hyvää. Muuten vastaan: elämäni ensimmäinen KYPSÄ granaattiomena 35 vuotta sitten. Se oli hyvää.

    • Ihan-ok-muistot

      Turistiripuli.

      Ei voita suomalaista läskisoosia, mummon pullia ja perunamuusia, reikäleipää ja edamia, hapankorppuja, fatserin sinistä, mämmiä, hookoota, havaji paitaa, hellehattua, sandaaleita, vyölaukkua.......

      • tuulipukuIainen

        Ja salmiakkia ja lakua.....


      • Eipä-muistunut-heti
        tuulipukuIainen kirjoitti:

        Ja salmiakkia ja lakua.....

        Sinäpä sen täydensit, salmiakki ja lakupekka, matkaeväinä mainiot vaikka reissumiehen päälle voideltuina.


    • euroopanherkkuja

      Belgian vohvelit lisukkeineen
      ja
      Espanjan coquinas sekä ensalada de pimiento asado, cebolla y tomate
      ... ja nyt kun tulivat mieleeni niin tiedänkin mitä teen huomiseksi ruokaa :)

    • flegmaatti

      Jos ei Siperia, niin ainakin muutamat kokemukset ovat opettaneet suhtautumaan varoen ulkkareiden perinne- ja hieman muihinkin ruokiin.
      Espanjalaisten callosta olen yrittänyt kakistella pari kertaa.
      Pari, tunnistamattomaksi ja syökättömäksi jäänyttä kinkkimössöä on muistissa.
      Cap Verden paikallinen kansanherkku jäi kesken vastoin periaatteitani.
      Ei kansallisafkaa mutta vastenmielisiä olivat Luft Hansan Frankfurt - Helsinki välillä tarjoamat limapallerot.
      Polakkien lehmänpötsi- hapankaalisoppa oli varsin hyvää vaikka pötsiretaleet viestivät näöllään muuta.
      Yleensä syön mitä tahansa varsinkin jos olen maksanut sen itse.

      Olemme vuosittain reisussa muutaman kuukauden emmekä ole koskaan ottaneet Suomesta lähtiessämme mitään eväitä. Emme salmiakkia, juhlamokkaa, fasun sinistä, näkkileipää, emme mitään. Ainoa mitä alan kaipaamaan on tavallinen, rasvaton maito. Kirnupiimästäkin olen jo vierottunut.

      • ö-Öö

        Kokeile kokkelipiimää

        >Suomessakin myydään ainakin viro-kaupoissa. Aikanani tylästyin. Hapanta, viilintyyppistä kokkelia pakattuna lasipulloon. Kefiiriä saa kehnosti suomesta, Lidlissä näkynyt joskus. Aikanaan se kuului Valion tuotevilikoimiin. Noh, hapanta kurria.

        En juo maitoa, osa syy kai just rasvaton maito. Täysin tarpeeton keksintö mun mielestä. Täyskasvuisista elukoista kai ihminen ainoa, joka juo maitoa. Juustoja juu, kevytkermaa kahviin, voita.. tollasta kyllä. Tota maidon killittämistä, etenkin ruuan kanssa ihmettelen suuresti. Hö, maito pilaa ruuan, kuin ruuan maun, siis juomana.

        Mull ei ole jäänyt erikoisemmin ruokia syömättä, kaikkea pitää kokeilla. En tosin ole matkustellut aivan hirveästi. Yks tuli mieleen, hapansilakka. Tota, oisin varmaan synytkin, mutta tölkki unohtui kaappiin ja kun sen muistin, se oli pyöristynyt palloksi. En uskaltanut avata, siivoaminen tympeetä.

        =DW=


      • flegmaatti
        ö-Öö kirjoitti:

        Kokeile kokkelipiimää

        >Suomessakin myydään ainakin viro-kaupoissa. Aikanani tylästyin. Hapanta, viilintyyppistä kokkelia pakattuna lasipulloon. Kefiiriä saa kehnosti suomesta, Lidlissä näkynyt joskus. Aikanaan se kuului Valion tuotevilikoimiin. Noh, hapanta kurria.

        En juo maitoa, osa syy kai just rasvaton maito. Täysin tarpeeton keksintö mun mielestä. Täyskasvuisista elukoista kai ihminen ainoa, joka juo maitoa. Juustoja juu, kevytkermaa kahviin, voita.. tollasta kyllä. Tota maidon killittämistä, etenkin ruuan kanssa ihmettelen suuresti. Hö, maito pilaa ruuan, kuin ruuan maun, siis juomana.

        Mull ei ole jäänyt erikoisemmin ruokia syömättä, kaikkea pitää kokeilla. En tosin ole matkustellut aivan hirveästi. Yks tuli mieleen, hapansilakka. Tota, oisin varmaan synytkin, mutta tölkki unohtui kaappiin ja kun sen muistin, se oli pyöristynyt palloksi. En uskaltanut avata, siivoaminen tympeetä.

        =DW=

        Ainoa hapansilakkakokemukseni oli kun svedu kämppäkaverini avasi lavuaarissa kyseisen herkkupurkin. Vakuutti minut.
        Ikäloppuna ukkona yritän huolehtia ravintoni kokonaiskoostumuksesta ja osana sitä on rasvaron maito jota juon noin 1,5l/vrk. Paitsi, että pidän juomasta itsestään niin myös tölkin kupeen tuoteseloste valaa uskoa tuotteen soveltuvuuteen tarpeisiini.
        Kaiken muun hyödyllisen ja välttämättömän lisäksi se täyttää osan vuorokauden proteiinitarpeestani.
        Viimeisessä koostumusmittauksessa oli kehoni rasvaton massa 72,5kg ja siitä laskien 2g/painokilo on protskutarpeeni noin 140g - 150g/vrk.

        En ole nähnyt, että reisukohteissamme olisi kokkelipiimääkään.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Kokeile kokkelipiimää

        >Suomessakin myydään ainakin viro-kaupoissa. Aikanani tylästyin. Hapanta, viilintyyppistä kokkelia pakattuna lasipulloon. Kefiiriä saa kehnosti suomesta, Lidlissä näkynyt joskus. Aikanaan se kuului Valion tuotevilikoimiin. Noh, hapanta kurria.

        En juo maitoa, osa syy kai just rasvaton maito. Täysin tarpeeton keksintö mun mielestä. Täyskasvuisista elukoista kai ihminen ainoa, joka juo maitoa. Juustoja juu, kevytkermaa kahviin, voita.. tollasta kyllä. Tota maidon killittämistä, etenkin ruuan kanssa ihmettelen suuresti. Hö, maito pilaa ruuan, kuin ruuan maun, siis juomana.

        Mull ei ole jäänyt erikoisemmin ruokia syömättä, kaikkea pitää kokeilla. En tosin ole matkustellut aivan hirveästi. Yks tuli mieleen, hapansilakka. Tota, oisin varmaan synytkin, mutta tölkki unohtui kaappiin ja kun sen muistin, se oli pyöristynyt palloksi. En uskaltanut avata, siivoaminen tympeetä.

        =DW=

        Hapansilakkaa kiinnostaisi maistaa, jos vain uskaltaisin poksauttaa purkin täällä kotona. Tiedä vaikka tykästyisin.
        On niin harvat oven raot, että menee hajut rappukäytävään, enkä varmaan olisi oikein naapureitten suosiossa sen jälkeen. Rappukäytävän ikkunatkin kun vaihtoivat sellaiset, ettei niitä saa avattua voidakseen tuulettaa. Olisi silloin pitänyt, kun oli vielä noorrlantilaisia naapureita.
        Ehkä sitten, kun tekevät remontin talossa ja vaihtavat tiiviin oven.
        Vai pitäisikö mennä kauaksi metsään pitämään maistiaiset.

        Meillä äiti teki sitä kokkelipiimää silloin kun olin lapsi ja meillä separoitiin ja kirnuttiin vielä kotona. Sitä kävivät monet kyläläisetkin maitopäniköitten kanssa hakemassa.
        Se oli kirnupiimää, johon sitten ne kokkelit tehtiin uunin jälkilämmössä.


    • EnOleEnnenSyöny

      Mitä voisi tehdä hapankaalista?
      Miten?

      Sain isohkon purkillisen hapankaalia, enkä tiedä miten sitä voisi syödä. Miten siitä saisi hyvää ryokaa?

      • ö-Öö

        Suurta herkkua.

        Siis sellaisenaan tölkistä, lautasen reunalle. Ja ruuanlaitoksssakin. Hapankaali mielletään kommunistisen neuvostoliiton, tahi itäsaksan rehuksi, mitä syötetään rahvaalle. Todellisuudessa hieno hapatetuote. Oikein hyvää, ravitsekasta, on halpaakin. Ja helppoa tehdä itekkin, hapattaminen kai tunnetuinta just hapankaalista ja surstsrömmingistä. Kuitenkin, hyvin käytetty perinteinen ruuan säilmis menetelmä.

        Tee marskin pataa, mä tehnyt muutaman kerran.. Noh, kaalipataa, missä osansa tuorekaalin lisäksi hapankaalilla, aika isokin. Laitanpa reseptiä, on muuten tosi hyvää, ei pidä unohtaa prinssimakkaroita:

        https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/59203/Marskin Hapankaalipata/

        =DW=


      • Bratwurst und Sauerkraut


        H.


      • ö-Öö
        ö-Öö kirjoitti:

        Suurta herkkua.

        Siis sellaisenaan tölkistä, lautasen reunalle. Ja ruuanlaitoksssakin. Hapankaali mielletään kommunistisen neuvostoliiton, tahi itäsaksan rehuksi, mitä syötetään rahvaalle. Todellisuudessa hieno hapatetuote. Oikein hyvää, ravitsekasta, on halpaakin. Ja helppoa tehdä itekkin, hapattaminen kai tunnetuinta just hapankaalista ja surstsrömmingistä. Kuitenkin, hyvin käytetty perinteinen ruuan säilmis menetelmä.

        Tee marskin pataa, mä tehnyt muutaman kerran.. Noh, kaalipataa, missä osansa tuorekaalin lisäksi hapankaalilla, aika isokin. Laitanpa reseptiä, on muuten tosi hyvää, ei pidä unohtaa prinssimakkaroita:

        https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/59203/Marskin Hapankaalipata/

        =DW=

        Täh, copypeistaa, jos linkki ei suoraan toimi:

        https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/59203/Marskin Hapankaalipata/

        =DW=


      • PitäneeKokeillaKTS
        ö-Öö kirjoitti:

        Suurta herkkua.

        Siis sellaisenaan tölkistä, lautasen reunalle. Ja ruuanlaitoksssakin. Hapankaali mielletään kommunistisen neuvostoliiton, tahi itäsaksan rehuksi, mitä syötetään rahvaalle. Todellisuudessa hieno hapatetuote. Oikein hyvää, ravitsekasta, on halpaakin. Ja helppoa tehdä itekkin, hapattaminen kai tunnetuinta just hapankaalista ja surstsrömmingistä. Kuitenkin, hyvin käytetty perinteinen ruuan säilmis menetelmä.

        Tee marskin pataa, mä tehnyt muutaman kerran.. Noh, kaalipataa, missä osansa tuorekaalin lisäksi hapankaalilla, aika isokin. Laitanpa reseptiä, on muuten tosi hyvää, ei pidä unohtaa prinssimakkaroita:

        https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/59203/Marskin Hapankaalipata/

        =DW=

        Kiitos ohjeesta, pitää muokata ja kokeilla, kun en syö sikaa. Riittäisiköhän bratwurstipalat lisäkkeeksi?



      • Hapankaali on jo valmista ruokaa sellaisenaan.

        Just niinkuin =DW= kirjoitti, niin vaikka salatiksi lautasen reunaan. Jotkut laittavat siihen lisäksi porkkanaraastetta ja kuka mitäkin. Itse syön monesti välipalaksi/iltapalaksi sellaisenaan ja joskus näkärin päällä.
        Eiköhän siitä jotain ravintoa häviä, jos sitä alkaa keittelemään tai kypsentelemään?


      • syökanaa
        PitäneeKokeillaKTS kirjoitti:

        Kiitos ohjeesta, pitää muokata ja kokeilla, kun en syö sikaa. Riittäisiköhän bratwurstipalat lisäkkeeksi?

        bratwursti tehdään sianlihasta


      • Bengalitikku
        syökanaa kirjoitti:

        bratwursti tehdään sianlihasta

        Punakaali vslmiina Liiteristä on hyvä lisuke moneen.

        Unohdin Amsterdamin ohukaiset, missä oli hiuksenhienoja omenalohkoja siivutettuna kokonaisesta omenasta päällä tomusokeria ja vaniliajäätelöä. Nam. Olen yrittänyt matkia...


      • Bengalitikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Punakaali vslmiina Liiteristä on hyvä lisuke moneen.

        Unohdin Amsterdamin ohukaiset, missä oli hiuksenhienoja omenalohkoja siivutettuna kokonaisesta omenasta päällä tomusokeria ja vaniliajäätelöä. Nam. Olen yrittänyt matkia...

        Muistan ekat bratwurstini: jotenkin ne olivat tulleet Suomeen ja olivat jotakin. No kun sain ne jossain Krunikan in-kuppilassa lautasella eteeni, olin järkyttynyt: kaksi laihaa pitkää harmaata makkaraa. No, en hifistellyt. Myöhemmin pääsin makuun.
        Tölkeissä niitäkin on ollut ja suht.koht. ok.


    • Pitkästä aikaa piti hetken miettiä voinko kirjoittaa tämän.
      n.Puolen-päivän aikainen päivälliseni koostui kahdesta tähden-muotoisesta leivonnaisesta, jonka haarojen keskellä oli klöntti vihreätä kuulaa.
      Jälki-ruokanani oli 1 viipale (1 X 4) rakkaudella-suklaata.
      Sekä 5-sorminen viipale Jameson-Whiskeytä pisaralla vettä.
      Ostin aamulla 2 pll.
      Viskiä siis.

      H.

      • mimmimum-..mi

        Ai ..sinullakin sitten tällaista .. makeaa elämää-kausi meneillään....minä sorruin kauppareissulla laku-mix pussiin... paitsi se viski ei taida kovinkaan makealta maistua...siitä tuli mieleen että alkokin on joutunut kokoajan pidentämään aukioloja....nyt ensimmäistä kertaa aatona auki....kolme tuntia ....joulurauhan julistamiseen asti.


      • mimmimum-..mi kirjoitti:

        Ai ..sinullakin sitten tällaista .. makeaa elämää-kausi meneillään....minä sorruin kauppareissulla laku-mix pussiin... paitsi se viski ei taida kovinkaan makealta maistua...siitä tuli mieleen että alkokin on joutunut kokoajan pidentämään aukioloja....nyt ensimmäistä kertaa aatona auki....kolme tuntia ....joulurauhan julistamiseen asti.

        "mimmimum-..mi"

        Hän muistaa nyt että kohta koittaa se suuri päivä.
        Sen päivän jälkeen tulee vielä joku Joulukin.
        En siksi ottanut kuin tuon yhden.
        Kyllä se viski vaan tekee hyvää huulille.
        Jopa huulillakin.

        H.


      • mimmimum-..mi

        Irish coffee tuli mieleen....se on hyvää jos on käytetty myös fariinisokeria ripaus... minulla käyttämättömät irish coffee lasit ....kaksi kappaletta.. arabia lukee niissä....
        "oi jos oisit kultaseni sokerpalanen"


    • Mieleen on jäänyt Kroatian Pulassa 'paksujen' ravinteli. Toinen paksu ohjasi sisään, toinen paksu kokkasi.
      Rahat sai kuulemma takaisin, ellei maistunut. Kyllä maistui.

      • kiksi.kiksi

        Kroatia on noussut monen suosikiksi!


    • mimmimum-..mi

      Muistan kun parikymppisenä kävin Kreikassa ... aa kuinka kauan siitä on ... niin silloin ei vielä oltu niin kansainvälistytty ruokien suhteen....ihastuin feta juustoon...ja Moussaka maistui myös ..silloin eivät olleet täällä vielä tunnettuja.
      Italiasta muistan päällimmäisenä ne ihanat kypsät ohutkuoriset mehukkaat Nektariinit...ja miksei myös pastat..
      Kyproksella maistoin ensikertaa viininlehtikääryleitä ...nam..
      Espanjassa maistui Tapakset...ja sukulaiseni laittoi siellä ihania ruokia ...ja rannalla oli ruokaa piri-piri tai joku sellainen kalaruoka....ihanaa.
      Mutta kuten jo sanoinkin ...meiltäkin saa jo kaikkea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      252
      2127
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      82
      2016
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      97
      1730
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      114
      1542
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1171
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1160
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      113
      1008
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      64
      999
    9. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      983
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      906
    Aihe