Villisika - petoeläinkö..

Steyr

Onko Suomen luonnossa vapaana elävä villisika petoeläin?

8

1379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En tiedä miksi lie luokitellaan jo otus mutta kaikkien hampaissa se tuntuu olevan paitsi ei vihreiden. No he suojelevatkin usein vain ulkonäkö edellä eläimiä. Sika ei ole kaunis eikä ansaitse suojelua.
      Sikarutto pelko on käsittämätöntä. Tavallaan annettu syy hävittää uusi tulokas yhettömiin. Jos susi olisi tuomassa tänne jotain koiraruttoa niin ei varmana olisi pakko hävityskampanjoita.
      Ja jos kerran ruton tartuntaherkkyys on sitä luokkaa että jo auton renkaatkin pitäisi desifioida ajettaessa baltiassa niin totuus on se että taudin tuo sieltä silloin suomeen miljoonat muuttolinnut herkemmin kuin villisika itse.
      No meillä sikaa ainakin suojellaan ja ruokitaan. Ammutaan pari porsasta vuodessa mutta muutoin annamme kannan kasvaa.
      Kuvia tuli viimeyönäkin ruokinnalta.

      • Steyr

        Minun mielestäni karvainen villisika on aika hauskan näköinen elukka, kun se katsoa tapittaa ystävällisen ja uteliaan näköisesti pienillä silmillään valokuvaajaa. En ole luonnossa nähnyt ainuttakaan villisikaa, jotenka täytyy muodostaa kuva otuksesta vain pelkän valokuvan ja You Tuben elokuvatarjonnan perusteella.

        Sen sikaruttoepidemiapelkohysterian lietsomiseen taitaa tosiasiassa olla aivan muut syyt kuin mahdollinen sikarutto. Suurimpia vaikuttajia asiassa lienevät Suomen kesysikaa jalostavat suursikalatilalliset sekä lemmikkisikojen omistajat. Meinaan täällä Suomessa hyvin harva metsästää villisikaa. Ja kun kanta kasvaa vauhdilla, niin jokin tekosyyhän se täytyy asiaan tehdä, että metsästys saataisiin kasvamaan. Viimeisin villitys taitaa olla se, että metsästyslaki sallii lasertähtäimen ja valonvahvistimen käytön laillisesti villisian metsästyksessä, vaikka se ei muun riistan metsästyksessä ole aina sallittua.


      • Steyr kirjoitti:

        Minun mielestäni karvainen villisika on aika hauskan näköinen elukka, kun se katsoa tapittaa ystävällisen ja uteliaan näköisesti pienillä silmillään valokuvaajaa. En ole luonnossa nähnyt ainuttakaan villisikaa, jotenka täytyy muodostaa kuva otuksesta vain pelkän valokuvan ja You Tuben elokuvatarjonnan perusteella.

        Sen sikaruttoepidemiapelkohysterian lietsomiseen taitaa tosiasiassa olla aivan muut syyt kuin mahdollinen sikarutto. Suurimpia vaikuttajia asiassa lienevät Suomen kesysikaa jalostavat suursikalatilalliset sekä lemmikkisikojen omistajat. Meinaan täällä Suomessa hyvin harva metsästää villisikaa. Ja kun kanta kasvaa vauhdilla, niin jokin tekosyyhän se täytyy asiaan tehdä, että metsästys saataisiin kasvamaan. Viimeisin villitys taitaa olla se, että metsästyslaki sallii lasertähtäimen ja valonvahvistimen käytön laillisesti villisian metsästyksessä, vaikka se ei muun riistan metsästyksessä ole aina sallittua.

        On mielestäni edesvastuutonta sallia ns kaikki keinot jonkun tietyn lajin hävittämisen toivossa. Tuossa näkee hyvin että pimeänäkölaitteiden yms käyttökieltoa ei voida enää perustella sillä että se muodostaisi turvallisuusriskin muille luonnossaliikkujille.
        Jos jonkinlainen "viha" jotain eläinlajia kohtaan mahdollistaa perus metsästäjille parhaat mahdolliset yömetsästystaktiikat mielestäni sama pitää sitten sallia muidenkin riistaeläinten kohdalle. Moni hirvi, peura, kauris, kettu yms lajien kyttäyspyytäjä olisi mielissään kun valonvahvistimet mahdollistaisivat pyynnin läpi yön.
        Outoa tässä on sekin että itsestään maahamme levinnyt villisika saa kuin vieraspeto leiman samalla kun aikanaan kanadanhanhea, kanadanmajavaa, valkohäntäpeuraa, supikoiraa, minkkiä, piisamia yms on rajoitettu metsästämästä pyyntiluvilla tai erillisillä metsästysajoilla. Tämäkin jo kertoo sen että koko sika jupakassa ei ole kaikki ihan mielestäni edes päivänvaloa kestävää.
        Mitäs sitten kun baltiasta leviää sakaali itsestään tänne?


      • Anonyymi

        Syövätkö somalit villisikoja. Näin ongelma poistuis kun metsästäsivät villisikoja on muuten hyvänmakuista kelpais somaleillekin.


    • Vieraslaji

      Eikös hetki sitten tullut jokin vieraslaji-lista, jonka tarkoituksena on hävittää vieraslajit ja estää niiden leviäminen. Ko. listalle kuuluu kasveja, eläimiä ja jopa täplärapukin.

      • Kyllä ja villisian ei pitäisi kuulua koko listalle. Sika on levittäytynyt omin jaloin kaakosta suomeen joten se on tulokas laji jota nyky ilmasto suosii. Vieraslajiksi se halutaan ruttoepäilyn takia jolloin on alkanut selittelyt että siat ovat vain tarhakarkulaisia.
        Jos tällä perusteella aletaan poistamaan vieraslajeja niin sitten alkaakin kova räiskiminen meinaan monet pikkulinnut, hyönteiset yms ovat levittäytyneet tänne nimenomaan ilmaston niin salliessa. Samalle listalle kuuluu näinollen myös valkoselkätikka. Mitä veikkaatte alkaako valkoselkätikan poistokamppanjat lisääntymään?

        Vieraslajeja ovat puutarhoista levinneet kasvit muunmuassa lupiini ja jättiukonputki monia mainitsematta.
        Samoin amerikoista tuodut täpläravut jotka syrjäyttäneet jokiravut moninpaikoin, kanadanmajava, joka taas vienyt tilaa euroopanmajavalta, minkki joka ehkä syrjäytti vesikon jne.
        Valkohäntäpeurakin mutta sehän ei ole syrjäyttänyt yhtään lajia. Aiheuttaa toki onnettomuuksia ja syö viljelmiä mutta taloudellisesti merkittävänä lajina sitä ei koskaan tulla hävittämään. Vaikka valkohäntä vapautettaisiin kuten toivoisin pyyntiluvista sitä ei ikinä saada niin loppuun että se häviäisi.
        Ei villisikakaan syrjäytä yhtään lajia ja sillä enempi oikeutta on täällä tallustella kun on tänne omin jaloin tullut. Onneksi sikakanta on niin paljon kasvanut, on tehokas lisääntyjä ja vaikea metsästettävä että ei sitä pois enää saada.
        Tervetuloa uusi riistalaji maahamme Villisika!


      • Steyr

        Listalle olisi syytä lisätä myös koirasusi, joka sekin on kansallinen vieraslaji. Ja kun jotkut laista piittaamattomat koira-alan kasvattajat ovat ryhtyneet aivan vasiten kasvattamaan koirasusia kenneleissään, niin montako lienevät päästäneet Suomen luontoon. Luin meinaan tässä aamutuimaan uutisen tamperelaisesta naisesta, jolla oli ollut kennelissään piilossa kolme aitoa sutta, jotka oli vangittu koirasusien siittämistä varten. Kun asia paljastui, aidot sudet ja koirasudet oli lopetettu viranomaisten toimesta.
        Monikohan muu kenneli on syyllistynyt samaan venkkulanpeliin. Tuollainen susien suojelubuumihan menee aivan naurettavuuksiin tuollaisilla toimilla. Ja eikö suomalaisille riitä, että jotkut venäläiset ovat kasvattaneet koirasusia rajanpinnassa. Eräskin ruski kertoi, että on laskenut 60 kasvattamaansa koirasutta luontoon.


      • Anonyymi00005
        Steyr kirjoitti:

        Listalle olisi syytä lisätä myös koirasusi, joka sekin on kansallinen vieraslaji. Ja kun jotkut laista piittaamattomat koira-alan kasvattajat ovat ryhtyneet aivan vasiten kasvattamaan koirasusia kenneleissään, niin montako lienevät päästäneet Suomen luontoon. Luin meinaan tässä aamutuimaan uutisen tamperelaisesta naisesta, jolla oli ollut kennelissään piilossa kolme aitoa sutta, jotka oli vangittu koirasusien siittämistä varten. Kun asia paljastui, aidot sudet ja koirasudet oli lopetettu viranomaisten toimesta.
        Monikohan muu kenneli on syyllistynyt samaan venkkulanpeliin. Tuollainen susien suojelubuumihan menee aivan naurettavuuksiin tuollaisilla toimilla. Ja eikö suomalaisille riitä, että jotkut venäläiset ovat kasvattaneet koirasusia rajanpinnassa. Eräskin ruski kertoi, että on laskenut 60 kasvattamaansa koirasutta luontoon.

        Metsästästäjä on vapaana oleva sika.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe