Olen etsinyt ohjelmaa millä voisin kääntää vanhat mustavalkoiset negatiivit positiivisiksi, latasin jonkun suomenkielisen kuvankäsittelyohjelman ( GIMP ) sinä pitäisi olla myös tämä käännös mahdollisuus, mutta en ole sitä sieltä löytänyt, olen jo vanha ukko, ja tämä nykyinen tekniikka on minulle aika hebreaa, englainnin kieli ei hallinnassa, heh,, meinaa mennä hermo :) löytyisikö muuta yksinkertaista kuvankäsittelyohjelmaa millä nämä negat voisi kääntää ? en tarvitse muuta kuvan käsittelyä,,
Filmikuvaus, negatiivita positiiviseksi
7
538
Vastaukset
- Kokkeile
Oletan että sinulla on negojen skannaukseen sopiva skanneri. Yleensä niiden mukana tulee joku perusohjelma jolla asia hoituu. Lue vaikka ensin sen laitteen ohjeet. Yleensä jotakin asetusta joutuu vähän säätämään esim tummuus ja kontrasti. Joskus pitää säätää enempi kuvankäsittelyohjelmalla.
Hyvällä tuurilla paikallisessa kirjastossa on skannaus mahdollisuus jolloin saat tarvittaessa opastusta miten homma toimii. Tai paikallinen kansanopisto pitää jotain kursseja aiheesta. - Hermoraunio
Otan digikameralla negoista kuvan jatallennan tietokoneelle negatiivin, sieltä se pitäisi saada käännettyä positiiviseksi, minä tiedän että näin. tehdään jollain kuvankäsittelyohjelmalla
- OnnistuuKyllä
"Otan digikameralla negoista kuvan jatallennan tietokoneelle negatiivin, sieltä se pitäisi saada käännettyä positiiviseksi, minä tiedän että näin. tehdään jollain kuvankäsittelyohjelmalla"
Esimerkiksi mainittu IrfanView tekee tuon tempun kyllä. Ja saa sillä sitten muutakin tehdyksi, säädellyksi kontrastia, värejä yms.
Mutta tuo ihan alkuvaihe vähän mietityttää. Kannattaisiko ehkä satsata skanneriin, jolla saa skannatuksi negatiiveja. Itsellä on selllainen ja vähän tuntuisi siltä ettei digikameralla helpolla pääse saman tasoiseen tulokseen. Voi olla että hyvällä kameralla, järjestämällä valaistuksen ja tarkennuksen kunnolla, voi tulla hyvääkin jälkeä mutta on se kyllä helpompaa skannerilla.
- VanhaKonkari
Jos sattumalta teet hommia jollakin wintoosalla, niin vanha, kunnon Irfan View tekee sinulle tuon tempun salamannopeasti.
- fjsdkjhjgdfh
Helppoa Gimpilläkin.
Valitse menusta Colors (värit) ja alivalikosta INVERT (käännä).
Siinä se. Isoille kuvamäärille ImageMagick voi olla hyvä. Löytyy valmis NEGATIVE2POSITIVE scripti.
Esim negative2positive nega.png positiivi.png.
ImageMagick on komentoriviohjelma joka vaatii hieman opiskelua. Kuvien kääntö tapahtuu negate optiolla. negate mustavalkoisille ja -negate värillisille.
Itse olen tuolla pistänyt vesileiman, pienennyksen, terävöinnin ym kerralla n. 1000 kuvaan.
Yksi tapa lainata Nikon D850, Se osaa kääntää negatiivin jo kuvatessa. Kamera & makro nopea tapa negatiivien digitoimiseen. Nikkor 60 mm makro tuohon paras. Siihen saa lisälaitteen nokalle joka laadukas.- Irrrrfan
Vanha, kunnon Irfan View tekee kaiken tuon saman, ja vieläpä sallamannopeasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä722419Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2561429- 841259
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3871232Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3481176