Kertokaapa aloittelijalle mikä olisi kelpo kuvankäsittelyohjelma ja ilmainen vielä.
Phoscape löytyi hakemalla,kokemuksia tästä.
Mikä kelpo ja ilmainen kuvankäsittelyohjelma?
25
205
Vastaukset
- GIMP-hyvä-ilmainen
Photoscape? Hyödytön lelu.
http://www.photoscape.org/ps/main/screenshot.php
GIMP on hyvä ja ilmainen. Ellei kelpaa, ei sinusta kuvaajaksi ole. - Turbo-Urpo1
Kyllä Photoscape? Hyödytön lelu.
GIMP on hyvä ja ilmainen kun kuvia pitää muokata, ja RawTherapee silloin avuksi kun haluaa säädellä kontrastia, värejä ja meta (exif) tietoja, kuvien katseluun ja pika virityksiin Pix.- kuvaajaksiko
Pystyykö myös suoristamaan ja muuttamaan kokoa simppelisti?
- Turbo-Urpo1
kuvaajaksiko kirjoitti:
Kyllä GIMP siihen pystyy. Löytyy varmaan valmiita animaatioita tai videoita linssivääristymän korjaukseen ja eikä tuossa nyt kovin pitkään menä vaikka yhden lisää tekis.
- Turbo-Urpo1
Turbo-Urpo1 kirjoitti:
Kyllä GIMP siihen pystyy. Löytyy varmaan valmiita animaatioita tai videoita linssivääristymän korjaukseen ja eikä tuossa nyt kovin pitkään menä vaikka yhden lisää tekis.
Oli niin hyvä ohje että oli linkitettävä mukaan: https://docs.gimp.org/fi/gimp-filter-lens-distortion.html
- lajskjfsf
Rawhterpee on parempi RAW työskentelyssä, kuin Gimp, mutta muuten se on turha.
Olen käyttäny molempia ja tykkään, että Jpg:ssä on Gimp parempi ja siinä on myös efekti plugeja mukana, mutta Rawtherapee on parempi RAW konvertteri, jos sitä tarvitsee.
Kuvankäsittelyohjelmia on pilvin pimein, myös ilmaisia riippuen, mitä ominaisuuksia tarvitsee.
Monet pasunoi kaupallista Photoshoppia, mutta kun se maksoi kameran hinna, eikä sitä saa enää kuin kuukausimaksulla ei tilapaäisen käyttäjän kannata siihen sortua. Siinä tapauksessa on Elements hyvä vaihtoehto. - voi_korjata
kuvaajaksiko kirjoitti:
GIMPillä voi korjata perspektiivivääristymiä.
- meetöihin
Mee töihin ja osta Photoshop niin ei tarvi pelleillä.
- kuvaajaksiko
En viitsi. Kiva elää kaikilla "tuilla" mitä yhteiskunta kustantaa. Miksi väsyttää itsensä töissä? voi harrastaa kaikkea kivaa.
- maalaa.millä.maalaat
Riippuu vähän mitä pitää käsitellä. Tallaajalle riittää paint.net. Se on kuin Photoshopin "kevytversio".
Siirrän kännykkäkuvia pöytäkoneelle ja ne ovat kooltaan isoja. Voiko Gimp´ illä pienentää useita kuvia samanaikaisesti?
- oikeaohjelma
Voi mutta menee pikselit väärinpäin koska on harrastelijoitten kyhäelmä. Osta siis Photoshop.
- kuka.niitä.katsoo
oikeaohjelma kirjoitti:
Voi mutta menee pikselit väärinpäin koska on harrastelijoitten kyhäelmä. Osta siis Photoshop.
Kuvien pilaaminen onkin kehittävä harrastus.
- Turbo-Urpo1
Silloin kun kohdistetaan sama toimenpide isoon joukkoon kuvia, paras työkalu siihen on
Imagemagick. Linux jakeluissa se on osa järjestelmää, mutta asentamalla sen saa kaikkiin muihin järjestelmiin. Tämä työkalu on ehdottomasti oltava jokaisella, siksipä se on joka ikisessä Linux jakelussa oletuksena käytettävissä.
Kaikki kansion sisältämät *.PNG kuvat pienennetään puoleen koostaan.
mogrify -resize 50% *.png - Pienex
Suuren kuvamäärän pienentämieen on paljon ilmaisohjelmia; etsi "image resizer"
- windowsissa
Windowsissa tuollaisen voi tehdä ainakin, ja ehkä helpoiten, IrfanView ohjelmalla. Siinä on sellainen toiminta kuin batch operations, monenlaista kuvanmuokkausta mahdollista tehdä koko kansion kuville.
IrfanView on muutenkin kevyt ja pieni ohjelma, kätevä apuri jos ei tarvitse tasoja kuvankäsittelyssä. - drtytryrty
Kyseistä ohjelmaa olen käyttänyt varmaan kymmenen vuotta. Erittäin hyvä käyttötarkoitukseensa.
- tarvi-ohjelmia
Nykyiset digikamerat osaavat korjata linssivääristymät lennosta ennen muistikortille tallennusta.
- Turbo-Urpo1
Kun täältä S24 sivuilta lukee noita (ei ole sitä ja ei ole tätä) kirjoituksia, saa mielikuvan että kuvien käsittely ohjelmat vaikuttavat käyttöjärjestelmän valintaan. Mielestäni asiaa ei tarvitse edes huomioida, voi valita minkä järjestelmän haluaa, ja varmasti siihen löytyy hyviä kuvankäsittely ohjelmia ihan sen minkä tarvitaan.
- hyväohjelma
Rawtherapee: https://rawtherapee.com/
Parempaa ilmaista ei ole tehtykään. Tuolla hoituu kaikki perushommat. - Kuvaajaksiko
Mikä mättää kun lataus ei onnistu tuohon GIMB -ohjelmaan
- mitä-ladataan
Mitä siihen pitäisi ladata?
- kuvaajaksiko
Siis yritän ladata tuota itse ohjelmaa.
- oikeaosoite
kuvaajaksiko kirjoitti:
Siis yritän ladata tuota itse ohjelmaa.
Tuolta lataa https://www.gimp.org/downloads/
Ubuntuun asentuu sovellusvalikoimasta. - kuvaajaksiko
Onko suomenkielistä ohjetta missä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857465- 965404
- 2584612
- 444505
- 623257
- 492695
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222358- 492333
Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292332- 412184