asun kerrostalossa toisessa kerroksessa ja harrastan viulunsoittoa. En koskaan soita päivällä ennen 13.00 ja illalla jälkeen 20.00 vaan sillä välillä (yhteensä n. puolitoista tuntia päivässä) ja silti yläkerran naapurini, joka kerta kun alan soittamaan, laittaa bassot täysille ja tömistelee sen minkä kerkiää. Ilmeisesti hän ei pidä klassisesta musiikista, mutta minulla ei ole muutakaan paikkaa missä harjoittelisin ja olen musiikin opiskelia ja harjoitella täytyy. Olen jutellut naapurilleni ja kysynyt miksi hän reagoi näin, mutta selvää vastausta en saa, mutinaa vain....Olen aika epätoivoinen naapurini kanssa, että mitä hänen suhteen pitäisi tehdä! Mitä mieltä te olette musiikin soittamisesta kerrostalossa, eikö musiikin opiskelialla ole oikeus harjoitella?
viulunsoitto ja naapuri
89
8342
Vastaukset
- def
Kyllä sulla on oikeus harjoitella päivä-aikaan. Vedä nokkiin sitä naapuria!
- dddddd
ei pidä paikkaansa jopa päiväsaikaan tapahtuva meteli on kielletty talonyhtiön järjestyssäännöissä
- Hah !
dddddd kirjoitti:
ei pidä paikkaansa jopa päiväsaikaan tapahtuva meteli on kielletty talonyhtiön järjestyssäännöissä
Meteli ja musiikki ovat kaksi eri asiaa, pöljä.
- nim
..mukavaa kuunneltavaa se ei ole.. Itselläkin varmaan katkeais muutama pinna ja vieteri päästä kuunnellessa viulun vingutusta.. :)
- muuttoko edessä?
dhahaa... :D niinhän se on, ettei kaikki tykkää, mut omasta mielestäni en vinguta viulua, vaan soitan ihan nätisti ja puhtaasti ;):)
- hankkia
Oikein paljon äänieristeitä johonkin huoneeseen ja harjoitella siellä..
- asiassa
tästä on vastaavasta omituinen oikeuden päätös olemassa muutaman vuoden takaa, toinen naapuri soitti pianoa tuntikausia päivässä, toinen naapuri, eläkeläinen, kyllästyi jatkuvaan pimputukseen ja alkoi huudattaa stereoita aina pianonpimputuksen alettua, homma meni oikeuteen ja streonsoittaja sai sakkoja maksettavaksi, asiasta uutisoitiin silloin joissakin lehdissäkin. Pidin päätöstä hieman outona, joten juttu jäi mieleen.
- muuttoko edessä?
ihan mielenkiintoista tietää :)
- asiassa
muuttoko edessä? kirjoitti:
ihan mielenkiintoista tietää :)
tästä oli jotain keskustelua telkussakin, YLE:n kanavalla, oikeusoppineet selitteli pianonsoiton sallimisen puolesta, harmi vaan, että tämä varhaisiän dementia;) pukkaa päälle, ei muista ohjelmaa nimeltä, saattaa juttua löytyä hakukoneella, mutta voi olla iso urakka.
Mutta muuta, itsellä tosiaan oli käyrätorvensoittaja naapurissa ja vuorohommissa kun olen, jouduin välillä nukkumaan autossa erään oppilaitoksen parkkipaikalla...siellä oli huomattavasti hiljaisempaa kuin asunnossa. - ode
asiassa kirjoitti:
tästä oli jotain keskustelua telkussakin, YLE:n kanavalla, oikeusoppineet selitteli pianonsoiton sallimisen puolesta, harmi vaan, että tämä varhaisiän dementia;) pukkaa päälle, ei muista ohjelmaa nimeltä, saattaa juttua löytyä hakukoneella, mutta voi olla iso urakka.
Mutta muuta, itsellä tosiaan oli käyrätorvensoittaja naapurissa ja vuorohommissa kun olen, jouduin välillä nukkumaan autossa erään oppilaitoksen parkkipaikalla...siellä oli huomattavasti hiljaisempaa kuin asunnossa.Minäkin muistan jutun. Muistan jopa perustelut sille että stereonsoittaja sai tuomion: hän häiritsi tahallaan, siis huudatti stereioita häirintämielessä, pianisti sen sijaan ei soittanut kiusatakseen. Yksi kriteereistä, joiden perustella metelin aiheuttaminen tulkitaan häirinnäksi, on juuri se, onko se tarkoitukselista ja tahallista häirintää. Etsipä netistä se juttu, täytyy sen jostain löytyä, tulosta ja anna naapurillesi.
- toi
ode kirjoitti:
Minäkin muistan jutun. Muistan jopa perustelut sille että stereonsoittaja sai tuomion: hän häiritsi tahallaan, siis huudatti stereioita häirintämielessä, pianisti sen sijaan ei soittanut kiusatakseen. Yksi kriteereistä, joiden perustella metelin aiheuttaminen tulkitaan häirinnäksi, on juuri se, onko se tarkoitukselista ja tahallista häirintää. Etsipä netistä se juttu, täytyy sen jostain löytyä, tulosta ja anna naapurillesi.
ohjelma, siinä oli joku vaaleetukkanen laamanni selittämässä, joku Teuri H???? (se prkl rementia)...
- ygg8
asiassa kirjoitti:
Mutta muuta, itsellä tosiaan oli käyrätorvensoittaja naapurissa ja vuorohommissa kun olen, jouduin välillä nukkumaan autossa erään oppilaitoksen parkkipaikalla...siellä oli huomattavasti hiljaisempaa kuin asunnossa.ko. aiheesta uutiset tämän palstan takasivuilta...
- Soittelia
Mielestäni musiikinopiskelija saa soittaa talossaan musiikkia. Huutaahan ne lapset ja aikuisetkin ja ääntä maailmaan mahtuu sopivina kellon aikoina.
- sun
pitää selittää vuorotyöläisille >>ääntä maailmaan mahtuu sopivina kellon aikoina.>> Se sopiva kellonaika?
- Prkl !
sun kirjoitti:
pitää selittää vuorotyöläisille >>ääntä maailmaan mahtuu sopivina kellon aikoina.>> Se sopiva kellonaika?
Hanki korvatulpat ja silmälaput jos / kun on pakko nukkua silloin kun toisten on pakko elää.
- -tulpat
Prkl ! kirjoitti:
Hanki korvatulpat ja silmälaput jos / kun on pakko nukkua silloin kun toisten on pakko elää.
Sellaiset mitään auta. >silloin kun toisten on pakko elää> Elänhän minäkin, mutta en vain suostu häiritsemään naapureitani, se ei ole elämisen eikä asumisen tarkoitus.
- Asenteesta kiiii
-tulpat kirjoitti:
Sellaiset mitään auta. >silloin kun toisten on pakko elää> Elänhän minäkin, mutta en vain suostu häiritsemään naapureitani, se ei ole elämisen eikä asumisen tarkoitus.
Kyllä kunnolliset hyvälaatuiset auttavat. Jos naapurillasi on panta kireällä, niin kyllä sinä häiritset - ihan vain olemassaolollasi.
- huiluilija
Joo-meidän taloon muutti pariskunta ja huilu.
Se ääni kaikuu läpi seinien,rappuun ja vaikka se soittajan mielestä olisi kuinka kaunista,meitä se ainakin häiritsee.Itse sairastelen,pitäisi yrittää levätä,nukkua jne.-ei voi,kun musiikki tunkeutuu jokapaikkaan.Tää on kauheeta!!- Wikaa-wikaa-wikaa
Olisikohan isoin vika "kauheudessa" omissa vinksahtaneissa asenteissa ? Jos musa on kaunista, miten se voi olla kauheeta ?
- asdfghjkjhgcfv
Wikaa-wikaa-wikaa kirjoitti:
Olisikohan isoin vika "kauheudessa" omissa vinksahtaneissa asenteissa ? Jos musa on kaunista, miten se voi olla kauheeta ?
Ei se betoniseinän tai -lattian läpi kuulosta yhtään kauniimmalta kuin juoppohullun jatkuva huuto. Pihalle vaan asennevammaiset häiriköt.
- gee
Niin, eihän tuo soitantasi määrä tietysti äkkiseltään pahalta kuulosta, mutta kyllä ymmärrän myös nurisijaa. Itselläni on naapurina sellisti. Hänen soitantansa kuuluu läpi miltei yhtä hyvin kuin jos hän soittaisi täällä minun asunnossani. Nuo klassiset instrumentithan kehitettiin aikana ennen äänenvahvistimia ja sähköä. Niiden piti soida komeasti hovien suurissa saleissa. Hyvin onnistuivat soittimien kehittäjät; vehkeiden äänihän on aivan erityisen läpitunkeva.
Vaikka naapurini soittaa periaatteessa hyvin, ei soiton kuuntelu ole nautinto. Näin siitäkin huolimatta, että olen itse suuri musiikin ystävä ja kuuntelen myös paljon klassista. Sellonsoitto voisi olla nautinto, jos olisin itse päättänyt, että nytpä haluan kuunnella sellomusiikkia. Musiikkityylin ja kuunteluajankohdan valinta ei vain mitenkään ole minun vallassani, ja se tässä riivaakin eniten.
Olen jutellut naapurin kanssa asiasta ja kertonut omasta työrytmistäni. Olen sanonut, että minun puolestani hän voi soittaa niin paljon kuin lystää kun olen töissä. Juttelun jälkeen hän on vähentänyt tosi paljon soittamista, mutta soittaa silti edelleen usein sellaisina aikoina jolloin olen itsekin kotona. Kyllä pitkän päivätyön jälkeen korpeaa, kun päivän hälystä kömpii väsyneenä omaan kotiin ja naapurissa alkavat äänekkäät soittoharjoitukset!
Kuten sanottu, oma naapurini soittaa ainakin minun kuulteni nykyään niin harvoin (ehkä kerran viikossa), etten jaksa pillastua. Sinulle neuvoisin, että voisit yrittää naapurisi kanssa sopia jonkun tietyn kellonajan (noin suurin piirtein, vaikka tunnin tarkkuudella), jolloin harjoittelet. Naapurin harmia vähentää oleellisti, jos hän tietää, milloin harjoittelun ääniä on odotettavissa. Tai voit yksinkertaisesti alkaa harjoitella aina suurin piirtein samaan aikaan. Uskon että naapurisi aikaa myöten huomaa että harjoitteluaikasi on vakiintunut ja rauhoittuu jo siitä.
Toinen mahdollisuus on tuo jonkun täällä jo väläyttämä äänieristetty huone. Sellaisen rakentamiseen olen nähnyt ohjeita netissä. Sen rakentaminen ei ole mikään ihan pikkujuttu, eikä sitä varmaan mihinkään vuokrakämppään viitsi tehdä. Mutta jos jo nyt tai joskus tulevaisuudessa asut omassa asunnossa kerrostalossa, tuota vaihtoehtoa voisi tutkia.
Yksi mahdollisuus voisi myös olla, että kyselisit vaikka isännöitsijältä, onko yhtiöllä mitään yhteistä tilaa, jossa voisit harjoitella. Joissakin yhtiöissä on esim. kerhohuoneita. Eikö jossain saunassakin voisi soittaa silloin kun siellä ei saunota;-)?
Varmaan kannattaa olla yhteistyöhaluinen ja keskusteluhakuinen. Olet toiminut ihan oikein kun olet yrittänyt jutella naapurisi kanssa. Se että vastaus on ollut vain epämääräistä muminaa voi johtua vain siitä, että kaikki eivät ole yhtä hyviä neuvottelijoita ja keskustelijoita. Naapuriasi pännii, mutta hän ei osaa oikein rakentavasti pukea harmistustaan sanoiksi. Juuri siksi voisi olla hyvä, että ehdotat itse ihan konkreettisia asioita (kuten esim. tuota tiettyä, suht täsmällistä soittoaikaa, johon naapurisi osaisi aina varautua).
Toivotan onnea musiikkiurallesi ja hyviä harjoittelumahdollisuuksia!- muuttoko edessä?
Sulta tuli paljon hyviä vinkkejä omasta kokemuksestasi ja kirjoittamasi oli mukavaa luettavaa :) Pari kertaa olen naapurini kanssa jutellut (vastaukset olivat kylläkin vähäsanaisia), mutta pitää varmaan vielä yrittää jutella tästä harjoitteluajasta. Kerran naapurini sanoi minulle, että "harjoittelisit silloin kun minä olen töissä!", mutta aika vaikeaa se on, koska tulen suunnilleen samoihin aikoihin koulusta, kun hän tulee töistä. :P
Äänieristetty huone olisi kyllä aivan mahtava juttu! mutta opiskelukämppään en kovin hintavia muutoksia pysty tekemään, mutta ehkä sitten joskus.. :)) Tuo saunassa soittaminen kuulostaa aika hassulta, mutta ehkä ihan mahdollinen ajatus. Pitääpä kokeilla, jos vaikka saunassa olisi parempi akustiikka ja viuluni soisi vieläkin paremmin! :D:D
- antiflag
hmm. mikset hanki semmosta metalli laitetta jolla sen viulun saa hiljasemmaksi? en ole itse mikään viulunsoittaja mutta olen kuullut että semmosiakin olisi olemassa.
- Minna
" Olen jutellut naapurilleni ja kysynyt miksi hän reagoi näin, mutta selvää vastausta en saa, mutinaa vain....Olen aika epätoivoinen naapurini kanssa, että mitä hänen suhteen pitäisi tehdä! Mitä mieltä te olette musiikin soittamisesta kerrostalossa, eikö musiikin opiskelialla ole oikeus harjoitella? "
No eiköhän tuo ole aika selvästi pääteltävissä, miksi hän reagoi niin. Musiikin opiskelijalla on oikeus harjoitella, mutta ei kerrostalossa muita häiriten. Kuinka ihmeessä te musiikkerit edes kuvittelette, että muiden ihmisten pitäisi vaan kiltisti hyväksyä teidän terrorisointianne? Minusta on melkoisen röyhkeää ja ylimielistä olettaa, että muut saavat kiltisti joutua kuuntelemaan musiikkia silloinkin, kun se ei heille sovi. Olette tosiaankin itsekkäitä.
Hankkikaa harjoittelukämppä tai harjoitelkaa koululla tai muuttakaa omakotitaloon.
Teidän takianne joidenkin ihmisten normaali elämä on mahdotonta. Mihinkään ei voi keskittyä, kun aina soi. Mitä jos naapurisi haluaisi kuunnella kaikessa rauhassa omaa mielimusiikkiaan hiljaa tai normaalilla äänellä, mutta joutuu häirityksi sinun taholtasi soittamallasi musiikilla. Tai entä jos naapurisi haluaa ottaa päiväunet tai mietiskellä tai keskittyä tekemään työtä tai opiskelemaan, eikä voi sinun takiasi. Tuollaiset itsekeskeiset ihmiset pitäisi viedä Siperiaan!!- Ei helweette
Miten viulunsoitto naapurissa estää sun "normaalielämän" ? "Aina soi" ? Aloittaja sanoi soittavansa puolitoista tuntia / pv. Mene ulos lenkille siksi aikaa, siitä on monipuolista hyötyä terveydelle; fyysiselle ja varsinkin kireälle pannalle päässä. - Tässä jutussa se "itsekeskeinen" ja ymmärtämätön oman navan ympärillä pyörijä olet sinä.
- fghkjhgfcvbnm
Ei helweette kirjoitti:
Miten viulunsoitto naapurissa estää sun "normaalielämän" ? "Aina soi" ? Aloittaja sanoi soittavansa puolitoista tuntia / pv. Mene ulos lenkille siksi aikaa, siitä on monipuolista hyötyä terveydelle; fyysiselle ja varsinkin kireälle pannalle päässä. - Tässä jutussa se "itsekeskeinen" ja ymmärtämätön oman navan ympärillä pyörijä olet sinä.
Silloin on lähdettävä ulos, kun naapuri määrää.
- Asenteista kiiii
fghkjhgfcvbnm kirjoitti:
Silloin on lähdettävä ulos, kun naapuri määrää.
Ehei, tee lenkki iiihan milloin vain, niin se auttaa kyllä höllentämään pantaa.
- seinähullua sakkia??
Ja kaltaisesi neuroottiset paskiaiset voisi viedä omalle eristetylle saarelle mesoamaan..kukahan tässä on itsekeskeinen?!
Päivällä saa kuulua elämänääniä ja musiikki on normaalia ääntä, ei mitään häiriköintiä kuten tuo tahallinen tömistely. Kerrostaloissa on paperiseinät, ei voi mitään että äänet kuuluvat niin hyvin läpi. Jos haluaa päivällä hiljentyä niin menee vaikka kirkkoon. Ei päiväsaikaan voi vaatia täyttä hiljaisuutta keskellä päivää tai alkuillasta. Silloin moni tekee kotiaskareista, siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä...ja niitä ääniä kuuluu. - Anonyymi
Viulunsoitto on normaalia elämää siinä missä vaikka lasten hankkiminen tai hikitreenin vetäminen kotona. Kerrostalossa asuttaessa pitäisi muistaa, että olemme itse valinneet asuinmuotomme, johon naapurit kuuluvat oleellisena osana. Mikäli haluat enemmän omaa rauhaa ja yksityisyyttä, ymmärrät varmaan alkaa säästämään oman talon ostamista varten.
Kaikilla ei ole varaa ostaa omaa taloa, mistä syystä joudumme usein asumaan kerrostaloissa. Naapurit ovat näin osa elämäämme ja tavallaan osa omaa yhteisöämme. Koettakaamme siis oppia sosiaalisuutta.
Jos varallisuus antaa myöten, hanki henkilöauto ja muuta kauemmas muista ihmisistä. Jos rahaa ei ole, on turha valittaa siitä, että naapurit elävät elämäänsä. Jos musiikin soitto kiellettäisiin kerrostaloissa, voitaisiin samalla perusteella kieltää myös esimerkiksi lasten hankkiminen tai koirien pitäminen. Mutta onneksi meillä jokaisella on oikeus tehdä valintoja ja valita elämäntapamme ja harrastuksemme omien mieltymysten mukaisiksi. - Anonyymi
Just näin!!! Olet täysin asian ytimessä.
Vain sellaista soitinta voi soittaa aamukuudesta iltakymmeneen josta ei lähde naapureja häiritsevää melua!!! - Anonyymi
seinähullua sakkia?? kirjoitti:
Ja kaltaisesi neuroottiset paskiaiset voisi viedä omalle eristetylle saarelle mesoamaan..kukahan tässä on itsekeskeinen?!
Päivällä saa kuulua elämänääniä ja musiikki on normaalia ääntä, ei mitään häiriköintiä kuten tuo tahallinen tömistely. Kerrostaloissa on paperiseinät, ei voi mitään että äänet kuuluvat niin hyvin läpi. Jos haluaa päivällä hiljentyä niin menee vaikka kirkkoon. Ei päiväsaikaan voi vaatia täyttä hiljaisuutta keskellä päivää tai alkuillasta. Silloin moni tekee kotiaskareista, siivoaa, laittaa ruokaa, pesee pyykkiä...ja niitä ääniä kuuluu.Pyykinpesusta, siivoamisesta ja noin yleensä kaikista noista kotiaskareista mitä kuvailit, niin niistä ei lähde yhtä kovaa meteliä kuin puhallinsoittimista esimerkiksi.
- sssssssssssssssss
Häiritsevä käytös johon myös luetaan musiikin soitto on kielletty jopa päiväs aikaan taloyhtiön järjestyssäännöissä.Yritä sopia naapurisi kanssa luulisi hänen ymmärtävän kun olet musiikin opiskelia ja voithan yrittää soittaa hiljenpaa (niin itse teen)
- Naapuri
Ymmärrätköhän nyt aivan varmasti sen, että musiikki, jota itse ehkä pidät mieluisana, on naapurillesi vastenmielistä. Selittely
"Ilmeisesti hän ei pidä klassisesta musiikista, mutta minulla ei ole muutakaan paikkaa missä harjoittelisin ja olen musiikin opiskelia ja harjoitella täytyy."
ei auta naapuriasi yhtään vähää. Tilanteessa, jossa kerrostaloasunnossa viettämäsi elämä häiritsee naapureitasi on täysin absurdia etsiä syytä muualta kuin itsestäsi. Edes musiikinopiskelijalla ei ole minkäänlaista oikeutta häiritä muiden asukkaiden elämää, sen nyt luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän.- muuttoko edessä?
"Ymmärrätköhän nyt aivan varmasti sen, että musiikki, jota itse ehkä pidät mieluisana, on naapurillesi vastenmielistä."
Joo, kyllä mää ymmärrän sen täysin ja oon huomannu, ettei hän kauheesti pidä siitä, mutta jokaisella on oikeus harrastaa omaa harrastustaan, jopa viulunsoittoa kerrostalossa... :) Mutta tottakai mulla on unelmana se ihan iki oma omakotitalo, mut opiskelian lompakolla ei semmosia iha noin vaa hankita.. :/:) - Naapuri
"Ymmärrätköhän nyt aivan varmasti sen, että musiikki, jota itse ehkä pidät mieluisana, on naapurillesi vastenmielistä."
Joo, kyllä mää ymmärrän sen täysin ja oon huomannu, ettei hän kauheesti pidä siitä, mutta jokaisella on oikeus harrastaa omaa harrastustaan, jopa viulunsoittoa kerrostalossa... :) Mutta tottakai mulla on unelmana se ihan iki oma omakotitalo, mut opiskelian lompakolla ei semmosia iha noin vaa hankita.. :/:)Ei varmaankaan "kauheasti pidä siitä". Väität, että jokaisella on oikeus harrastaa omaa harrastustaan, jopa viulunsoittoa kerrostalossa.
Yhteiskunta sekä lähiympäristö rajoittavat kuitenkin erilaisten asioiden "harrastamista" usein eri tavoin. Vai mitä mieltä olisit esimerkiksi muihin ihmisiin kohdistuvan säännöllisesti toistuvan väkivaltaisen käytöksen hyväksymisellä sen argumentin nojalla, että "jokaisella on oikeus harrastaa omaa harrastustaan"? Onko tämä luomasi "oikeus" voimassa siis myös silloin, kun siitä on muille ihmisille haittaa?
Läheisempi esimerkki saattaisi olla vaikkapa remonttitöiden harrastaminen omassa huoneistossaan. Pitkäaikaisesti jatkuessaan reikien poraamisesta, seinien moukaroinnista ja vasaran paukkeesta olisi varmasti haittaa sinullekin, varsinkin jos tietäisit, etteivät remontin äänet loppuisi ennen kuin asukas muuttaa pois.
Ensimmäisessä viestissäsi kerrot, kuinka ylänaapuri "laittaa bassot täysille ja tömistelee sen minkä kerkiää". Et voi olla noin pikkusieluinen, ettet ymmärtäisi, että ko. toiminnan tarkoituksena on saada SINUT lopettamaan häiritsevä toimintasi. Huomaa myös se, että ylänaapurisi on niin turhautunut tilanteeseen, että on katsonut parhaaksi naapurisovunkin uhalla alkaa huomautella sinulle "harrastuksestasi". Samat äänet kuuluvat kuitenkin erittäin luultavasti myös huoneistoihin, jotka sijaitsevat samassa kerroksessa oman asuntosi kanssa, sekä talon rakennusmateriaalista ja rakennusteknisistä ratkaisuista riippuen jopa muihin kerroksiin. - muuttoko edessä?
Naapuri kirjoitti:
Ei varmaankaan "kauheasti pidä siitä". Väität, että jokaisella on oikeus harrastaa omaa harrastustaan, jopa viulunsoittoa kerrostalossa.
Yhteiskunta sekä lähiympäristö rajoittavat kuitenkin erilaisten asioiden "harrastamista" usein eri tavoin. Vai mitä mieltä olisit esimerkiksi muihin ihmisiin kohdistuvan säännöllisesti toistuvan väkivaltaisen käytöksen hyväksymisellä sen argumentin nojalla, että "jokaisella on oikeus harrastaa omaa harrastustaan"? Onko tämä luomasi "oikeus" voimassa siis myös silloin, kun siitä on muille ihmisille haittaa?
Läheisempi esimerkki saattaisi olla vaikkapa remonttitöiden harrastaminen omassa huoneistossaan. Pitkäaikaisesti jatkuessaan reikien poraamisesta, seinien moukaroinnista ja vasaran paukkeesta olisi varmasti haittaa sinullekin, varsinkin jos tietäisit, etteivät remontin äänet loppuisi ennen kuin asukas muuttaa pois.
Ensimmäisessä viestissäsi kerrot, kuinka ylänaapuri "laittaa bassot täysille ja tömistelee sen minkä kerkiää". Et voi olla noin pikkusieluinen, ettet ymmärtäisi, että ko. toiminnan tarkoituksena on saada SINUT lopettamaan häiritsevä toimintasi. Huomaa myös se, että ylänaapurisi on niin turhautunut tilanteeseen, että on katsonut parhaaksi naapurisovunkin uhalla alkaa huomautella sinulle "harrastuksestasi". Samat äänet kuuluvat kuitenkin erittäin luultavasti myös huoneistoihin, jotka sijaitsevat samassa kerroksessa oman asuntosi kanssa, sekä talon rakennusmateriaalista ja rakennusteknisistä ratkaisuista riippuen jopa muihin kerroksiin.no joooooo! toi meni jo vähä yli... toivottavasti itekkii tajusit sen... :P
- Naapuri
no joooooo! toi meni jo vähä yli... toivottavasti itekkii tajusit sen... :P
En tajunnut. Miltä osin se meni yli?
- Perimmäisin syy
No tästä(kin) kommentista loistaa vain ihmisen itsekeskeinen tyhmyys ja tyhjyys. Opiskelija opiskelee, ei häiritse. Jos elämään kuuluvat äänet häiritsevät silloin kun on elämisen ja tekemisen aika, niin sinulla on asenneongelma, eikä se ole pieni. Keskity siis siihen ja oman elämäsi tekemisiin, et enää kuule muiden elämisten ääniä eivätkä ne ole häiriöksi, kun itselläsikin on oma elämä.
- pianisti
Joo ymmärrän hyvin tuon ongelmasi. Minulla ja avopuolisollani ei ole pianoa kotona ihan sen takia, että haluaisin naapurisovun säilyttää. Äänieristys kun on kämpässä ihan olematon. Senpä takia joudumme viettämään aamut ja illat koululla harjoittelemassa, iltapäivällä kun ei harjoitustiloja ole. Siitä vain seuraa se, että tulemme kotiin tosi myöhään, yhdeksältä tai kymmeneltä. Siinä on sitten pakko vielä laittaa ruokaa yms. joten elämisen ääniä meiltä ehkä kuuluu vähän myöhempään kuin muilta asukeilta. Toistaiseksi ei vielä ole kukaan siitä valittanut, ja yritämmekin olla mahdollisimman hissukseen mutta kyllä meiltä saattaa kolinaa vielä kymmenen jälkeen kuulua. Luulen kuitenkin, että on parempi järjestely kuin soittaa kotona pianoa, siihen takuulla naapurit hermostuisivat...
- jopa
ettei oikeastaan minkäänlainen äänieristys pienolle ole mahdollista, jos joku sitä harjoittelee ykköskerroksessa, se kuuluu kyllä myös vitoskerrokseen...
- pianisti
jopa kirjoitti:
ettei oikeastaan minkäänlainen äänieristys pienolle ole mahdollista, jos joku sitä harjoittelee ykköskerroksessa, se kuuluu kyllä myös vitoskerrokseen...
Kyllä joissakin taloissa on sen verran hyvä äänieristys ettei ihan koko rapussa sentään kuulu, mutta kuten sanoin, meillä ei. Mieluummin harjoittelen muualla ja säästän naapureiden hermoja, vaikka omat joskus meinaakin mennä kun ei ole harjoitustiloja vapaana...
- kirjoittamaan
jopa kirjoitti:
piano.
- suvi
Eikös jossakin ole mainittu että vuorokaudessa
2 h päiväsaikaan saa harjoitella.. muuten on häiriöksi..
Itsellä naapuri soitti pianoa klo 8-16 tai pidempään.. Kuuntelin pari kuukautta kunnes meni totaalisesti järki (tyttö asui 2 krs ylempänä) kun jo radionkin läpi kuului ja lopputentteihin piti lukea..
Marssin ovelle ja kysyin että milloin pianon soitto loppuu ja että luultavasti me kaksi olemme ainoat tässä rapussa jotka päiväsaikaan olemme kotona..
Ihmettelin hiukan kun keskustelun aikana tyttö naurahti ettei hänen miehensäkään jaksa olla kotona kun hän harjoittelee ja varsinkin kun biisit oli vain ne kolme samaa.. mites hemmetissä naapurit jaksaa kuunnella???
No asiallinen keskustelu ja tilanne parani..
Nyt on kuulemani mukaan aloittanut viulunsoiton, huilunsoiton ja laulun :)- .........
Taidat asua meidän _entisen_ kämpän alapuolella. Siellä nimittäin yläkerran akka soitti pianoa suunnilleen noihin aikoihin joka päivä ja juuri 2-3 biisiä oli valikoimassa. Tosin sillä oli jo silloin huilu, viulu, laulu ja karaokebileet harrastuksena, ettei ainakaan ääni pääse loppumaan... Voitte olla varmoja et hermot meni useampaankin otteeseen... Pianon soittaminen kerrostalossa on varmasti pahempi terveyshaitta kuin se, että jokainen naapuri polttaisi parvekkeella samanaikaisesti.
Onneksi ei asuta siellä enää!
- basssoooooooo
Että hankkisi kunnon kuulokkeet. Ja kuntelisi tömistelyä sieltä niin ei kumpaakaan häiritse äänet.
- yötyöläinen...
Toivottavasti tämä viulisti nyt otti opikseen ja luki huolella pianistin kirjoituksen. Eli harjoittelupaikka on löydettävä muualta. Kerrostalo se ei ole!
- Tyhmyyssaastetta
yötyöläinen... kirjoitti:
Toivottavasti tämä viulisti nyt otti opikseen ja luki huolella pianistin kirjoituksen. Eli harjoittelupaikka on löydettävä muualta. Kerrostalo se ei ole!
Hanki sinä korvatulpat ja silmälaput, kun täytyy nukkua silloin kun muiden täytyy elää. Sinun yötyösi tulee olla yhtä vähän este muiden elämiselle kuin sinun nukkumisesi tulisi olla soittajan harkkaamiselle. Pöljä.
- saa soittaa
Täysin laillista sillä kyllähän sitä joutuu kuulemaan sitä radion paskaakin mitä naapuri huuattaa ja sieltä kuuluu epävireistä rokkia jota naapuri pitää erheelisesti musiikkina.
Joten jätä se naapuri vähemmälle huomiolle ja soita vaikka koko päivä.- .....
jos sieltä naapurista kuuluu basson jytke ja kattilan kansien kilkutus...
- dilara.k
Mietin, että onko sinulla hankittuna sordiino viuluusi? Minäkin asun kerrostalossa ja soitan selloa, josta lähtee vieläkin kovempi ääni kuin viulusta, ja aina mietin soittaessani, että milloinkohan naapurit tulevat kolkuttamaan ovelle.. Sordiino kuitenkin auttaa todella paljon, ja ainakin toistaiseksi olen saanut soittaa ilman minkäänlaisia huomautuksia tai tömistelyjä. =) Kyllähän se vähän ääntä muuttaa nasaalimman kuuloiseksi ja pikkuhiljaa käytön aikana myös pistää kielet epävireeseen, mutta ei se mitään haittaa kun miettii kuinka suuri hyöty siitä on loppupeleissä. Saan soittaa kotonani sen pari tuntia päivässä ja jos suljen ovet ja ikkunat soiton ajaksi, niin ääni ei varmasti kaiu sinne viereiseenkin kerrostaloon asti raastaen kaikkien naapureiden hermoja.
- Musik Lover
Miten sellon ääni voi "raastaa hermoja" jos osaa soittaa ? Minusta sen soittimen vaikutus on juuri päinvastainen. - Kyllä tässä asiassa ja jutussa on kyse ihmisten tyhmyydestä, tyhjyydestä, suvaitsemattomuudesta, näköalattomuudesta, ahdasmielisyydestä, rajoittuneisuudesta, kaiken muun kuin oman elämän ymmärtämättömyydestä ...
- 13
Musik Lover kirjoitti:
Miten sellon ääni voi "raastaa hermoja" jos osaa soittaa ? Minusta sen soittimen vaikutus on juuri päinvastainen. - Kyllä tässä asiassa ja jutussa on kyse ihmisten tyhmyydestä, tyhjyydestä, suvaitsemattomuudesta, näköalattomuudesta, ahdasmielisyydestä, rajoittuneisuudesta, kaiken muun kuin oman elämän ymmärtämättömyydestä ...
Valitettavasti se nyt vaan on niin, että juuri ne lahjattomimmat ja surkeimmat soittajat, sattuneista syistä johtuen, harjoittelevat enemmän kuin ne, jotka jo osaavat soittaa...
- Hah !
13 kirjoitti:
Valitettavasti se nyt vaan on niin, että juuri ne lahjattomimmat ja surkeimmat soittajat, sattuneista syistä johtuen, harjoittelevat enemmän kuin ne, jotka jo osaavat soittaa...
Ja mistähän tämä aataminaikuinen käsitys on peräisin ?
- Adam&Eve
Hah ! kirjoitti:
Ja mistähän tämä aataminaikuinen käsitys on peräisin ?
Suuri osa näistä naapureiden hermoja raastavista vinguttajista ja pimputtajista on näitä juuri musiikkiopiston/-koulun aloittaneita pikku viulisteja ja pianisteja, jotka on viety soittotunnille vain sen takia, että äiti tai isä eivät ole itse lapsena saaneet soittaa mitään instrumenttia.
Saman lopputuloksen voi aiheuttaa myös vanhemman harhaluulo siitä, että lapsella olisi absoluuttinen sävelkorva ja siksi hänestä aletaan leipoa uutta Mozartia vaikka sitten väkisin. - dilara.k
13 kirjoitti:
Sinähän se todellinen Einstein olet. ;-)
Kyllä on Mozart, Beethoven ja Sibeliuskin aloittaneet sieltä Ukko Nooa-tasolta.
Ei kukaan ole seppä syntyessään.. Paitsi tietysti sinä? :-D
Ja aiheesta vielä.. Tosiaan, en ole vielä toistaiseksi koskaan kuullut valitteluja tai koputuksia, mutta soittaessa tietysti aina mietin, että herätinkö nyt jonkun vauvan päiväunilta tai yrittääkö joku keskittyä tenttiin lukemiseen tms. Ihan muita huomioidakseni soitan maksimissaan pari tuntia päivässä ja yleensä iltapäivän aikaan, vaikka olisi kuinka kaunista kuunneltavaa, niin siitä soittimesta tosiaan lähtee niin kova ääni, että se kuuluu viereiseenkin kerrostaloon saakka, ja ymmärrän kyllä erittäin hyvin, jos yläkertalainen vaikkapa tekee yövuoroa töissä ja haluaisi päivällä nukkua, niin voi se vähän ketuttaa, jos aloitankin juuri sillä hetkellä konserttoni. :) - Kadeparkako
Adam&Eve kirjoitti:
Suuri osa näistä naapureiden hermoja raastavista vinguttajista ja pimputtajista on näitä juuri musiikkiopiston/-koulun aloittaneita pikku viulisteja ja pianisteja, jotka on viety soittotunnille vain sen takia, että äiti tai isä eivät ole itse lapsena saaneet soittaa mitään instrumenttia.
Saman lopputuloksen voi aiheuttaa myös vanhemman harhaluulo siitä, että lapsella olisi absoluuttinen sävelkorva ja siksi hänestä aletaan leipoa uutta Mozartia vaikka sitten väkisin."Pikkumozarttien" otteet ovat vielä niin heiveröisiä ja vailla voimaa, että harkka ei kovin kauas kuulu eikä siten voi paljon häiritä, kestääkin päivittäin vain 15 - 30 min. Harjoitukset alkavat kuulua kauemmas ympäristöön vasta, kun ollaan jo aika pitkällä opinnoissa ja vaaditaan tunneissa laskettavia harkka-aikoja.
Ylipäätään tässä asiassa häiritsee enemmän ajatus, kuten oivallisesti textissäsi esität: että joku vanhempi voikin olla niin pystyvä, ajatteleva, aikaansaava, 'voimakas' ... että antaa lapselleen mahdollisuuden oppia oikeasti jotain, joka kantaa häntä kenties läpi elämän.
Aataminaikainen, kateellinen mielenilmaisusi kertonee, että et itse ole saanut em. laisia vanhempia. - Musiikkiopistoihin pyritään, testataan 'lahjat' ennen kuin sinne pääsee sisälle opiskelemaan. Etkö sinä päässyt ? - Adam&Eve
Kadeparkako kirjoitti:
"Pikkumozarttien" otteet ovat vielä niin heiveröisiä ja vailla voimaa, että harkka ei kovin kauas kuulu eikä siten voi paljon häiritä, kestääkin päivittäin vain 15 - 30 min. Harjoitukset alkavat kuulua kauemmas ympäristöön vasta, kun ollaan jo aika pitkällä opinnoissa ja vaaditaan tunneissa laskettavia harkka-aikoja.
Ylipäätään tässä asiassa häiritsee enemmän ajatus, kuten oivallisesti textissäsi esität: että joku vanhempi voikin olla niin pystyvä, ajatteleva, aikaansaava, 'voimakas' ... että antaa lapselleen mahdollisuuden oppia oikeasti jotain, joka kantaa häntä kenties läpi elämän.
Aataminaikainen, kateellinen mielenilmaisusi kertonee, että et itse ole saanut em. laisia vanhempia. - Musiikkiopistoihin pyritään, testataan 'lahjat' ennen kuin sinne pääsee sisälle opiskelemaan. Etkö sinä päässyt ?Olisipa onni, jos soitto kestäisikin vain sen 15-30 min. päivässä, mutta kun niitä samoja harjoituksia soitetaan päivästä toiseen, lukemattomia kertoja. Siinä tulee väkisinkin mieleen, kumman halusta soittaminen tapahtuu, lapsen vai vanhemman. Luulisi lapsen haluavan päiväänsä muutakin sisältöä kuin vain soittamisen.
Nämä lapsensa harrastuksesta liiaksi innostuneet vanhemmat ovat omalla tavallaan vaarallinen ilmiö, jota esiintyy soittamisen ohella myös muiden harrasteiden parissa, esim. urheilussa. Sen pahin mahdollinen lopputulos on, että lapsen itse tekemisen ja osaamisen ilo sammuu ja tyrehtyy, jos lapsi kokee, että se onkin vanhempi, joka haluaa niitä saavutuksia ja suoritteita enemmän kuin lapsi itse.
Omat vanhempani antoivat silloin aikoinaan minulle paljonkin mahdollisuuksia sekä henkistä ja taloudellistakin tukea itseäni oikeasti kiinnostavien harrastusten löytämiseen ja kokeilemiseen. Musiikki ei ikinä ole kiinnostanut tai inspiroinut minua niin paljon, että olisin kokenut tarvetta soittaa jotakin instrumenttia. Tapoihini ei myöskään koskaan ole kuulunut harrastaa jotakin vain siksi, että vanhempani tai joku muu olisi halunnut minun tekevän niin. - Anonyymi
Musik Lover kirjoitti:
Sellon ääni ei toki raasta hermoja, mutta usein soittajat harjoittelevat samaa biisiä useina toistoina tai viilaavat vaikkapa vain tiettyä osaa kappaleesta. Tällainen voi käydä naapurin hermoille varsinkin jos harjoittelu on epäsäännöllistä tai pitkäkestoista.
Ite ilostun kuitenkin joka kerta kun kuulen, että naapurissa harjoitellaan pianoa tai huilua tai mitä vain, ja olen ehdottomasti musiikinsoiton kannalla. Olen mielissäni naapurin soitosta silloinkin kun itsellä on huono päivä ja kaipaisin itse mieluummin hiljaisuutta. Käyn vaikka suihkussa sillä aikaa tai vaihtoehtoisesti laitan kuulokkeet korville tai tuulettimen päälle silloin kun kaipaan omaa rauhaa. Kaikesta ei pidä hermostua.
- 14+14
Minä henkilökohtaisesti en voi sietää hetkeäkään kyseisen soittimen ääntä. Luulen myös, että on muitakin jotka eivät välttämättä nauti siitä ilmastointihormin kautta väkisin kuuluvasta kitinästä ja vingutuksesta. Ääni saattaa vielä resonoitua jollain tavalla rakenteissa, ja siitä on tosiaan nautinto kaukana.
- Musisoija
Kohtuullisuuden raja on luonnollisesti olemassa, mutta ennen kerrostaloon muuttamista tulisi jokaisen punnita siellä asumisen aiheuttamat edellytykset ja tehdä muuttopäätös sen mukaan. Tämä pätee tietenkin kaikkiin mahdollisiin asumismuotoihin. Kerrostalo on KOMPROMISSIASUMISTA niin puolin kuin toisin. Mikäli tätä ei suostu hyväksymään, on tarjolla muita asumismuotoja. Kerrostalo on koti, jossa jokaisella on kohtuuden nimissä oikeus omaan elämäntyyliinsä, mutta myös velvollisuus ajatella muita ympärillä asuvia asukkaita.
Minulla on kohtuuden nimissä oikeus harjoitella klarinetillani 1-1,5(2) päivässä, mutta velvollisuus pitää huolta myös muiden elinrauhasta. Tämän takia en voi vetää monen tunnin musiikkisessioita edes päiväsaikaan, sillä se olisi kohtuutonta naapureitani kohtaan. Mielestäni ajattelen naapureitani jo kyllin rajoittaessani soitantaani, käyttämällä pianossa vaimennuspedaalia (jolloin soitto ei kuulemma kuulu edes naapurihuoneistoon) ja säästämällä epävireiset ylä-ääniharjoitukset ulkopuolisiin harjoitustiloihin.
Tämä pätee myös toisinpäin. Naapurillani on oikeus kotirauhaan ja esim. vuorotyön/lapsien vaatimiin lepoaikoihin, joihin minun on myös kohtuudella sopeuduttava. Samalla hänellä on kuitenkin velvollisuus arvostaa myös minun elämääni ja sallia tuo kohtuullinen aika päivästä musiikin tuottamiseen. Esim. vuorotyötilanteessa on tultava kohteliaasti keskustelemaan, josko soittoajasta päästäisiin jonkinmoiseen yhteisymmärrykseen, jottei kummankaan elämä kärsisi kohtuuttomasti. Väitän, että moni soittajista on valmis aikatauluttamaan soittoharjoituksiaan mikäli naapuri kohteliaasti ja avoimin mielin tulee siitä keskustelemaan.
Kerrostalossa kukaan ei ole herra, vaan elämää rakennetaan kompromissein. Minä soitan päivittäin, mutta vastavuoroisesti kestän myös naapurista kuuluvat konemusiikit/elokuvat/huutavat kakarat. Pitääkö lapsiperheen muuttaa pois kerrostalosta, jos jälkikasvu on perinyt erityisen kovaääniset (>55 dB) geenit? Jos minä soitan esim. tunnin päivässä, niin sinulle jää edelleen se 23 tuntia rauhaa ja hiljaisuutta.
Periaatteessa harrastuksen lopettamisen edellyttäminen naapureiden ehdolla on yhtä oikeutettu kuin käskeä vuorotyöläistä hankkimaan päivätyö, mikäli päivällä aiheutuvat äänet häiritsevät. Ja useimmissa tapauksissa soittaja on kuitenkin valmis sopeutumaan vuorotyöläisen mukaan. Tämän jälkeenkin voi sitten pohtia kumpi osapuoli se tässä itsekäs on... - nainen_30
On oikeus harjoitella musisointia kohtuullisissa määrissä ja ajoissa päiväsaikaan myös kerrostalossa :) elä murehdi.
Naapurien (niiden, joita asia häiritsee) kanssa kannataa yrittää jutella hyvässä hengessä asiasta ja siitä, mihin kellonaikoihin tuo soitto häiritsee kaikkein vähiten. Iltapäivä lienee sellainen yleisesti paras aika, alkuillan sijaan, jolloin monet istuvat jo televisioiden ääressä rauhoittuen. Jos naapuri ei ole halukas asiasta keskustelemaan, se on sitten voivoi hänelle :).
Minä olen soittanut ikäni. Lapsena omakotitalossa, aikuisena kerrostalossa. Kerrostaloasuminen on vaikuttanut harjoitteluuni siten, että pyrin treenaamaan kaiken uuden mahdollisimman pitkälle äänettömästi (tutustun uusiin nuotteihin huolella, harjoittelen sormitukset ilman ääntä jne.), jotta se itse äänen kanssa harjoittelu on alusta alkaen mahdollisimman siedettävää :D. Lisäksi pyrin treenaamaan koko harjoitteluaikani mahdollsimman yhtäjaksoisesti, enkä jaksota sitä useampaan lyhyeen osaan, vaikka se tuntuisikin monesti itsestä mielekkäämmältä.
Kun mm. seinänaapuriin syntyi vauva ja panin asian merkille, kävin itse jututtamassa näitä (odottamatta, että nämä tulevat puhuttamaan, jos tulevat) ja kysyin mihin aikoihin vauva pyritään nukuttamaan päiväunille ja rauhoitin tuon ajan sitten täysin harjoittelultani.- suruhuilu
Onko kellään soittajalla mitään vinkkejä että mistä saisi sitten harjoittelukämpän vuokralle edullisesti? Kun en halua häiritä ketään, mutta pakko on soittaa kun en mitään muuta niin paljon rakasta :( Voisiko vaikka jonkun autotallin vuokrata jostain? Miten itse olette ratkaisseet ongelman?
- Nainen---21
Niistä ihmisistä jotka ajattelevat myös kerrostalon muita asukkaita..Tässä kiistellyssä asiassa taitaa olla vain kyse siitä että jotkut ihmiset eivät ehkä vain osaa tehdä niitä kompromisseja (elkää huutako, en yleistä, käytin sanaa EHKÄ)..Jos instrumentin soittajalla on yhtään järkeä päässään, hän tuskin nostaa meteliä siitä jos joku tulee ystävällisesti hänelle huomauttamaan jos soitto kuuluu vähän liiankin hyvin muihin asuntoihin..Kaikesta voi aina päästä sopuun ellei jompi kumpi osapuolista ole totaalinen ääliö..
Itse asun tällä hetkellä jo kuudennessa kerrostaloasunnossani ja olen nähnyt, kuullut ja kokenut paljonkin erilaista..
1. Seinänaapurini lapset olivat TODELLA villejä tapauksia..Järkyttävän äänekästä melua, huutoa sekä pauketta saattoi kuulua aamusta iltamyöhään saakka.
2. Yläkerran naapurini tykkäsi soitattaa musiikkia erittäin kovaa ja niin että välillä ikkunatkin helisi.
3. Naapuri soitti sähkörumpuja ilman kuulokkeita.
4. Naapuri soitto saksofonia (olen itsekin soittanut ja rakastan sen ääntä mutta sottoajat olivat järjettömät)
5.. Edellisessä asuintalossani naapurit paiskoivat asuntonsa ulko oven aina niin kovaa kiinni että varmasti kuuli kuka on liikkeellä..Kellonajalla ei ollut heille väliä..Ja karaokeakin harrastivat ahkerasti vahvarin nupit kaakossa..
Kaikki ym tilanteet sai sovittua ihan ystävällisesti puhumalla (joiltain jopa anteeksipyyntöjen kera vaikken edes sellaista pyytänyt), enkä vielä tähän päivään mennessä ole tehnyt ilmoitusta ainoallekaan isännöitsijälle "meluamisesta"..
Olen myös itse soittanut kitaraa jo kohta 10 vuotta, tämä ei ole ikinä ollut ongelma kenellekään naapurilleni, koska yleensä olen jättänyt talon ilmoitustaululle klapun jossa teen selväksi että saa tulla ihan rohkeasti sanomaan jos aiheutan minkäänlaista häiriötä (olen saattanut soittaa useampia tunteja putkeenkin)
Ja jos palaisin itse topickiin, itselläni tarkoitus hommata viulu ja opetella mahdollisimman hyvin soittamaan, tästäkin asiasta tulen ilmoittamaan naapureilleni etukäteen jotta voi asioista sopia ja taloyhtiöltä aion pyytää lupaa talon kerhotilan käyttämiseen "treenikämppänä", jos tämä nurkassa sijaitseva asuntoni ei ole tarpeeksi "äänieristetty"..Melko hyvin täällä pysyy äänet asuntojen sisällä, ainoa meteli jotan olen kuullut on vaimea ison koiran haukunta ja sekin asuu samassa rapussa..
Elkää siis hyvät ihmiset tuomitko heti kaikkia jotka haluavat harrastaa vähän äänekkäämpää soittolajia, kaikkeen voi löytää aina ratkaisun ja jos soittajat miettivät missä voisi soittaa muita häiritsemättä, kootkaa kavereiden kanssa porukka ja vuokratkaa vaikka kaupungilta tai miksei yksityiseltäkin jokin tarkoitukseen sopiva tila..Edellisellä asuinkunnallani kaverit maksoivat pienestä reenitilasta 10€/kk kaupungille..Eli veikkaisin että mahdollisuuksia varmasti on jos vain tietää mitä ja mistä etsii :) Ja loistava vaihtoehto on myös talon kellari/vinttitilojen käyttö (mieluiten luvan kanssa siis)
Tsemppiä muita ihmisiä huomioiville musiikin harrastajille ja muistakaa kaikki, ystävällinen kommunikointi ei ole koskaan pahasta! Jos tämä ei toimi niin sitten minun puolestani voi alkaa ärhentelemään ja tekemään valituksia isommille tahoille :) - Cassotto 50
Nainen---21 kirjoitti:
Niistä ihmisistä jotka ajattelevat myös kerrostalon muita asukkaita..Tässä kiistellyssä asiassa taitaa olla vain kyse siitä että jotkut ihmiset eivät ehkä vain osaa tehdä niitä kompromisseja (elkää huutako, en yleistä, käytin sanaa EHKÄ)..Jos instrumentin soittajalla on yhtään järkeä päässään, hän tuskin nostaa meteliä siitä jos joku tulee ystävällisesti hänelle huomauttamaan jos soitto kuuluu vähän liiankin hyvin muihin asuntoihin..Kaikesta voi aina päästä sopuun ellei jompi kumpi osapuolista ole totaalinen ääliö..
Itse asun tällä hetkellä jo kuudennessa kerrostaloasunnossani ja olen nähnyt, kuullut ja kokenut paljonkin erilaista..
1. Seinänaapurini lapset olivat TODELLA villejä tapauksia..Järkyttävän äänekästä melua, huutoa sekä pauketta saattoi kuulua aamusta iltamyöhään saakka.
2. Yläkerran naapurini tykkäsi soitattaa musiikkia erittäin kovaa ja niin että välillä ikkunatkin helisi.
3. Naapuri soitti sähkörumpuja ilman kuulokkeita.
4. Naapuri soitto saksofonia (olen itsekin soittanut ja rakastan sen ääntä mutta sottoajat olivat järjettömät)
5.. Edellisessä asuintalossani naapurit paiskoivat asuntonsa ulko oven aina niin kovaa kiinni että varmasti kuuli kuka on liikkeellä..Kellonajalla ei ollut heille väliä..Ja karaokeakin harrastivat ahkerasti vahvarin nupit kaakossa..
Kaikki ym tilanteet sai sovittua ihan ystävällisesti puhumalla (joiltain jopa anteeksipyyntöjen kera vaikken edes sellaista pyytänyt), enkä vielä tähän päivään mennessä ole tehnyt ilmoitusta ainoallekaan isännöitsijälle "meluamisesta"..
Olen myös itse soittanut kitaraa jo kohta 10 vuotta, tämä ei ole ikinä ollut ongelma kenellekään naapurilleni, koska yleensä olen jättänyt talon ilmoitustaululle klapun jossa teen selväksi että saa tulla ihan rohkeasti sanomaan jos aiheutan minkäänlaista häiriötä (olen saattanut soittaa useampia tunteja putkeenkin)
Ja jos palaisin itse topickiin, itselläni tarkoitus hommata viulu ja opetella mahdollisimman hyvin soittamaan, tästäkin asiasta tulen ilmoittamaan naapureilleni etukäteen jotta voi asioista sopia ja taloyhtiöltä aion pyytää lupaa talon kerhotilan käyttämiseen "treenikämppänä", jos tämä nurkassa sijaitseva asuntoni ei ole tarpeeksi "äänieristetty"..Melko hyvin täällä pysyy äänet asuntojen sisällä, ainoa meteli jotan olen kuullut on vaimea ison koiran haukunta ja sekin asuu samassa rapussa..
Elkää siis hyvät ihmiset tuomitko heti kaikkia jotka haluavat harrastaa vähän äänekkäämpää soittolajia, kaikkeen voi löytää aina ratkaisun ja jos soittajat miettivät missä voisi soittaa muita häiritsemättä, kootkaa kavereiden kanssa porukka ja vuokratkaa vaikka kaupungilta tai miksei yksityiseltäkin jokin tarkoitukseen sopiva tila..Edellisellä asuinkunnallani kaverit maksoivat pienestä reenitilasta 10€/kk kaupungille..Eli veikkaisin että mahdollisuuksia varmasti on jos vain tietää mitä ja mistä etsii :) Ja loistava vaihtoehto on myös talon kellari/vinttitilojen käyttö (mieluiten luvan kanssa siis)
Tsemppiä muita ihmisiä huomioiville musiikin harrastajille ja muistakaa kaikki, ystävällinen kommunikointi ei ole koskaan pahasta! Jos tämä ei toimi niin sitten minun puolestani voi alkaa ärhentelemään ja tekemään valituksia isommille tahoille :)Itsekin soitellut harmonikkaa jopa ammattina ja tietysti aina pitää opetella uusia kappaleita ym. harjoittelua. Osittain kerrostalossa asumisen takia ja toisaalta nykyteknologian kokeilemiseksi on minulla perinteisen Cassoton eli "puuhanurin" lisäksi tuollainen digitaaliversio jossa sitten tietysti monia muitakin instrumentteja matkiva syntikka, midit ym. mutta oleellisin on se että kyseistä laitetta voi soittaa täysin "äänettömästi" kuulokkeiden kanssa. Tietysti joskus voi sitten päiväsaikaan kokeilla soittaa vastaavat kappaleet myös tuolla perinteisellä mutta eipä ole ne "eiku" näppäimet naapurien ilona. ;-)
- Musik Lover
Kyllä sinulla oikeus olisi, se on eri asia, jaksatko taistella tyhmiä / tyhjiä ihmisiä vastaan, jotka ovat vielä ilkeitäkin. Vai mitä tulee ajatella aikuisesta (?), joka ei vastaa kysyttäessä. Jos opiskelet, niin sinullahan on olemassa opiskelupaikka, eikö sieltä löytyisi sopivaa tyhjää luokka- tai muuta huonetta harjoitteluasi varten. Näin omani ainakaan teki, kun ei voinut aina asunnossaan soittaa.
- No huh
Allekirjoittanut1 kirjoitti:
http://www.adressit.com/soittimet
http://www.adressit.com/kotirauhakerrostaloonOn uskomatonta, että vieläkin löytyy näin paljon porukkaa joiden mielestä kerrostalossa musisointi on ok, ja jos naapuri valittaa, vika on naapurissa.
Jos TEIDÄN naapurinne joka päivä poraisi seiniä tuntikausia, varmasti valittaisitte. Kyse ei ole äänen voimakkuudesta vaan häritsevyydestä, ja uskokaa pois: piano, viulu, säkkipilli, kaikki häiritsevät.
Vaikka naapuri ei olisi asiaa suoraan sanonutkaan, suurin osa on niin lepsuja että tyytyy narskuttamaan hampaitaan, eikä viitsi ruveta rettelöimään. Saattaisitte yllättyä, jos kuulisitte mitä naapurit oikeasti puhuvat selän takana. - Wikaa-wikaa-wikaa
No huh kirjoitti:
On uskomatonta, että vieläkin löytyy näin paljon porukkaa joiden mielestä kerrostalossa musisointi on ok, ja jos naapuri valittaa, vika on naapurissa.
Jos TEIDÄN naapurinne joka päivä poraisi seiniä tuntikausia, varmasti valittaisitte. Kyse ei ole äänen voimakkuudesta vaan häritsevyydestä, ja uskokaa pois: piano, viulu, säkkipilli, kaikki häiritsevät.
Vaikka naapuri ei olisi asiaa suoraan sanonutkaan, suurin osa on niin lepsuja että tyytyy narskuttamaan hampaitaan, eikä viitsi ruveta rettelöimään. Saattaisitte yllättyä, jos kuulisitte mitä naapurit oikeasti puhuvat selän takana.Mitä väliä sillä on, mitä selän takana puhutaan ? Keksi parempia vertauksia kuin pora / soitin. Ja hanki oma elämä, niin et ehdi niin hirveästi kiinnittää huomiota muitten ääniin. Hermorauniothan eivät pysty kuuntelemaan edes kellon raksutusta.
- Voi elämä
Wikaa-wikaa-wikaa kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, mitä selän takana puhutaan ? Keksi parempia vertauksia kuin pora / soitin. Ja hanki oma elämä, niin et ehdi niin hirveästi kiinnittää huomiota muitten ääniin. Hermorauniothan eivät pysty kuuntelemaan edes kellon raksutusta.
Yleensä valittajat ovat juuri ne jotka ovat jo hankkineet elämän. Yritäpä nukuttaa lasta metelissä, jonka aiheuttajat vasta opettelevat elämään.
Jos turruttaa itseään huumeilla/viinalla se on elämisen vastakohta.
Soittaapa sitten musiikkia liian kovalla stereoilla, soittimella, kotiteatterilla tai millä tahansa mölylaitteella, on yleensä kypsymätön ja itsekeskeinen ihminen. Ei tarvitse muuta kuin katsoa BB:tä niin tajuaa, että sellaisiahan nykyään piisaa. - Anonyymi
Voi elämä kirjoitti:
Yleensä valittajat ovat juuri ne jotka ovat jo hankkineet elämän. Yritäpä nukuttaa lasta metelissä, jonka aiheuttajat vasta opettelevat elämään.
Jos turruttaa itseään huumeilla/viinalla se on elämisen vastakohta.
Soittaapa sitten musiikkia liian kovalla stereoilla, soittimella, kotiteatterilla tai millä tahansa mölylaitteella, on yleensä kypsymätön ja itsekeskeinen ihminen. Ei tarvitse muuta kuin katsoa BB:tä niin tajuaa, että sellaisiahan nykyään piisaa.Lasten hankkiminen on aika kehno veruke väittää, että on itse "hankkinut elämän". Ja vain elämäänsä katkeroitunut ihmisyksilö voi yrittää väittää, että musiikkiharrastusta ylläpitävä pianisti, sellisti tai viulisti olisi yhtä kuin itseään huumeilla turruttava keskinkasvuinen juoppo. Pahimpia valittajia tässä ajassa ovat hyvin usein juuri ne liian varhain luovuttaneet ja kiireellä lisääntyneet.
Lastaan kerrostalossa huudattava vanhempi on usein kypsymättömämpi ja itsekeskeisempi kuin aikuinen, joka on päättänyt ylläpitää jotakin taitoa ja kehittää itseään. Ne oikeasti kypsymättömät tuntuvat aina yrittävän epätoivoisesti hankkia sisältöä "omaan elämäänsä" lisääntymällä kun eivät kestä kohdata omaa epätoivoaan, keskinkertaisuuttaan ja yksinäisyyttään. Näitä lapsia ei tulla koskaan kannustamaan harrastuksien pariin kun vanhemmat eivät itsekään ennen lisäätymisvaihetta ole opetelleet pitämään huolta omasta elämänilostaan.
Niin ja BB:stä ei taida löytyä kovin montaa viulistia tai sellistiä.
- kyrsii...
Kerrostalo on hyvin syvältä.
Melkoisessa kuumeessa ajatus nukkumisesta oli kiva ja mukava ajatus, vaan kun yritin nukkua päivällä, niin eikö pihaan ilmestynyt jonkinlainen kakaralauma huutamaan ja kirkumaan useammaksi tunniksi, meteli oli pahempi kuin iso lokkilauma saa aikaiseksi, ok, se loppui, niin eikö juuri kotiutunut naapuri saanut päähänsä alkaa kitaratreenit, soittaa päin peetä, vaikkei sitä tajuakaan, todella vastenmielistä kuunneltavaa ja aivan peestä olevia piisejä. No nyt yöllä ajattelin, että saa ehkä jo nukkua, niin eikö mitä, joku vajakki naapuritalosta alkoi viskomaan jotain vanhoja uudenvuoden ilotulitteita parvekkeelta, kerrostalot ehkä tulisi kieltää jo pelkästään suomalaisten ja naapurien tyhmyyden vuoksi...prkl. Kerrostalot tulisi purkaa.
Musiikinsotto, se kuuluu treenikämpille, ei kerrostalohin, jossa asuu useampia eri työvuoroja tekeviä ihmisiä, osan vuorotyöläisistä on saatava nukkua jopa päivisin.- Omia valintoja
Jos "on saatava nukkua päivisin", niin sellaisten ihmisten kerrostaloissa tulee hankkia hyvää laatua olevat korvatulpat ja samalla voi siirtää läpyt ohimoilta silmien päälle, niin mikään ei pääse sitäkään kautta tunkeutumaan tajuntaan.
- 6+5
Omia valintoja kirjoitti:
Jos "on saatava nukkua päivisin", niin sellaisten ihmisten kerrostaloissa tulee hankkia hyvää laatua olevat korvatulpat ja samalla voi siirtää läpyt ohimoilta silmien päälle, niin mikään ei pääse sitäkään kautta tunkeutumaan tajuntaan.
Sisäkorvaongelman vuoksi esim. minä en yksinkertaisesti pysty käyttämään, missään tilanteessa, minkäänlaisia korvakäytävän suulle tai sisään laitettavia tulppia tai äänieristeitä, edes pumpuli ei käy. Mitä luulet, voiko ihminen nukkua hyvin kuulosuojaimet päässä?
- Kikka-konsti-keino
6+5 kirjoitti:
Sisäkorvaongelman vuoksi esim. minä en yksinkertaisesti pysty käyttämään, missään tilanteessa, minkäänlaisia korvakäytävän suulle tai sisään laitettavia tulppia tai äänieristeitä, edes pumpuli ei käy. Mitä luulet, voiko ihminen nukkua hyvin kuulosuojaimet päässä?
Oletko varmasti selvittänyt kaikki erilaiset vaihtoehdot ja mahdollisuudet ?
- 6+5
Kikka-konsti-keino kirjoitti:
Oletko varmasti selvittänyt kaikki erilaiset vaihtoehdot ja mahdollisuudet ?
Minun kohdallani ongelma ei ole tulppien koko, muoto, materiaali tai että ne painaisivat korvaa jotenkin pahasti. Ongelma on siinä, että korvani hurisevat jatkuvasti, 24 h vuorokaudessa, 7 päivää viikossa, 52 viikkoa vuodessa ja korvakäytävän suun tukkiminen sitten voimistaa sen hurinan kuulumisen moninkertaiseksi ja erittäin häiritseväksi. Hurinaan on monta mahdollista syytä tai aiheuttajaa, ja selvittäminen on työn alla.
Yksinkertaisen, helpon ja halvan tulppaneuvon noudattaminen ei siten valitettavasti ole, syystä tai toisesta, kaikille mahdollista, eikä kyse tosiaan aina ole siitä halun tai yrityksen puutteesta, muutosvastaisuudesta tai mukavuudenhalusta.
- Realisti13v
First world problems.
- Normaaliaelämää
Olen aikoinaan kuunnellut 6 h tuntia päivässä klassisen soiton harjoittelua. Ei tuntunut missään. Sitten jouduin kuuntelemaan juoppojen örinää kaiket yöt. Hirveätä. Soita sinä vaan tyttönen ja nauti elämästä.
- soitavieluavaan
juopot on pahimpia häiriköitä
- Naapurisi_o_pelle
Viulun soiton harjoittelu päivällä kuuluu normaaleihin elämisen ääniin.
Antaa naapuris riehua.
Se o ääniyliherkkä pelle. - Stopthemusic
Mikään soitin ei kuulu kerrostaloon. Ei yksikään. Normaali ihminen sen tajuaa.
Epänormaali ei. - KunillaVääken
Sähköpiano on hyvä, ja soittajalle kuulokkeet, et kuulu mitään muualle. Samoin poppikoneisiin langattomat kuulokkeet, itse käytän sellaisia.
Muutenkin kerrostaloissa asuu liikaa navetasta tulleita jurpoja, jotka eivät ymmärrä, että muut asukkaat saattavat tarvita lepoa ja rauhaa vuorotyön, sairauden tms syyn vuoksi myös päivällä.
Kakarat kiljuvat pihoilla, rokki soi, lihavat yksinhuoltajahirviöt mylvivät, tavaroita jysäytellään, rakit räkyttävät, jne.
Taloyhtiön sääntöjen ja järjestyslain mukaan asumisrauha kuuluu jokaiselle, mutta tunkiotollot eivät sitä aina tajua, vaan käyttäytyvät kuten kotonansa Sotkamossa tjsp. - Anonyymi
Tää on jo vanha ketju mutta vastaan silti. Multa meinasi itseltä loppua usko treenaamiseen kokonaan aikoinaan koska heti kun otin soittimen esiin, alkoi alakerran naapuri soittamaan käyrätorvea tarkoituksella väärin mun soiton päälle ja seinänaapuri laittoi radion täysille sekä hakkaamaan seinää. Oon asunu tässä välissä rivarissa mutta nyt koittaa taas muutto kerrostaloon. On päässyt soittotaito tässä välissä ruostumaan, ton kerrostalo asumisen jälkeen en oo oikein enää viitsinyt soittaa kenellekään/kenenkään kuullen. Nyt oon alkanu harkitsemaan kaikken soitinten pois myyntiä koska tiedän etukäteen että joku siitä päiväsaikaan soittamisestakin vetää herneen nenään. Tömistellä ja riidellä kyllä, myös yöllä, mutta musiikin harjoittelu päiväs aikaan parin tunnin ajan, aiheuttaa aina naapurisodan. Tähän yhteenvetona, kukaan teistä, jotka asutte kerrostalossa, ette ole oikeutettu musiikkiharrastukseen tai ainakaan harjoitteluun. Musiikkia on kyllä kiva kuunnella radiosta mutta sen harjoittelu on kielletty. Samaan tyyliin pitäisi mielestäni kieltää sitten esim. lääkärin sekä poliisin ja palomiehen opinnot
- Anonyymi
Chopin joutui muuttamaan viisi kertaa naapureiden takia. Itse aikoinaan kuuntelin kuusi tuntia päivässä musisointia, mutta omaan musiikkitaustaa. Kehotan muuttamaan, jos tilanne pahenee. Eihän se oikein ole.
- Anonyymi
Olisiko naapureiden helpompi käsitellä musiikkiharrastusta jos harjoittelu sijoittuisi aina säännöllisesti samaan kellonaikaan? Esimerkiksi kaksi tuntia aina siinä iltapäivän alkupuolella vaikka yhden ja kolmen välillä kun suurin osa työssäkäyvistä naapureista on muutenkin poissa kotoa. Ja vaikka maininta tämmöisestä järjestelystä alakerran ilmoitustaululle.
Meillä edellisessä talossa asui painonsoiton opiskelija, joka oli ilmoittanut alakerran ilmoitustaululla runsaasta harjoittelustaan tiettyinä kellonaikoina korona-aikana. Mukana ilmoituksessa oli puhelinnumero jos halusi laittaa viestillä tietoja vaikka omista työvuoroistaan.
Painistin seinänaapurina asuva henkilö kertoi minulle saunavuoron vaihdon yhteydessä, että ei ole kuulunut pianonsoitto edes hänen asuntoonsa. Oli kuulemma odottanut, että saisi kuulla pianonsoittoa, mutta harmitteli kun mitään ei sitten kuulunutkaan. Siinä talossa taisi olla ensiluokkainen äänieristys.
Omaan makuuhuoneeseeni ikävä kyllä kantautui yläkerrasta vauvan jokeltelu (itselle todella vastenmielinen ääni) ja parku (sietämätön) ympäri vuorokauden, eikä nukkumisesta tullut pariin kuukauteen mitään.
(Eikä muuten sivumennen sanoen tullut mieleen, että olisin tälle naapurille käynyt hermostuksissani sanomassa, että hankkiutuisi nyt jumalan nimeen vauvastaan eroon tai että vähintään alkaisi säilyttää sitä vaikka vuokratussa autotallissa mistä sen ääni ei kantaudu häiritsemään omaa Ylempiarvoista elämääni....)
Samaisessa talossa asuessa huomasin, että saunavuorolla minua edellä käynyt mieshenkilö veti todella kovia laulureenejä suihku- ja pukuhuoneessa. Akustiikka oli hyvä ja ääni todella suuri ja komea. Tajusin tulleeni pari minuuttia etuajassa, joten nousin hissiin ja palasin sitten hetken kuluttua uudelleen, kun mies oli ehtinyt poistua omaan asuntoonsa. Luovaa ja rohkeaa laulutreeniä, sanoisin.
Kannustaisin kaikkia elämään rohkeammin kerrostaloissa. Me suomalaiset ollaan järestään niin ujoja ja toisaalta kateellisia ja valmiita nyreilyyn ja valittamiseen, että naapureiden kanssa tuntuu syntyvän monilla paljon ongelmaa. Moni ei uskalla elää kotonaan kun miettii että pahoittaakohan joku naapuri tästä nyt mielensä.
Vähän avoimempi ja elämänmyönteisempi asenne asumiseen ei tekisi pahaa. Ja rohkeammin ihmisläheistä kontaktia naapureihin. Asiat selviää usein puhumalla! Harrastaa pitäisi saada mielestäni kohtuudella kotonaan mitä haluaa, aivan kuten naapurillani oli oikeus hankkia vauva ja toisella pitää asunnossaan koiraa. - Anonyymi
Kaikki musiikki on inhottavaa, varsinkin jumputus, kaunis klassisen musiikki jos pakko valita mitä kuuntelee on paras
- Anonyymi
Vitun muusikot, painukaa v...uun metelöimästä. Hankkikaa harjoittelutila muualta, ei asukkaiden luota. Teille ei saa antaa mitään oikeutta terrorisoida vingutuksellanne tai pimputuksellanne muita, soittakaa sitten vaikka ulkona ostarin reunalla.
- Anonyymi
Tässä komentoi tyypillinen "kasarmiasukas" tai "vuokraloinen", itse olette asuinmuotonne valinneet sietäkää siis elämän ääniä'.
- Anonyymi
Tässä ketjussa on hyviä kommentteja, pitää tutustua tähän, kun on aikaa. Minä soitan kitaraa joka ilta noin 1:n tunnin. Siitä ei ole valitettu. Ei siitä kukaan uskaltaisi valittaakaan, kun osaan sitä soittaa melko hyvin. Täällä on siis varsinaisia häiriköitäkin tässä talossa, siis soittohomman suhteen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418