Aikavarkaat

Paloma.se01

Monet ovat valittaneet sitä että eläkkeelle jäämisen jälkeen vuodet, kuukaudet, viikot, päivät, tunnit, minuutit ja sekunnit alkavat hupenemaan aivan liian nopeasti: ajan pyörä ikään kuin kiihdyttää vauhtiaan ja aikaa tuntuu olevan aina vain vähemmän sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä.
Miten sitä yleensäkään ehti käymään päivätyössä, viisi päivää viikossa plus hoitamaan huushollin ja lapset ja kaiken muun siinä sivussa, kun nyt eläkeläisenä aika katoaa kuin rannanhiekka sormien välistä.
Okay, tiedän että olen hitaampi ja prioriteettini ovat muuttuneet. Harrastukseni vievät aikaa ja toisaalta käytän enemmän aikaa puutarhanhoitoon ja ruuanlaittoon. Valmistan lähes kaiken ruuan kotona alusta alkaen ja saan tyydytystä siitä ylistyksestä mitä saan osakseni joka ruokailun jälkeen.
En nuku sen enempää kuin aikaisemminkaan. Olen koneella ehkä enemmän nyt kun kirjoitan, mutta toisaalta en tunne siitä huonoa omaatuntoa. Tietokonepelit jotka aikaisemmin varastivat aikaani olen lopettanut kokonaan. Kuitenkin minulla on joka yö nukkumaan mennessäni häivähdys huonoa omaatuntoa ja jopa angstia: en tänäänkään ole saanut aikaan sitä mitä minun piti.
Etsin nyt ajanvarkaita elämäntavoistani. Suomi 24, Facebook, televisio, älykännyn piippailu ja messenger...mutta toisaalta nämä ovat taas osa elämäntapaani ja sosiaalista kanssakäymistäni. Pitäisikö minun erakoitua, ottaa tietokoneeni ja paeta jonnekin erämaahan kirjoittamaan, että saisin jotain valmiiksi?

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luehan läpi viimeisimmät valitukset.
      Sieltä saat kyllä vastauksen.
      Muista myös että 70 on enemmän tietoa.

      H.

    • pirremiinapas

      Onko Sinulla tarkoitus kirjoitaa lisää kirjoja, tai onko niitä jo työn alla, ajattelin vaan kun huonoa tuntoa podet...

      En tiedä, oletko saanut sähköpostiisi viestiä minulta, mutta kun joskus oli juttua, että se kirjasi oli minullekin varattuna..vai?

      Mutta, koen minäkin huonoa omaa tuntoa, nytkin, kun vain tässä istun ja lupasin laskiaispullia huomiseksi , mutta kerkeehän tässä jne. :)

      • pirremiinapas

        ..lisään vielä, mutta yleensäkin tunnen huonoa omaatuntoa melkein aina, jostai..on kuin se olisi minuun iskostunut, eikä häviä koskaan, jopa kissan takia poden huonoa omaatuntoa, kun siltä loppui pussiruoka, ja ei ole kuin niitä papanoita,,;), ja se temppuilee ja mielenosoittaa siitä koko ajan..


      • "pirremiinapas"

        Jassoo.
        Se oletkin sinä, joka nykyään olet olevinaan se muinainen Paloma.

        H.


      • Paloma.se01
        pirremiinapas kirjoitti:

        ..lisään vielä, mutta yleensäkin tunnen huonoa omaatuntoa melkein aina, jostai..on kuin se olisi minuun iskostunut, eikä häviä koskaan, jopa kissan takia poden huonoa omaatuntoa, kun siltä loppui pussiruoka, ja ei ole kuin niitä papanoita,,;), ja se temppuilee ja mielenosoittaa siitä koko ajan..

        Pirre kyllä sinulle on edelleenkin kirja varattuna mutta en löydä osoitettasi laitas se uudelleen vaikka tähän osoitteeseen:
        [email protected]


      • Paloma.se01
        hunksz kirjoitti:

        "pirremiinapas"

        Jassoo.
        Se oletkin sinä, joka nykyään olet olevinaan se muinainen Paloma.

        H.

        Ei kyllä minä olen minä ja Pirre on pirre vaikka kaimoja ollaankin
        Vähän samalla tapaa kuin sinä olet sinä etkä kenenkään kummin kaima ainakaan täällä palstalla...


      • hunksz kirjoitti:

        "pirremiinapas"

        Jassoo.
        Se oletkin sinä, joka nykyään olet olevinaan se muinainen Paloma.

        H.

        "pirremiinapas"

        En kyllä usko.
        Palomahan on 70
        Ja sinun tapasi toisinaan kirjoittaa on kuin huumeisen paronittaren.
        Koska Ruotsin Poliisikin sanoi että ei tarvitse maksaa.

        H.


      • pirremiinaapas
        Paloma.se01 kirjoitti:

        Pirre kyllä sinulle on edelleenkin kirja varattuna mutta en löydä osoitettasi laitas se uudelleen vaikka tähän osoitteeseen:
        [email protected]

        Hei Paloma, laitoin tuohon osoitteeseen jo kirjeen aiemmin, mutta kun ne minun postini on näköjää korkeimman käres, eli postisi on jonkun parempaan tarkoitukseen tarvitsijan hallussa, tai ainakin minun postini..on.
        Mutta kiittos, laitan ihan lähitunteina..katsotaan polkeeko kusti nyt :)


      • hunksz kirjoitti:

        "pirremiinapas"

        En kyllä usko.
        Palomahan on 70
        Ja sinun tapasi toisinaan kirjoittaa on kuin huumeisen paronittaren.
        Koska Ruotsin Poliisikin sanoi että ei tarvitse maksaa.

        H.

        Hunksz on aikavaras, vie toisten aikaa tuollaisten höpinöittensä lukemiseen ja vastaamiseen.


    • Kaikki aikani on omaa aikaani, joskus/usein käytän sitä muiden hyväksi, mutta ei aikaani kukaan varasta.
      Aina se johonkin tulee kulutettua, nyt ompelen nimilappuja pojan sukkiin.

      • Paloma.se01

        Anceli, kadehdin sinua tuosta ajanhallinnastasi ja siitä että et tunne että aikaasi "varastetaan"- Itsehän minä tietysti myös valitsen mihin aikaani käytän.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Anceli, kadehdin sinua tuosta ajanhallinnastasi ja siitä että et tunne että aikaasi "varastetaan"- Itsehän minä tietysti myös valitsen mihin aikaani käytän.

        Tähän on jo niin tottunut, etten huomaakaan aikani kuluvan enemmän muiden hyödyksi, kuin omiin touhuihini.
        Kevään aikana tulee iso muutos, ehkä sitten saan yllättäen lisää ns. omaa aikaa.

        Kirjasikin on vielä lukematta, ystävä otti sen joulun alla mukaan Lappiin ja sillä tiellä se on vieläkin.
        Palautetta annan, kun saan luettua.


    • Aikavarasprojekti valmis 😊 näet facesta. Nyt aikaani oletetusti varastaa lämpöaallon inspiroima auringon palvonta. Eilen kävin tekemässä lumitöitä mökillä, joten huomenna pakkaan picnickoriini kaakaota ja kanelipullia, alkaa laiturikolo-elämä.

      • Paloma.se01

        Ei rakas harrastus ja luova prosessi ole koskaan aikavaras! Kaikki se muu mikä tekee että et ehdi saada valmiiksi mieleisiäsi prosesseja tuntuu varkaudelta sen sijaan.
        Olen eristänyt yhden uuden "aikavarkaan": turhanpäiset jaarittelut politiikasta ruokapöydässä, aamiaisen jälkeen, iltaruuan yhteydessä. Vai onko se vain ihmissuhteiden hoitoa?


    • Bengalitikku

      Samankaltaista on ollut tuo aktiiviaika kuin sinulla, Paloma.
      Ihmettelen, miten jaksoi luottamustehtäviä jne. työn ohessa.
      Töitä viikonloppuisinkin, kun oli järjestelmämuutoksia.
      No, silloin en kirjoittanut täällä. Okei tämä vie välillä aikaa, mutta sopii kaamos- ja talviaikaan. En voi moittia, kun itsehän näpöttelen.
      Nyt on tilaisuus tehdä niitä juttuja, mihin työn ohessa ei ollut aikaa ja eikä olisi jaksanutkaan.
      Hiukan teen käsitöitä ja ulkoilen, kesällä enempi.
      Oikeastaan mulla on vain vähän aikavarkaita, aika viattomiakin.
      Mutta olen sitä mieltä, että on aika kaikelle.
      Aaah. Puhelimessa voin läpättää.....joinain päivinä viikossa. Mutta hei, sehän on ystävyyttä. Eiks vaan?

    • flegmaatti

      Samaistun täysin alkuvirkkeesi sanomaan.

      Aikavarkaita? Tietsikka ja televisio. Älykännykkää ei ole ja poissaolon kuukausina käytän tablettia suhteellisen vähän. Silloin on muita"varkaita".

      Kotiolon aikavarkaita ovat kuntoni ja terveyteni hoitaminen 6pv/vko, yhteensä noin 10 tuntia.
      Pitkäaikainen elämäni sulostuttaja varastaa aikaani paljon enemmän kuin työvuosina jolloin oli esimerkisi yksi 12 vuoden puutteen torjunnan putki jolloin sulaostuttajan varastamiset rajoittuivat viikonloppuihin.

      Yritän välttää inhottavaa ajatusta, että tämä miellyttävä elämä hupenee päivä päivältä.

    • Bengalitikku

      Jäi muutama asia poies.
      Laitan myös 90 % itse ruokaa. Siitäkin osaa nauttia ja enemmän ajattelee, mitä syö. Ei pelkkää nälän poistoa (työlounas oli liiankin hyvä).

      Televisiota katson enemmän valikoiden kuin aiemmin. Mistä pidin ennen, ei enää nappaa. Mutta varastamaan tuo laite ei pysty.
      Talviurheilua nyt olen seurannut.

      Kirjoja pitäisi lukea enemmän. Pino elämäkertoja nokan edessä. Hmmm.
      Ihan kevyttä. Näyttelijöitä. Toisaalta taustalta voi löytyä ajankuvaa, tapoja jne.

    • totta on, että aika tuntuu nyt kulkevan nopeammin kuin joskus aktiivisempina aikoina. tiedostan kuitenkin, että ei aikaa kukaan minulta varasta, itse sen kaiken käytän mihin parhaaksi katson. huono omatuntokin jouti roskikseen sen jälkeen kun sain lapset kasvatettua ulos kotipesästä ja viimeiset rippeet karistin harteiltani kun se onnenpäivä koitti että sain jättää työelämän taakseni.

    • Aloits on vissiin eläkeläisille tarkoitettu, mutta vastaan tähän oman ajatuksen.
      Jos on tavoitteita, johon sillälailla tunteella panostaa, niin aikaa ja voimia löytyy.
      Tietenkin se ikä tekee hitaammaksi, ja tavaroiden etsimiseen kuluu aikaa (järjestyksen ylläpito ei parhaita ominaisuuksia). Luultavasti ei muistikaan niin terävä kun joskus.
      Sitä nuorempana odottaa tulevaa, niin vanhempana muistelee menneitä.

    • Hallaahon.äänestäjä44

      Miksi aika kulkee nopeasti vanhana?

      Ihmisen psyyke ei havannoi aikaa. Vaan tapahtumia. Nuorena on tapahtumia. 2,5 vuotta lukiossa tuntuu
      että olisi ollut 25 vuotta koska uusia tapahtumia on niin paljon

      2,5 vuotta aikuisena tuntuu ehkä 2,5 kuukaudelta, uusia tapahtumia on niin vähän vanhojen toiston välillä

      Paloma.se01 16.2.2019 14:37 "Olen eristänyt yhden uuden "aikavarkaan": turhanpäiset jaarittelut politiikasta ruokapöydässä, aamiaisen jälkeen, iltaruuan yhteydessä. Vai onko se vain ihmissuhteiden hoitoa? "

      Aikavaras on vain kesytettävä. YHTEISkuntapolitiikasta ei kannatakaan keskustella mutta esim. jos kunnassa/kylässä tapahtuu jotain niin paikallispolitiikasta. Suomessa osakeasunnot ovat yhtiöitä joten niissä on yhtiökokous ja sellaiset kannattaa hoitaa ja jopa osallistua toimintaan ja keskustella. Suomessa on usein talosaunoja joissa voidaan oikeasti juoruta talon asiat epävirallisesti, sauna Suomen demokratian tukipylväs

      TALOUSpolitiikasta ei ... mutta jos saat sijoittamalla tuloja, seuraat mielelläsi yrityksiä - ja siten opit taloutta - ainakin sillä tasolla että käyt yhtiökokouksissa ja VALMISTAUDUT kuuntelemaan Juhani Huopainen on entinen meklari(kin)
      https://www.suomenuutiset.fi/sipilan-kasittamaton-evm-kanta-tarkoittaa-suomeksi-sita-etta-hallitus-haluaa-luopua-suomen-paatosvallasta-omiin-rahoihinsa/



      Puoluepolitiikkaa ei voi vakavasti seurata, PORUKKAA JOKA SOTKI SOTEN MAAKUNTAHALLINTOON, valitsen etukäteen ketä äänestän, pitkällä tähtäimellä muodostan näkemykseni syystä ja seurauksesta maailman menossa, en juurikaan seuraa vaalikeskusteluja, en käytä vaalikoneita valitsemaan mitään mutta voin testata valittuja ehdokkaita, en kuitenkaan äänestyskiinnostuksesta vaan katsoakseni

      En tilaa päivälehtä jotta ne sotkeudu kinaamaan toimittajien kanssa, joiden on joka päivä kirjoitettava (TÄMÄ OLI ENNEN PAHA AIKAVARAS)
      vaikka ei olisi kirjoitettavaa koska muuten ei saa sitä pikku toimittajapalkkaa, en osallistu siihen peliin

    • Paloma.se01

      Nämä nettikinaamiset ovat aikavaraslistassani selvästi ykkösinä.
      Mikään ei ole turhempaa eikä enemmän turhauttavaa.
      Toisaalta vaikka tästä ei ole mitään hyötyä niin onhan se kivaa miten väärässä kaikki muuta voivat aina olla.
      :) ;)

    • Kyllä se tosi on, että aika tuntuu kulkevan nopeammin.
      Syytä moiseen en ole keksinyt.
      Onko se vaan se oma ajatusmaailma, kun se ajattelee, että ehdinkö nähdä tuon viimeisenkin aikuisena. Mitä hänestäkin sitten tulee. Ehdinkö nähdä lapsenlastenlapsia. (toivoa jo on, että ainakin yhden)
      Aamupäiväisin, kun tuota pojantyttärelle muistelukirjaa teen, juuri mietin, että oikeesti, noin paljon hommannut kaiken aikaa, miten sitä on oikein kaiken ehtinyt.

      • flegmaatti

        Eräs näkemäni selitys on se, että vanhetessaan ihmiselle kertyy pitemmältä ajalta muistoja joihin alitajuisesti vertaa lähimenneisyyttä.


      • flegmaatti kirjoitti:

        Eräs näkemäni selitys on se, että vanhetessaan ihmiselle kertyy pitemmältä ajalta muistoja joihin alitajuisesti vertaa lähimenneisyyttä.

        Niin , kun uusille muistoille ei ole enää niin paljon aikaa, kun sitä on takanapäin.


    • pirremiinapas

      Tämä nettihän se, mutta onhan tässä jo aikaa jo, mutta lukea pitäisi..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe