Mediat pauhaavat, että palvelutaloissa vanhuksia kuolee jopa 6kpl/kk. Onko se liikaa? Vai johtuuko kuolema korkeasta iästä?
Vanhukset kuolevat yllättävästi
74
64
Vastaukset
Lääkärit ovat osa hoito-henkilö-kuntaa.
Suurin osa meistä ei ole.
Kysyhän siis Lääkäriltäsi, kuinka sinun tulee käymään.
H.- ö-Öö
Kuolleisuus 100%
Ei kuolleisuus ole ongelma, enenpi ongelma on ylipitkät eliniät. Hirveesti ei pitäis olla taivastelemista, jos ihmisiä kuolee, mitä vanhemmiksi elävät. Enenpi pitäis ihmetellä nuorien ihmisten kuolemia. Eikä niitäkään kovin paljon.
=DW= Vanhuksen osa on kuolla, olin aikoinani hyvä kuolettamaan, ei tarvinnut kuin osastolle mennä, niin jo löytyi vainaa punkastaan.
Työkaverit sanoivatkin, että P......n tulee töihin, kukahan nyt...Vanhuksenkaan osa ei ole kuolla huonoon hoitoon tai hoidon puutteeseen epäselvissä olosuhteissa.
siilivain kirjoitti:
Vanhuksenkaan osa ei ole kuolla huonoon hoitoon tai hoidon puutteeseen epäselvissä olosuhteissa.
Eu tietenkään ole, vanhukset tulee hoitaa hyvin ja saattaa kauniisti viimeiselle matkalleen.
Anceli kirjoitti:
Eu tietenkään ole, vanhukset tulee hoitaa hyvin ja saattaa kauniisti viimeiselle matkalleen.
Ei ei, ei eu..
Anceli kirjoitti:
Miks sitten tässä yhteydessä sanot että vanhuksen kuuluu kuolla?Pikkasen pääsee omistuiseen käsitykseen tarkoituksestas.
siilivain kirjoitti:
Miks sitten tässä yhteydessä sanot että vanhuksen kuuluu kuolla?Pikkasen pääsee omistuiseen käsitykseen tarkoituksestas.
Kirjoitin että vanhuksen osa on kuolla, mitä vanhempi ihminen, sen lähempänä kuolema yleensä on.
Mitähän epäselvää siinä on.Anceli kirjoitti:
Kirjoitin että vanhuksen osa on kuolla, mitä vanhempi ihminen, sen lähempänä kuolema yleensä on.
Mitähän epäselvää siinä on.Lueppa ensin aloitus ja siihen perään heti jälkeen oma vastaukses. Ehköä tarkoitit kuten sanot mutta toisenlaisen käsityksen siitä sai.
siilivain kirjoitti:
Lueppa ensin aloitus ja siihen perään heti jälkeen oma vastaukses. Ehköä tarkoitit kuten sanot mutta toisenlaisen käsityksen siitä sai.
En voi sinun käsityksiisi vaikuttaa, tarkoitan mitä sanon.
Anceli kirjoitti:
En voi sinun käsityksiisi vaikuttaa, tarkoitan mitä sanon.
Niin Ancelia niin Ancelia----------------:). Olenko pyytänyt vaikuttamaan. Ja siksi vastasin kuten vastasin kun oletin että tarkoiti tässä yhteydessä mitä sanot.
siilivain kirjoitti:
Niin Ancelia niin Ancelia----------------:). Olenko pyytänyt vaikuttamaan. Ja siksi vastasin kuten vastasin kun oletin että tarkoiti tässä yhteydessä mitä sanot.
Et ole pyytänyt, en tajua mikä sinulla on tässä ongelma.
Vähän siilivainmaista jankutusta näyttää olevan ilmassa.siilivain kirjoitti:
Erittäin usein nynny ihminen on älykäs.
Hän miettii tarkemmin väittämiä kuin nuo toiset.
Siksi nynny on hyvin tarkka siitä mihin ja mitä hän milloikin sanoo.
Miten esiintyy.
-
Esim.Nimi-merkki Anceli on siellä fiksunpien nynnyjen puolella.
Lyhyet, ytimekkäät fiksut kommentit hänellä.
Eivätkä jatkuvasti höpötteitä joka-puolella.
Aamusta iltaan, illasta aamuun.
H.Anceli kirjoitti:
Et ole pyytänyt, en tajua mikä sinulla on tässä ongelma.
Vähän siilivainmaista jankutusta näyttää olevan ilmassa.Sovitaan näin, minä paha jankuttaja sinä hyvä. Käykö näin :)?
Sinä et ymmärrä /halua ollankaan ymmärtää mitä minä kirjoitin tästä aloittajan aiheesta ja sitä mksi otin kanstaa sillain kun otin mutta antaa olla. Tästä ei tämän valmiinpaa tule.siilivain kirjoitti:
Sovitaan näin, minä paha jankuttaja sinä hyvä. Käykö näin :)?
Sinä et ymmärrä /halua ollankaan ymmärtää mitä minä kirjoitin tästä aloittajan aiheesta ja sitä mksi otin kanstaa sillain kun otin mutta antaa olla. Tästä ei tämän valmiinpaa tule.Olenko sanonut sinua pahaksi, jokainen tyylillään, niin se menee.
Ymmärrän mitä ymmärrän, ethän sinäkään ymmärrä minua.hunksz kirjoitti:
Erittäin usein nynny ihminen on älykäs.
Hän miettii tarkemmin väittämiä kuin nuo toiset.
Siksi nynny on hyvin tarkka siitä mihin ja mitä hän milloikin sanoo.
Miten esiintyy.
-
Esim.Nimi-merkki Anceli on siellä fiksunpien nynnyjen puolella.
Lyhyet, ytimekkäät fiksut kommentit hänellä.
Eivätkä jatkuvasti höpötteitä joka-puolella.
Aamusta iltaan, illasta aamuun.
H.Oiku kivasti sanottu Ancelista vaikka vähän tuota nynnyä jäinkin makustelemaan. Anceli on kehaisun ansainnut.
Kukahan se on johtanut kommenttien määrässä koko tätä suoli24:sta kommenteillaan :DDD. Aamusta iltaan ja illasta aamuun. Trollaten ja rullaten.Anceli kirjoitti:
Olenko sanonut sinua pahaksi, jokainen tyylillään, niin se menee.
Ymmärrän mitä ymmärrän, ethän sinäkään ymmärrä minua.Lopetettasko jo. Ei sanottavaa kun tämä ei ollenkaa tuo keskinäistä ymmärrystä lähemmäs toista.
siilivain kirjoitti:
Lopetettasko jo. Ei sanottavaa kun tämä ei ollenkaa tuo keskinäistä ymmärrystä lähemmäs toista.
Jep, näin me tytöt tehdään :)
Kaikkihan me kuolemme mutta ehkä kuusi per kuukausi kuitenkin on hoivakodeissakin harvinaisen paljon. Ei kai siiä muutoin kohua nostettaisi.
Ja tietääkseni ei ole nostettu esiin kuin yksi koti, jossa muutoinkin on ollut puutteita hoidossa. Hyvä että tutkitaan.
Vaalien alla näyttävät vanhuksien kuolematkin arvokkailta.
Jos ei nyt vainajille, mutta joillekin toisille.
Vielä hetken saamme nauttia halpa-maisuuden-ajasta.
Sen jälkeen alkaa taas tylsä proosallisuus.
H.- Bengalitikku
Kyllä tilanne kuvastaa arvoja.
Mielestäni ei valtiota voi johtaa kuin yritystä.
Olen miettinyt, että millainenkohan johtaja pääministeri on ollut?
Päällepäsmäri, kuuro, jäärä.
Kuitenkin hän kuuluu siihen kastiin, joka kuorii kermat ja jättää joppia muille.
Minusta valtiota pitää johtaa niin,,että siellä on turvallista elää ja ihmisillä on tulevaisuutta, pitkä tai lyhyt.
Kyllä Suomi-kuva on vaurioitunut.
Varhaiskasvatus, koulu, työelämä, vanhuus.
Täysin näköalatonta politiikkaa.
Ja mitä tuo harva parta merkkaa? Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville? Väärin. Kasvaapas.
Nykyisin jäbän naama joka päivä jonkin pikku-uutisen kanssa. Painuisipa hänkin takaisin yritysmaailmaansa.
Kiva,,kun Beeneeristä päästään. Söhelsi kaikessa. Bengalitikku kirjoitti:
Kuitenkin hän kuuluu siihen kastiin, joka kuorii kermat ja jättää joppia muille.
Minusta valtiota pitää johtaa niin,,että siellä on turvallista elää ja ihmisillä on tulevaisuutta, pitkä tai lyhyt.
Ja mitä tuo harva parta merkkaa? Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville? Väärin. Kasvaapas.
Nykyisin jäbän naama joka päivä jonkin pikku-uutisen kanssa. Painuisipa hänkin takaisin yritysmaailmaansa.
Kiva,,kun Beeneeristä päästään. Söhelsi kaikessa.Miten nuo henkilöön menevät irvailut liittyvät vanhusten kuolemiin?
- henrjii
Anceli kirjoitti:
Miten nuo henkilöön menevät irvailut liittyvät vanhusten kuolemiin?
Eiköhän ne lue enempi mooseksen lakia, kuin alkiolaista politiikkaa
henrjii kirjoitti:
Eiköhän ne lue enempi mooseksen lakia, kuin alkiolaista politiikkaa
Luki mitä luki, en usko yhden tai kahden ihmisen sanojen ja tekojen Suomea pilaavan.
Puusilmiä ja putkinäköisiä lienee monissa puolueissa, kuin myös kannattajissaan.- henrjii
Anceli kirjoitti:
Luki mitä luki, en usko yhden tai kahden ihmisen sanojen ja tekojen Suomea pilaavan.
Puusilmiä ja putkinäköisiä lienee monissa puolueissa, kuin myös kannattajissaan.Niin onhan meillä perustuslak, EU, ja puttekin kohta tarjoaa
leipää suomen köyhille - berneerio
Bengalitikku kirjoitti:
Kiva,,kun Beeneeristä päästään. Söhelsi kaikessa.Joulupukki, sahapukki, kilipukki, valepukki (Sipilä)
- sepuuttui
berneerio kirjoitti:
Joulupukki, sahapukki, kilipukki, valepukki (Sipilä)
Puskapukki.
- Bengalitikku
Anceli kirjoitti:
Miten nuo henkilöön menevät irvailut liittyvät vanhusten kuolemiin?
Että mitenkö.
Ei ole välitetty ollenkaan, miten asiat toimivat n y t.
Katse ja ajattelu on: miten pitäisi olla, kun pitäisi lähteä siitä, miten on.
Länsimainen helmasynti. Eletään jossain, mikä jo ikäänkuin olisi olemassa.
Kyllä pääministerin täytyy tiedostaa, miten asiat ovat.
Esperiä ja Attendoa riivaa sama johtamisessa. Eivät kuunnelleet paikallisten hoivakotien johtajia tai työntekijöitä pulmista. Antoivat potkut.
Jos näet irvsiluna sen, että ne henkilöt, jotka voivat ensisijaisesti vaikuttaa, miten asioita hoidetaan ja hallinnoidaan laiminlyövät tehtävänsä, ei heitä kauheasti voi kunnioittaa. Olen yksi palkanmaksaja.
Anceli. Osaat sinäkin irvailla. Eläs viitsi teeskennellä. Bengalitikku kirjoitti:
Että mitenkö.
Esperiä ja Attendoa riivaa sama johtamisessa. Eivät kuunnelleet paikallisten hoivakotien johtajia tai työntekijöitä pulmista. Antoivat potkut.
Jos näet irvsiluna sen, että ne henkilöt, jotka voivat ensisijaisesti vaikuttaa, miten asioita hoidetaan ja hallinnoidaan laiminlyövät tehtävänsä, ei heitä kauheasti voi kunnioittaa. Olen yksi palkanmaksaja.
Anceli. Osaat sinäkin irvailla. Eläs viitsi teeskennellä.Jokainen osaa halutessaan, mutta miten pääministerin parta liittyy aloituksen aiheeseen?
- Bengalitikku
Anceli kirjoitti:
Jokainen osaa halutessaan, mutta miten pääministerin parta liittyy aloituksen aiheeseen?
Ai se oli parrasta kiinni...
Bengalitikku kirjoitti:
Mikään ei ole koskaan pelkästään parrasta kiinni, oli vain esimerkkisana.
Jos sinun mielestäsi pääministeri on yksin vastuussa kaikesta, niin mikäpä minä olen vastaan väittämään.- peukut
Bengalitikku kirjoitti:
Peukku pystyssä.
- puskanpeukku
peukut kirjoitti:
Peukku pystyssä.
Oma peukku paras peukku 😂
- Bengalitikku
Minusta on kenkkua, kun puskasta ei voi peukuttaa.
Monen monta hyvää kommentoijaa on ollut.
Paikkaan: heitän tämän kukkakimpun🌺🌻🌹🌸🌼🌷. Ottakaa kiinni. Bengalitikku kirjoitti:
Että mitenkö.
Anceli. Osaat sinäkin irvailla. Eläs viitsi teeskennellä.Jos nyt lähdetään siitä, että vanhusten kuolemat ovat pääministerin syytä, niin tarkistettuani asian huomasin vanhempieni kummankin kuolleen Lipposen aikaan.
Ei me suurta haloota siitä nostettu, kun ikää heillä kummallakin oli jo sen verran, että nyt olisivat 104 ja 107 vuotiaat.- Bengalitikku
Tellukka kirjoitti:
Jos nyt lähdetään siitä, että vanhusten kuolemat ovat pääministerin syytä, niin tarkistettuani asian huomasin vanhempieni kummankin kuolleen Lipposen aikaan.
Ei me suurta haloota siitä nostettu, kun ikää heillä kummallakin oli jo sen verran, että nyt olisivat 104 ja 107 vuotiaat.Oletan, että ymmärrät ja muistat, mitä aloitus koski.
STM on hierarkiassa hallintoalueensa ylin elin.
Niin. Diagnoosit näkyvät epikriiseissä..oletettavasti lääkärin tai patologin toimesta.
Ei aina kannata yrittää lukea tekstejä kuin piru raamattua.
Kopioi minulle se virke, missä kirjoitan: Sipilän syy, että vanhuksia kuolee.
Tellukka skarppaa vähän. Bengalitikku kirjoitti:
Oletan, että ymmärrät ja muistat, mitä aloitus koski.
STM on hierarkiassa hallintoalueensa ylin elin.
Niin. Diagnoosit näkyvät epikriiseissä..oletettavasti lääkärin tai patologin toimesta.
Ei aina kannata yrittää lukea tekstejä kuin piru raamattua.
Kopioi minulle se virke, missä kirjoitan: Sipilän syy, että vanhuksia kuolee.
Tellukka skarppaa vähän.Kopioipa minulle se virke, missä olisin sinun niin väittänytkään kirjoittaneen.
Luet rivien välistä sellaista mitä siellä ei ole.- Bengalitikku
Tellukka kirjoitti:
Kopioipa minulle se virke, missä olisin sinun niin väittänytkään kirjoittaneen.
Luet rivien välistä sellaista mitä siellä ei ole.Sinulla voi olla taittovikaa tai shit ei?😎
- mimmimum-..mi
Tuttavani kertoi kuinka hänen isänsä .. aivan viimeisinä kotona olo aikanaan oli pätkinyt johdon paloja lattialle....Hän kysyi muistisairaalta isältään ...mistä nuo lattialla olevat johdonpätkät on tullut....Hän vastasi että se on television johtoa....kun sieltä tuli niin kauhu ohjelmaa ...eikä hän saanut sitä muutoin loppumaan....hän katkaisi puukolla johtoja... Miten ihmeessä hän pysyi hengissä...tällaisesta....ihmetteli tuttavani.
Ei kait se nyt mitään omituista ole jos vanha ihminen kuolee,
oli siten vanhainkodissa, palvelutalossa tai kotona.
Jokaisen kuolemalla on oma aikansa.
Kuusi kuolemaa palvelukodissa, en ole seurannut paasauksia, oliko palvelukodissa seitsemän tai ehkä seitsemänkymmentä hoidettavaa.
Kevät on raskasta aikaa ja se koettelee vanhojakin ihmisiä saatikka nuorempia.Kuolinilmoituksia tulee joskus luettua ja niissäkin
saattaa satavuotiaana kuolleen värssyssä tai muistosanoissa lukea
"...että lähdit niin yllättäin…"
"yllättävästi " on metkasti asenteellinen sana aloituksessa
ihan kuin vanhan ihmisen kuolema ei olisikaan luonnollista kuolemaa.- välskärin-hermotukset
Ja kuinka paljon vauvojakin syntyy yllättäen,
ilman että kantaja tietää raskaudestaan.
Elämä on yllätyksiä täynnä.
Yllätys syntyä yllätys kuolla
siitäkin voisi värssyn vuolla
vaan elämä ottaa elämä antaa
siihen saakka taakkansa kantaa
- tosisuomalainen
taitaa yksityisillä hoitokodeilla olla päämäärä rahastaa köyhien vanhusten viimeiset rahat
kun esimerkiksi wc-paperin vaihto on 15e ja attendolla ei lehtitietojen mukaan anneta
tarpeeksi ruokaa vanhuksille,ja ei anneta muuta hoitoa,kuolevat sitten nopeammin
ja saavat ns.hoitoyritykset lisää uusia rahastettavia,niinkuin lehdistä on saanut lukeaonhan se outoa, että huonoon hoitoon ja ruoan puutteeseen on sallittua kuolla, mutta eutanasiaa ei sallita niille joilla siihen on oikea syy ja tarve.
- Näinkö-se-menee
Outoa ja ristiriitaista tappaa lypsettävä lehmä, niin sanotusti.
Mitä kauemmin poka elää, sen paremmin se tuottaa.
Vai katsooko hoitokoti potilaan saldon, aha, pankkitili nollilla, ei tule enää kuin kituinen eläke, vähennetään ruoka ja juoma minimiin, lojukoon lattialla - ooh rouva rustokilla on tilillä sata donaa, hänet pidetään hengissä vaikka happiletkulla. - Bengalitikku
Näinkö-se-menee kirjoitti:
Outoa ja ristiriitaista tappaa lypsettävä lehmä, niin sanotusti.
Mitä kauemmin poka elää, sen paremmin se tuottaa.
Vai katsooko hoitokoti potilaan saldon, aha, pankkitili nollilla, ei tule enää kuin kituinen eläke, vähennetään ruoka ja juoma minimiin, lojukoon lattialla - ooh rouva rustokilla on tilillä sata donaa, hänet pidetään hengissä vaikka happiletkulla.Jos se johtuu pisteytyksestä?
Sehän taitaa olla salainen.
Rahasäkin päällä makoilevaa hellitään pidempään.
Mene ja tiedä.
ihan vaan pikkasena sivuhuomautuksena, että tuntuu oudolta kun aloittaja käsittelee vanhuksia kappaleina (6kpl/kk), minusta ihmisistä pitäisi sanoa henkilö, ei kappale.
Kun minä en enää tule toimeen omin voimin, olen minä kappale.
Olisi silloin hävytöntä minulta alkaa vaatia minua kohdeltavan ihmisenä.
Etenkin väkisin elättinä.
Toistaiseksi olen 69v.
H.hunksz kirjoitti:
Toistaiseksi olen 69v.
H.Teehän omakantaa hoitotahto tuosta. Mutta vain itsellesi, muille et voine.
- henrjii
hunksz kirjoitti:
Toistaiseksi olen 69v.
H.jokos kuolinpäivä on tiedossa, vai meinaatko poistua yllättäen
henrjii kirjoitti:
jokos kuolinpäivä on tiedossa, vai meinaatko poistua yllättäen
"Henrjii"
Eiköhän tuo päivä aina ole yllätys.
Ensin on elävä ja puliseva.
Sitten huomaakin olevansa kuoleman naulitsema valuttava.
-
Taidanpa tehdä sinulle riimin...
"Voi sun heevetti sentään tuo palkki on väärin
minä sahasin sen poikki laajoin haja-säärin
Palataan asiaan renkuissa.
H.- henrjii
hunksz kirjoitti:
"Henrjii"
Eiköhän tuo päivä aina ole yllätys.
Ensin on elävä ja puliseva.
Sitten huomaakin olevansa kuoleman naulitsema valuttava.
-
Taidanpa tehdä sinulle riimin...
"Voi sun heevetti sentään tuo palkki on väärin
minä sahasin sen poikki laajoin haja-säärin
Palataan asiaan renkuissa.
H.mäkin kuolen, ja poistun vasta hengen lähdön jälkeen
henrjii kirjoitti:
mäkin kuolen, ja poistun vasta hengen lähdön jälkeen
Oikeastaan.
Sinulta vaihtuu vain ilma.
H.- henrjii
hunksz kirjoitti:
Oikeastaan.
Sinulta vaihtuu vain ilma.
H.vanhuksille pitäisi asentaa hengen suodattimia
niin ilmat ei vaihtuisi, ainakaan tiehään
- Miksi.näin
Jos paskapaperin käyttö tulee kalliiksi ja pidetään nälässä on eutanasia ainoa vaihtoehto, ei vaineskaa en usko että tilanne on noin synkkä, puutteita on muttei yleisesti paha.
Ei Nykänenkään mikään vanhus ollut ja kotiinsa kuoli.
- Molempien-kroppa-kaput
Niinpä - vaikka paikalla oli ympärivuorokautinen hoitaja.
Miten lie ollut Ollin kohdalla? Jokuhan älysi hälyttää lanssin.
- HoitajaMinäkin
"Vanhukset kuolevat yllättävästi palvelutaloissa..."
Mitä tarkoittaa yllättävästi? Ihmiset asuvat palvelutaloissa syystä - jotain on vialla, jos ei kotona yksin pärjää.
Harva 80-vuotias on ilman kremppoja selvinnyt. Vaikka näennäisesti olisikin hyväkuntoinen, ei sydän, verisuonisto eivätkä muutkaan elimet toimi enää kuten kolmikymppisenä. Liikkuminen vaikeutuu ja kaatumisriski lisääntyy. ONko se kuolema niin yllättävä ja odottamaton?
6 kpl/kk...tuskin missään joka kuukausi pitkin vuotta. Ja onhan siinä eroa, onko asukkaita talossa 30, keski-ikä 60 v. vaiko asukkaita 120 ja keski-ikä yli 80 v. Entä kuinka monta vanhusta kuolee kotonaan tietyn kuukauden aikana?
"Ympärivuorokautinen hoito"...eivät ne palvelutalot ole sairaalan akuuttiosastoja, ei niissä joka hetki kytätä vierestä, mitä asukkaalle tapahtuu. Ei ole paikkaa, jossa hoitaja on koko ajan vieressä eivätkä asukkaat ole EKG- ja EEG-monitoreihin kytkettyinä.
Eli ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta. Vanhustenhoito on huonossa jamassa, se on totta, mutta muistakaa, että suurin osa saa hyvää hoitoa ja on tyytyväisiä. Median aloitama kohu on kenties ihan paikallaan, mutta ei sekään anna totuudenmukaista kokonaiskuvaa.Muistuipa mieleeni, kun hamassa nuoruudessani olin vanhainkodin sairasosastolla töissä. Siellä, missä kaikkein huonokuntoisimmat vanhukset olivat.
Tuli sitten ärhäkkä influenssaepidemia.
No mitä ihmeellistä siinä oli, että vanhat monisairaat eivät sitä kestäneet, vaan tavallista enemmän heitä poistui tästä maailmasta.
Johan oli jonkun iltapäivälehden toimittaa saanut siitä vihiä, että useampia oli kuollut pienen ajan sisään. (lukua en enää muista) Yritti mokoma tunkea väkisin sisään.
- Osa-aikaeläkeläinen
Eihän 60-luvulla täällä maalla mökeissään asuneita vanhuksia kukaan käynyt katsomassakaan, hoitohenkilö meinaan. Tuohon lähimökkiinkin mummo kuoli ties mihin vaivaan. En tiedä kuka vainaan löysi ja kuinka pitkän ajan kuluttua.
Huonoa on nykyäänkin etsivä hoitotyö. Jos et pidä itsestäsi meteliä, ei kukaan hoituri tule katsomaan.
Takavuosina sentään pappi kävi kai 60-vuotispäiviltä alkaen, mutta nykyään ei kirkkokaan ole meistä kiinnostunut.- Tarkkasilmäisyyttä
Silloin pop-rock 60 luvulla naapurit sentään pyrkivät seuraamaan toisiaan, etenkin yksin asuvia.
Jos ei savu noussut pirtin piipusta tai muutoin liikettä näkynyt 1 - 3 päivän aikana, hyvin kerkeästi oli tehtävä asian tynkää, mennä kolkuttelemaan tai jopa kävellä lukitsemattomasta ovesta, koska ei silloin ollut tapana lukita ovia.
Niin ei päässyt mummot muumioitumaan eikä papat pavuiksi. kyllä 60-luvulla pidettiin naapurien kesken toisista huolta, ei kukaan joutunut kuukausia kotonaan kuolleena makaamaan. myös sukulaiset pitivät paremmin yhteyttä kuin nykyään, elämä oli silloin jotenkin paljon lepposampaa ja toiset huomioivampaa.
- Perinne-vaalittava
tammikuu-51 kirjoitti:
kyllä 60-luvulla pidettiin naapurien kesken toisista huolta, ei kukaan joutunut kuukausia kotonaan kuolleena makaamaan. myös sukulaiset pitivät paremmin yhteyttä kuin nykyään, elämä oli silloin jotenkin paljon lepposampaa ja toiset huomioivampaa.
Totta. Yhteyttä pidettiin vaikka kortein ja kirjein, jos ei ollut lankapuhelinta. Sähkösanomiakin tarvittaessa.
- Oikeajärjestys
Mitä yllättävää on iäkkään ihmisen, vanhuksen kuolemassa?
- Oikeanpi-järjestys
Se yllätys. Eihän se olisi yllätys ellei se tulisi yllätyksenä.
Se yllättää kuin talvi autoilijat, joka vuosi.
Aina se vaan liipaisee sielua, että hitsi, se Almakin kuoli vaikka oli vasta 97 ikäinen. - Tunnenjatiedänjo
Oikeampi. Terveen iäkkään(kin) kuolema saattaa olla yllätys, mutta hyvin iäkkään kuolema ei ole yllättävää milloinkaan. Paitsi niille, jotka luulevat, ettei tästä maasta ikinä poistuta. En tiedä, liityvätkö jutut toisiinsa, mutta meitsiä ei talvikaan yllätä ikinä.
- vfihimsf
-tupakoivien ihmisten haittavaikutukset yhteiskunnissa tiedostettiin yhteiskunnissa varsin myöhään - ja ihmisiä syylllistettiin monin eri tavoin syyllisiksi omiin ongelmiinsa - mikseivät kyenneet oitis heti tumppaamaan kuuluisaa viimeistä sätkäänsä - kyse kuitenkin oli ja on voimakakkasta riippuvuutta aih. aineesta -nikotiinista joille monetikin altistettu varhaislapsuudesta lähtien - miksei alunperinkään hekin saaneet kuulua huumeriippuvaisten tukiryhmiin vaan joutuivat yhteiskunnan lypsylehmiksi - epäreilua - mä sanoisin. vielä 1980-luvulla hoettiin että tupakoivia ihmisiä ei edes kannata yrittää hoitaa millään muotoa - vähän samanlaiseltakuulostavaa touhua kuin jutut päihdeäideistä- joiden lapset joutuvat kä rsimään koko elämänaikuisiista haitoista- mitäsitmilloinkin ilmenee aikainsaatossa. Monia ihmisiä myös vainotaan ihan avoimessa yhteiskunnassakin - varsinkin jos todettu mt-ongelmaisisiks - harvoin omat sukulaisetkaan antavat ihmisten elää rauhassa omaa elämäänsä.
Onneksi Marjuanaa ja Hashista saa alkaa kohta polttamaan vapaasti ja laillisesti.
Koska Lääkärin-määräämä ei voi olla pahaksi ihmiselle eikä hänen keuhkoilleen.
THL:n naiset ovat myös, kuulema sanoneet tuotteitten tuoksujen olevan ihanan huumaavan hajuisia.
Etenkin kun ne eivät ole niin hetero-miehekkäitä kuin Tupakka.
Kerrotaan THL:n alkaneen myös kehittää suosituksia seksuaali-vammaisten paris-kuntien osto-lapsille.
H.
- kai-jotain-huumetta-
Ennenvanhaan oli hotapulveri vakituisesti kyläläisten käyttämä kipulääke,
eikä se tehny ihmisistä yhtään omituisia,
ihmiset tekivät kovasti töitä,
suomi kukoisti ja rikastui vauhdilla,
venäläisille sota velaki maksetiin vauhdilla,
kekkonen johti silloin suomea,
on sanottu että hatapulveri olisi kannapista tai hasista,
en tiedä mitä mitä myrkkyä se oli, ku myöhemmin se on poistettu myynnistä,
tietäiskö joku muu , mitä se oli,
silloin se oli ihan laillista kipulääkettä,
sitä sai ostaa apteekista kuka tarvitsi ,,, tai halusi,,,
hotapulveriin ei kukaan kuollu kuitenkaa,
" ota hota ei pakota " oli mainoski siihen aikaan,Muistan tuon pulveripaketin. Se oli semmonen suurinpiirtein partakoneenterän kokoinen paperikääre, missä se pulveri oli.
Laitan tuon linkin, siinä on mm. tuo mainos.
Näyttää päävaikutusaineena olevan sama, kuin asperiinissakin.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/hota-pulverimainos
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072765Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212300Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021886- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821157- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi233938