Rannekellon paristonvaihdosta säästöä

säästäväinen

Katselin ebaylta, että kelloissa yleisesti käytettävät elohopeaparistot SR626SW maksavat vain vähän toista euroa viisi kpl. Ilman kuluja vielä kulkevatkin. Säästö on siis melkoinen, kun itse vaihtaa, kun liikkeessä voi joutua pulittamaan kympinkin patterinvaihdosta.

17

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haminaattori

      Varmasti tulee säästöä, kun tietää mitä tekee. Mahdollinen miina odotta jos kello on jotenkin vesitiivis. Omasta kellosta vahdan pariston itse. Tiivisteen kunnostaminen vaihdon yhteydessä teettääkin jonkin verran töitä. Sinne kertyy yllättävän paljon törkyä ja ilman puhdistusta tuskin pitää vettä ulkopuolella. Ilman käytössäolevia työkaluja maksaisin mielelläni sen parikymppiä pariston vaihdosta ja tiedosta kelloni vedenpitävyydestä.

      • säästäväinen

        Ei siinä paljon työkaluja tarvita. Pöytäveitsellä itse ainakin takakannet avasin eikä niissä halvoissa kelloissa mitään tiivistettä ole.


      • Haminaattori
        säästäväinen kirjoitti:

        Ei siinä paljon työkaluja tarvita. Pöytäveitsellä itse ainakin takakannet avasin eikä niissä halvoissa kelloissa mitään tiivistettä ole.

        Olet oikeassa jos kello maksaa sen parikymppiä niin ei ole mitään järkeä vaihdottaa siihen paristoa. Kelloni nykyhankintahinta on kolmenumeroa eikä ensimmäinen ole yksi. Siinä on takakannessa ruuveja ja ohkainen o-rengas. Kyllästyin ainaiseen kellon hakemiseen ja hommasin kellon jota ei tartte jatkuvasti kaivaa ranteesta pois. Yhtä vedenpitäviä kelloja on varmasti pienempi hintaisia, mutta hommasin samalla ominaisuuksia joita nyt vain on kiva olla.


      • säästäväinen
        Haminaattori kirjoitti:

        Olet oikeassa jos kello maksaa sen parikymppiä niin ei ole mitään järkeä vaihdottaa siihen paristoa. Kelloni nykyhankintahinta on kolmenumeroa eikä ensimmäinen ole yksi. Siinä on takakannessa ruuveja ja ohkainen o-rengas. Kyllästyin ainaiseen kellon hakemiseen ja hommasin kellon jota ei tartte jatkuvasti kaivaa ranteesta pois. Yhtä vedenpitäviä kelloja on varmasti pienempi hintaisia, mutta hommasin samalla ominaisuuksia joita nyt vain on kiva olla.

        Ei kelloni maksanut kuin 2,5 euroa, kun sen kirpputorilta ostin. Mainittiin, että uusikin vielä, mutta eihän se käynyt ilman paristonvaihtoa. Maannut varmaan pöytälaatikossa parisen vuotta.


      • kelloton..uimari

        Miten tärkeää on kellon vesitiiveys, riittää kun on pölytiivis. Ei kai kukaan ole niin typerä että menisi uimaan, tai edes suihkuun kello kädessä.


      • Haminaattori
        kelloton..uimari kirjoitti:

        Miten tärkeää on kellon vesitiiveys, riittää kun on pölytiivis. Ei kai kukaan ole niin typerä että menisi uimaan, tai edes suihkuun kello kädessä.

        Olen ilmeisesti sitten typerä! Urheilukello hankala pitää veden yläpuolella uidessa.

        Jutut vähän rönsyilleet palstan pääasiallisesta aiheesta!


      • ÄläAnnaHuomiota
        Haminaattori kirjoitti:

        Olen ilmeisesti sitten typerä! Urheilukello hankala pitää veden yläpuolella uidessa.

        Jutut vähän rönsyilleet palstan pääasiallisesta aiheesta!

        No se aiheesta rönsyileminen on tietenkin tarkoituksellista. Samalla lailla kuin häirikön avaamat ja nostamat muutkin aiheeseen liittymättömät keskustelut.

        Näiden aiheeseen liittymättömien kannattaa antaa elää ja kuolla itsekseen keskusteluihin sen kummemmin puuttumatta. Trollit elävät huomiosta, myös negatiivisesta sellaisesta, joten ei anneta sitä.


      • niinluulisin
        kelloton..uimari kirjoitti:

        Miten tärkeää on kellon vesitiiveys, riittää kun on pölytiivis. Ei kai kukaan ole niin typerä että menisi uimaan, tai edes suihkuun kello kädessä.

        Vaikket uimaan menisikään, niin ranne hikoilee fyysisessä suorituksessa kesä kuumalla ja hiessä oleva suolakomponentti syövyttää metallisen nikkelikuoren rupiseksi kuin sammakon poski. Silloin tuota eritettä pääsee kellon sisäänkin, jos ei koneistoa ole suojattu.


      • Haminaattori kirjoitti:

        Olen ilmeisesti sitten typerä! Urheilukello hankala pitää veden yläpuolella uidessa.

        Jutut vähän rönsyilleet palstan pääasiallisesta aiheesta!

        "Olen ilmeisesti sitten typerä! Urheilukello hankala pitää veden yläpuolella uidessa."

        Mitä urheilulla ja kellolla on tekemistä toistensa kanssa?
        Uidessa taas olisi viisampaa ottaa kello pois ranteesta.


      • Anonyymi
        downunder38 kirjoitti:

        "Olen ilmeisesti sitten typerä! Urheilukello hankala pitää veden yläpuolella uidessa."

        Mitä urheilulla ja kellolla on tekemistä toistensa kanssa?
        Uidessa taas olisi viisampaa ottaa kello pois ranteesta.

        On typerä jo silläkin perusteella että kekkaloi urheilukello ranteessa.


      • Anonyymi
        niinluulisin kirjoitti:

        Vaikket uimaan menisikään, niin ranne hikoilee fyysisessä suorituksessa kesä kuumalla ja hiessä oleva suolakomponentti syövyttää metallisen nikkelikuoren rupiseksi kuin sammakon poski. Silloin tuota eritettä pääsee kellon sisäänkin, jos ei koneistoa ole suojattu.

        Suurempi murhe on kuitenkin paitojen hihansuun puhkikuluminen, kun tuo rupinen kellonkylki hankaa hiha-aukon reunoja kuin santapaperi.


    • ValohoitoaRannekellolle

      Ostin valokennolla varustetun rannekellon (Citizen 170euroa). On käynyt jo kymmenen vuotta - ei ole paristonvaihtoa. Edellinen oli toistakymmentä vuotta (Q&Q 80 mk), kunnes katosi metsään. Laatukello kestää. Nämä "aurinkokellot" käyvät 2...10 viikkoa pimeässä ja akku latautuu auringonvalossa kesällä viidessä minuutissa ja talvella loistelampun valossa noin 8 tunnissa.

      • kiuyty

        Isällä oli automaatti rannekello 70 luvulla. Ei tarvinnut paristoja ei vetää vieteriä.


      • Eterna.Matic.1000

        Minulla on tänäänkin automaattikello ranteessani. Ostin sen vuodenvaihteessa 1973-1974. Ei ihan riittänyt teknikon kuukausipalkka siihen. Parikymmentä vuotta sitten kelloseppä sanoi, että jos joskus myyt sen, niin älä alle tuhannella eurolla myy.
        On minulla kolme Eterna Matic naistenkelloakin piirongin laatikossa tehtaan paketissa. Aikanaan kelloliikkeen loppuunmyynnistä halvalla ostin. Mitähän noilla tekisin? Rahanpuutetta minulla ei ole ja printöjä ei tarvitse jättää. Ideoita, please!


      • Rannekellomies1956
        kiuyty kirjoitti:

        Isällä oli automaatti rannekello 70 luvulla. Ei tarvinnut paristoja ei vetää vieteriä.

        Ne ei oikein pysy ajassa. Nykyajan kellot on paljon parempia siinä mielessä. Oliko 70-luvulla tosiaan jo näitä käden liikkeestä voimansa ottavia rannekelloja? Kvartsikidekelloja kyllä oli.


      • litiumparisto_parempi

        En tiedä, ovatko Citizenit yhtään sen paremmin tehtyjä, mutta Casion aurinkokennolla toimivat kellot ovat kusetusta: Vaikka paristoa ei tarvitse vaihtaa, niin sen sijasta kellossa on joko superkondensaattori tai akku, joka pitää silti vaihtaa n. 7 vuoden välein. Ja kun parhaissa Casion litiumparistoa käyttävissä malleissa pariston vaihtoväli on myös sen samat 7 vuotta, niin järkevämpää on vaihtaa tavallinen litiumparisto kuin joko superkondensaattori tai akku.

        Lisäksi: litiumparistoa käyttävissä malleissa on taustavalo, jolloin kellonajan voi tarkistaa pimeässäkin. Casion aurinkokennolla toimivissa kelloissa ei ole taustavaloa.

        Casion aurinkokennolla toimiva kello oli siis virheostos, mutta tästä huolimatta se varastettiin lukitusta tilasta, mutta niin, että se oli olohuoneen ison lukitun lasioven sisäpuolella siten, että aurinko pääsi paistamaan oven lasin läpi ladaten kellon akkua tai superkondensaattoria.

        Heräsi epäilys ns. talonmiehen yleisavaimella tekemästä varkaudesta, koska kukaan muu ei olisi tilaan päässyt !


    • Rannekellomies1956

      Tuossa joku sanoi, että ei kannata itse vaihtaa patteria kelloon. Minulla on Seiko, olisiko se maksanut jotain 300€ noin 15 vuotta sitten. Valkkasin sellaisen mallin, johon on helppo vaihtaa itsekin patteri. Se, jossa takakannessa on kaksi koloa vastapäätä toisiaan, on helppoa avata ilman erikoistyökaluja.
      Laitetaan kello kansipuoli ylöspäin vaikka hiirimatolle. Ohutkärkiset pihdit avataan sopivaan leveyteen - kärjet menevät kannen syvennyksiin (koloihin). Pidetään tukevasti kiinni pihdeistä ja painetaan samalla alaspäin sopivalla voimalla. Aletaan pyörittää pihtejä vastapäivään, niin että pihdin kärjet pysyvät koloissa. En ole vaihtanut tiivistettä, kun vaihdoin patterin. Sen hinta oli noin 1,30 €/kpl elektroniikan komponenttiliikkeessä (Partco), ja melko laadukkaita ovat patterit. Kestävät varmaan 5 vuotta. En tekisi itse yhtään mitään 5 kpl paketilla rannekellon pattereita. Ehkä ne eivät säily hyvänä 25 vuotta, ja voisi olla että kellon ja lisäpatterit saisivat kuolinpesäni!

      Viimeinen patterin vaihto tehtiin kelloliikkeessä noin 2 vuotta sitten. Hinta taisi olla n. 8 euroa. Toivottavasti vaihtoivat myös tiivisteen. Luultavasti teetän patterinvaihdon jatkossakin maalla pikkukaupungin kelloliikkeessä. Vanhat muistikuvani patterien hinnoista olivat 1980-luvulta. Kovien hintojen vuoksi vaihdoin patterin itse kellooni. Sitä en muista, mistä silloin ostin uuden patterin, niitä ei niin helposti saanut kuin nykyään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe