Jeesuksen talouspoliittinen ohjelma

Evankeliumeissa esiintyvistä Jeesuksen kertomiksi väitetyistä vertauksista saamme ainakin kolme pykälää hänen talouspoliittiseen ohjelmaansa:

1§ Valtion on maksettava verot ("keisarille mikä keisarin on").

2§ Työntekijällä on oikeus täyteen palkkaan työpanoksesta riippumatta, eli riippumatta siitä kuinka pienen osan työajasta hän työpaikalla tai työnsä parissa muuten viettää (vertaus puutarhan työntekijöistä).

3§ Velallisen on maksettava ylenmääräistä monen sadan prosentin korkoa, ja sijoitetulle pääomalle samoin on aina saatava useamman sadan prosentin tuotto (leiviskävertaus).

Mahdollisesti muitakin pykäliä evankeliumeista saattaisi löytyä.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entäs periaate omaisuuden tasajaosta: jos itssellä on kaksi paitaa ja toisella ei ole yhtään, niin toinen paita on annettava paidattomalle? Ei ole mitenkään pitkälle menevä tulkinta että tämä tarkoittaa omaisuuden tasajakoa laajemminkin.

      Omaisuuden tasajaossa on sekin hyvä puoli, että kun rikkaat eivät pääse taivaaseen, niin on reilua että rikkaiden ei anneta olla rikkaita.

      • Pykälä lisää:

        4§ Ylimääräinen käyttötavara on annettava tarvitsevalle.


    • Jeesus olikin sosialisti.

      • Pykälä 3§ eli leiviskävertaus edustaa kyllä mitä raainta riistokapitalismia.


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Pykälä 3§ eli leiviskävertaus edustaa kyllä mitä raainta riistokapitalismia.

        Ristiriitaisia juttuja, eikös katolinen kirkko ollut sitä mieltä että koron periminen on syntiä ?


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Pykälä 3§ eli leiviskävertaus edustaa kyllä mitä raainta riistokapitalismia.

        Varhaiskeskiajalla tulkittiin eräitä Vanhan ja Uuden testamentin kohtia siten, että rahan lainaaminen korkoa vastaan on Jumalan tahdon vastaista. Ajatuksena oli, että lainan tarvitsijat ovat autettavia ja että kristittyjen ei tule pyrkiä hyötymään auttamisesta. Vaikka taloudellinen toiminta laajeni ja monipuolistui 1100-luvulla, kirkko jatkoi korkokiellon opettamista. Se sai myöhemmin tukea myös Aristoteleen raha- ja korkoteoriasta. Rahaa sellaisenaan pidettiin tuottamattomana, minkä ajateltiin lisäävän korkokiellon järkevyyttä.


    • Eikö omaisuudesta pitäisi satujeesuksen seuraajan luopua kokonaan?

      Näin muistelen lukeneeni, mutta saattaahan olla että siinä satukirjassa asia myöhemmin korjataan.

      • Tuosta saadaankin yksi pykälä lisää:

        5§ Ainakin rikkaiden on realisoitava kaikki mahdollinen omaisuutensa ja luovutettava näin saadut varat köyhille (juttu jossa rikas nuori mies kysyi tietä taivasten valtakuntaan).


      • kekek-kekek kirjoitti:

        Tuosta saadaankin yksi pykälä lisää:

        5§ Ainakin rikkaiden on realisoitava kaikki mahdollinen omaisuutensa ja luovutettava näin saadut varat köyhille (juttu jossa rikas nuori mies kysyi tietä taivasten valtakuntaan).

        Tästä kyllä seuraa ongelmia, jos pykälää johdonmukaisesti noudatetaan. Kukaan ei voi omistaa mitään kun kaikki pitää aina myydä ja antaa pois. Voisiko kukaan edes ostaa mitään jos kaiken saisi ilmaiseksi.


    • "2§ Työntekijällä on oikeus täyteen palkkaan työpanoksesta riippumatta, eli riippumatta siitä kuinka pienen osan työajasta hän työpaikalla tai työnsä parissa muuten viettää (vertaus puutarhan työntekijöistä).

      3§ Velallisen on maksettava ylenmääräistä monen sadan prosentin korkoa, ja sijoitetulle pääomalle samoin on aina saatava useamman sadan prosentin tuotto (leiviskävertaus)."

      Nämä ovat vertauksia, joiden selitys liittyy muuhun kuin rahaan. Ensimmäinen kertoo, että taivaan valtakuntaan pelastuu hyvin erilaisia elämänpolkuja kulkeneita ihmiisä, jälkimmäinen, että uskovan on käytettävä saamiaan armolahjoja evankelioinnin työssä, eikä kätkettävä niitä vakan alle.

      • vitundebiilit

        Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia ja jaa omaisuutesi muille, jotta kirkkaimman kruunun saat.
        Jeesustelija muuttaa aina mielipidettään jahka teot muuttuvat hänelle taakaksi.


      • Sitten varmaan rikkaankin on vain vertauskuvallisesti myytävä kaikki ja annettava köyhille.


    • konkurssijeesus

      Kirkollisvero ja lahjoitukset miljardien "köyhien" elättämiseen.
      Jeesustelun talous kestää juurikin niin kauan, kun tyhmiä maksajia on riittämiin tai
      heidän nimissään saa velkaa.

      • Kirkko.ei.auta

        Kirkon miljarditulot kuluu melkein aina tyhjillään olevien kirkkojen ylläpitoon ja Teemu Laajasalon kaltaisten ahneuden apostolien leveään elämään. Köyhät pärjätköön omillaan.


      • Kirkko.ei.auta kirjoitti:

        Kirkon miljarditulot kuluu melkein aina tyhjillään olevien kirkkojen ylläpitoon ja Teemu Laajasalon kaltaisten ahneuden apostolien leveään elämään. Köyhät pärjätköön omillaan.

        Pientä on tuo, jos käy tarkistamassa katolisen kirkon mammonaa, joka on hankittu typerää kansaa syyllistämällä ja epäjumalan tuomiota julistamalla.

        Taisi muuten juuri katolisen kirkon omaisuudenhallintapomo joutua ausseissa tilille poikalasten hyväksikäytöstä.


    • Jeesus sanoi että meidän pitää antaa kaikki meidän rahat keisarille, tai sille jonka kuva on rahassa. Tällä tavalla raha hävittäisi arvonsa. Jeesus sanoi myös että antaa Jumalalle se joka on Jumalan. Raha on tehty metallista ja paperista, joten ne pitäisi myös palauttaa takaisin Jumalalle, eli luontoon.

    • kuhan.ehdotan

      Alkoholiverotus oli Jeesuksen mielestä aivan /C:stä. Mutta hänellä oli tähän oiva niksi: vesi piti "muuttaa" salaa viiniksi. Sipilänkin olisi uskovaisena hyvä ottaa tämä pointti vaihtoehdoksi valtion talouspolitiikassa eli Alko voisi ruveta myymään viiniä kuin vettä vaan.

    • WROOOOOOOOOOOM

      2§ Työntekijällä on oikeus täyteen palkkaan työpanoksesta riippumatta, eli riippumatta siitä kuinka pienen osan työajasta hän työpaikalla tai työnsä parissa muuten viettää (vertaus puutarhan työntekijöistä).

      ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
      Juutalaisten päivä Jeesuksen aikaan oli jaettu auringonnousun ja -laskun välillä 12 osaan (hetkeen) ja auringonlaskun ja -nousun väli 4 yövartiohetkeen.

      Jeesuksen vertauksessa viinitarhan isäntä oli sopinut päivän palkasta (denari) työmiesten kanssa, niiden kanssa jotka ahersivat koko päivän 12 hetkeä (tuntia). Palkanmaksaja maksoi kuitenkin saman palkan niille, jotka olivat tulleet töihin vasta 11:llä hetkellä (viimeisellä tunnilla). Ne jotka olivat painaneet täydet 12 tuntia töissä luulivat saavat enemmän, mutta saivatkin vain sen sovitun palkan. Kun he sitten nurisivat palkan maksajalle, niin heille sanottiin:

      "Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista? Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin. Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?' "(Matteus 20-13-15)

      - Siis aika harvinainen "TUPO-ratkaisu"

      Matteuksen evankeliumi 20:1-16:
      "Sillä taivasten valtakunta on perheenisännän kaltainen, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.Ja kun hän oli sopinut työmiesten kanssa denarista päivältä, lähetti hän heidät viinitarhaansa. Ja hän lähti ulos kolmannen hetken vaiheilla ja näki toisia seisomassa torilla joutilaina; ja hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani, ja mikä kohtuus on, sen minä annan teille.' Niin he menivät. Taas hän lähti ulos kuudennen ja yhdeksännen hetken vaiheilla ja teki samoin. Ja kun hän lähti ulos yhdennentoista hetken vaiheilla, tapasi hän vielä toisia siellä seisomassa; ja hän sanoi heille: 'Miksi seisotte täällä kaiken päivää joutilaina?' He sanoivat hänelle: 'Kun ei kukaan ole meitä palkannut.' Hän sanoi heille: 'Menkää tekin minun viinitarhaani.'

      Mutta kun ilta tuli, sanoi viinitarhan herra tilansa hoitajalle: 'Kutsu työmiehet ja maksa heille palkka, viimeisistä alkaen ensimmäisiin asti.' Kun nyt tulivat ne, jotka olivat saapuneet yhdennentoista hetken vaiheilla, saivat he kukin denarin. Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin. Kun he sen saivat, napisivat he perheen isäntää vastaan ja sanoivat: 'Nämä viimeiset ovat tehneet työtä vain yhden hetken, ja sinä teit heidät meidän vertaisiksemme, jotka olemme kantaneet päivän kuorman ja helteen.' Niin hän vastasi eräälle heistä ja sanoi: 'Ystäväni, en minä tee sinulle vääryyttä; etkö sopinut minun kanssani denarista? Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin. Enkö saa tehdä omallani, mitä tahdon? Vai onko silmäsi nurja sentähden, että minä olen hyvä?' Näin viimeiset tulevat ensimmäisiksi ja ensimmäiset viimeisiksi." (Matteus 20:1-16)

      Edellä oleva on vertaus taivasten valtakunnasta; siis minkä kaltainen se on. (Matteus 20:1)

      Vertaapa minkakaltainen on ahneen ay-liikkeen valtakunta:
      Kyllä siinä ay-Liiton Miehiä katkeruus ja kateus repisi, jos joku työnantaja sopisi TUPO-ratkaisun mukaan täyden työpäivän palkasta kokoaikaisille työntekijöille, mutta työnantaja hyvää hyvyyttään maksaisi samaa palkka myös osa-päiväisille työntekijöilleen.
      Ay-liikkeen ahneita pönöttäjiä närästää jo sekin kun työnantaja haluaa maksaa työttömyyskassan jäsenmaksut työntekijöiden puolesta:

      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.234203

    • 12____13

      > 1§ Valtion on maksettava verot ("keisarille mikä keisarin on").

      Ei oikeastaan, Keisarille pitää vaan antaa se mikä keisarin on, ei muuta. Ei siis kannata ylipäätään ottaa edes mitään, mikä on keisarin, vaan jättää keisari yksin.

      > 2§ Työntekijällä on oikeus täyteen palkkaan työpanoksesta riippumatta, eli riippumatta siitä kuinka pienen osan työajasta hän työpaikalla tai työnsä parissa muuten viettää (vertaus puutarhan työntekijöistä).

      Opetus on se että työnantaja saa itse päättää miten palkitsee.

      > 3§ Velallisen on maksettava ylenmääräistä monen sadan prosentin korkoa, ja sijoitetulle pääomalle samoin on aina saatava useamman sadan prosentin tuotto (leiviskävertaus).

      Ei välttämättä. Ja mielenkiintoista on, Raamattu sanoo, että kaikki velat pitäisi antaa joka 7 vuosi anteeksi. Mielestäni se olisi hyvä tapa.

      "Joka seitsemäs vuosi pane toimeen vapautus. Ja näin on vapautuksesta määrätty: jokainen saamamies luopukoon siitä, minkä hän on lähimmäiselleen lainannut, älköönkä velkoko lähimmäistänsä ja veljeänsä, sillä silloin on Herran kunniaksi vapautus julistettu".
      Deu. 15:1-2

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jes! Miljoonat diesel-autot joutumassa ajokieltoon

      Erittäin hyvä ilmastouutinen! https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a1277257-1244-4700-9bd7-399ef4d4313c "Tuo ajokiel
      Maailman menoa
      386
      4493
    2. Halkokarilla ammuttu

      Halkokarin uimarannan metsissä/tiellä poliiseja juoksenteli n.13.30.Onko pahvihousut setvimässä sukuriitoja?
      Kokkola
      19
      1317
    3. Yle aamu taas huolissaan laittomasti maassa olevien terveydenhuollosta

      Yle se jaksaa aina nostaa tämän asian esille, vaikka ei pitäisi. Laittomasti maassa olevat pitää säilöä ja karkoittaa, e
      Maailman menoa
      172
      1204
    4. Jengi haluaa että

      Lähden täältä pois. Syystä että? Antaa tulla syitä nyt.... Huomenta sitten viimeisen kerran. 💔🐺🖤
      Ikävä
      190
      1023
    5. Odotan että eroat

      Sitten vasta meidän suhde voisi alkaa. En halua mihinkään pettämiskuvioihin mukaan. Sun pitäis siis ottaa riski, että jä
      Ikävä
      46
      1016
    6. Makea kysymys

      Tiedätkö onko kaivattusi perso makealle? 😋
      Ikävä
      90
      947
    7. Mitä tehdä kun eräs henkilö seuraa puhelintani

      Ja informoi asioitani ulkopuolisille ja ei kyse ei ole viranomaisista vaan sairaasta yksilöstä joka ei jätä rauhaan vaan
      Ikävä
      123
      925
    8. Mitä haluat

      Toisesta vai haluatko mitään
      Ikävä
      86
      916
    9. Maailmankaikkeuden synty

      Universumi syntyi reilut 14 miljardia vuotta sitten ns alkuräjähdyksessä. Aluksi laajentuminen tapahtui jopa valoa nopea
      Luterilaisuus
      188
      853
    10. Ei siitä pääse yli eikä

      ympäri, että tunsin sinua kohtaan niin paljon ja aidosti, ettei siitä palaudu tutuin konstein. Jos vaikka aloitan siitä
      Tunteet
      50
      834
    Aihe