Miten teitä kasvatettiin lapsina?

TyyliOnKaiMuuttunut

Millaisia olivat kasvatusmenetelmät meidän lapsuudessamme puoli vuosisataa sitten?

Millaisia rajoja oli?
Entä kuritus? Saitteko selkäänne tai millaista ruumiillista kuritusta jouduitte kokemaan?
Missä iässä olitte tiukan kurin kohteina?
Missä iässä rajat ja komento väljenivät?
Oliko toisen sukupuolen edustajia läheisinä ystävinä ne?

Miten omat lapsenne?

Meillä oli melkoiset erot, minä ja sisarukset olimme kovan kurin alaisia ja piti tehdä kotitöitä paljonkin jo pieninä.

67

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuulettaa

Viiskytluvulla kasvatettiin eri tavalla kuin nykyisin. Työtäkin opetettiin tekemään.
      Omasta luonteesta kuitenkin on kiinni se onko kiusaajatyyppi ja toisista pahaa kaivava.
      Jos osaa pyytää anteeksi, se on jo hyvä mielestäni.

• Olen sotaveteraanin ja pikkuotan kasvattama. Tosin kasvatus kuulostaa jotenkin isolta ja juhlavalta sanalta.
      Isä innosti urheilun ja liikunnan pariin ja onnistui siinä varsin hyvin,
      äiti taas kauppiaana ei saanut yhtä hyvin jälkikasvuaan mukaan..
      Luovuus ja kädentaidot oli molemmilla vanhemmillani hallussa ja ne me ollaan kaikki tenavat omaksuttu, koskaan ei sanottu, että en osaa, aina piti ainakin yrittää.
      Koulutuksen suhteen olivat vapaamielisiä, jos niin tahdot niin tee niin, oli motto ja niin me tehtiin nuorena ja vieläkin.
      Hyvinä kasvattajina toimivat myös nuoremmat villit veljeni, aika nuorena joudun pitämään huolta nuorimmasta veljestäni, silloin joskus rasitti, mutta hyvin sen asian kanssa kuitenkin pärjäsin.

Ruumistani on kuritettu mutta ei turhaan, asiasta sain koivunvitsasta, veljiäni kuritettiin ehkä enemmän, joskus jäänyt mieleen, että olikohan tuo riittävä syy moiseen kuritukseen, mutta mennyt mikä mennyt. Ei niistä mitään traumoja, en ainakaan tunnusta.

Lapsena ei saanut valehdella eikä varastaa, ne oli ihan hyvät rajat, joita silloin joskus testattiinkin.

Paljon otin vanhemmiltani opiksi, hyvät toin mukaani ja huonot unohdin kun omia lapsia aikanaan sain. Omien lasten rinnallaan vaan ihmeteltiin kasvua ja maailmaa ja nyt sen saa tehdä lastenlasten rinnalla.

• Psykoterapeutitar

Varhaislapsuudesta en kasvatuksesta muista. Naispuolisen vanhempani sairastuttua kasvatus oli sairasta!

• OliHyväKoti

Opetettiin käytäytymään siivosti, olemaan kohtelias ja tekemään toisille niin kun haluaisi itsellen tehtävän. Isä oli säästäväinen ja opetti pitämään pennin syrjästä kiinni, mutta tarvittaessa myös auttamaan pulassa olevaa. Minkäänlaista syrjintää ei lapsuudenkodissa sallittu, kavereita oli sukuun ja säätyyn katsomatta, kiusaajista kyllä piti kertoa kotona. Koskaan en selkääni saanut, vaikka joskus olisi ehkä ollut aihettakin, sillä olin aika omatoiminen ja kekseliäs.

• näsästelijä

Munavellillä, riisivellillä, karjalanpaistilla, karjalanpiirakoilla, piimällä, leivällä, juureksilla jne. Kasvoin pituutta 163 cm.

• Tuulettaa

Makaroonivelli, läskisoosi....
        Kasvoit sentin minua pidemmäksi näsätelijä.
        En minäkään muista piiskaa saaneeni, olisko koskaan nurkkaankaan laitettu.
        Isompien sisarusten vaatteita pidin enimmäkseen. Sain ensimmäisen oman mekon muistaakseni 6-7 -vuotiaana.

• Paloma.se01

Minä taisin jo kertoa omasta lapsuudestani tuolla toisessa ketjussa. (mimmi…..mummon ketju ), joten kopioin nyt vain tähän:
      Noin seitsenvuotiaaksi saakka minua ei yritetty kasvattaa mitenkään. Olin poikatyttö ja leikin pääasiassa kahden isoveljeni kanssa ja leikit sen mukaisia, Cowboyta ja intiaaneja, minä sain olla välillä Calamity Jane, viidakon Tarzan jne. kiipesin yhtä korkealle puihin kuin veljeni, hyppäsin alas yhtä korkealta kuin hekin, juoksin yhtä lujaa ja jouduin joskus jopa nyrkkitappeluihin. Jossain vaiheessa veljeni alkoivat syrjiä minua leikeistään ja sitten leikin kolmea vuotta nuoremman serkkuni kanssa. Kaksi kasvattajaani varhaislapsuudesta eivät olleet suinkaan isä ja äiti, vaan Suuri Suomalainen Metsä ja Lucy Maud Montgomery (Anne-sarja); luin jo kolmivuotiaana jahain inspiraatiota ja pakoa maalaistalon arjesta metsän prinsessana ja kirjoista.
      Vanhemmillani ei ollut mitään selvää strategiaa poikien tai tyttöjen kasvatuksesta ennen kouluikää. Kummiltakin odotettiin siivosti käyttäytymistä ja rehellisyyttä, mutta en kyllä muista että meillä olisi ollut jotenkin eri säännöt siksi että olimme joko poikia tai tyttöjä. Ei saanut huutaa eikä meluta, Pieniä askareita meitä vaadittiin tekemään jo aika pieninä, kukkien kastelemista ja polttopuiden hakemista ja sen sellaista. Hyvin sukupolvineutraalia. Sain pitää jopa isoveljieni vanhoja vaatteita ja leninkiin ja sievään rusettiin minut puettiin vain kyläreissuilla tai valokuvaajan tuoliin, helminauha kaulassa istumaan lampaantaljan päälle.
      Sukupuolikasvatus alkoikin sitten jo alakoulussa, jossa körttiläisopettajatar kasvatti tyttölapsia vanhan kaavan mukaan nuoriksi emänniksi kylän taloihin ja torppiin ja Calamity Jane ei ollut suosikkien joukossa ja patalaput meni uusiksi moneen kertaan. Yläkoulussa sitten nuori naisopettaja, juuri seminaarista valmistunut, auttoi levittämään siipeni ja uskomaan itseeni. Näin paljon sukupuolirooleista viisikymmentäluvun Pohjois-Hämeessä, evakkoperheessä.

• ahdastataivaalla

juu ... ja lehmätkin lensivät kun 3 vuotias luki romaaneja :)))))

• Joskus_näinkin
        ahdastataivaalla kirjoitti:

"..kun 3 vuotias luki romaaneja :)))))"

Opetin tyttäreni aakkoset 3-vuotiana ja jo muutaman kuukauden jälkeen hän kirjoitti pitkiä pätkiä A4:lle, ja luki lasten kirjoja joita haimme kirjastosta ja myös Suomen reissuilta.

Tuo innostus oli ihan hänen omansa, hän oli päivähoidossa jossa 7-vuotias poika oli aloittanut koulun, ja sen innoittamana tuli eräänä iltana luokseni kynä ja A4-arki kädessä ja sanoi: Isi opeta minut kirjoittamaan. Että näinkin helposti se käy kun on tahtoa.
        Tänään tyttö on isohkossa virmassa pomo ja kouluttajana, ja mikä parasta kolmen lapsen äiti.

• Paloma.se01
        ahdastataivaalla kirjoitti:

Äitini kertoi 60-vuotispäivilläni koko suvun läsnäollessa kuinka seisoin pielasängyssäni yöpaita päällä kolmivuotiaana ja lausuin Vänrikki Stoolin tarinoita ulkomuistista. En siis aloittanut tiiliskiviromaaneilla vaan runokirjoilla :)
        Pyhäkoulunopettajani oli toinen jolla oli selvä muistikuva siitä luin kirjaa ennen kuin olin täyttänyt neljä vuotta.
        Itselläni ei ole selvää käsitystä kuinka vanha olin, mutta ei kai niitä huvituksia siellä maalla niin paljon ollut ja eihän meillä ollut sillloin vielä telkkariakaan.

• OmanTalonKuvitus
        Paloma.se01 kirjoitti:

Äitini kertoi 60-vuotispäivilläni koko suvun läsnäollessa kuinka seisoin pielasängyssäni yöpaita päällä kolmivuotiaana ja lausuin Vänrikki Stoolin tarinoita ulkomuistista. En siis aloittanut tiiliskiviromaaneilla vaan runokirjoilla :)
        Pyhäkoulunopettajani oli toinen jolla oli selvä muistikuva siitä luin kirjaa ennen kuin olin täyttänyt neljä vuotta.
        Itselläni ei ole selvää käsitystä kuinka vanha olin, mutta ei kai niitä huvituksia siellä maalla niin paljon ollut ja eihän meillä ollut sillloin vielä telkkariakaan.

Peukutan sulle. Luin Vänrikit tosi tarkkaan lapsena, ja vieläkin muistan useimmat miltei ulkomuistista kokonaan. Varsinkin jos vilkaisen niitä.

• Paloma.se01 kirjoitti:

Minäkin olin ihmettelyn aihe kun menin kouluun, osasin lukea ainoana ekaluokkalaisena. En muista minkä ikäisenä opin lukemaan, kuitenkin paljon alle kouluikää. Isän vanhapiikasisko oli kärsivällinen opettaja.
        Piiskaa tuli jos en totellut. Muistan kerran kun isä lähti hakemaan piiskaa, minua huvitti se kun koivussa oli lehdet, ajattelin että ei sellainen piiska satu. Pettymyksekseni isä riipoi lehdet pois.

• Osattomat

Kaikki lapset kasvavat kasvattamattakin, siitä pitävät geenit huolen. Sitä paremmin kasvavat, mitä parempaa ravintoa saavat. Mutta hyvää, riittävää ja kauas kantavaa ohjausta kaikki eivät saa. Sellaista, jolla olisi helpompi aloittaa oma tiensä sitten, kun ollaan siinä kohdassa polkua, että se pitää aloittaa.

• e.lä.mä

Ei ollut mitään olin viisas jo lapsena(47) ja se on ollut sama tyyli omilla lapsilla (74-78).

Akateeminen koulutus lapsilla, lapsenlapsia 5.

• Heikunkeikku

Mun mielestä mut kasvatettiin niin, että jos erimoisesti olisi, niin olisko musta tullut ihmistä olleskana.
      Äiti oli hyvin taiteellinen. Hän opetti piirtämishommia mulle jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Perspektiivi oli hanskas ja myös varjostukset ja muita tärkeitä juttuja jo kolmivuotiaana. Piirtelin TOSI paljon. Joka päivä. Sitten kun sain pianon, niin riemulla ei ollut rajoja. Sain keskittyä satasella niihin asioihin, joista pidin.
      Oon aina leikkinyt paljon. Eläväinen lapsi olin. Vieraitten seurassa ujohko ja sivusta kuuntelijatyyppiä.

Joka ilta äitini kertoi kolme iltasatua. Ei lukenut kirjasta, vaan keksi päästään.
      Yksi satu oli aina Aku Ankasta. Toinen satu oli Piikistä, Miikistä (siilejä, jotka asuivat metsään heitetyssä rummussa) ja Toiskantissusta ja Hiiruhipasta, jotka olivat hiirejä ja siilien kavereita. Naapureita). Kolmas satu oli vapaavalintainen, kerroin minkälaisen sadun tahdoin kuunnella ja siinä kertoessa kerroin itse melkein koko sadun:) Tai korjasin äidin kertomusta paremmilla ehdotuksilla:) Suutuin kuulemma jos äiti ei kertonut satua oikealla tavalla.

Minun ei tarvinnut pistää kodissamme tikkua ristiin. Ei ruuanlaittoa, siivousta tai muutakaan. Siksi, koska minun annettiin keskittyä soittoharjoituksiin ja muuhun sellaiseen.
      Kun olin ihan pieni, niin meillä oli palvelija mua hoitamassa. Myöhemmin klapajin vanhempien kintuis, eikä suuresti kasvatettu.

Käytöstavat olivat ehdottoman tärkeitä. En saanut olla "koppatoloho" ja sellainen että sai hävetä silmät maalle huonon käytöksen johdosta. Eli en ollut koppatoloho.

En ole koskaan saanut piiskaa. Olin kiltti tyttö.

• Pienen pienenä poikana.
        Juoksin läpi isäni rakentaman linnan.
        Laskin kaikki huoneet, joita oli 221 kpl.
        Vessat ja keittiöt mukaan-laskettuina.
        -
        Kaksi vessoista oli minun.
        Kummassakin vessassa oli kaksi lempeää rouvaa työssä.
        Nukkuivat vuorotellen.
        Kun minä kävin kakalla, rouvat pesivät pyllyni ja suihkuttivat sinne miehekästä tuoksua.
        Isäni käytti samaa tuoksua.
        Hänen vessansa oli Savonlinna tyyliä.
        Vessa oli ulkoneva ja tarpeet putosivat alla olevaan lanpeen, jossa kasvatettiin Rapuja.
        Jumaliste kuinka isoiksi Ravut kasvoivat.
        Punaisin poskin ne kattilassa kiehuivatkin.
        Äitini oli siksi hyvin onnellinen ja iloinen.
        Kasvatukseni oli siis suuren-moista.
        Paljon Omega-3 ja muuta liukasta.

H.

• Heikunkeikku
        hunksz kirjoitti:

Pienen pienenä poikana.
        -
        Nukkuivat vuorotellen.
        Kun minä kävin kakalla, rouvat pesivät pyllyni ja suihkuttivat sinne miehekästä tuoksua.
        Vessa oli ulkoneva ja tarpeet putosivat alla olevaan lanpeen, jossa kasvatettiin Rapuja.

H.

Jaahas. Hunksz sai sormiinsa hepulikohtauksen. Pientä inspiraationpoikasta havaitsin. Hyvin pientä:)
        Myös pientä tökkimistä.
        Noh.
        Sul´onkin ollut makee lapsuus. Liikuntaakin sai, kun juoksenteli pitkin 221 huoneista kämppää ees taas.
        Punaposkisia rapujakin oli. Ei oo totta, ei voi. Tos kohtaa kyllä liioittelit.

Ei mulla ihan noin suuren-moinen lapsuus ollut.

• OsanottoniRaukalle
        hunksz kirjoitti:

Pienen pienenä poikana.
        -
        Nukkuivat vuorotellen.

H.

Vai söi hunkzukan perhe hänen paskalanpeensa pudottamassa skeidassa kasvatettuja rapuja. Ei ole ihme, jos mies on kärsinyt rapuloita kaiken ikäänsä. Säälikäämme häntä.

• Heikunkeikku kirjoitti:

Jaahas. Hunksz sai sormiinsa hepulikohtauksen. Pientä inspiraationpoikasta havaitsin. Hyvin pientä:)
        Myös pientä tökkimistä.
        Noh.
        Sul´onkin ollut makee lapsuus. Liikuntaakin sai, kun juoksenteli pitkin 221 huoneista kämppää ees taas.
        Punaposkisia rapujakin oli. Ei oo totta, ei voi. Tos kohtaa kyllä liioittelit.

Ei mulla ihan noin suuren-moinen lapsuus ollut.

Hänhän onkin VON ;).

• Kauramokoralla ja ranskanleivällä,
      Koivunimenherra oli aina ovenpäällä muistuttamassa että mistä tulee jos on kuriton.
      Kerran sain risusta kun kolmivuotiaana karkasin kummpari jalassa, sukkahusut ja paita päällä kylile.
      Taisi suurin kasvattaja kuitenkin olla elämän koulu.

• Paloma.se01

Lasten piiskaamisesta:
      en kyllä muistaakseni saanut koskaan piiskaa jostain asiallisesta syystä. Että olisin tietoisesti tehnyt jotain pahaa tai jotain ilkeyttä. Yleensä jostain vahingosta, mikä minulle sattui, kuten esimerkiksi kun maitokannu tipahti pienistä käsistä ja meni rikki. Tai lapsellisesta ajattelemattomuudesta, kun ekaluokkalaisena otin omenan lupaa kysymättä naapurin aidan yli roikkuvasta puunoksasta.
      Ystäväni latinot laittaa memejä facebookiin kylpysandaalista joka oli yleisin lastenkasvatusmetodi siellä päin maailmaa ja joka"kasvatti heidät hyviksi ihmisiksi". Tapaan lisätä siihen "mistä huolimatta, useimmista tuli sentään ihmisiä".

• Heikunkeikku

"Paloma"
        Äläs kuule sano A, jos et sano B:tä.
        Mikä "kylpysandaali" ?
        Ketä tahansa ihmistä alkaa vaivaamaan, jos ei saa kuulla kylpysandaalin loppuosaa.

Että pientä lisäselvitystä nyt framille.
        Kiitos!

• Paloma.se01
        Heikunkeikku kirjoitti:

"Paloma"
        Äläs kuule sano A, jos et sano B:tä.
        Mikä "kylpysandaali" ?
        Ketä tahansa ihmistä alkaa vaivaamaan, jos ei saa kuulla kylpysandaalin loppuosaa.

Että pientä lisäselvitystä nyt framille.
        Kiitos!

La "chancleta" trooppisen amerikan yleisin naisen sisäkenkä. Varvassandaali, yleensä muovia. Yleisin lastenkasvatusmetodi: " el chancletazo" eli pläjäys peffalle. selkään, säärille tai nyt mihin sattui osumaan. Sandaali yleensä äidin kädessä. Sitä seurasi tai edelsi tai molemmin päin la "cantaleta". Elikkä kova huuto ja saarna mitä olit tehnyt väärin.
        Elikkä ensin cantaleta ja sitten chancletazo Tai sitten toisinpäin.

http://www.radiorebelde.cu/images/images/ciencia/chancletas.jpg

• Paloma.se01
        Paloma.se01 kirjoitti:

La "chancleta" trooppisen amerikan yleisin naisen sisäkenkä. Varvassandaali, yleensä muovia. Yleisin lastenkasvatusmetodi: " el chancletazo" eli pläjäys peffalle. selkään, säärille tai nyt mihin sattui osumaan. Sandaali yleensä äidin kädessä. Sitä seurasi tai edelsi tai molemmin päin la "cantaleta". Elikkä kova huuto ja saarna mitä olit tehnyt väärin.
        Elikkä ensin cantaleta ja sitten chancletazo Tai sitten toisinpäin.

http://www.radiorebelde.cu/images/images/ciencia/chancletas.jpg

Unohdin mainita että käy myös heittoaseena.
        Verrattuna meidän lapsuutemme nahkavyöhön jossa oli metallisolki paljon lempeämpi lyömäase. Selittänee ehkä jotain eroja kansanluonteissa.

• Hallaahon.äänestäjä44

"Ystäväni latinot laittaa memejä facebookiin kylpysandaalista joka oli yleisin lastenkasvatusmetodi siellä päin maailmaa"

Latino on kauhean lapsellinen olio, meemeineen vai?

"Kun olin ihan pieni, niin meillä oli palvelija mua hoitamassa. Myöhemmin klapajin vanhempien kintuis, eikä suuresti kasvatettu."

Olitekko varakkaita vai oliko teillä huonokuntoinen kartano köyhä hovimestari ja alipalkattu portinvahti ja rahat aina loppu ei millään meinanneet riittää hiihtoreissuille
      Aspen Highlandsiin (coloradoon) ja piti tyytyä Åreen (ruotsiin)

näinkö se meni, pelkkää köyhyyttä autojakin oli niin monta että rahat ei tahtoneet riittää mihinkään

• Heikunkeikku

"Hallaahon.äänestäjä44"

Entäs miten sinua kasvatettiin?
        Mä en ainaskaan ala selittelemään mitään tarkemmin, ellet sinä ensteks kirjota sun osuuttas.
        Niin.
        Niinku vaihtokauppaa keskusteluun kaipaan.
        Niin.

• vihimsf

Perheen isä menehtyi 43-vuotiaana ja äiti jäi 38vuotiaana kahdeksan alaikäisen yksinhuoltajaksi - nuorin veljeni taisi olla 2v niihin aikoihin. kasvatuksen nimissä sai joskus fyysistä kuritusta ja pantiin nurkkaan håpäistynä - nuoremmat sisarukset olivat kuin villiintynyttä laumaa - äitikin aika paljon sairasteli - kävi läpi aika rankat syöpähoidot ja selviytyintakaisin elämään Kuri kotona ja
      koulussa oli äärimmäisen ankaraa kuin puolisotilaallista -rehellisyyteen ja ankaraan työntekoon lapsia opetettiin pienestä pitäen Pojat urheilivat ja kaikilla taisi olla jotain aseita - vammaissiskona mut kelppuutettiin kyllä heittelemään savikiekkoja kun pojat oli montulla ampumassa - muuten aseisiin kajoaminen oli tytöiltä kiellettyä.

• Paloma.se01

Hallis, latino ei ole lapsellinen vaan spontaani ja Urantian mukaan kehittyneimpiä nuorten sielujen kansoista.

• "Takanani on unohdettuja maailmoita,
      unohdettuja ihmisiä,
      unohdettuja sanoja.
      Muistan niin vähän kaikesta,
      mitä minulle on tapahtunut ajan mittaan.

Mutta kun kuolen
      saan ehkä takaisin muistin
      ja silloin ehkä istun koulussa
      tai työpöydän takana,
      ellen sitten seiso ikkunassa ja katsele, kun kuljet ohitseni.

• Heikunkeikku

"Tellukka"
        Onnistunut kirjoitus.
        Hyvä.

• flegmaatti

Menetelmiä on turha ryhtä selvittelemään. Sen voisin mainita, että kotitöiden lisäksi 12v iästä alkaen palkkatyöhön aina kun oli mahdollisuus. 14v alkaen kaikki kesälomat.
      Eniten vitutti se, että tilit oli pulitettava äitini käteen lyhentämättöminä = tllipussit avaamattomina.
      Vasta muutama kuukausi ennen menoa vapaaehtoisena inttiin, selvisin maksamalla vain ruokarahan.

Muutama kuukausi kotiuttamisen jälkeen häivyin siitä huushollista Ruotsiin eikä ikävä tullut.

Tuloksena ehdottoman rehellinen ja tekemisistään vastaava heppu.
      Hieman särmikäs ja aikanaan ehkä harkitsemattoman kiivas.
      Rehellisyyden suhteen en tunne kompromisseja. Mikä ei ole minun niin se on jonkun toisen. Sama puheissa. En koskaan valehtele mutta harkinnan mukaan unohdan jotain.

Vastuuntuntoinen, ehdottoman uskollinen aviomies.

• Bengalitikku

Leikeissä sai olla villi ja vapaa. Paljon kavereita.
      Pienemmät neuvottelut hoiti äiti.
      Isommat konferenssit hoiti isä. Isän sana oli laki. Isä tiesi kaiken.
      Ankaraa.
      Tasokas koulu. Ns. hyvät harrastukset. Pyhäkoulu.

• Ei-paha-tapaus

En ollut kasvatuslaitoksessa.
      Minusta tuli noin satakahdeksankymmentä senttiä pitkä, hoikka, tyylikäs nuorimies.
      Vastenmielisyys maatalouteen ei tuonut minulle hankkijan lippistä ja sitä hieman kadun.
      Mutta leipä löytyi muualta. Ja palkkaakin.

• PieksettyPikkutyttönä

Sain selkääni useampia kertoja. Isä laittoi polvilleen, kun oli vetäissyt pöksyni alas. Hän piti nahkavyön solkipään kädessään ja pieksi vyöllä paljastaa takapuoltani. Välillä jouduin seisomaan nurkassa, se oli pienempi rangaistus. Vähän isommaksi kasvettuani, vyö vaihtui melko uuteen, leveään ja paksuun sotilasvyöhön. Kun purin hammasta ja yritin olla itkemättä, iskuja seurasi lisää.
      Remmillä piekseminen loppui vasta joskus 12-, 13-vuotiaana.

Ruumiillinen kuritus lisäsi vain uhmaa mielessäni. Lapsena olen yrittänyt uhmaisena tehdä monenlaista kiellettyä. Keskustelu ja opastaminen olisivat varmasti vaikuttaneet paljon positiivisemmin.

• OiskohanTotta

En jaksa uskoa, ei tytöille remmiä annettu,

• S-tanansurullista

Sellainen tyyppi, joka pieksee lasta vihapäissään, ei tajua aiheessa tytön ja pojan eroa. Jos nyt tajuaa ylipäänsä yhtään mitään.

• tekeenannaa

Joku kertoo nyt enempi toiveistaan kuin todesta...

• Piiskafetissi
        tekeenannaa kirjoitti:

Joku kertoo nyt enempi toiveistaan kuin todesta...

Pervon miehen jutulta vaikuttaa, jotkut saavat kiksejä tuollaisista jutuista.

• Ahdasta-ajattelua

Mutku kaikki immeiset eivät ole seksi-idiootteja.

• Voisi-olettaa

50 luvun lapsista tuli kasvatustieteen maistereita varmaankin?

• Peloteltiin että jos et oo kunnolla niin mustalaiset tulloo ja vie tai että jos et oo kunnolla nii polliissit tulloo ja viep. Tai jos et oo kiltisti nii jumala rankassoo.

• Veikökukaan

Kuis sun kävi?

• Meilläki peloteltiin mustalaisilla mutta poliisit oli hyviksii :).

• yönvalopilkku
        siilivain kirjoitti:

Meilläki peloteltiin mustalaisilla mutta poliisit oli hyviksii :).

Meillä hyviksii oli vain taksiautoilijat, niiltä sai apua, jos olisi ollut pulassa.

• yönvalopilkku kirjoitti:

Meillä hyviksii oli vain taksiautoilijat, niiltä sai apua, jos olisi ollut pulassa.

Meillä ei takseilla ajeltu. Liian kallista ja turhuuksien turhuus laittaa taksiin rahaa. Vain tietyntyyppiset ihmiset ajoivat taksilla.

• Ttyyppi
        siilivain kirjoitti:

Meillä ei takseilla ajeltu. Liian kallista ja turhuuksien turhuus laittaa taksiin rahaa. Vain tietyntyyppiset ihmiset ajoivat taksilla.

Kyse vastauksessani olikin, et mikä onkin taho, josta saa apua, joka on parempi kuin poliisi. Mut taksiajosta sitten, meillä otettiin ataksilla kyytiä, kuitenkin tosi vähän. Isä oli aina töissä ja minä ulalla. Istuin, taksiautossa, kun auto ajettiin pihalta talliin ( 7 metriä). Mun mielestä tietyntyyppiset ihmiset olisi tällaisia; ne ajattivat sairaalakyytejä, synnytyskyytejä ja -hakuja, viinakauppakyytejä, hääkyytejä, hautausmaakyytejä jouluaattoisin ja jotkut kylläkin ihan hupitanssikeikkoja. ;)

• Ttyyppi kirjoitti:

Kyse vastauksessani olikin, et mikä onkin taho, josta saa apua, joka on parempi kuin poliisi. Mut taksiajosta sitten, meillä otettiin ataksilla kyytiä, kuitenkin tosi vähän. Isä oli aina töissä ja minä ulalla. Istuin, taksiautossa, kun auto ajettiin pihalta talliin ( 7 metriä). Mun mielestä tietyntyyppiset ihmiset olisi tällaisia; ne ajattivat sairaalakyytejä, synnytyskyytejä ja -hakuja, viinakauppakyytejä, hääkyytejä, hautausmaakyytejä jouluaattoisin ja jotkut kylläkin ihan hupitanssikeikkoja. ;)

En näe kyllä koskaan taksilta apua saaneeni tai edes taksia auttajaksi mieltänyt.

• IsänVinkki
        siilivain kirjoitti:

En näe kyllä koskaan taksilta apua saaneeni tai edes taksia auttajaksi mieltänyt.

No en ole mäkään siihen tarkoitukseen vielä tarvinnut. Pitää ajatella avarakatseisemmin. Ainakin ennen Annen uudistusta, voi sanoa, että olivat tuttuja, luotettavia ja tulivat paikalle nopeammin kuin poliisi. Ja jos olisi hätä, niin voisi tilata useamman auton. Taksi on kutsumusammatti. Poliisi on leipätyö.

• IsänVinkki kirjoitti:

No en ole mäkään siihen tarkoitukseen vielä tarvinnut. Pitää ajatella avarakatseisemmin. Ainakin ennen Annen uudistusta, voi sanoa, että olivat tuttuja, luotettavia ja tulivat paikalle nopeammin kuin poliisi. Ja jos olisi hätä, niin voisi tilata useamman auton. Taksi on kutsumusammatti. Poliisi on leipätyö.

No enpä ole aikaa ottanut kumpi on paikalla ennemmin taksi vai poliisi. Toki poliisia en ole tarvinnut aikuisiällä kuin kerran kun autoon murtauduttiin. Täksikö kutsumusammatti heh. Poliisi paremminkin.

• OtaRahatJaJuokse
        siilivain kirjoitti:

No enpä ole aikaa ottanut kumpi on paikalla ennemmin taksi vai poliisi. Toki poliisia en ole tarvinnut aikuisiällä kuin kerran kun autoon murtauduttiin. Täksikö kutsumusammatti heh. Poliisi paremminkin.

Mun mielestä poliisin koulutus lyhyt, maksetaan oppilaille ja asiakaspalvelua ei lainkaan asiakkaille, aikaisi eläkkeelle jne. Ja taitavat olla rosvojakin vielä.....

• OtaRahatJaJuokse kirjoitti:

Mun mielestä poliisin koulutus lyhyt, maksetaan oppilaille ja asiakaspalvelua ei lainkaan asiakkaille, aikaisi eläkkeelle jne. Ja taitavat olla rosvojakin vielä.....

Mikä on poliisien eläkeikä?

• Kommunistin-pentu

Isäni oli tulipunainen kommunisti, ei saanut mennä pyhäkouluun, koulussa piti varoa opettajia. Hän kuitenkin kehui minua, olimme hyviä kavereita. Ainoa tapani kapinoida oli olla koulussa kiltti ja hyvä oppilas. Hyvin elämässä menestyin kun en sitä kommunismia julistanut.

• EpävarmaKait

Lapsuus loppui 12-vutiaana ja vastuu tuli tilalle. Tosin toisenlainen pelko loppui.

• Tuulettaa

Isäni oli usein viikot poissa kotoa työnsä vuoksi. Hän jätti varhain aamulla ennen lähtöänsä jonkin karamellin tyynyni viereen. Lauantaina hän tuli, kuten ennen oli tapana, työviikko 6 päivää.
      Isän kanssa kuljimme luonnossa, sieniä, marjoja ja luontoa katsellen.
      Äidillä työ vei paljon huomiota, ihan hyvä suhde silti. Isoisä oli tottunut kovaan työntekoon. Valitteli sisarensa kanssa ettei minulle opeteta riittävästi työntekoa ollessani lapsi.
      Lapsuus oli hyvä, mutta en erityisesti haikaile enää sitä. Myöhemmin matkustin ja näin elämää silloisissa oloissa esim. Israelissa, Jugoslaviassa, Romaniassa jne.

• Osa-aikaeläkeläinen

Koulussa oli sellainen opettaja, että nykysääntöjen mukaan hän olisi käräjillä vähän väliä. Melkoinen sotahullu hän oli, kai siksi kun oli saanut armeijassa kessun jämät.
      Kova kuri pidettiin muissakin kansakouluissa. Ammattkoulussakin oppilaat sanoisinko pelkäsivät opettajaa, ja olivat koko lailla kunnolla.
      Ammis, teku ja intin jälkeen yli 40 vuotta varsinaisessa palkkatyössäni. Nyt sitten eläkepäivillä.

• Hmmmmmmmm-

Kuka on mulle kertonut juuri noilla sanoilla......

• huonoteväätelämään

Peloittelua, häpäisyä, risua ja remmiä. Töihin heti kun mahdollista ja palkka piti antaa kotiin. Vaatteet, kengät olivat kamalia, liian pieniä kovia koppuroita. Leluja ei juurikaan ollut eikä ollenkaan sellaista krääsä määrää mitä nykyään on. Pienikin asunto pli lähes tyhjä, vain välttämätön sänky ja pöytä.

Ei uskoisi että niistä ajoista on niin vähän aikaa. Se mitä syötiin niin olisi nykyään järkyttävän epäterveellistä ja yksipuolista. Ruokaan ei saanut mennä paljoa rahaa. Lääkkeitä ei ollut ollenkaan ja kaikki säryt, kivut sai kärsiä. Mitään ei tiennyt maailmasta kun ajettiin töihin ja olin kamalan lapsellinen, helppoa käyttää hyväksi. Palkan rippusen sai viikon työstä kahdeksan tuntia päivässä saattoi saada sata markkaa.

• koilismaanpoika

Meikä asui köyhässä kotossa ,ruokaa oli välillä ja sitten aina ei ollu. Mutta kyllä sitä elää kituutettiin vain.
      Koti oli vanha talo ja kylmä kun mikäkin sellainen hirsitalo tuolla itä-suomessa pohjois alueellaa.
      Vaatteet olivat huonot ei ollu silloin sellaista kuin nyt. Kouluun käveltiin pitkä matka ja suksilla silloin kun lunta satoi paljon. Koti oli kaukana muusta asutuksesta siksi ei ollut paljoa saman ikäisiä leikkikavereita.
      Koulussa oli se hyvä puoli siellä sai jonkun keiton tai puuron syödäkseen. Tupakkia ei saanut polttaa sen isä kielsi mutta kokeilla piti salaa miltä mahtaa maistua ,kaveri houkutteli sellaiseen puuhaan. Senkun sätkää vedin niin kaveripa kertoikin isälleni ja sain selkäsaunan ja kovan.
      Kun olisikin ollut piiskaa mutta veteli takamukseen oikein sähköjohdolla ja lujaa !
      Kyllä takakankku oli kipeä ja kauheat jäljet näkyi mutta ei siihen kukaan silloin kiinittänyt mitään huomiota. Silloin oli luonnollista rangaistukset ihan fyysielle ruholle ja uhkausket jos tupakointi jatkuu. Ja jatkuihan se. siitäkun kasvoin mittaa huomasin ,että aikuisethan juo jotain josta ne tulee humalaan ,nninpä minäkin tekaisin kesällä kiljua kusiaispesässä ja kavereitten kanssa otettiin eka kännit. Se teko olisi saanut kyllä jäädä tekemättä siitähän iski himo päälle ja viinaa alkoi mennä kurkusta alas. Ikää tuli lisää ja uhma kasvoi vanhempia kohtaa , minuahan ette enää hakkaa ja komentele ,koulukin loppui aikanaan ja karkasin kotoa yhden sukulaisen luo . Siellä sitten keitimme pontikkaa. Vauhti koveni elämässä. Töitäkin sain pöllymetsässä ja rahaakin tuli ja kaikki meni semmoista se oli.
      Etelä suomeen sitten jossain vaiheessa muutin töihin olin metallialan hommissa jossa amatti koulutettiin ja sai työ paikan . Armeija piti käydä välillä ja siitä elämä jatkui hieman seestyneimmin.
      Sen jälkeen kokeilin erilaisia töitä ,ja töitähän siihen aikaan oli siitä ei ollut puutetta.
      Naimisiinkin menin nuorena ja sainkin hyvän vaimon ja lapsiakin syntyi meille muutama.
      Silloin kun menin naimisiin ajattelinitse mielessäni ,että jos lapsia joskus tulee niin ne eivät ainakaan nälkää nää ja ovat kunnon vaatteissa. Eikä heitä hakata niinkuin minua hakattiin , ja se on pitänyt. Alkoakaan en ole ottanut vuosikymmeniin enkä tupakkaa. En sanoisi niin ,että siitä kurittamisesta lapsena olisi oikei mitään traumaa jäänyt eikä katkeruutta. Kyllä sitä vikaa oli minussakin omalta osaltani. Olen ajatelllut sitä oman isäni ankaraa kasvatusta niin ,ettei hän saanut isän mallia kun hänen isänsnä oli kuollut kun hän oli ollut pieni poika. Hänen äitinsä paapoi isääni liikaa heidän sisarusparvessa.
      Mutta onneksi saimme sovittua isäni kanssa asiat ennenkuin hän kuoli.
      Äitini kanssa on ollut myöskin hyvät välit .
      Omat lapseni ovat kouluja käyneet ja hyvissä ammateissa joten elämä siltä osin hyvin ,niinkuin se hyvin ja hyvin nyt sitten on tämän hetken maailmassa. Elämä se vain jatkuu eläkelläisenä ja saa muistella menneitä ja katsoa mihin malliin se maailma tästä muuttuu. Jotkut asiat ovat paremmin kuin silloin sota ajan jälkeisinä vuosina ja jotkut pahemmin . Kaikkia nykyajan käänteitä on vaikea ymmärtää. Maalaisjärkeä puuttuu nykyajan ihmisiltä. Ei nykynuoret voi ymmärtää sellaista pula aikaa kuin minunkin lapsuus oli. Ei kaupan hyllyt notkuneet ruokien paljoutta ei minkään munkaan kulututus tavaroitten paljoutta.
      Mutta tänne asti on päästy ja sillä hyvä ollaan tyytyväisiä siihen mitä on ja sitä mitä ei oo sitä ei tarvita.

• muistoissavain

Olen monesti ajatellut että kun nykynuoret näkisivät palankaan siitä elämäntyylistä mitä silloin oli.
      Komppaan tällä "koillismaan poikaa"
      Samanlaista oli meilläkin,12v mun piti hoitaa kesät pikkusiskoa,isä ja äiti raatoi pelloilla,navetassa ja metsissä.Ruoka oli hyvää,äiti leipoi kaikki ja kutoi mattoja ja siinä sivussa muitakin käsitöitä.
      Piiskaakin sain,en kai kuitenkaan tehnyt mitään suurempaa,siihen aikaa kuritettiin niin.Äiti ei puhunut mistään "naisten asioista" ja kyliltä sain kuulla kaiken,kouluun ei kannustettu eikä liioin tuettu ja kuri oli kova,oikeudenmukaisuus iskostettiin kaikin tavoin.
      Pakolliset koulut ja sitten maailmalle,tarpeeksi kauas ettei joka tuuli terveisiä tuo.Kotipaikka oli kuitenkin rakas ja sinne aina kesäisin lomien aikaan matkustin auttelemaan vanhempiani maatöihin,lomaa ei oikeesti ollut juuri koskaan,mitä nyt joku viikko talvisin etelän auringossa.
      Huonoja muistoja ei silti näennäisesti jäänyt,elämä oli sen tyylistä siihen aikaan.

• Lohenpyrstönurkat

Karkuun juostiin monet kerrat, satoja kertoja NAHKAREMMIN pelossa.

• UnskiPappa

Aina tuli kuonoon, mutta sitten KELKKA KÄÄNTYI, 17vuotiaana kamppailu-urheilua harrastaneena. Sitten juoksi hakkaaja ja helvetin kovaa.

• Metrinhartiatmillinaivot

Nii-ih, kamppailulajit voivat olla ihan hyviäkin, mutta tooosi huonoja, jos / kun ne eivät kasvata korvain väliin mitään.

• Kasvun_paikka

Ainakin meidät pantiin aamuisin riviin kasvimaalle ja sitten, yleensä mutsi, kävi kastelemassa meittiä.
      Yöksi pääsi sisälle, ettei kastemadot syöneet varpaita.
      Linnutkin menivät sekaisin kun eivät tienneet enää, kuka meistä on pelätin, kuka muuten vaan pelättimen näköinen.
      Ja kyllä meistä sisaruksista kasvoi melko pitkiä, noin 170 - 180 centtisiä.

• Per-kel

Kyllä se oli Pro Patriaa :)

• hyvällämuistan

Hyvin pitkälle sananlaskuin. Kyllä ärsytti aikanaan. Kasvatus oli sen ajan mukaista, nykyään aivan toisenlaista.

• eikasvatettu

Minä olin äpärälapsi, jonka isyyttä ei ole koskaan selvitetty ja äitikin oli perseestä. Jätti minut omalle äidilleen, joka sanoi olet mitätön, kelvoton, sinusta on vaivaa ja hiljaa piti olla. Ei ollut yhtään positiivista aikuista lapsuudessani eikä nuoruudessani. Olen kasvattanut itseni monen mutkan kautta, enpä usko, että niillä, joilla oli vanhemmat, millaiset tahansa, on kykyä tajuta, että pahempaakin voi olla. Kävin kerran lastenkodissa kansakouluaikaan, minulla oli siellä luokkakavereita. Muistan loppuikäni, miten ihanalta se paikka vaikutti.

Olen ajoittain erittäin katkera enkä edes yritä olla mikään hyvis. Siltikään, vaikka tajuan tehneeni paljon itseni eteen ja selviytyneeni myös monista myöhemmistä isoistakin elämänkuopista hyvin. En olisi katkera, jos eläkkeeni olisi hiukan parempi ja voisin asua muualla kuin häirikkötalossa. Kun on vanhuuseläkkeellä, on asumisella merkitystä enempi kuin aiemmin ja on aika epäinhimillistä joutua nukkumaan korvatulpat ja kuulosuojaimet päässä toistuvasti. Joku muu soitti poliisit viime yönä, mutta isännöitsijän mukaan ei taaskaan mitään voi tehdä.

Toivoisin, että kuolen sydänkohtaukseen. Jos en, niin löydän kyllä keinon tappaa itseni lähivuosina.

Jos minua ei olisi laitettu tai jos olisi edes ohjattu ja kasvatettu, taloudellinen tilanteeni olisi aikapäivät sitten ollut toisenlainen ja mahdollistanut muunlaisen asumisen kuin tämän vuosia jatkuneen helvetin.

• YvinAsvatetutUkupolvet

Hyvin kasvatettiin. Niin minäkin.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      116
      1998
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      157
      1477
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1347
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      55
      1118
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      155
      1097
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      966
    7. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      867
    8. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      864
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      852
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      811
    Aihe