Moi,
Teho on yksi watti, kun kone kuluttaa joulen energiaa sekunnissa. Kw/h vastaa kilowatin tehoa tunnin ajan.
Miksi tehon yksikössä mainitaan myös ajan määrre? Tai vaikka auton akuissa. Miksi sanotaan montaki kilowatti tuntia akkuun mahtuu.
Miksi ei puhuta esim jouleista? montako joulea auton akkuun mahtuu. Auttakaa minua ymmärtämään kansankielellä tämä asia.
Anteeksi jos kysymys on tyhmä.
Essi
kw/h, miksi tehon yksikössä mainitaan myös ajan määrre?
14
1208
Vastaukset
- FysiikastaYsiKoulussa
1 kWh = 3600000 Joulea eli 3,6 MJ Kyseessä on siis energia. Tehon yksikkö on Watti. 1 kW = 1000 W 1 W = 1 J/s . Merkintä kW/h ei ole oikein, se on niitä kansan sekoituksia.
- selvät_sävelet
No en ole tuollaisa kW/h yksikköä vielä nähnyt missään käytettävän, taitaa olla omaa keksintöäsi.
W ja kW ovat tehon yksiköitä. kWh on taas energian yksikkö.- FysiikastaYsiKoulussa
Minä olen kuullut vanhojen ihmisten usein puhuvan "kilowateista tunnissa". Eli esim: kuinkahan monta kilowattia lämmitin vie tunnissa?
CLIP No en ole tuollaisa kW/h yksikköä vielä nähnyt missään käytettävän, taitaa olla omaa keksintöäsi. /CLIP
- huomioitsija
Tässäkin on ammattitasoinen kyssäri heti aamusta palstan herättelyyn
Akkujen teho ilmoitetaan kylläkin ampeeritunteina, ei kilowattitunteina. Ampeeri on virran yksikkö kun watti on tehon yksikkö. Ampeerit x jännite = watit.
- näio
Ei akulla voi sanoa olevan tehoa. Akulla on vain jännite, maksimivirta ja enegiasisältö.
- zzappjazip
Meidän talo kuluttaa 12500kwh/vuosi
tai
Meidän talo kuluttaa 12500kw/vuosi
mitä eroa?- riittäisikö_rahkeet
Jälkimmäisessä tapauksessa olisit vararikossa alta aikayksikön :D
- apukoulu.pelittää
Peruskoulun opetusta: kWh on energian määrä. kW on teho. Jos auton moottorin enimmäisteho on 100 kW niin siitä ei voi tietää paljonko energiaa se tuottaa vuodessa. Watti kirjoitetaan isolla kirjaimella.
Jälkimmäinen ei tarkoita mitään. 12500 kwh/vuosi vastaa n. 1,4 kW keskimääräistä tehoa. Ethän sanoisi auton teho on 75 hevosvoimaa tunnissa tms. Kilowatti on tehon yksikkö niin kuin (virheellisesti nimetty) hevosvoima. 1 hv = 0,735 kW.
- axsdcfg
okaro kirjoitti:
Jälkimmäinen ei tarkoita mitään. 12500 kwh/vuosi vastaa n. 1,4 kW keskimääräistä tehoa. Ethän sanoisi auton teho on 75 hevosvoimaa tunnissa tms. Kilowatti on tehon yksikkö niin kuin (virheellisesti nimetty) hevosvoima. 1 hv = 0,735 kW.
Miten niin virheellisesti nimetty?
axsdcfg kirjoitti:
Miten niin virheellisesti nimetty?
Koska kyse on tehon eikä voiman yksiköstä. Teho on voima kertaa nopeus. Jos nostat kilon painoa, tarvitset majoituksen 10 Newtonin voiman. Jos teet sen nopeudella 1 m/s, tehosi on 10 wattia.
Englannin kielessä hevosvoima on horse power eli hevosteho. Tosin se on hieman suurempi 746 wattia, kun meikäläinen on 735 wattia eli teho, joka tarvitaan nostamaan 75 kg nopeudella 1 m/s standardipainovoiman vallitessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251278
- 97950
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89934Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede25897Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat294781- 95748
- 109656
- 34648
Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet139586Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50581