Uusia lakkolajeja meille kaikenikäisille

Tuulettaa

Mietitäänpä nyt näitä.

Suurissa kaupunkiseuduissa ja maaseudulla ovat olosuhteet toiset. Maaseudulla ei esim. ole juuri julkista liikennettä, joten yksityisautoilua ei voi välttää. Miten on, voisiko pääkaupungissa vähentää bussivuoroja?

Entä miten olisi kännykkälakko sekä nuorille että vanhoille? Eikös siinä säästyisi sähköä?
Miten kaikki sähkö tuotetaan tulevaisuudessa? Entä luonnon pilaaminen uusilla kaivoshankkeilla?

Mietitään kohteita lisää.

48

71

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin_avainnippu

''Miten kaikki sähkö tuotetaan tulevaisuudessa? ''

Kunhan fuusiovoimala (fuusioreaktori) saadaan käyttöön, muita tapoja ei tarvita.
      Tosin, siihen voi kulua, 10, 50, 150 vuotta....mutta melko varmasti joskus.
      Ihmisillä on tapana ensin kokeilla kaikki väärät tavat ja viimeisenä se oikea;)

• Oli esitelmä, että suurin este fuusiovoimalaan on voimalan materiaali. Nyt ei ole sellaista materiaalia, joka kestäisi niin suuren lämpötilan.
        Muuten tällä nykyisellä , ylimitoitetulla "ilmastohuolella pohjustetaan veronkorotuksia (haitta). Jollakin ne vaalilupaukset pitää maksaa.
        Sama tunnelma kun seitkytluvulla, silloin puolueet kilpaili, kuka onsuurin Neuvosto-liiton ystävä.
        Nyt kilpailu, kuka suurin ilmastopuolustaja. (tarkoittaa, joka vähiten ymmärtää Suomen maantieteelistä asemaa ja ymmärtää vähiten Suomen merkitystä maapallon ilmastolle)

• olenhuomannut

Laitetaanpa koko jengi läppärit ja kännyt kiinni, sähköä säästyy kun ei tarvii latailla joka päivä.
      Täälläkin turhaa näpyttelyä päivät pitkät..

• Tuulettaa

Minä sammutan aina kaikki toosat tunneiksi. Valitettavasti joku kotona ollessaan pitää montaa yhtäaikaa auki.

• Nämä ympäristövouhkaajat voisivat mennä lakkoon.

Tekisivät niitä ilmastotekojaan asiallisesti ja jokainen tahollaan,
      pitääkö niistä niin vouhkata.

Pitääkö akiteerata lapset ja koululaiset osoittamaan mieltään ilmastomuutoksen puolesta, ei se ole lasten tehtävä,
      tekisivät ensin tekojaan ja pelastaisivat tämän maailman ja antaisivat lasten ja nuorten kasvaa rauhassa.

Meillä on kohta tarve ilmastomuutosvouhkaajien syystä perustaa ilmastovouhkaajaterapeutin virkoja kun kokonainen ikäluokka potee kauheaa ilmastonmuutospelkoa ja ahdistuu. Toiset ahdistuu ja toiset ahdistuu kun toiset ahdistuvat.

Jos aikuiset pelkää ilmastonmuutosta, pitääkö lapsetkin saada pelkäämään, ei pienellä lapsella ole valmiuksia ottaa vastaan kaikkea tietoa ilmastonmuutoksesta ja jäsennellä sitä omassa päässään.
      Hyi ajattelemattomia muka aikuisia, pelottelevat lapset, ei se ole lapsen velvollisuus kantaa moista pelkoa jo lapsesta asti.

Pelotellaan kauheilla kansainvaelluksilla, onhan aina ollut vaelluksia,
      hyvä kun eivät vielä pelottele, että suomalaislapsilta loppuu kohta happi.

• "maissii"

Saat kommentistasi minulta seiso-peukun.

H.

• ärsyttää.tollanen

Maissiii tapansa mukaan liioittelee ja agiteeraa, nuoret tietävät mitä tekevät ja ymmärtävät maapallon ongelmia paremmin kuin vanhat akat ja ukot, jotka kulutatte surutta, lennätte ympäri maailmaa välittämättä päästöistä ja saastuttamisesta, omia mielihalujanne toteuttaaksenne.
        Yritäppä sinäkin pysyä ruodussa ja anna nuorten toimia uusin ajatuksin.

• ärsyttää.tollanen kirjoitti:

Maissiii tapansa mukaan liioittelee ja agiteeraa, nuoret tietävät mitä tekevät ja ymmärtävät maapallon ongelmia paremmin kuin vanhat akat ja ukot, jotka kulutatte surutta, lennätte ympäri maailmaa välittämättä päästöistä ja saastuttamisesta, omia mielihalujanne toteuttaaksenne.

"ärsyttää.tollanen"

Minulleko?

H.

• ärsyttää.tollanen
        hunksz kirjoitti:

"ärsyttää.tollanen"

Minulleko?

H.

Näitkö nimimerkkisi? mutta ehottomasti sopii sinuunkin.

• ekologiska
        ärsyttää.tollanen kirjoitti:

Pysty peukku sinulle!
        Kyllä lapset ja nuoret ovat valveutuneita. Sukkuloivat netissä ja saavat sieltä kyllä tietonsa jollei vastuulliset aikuiset anna heille suoraa tietoa.
        Tämäkin puheena oleva mielenosoitus on koululaisen alulle panema.

Näitkö nimimerkkisi? mutta ehottomasti sopii sinuunkin.

"ärsyttää.tollanen"
        En, siksi en kommentoinutkaan nimmarillesi.
        Kysyin vain.
        -
        No sitten.
        Kuten tiedät, olen 69v.
        Vanhenpieni jälkeen tuli aika minullakin jättää jälkeiseni.
        Minä enää seuraan mitä lapsemme tekevät.
        Se on vanhenpien kohtalo.
        Muinaiset ihmiset kertoivat pilven piirrosta.
        Josta kuollut voi katsella maailman-menoa.
        Niin se elämä meillä 60 menee.
        Ilman pilviäkin.
        -
        Olen usein kirjoittanut tulevaisuuden olevan lapsiemme hallussa.
        Miksi sinäkin olet kuitenkin ikäisteni kimpussa?

H.

• ärsyttää.tollanen
        hunksz kirjoitti:

"ärsyttää.tollanen"
        En, siksi en kommentoinutkaan nimmarillesi.
        Kysyin vain.
        -
        No sitten.
        Kuten tiedät, olen 69v.
        Vanhenpieni jälkeen tuli aika minullakin jättää jälkeiseni.
        Minä enää seuraan mitä lapsemme tekevät.
        Se on vanhenpien kohtalo.
        Muinaiset ihmiset kertoivat pilven piirrosta.
        Josta kuollut voi katsella maailman-menoa.
        Niin se elämä meillä 60 menee.
        Ilman pilviäkin.
        -
        Olen usein kirjoittanut tulevaisuuden olevan lapsiemme hallussa.
        Miksi sinäkin olet kuitenkin ikäisteni kimpussa?

H.

Te vanhat kääkät ette osaa muuta kuin pilkata nuoria jotka sentään jotakin maapallon hyväksi yrittävät tehdä.

Te vanhat kääkät ette osaa muuta kuin pilkata nuoria jotka sentään jotakin maapallon hyväksi yrittävät tehdä.

"ärsyttää.tollanen"

Noh, toivottavasti ikä-luokkani on tehnyt sinun maailmastasi onnellisen.
        Katsos kun ilman meitä sinulla tuskin olisi vapautta sanoa ja tehdä mitä tahdot.
        Menehän kiukuttelemaan tuonne teeveen oikeus-murha-juttuun.
        Se on enemmän lapsille tarkoitettu.

H.

• ärsyttää.tollanen
        hunksz kirjoitti:

"ärsyttää.tollanen"

Noh, toivottavasti ikä-luokkani on tehnyt sinun maailmastasi onnellisen.
        Katsos kun ilman meitä sinulla tuskin olisi vapautta sanoa ja tehdä mitä tahdot.
        Menehän kiukuttelemaan tuonne teeveen oikeus-murha-juttuun.
        Se on enemmän lapsille tarkoitettu.

H.

Tässä ikäluokassa on myös fiksuja ihmisiä, he ovat tehneet maailmasta parempaa ja onnellisempaa ja oikeutta sanoa mitä haluan.
        Äläppä komentele menemään mihinkään, olen täysjärkinen ja osaan itse päättää missä olen ja mihin menen.
        Älä ole lapsellinen.

Tässä ikäluokassa on myös fiksuja ihmisiä, he ovat tehneet maailmasta parempaa ja onnellisempaa ja oikeutta sanoa mitä haluan.
        Äläppä komentele menemään mihinkään, olen täysjärkinen ja osaan itse päättää missä olen ja mihin menen.
        Älä ole lapsellinen.

Kaikissa ikäluokissa on fiksuja ja vähemmän fiksuja.
        Nykynuoret ovat asioista perillä olevia enemmän, kuin me aikanaan, kiitos näiden uusien välineiden.
        Mutta tiedätkös, kun olin lapsi 50-luvulla hiilijalanälki (sellaista sanaa ei silloin tunnettu) oli ihan kohtuullinen.
        Autojakin oli vain varakkailla. Minäkin läksin kouluun 7vuotiaana 7km matkan, pyörällä tai suksilla tai kävellen. Pelottikin, metsää jokapuolella.
        Ensimmäinen televisiolähetys oli vuonna 1955, kesti kauan ennenkuin niitä tavallisilla ihmisillä oli. Pulsaattoripesukone tuli, sitten jääkaappi. Radio oli.
        Pidimme isompien pieneksi jääneitä vaatteita. Harvoin saimme uutta. Ehkä koulun kevätjuhliin. Pari kertaa vuodessa saattoi saada appelsiinin.
        Minun kotonani ei ollut sähköäkään. Kaasuhella ja valot ja patteriradio oli meillä, ei muuta.
        Elintason nousu on hiilijalanjäljen suurentanut, en kuitenkaan usko, että nykyajan nuoret haluaisivat palata elämään niillä eväillä, joilla me elimme.
        Kun te nuoret olette globaaleja ja kielitaitoisia menkää maailmaan, viekää tietoutta, teknologiaa sinne missä ilmasto-ongelmat ovat pahimmillaan.

• Oli se Tesla vaan viisas mies. Ilmaista sähköä koko pallolle.
      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/satavuotias-keksinto-toteen-sahko-siirtyy-ilman-johtoa/e0178622-c7d8-35b0-856b-acac871517f9
      Tällä hetkellä se taitaa olla poliitikoille isoin purtava, kun luvataan tasapuolisesti kaikille kaikkea.
      Vaan miten sen toteutat, ei niin mitenkään.
      Ambulanssi, poliisi, palokunta, ihan varmasti on monta tuntia myöhemmin tapahtumapaikalla, kun Helsingissä, on tosiasioita, joita ei voi muuttaa poliittisella jargonilla.
      Palvelut eivät ole muutaman minuutin matkan päässä siellä jossain, eikä tule.
      Kännykkälakkoa en tarvitse, tänäänkään en ole sillä mitään tehnyt. Nuoriso saa luultavasti mielenterveydellisiä ongelmia jo pelkästä ehdotuksesta.

• utopinen-juttu

On ollut Tesla aikaansa edellä. Tuon kun saisi viellä toimimaan, niin johan päästäisiin sähkönsiirroista eroon ja nekin kulut pienenisivät.

• Hei.muumiot

Jenni Haukio kehuu ilmastolakkoilevia koululaisia: kiitollinen näistä nuorisa.

Pitäisikö kieltää koululaisten ilmasto tempaukset.
      Kun ilmasto on piloilla sitten joskus, nämä jälkipolvemme kiroavat meidät pahimpaan helvettiin.

Siis antakaa nuorison tehdä sitä minkä näkevät oikeaksi, meistä ei ole enää mihinkään, saisitte raivarin jos netti kiellettäisiin.

• maissii

Ihanko totta, että me vanhat parrat saisimme raivarin,
        jos netti kiellettäisiin,
        uskallan epäillä,
        eiköhän sen raivarin saa juuri valveutuneet lapset ja nuoriso
        joutuisivat laittamaan sormen suuhun, mitäs nyt tehdään,
        nehän tekee melkein vallankumouksen jos joutuvat koulussa tunnin ajan olemaan ilman kännykän välityksellä suomaa kaverin tuomaa turvaa.

• Tuulettaa

Hui sentään mitä vihaa joillakin paikkakunnilla oli mielenosoituksissa. Katson usein paikallisuutisia. Nuoret syyttivät meitä, että tehän ette hätäile kun kuolette pois. Jätitte meille tämän kauheuden.

Tuo aloitukseni oli hiukan suu vinossa tehty. Nuortenkin pitää tosissaan miettiä kuluttamistaan, ei vain syyttää. Vanhat ovat eläneet aika niukasti nykykulutukseen verraten. Ei puhettakaan laskettelumatkoista ja kaikesta kulutuskrääsästä.

Hyvä, että nuoret ovat valveutuneita. Syyttely on turhaa, katsotaan eteenpäin.
      Kannattaa lukea Ylen sivulta eri maiden päästöjä.

• henrjii

radio aallot kuumottaa, ja tuulimyllyjä olisi kasvanut
      aikojen alusta, jos ne kuuluisivat luontoon

• ydinsaaste.uhkaa

Niin olis ydinvoimaloitakin

• Vihreä.kateudesta

Vihreät sai näyttävyyttä monen prosentin verran.

• jabensaapalaa

ei pidä yleistää, on monenlaisia nuoria.
      kunhan kesäkuu koittaa ja koulujen lomat alkaa, niin jo alkaa mopojen ja mopoautojen pärräys, mönkijöillä mennään pitkin metsiä ja tuhotaan aluskasvillisuutta.
      vesijeteillä ja moottoriveneillä päristään järvellä ja iltaisin käryää saunanpiippu poppikoneiden tahdissa.
      onneksi talvilomat ja moottorikelkkakelit ovat tältä talvelta ohi, vielä kun Päitsistä selvitään niin saadaan pikku tauko turhasta kärystä ja mölinästä ennen kesää.

• kruunuvailaava

Voi voi. Isi ja äiskä ovat tehneet niin paljon töitä, että heidän kullanmurut saavat mopot ja mopoautot, vesijetit ja mönkijät. Jo vaippaikäisinä murut lennätettiin Rhodokselle ja Mallorcalle nauttimaan auringosta rantalomilla. Talvella sitten laskettelemaan Lapin hangille tai no joo, vaippaikäisinä koiravaljakkoajeluille.
        Isillä oma hummeri ja äidillä Nissan-Sunny kauppakassina, tuhottomasti turhia neliöitä omakotitalossa. Mökki Saimaan rannalla.
        Nyt isit ja äiskät kauhistelevat palvelutaloihin märkiin vaippoihinsa kuolevia vanhempiaan. Itse ei ehdi, kun pitää käydä Thaimaassa golffaamassa. Onhan se talvella pidettävä taitoa yllä, että pystyy sitten näyttämään kesällä Suomen viheriöillä.

Pienehkö mahdollisuus, että nuo nuoret pystyvät vielä pelastamaan itsensä ja hidastamaan ilmastonmuutosta.

• henrjii

ja grilliä vedetään naudanliha purilaisia, suupielet majoneessissa

• karkkilakko

• Joskus olen ihmetellyt kuinka nuoriso ja ilmeisesti ne valveutuneet lapset ovat niin epätasa-arvoista porukkaa,
      ja taitavat olla hyvin ahdasmielistäkin,
      kun eivät suo kanssasisarilleen ja veljilleen ympäri maailmaa, intialaisille ja kiinalaisille nuorille ja afrikan lapsista nyt puhumattakaan, kaikkea sitä kuluttamisen autuutta, mopoja ja kännyköitä yms mitä heidän omat vanhempansa ovat heille turvanneet.

tässä on iso ristiriita, ajattele globaalisti ja toimi koko maailman hyväksi...
      ja kuitenkaan ei ole valmis luopumaan omista kännyköistään yms

• 1eero

Onko lapsiemme vika kun ovat syntyneet tähän aikaan, entä sinä olisit syntynyt tähän aikaan olisitko sinä tai minä tämän ajan lapsia tapoineen ajatuksineen.
        Mun lapsen lapseni murkku-ikäinen vaikuttaa fiksummalta kuin me fossiilit.

• aikuistenoikeestit

Oliskohan kasvatuksella jotain tekemistä asian kanssa?

• arvojärjestys

ilmastonmuutosmielenosoitus sai parituhatta nuorta ja lasta liikkeelle, kun taas Lordi ja MM-kulta lätkäjoukkue saivat molemmat noin 100 000 tyyppiä torille :)

• Siten

Lätkä on tärkeää ihmiskunnalle,

• Jääkausi-Saunassa
        Siten kirjoitti:

Lätkä on tärkeää ihmiskunnalle,

Kyllä. Näin on. Hiihdossa ja mäkihypyssä olemme saat tanan kaukana maailman kärjestä. Mutta lätkässä pistämme mummoa reppuun sentään jokakertaisella saumalla maailmanmestaruuteen asti.
        Kyllähän MM mitali sijat ovat tärkeämpiä kuin joku mitätön ilmastomuutos. Se muuttuu joka tapauksessa, koko ajan. Ihminen itse on sen rysännyt ja siinä ei ole jarrua enää. Kampoihin voi laittaa mutta se ei auta.
        Sauna-aika - jääkausi on edessä jälleen.

• Jääkausi-Saunassa
        Jääkausi-Saunassa kirjoitti:

Kyllä. Näin on. Hiihdossa ja mäkihypyssä olemme saat tanan kaukana maailman kärjestä. Mutta lätkässä pistämme mummoa reppuun sentään jokakertaisella saumalla maailmanmestaruuteen asti.
        Kyllähän MM mitali sijat ovat tärkeämpiä kuin joku mitätön ilmastomuutos. Se muuttuu joka tapauksessa, koko ajan. Ihminen itse on sen rysännyt ja siinä ei ole jarrua enää. Kampoihin voi laittaa mutta se ei auta.
        Sauna-aika - jääkausi on edessä jälleen.

Torilla ta-va-taan - Aapiskukkoa.

• vfihimsf

-- sanoivat vanhat ennenkin että meiltäkin lapsuus riistettiin - sotasukpolvien jälkeäisten varhaisessa iässä piti oppia fyysisen työn alkeet ja aikeet - jopa debet ja kredit kirjanpitoasiana opetettiin jo kansakoulussa - ihmisen piti olla tarkka ja tietoinen omista tuloistaan ja menoistaan myös - tarkka myös veloistaan. -monilla sen ajan lapsista oli liian suuret saappaat raskaat rahkeet - ja tinkimätön omatunto -- toki poikkeuksiakin joskus suurissa ikäluokissa -moneenjunaan menijöitä tai asemien lättähattujakin.

• hytinäx1

Tietysti se on hyvä että lapset ja lapsenlapsemme ovat huolissaan tulevaisuudestaan ja maapallon resursseista. Mutta pitäis heidän vähän järjelläkin ajatella. Onhan se ilmaston muutos väistämätöntä kun meidän kuuskymppisten elinaikana on maailman väestö kasvanut 4 miljardilla asukkaalla. Heille kaikille on pitänyt saada ruokaa ,asuntoja, kulkuvälineitä, töitä , kotieläimiä ym.
      Onko näillä lakkoilevilla nuorilla minkäänlaisia muita ideoita kuin verojen nostaminen polttoaineisiin.? Onko heillä työn alla miten näitä ympäristöystävällisten sähköautojen akkujen myrkylliset osat sitten säilötään ympäristöystävällisesti, kun niitä ei voi uudelleenkäyttääkään.? Kuinka monta läppäriä ja kännykkää he aikovat vielä elämänsä aikana ostaa? Kuinka monta vuotta he mielummin antavat aasialaisten saastuttaa lennoillaan ilmastoa kun he tulevat pohjoismaihin poimimaan marjoja ja sieniä kesällä metsistämme ja mannuiltamme kuin että itse menisivät tekemään sen työn?
      Täällä Ruotsissakin hän nuori tyttö Greta on kuin epäjumala kun hän on mennyt koululakkoon ja matkustelee puhumassa ympäri Eurooppaa ilmaston muuttumisesta , mutta mitä ideoita hänellä itsellä oikeastaan on pelastaa ympäristö? Oikeastaan pitäisi kaikki jotka tähän maailmaan laittavat alulle enemmän kuin kolme lasta pakkosterilisoida, niin naiset kuin miehetkin.

• Niinpäjuu.
        Tämäntapaisia minunkin päässäni risteili, kun tuota tvstä katselin.
        Emme me kyllä heidänkään iässään isoa hiilijalanjälkeä tehnyt.
        Olin 6-vuotis, kun eka tv-lähetys lähetettin. Siitä oli pitkä matka ennenkuin koko vehje yleistyi.
        Ihan hyvä, että nuoret ovat yhteiskunnallisesti aktiivisia. On vaan vaarana, että huväuskoisuutta käytetään hyväksi.
        Kokonaisuus asioista ei hahmotu. Syytellään toisia, mutta kuinka moni kartoittaa omaa kulutustaan. Moni asia on niin itsetsään selvää, ettei tuossa iässä edes asiaa käsitä.
        Tuossa päiväkävelyllä näin, nippu karamellipaperia jalkakäytävällä.

• ei.näy.nikkejään

Anceli ja Tellukka palstalakossa?

• montanikkiä

Anceli oli jo jokin rex.begonia ja sitten kaits Paapu tai joku senkaltainen.

• ei.bäy

Ahas, no niin, siis vakinikkilakossa.

• Sisäpiiritieto

Sosialistivihreillä trendikkäästi vaihtelee sykleissä intohimon kohteet.
      Nyt se on aukko ilmastoteoissa. Sitten kait tulee taas otsoniaukko ja peräaukko.

• noobeliapukkaa

Hei...aivan uskomattoman hienoa tekstiä!! Et kai lainannut jostain ?? Se tulisi ilmoittaa......

• Hait uusia lakkojuttuja kaiken ikäisille,
      olen törmännyt lastenhuoneisiin,
      jotka hukkuvat leluihin, niin monenlaisia muovihärpäkkeitä,
      lapsille on tehty muovista kaikkea aikuisten maailmasta,
      on helloja ja mikroja ja vaikka mitä ajopelejä yms
      Osaakohan lapset kasvaa ollenkaan ilman sitä mahdotonta lelumäärää.
      Joskus tuntuu, ettei luoteta lasten omaan mielikuvitukseen lainkaan, kun kaikki ja kaikenlainen tehdään valmiiksi.

No joo ehdotan muovilelulakkoa mummoille ja papoille,
      Annetaan aikaa ja yhdessäoloa.

• Ostolakko on hyvä. Siitä on kokemusta eräässä elämäntilanteessa. Perheeseen ostettiin vain ruokaa, ja muita välttämättömiä asioita. Ei siis uusia vaatteita, kenkiä tai muita tykötarpeita. Tehosi budjetin tasapainottamiseen.

Yhteiskunnan pyörimisen kannalta totaalinen ostolakko ei ole hyväksi, silloin menetetään paljon työpaikkoja mm. palvelusektorilla. Mutta yksittäisen perheen satunnaiseen likvideteettitarpeen turvaamisessa sillä on merkitystä. En suosittele kaikille. Tulee kysymykseen, jos on jokin suuri investointihanke.

• Niukasti-menoja

Minulla on kaikkea seuraavaksi 10 - 20 vuodeksi. Myös vaatteita koska en aio lihoa, en laihtua. No jaa, eipä tuo L-koko näytä isolta vaikka laihtuisinkin.
        En tarvitse ostaa kuin ruokaa ja maksaa vuokra ja sähkö. Mökille polttopuita lisukkeeksi, koivua, koska tontilta saa muuta puuta vielä. Telkkaria katson 1 - 2 x 5-10 min päivä eli uutiset, koska sellainen laatikko vielä on. Pärjäisin kokonaan ilmankin.
        Pesukone kestänee kauan, niin harvakseltaan tarvitsen pestä. Kännykkä on niin vähäisellä käytöllä, että pärjäisin ilmankin jos entinen pimenee joskus? Tosin löytyy kaksi varapuhelinta.

• ekologiska

Niukasti minäkin kulutan. Ei ole edes kesämökkiä joten en tarvitse autoakaan.
        Kuluttaa voi aineettomastikin esim. hieronta, hiustenleikkaus. Vaatteita voi korjauttaa ompelijalla, samoin kenkänsä suutarilla. Kyllä nuo edellä mainitsemani riittänevät tällaisen eläkeläisen kulutusjuhliksi.
        Kaikki suomalaista mikäli mahdollista. Luomua.

• Niukasti-menoja
        ekologiska kirjoitti:

Niukasti minäkin kulutan. Ei ole edes kesämökkiä joten en tarvitse autoakaan.
        Kuluttaa voi aineettomastikin esim. hieronta, hiustenleikkaus. Vaatteita voi korjauttaa ompelijalla, samoin kenkänsä suutarilla. Kyllä nuo edellä mainitsemani riittänevät tällaisen eläkeläisen kulutusjuhliksi.
        Kaikki suomalaista mikäli mahdollista. Luomua.

Mökistä saattaisin luopua. Mutta kun matka sinne supistui 900 metriin niin pidän toistaiseksi. Tänäänkin kävin potkurilla. Myöhemmin kävellen tai pyörällä.

• Tuulettaa

Vaikka nuoret ovatkin nykyään valveutuneita enimmäkseen, hyvä on heidänkin laajentaa näkemystään.
      Yks päivä paikallisuutisissa lakkoilijalla oli kyltti jossa luki tähän tapaan: Vihaan teitä, te kuolette pian, mutta jätätte meille tämän.

Tosiaan, lapsuusaikoina ei ollut telkkareita ei seinäpuhelimia kaikilla. Ei ollut kenkiäkään välttämättä kaikille, ainakin ne kulkivat perintönä lapselta toiselle. Kunta jakoi tarvitseville kumikenkiä muistaakseni. Ulkohuussissa pyyhittiin sanomalehteen. Perheen ensimmäinen auto oli jo ihme.
      Se oli sitä aikaa. Ehkä me vanhat emme sentään nykyäänkään ole pahimpia saastuttajia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1965
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe